Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 13983 ggr
[Carpinus]
2015-06-01 19:00

"Fundamentalismens skugga allt tyngre över Husby"

"Jag funderar på att efter trettio år i Sverige på nytt söka asyl här", skriver Zeliha Dagli på Aftonbladet debatt idag. Hon motiverar det bland annat så här:

"En gång i tiden rymde jag, livrädd från min barndoms imamer i forna hemlandet. Några av dem kontrollerade stenhårt flickorna i byn. Äldre flickor fick inte passera över torget i byn utan fick smyga och ta omvägar och göra sig “osynliga”. Den skuggan förföljde mig och i Sverige försökte jag få lugn och ro. Men i Uppsala, dit jag först kom, fortsatte mitt liv att kontrolleras av mina landsmän och jag flydde från skuggan till Stockholm och hamnade i Rinkeby. Även där förföljdes jag av ”skuggan” och jag befinner mig nu Husby. Här finns alla ”skuggor” man kan tänka sig och jag har inte heller här rätt till ett öppet självständigt liv utan är ständigt påpassad."---

Annons:
[Carpinus]
2015-06-01 19:06
#1

"I diskussionen kring IS så pratar vi ofta om de som reser till Syrien eller Irak för att strida. Vi pratar också, med all rätt, om offren för terrorn och folkrättsbrotten. Samtidigt finns det människor som bekänner sig till IS fundamentalistiskt auktoritära tolkning av islam men som kanske aldrig reser till Syrien för att slakta kurder, syrier, irakier eller jezider. De stannar och förblir en destruktiv och hotfull kraft i sitt bostadsområde. Som en illustration av det har två personer som misstänkts ha rekryterat och utbildat terrorister till Syrien och Irak i dag gripits i Örebro och Stockholm."---

Aftonbladets ledarsida kommenterar debattartikeln. För en gångs skull kan jag instämma i något som skrivits på den sidan.

[Carpinus]
2015-06-02 11:22
#2

"Under rubriken ”islamofobi” har vänstern avfärdat oro kring fundamentalism och radikalisering i svenska tät- och förorter. Det är lätt att ropa islamofobi när man sitter trygg i ett etniskt svenskt område och inte drabbas av radikaliseringen. I en hjärtskärande text i Aftonbladet berättar Zeliha Dagli om vardagen för de huvudsakligen invandrade personer som är radikaliseringens vardagsoffer. Dagli bor i Stockholmsförorten Husby och känner sig inte längre säker som kvinna. Hon berättar att samma värderingar som hon flydde från nu åter råder i hennes närmiljö, fast denna gången i Sverige. Hon kan inte längre säga vad hon tycker, dricka alkohol, dansa eller bära kortbyxor."

Ledare Skånska Dagbladet

[Hayabusa]
2015-06-02 21:24
#3

Ja, där har våra politiker något att bita i. Läser i Aftonbladet, Daniel Swedin skriver bl  a följande:

"I en intervju med det borgerliga magasinet Neo har Nalin Pekgul riktat skarp kritik mot hur det fria skolvalet och fri etableringsrätt för vårdcentraler möjliggjort och snabbat på den segregation ur vilken fundamentalismen växer."

Det ligger säkert en del i det, men det hade varit intressant om Södermalms mediakår hade bytt plats med motsvarande invånare i Husby.

[Carpinus]
2015-06-03 13:17
#4

Det finns två repliker på debattörens inlägg på Aftonbladet debatt igår. Båda två skrivna av moderater, men det vore synd att påstå att de har samstämmiga åsikter! Först till tals Kahin Ahmed, ersättare i Rinkeby-Kista stadsdelsnämnd (M) och samhällsvägledare, Eskilstuna kommun. Han skriver bl.a:

"Daglis beskrivningar av vårt område är överdrivna svartmålningar av Järvafälten. Hennes argument tyder på stereotypt tänkande och islamfobiska föreställningar. Islamofober och andra har sedan länge försökt bevisa att vi Rinkebyborna praktiserar kvinnoförtryck. Men vi som bor här känner inte igen dessa konstiga beskrivningar."

Den andre debattören heter Benjamin Dousa och är vice stadsdelsnämndsordförande (M) i Rinkeby-Kista, alltså samma nämnd där ovanstående debattör är ersättare i Dousas parti. Dousa skriver:

"Tack Zeliha Dagli, för att du belyser bristen på jämställdhet i Husby. Alla pratar om kvotering av miljonärer i börsbolag men ingen talar för dem som inte får köra bil för sina män, blir påtvingade vissa klädesplagg och de dömande blickarna som ges på Husby torg."--- "Jag har själv märkt av inskränkthet i området. Du refererar till ”skuggorna”; de som ger uttryck för åsikter som människor i andra delar av samhället skulle tvingas stå till svars för."--- "Jag har träffat tjejer som inte får spela fotboll, homosexuella som blivit så mobbade att de tvingats flytta och kvinnor som fått stå ut med hemska etiketter för att de har shorts eller kjolar."---

Den berömda åsiktskorridoren bland moderaterna i Rinkeby-Kistas stadsdelsnämnd tycks allt annat än smal…

[Carpinus]
2015-06-03 13:46
#5

#4 Det vore dock ett misstag att tro att kvinnor i shorts skulle få vara i fred om de flydde från Husby - Tranås t.ex. verkar inte vara något att tänka på! Här är utdrag från en dagsfärsk artikel i Smålands-Tidningen:

_"En trettioårig man döms till sex månaders fängelse för misshandel och olaga hot mot sin syster. Eksjö tingsrätt anser att det rör sig om hedersrelaterat våld då mannen inte accepterat att hans syster bär shorts i sitt eget hem i Tranås."---
_

"Kvinnan berättar hur hon blir dragen i håret och hur han slår henne med ett bälte. Ett knytnävsslag i ansiktet gör att en tand lossnar. Han tar ingen hänsyn till att mamman försöker stoppa misshandeln. Polisen kommer så småningom till lägenheten då man hört skrik utifrån."---

"Det var under hösten förra året som familjemedlemmarna med några månaders mellanrum kom till Sverige som flyktingar. Brodern har ännu inte beviljats uppehållstillstånd och bodde vid tillfället på annan ort. Tingsrätten anser att han visat stor hänsynslöshet i misshandeln mot sin systers grundläggande fri- och rättigheter. Han har utnyttjat hennes skyddslösa ställning och svårigheter att värja sig. Syftet har varit att kränka henne i förhållande till hennes trosuppfattning. Gärningen betraktas som hedersrelaterat våld. Grundstraffvärdet är fyra månaders fängelse, men höjs till sex på grund av omständigheterna."

[Carpinus]
2015-06-04 19:33
#6

"Zeliha var tidigare förtroendevald i Vänsterpartiet, Necla är fortfarande med i partiet. De har varit aktiva inom föreningar och politik sedan de kom till Sverige, de har arbetat och kämpat sig in i samhället.

– För tio år sedan var det arbetslöshet och fattigdom som begränsade människornas utrymme, säger Zeliha. Nu har religionen tillkommit. Fundamentalisterna tar över vår stadsdel. Det började med de stora flyktingströmmarna för tre fyra år sedan.

Hon berättar om flygblad som stödde morden på satirtecknare i Frankrike, om barn som uppfostras i strikt religiös anda, om unga kvinnor som vill flytta för att komma undan kontrollerande bröder och om unga män som leker patriarker och ger sina mödrar order."---

"Zeliha och Necla kan inte se att larmen fått någon betydelse. Det blir några artiklar, något TV-inslag, sedan händer inget mer.

– Alla mina svenska kompisar är rädda för att kallas rasister och islamofober, säger Zeliha."---

Peter Kadhammar från Aftonbladet besöker Husby

Annons:
[Carpinus]
2015-06-06 09:49
#7

Ur Jennifer Wegerups krönika i Aftonbladet:

Zeliha Dagli och väninnan Necla Bora säger, om för­orten Husby: ”Det är inte Sverige, det är som Mellanöstern”.

Necla Bora talar i smärta och vrede när hon säger: ”Vi vill inte ha det mångkulturella samhället. Vi vill ha det svenska samhället”.

Så låt oss ge folk det. Och låt oss också våga kräva av dem som kommer hit att de tar till sig vår värld. Dra inte på dem offer­koftor. Se deras potential, ge dem möjligheter - och skyldig­heter. Skyldigheten att lära sig svenska åtmin­stone hjälpligt. Samt att sätta sig in i Sveriges historia, seder och bruk, där jämställdhet är en central del.

Det ska inte gå att fly förtryck och sen plocka russinen ur den demo­kratiska kakan, välja det som passar en. Vill man leva i ett land måste man bli en del av det.

Visst ska politikerna ut i förorten. Men kollektiv­trafiken går åt två håll. Bibliotek och muséer väntar med öppna armar på att lära nyanlända allt om Sverige.

I dag firar vi nationaldag. Det finns inget rasistiskt i att vilja att alla som bor här vill och kan sjunga med i ”Du gamla, du fria”. Och att de förstår att den friheten gäller för alla, även kvinnor, och aldrig är för­handlings­bar."

[sanna70]
2015-06-06 10:15
#8

#7 Mycket bra skrivet och modigt av dem att att våga säga ifrån.

[Carpinus]
2015-06-09 00:14
#9

_"Hur är detta möjligt frågar sig den häpna medborgaren att vi har fått halshuggnings- och våldtäktsturister, jihadkrigare, ”Made in Sweden”?
Svaret är inte komplicerat. Detta är resultatet av 20 års konsekvent segregationspolitik. I namn av en enögd mångkulturalism har man låtit kulturella, etniska och religiösa manliga enklaver växa sig större och starkare. I dag är det dessa som dikterar villkoren i många förorter, från vilka svenskarna redan flytt. Det är bara män som syns på dessa förorters torg. Kvinnor vågar inte eller tillåts inte att sitta på kaféer eller klä sig i kjolar. Och barn tvingas till könssegregerad undervisning, flickor förbjuds att åka på skolutflykter eller umgås med pojkar. Kvinnor förbjuds också att gifta sig med ateister och människor med annan religion och förbjuds till och med att gå på kvällskurser."---

"På Aftonbladets debattsida ger Zeliha Dagli i Husby utryck för sin längtan efter att emigrera till Östermalm för att fly från ”skuggorna” i Husby. Synd bara att hon inte vågar kalla ”skuggorna” vid deras rätta namn. Egentligen talar hon om islamister som – till skillnad från många liberala, demokratiska och sekulära muslimer – anser att västerlänningar / kafirer är fiender till deras Gud, kvinnor i korta kjolar är horor, bögar är sjuka och att sådana som jag som har lämnat islam bakom mig skall dömas till döden, liksom Salman Rushdi, Ayan Hirsi Ali eller Taslima Nasrin.
Men skall vi i Sverige gå runt våra verklighetsbeskrivningar som katten kring het gröt bara för att inte provocera religiösa fanatiker som varken tål kritik eller ens en karikatyr i en skämttidning? Denna självcensur och konflikträdsla förlamar samhället."---_

Maria Rashidi, ordförande Kvinnors Rätt på GP Debatt.

[Carpinus]
2015-06-18 10:05
#10

Bra att uppmärksamheten nu till sist börjar riktas mot de manliga förtryckarna i de invandrartäta förorterna! För det är ju faktiskt ingen ny företeelse det som händer där: så här skrev en invandrarkille för tio år sedan om händelser som redan då låg fem år bakåt i tiden:

"Jag kom till Sverige från Somalia som elvaåring och bodde i flera år i Rågsved. Vi var några kompisar som startade en hiphopgrupp och flyttade till Rinkeby 2005 för att vi ville lansera oss bland somalierna där. Vi fick träna i Folkets hus men när vi skulle ordna fester kom en stor grupp religiösa män och ställde sig utanför Folkets hus och hindrade tjejerna att komma in. Under flera år har vi försökt få hjälp och stöd från de svenska myndigheterna men ingen har brytt sig om oss. När vi berättar om den religiösa kontrollen verkar de inte förstå vad vi pratar om. Kommunen har tvärtom gett pengar till fritidsgårdar som rekryterar ungdomar till den extrema religiösa gruppen Al shabab. Företrädare för de religiösa grupperna har till och med fått jobb av stadsdelsnämnden."---

Expressen 100103

[Carpinus]
2015-06-20 10:08
#11

"När Erik Ullenhag och jag möttes sist för en intervju i Neo (Gäst hos verkligheten, Neo nr 5 – 2011) hade vi stämt träff på ett kafé på Rinkeby torg, uppmärksammat i lokalmedier för att det dominerades av män och för att kvinnor som försökt fika där hade jagats bort. Kommunen i Rinkeby placerade till och med ut rosa bänkar för att kvinnor skulle veta att de hade en plats på torget. Snart satt männen även på de rosa bänkarna. Det är fyra år sedan nu. Då mötte jag en optimistisk Erik Ullenhag, som menade att problemet skulle angripas med en politik för fler jobb, och att fler jobb var att vänta med Alliansens sysselsättningspolitik."

Paulina Neiding intervjuar Erik Ullenhag i Magasinet Neo 3/2015.*

"Mansdominansen i Rinkeby Centrum är slående, rapporterade Norra Sidan, lokaltidning för Stockholms norra förorter, den 16 april. ”Kvinnor drar sig för att handla”, menade en butiksägare, när de ”ibland måste ta sig igenom 20 till 30 högljudda män för att kunna komma in i butiken”.

