Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 577 ggr
[Carpinus]
5/23/15, 10:12 PM

"Hård kritik mot migrationsministern"

 "Migrationsminister Morgan Johansson (S) får nu massiv kritik för sitt uttalande om att EU-migranters barn inte ska få gå i svensk skola. Barnkonventionen är solklar - barn som vistas här har rätt till skolgång, hävdar kritikerna bestämt."---

"Morgan Johansson sade i SVT att skolgången för barnen till EU-migranter är en fråga för barnens hemländer. Det sänder fel signaler att EU-migranters barn ska få gå i svensk skola, anser han."

TT

Annons:
Emo
5/24/15, 5:39 AM
#1

Då gäller detta även andra barn? Jag hörde häromdagen att de som vistas halva året i Sverige och halva året i ett annat land skulle ha rätt att ta barnen med sig och låta dem gå i skola här halva året och i det andra landet andra tiden. Låter bra för barnen - och föräldrarna. Den mor, som har barn i hemlandet och arbetstillstånd i Sverige, jobbar här halva året, skulle då kunna ha sina barn här. Underbart.
Vart vänder man sig och hur gör man för att få ordning på det?

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

gruvel
5/24/15, 10:32 AM
#2

Antar den här 3-månadersregeln för vistelse här utan någon typ av uppehållstillstånd/visum inte gäller i praktiken. Annars måste migranterna resa ut till Danmark eller så någon vecka och ta barnen med sig? - Hur skiljer man nämnda migranter från andra? Om någon kommer som EU-land-medborgare och turist med barn hit (med  ev. mager kassa, kanske arbetslös) och stannar kvar och börjar tigga eller så, då måste barnen få rätt till skolgång här, eftersom det inte finns en klar skiljelinje mellan den ena kategorin resenärer och den andra. Med maximen "Allas lika värde" kan man inte heller definiera någon utifrån etnicitet eller liknade.  - I EU-länderna finns många från länder/kontinenter utanför EU som har någon typ av uppehållstillstånd i EU-land och såvitt bekant har de samma rättigheter vid förflyttningar inom EU.  De bör då också kunna ha sina barn i skolor här enligt ministerns kritiker.

Emo
5/24/15, 10:35 AM
#3

Skollagen kapitel 10 § 4-6 om jag är rätt informerad.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
5/24/15, 10:40 AM
#4

#2  "Regeln om utvisning av EU-medborgare som vistas längre i Sverige än tre månader är i praktiken verkningslös, efter en lagändring förra året. - För polisen är det väldigt svårt att agera. Allt hänger på vad den enskilde uppger, säger kommissarie Peter Åberg vid gränspolisen i Jönköping."---

Upp till toppen
Annons: