Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 7942 ggr
[sanna70]
2015-06-02 20:23

Skattepengar till IS-propaganda

"Göteborgs stad nöjde sig med att ge föreningen Sveriges förenade muslimer (SFM) 150  000 kronor. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor beslutade i våras för att ge den dubbelt så mycket i bidrag inom ramen för "projekt mot rasism och intolerans".

Skattepengar tilldelades alltså samma organisation som SVT:s Uppdrag Granskning uppmärksammade i avsnittet Jihad i Göteborg tidigare i år (SVT 22/4). SFM har bland annat anordnat konferenser med föreläsare som hyllar jihad, martyrskap och sympatiserar med Islamiska staten. Bland annat har de bjudit in Sveriges mest kända jihadistpredikant. Vederbörande bor numera i IS huvudstad Raqqa och sprider propaganda, däribland filmer på Youtube, för att locka fler svenskar att ansluta sig till det heliga kriget."

http://www.svd.se/skattepengar-till-is-propaganda/om/ledare

Annons:
Huygens
2015-06-04 22:11
#1

Antagligen helt i linje med en global plan.

[Carpinus]
2015-06-05 06:42
#2

#0 När man går in på myndighetens hemsida och klickar fram vilka organisationer som fått bidrag  (längst ned på sidan) så finns det verkligen stort som smått, och uppgifterna skulle nog kunna vara ett smörgåsbord för grävande forskning om vad och vilka som döljer sig bakom en del av dessa sammanslutningar, organisationer och föreningar.

Huygens
2015-06-05 16:45
#3

Organisationer i stort och smått, ja det är ju frågan hur mycket kontroll och insyn som råder över dom svenska bidrag. Det är ju ett återkommande problem för SIDA att redovisningen av bidragen är dålig.

Under det sena 1700-talet (eller var det 1800-talet) lär en av Illuminatis bankirer ha sagt att: "Så länge det finns pengar att tjäna på krig, kommer det aldrig att bli fred."

Jag antar att någon tjänar pengar på det här: Svenska raketer ska stoppa IS. Man kan ju fundera på var en del av dom raketerna hamnar. Får raketerna samma slutdestination som dom 700 USA-tillverkade Humvees i Mosul?

Den politiska agendan som hjälper vissa organisationer i Sverige kan ha ganska mörka mål.

[Jimmy.L]
2015-06-05 19:29
#4

#3 Är det inte bättre att dom kommer till användning?

GP skriver en bra ledare

Huygens
2015-06-05 20:11
#5

#4 Är det kommunpolitikerna eller