Året innan hade Vår linje, ungdomstidning för samma förorter längs den blå tunnelbanelinjen, uppmärksammat saken. ”Män tar över caféer, föreningar, torg och till och med fritidsgårdar” skrev tidningen. ”Var ska kvinnorna få ta plats?” Uteserveringen på Rinkeby torg var inget alternativ. ”Stirrande och glåpord möter kvinnor” konstaterade reportern. ”Det har med min kultur att göra. I vår tradition tillåts inte kvinnor att fika med män” svarade en manlig kafébesökare."---

Per Gudmundson i SvD 13 juni 2011

*) Läs gärna även Mohamed Omars kommentar på Det Goda Samhället under rubriken "Så här kan det inte fortsätta".

[Carpinus]
2015-06-20 10:39
#12

#11 "Det där var ju 2011", kanske någon vill invända, "men hur ser det ut idag?" Så här skriver Gulan Avci, ordförande Liberala Kvinnor i Dagens Samhälle 2 juni i år:

_"Den islamistiska religiösa fundamentalismen som växer sig allt starkare i Husby och andra invandrartäta förorter begränsar kvinnors och flickors frihet."---

"I grannförorten Rinkeby går så kallade sedlighetspoliser runt bland bostadskvarter och centrum och uppmanar små flickor att bära slöja. De stoppar tjejer för att de har fel klädsel eller vistas utomhus ensamma. Kvinnor vågar inte gå in på kaféerna av rädsla för ifrågasättande blickar.
Vi skulle aldrig acceptera att svenska kvinnor och flickor hölls som gisslan och fick sina friheter inskränkta. Varför tillåter vi det ske i Husby, Rinkeby och andra förorter?
Demokrati och mänskliga fri- och rättigheter ska alltid överordnas religion, kultur och traditioner. Svensk lag ska gälla alla som bor i Sverige. När medborgare riskerar fara illa har samhället skyldighet att agera för att skydda dem. Det har ofta varit tyst i debatten kring hur vissa grupper missbrukar det öppna samhällets spelregler. Rädslan att bli kallad rasist har bidragit till en tystnadens kultur och många politiker har hemfallit åt kulturrelativismen och därmed bidragit till att förstärka kvinnoförtryck."---_

[Carpinus]
2015-06-20 11:10
#13

"När hon för några år sedan återvände till staden Besiri i Kurdistan ville hennes dotter att de skulle gå till affären där Nalin Pekgul som barn hade handlat godis tillsammans sin mormor. Men en manlig kusin förklarade snabbt att något sådant inte längre var möjligt. ”Här går inte kvinnor ut i centrum”, sade han.

Exakt samma utveckling ser Nalin Pekgul nu i Tensta, förorten i nordvästra Stockholm, där hon bott sedan hon kom till Sverige i början av 1980-talet. Här är inte den starka islamofobiska strömningen i samhället – tydligast illustrerad av Sverigedemokraternas frammarsch – det allvarligaste hotet mot tryggheten.

Hotet kommer i stället ur spänningen mellan sekulära och fundamentalistiska muslimer.

– När islamisterna flyttar fram sina positioner så ska inte kvinnor finnas i centrum. Hur ska jag kunna acceptera det?, säger Nalin Pekgul."

Dagens Samhälle 10141030

Annons:
[Carpinus]
2015-06-25 10:18
#14

"Varför blir man förvånad när unga med invandrarbakgrund inte finner sig till rätta i Sverige? När hederskulturen överförs och matas in innanför förortsbetongen? Ska vi bli förvånade när unga med invandrarbakgrund inte finner vår samhällsmodell attraktiv? När en patriarkal, mansöverlägsenhet vidmakthålls? Ska vi överhuvudtaget bli förvånade när dessa unga i stället för att friktionslöst finna sin plats bredvid de andra livsåskådningarna, sakta trillar sakta ned i radikaliserings strömvirvel?"---

"Förvisso har den misslyckade integrationspolitiken som vi bevittnar om slagit hårt mot de svagaste i samhället. De svagaste i samhället, enligt mig, är de unga. Framförallt flickor med invandrarbakgrund, som inte kan göra sina röster hörda. Detta kan ha sin orsak i att de lever i en värld präglad av förtryckande strukturer, som aktivt hindrar dem från att ha inflytande över sina liv och från att säga sin mening om denna brist på inflytande över sig själva. De unga som aktivt hindrades från att frigöra sig, som aktivt hindrades från att själva välja partner. De flickor som påtvingades slöja och avkrävs ett särskilt beteende gentemot pojkar och män. De unga som tillbringar sina dagar i ett slags parallellsamhällen. I dessa parallella världar råder andra värderingar än majoritetssamhällets i övrigt, och i synnerhet fanns där en helt annan syn på mänskliga rättigheter och de friheter som vi i Sverige kommit att ta för givna."---

"Därför har jag svårt att begripa hur det kommer sig att människoöden graderas och reduceras till sin kulturella och religiösa bakgrund i landet där jämställdheten råder. Varför anses det för många radikala svenskar som mer angeläget att kritisera och beskriva den jämförelsevis stora frihet och det relativt stora manöverutrymme som så många svenska kvinnor vuxit upp under som förtryckande, än den brist på frihet som råder i den kultur som jag hade vuxit upp i? En brist på frihet som för övrigt visar sig ha tagit sig in i rätt stor omfattning i det svenska samhället under frihetens och det stora manöverutrymmets täckmantel."

Hanna Gadban, aktuell med boken "Min Jihad - jakten på liberal islam" på Det Goda Samhället.

[Carpinus]
2015-06-26 09:22
#15

"Har ni tänkt på att det främst är invandrade kvinnor med egna erfarenheter som vågar utmana islamister och reaktionära kulturella värderingar? Sakine Madon, Hanna Gadban och Mona Walter är tre modiga kvinnor som fått nog. Andra — som Pela Atroshi, Fadime Sahindal och Sara Mohammad Ali — har mördats på grund av religion, ”hederskultur” och medeltida strukturer som förflyttats till Sverige. Men var f-n finns initiativet hos alla hijabklädda så kallade ”feminister” när deras invandrade systrar behöver allt stöd de kan få mot patriarkatet? Är ni på rosémingel i Almedalen?"

Mats Edman, Dagens Samhälle

kamera0710
2015-06-26 16:39
#16

#15 Själv ser jag gärna att såväl hederskultur som vår "ursvenska" alkoholstinkande våldskultur granskas hårdare. Vi kanske kan dra in på några vintester?

"I 65 procent av fallen där en man blivit misshandlad uppgavs att gärningspersonen var påverkad av alkohol eller droger. Motsvarande andel för misshandel mot kvinnor är 46 procent."

https://www.bra.se/bra/brott-och-statistik/vald-och-misshandel.html

[Carpinus]
2015-06-28 23:34
#17

"Flera modiga kvinnor har den senaste tiden höjt rösten mot muslimska fundamentalisters förtryck i svenska förorter."---

_"Vittnesmålen är samtidigt hoppingivande. För ett första steg mot att bryta det förtryck som drabbar både kvinnor och män är att debattera problemen.
Men i veckan kom så ett motangrepp. Under rubriken "Hatkampanjen mot förorten är rasistisk" avfärdades deras berättelser av miljöpartisten Manijeh Mehdiyar och Maimuna Abdullahi, från Muslimska Människorättskommittén. Deras budskap var att de kvinnor som berättade om sin vardag spred rasism och islamofobi."---
_

_"I klartext anklagar de alltså sina meningsmotståndare för att vara "husblattar" eller onkel Toms. Ett sådant rasistiskt påhopp borde ensamt diskvalificera duon från att tas på allvar. Men vill man verkligen förstå hur långt ut i den relativistiska tassemarken som de vandrar kan man läsa en debattartikel på SVT Opinion från i februari. Där beskriver Maimuna Abdullahi IS-terrorister som reser till Syrien och Irak för att mörda och våldta som "politiserade svenska muslimer".---
_

"Vänsterpartister – som annars ilsket brukar attackera minsta kristdemokrat som vågar ifrågasätta pappamånaderna – borde naturligtvis unisont fördöma smutskastningen av en partikollega som står upp för kvinnors rättigheter. Men så skedde inte. I stället vidarebefordrade Christina Höj Larsen, partiets talesperson för "migration, inkludering och antirasism" snabbt angreppet via Twitter. Detsamma gjorde riksdagsledamoten Ali Esbati." ---

Patrik Kronqvist, Expressens ledarsida

[sanna70]
2015-07-07 09:47
#18

 Dem som blir drabbade är mest kvinnor och man kan ju tycka att det borde uppmärksammas mera med tanke på all jämställdhets prat men fegheten hos våra politiker att "misstolkas" verkar vara större än kampen om lika människovärde.  

"Förra S-ledaren Mona Sahlin sa, när jag intervjuade henne i april, att det hon ångrade mest från sin tid som politiker var att hon inte agerade tidigare mot hederskulturen.

"Den var ett exempel på att man medvetet fegade ur en diskussion för att man var rädd för att sammankopplas med fel debattörer. Och därför svek man de utsatta tjejerna."

[Carpinus]
2015-07-07 13:46
#19

_"Under de senaste veckorna har debatten om den växande radikaliseringen av svenska förorter fortgått. Som så många gånger förr är det modiga personer med invandrarbakgrund som först tar bladet från munnen. Kvinnor som berättar om rädsla för att vistas ute på gator och torg, kvinnor som inte får klä sig hur de vill eller älska vem de behagar. Kvinnor som görs till ägodelar i ett av världens mest jämställda länder.

Vem lyssnar på dessa kvinnor? Allt fler, i varje fall från den liberala sidan. Från vänsterhåll är tongångarna annorlunda, vilket riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh (V) som lyft frågan om radikaliseringen fått erfara. Kakabaveh har anklagats för att främja rasism och islamofobi. Kritiken har bland annat kommit från de egna partikamraterna. Att flera av dem framhärdar i att det inte existerar någon åsiktskorridor gör det hela än mer pikant. Priset för hyckleriet betalas av samhällets kanske mest utsatta kvinnor."_

 Alice Teodorescu, GP:s ledarkrönika

[Carpinus]
2015-07-15 10:14
#20

_"Så klev då slutligen V-ledaren Jonas Sjöstedt in i debatten om partiets syn på fundamentalistiskt förtryck i vissa förorter."---

"I sak måste V-ledarens korta replik betecknas som ett fall framåt för Vänsterpartiet. Trots att även Christina Höj Larsen undertecknade artikeln var alla misstänkliggörande formuleringar om ryktesspridning bortstädade."---

Men det är minst lika intressant vad artikeln inte innehåller. För Jonas Sjöstedt missade chansen att räta ut många av de frågetecken som ledande företrädare skapat kring partiets linje i frågan den senaste tiden."---

"Sammanfattningsvis: Om Vänsterpartiet nu tycker att det är så viktigt att bekämpa patriarkalt förtryck även i förorten, varför har ledande V-företrädare försökt underminera de kvinnor som faktiskt bedriver den kampen?"---_

Expressens opinionsblogg

Annons:
[Carpinus]
2015-07-16 08:47
#21

_"För feministiska Vänsterpartiet borde det vara öppet mål. Kvinnor som slåss för sin rätt att klä sig som de vill, röra sig som de vill, umgås med vilka de vill, välja kärleks- och sexpartners som de vill – utan att bestraffas av civilsamhällets självutnämnda sedlighetspolis.
Hade det som nu sker i Husby, Rinkeby och Rosengård i stället skett i Knutby eller Jönköping skulle Vänsterpartiets tonläge sannolikt ha varit ett annat."---

"Och inte blev det bättre när Jonas Thunberg, chefredaktör för socialistiska Flamman, tog till orda i radions ”God morgon, världen”. Den första åtgärden, menade Thunberg, är att ta reda på om det verkligen ser ut ”så här”. Frågan ska utredas, med ”vetenskapliga metoder”. Det räcker inte med ”anekdotiska berättelser”.
Anekdotiska berättelser? Fadime Sahindal, Pela Atroshi och flera andra har fått betala med sina liv för hedersförtrycket. Andra har fått sina underliv stympade, blivit inlåsta eller bortgifta mot sin vilja. Om detta har Mona Sahlin, Sara Mohammad, Nalin Pekgul (S), Amineh Kakabaveh (V), Hanna Gadban, Zeliha Dagli med flera berättat. Vissa har talat sig hesa under mer än ett decennium. Andra har skrivit böcker.
Anekdotiska berättelser? Ursäkta, men är inte det att förminska alla dessa ihärdiga och trovärdiga kvinnor?"---

"För vänstern verkar det viktigare att ingenting som sägs skulle kunna uppskattas av främlingsfientliga än att stå upp för sina jämlikhetsideal. Så, och bara så, går det att begripa vänsterns svek mot kvinnorna."_

Hanne Kjöller i DN-ledare

[Hayabusa]
2015-07-16 09:03
#22

Nedslående läsning, men vänsterns reaktion är föga överraskande. Enligt min mening, har de (vänstern), en förmåga att tolka världen på sitt alldeles egna sätt & vis.

[Carpinus]
2015-08-21 12:18
#23

"En islamistisk könsapartheid breder ut sig över Sverige. Samtidigt häcklas de kvinnor som på olika sätt synliggör den. Den härskarteknik de bemöts med av bland andra Stefan Löfven (S) måste få ett slut. Det är dags att stå upp för alla Sveriges kvinnor", skriver Helene Bergman, journalist och författare på GP Debatt.

Män uppmanas att slå en upprorisk hustru, bara inte slaget lämnar några fysiska skador eller märken på kroppen. Texten står att läsa i det tryckta häftet ”Kvinnan i Islam”. Avsändare är Göteborgs moské. Varje fredag och lördag delas häftet ut av islamistiska Dawah-missionärer i köpcentret Nordstan i Göteborg."---

_"Det är dags att dra den feministiska täckmanteln av Stefan Löfven och hans så kallade feministiska regering. En regering som med feghet, tystnad och miljoner av skattemedel bekostar en islamistisk könsapartheid i Sverige av sällan skådat slag. Hans partibroder Olof Palme, tillsammans med 70-talets kvinnorörelse, där även jag var synnerligen aktiv, skapade ett samhälle utan religiösa förtecken där kvinnor kan välja sitt eget liv.
_

_En Gudrun Schyman (Fi) som vänt ryggen åt de invandrarkvinnor som sökt hennes och Fi:s stöd när det gäller den växande könsapartheiden ute i förorterna."---
_

"Dessutom vill jag påminna statsminister Löfven att det i vår svenska regeringsforms andra paragraf står att ”det allmänna ska verka för att demokratins idéer blir vägledande på alla samhällsområden”.  Samhället ska verka mot diskriminering – även på grund av kön!"---

[Carpinus]
2015-08-22 10:38
#24

Sex vänsterpartister ifrågasätter en debattartikel av partiets feministiska talesperson Rosanna Dinamarca om invandrarkvinnornas situation i segregerade förorter. På Aftonbladet debatt skriver de sex  bl.a.:

"Vi undrar vad i detta det är som inte längre stämmer eller som gör att Vänsterpartiets feministiska talesperson tycks mena att det inte finns ett specifikt hedersrelaterat våld?"

Mer ur debattartikeln:  

"Rosanna Dinamarca skriver i Aftonbladet den 13 augusti och oroas över att vissa av oss inom vänstern som lyfter frågor om hedersvåld och hedersproblematik skulle ha tappat vår antirasistiska kompass."---

_"Kvinnor i segregerade förorter slår larm och berättar om sina upplevelser. Det räcker för oss. Självklart vet vi att patriarkalt våld förekommer överallt. Samtidigt är hedersproblematik något som drabbar såväl kvinnor som män och män utsätter inte andra män för patriarkalt våld vad vi vet. Däremot ingår sådant våld i begreppet hedersvåld. Hedersproblematiken ges för övrigt en betydande plats i den feministiska plattform som antogs av Vänsterpartiets partistyrelse 2009. Vi undrar vad Dinamarca menar har ändrats sedan dess? Har hedersvåldet försvunnit eller bytt karaktär? Rosanna Dinamarca satt i partistyrelsen 2009 när plattformen togs."---

"Vi är också väl medvetna om Brottsförebyggande rådets åsikt i den här frågan. Samtidigt finns ett antal statliga utredningar som säger motsatsen, läs exempelvis rapporten ”Gift mot sin vilja” från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor eller ”Hedersrelaterat våld och förtryck” från Nationellt centrum för kvinnofrid. Det ger en väldigt annorlunda bild."_

FiaHe
2015-08-22 11:03
#25

En väldigt intressant tråd som är värd att bokmärkas. Hade jag haft någon hatt, så hade jag lyft på den för dig Carpinus.

Det finns de som gillar lika, det finns de som gillar olika. Jag känner mig likgiltig.

©®2015

[Carpinus]
2015-08-22 21:23
#26

#25 Tack! Det är bra att den här debatten äntligen kommit igång på olika håll, för då blir det svårare att sopa den under mattan igen…

[[eskils_]]
2015-09-26 19:31
#27

Mycket intressant att läsa i den här tråden, tack Carpinus för sammanställningen!

Det borde ju vara lika tryggt för alla - både kvinnor och män - att bo i Husby som i t ex Täby eller Djursholm.

Idag rapporteras om ett nytt våldsdåd i Husby, där en busspassagerare blev knivskuren av en okänd man.

Annons:
[Carpinus]
2015-09-27 06:49
#28

#27 Tacka inte mig, tacka de kvinnor som tagit bladet från munnen och fått oss att förstå under vilka förhållanden flickor och kvinnor levt och lever i vissa förorter. Det är en skam att samhället inte upptäckte det först, utan att vi måste uppmärksammas på det.

Igår stod vår statsminister och talade i FN om att ge alla ett "fritt liv". Gäller det kvinnorna i Husby som övervakas av sedlighetspolisen också? Eller de kanske tusentals ensamkommande flyktingbarn som lever på våra gator, precis som de i Rio? Eller alla de EU-migranter som Rumänien överlåtit till oss, och som nu lever på samma sätt här som de gjorde hemma - i kåkstäder i det som en gång var parker men som nu är avskrädeshögar. Vilken "frihet" är det Löfven talar om? Är det värt så mycket att vara världssamvete att man låter människor komma hit och leva i samma armod här som det de kom ifrån? Vad har vi vunnit på det, och kanske framför allt - vad har de vunnit på det?

Sverige är ingen ny Noaks ark - Sverige är ett Vasaskepp som riskerar att kantra när vindarna tar en ny riktning.

[Carpinus]
2015-09-30 07:27
#29

_"Nyligen rapporterades det om social kontroll i förorter i Stockholm. Så ser det även ut i Göteborg. GP har pratat med ett femtontal kvinnor med utländsk bakgrund, boende i nordöstra Göteborg. Några av dem är nyanlända, andra har bott här länge. De berättar om hur det ser ut i deras områden men är rädda för att det de säger ska få konsekvenser. Därför vill de förbli anonyma."---

"Hon fortsätter:
– Det riktiga Sverige finns inte kvar i Hjällbo eller Hammarkullen. Jag är själv muslim men jag reagerar när jag ser små flickor i sjal. Det är inte ens likadant i mitt hemland Irak. Små barn ska inte behöva gå klädda på det viset. Det är föräldrarna som tvingar dem."---

"Ahmed Ghanem är imam och vd för Göteborgs moské. Han berättar att problemet går helt emot den islamska tron.
– Jag tycker det är hemskt. Vi står på de utsattas sida oavsett vad för slags tvång det gäller. I vår predikan och i våra föreläsningar driver vi linjen att man ska visa hänsyn. Det gäller även religionsfriheten och att man inte ska lägga sig i hur andra klär sig, vare sig det är kvinnor eller barn."---_

Hela artikeln kan läsas i GP

[Carpinus]
2015-10-01 06:56
#30

_ "Både polis och socialtjänst känner igen bilden av den sociala kontrollen, men anser att det är svårt att göra något åt den. Men det tycker inte advokaten Elisabeth Massi Fritz:
– Om någon blir tillsagd på gatan skulle det mycket väl kunna vara ett ofredande. Och sker det upprepade gånger är det allvarligt. Man måste även titta på motivet bakom, varför man gör så här."---

"Hon menar att det är viktigt att flagga för att det är ett hedersrelaterat brott redan i polisanmälan så att det snappas upp. Att de som tar emot en anmälan måste ha en kunskap så att utredningen i ett tidigt skede kan ledas in på rätt spår.
– I dag vet vi om att det är ett problem som finns, det vi måste göra nu är att synliggöra det. Det är så många vi möter som inte vågar berätta hur de har det hemma. Särskilt flickor som lever dubbelliv för att smälta in. Tusentals unga förtrycks i hederns namn och det finns ett enormt stort mörkertal. Vi måste få begreppet hedersbrott erkänt i vår brottsbalk. Vi får inte tillåta att ett olaga hot eller ofredande kan leda till mord."---_

GP

[Carpinus]
2015-10-10 08:41
#31

_"Att utvecklingen nu går bakåt drabbar de unga. Fundamentalisterna fungerar som moralpoliser ute på gatorna, om någon blivit sedd med fel kläder eller vid fel tidpunkt får föräldrarna reda på det och uppmanas att hålla efter sina ungdomar bättre. Tjejer blir tillsagda om de inte är rätt klädda.

Ett annat problem är att fundamentalisternas ord väger tungt hos myndigheter som socialtjänsten och Försäkringskassan. Det finns exempel när myndigheter har ändrat sina beslut efter att ha blivit kontaktade av den lokala imamen."---_

Hashim Salad Elmi, ordförande Svensk-somalisk stödorganisation på Aftonbladet debatt.

Huygens
2015-10-10 10:21
#32

Oj, är det svenska myndigheter som ändrar sina beslut?

Tjeja
2015-10-10 23:27
#33

#31 😮Undrar om det där i sista halvan verkligen är sant?  😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-10-13 07:43
#34

#33 Eftersom debattören skriver att det finns exempel så har han sannolikt fog för vad han skriver.

Annons:
[Carpinus]
2015-10-13 07:45
#35

"Helen Larsson på Svenska bostäder säger att det finns en tydlig gatumaktsordning i Husby. Hennes enkätundersökningar har visat på att caféet i Husby är en central faktor till att många kvinnor sätter sig utsatta i centrum.

– Det många kvinnor reagerar på när de kommer upp från tunnelbaneutgången är att de känner sig kontrollerade och att man inte kan röra sig fritt på det torget därför att det sitter så många män på det cafeét. Vi har nu valt att flytta caféet till det andra torget, säger Helen Larsson."---

SR P4

[[eskils_]]
2015-10-13 08:51
#36

#35 Heja Svenska Bostäder och KTH! 🌺🙂

"KTH har blivit internationellt uppmärksammad för sin forskning om hur både kvinnor och män ska få tillträde till det offentliga rummet på samma villkor."

[Carpinus]
2015-11-07 22:46
#37

"Helen Larsson är en av Svenska bostäders projektledare för renoveringen av Husby centrum. När hon gjorde en undersökning och frågade personer som rörde sig i Husby hur de gillade sitt centrum såg det först ut som om alla var ganska nöjda.

– Det som öppnade mina ögon var att de svaren övervägande kom från män i 25–30-årsåldern. Det var den gruppen som befann sig utomhus och de kände sig trygga. Men de boende, med jämnare könsfördelning, var mer missnöjda och otrygga. Kvinnor kände att det fanns en stark social kontroll, säger Helen Larsson."---

Mitti

[[eskils_]]
2015-11-27 13:21
#38

Artikel i DN igår om projektet att bygga om i Husby, för kvinnornas skull.

"Men det är framåt kvällarna som maktstrukturen i Husby centrum blir ordentligt synlig, enligt Fatima:
– När jag har gått ensam så har det har hänt att killarna spottat bredvid mig och så har de kallat mig hora. Om jag kommer hem från jobbet på kvällen ringer jag pappa som får hämta mig vid tunnelbanan. Då vågar inte killarna göra något."

Ett konstruktivt steg i rätt riktning, som kan vara en förebild för andra förorter.

[Carpinus]
2015-12-29 18:16
#39

"Men den som inbillar sig att människor som bär med sig synsätt som kolliderar med den svenska jämställdheten inte kommer att påverka sin närmiljö och det svenska samhället, är naiv.

Sverige riskerar att få en förändring av kvinnors och flickors roller som vrider utvecklingen tillbaka. Effekterna är redan synliga i ett antal av landets förorter, varifrån fler och fler röster höjts mot att kvinnor där lever i ofria skuggsamhällen bortom svensk lagstiftning, frihet och öppenhet. I den offentliga debatten blir normförskjutningen tydlig i diskussionen om könsseparerade badtider eller när samhället går värderingar om kontroll av kvinnors kroppar och klädsel till mötes. Det är ovant för en öppen och konsensusinriktad kultur som den svenska att förhålla sig kompromisslöst till sina normer. Men om kvinnofriheten ska bevaras är den hållningen nödvändig. Frihet är inte något relativt. Kvinnofrihet är inget val bland andra, utan en kompromisslös hållning till att kvinnor har egenmakt. Den kan aldrig vara till viss del eller villkorad, för då har den upphört att vara frihet."

Annika Borg i Sydsvenskan

[Carpinus]
2016-03-06 12:41
#40

"Hedersförtryck är utbrett i Stockholms förorter.

Unga tjejer kontrolleras hårt hemifrån och får inte ha en relation med någon av en annan etnicitet, visar en undersökning gjord av föreningen Varken Hora eller Kuvad.

– Det är väldigt sorgligt och tråkigt, men tyvärr inte överraskande, säger Amineh Kakabaveh (V) som är ordförande i föreningen."---

Mer om detta ämne, se tråden "Hedersförtryck vanligt i Stockholms förorter".

[Carpinus]
2016-04-04 09:05
#41

#40 "Julja Mazi Esfahani och Rahaf Ibrahim går på Engelska skolan. De börjar berätta om ett system där vuxna inte litar på sina barn. – Även om man säger att det är en killkompis så tror de inte på vad barnet säger. Det är alltid så. Ryktet kan förstöra mycket, säger Rahaf som är 14 år. Det leder till att man undviker kontakt. – Man kan bli rädd för att killkompisen ska bli utsatt för något, säger hon. – Bara att man säger hej till en kille så kan det innebära att någon ser det och rapporterar till familjen och släkten. Det förekommer och är väldigt dåligt, säger Julja Mazi Esfahani som är 13 år."---

GD

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-05-28 06:28
#42

#12 "För många unga iranier symboliserar hijaben ett förtryck. Det är därför protestkampanjer som "My Stealthy Freedom" engagerar så många unga iranska kvinnor. Genom att lägga upp bilder på sig själva utan hijab tar de unga kvinnorna tillbaka makten över sina egna kroppar. Men någon förståelse för kritiken mot hijab verkar inte alltid finnas i Sverige. I rapporten European Islamophobia Report granskas muslimhatet i Europa. Aroma Abrashi, Åke Sander och Göran Larsson, tre akademiker verksamma vid Göteborgs universitet, har skrivit om islamofobin i Sverige."---

 "I en kronologi över vad rapportförfattarna anser vara islamofobi nämns bland annat debatten om H&M:s hijabbärande modeller. Gulan Avci, ordförande för Liberala Kvinnor, lyfts fram för att hon kritiserade att klädföretaget bidrog till att normalisera slöjan. Denna omständighet kommenteras inte på något sätt av rapportförfattarna. Istället nämns alltså Gulan Avci bland sammanfattningar kring vedervärdiga dödshot mot muslimer och bombhot mot moskéer. Syftet går inte att tolka på något annat sätt än att  hennes kritik mot slöjan anses vara rasistiskt och islamofobisk. Det är trams. Avci har aldrig uttryckt sig rasistiskt eller nedsättande mot muslimer. Vad hon kritiserat är ett plagg som i stora delar av världen tvingas på kvinnor."---

Bawar Ismail på GP:s ledarsida

[Nomen Nescio]
2016-07-01 08:46
#43

#11_"Rinkeby beskrivs som ett vardagsrum där alla kan känna sig välkomna.
Men på kaféerna på torget syns inte en kvinna.
– Vi har för få kvinnor, säger Ismahan Ayranci, 49."---

"Ismahan Ayranci skulle gärna se fler kvinnor ute på Rinkeby torg.
Det finns inte en mötesplats för kvinnor alls i centrum, bara två kaféer och det är inte roligt att sitta där som ensam kvinna.
– Man har ju med sig ganska mycket av sin kultur vart man än flyttar. Ens kultur är ens trygghet och centrum är oftast mer en mötesplats för män i många länder. Här har det väl blivit det också._

Ett nätverk arbetar för att bereda plats för kvinnor i den offentliga miljön, säger hon."---

Expressen

[Nomen Nescio]
2016-07-05 09:18
#44

 "Vi kom till Sverige där kvinnor får arbeta utan att be sina män om tillstånd, där ungdomars samborelationer är en självklar rättighet – det vill säga om man är svensk.

Men har man ”otur” som vissa grupper av flickor och pojkar som växer upp i våra mångkulturella manliga enklaver, då gäller andra regler. Här domineras offentliga miljöer av män som kontrollerar kvinnors klädsel, könssegregerade undervisningsformer sprider sig, och bara i Rinkeby utförde en gynekolog hundratals oskuldstester, (Kalla Fakta TV4). Många betraktar ”svenskar” och andra sekulära grupper som otrogna/kafirer vilka ”skiljer sig från höger till vänster och har konstiga sexvanor” som Fadime berättade. Flickorna bevakas för att ”inte ta fel väg och bete sig som västerländska horor” som Pelas far beskrev sin förtvivlan."---

"Länsstyrelsen i Östergötland förser oss med rapporter om hedersförtryckets olika former, Migrationsverket meddelar att de känner till hundratals fall där barn har gifts bort, Socialstyrelsen säger att vi har 19 000 flickor i riskzonen för könsstympning och föreningen Varken hora eller kuvads undersökning visar att en majoritet av bröderna i dessa förorter bevakar sina systrars kyskhet.

Vi har nu ett bibliotek av utredningar, kartläggningar och undersökningar om hur hedersförtrycket ser ut och vet att över 100 000 ungdomar saknar rätten att fritt välja sitt eget liv och partner."---

Som ett resultat av segregationspolitiken ser vi nu också att våra manliga enklaver utöver att utöva hedersförtryck mot ungdomar också fungerar som växthus för jihadister. Unga killar (och tjejer) åker till Irak och Syrien för att kriga för ett kalifat och för kvinnors totala underkastelse. Ingen vet hur många som stödjer dessa ungdomars halshuggnings- och våldtäktsutflykter. Det vi ser är en inhemsk politisk islam som våra makthavare inte tar på allvar. Att jaga vuxna terrorister är inget annat än symtombekämpning. Och jihadister hotar inte bara Fadimes frihetslängtande systrar, utan hela samhället."---

Debattinlägg av Sara Mohammad. Hela inlägget finns att läsa på GP Debatt.

Mer i samma ämne bland annat i tråden "Hedersförtryck vanligt i Stockholmsförorter".

[Nomen Nescio]
2016-07-24 17:42
#45

_"När Amnesty, politiker, Röda Korset, Barnombudsmannen, Diskrimineringsombudsmannen, JämO och Rädda Barnen tiger om vad burkan - och slöjor på barn - representerar, gör de sig skyldiga till en rasistiskt färgad politik där man skapar skillnader och radikalt olika levnadsvillkor för svenskar och en del invandrarkvinnor. Att i mångkulturalismens namn stödja burkan - ett totalt osynliggörande av det ena könet - är inget annat än könsrasism. Burkaförtrycket är inte en fråga om mänskliga rättigheter utan handlar om frihet till ett totalt kvinnoförtryck.

**Som en direkt åtgärd mot könsrasism hälsar jag burkaförbudet i Sverige och resten av Europa välkommet. Att man försöker avfärda tankarna bakom ett förbud som främlingsfientlighet, som spelar Sverigedemokraterna i händerna, är bara ett trick för att slippa tala om vad som finns bakom burkans fasad och ta diskussionen. Tror man att kvinnor "själva väljer" att bära burkor borde man också inbilla sig att kvinnor själva väljer att bli stenade för att visa att de "ångrar sina synder". *

**Som "invandrare" välkomnar jag ett mångkulturellt Sverige - men utan religiösa brott mot kvinnors rättigheter!"_

Sara Mohammad i inlägg på Expressen debatt.

(* Fetstilen finns i debattinlägget i tidningen.)

[Nomen Nescio]
2016-08-10 09:24
#46

_"Något som nyligen väckt avsky världen över är hedersmordet på modellen och feministen Qandeel Baloch. Hon har beskrivits som Pakistans egen Kim Kardashian och mördades av sin bror på grund av bilder hon lagt ut på sociala medier. Baloch gjorde sig känd för att bland annat publicera lättklädda bilder på sig själv och för att ifrågasätta den religiösa kulturen i landet. Men i svenska Facebookgruppen V.I.P Room med över 28 000 medlemmar finns det de som uttrycker sympatier för mordet."---

"När diskussioner uppstår skriver vissa tjejer öppet hur de drabbats av hederskultur inom familjen när de valt att bryta normer, till exempel genom att dejta svenska killar.
En del uttrycker det som självklart att familjer kan bestämma vem de ska gifta sig med. Här uttrycks också åsikter från män om hur unga tjejer bör vara, vissa talar ibland om vikten av att tjejer är oskulder fram till äktenskap. En återkommande diskussion är också kvinnor som begränsas av sina familjemedlemmar, ibland för att skydda familjens rykte. Många gånger är diskussionerna hetsiga."---_

GP

[Nomen Nescio]
2016-08-10 09:27
#47

_"Hedersdebattören Sara Mohammad reagerar starkt på hur vissa unga skriver om heder på nätet."---

"Och diskussionerna på Facebook, där en del ungdomar försvarar hedersförtryck, gör henne arg.
– Något är väldigt fel när ungdomar i Sverige vågar skriva så helt öppet. Hedersvärderingar är inget man föds med, det är något man lär sig av sina föräldrar och sin omgivning. Jag kan inte ge något annat svar än att integrationspolitiken inte fungerat när ungdomar skriver så, säger Sara Mohammad.
Hon säger att Sverige kan göra mycket för att förhindra att hederskulturella värderingar sprids. Hon efterlyser bland annat krav på att svenska skolor inför handlingsplaner mot hedersförtryck, samt att staten stoppar bidrag till trossamfund som diskriminerar kvinnor och HBTQ-personer. Men framförallt efterlyser hon en debatt om värderingar.
– Under mina 24 år i Sverige har vi aldrig haft en ordentlig debatt om värderingar. Det handlar inte om svenska värderingar eller utländska värderingar. Debatten måste handla om sekulära värderingar kontra religiösa och hederskulturella värderingar, säger Sara Mohammad."---_

GP

[Nomen Nescio]
2016-08-10 09:30
#48

_"Astrid Schlytter är docent i rättssociologi på Stockholms universitet och forskar om hedersrelaterade frågor. Enligt henne skulle diskussionerna på nätet kunna spegla en förändring man sett även i svenska förorter.
– Vi pratar med kvinnor som uttrycker att förorterna har blivit som deras hemländer. Att kvinnor inte längre får gå klädda som de vill och att flickor inte får besöka fritidsgårdarna för sina bröder. Många pojkar känner ett ansvar att kontrollera kvinnor, säger Astrid Schlytter."---

 "Enligt en kartläggning som gjordes tidigare i år av föreningen Varken Hora eller Kuvad bland 1100 ungdomar i några av Stockholms förorter var det däremot tydligt att hedersförtrycket både breder ut sig i segregerade områden och kryper allt längre ner i åldrarna.
I studien svarade 28 procent av de tillfrågade tjejerna att de var mycket hårt kontrollerade hemifrån. 63 procent svarade att de inte får ha en relation med någon av en annan etnicitet och 81 procent av killarna kände ett ansvar för att hålla koll på sina systrar.
– Det är helt absurt. Tyvärr har Sverige under många år försökt att sopa detta under mattan. Man har ursäktat visst förtryck med argumentet att vi måste ha förståelse för andra kulturer. Jag säger att vi måste våga försvara sekulära värderingar och individens frihet före allt annat. Det är dags att tala klarspråk. Vi kan inte offra vissa kvinnor av rädsla för att de tillhör en viss kultur. Det är vad jag kallar verklig rasism, säger Sara Mohammad."_

GP

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-10 09:45
#49

_"I förra veckan gick jag tillsammans med en släkting genom en park i Tensta. Min släkting som bor i en annan del av Stockholm reagerade starkt över att se så många kvinnor och till och med barn insvepta i stora schalar. Att se förskolebarn insvepta i tygsjok som hindrar dem att leka fritt gjorde min släkting mycket upprörd."---
_

För mig visar de här exemplen tydligt att de diskussioner vi haft under senare år t ex om på vilka arbetsplatser man ska kunna bära niqab inte enbart borde utgå från perspektivet hur man lämpligast underlättar integrationen av muslimer i ett kristet men sekulärt land som Sverige. I diskussionen borde man inte bortse från hur fundamentalistiska och bakåtsträvande grupperingar vill tvinga på muslimer över hela världen sin version av islam, ofta med mycket brutala metoder. "

Nalin Pekgul, debattinlägg i GP

[Nomen Nescio]
2016-08-10 09:51
#50

Drar märkpennan över de här meningarna och konstaterar hur tydligt det är att den svenska kulturella åsiktspolisen samverkar med den islamskt fundamentalistiska.

_#49 I diskussionen borde man inte bortse från hur fundamentalistiska och bakåtsträvande grupperingar vill tvinga på muslimer över hela världen sin version av islam, ofta med mycket brutala metoder. "
_

~Nalin Pekgul

_#48 "Tyvärr har Sverige under många år försökt att sopa detta under mattan. Man har ursäktat visst förtryck med argumentet att vi måste ha förståelse för andra kulturer. Jag säger att vi måste våga försvara sekulära värderingar och individens frihet före allt annat. Det är dags att tala klarspråk. Vi kan inte offra vissa kvinnor av rädsla för att de tillhör en viss kultur. Det är vad jag kallar verklig rasism."
_

~Sara Mohammad

[Nomen Nescio]
2016-08-31 14:17
#51

"Yasri Kahn skriver att ”Det är inte rimligt att staten inskränker individuella friheter genom lagpaket med hur vi måsta hälsa, klä oss, äta och vilka som måste få ta på våra kroppar. Sådant måste varje individ få bestämma själv”. Det ironiska här är att det är just detta islam gör åt kvinnan. Islam säger till kvinnan hur hon måste klä sig, vilka hon får hälsa på och vem som får ta på hennes kropp. Det är inget kvinnan i islam får bestämma själv. Hon måste vara oskuld tills hon gifter sig, bära anständiga kläder för att inte få dåligt rykte och dra skam över sin familj. Gud förbjude om hon skulle bli sedd hälsandes eller pratandes med en kille utanför familjen.

Det är ytterst ironiskt att Yasri Kahn väljer att prata om landets alla kvinnor. Han, och hans förening om några, glömmer landets alla muslimska kvinnor. Kvinnor som inte får ta vilket jobb de vill, kvinnor som måste ha sin mans godkännande innan de lämnar hemmet, kvinnor som inte får välja sin egen livspartner. Det är dessa kvinnor vi måste se, det är de vi måste hjälpa och stå upp för innan vi pratar lika lön för samma arbete. Vi får inte glömma vad det är som gör Sverige så bra. Religionsfrihet i all ära, men även rätten att slippa religion."---

"Även om det finns män och politiker som Yasri Kahn, som försöker göra detta till en rasistisk fråga och därmed stoppa folk från att våga uttala sig, så får vi aldrig sluta säga ifrån eller vara tysta när det kommer till muslimska tjejers rättigheter. Det är de som blundar och förnekar förtrycket som är farliga för samhället, inte vi som försöker stoppa förändringen."---

Alaf Ali på Expressen debatt

[Nomen Nescio]
2016-09-21 09:49
#52

Farzanas cykel.

"Familjen Meyhan har bott på Grytan i tio månader. De är ursprungligen från Afghanistan. De är hazarer, en folkgrupp som historiskt sett diskriminerats och förföljts. På Grytan bor ungefär 250 personer, majoriteten män. Farzana Meyhan tillbringar den mesta tiden på rummet. Hon går inte till den gemensamma matsalen för att äta utan hämtar istället maten och äter på rummet. Farzana Meyhan berättar att hon hade stora förhoppningar när hon kom till Sverige och Grytan. I Afghanistan har kvinnor få, eller inga, rättigheter. – Men när vi kom hit så insåg vi att vi var ganska begränsade här med.

Hon berättar att hon köpte en cykel men att hon blev så ifrågasatt att cykeln nu bara står på baksidan av byggnaden. – Det tisslades om att en afghansk kvinna, som dessutom är hazar, tagit sig friheten att börja cykla, säger hon. Det är främst männen på boendet som ifrågasätter hennes nyvunna frihet. Men även en del andra kvinnor pratar bakom hennes rygg, säger hon. – När jag går till skolan på morgonen så hör man dem: Hur kan hon? Det är många som inte ser på mig med blida ögon, säger Farzana Meyhan. Därför stannar hon på rummet. Under vår resa möter vi många kvinnor som gör samma sak – tillbringar nästan all tid på rummet."---

SVT

"– Men när vi kom hit så insåg vi att vi var ganska begränsade här med" - ett bittert konstaterande, med avgrundsdjup till Stefan Löfvens uttalande i TV-debatt om migrationen i maj  2016 om att  "Vi accepterar aldrig att kvinnor ofredas". Och Farzana, hamnar ni i Husby eller någon annan förort kan du nog lika gärna låta cykeln stå kvar bakom väggen på Grytan,  men det har du nog redan insett.

[Nomen Nescio]
2016-09-21 19:05
#53

#52 "Enligt ayatolla Ali Khamenei drar cyklande kvinnor till sig för mycket uppmärksamhet från män. ”Det strider mot kyskhet och måste överges”, säger Irans andlige ledare. Enligt ayatolla Ali Khamenei, Irans högste ledare, har kvinnor bara två uppgifter: Att vara mammor och sköta hushållsarbetet.

Den 10 september utfärdade Ali Khamenei en fatwa, en religiöst bindande order, som förbjuder kvinnor från att cykla offentligt och framför främlingar. Det rapporterar Nationella motståndsrådet i Iran med hänvisning till statliga medier. – Att cykla drar ofta uppmärksamhet från män och utsätter samhället för fördärv. Det strider därför mot kvinnors kyskhet och måste överges, säger ayatollan enligt Nationella motståndsrådet, som kallar fatwan för "löjlig".---

Expressen

I Iran protesterar Nationella motståndsrådet , i Sverige tiger vänsterayatollorna.

[Nomen Nescio]
2016-09-27 10:38
#54

Kors i taket - en ledare från Anders Lindberg som man åtminstone i delar kan instämma i  (även om den är lite väl urskuldande mot vänstern)

"En solig söndag 1991 klev Amineh Kakabaveh av tåget i Göteborg som kvot­flykting. Det var som att komma från helvetet till himmel­riket, berättar hon. Men med åren har hennes bild av Sverige förändrats. Redan i SFI såg hon hur de kvinnoförtryckande mönster som präglat hennes barndom följt med till det nya landet. Kvinnor och flickor kontrollerades och deras frihet var beskuren. Och välmenande svenskar bara ryckte på axlarna. Likadant var det efter att hon utbildat sig till socionom och börjat ­arbeta i Botkyrka. Varken chefer eller politiker backade upp henne ­i arbetet för utsatta flickor och kvinnor. Och så har det fortsatt även i politiken, hon upp­lever sig föra en ensam kamp."---

"Men under personkonflikter och anklagelser kors och tvärs i Vänster­partiet finns en genuin värdekonflikt där religiösa traditioner och jämställdhet ibland hamnar på kollisionskurs. Och hedersproblematik är inget teoretiskt problem. Ungdomsstyrelsen uppskattade 2009 att ungefär 70 000 ungdomar, främst flickor mellan 16 och 25 år, begränsas i exempelvis val av partner. I dag är det möjligen ännu fler. Amineh Kakabaveh har nog en poäng i att den svenska vänstern i bred ­mening inte till fullo tagit till sig vidden av detta. Mordet på Fadime var en väckarklocka och mycket har hänt sedan 2002. Men tyvärr inte tillräckligt."

Anders Lindberg i Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-09-28 10:04
#55

"Det jag är stoltast över under min tid i kommunfullmäktige är att jag lyfte frågan om hedersrelaterat våld. Detta var året efter hedersmordet på Pela. Jag har mer än en gång blivit kallade rasist, även av högt uppsatta medlemmar i V. Frågan om hedersrelaterat våld har jag drivit med många, både i och utanför partiet. Två av dem var och är Amineh Kakabaveh och Zeliha Dagli. Fortfarande anser jag att det är en av de viktigaste politiska, feministiska frågorna. Det smärtar mig att partiet ligger så lågt och inte aktivt och kraftfullt driver denna avgörande fråga."---

"Så till huvudskälet till att jag nu lämnar, skälet till att jag inte längre känner mig hemma i Vänsterpartiet och inte heller kan säga att jag är stolt över att vara medlem: Droppen som fick bägaren att rinna över var partiledningens agerande när först Zeliha och sedan Amineh i maj/juni 2015 skrev artiklar om situationen i utsatta förorter. Människor utanför partiet tilläts sätta dagordningen och krävde hennes uteslutning. Partiledningen och Stockholm distriktets ledning har gång på gång uttalat att de saknar förtroende för Amineh. Nu vill ledningen att striden ska lösas med medling och samtal. Men det här är en politisk fråga, inget man löser med samtalsterapi. Det är fullständigt horribelt. Amineh är utsatt för allvarliga hot, värre än de mot vår utrikesminister. Och partiledningens agerande har förvärrat situationen. Ett parti med en sådan ledning kan jag inte längre vara kvar i.

Jag kommer fortsätta vara politiskt aktiv, självklart till vänster. Jag är socialist och feminist, det kommer jag alltid att vara. Men nu som partilös, det går bra det också. Utvecklingen i Vänsterpartiet kan jag inte längre påverka. Jag har försökt! Jag vet att många blir arga och ledsna på mig, tycker att jag har fattat helt fel beslut, att jag sviker. Nåväl, det kan jag inte göra något åt. Nu ska jag lägga hela min kraft på Förortsfeminismen, kampen mot det hedersrelaterade våldet, tvånget och förtrycket och på Tantpatrullen. Tack för mig, Vänsterpartiet!"

Inger Stark, tidigare Vänsterpartist, på Expressen debatt

Annons:
[Hayabusa]
2016-09-28 12:32
#56

"21-åriga Walaa som bor i Hedemora berättar att hon utsatts för förföljelse, hot och misshandel för att hon inte lever på ett traditionellt sätt. Hon får frågor om varför hon inte bär slöja, varför hon bor själv och varför hon inte har gift sig. I sju månader har det hela hållit på."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=161&artikel=6525936

[Nomen Nescio]
2016-09-28 12:48
#57

#56 "I Hedemora blev en 21-årig flicka trakasserad och slagen enbart på grund av sin livsstil och klädstil. Detta är en mardröm som är verklighet för tiotusentals flickor och kvinnor i Sverige i dag. Men nu har flickan själv klivit fram och krävt samma rättigheter som alla andra kvinnor har i vårt land.

Det är viktigt att politiker och samhället står upp för och stöttar modiga kvinnor som dessa. Därför arrangerar Liberalerna i Hedemora på torsdag en manifestation mot våld och förtryck i hederns namn och vi hoppas på bred uppslutning. Trots 100 år av kvinnokamp blir det nämligen allt mer tydligt: Kvinnors rättigheter kan aldrig, aldrig tas för givna.

Det patriarkala förtrycket ändrar ständigt skepnad och i vår generation har det fått förnyad kraft i de hedersnormer som många kvinnor tvingas leva under.
Hedersförtrycket är inte ett nytt fenomen, men det växer.
I våra utanförskapsområden blir kontrollen allt vanligare och allt mer omfattande. Det är inte längre ett storstadsfenomen. Hedersförtrycket har hittat till lilla Hedemora, en kommun som inte har mer än 15 000 invånare. Ska vi verkligen acceptera detta?

Det hedersrelaterade våldet och förtrycket borde vara en fråga som alla politiska partier borde ha samförstånd kring och inte politisera för egna syften.
Hur länge till ska kulturrelativisterna fortsätta att svika utsatta flickor och kvinnor för att övertyga svenska folket om att de inte är rasister?
För Vänsterpartiet är solidaritet ett honnörsord. Var är solidariteten med förortens utsatta flickor och kvinnor, kan man fråga sig."---

Ur artikel på Expressen debatt från Gulan Avci (L) Ordförande Liberala Kvinnor, Anna Eling Ordförande Liberalerna Hedemora, ledamot Liberala Kvinnor Dalarna, Mostafa Geha, Ledamot Liberalerna Hedemora

[Nomen Nescio]
2016-10-11 13:37
#58

"Sedlighetspolis" talas det om i några inlägg här ovan, men hur fungerar de där systemet är inarbetat? I det här programmet som kan ses på nätet fram till 7 november berättar en kvinna  (6:58 in i programmet) hur det kan gå till i Teheran om vinden råkar blåsa upp kappan en aning och spejande ögon ser det.

[Nomen Nescio]
2016-10-12 10:10
#59

"Att prata om livsförutsättningarna i förorten anses vara att gå SD:s ärenden. Det finns till och med riktlinjer för public service om att ordet ”förort” ska undvikas, eftersom det delar upp oss i vi och dom, i centrum och periferi.

Den sortens välmenande språkaktivism skulle man kunna garva åt om det inte vore för den hybris som ligger bakom tron att ett ord kan ändra på det faktum att makten har ett centrum. Men framför allt är det ett effektivt sätt att sabotera för dem som har störst behov av prata om uppdelningen mellan fattiga och rika."---

Åsa Linderborg i Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-11-02 17:03
#60

"Zinar känner människor som blivit "mer iranier där" (i förorterna) än de var innan de kom till Sverige. Hon berättar att hon sett män som flytt till Sverige för att få frihet, men som plötsligt får en helt annan syn på kvinnor - som de alls inte hade haft innan. -De blir nästan som talibaner. Det är väldigt otäckt att se. Där måste politiker göra mer, säger hon allvarligt"---

Hem & Hyra nr 7-2016.

[Nomen Nescio]
2016-11-02 17:12
#61

"Politikernas och myndigheternas okunskap om islam bidrog på så sätt till att stärka de fundamentalistiska krafterna bland de svenska muslimerna. För vanliga muslimer blev situationen mycket besvärlig. Det fanns muslimer som försökte varna såväl journalister, politiker som myndigheter, men som inte fick gehör eftersom alla var rädda att stämplas som islamofober. Denna rädsla utnyttjades av islamisterna som i takt med att de kände att deras ställning stärktes började trakassera de muslimer som inte ville leva enligt deras stränga tolkning av islam."---

"Utåt är islamisterna måna om att framstå enbart som djupt troende muslimer men på deras interna agenda står dels en separatism som ska skilja de troende från en ond omvärld, dels trångsynta krav på renhet för deras egna."---

 "I slutänden handlar problemen om fundamentala frågor såsom individens frihet kontra patriarkala värderingar med familjen som den minsta enheten som bygger upp samhället, eller yttrandefrihet kontra religionsfrihet. Sverige är framstående – men inte unikt– när det gäller jämställdhet och yttrandefrihet. Det finns en mycket bred uppslutning i samhället kring att inte backa på dessa områden. Det är därför inte hållbart att ledande företrädare för samhället inte klarar av att stå upp för dessa värden, utan låter islamistiska grupper bli en minoritet som får ställa sig utanför majoritetssamhällets värden och få makt att inskränka individens frihet och yttrandefriheten i vissa områden och i vissa grupper."---

Nalin Pekgul på Expressen kultur

[Nomen Nescio]
2016-12-09 09:06
#62

"Två bröder döms till fängelse för att ha tvingat sin syster att bära slöja genom hot och misshandel. Också mamman döms för att ha utsatt sin dotter för olaga hot, skriver Sydsvenskan."---

"Lunds tingsrätt dömer bröderna till fängelse i två respektive tre månader, mamman till dagsböter. Alla tre har nekat."

TT

Hoppas att den tjejen får bättre beskydd än Fadime fick…

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-14 15:13
#63

"I dag är det 20 år sedan den 16-åriga Sara mördades av sin bror och kusin i Umeå eftersom de ansåg att hon inte skulle leva som en "svensk flicka."---

"Efter domen mot Pela Atrroshis farbröder ville PM Nilsson, som då var politisk redaktör på Expressen, träffa mig och prata om hedersförtryck. Jag blev förvånad över att en svensk man intresserade sig för ämnet och dessutom visade sig vara så insatt. Jag frågade om han hade haft en klasskamrat som hade utsatts för hedersförtryck och fick svaret:
"Om svenskarna helt lämnar den debatten till kurderna så anses ju kurdiska flickor inte tillhöra Sverige och inte vara lika skyddsvärda som alla andra. Om alla medborgare ska vara lika värda måste alla försvara friheten och rättvisan, oberoende av etnisk bakgrund hos offer och förövare."
Jag glömmer aldrig de orden. Trots att jag var ledamot av Sveriges riksdag utgick jag fortfarande ifrån att det bara var vi med bakgrund i Mellanöstern som kunde förstå hedersförtrycket och hade skyldighet att bekämpa det."---

"Det fanns andra som ville förneka problemet. Vissa debattörer och politiker, inte minst från vänstern, förnekade att hedersförtryck och hedersmord existerade. De hävdade att det svenska samhället minsann inte heller är jämställt och att även många svenska kvinnor mördas av närstående män. Eftersom hedersförtrycket kunde användas i rasisternas propaganda ville de inte se skillnaden mellan att en ung kvinna förtrycks av sin egen familj och att en relation mellan två vuxna människor spårar ur."---

"Jag är däremot mycket bekymrad över islamisternas framgångar i Sverige. Deras kvinnoförtryck drabbar inte bara den egna familjen utan hela stadsdelar. Islamisterna vakar över hur kvinnor klär sig, rör sig och vilka de träffar. Till skillnad från hedersförtryckarna omfamnas islamisterna av det svenska samhället. De har tillträde till medier, tas emot med öppna armar av de politiska partierna och får snabbt förtroendeposter. De driver egna skolor finansierade av skattepengar. De utgör en viktig del av det så kallade civilsamhället och får del av de pengar som flödar till denna sektor.

För 20 år sedan vägrade vänstern inse att hedersförtrycket var ett problem i sig som kunde få förödande konsekvenser för de unga människor som drabbades. Vänstern i dag vägrar se islamisternas förtryck eftersom de ser den antirasistiska kampen som överordnad. Jag hoppas att det inte tar 20 år för vänstern att genomskåda att det islamistiska förtrycket utgår ifrån en totalitär högerextremistisk ideologi som inte kommer att försvinna av sig själv med ökad integration."

Nalin Pekgul på Expressen kultur

http://www.expressen.se/kultur/hedersvaldet-ar-ett-svenskt-problem/

[Nomen Nescio]
2017-01-13 11:00
#64

"I dag lever tiotusentals flickor och pojkar hedersrelaterade liv. Sanktionerade av deras familjer och släktingar. Ett förtryck som är en grov kränkning mot barns mänskliga rättigheter. I Sverige växer barn upp med ojämlika villkor. Barn som offras på hederskulturens altare och berövas sin rätt att vara barn. Främst flickor, fostras in i en kyskhetskultur vars enda syfte är att giftas bort tidigt i livet så hon inte ska kunna dra skam över familjens heder. Ensamkommande barn och unga som flytt hit i tron att få en trygg tillvaro i frihet har inte fått det stöd de enligt lag har rätt till. Migrationsverket har identifierat 132 bortgifta barn, oftast flickor som i de allra flesta fall placerats med äldre män de gifts bort med i hemlandet. Den undfallenhet som funnits mot hederskulturen har bidragit till att kränkande och olagliga familjetraditioner kunnat leva vidare i Sverige. Nu när myndighetspersonal försöker göra rätt hotas de till livet.

Den 28 december fick socialtjänsten i Mönsterås stängas och verksamheten flyttas efter att två män uppträdde våldsamt mot personalen när de skulle omhänderta en gravid 14-årig flicka från Syrien som kom hit som barnbrud med sin 21-åriga man 2015. Det var flickans man och svärfar som attackerade personalen."---

"Fallet i Mönsterås hur illa det går när vi inte står upp för våra lagar. För mig är det enkelt, när konflikter uppstår mellan demokratiskt stiftade lagar och kulturella, religiösa och traditionella sedvänjor ska lagarna respekteras. Något annat kan vi inte acceptera. Jag hoppas detta kan bli vägledande för det viktiga arbete som väntar oss 2017."

Gulan Avci (L), ordförande Liberala kvinnor i debattinlägg i Expressen

[Nomen Nescio]
2017-01-18 19:23
#65

På lördag är det 15 år sedan Fadime Sahindal dödades, och detta uppmärksammas av flera av våra mest framträdande motståndare till hedersrelaterat våld och mot religiöst betingat  förtryck av kvinnor. En av dessa, Sara Mohammed, säger bl.a. "

"– Mörka religiösa krafter har blivit tuffare mot flickor och kvinnor, de är trötta på bli trakasserade och hånade av islamister.

Lösningen får inte vara könsseparerade badtider, fritidsaktiviteter och gymnastiklektioner, menar hon.

– Tanken är att man ska vara snäll mot de som annars inte får komma till aktiviteterna, men det får inte får finnas olika måttstockar för kvinnors rättigheter. Om flickor blir tafsade på badhusen kan man polisanmäla och anställa fler vakter i stället för att cementera könsdiskriminering."---

Läs hela texten här:

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/skyddsnatet-fullt-av-hal-for-de-som-drabbas-av-hedersvald

[Nomen Nescio]
2017-01-21 08:48
#66

Fadime Sahindal 2 april 1975 - 21 januari 2002

Hela talet i Riksdagen 2001.

[Hayabusa]
2017-01-21 09:43
#67

Skrämmande obehaglig händelse.

[Nomen Nescio]
2017-01-22 09:10
#68

Förekomsten av sedlighetspoliser på offentliga platser påtalades i juni 2015 av Gulan Avci (#12), men är förstås känt bland utsatta tidigare än så. Nu omnämns det i DN:

"Men parallellt med det har vi också känt av, inte minst när feminister höjer sina röster i förorterna, att klanledare och andra religiösa ledare kommenterar hur kvinnor ser ut, att de inte har slöja på sig, hur de lever. Den situationen har eskalerat. Tidigare var det framför allt föräldrar, men i dag har problemet tagit sig till gator och torg."---

DN

#67 Och dessvärre inte unik…😕

[Hayabusa]
2017-01-22 10:10
#69

"Att slippa kallas ”försvenskad” eller ”förlorad” av konservativa landsmän endast för att man har liberala värderingar. Fadime Sahindal hade lika stor rätt som sin pappa att definiera vad det innebar att vara kurd i Sverige. Det finns inga fridlysta, rena ursprungskulturer. Inga himmelska order om att feminister, homosexuella och ateister ska kastas ut ur en kulturell gemenskap."

http://www.hd.se/2017-01-22/ratten-att-slippa-kallas-forsvenskad

Annons:
[Carpinus]1
2017-02-24 07:02
#70

#0 Zeliha Dagli som var den som startade debatten om den sociala kontrollen av invandrarkvinnor i Husby och Rinkeby har efter 25 års boende i förorterna känt sig tvingad att söka sig därifrån.

http://www.expressen.se/nyheter/larmade-om-fundamentalister---tvingas-flytta/

https://mitti.se/nyheter/zeliha-kritisk-tvingades/?omrade=hela-stockholm

[Carpinus]1
2017-02-25 16:42
#71

#0 "Det har blivit värre och värre i Husby. För två år sen skrev jag en text om att jag ville söka asyl igen. Jag flydde från religiös fundamentalism i Turkiet en gång tidigare - nu såg jag mig nödd och tvungen att göra det igen. Det blev starten på en intensiv debatt. Allt jag skrev i min artikel bekräftas nu."---

Orden är Zeliah Daglis.Det var hon som riktade mångas ögon på invandrarkvinnornas situation i våra förorter i en debattartikel i Aftonbladet från juni 2015 som citeras i trådstarten. Nu har hon flyttat från Husby, och konstaterar att utvecklingen bara blivit värre. 

#70 Gårdagens nyhetsartiklar kompletteras med  hennes egna inlägg på Expressen debatt idag, där hon bland annat skriver:
"Under de sista 5-10 år har en fundamentalistisk våg kommit till förorten. Ett klansystem har växt fram i förorterna, bland annat i Husby där jag länge bott. Imamer och klanledare har tagit makten från politiker och myndigheter. Det har blivit tabu att kritisera kulturen från hemländerna, religionen likaså. När jag pratar om integration, aborträtt, rätten att äga min kropp, när jag diskuterar hur våra förorter ser ut, när jag bara vill ta en fika, säger moralpoliser i Husby föraktfullt till mig att jag har blivit för svensk."---

Debattinlägget i sin helhet kan läsas här.

Zepp
2017-02-25 18:09
#72

Skit i Husby, det är lugna puckar.. koncentrera er på den kvinnoförtyckande Salafistiska ideologin!

Och då handlar det om att sluta handla med/bojkotta främst Saudiarabien.. det gör ioförsej att vi får köpa mer olja från Ryssland!

Men detta är väl ett rätt lätt val.. eller hur var det nu med själva sakfrågan?

Salafism eller Ryssland?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-02-25 18:19
#73

#72 Vad du diskuterar och kallar "sakfrågor" är det väl strängt taget ingen som lägger ner någon möda på att försöka analysera. Men när du skriver "skit i Husby, det är lugna puckar" så tycker jag faktiskt att du åtminstone borde ha vett att skämmas.

Zepp
2017-02-25 18:33
#74

Skäms på dig själv, ponera att du var/är kvinna i Talibankontrolerat område i Afghanistan i stället!

Oandrasidan så är jag med dig, ingen lägger någon som helst möda på att analysera varken situationen i Husby, Moghadishu eller i Tehran!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-02-25 19:00
#75

#74 Nej, ingen lägger någon möda på att analysera situationen i Husby - allra minst den som säger att man skall skita i Husby.

Och tänk om situationen för vissa kvinnor i Husby inte skiljer sig nämnvärt från den som råder i talibankontrollerat område i Afghanistan?

Zepp
2017-02-25 19:12
#76

Ponera att situationen i Husby skiljer sig markant från den i Mogadishu och Teheran.. på flera punkter?

Så vi kanske inte skall ordinera samma medecin för olika symptom?

I Mogadishu och Teheran så löser man problemen med mer övervakning av den religiösa polisen.

I Sverige med att ge kvinnor arbete, egen ekonomi och därmed självständighet.

Mer makt åt kvinnorna själva altså!

För så länge de är och förblir beroende utav sina fundamentalistiska män, så lär situationen fortgå!

Då om inte förr så lär de fundamentalistiska männen få ändra sig.. eller leva ensamma!

Sen så.. om vi nu är såå himla mycket feministiska.. varför stöder vi som nation kvinnoförtryckande nationer/hjälper dessa?

http://www.affarsliv.com/nyheter/linkoping/saab-saljer-spaningsplan-for-2-miljarder-om4520776.aspx

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
2017-02-25 20:01
#77

#76 "Om vi nu är såå himla mycket feministiska", varför låter vi då det fortgå som sker i Husby och på andra ställen i Sverige? Varför är vissa feminister i detta feministiska land så totalt oengagerade i att moralpoliser styr över dessa medsystrars liv på gator och torg här?   

Att vi sedan  gör affärer med förtryckarnationer är också illa, men det är ju inget försvar för det som sker i Husby, Rinkeby och andra platser utan en annan sida av samma mynt. Och diskussioner om dessa handelsförbindelser finns det ju fler trådar för.

Zepp
2017-02-25 20:24
#78

Det kanske beror på att dessa feminister inte bor där själva och mest är intresserad av att göra karriär i samma företag som exporterar/stöder samma fundamentalistiska regimer som förtrycker kvinnor?

Dvs de har nog fullt upp med sin egen agenda.. vilken är din?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-02-25 20:29
#79

Jag tror inte dessa medsystrar är sysselsatta inom exportindustrin.

Min agenda är att diskutera politik i någorlunda ordnade former, något som jag tror denna sajt är avsedd för. Skulle jag ha behov av att chatta om ditten och datten hade jag nog sökt mig någon annanstans.

Zepp
2017-02-25 20:55
#80

Du kan ha rätt därvidlag.. jag har ingen tillgänglig statistik över radikala feministers eventuella sysselsättningsgrad inom exportindustrin.

Likt förbannat.. utan statistisk så är jag rätt övertygad om att rätt få av dem bor i Husby?

Kan vi vara överens om åtminstone det antagandet?

För övrigt som jag skrev i en annan tråd så är det nog dags för det tredje glaset, filosoferande över världsfreden, lösande av den globala uppvärmningen och andra filosofiska funderingar?

En ytterligare sak vi kan vara överens om är.. vi slipper bo i Husby?

Sen om det handlar om tur eller eget förskyllande skall jag låta vara osagt.. för vem vet hur det hade blivit om vi bägge vore födda med annat efternamn?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-02-25 21:14
#81

#80 Det trista är inte att vi inte vill flytta till Husby. Det sorgliga är att människor som vill bo där känner sig tvingade att flytta därifrån, och att andra människor som inte vill bo där inte kommer därifrån.

Zepp
2017-02-25 21:35
#82

Så du tror altså inte att det är en avsiktlig politik?

För mig framstår det som glasklart att politiken syftar till en piska.. att ta sig från utanförskapsområdena.. och en morot, när man väl tagit sig därifrån så öppnas avdragspenningpungen!

Och som du vet.. i landet som helhet så bara ökar inkomsterna, förmögenheterna, sysselsättningen, bostadsarean per person, hälsan, bilbeståndet, brottsligheten sjunker, fler kvinnor tar universitetsexamen, ja de utgör numera cirka 60% och är i stigande, what ever!

Och då har de även räknat med Husby i den statistiken!

Såå.. det som händer i Husby är varken ditt eller mitt problem, vi slipper bo där, iomed att vi inte är del av de som är satta på undantag!

Det samma gäller större delen av vårt land och de flesta som bor här.

Och det är f*n avsiktligt.. för vi vill inte ha dessa boende blandat i vår för övrigt trygga bostadsområden!

En helt annan grej är, jag bor på landet, i eget hus, här bor en massa av utländsk härkomst.. nemas problemas.. för att ha råd att köpa ett hus i ens mitt område så måste man dels ha jobb, insats och sen kunna betala både ränta och amortering!

För vi kan bosätta oss där vi önskar och vår ekonomi tillåter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-02-26 17:02
#83

#76 Zepp 170225: "I Mogadishu och Teheran så löser man problemen med mer övervakning av den religiösa polisen. I Sverige med att ge kvinnor arbete, egen ekonomi och därmed självständighet. Mer makt åt kvinnorna själva altså! För så länge de är och förblir beroende utav sina fundamentalistiska män, så lär situationen fortgå!"---
Bra att du tycks ha kommit till insikt, för tidigare instämde du i Gudrun Schymans ord om svenska män, att "det är samma talibaner här som där" - den 16 december 2014 skrev du:
"Och på den punkten så tenderar jag att hålla med henne, det handlar om samma psykopater som tror sig äga en kvinna/dotter, andra kvinnliga släktingar.. och därmed tror sig ha rätt att bestämma över dem/bruka våld om nödvändigt! Såå.. det jag undrar över är om Folkpartiet har bytt kvinnosyn, anser de verkligen att det är rätt med våld/tvång mot kvinnor bara det är infödda svenskar som står för våldet/tvånget??? Och på det.. vill de själva bli utsatta för detta.. bara det är en infödd svensk?"---

De liberala kvinnorna hade givetvis inte förespråkat svenska mäns rätt att bruka våld/tvång mot kvinnor, det var bara något du grep ur luften den gången. Tvärtom så underströk de i sin artikel att de till skillnad från FI talade för alla kvinnors jämställdhet. Men bra som sagt att du nu tänkt om och inser skillnaden!  👍

Annons:
[Carpinus]1
2017-03-09 07:08
#84

Regeringen har tillsatt en utredning som senast den 6 december i år skall lägga fram förslag på lagskärpningar som berör hedersbrott, barn- och tvångsäktenskap. I utredningen skall även ingå frågan om äktenskap som ingåtts utomlands där någon av parterna varit under 18 år skall ogiltigförklaras i Sverige när paret kommit hit.

Källa.

Zepp
2017-03-11 14:05
#85

#83

Du får så klart tolka mina/Shymans utsagor hur du vill, jag förbehåller mig rätten att tolka som jag vill!

Iallafall.. det framgår med all tydlighet att Husbondestadgan är avskaffad i Sverige som lag.. vilket renderar de män som fortfarande använder våld mot sina kvinnliga släktingar/närstående/anställda till psykopater, alternativt kriminella.. eller som jämförelse Talibaner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-04-04 11:54
#86

Kalla fakta från moralpolisernas domäner, TV4 kl. 21.00 ikväll.

[Carpinus]1
2017-04-04 16:49
#87

#86 Astrid Schlytter, docent i rättssociologi vid Stockholms universitet, säger enligt TT att "uppdelningar mellan könen, slöjtvång och angrepp mot kvinnor som avviker från normen" med tiden har ökat i utsatta stadsdelar, och hon anser att staten agerat "oerhört fegt" när man inte markerat för människors lika värde tidigare.

Schlytter ser den sedvanliga beröringsskräcken inför frågor som Sverigedemokraterna drivit som orsak, och om det tillåtes fortsätta så här så är det Sverigedemokraterna som tjänar på det, säger hon.

Källa. 

Zepp
2017-04-04 23:56
#88

Då är jag personligen mer oroad över att fundamentalismen i riksdsdagen!

Där ett fundamentalistiskt parti i dag i Sverige har/får cirka 20% av rösterna.

Och som har som främsta politiska fråga att klaga på andra fundamentalister.

Egentligen är de samma skrot och korn.. de har mer gemensamt än som skiljer dem åt!

Och då hamnar man osökt på frågan om varför man inget gör åt den promillen av befolkningen/procenten av invandrarna?

Det beror på sådana som mig, dvs vi som äger våra bostäder, har utbildning, jobb och pensionsparande!

Vi är många.. och vi kräver att man lyssnar på oss.. tillgodoser våra behov.. annars så röstar vi på något annat parti!

Och vi kräver.. låga räntor, höga avdrag, mera ROT/RUT.. andra bidrag/avdrag, motorvägar/snabbjärnväg, flygplatser, mer poliser i villaområdena för att hindra inbrott, statliga/kommunala bidrag till våra barns fritidssysslor, subventionerad teater/opera, sänkt skatt på bensin och slopade vägtullar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-04-05 16:04
#89

"Politikerna kan inte fortsätta blunda för att vi har fått enklaver där kvinnors frihet är beskuren", skriver Expressen idag på ledarplats efter gårdagens Kalla fakta på TV4."Sveket mot dessa kvinnor är monumentalt. För nödropen som hörs i Kalla Fakta är på intet vis nya. Men ofta har de som larmat blivit ifrågasatta eller rentav anklagade för att vara rasister, speciellt från vänsterhåll", skriver man vidare.

http://www.expressen.se/ledare/sverige-ska-inte-ha-konsapartheid/

[Carpinus]1
2017-04-06 15:00
#90

Birgitta Ohlsson (L) har skrivit en läsvärd debattartikel på SVT Opinion om sveket mot förorternas kvinnor. Hon skriver bland annat:

#0 "Sommaren 2015 skrev förortsfeministen Zelia Dhagli i Aftonbladet om hur fundamentalismens skugga bredde ut sig över Husby. Hon förlöjligades av fundamentalister, anklagades för att svartmåla förorten, och ignorerades eller förminskades av många vänsterfeminister. Men frågan om hedersförtryck ska aldrig länkas till rasism, det handlar om mänskliga rättigheter och jämställdhet. Reaktionerna på Daglis vädjan visar hur politiska bromsklossar stått i vägen för förändring, och varför förtrycket ökat och kunnat pågå så länge."----

Läs hela inlägget här!

Annons:
[[eskils_]]
2017-04-06 18:05
#91

#89 Nej, politikerna kan nog inte fortsätta blunda, hur gärna de än skulle vilja. Många stridbara kvinnor, och män, kommer i så fall att påminna dem om deras ansvar. Det går inte att skylla på andra partier "ni gör/gjorde ingenting heller", hur länge som helst. De har vetat om problemen i förorterna i över ett decennium nu!! Här beskriver Nalin Pekgul, s-politiker och muslim, varför hon och hennes familj inte längre kunde bo kvar i Tensta, grannförort med Husby. Det var år 2005.

#90 Bra artikel av Birgitta Ohlsson! Fast ditt citat kommer väl inte därifrån?

[[eskils_]]
2017-04-06 18:33
#92

Två andra stridbara kvinnor är Gulan Avci och Lotta Edholm, båda (L). De skriver idag i en gemensam artikel:

"Könssegregationen är påtaglig och den är långtgående i delar av våra städer. Kvinnor är inte längre ett naturligt inslag i gatubilden. De vet att kaféerna och biblioteken inte är till för dem. De har tvingats bort från det offentliga rummet. Tjejer trakasseras och kallas för hora. Ryktesspridning, kränkningar och stenkastning tvingar tillbaka kvinnorna in i hemmen.  (…)

Tyvärr finns det fortfarande partier som inte vill se hedersförtrycket. Fi:s partistyrelse valde inför sin kongress i mars i år, att avslå en motion som ville skärpa politiken kring det hedersrelaterade våldet och förtrycket. Det är ett hån mot de kvinnor som förvägras sin frihet på Järvafältet. (…)

Unga män som vandaliserar och trakasserar är vardag i Tensta, Rinkeby och Husby. Det måste få ett stopp. Påföljderna för de småpåvar som tar sig frihet att kasta sten och trakassera kvinnor måste bli hårda. Den så kallade straffrabatten för ungdomar bör slopas. Den som upprepade gånger begått brott ska inte få sitt straff förkortat. (…)

Allt för länge har vi låtit fundamentalister och kvinnohatare sätta villkoren. Men det är slut på det nu. De kvinnor som vågat kliva fram och berätta om det förtryck de utsätts för ska veta att de har samhället på sin sida."

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/sluta-dalta-med-maen-som-hatar-kvinnor-32862

Och här är ett upprop från 6 stridbara män (L) mot kvinnoförtrycket:

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/vi-maen-maste-agera-mot-foertrycket-av-kvinnor-32826?pack=32887

[Carpinus]1
2017-04-06 18:37
#93

#91 Jodå, det är ett citat ur Ohlssons artikel.

[[eskils_]]
2017-04-06 18:51
#94

#93 Nu ser jag det, ursäkta, det är mycket nu…

[Carpinus]1
2017-04-09 17:30
#95

Man trodde att de flesta vid det här laget skulle känna till hur fundamentalistiska moralpoliser, kvinnoföraktande snorvalpar och fanatiska politiker förpestar livet för många frihetstörstande kvinnor ute i våra förorter, men uppenbarligen har Kalla Faktas reportage därifrån väckt bestörtning. Ändå innehöll reportaget inget annat än vardagliga incidenter - för den som verkligen kan gräva hade det kunnat göras mer av skildringen.

Nima Dervish är en av dem som reagerat över läget i förorten. Så här skriver han bland annat på Dagens Samhälle:

"Det fanns en tid då vi invandrare, vare sig vi kom från Chile, Iran, Kurdistan eller Somalia, inte kunde bo tryggt i våra egna hemländer. Vi behövde en fristad, och fick det i Sverige. I dag behöver ”Marie” och många fler skydd och hjälp, sorgligt nog i sina egna hemstäder. Det är en svart ironi att det kunnat bli så."---

 "Just nu är hela staden INTE till för oss alla. Efter tisdagens Kalla fakta är det omöjligt att blunda för det. Den utvecklingen måste vändas i dag, annars kan du och gruppen du tillhör stå på tur i morgon. Att solidarisera sig med kvinnor som Marie är inte bara moraliskt riktigt, det är dessutom en demokratisk självbevarelsedrift."

 Nima Dervish,journalist och författare, i Dagens Samhälle

Zepp
2017-04-09 17:46
#96

Ältande, ältande av ältandet av väletablerade kvinnor/män som vill befria fattiga kvinnor av utländsk härkomst i våra förorter från sina förtryckande män!

Är det någon som frågat dessa förtryckta kvinnor om de vill bli befriade utav dessa väletablerade kvinnor/män som främst försöker vinna politiska poäng för sin egen del?

Menna, de hade nog varit mer förtjusta i en annan omfördelning av samhällets resurser/skattepolitik/som gör alla mer jämlika?

Samtidigt som de flesta av dessa förespråkarna för befrielse av fattiga underutbildade kvinnorna av utländsk härkomst i sina partiprogram är för att gynna de mest med högre inkomster!

Grejen är.. det är mest läppfladder, för att få fortsätta att bli omvalda/få en ansenlig inkomst av skattemedel!

Menna.. jag negligerar altså på inget sätt problemet, men jag ger i princip inte ett skit för dessa sk befriare när de inte protesterar mot sitt eget partiprogram som på inget sätt gynnar de kvinnor som de så gärna vill frigöra/befria, från deras förmodligen lika illa rustade män i ekonomiskt och socialt hänseende!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-04-09 18:05
#97

#96 Saken är väl den att dessa "väletablerade kvinnor och män" är politiker som tillhör främst vänsterpartiet, och de uttrycker ingen som helst lust att befria kvinnorna i förorten, utan tvärtom är nedlåtande och försöker få dem att framstå som gnälliga. Till och med Anders Lindberg fattar vad det är fråga om. (#54).

Annons:
Zepp
2017-04-09 22:49
#98

Mnjae nu tillhörde vissa av dem Liberalerna ioförsej!

Och jag såg gärna att fler.. även Liberaler gjorde något åt det sociala utanförskapet och den allt mer stegrade segregationen.. fast då fick de väl byta parti först?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-04-10 00:06
#99

#98 De (L)-kvinnor som omnämns i den här tråden har vad jag kan se ställt upp mot förtrycket på ett rakryggat sätt, till skillnad från vänsterpartisterna  -med undantag av de som öppet protesterat mot sina partikamraters uppträdande (#24 och #55).

Zepp
2017-04-10 00:15
#100

Du menar altså de maskryggade L-kvinnor som fortsatt stöder den ekonomiska segregation som är huvudproblemet för de kvinnor som de så gärna vill befria från manligt förtryck!

Utifall de hoppade av sitt parti och gick in i ett annat som mer såg till dessa kvinnors behov så hade jag inget sagt.. men som vanligt, mest läppfladder!

Phu.. det är väl ingen konst att uttala sig om att man är emot förtryck av kvinnor eller någon annan,, så nu gör jag det!

Sagt och gjort.. däremot så är jag ingen politiker så jag har hur som helst rätt svårt att påverka.

Men hur dessa maskar till politiker kan stå ut med sig själva är för mig en gåta.. antagligen så gråter de hela vägen till banken.. borde göra iallafall.. om inte så för syns skull!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-04-10 07:15
#101

#100 "Menna" - det där läppfladdret tycker jag att det är du som står för, som tradition är under helgerna.  Nog sagt om detta.

[Carpinus]1
2017-04-12 11:50
#102

Amineh Kakabaveh som är en av dem som länge uppmärksammat det som sker i våra förorter har skrivit en debattartikel i senaste Dagens Samhälle om det nymornade intresset för moralpoliserna efter Kalla Fakta. Artikeln rekommenderas varmt! Kakabaveh skriver bland annat:

"Också statsminister Stefan Löfven upprördes av programmet och slog fast: ”I Sverige är det jämställdhet som gäller. Punkt slut”.

Det är bra att frågan om jämställdhet för förortens kvinnor lyfts upp till statsministern och att Löfven är tydlig i tal, men vad som nu krävs är tydlighet och konsekvens också i handling – både när det gäller lagar, direktiv till myndigheter och att ge samhällsinstitutioner resurser att bekämpa kvinnoförtrycket.

Slopa exempelvis bidragen till samfund och enklaver där kvinnors och homosexuellas rättigheter inte respekteras. Låt inte Saudiarabien, Qatar och Turkiet bygga moskéer. Stäng religiösa skolor och låt inte könsapartheid gå före demokratin.    

I den här frågan har Sverige redan förlorat alltför många år.

För även om TV4 gjort ett bra journalistiskt arbete, så har de egentligen inte gjort något ”avslöjande”. För vi var många som visste hur det ligger till. Och även om det är bra att statsministern är upprörd så borde han inte vara förvånad. För vi är många som har berättat."---

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/nu-kraevs-handling-mot-moralpoliserna-33058

Tjeja
2017-04-12 14:14
#103

Jag kan inte hålla med någon mer direkt än jag håller med Amineh Kakabaveh!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
2017-04-12 21:19
#104

Menna igen.. varför är då dessa sk L-kvinnor för den politik som leder till den ökade segregationen?

Och därmed deras förtryckande mäns sociala och ekonomiska status?

Jag kan tala om för er vad det handlar om.. nämligen att det leder till fördelar för dem själva.. fast på bekostnad av andra.. tex de kvinnor som de via läpparna värnar så mycket om!

Och jag är övertygad om att de gråter hela vägen till banken?

För lösningen på det problem de anför är en inkräktning på deras egen vardag och ekonomiska situation!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]1
2017-04-14 19:25
#105

Alexandra Labbé och Sores Armanc heter initiavtagarna till en manifestation som  skall äga rum på torget i Tensta den 22 april klockan 14.00 i protest mot "fundamentalister och respektlösa ungdomar" och för ett fritt samhälle.

Initiativtagarna uppmanar deltagarna att bära korta shorts och kjolar, och gärna ta med sig hundar. (Hoppas kallfronten dragit vidare vid det laget, så de slipper frysa…)

Källa.

[Carpinus]1
2017-04-14 19:34
#106

Projektet Kvinnoväxt i Tensta och Rinkeby har kafévandringar för att få kvinnor att våga ta plats. När Mitti besöker två kaféer räknar de in 60 män och 1 kvinna. En man som journalisterna talar med säger att det var ovanligt att en kvinna befann sig i lokalen.  

En annan besökare säger:  "Våra fruar är på andra ställen, hemma hos varandra. Det kan bero på vissa traditionella bakgrunder, som kan finnas här, fast vi bott här i tjugo år, som gör att kvinnorna inte kommer till kaféer i Tensta. Vi pratar också mycket politik och det intresserar nog inte kvinnorna. Men de är välkomna."---

https://mitti.se/nyheter/centrumen-mannens-varld/

Carmarino
2017-04-14 19:47
#107

#105 Det kom med lite för mycket text i länken, så den fungerar inte. Denna fungerar: https://mitti.se/nyheter/manifestation-kjolar-tensta/?omrade=hela-stockholm


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-04-14 19:49
#108

#107 Tack! Rättat nu.

[Carpinus]1
2017-04-24 09:58
#110

Aftonbladet idag: "Bina slutade bära slöja och hon ville skiljas från sin man. Han ströp henne en sommarmorgon i Mariannelund efter sju månader i Sverige. Hon är en av sex kvinnor som dödades 2016 efter att ha levt en kortare tid i Sverige, avslöjar Aftonbladets nya granskning. – Detta är ny viktig information som vi måste observera, säger professor Gun Heimer vid Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/woyqd/bina-21-dodades-efter-sju-manader-i-sverige

Fallet uppmärksammat tidigare här (153).

Läs även denna skildring (198)!

[Carpinus]1
2017-05-06 12:23
#111

Sakine Madon uppmärksammar i en ledare i VLT Nalin Pekguls krönika i Mitti. Pekgul skriver att hon står under ständigt hot, men vägrar flytta från Tensta. Madon fyller på om moralpoliserna, som uppträder allt mer ogenerat på allt fler platser och i olika sammanhang. Madon skriver:

"Men nu tycks moralpoliserna själva vilja visa hur de jobbar. På Facebooksidan "Islam Sverige", gillad av över tiotusen personer, har man stolt har lagt upp ett filmklipp på en ung man som läxar upp kvinnor som har smink. Intill klippet står det att det är en påminnelse "till systrar" samt att det är från en spårvagn i Göteborg. Mannen i klippet säger att om man oväntat skulle dö och "han" skulle se en med smink blir det "smack" och inget paradis. Enligt en inbjudan från "Islam Sverige" har han föreläst tillsammans med Anas Khalifa som gjort sig känd för att bland annat predika om jihad."---

http://www.vlt.se/opinion/ledare/sakine-madon-inte-kvinnorna-som-ska-backa

Annons:
m2studio
2017-05-06 14:04
#112

Bara en mening vill jag skriva, eftersom ni har tid och lust att diskutera och inte skaffa rätt information och fakta.

"Än så länge världen säger HEJ till Islam och muslimer, då säger världen totalt HEJ DÅ till Mänskliga Rättigheterna". TYCKER JAG

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
2017-05-12 07:39
#113

"Sedan flera decennier har man inom den breda vänsterrörelsen, och inte minst inom Vänsterpartiet, riktigt svårt med förståelsen för hedersvåld eller religionens roll som förtryckarredskap.

Man har sålt sig till högröstade aktivister som maskerar religiös dogmatism med moderiktiga uttryck som ”Rätten till våra kroppar”. Detta medan man i samma parti fryser ut och marginaliserar personer som riksdagsledamoten Amineh Kakabaveh. En politiker som både har en självupplevd och teoretisk förståelse för religionens och traditionens förtryck."---

Adam Cwejman i GP

(Om Vänsterpartiet och religionen, se även denna tråd.)

[Carpinus]1
2017-05-29 07:20
#114

Eftersom fundamentalism och hedersrelaterat våld inte är något som är begränsat till Husby och andra storstadsförorter finns nu även en vidgad debatt i denna tråd:

http://politik.ifokus.se/discussions/592baef2ce12c475780008e8-hedersvald-och-tvangsgifte-i-sverige?discussions-1

[Göstage]
2018-05-17 06:47
#115

#0 I backspegeln…

"Sommaren 2015 satte Zeliha Dagli ljuset på kvinnoförtrycket när hon skrev en debattartikel om att ”fundamentalismens skugga vilar allt tyngre” över Järvafältet där Dagli bodde sedan 25 år. Hon beskrev hur hemländernas patriarkala traditioner förenats i en förortskultur där kvinnan ska vara osynlig. 

Tre år har gått sedan dess. Trots att frågan har varit uppe på högsta politiska nivå visar Expressens granskning att situationen i förorterna inte har blivit bättre. När Karolina Skoglund besökte Rinkebys två fritidsgårdar möttes hon av 50 killar – men inte en enda tjej.

Sverige har styrts av ”världens första feministiska regering” i snart fyra år. Zeliha Dagli har flyttat från Husby. Men 100 000 andra kvinnor bor fortfarande i särskilt utsatta områden. Hur många av dem åtnjuter den frihet som gemene man tar för given?"

https://www.expressen.se/ledare/staten-ska-inte-skapa-fler-hemmafruar-i-fororten/

[Göstage]
2018-06-10 08:28
#116

#0 Ett färskt reportage i Aftonbladet kring sådant som den här tråden handlat om de tre åren den funnits.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/gPGmrA/svenska-lagar-tillampas-inte-har

[Göstage]
2018-06-10 08:32
#117

#115 och #116
"Järva och andra utsatta områden ska rädda sossarna är valet. Precis som alla andra år satsar sossarna på att få folk att rösta i utsatta områden, som traditionellt har låga valdeltagandet, ner mot 50 %. Och få folk att rösta på S givetvis. I år är det extra viktigt. Partiledningen, som ju sitter med krissiffra efter krissiffra, drar nu upp takten i utanförskapsområdena."---

https://uvell.se/2018/06/09/s-koper-roster-bland-utlandsfodda/

 "Förra valet fick Socialdemokraterna tio gånger fler röster än Moderaterna i Gårdsten. Två S-anhängare är de äldre herrarna Saadon Momen och Saleh Feley. Med hjälp av en tolk berättar de att nästan alla deras bekanta röstar rött, om de alls går och röstar. – Inte många här vet mycket om politik. Vi är inte heller särskilt insatta, men det är min tro att Socialdemokraterna är bäst på att hjälpa de sjuka som behöver medicin, säger Saadon Momen."---

 https://www.hemhyra.se/nyheter/har-struntar-varannan-valet/

[[eskils_]]
2018-06-10 10:06
#118

#116 Bra artikel. Ett par citat:

"Det sistnämnda är ett problem som Zeliah Dagli slagit larm om upprepade gånger. Enligt henne har utvecklingen i Järva (där stadsdelarna Tensta, Rinkeby, Kista, Husby och Akalla ingår) gått rakt neråt under en tioårsperiod.

Hon säger att islamister och religiösa krafter numera kontrollerar affärer, föreningslokaler och källarmoskéer. Flickor separeras från pojkar under aktiviteter som samhället anordnar och religiösa ledare uppmanar kvinnor att inte anmäla om de misshandlas av sina män.

– Svenskar har ingen aning om hur stort inflytande politisk islam har i förorten."

"För att illustrera sin besvikelse mot svenska politiker lyfter hon fram hur det såg ut när en delegation med bland andra handelsminister Ann Linde besökte Iran förra året. Ministern bar då slöja, vilket ledde till häftig kritik.

– En svensk minister som inte riskerar någonting tar på sig slöja – sedan kallar regeringen sig för feminister. Det är ett oförlåtligt svek. Man trampar på kvinnor som kämpar för sina liv för att protestera mot slöjan, säger hon med eftertryck i rösten."

Annons:
Carmarino
2018-06-10 13:55
#119

#116 Den är numera en Plus-artikel, och alltså låst.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-06-10 14:07
#120

#119 Bra att eskils räddade åtminstone några rader! Uppenbarligen måste man (som vi redan varit inne på)  citera det man vill föra vidare istället för att bara länka, som jag gjorde.

[Göstage]
2020-04-20 08:35
#122

#0 Cirkeln är sluten. 

Zeliah Dagli har lämnat Sverige och slagit sig ner i en sekulär del av Turkiet.

"År 2015 utsågs Zeliha Dagli till Årets hjältemappie av M-magasin. Motiveringen lydde: ”För att hon som feministisk debattör kämpar mot den fundamentalism hon flydde från för 30 år sedan, fast nu i Sverige.”

Nu intervjuas hon i Dagens Nyheter sedan hon flyttat från Sverige som hon menar tas över av islamistiska fundamentalister. – Det blev tabu att kritisera kulturen från hemländerna, religionen likaså. Ett klansystem växte fram på Järvafältet, bland annat i Husby och Tensta, säger Zeliha Dagli."--- 

https://samtiden.nu/2020/04/fundamentalistisk-vag-i-fororterna/

Fornöga
2023-07-24 14:29
#123

#11 Anno 2011 skrev Per Gudmundson i SvD:

"Året innan hade Vår linje, ungdomstidning för samma förorter längs den blå tunnelbanelinjen, uppmärksammat saken. ”Män tar över caféer, föreningar, torg och till och med fritidsgårdar” skrev tidningen. ”Var ska kvinnorna få ta plats?” Uteserveringen på Rinkeby torg var inget alternativ. ”Stirrande och glåpord möter kvinnor” konstaterade reportern. ”Det har med min kultur att göra. I vår tradition tillåts inte kvinnor att fika med män” svarade en manlig kafébesökare."---

2023 hälsar Aftonbladets Jonna Sima på Alexandra Pascalidou för att göra reklam för hennes senaste bok.

"Intervjun med Pascalidou genomförs på ett kafé i Rinkeby, där Pascalidou växte upp, och under intervjuns gång konstaterar Pascalidou att många av papporna uppenbarligen befinner sig på kaféet, där kvinnorna lyser med sin frånvaro.
– Du märker att det inte är några kvinnor här. De är väl och handlar, städar och tar hand om barnen. På frågan var papporna är så är ju svaret – här, obviously! säger Pascalidou till Jonna Sima."---

https://www.svd.se/a/d5b2b20d-3653-3563-8a03-5db8ebe6faf6/rosa-bankar-i-rinkeby

https://nyheteridag.se/pascalidou-rinkeby-ar-sveriges-arbetares-huvudstad/

Inte mycket har hänt på det här åren- "obviously". 🙄


Re:tired.

Stockholmsförorten Rinkeby, där arbetslösheten i mars förra året låg på 25,4 procent, är "Sveriges arbetares huvudstad" enligt medieprofilen Alexandra Pascalidou. Hon intervjuas av Aftonbladets led...
  • Redigerat 2023-07-27 06:12 av Pyttelite
  • Redigerat 2023-07-24 14:31 av Fornöga
H
2023-07-24 16:23
#124

#123 Tämligen uppenbart.

Upp till toppen
Annons: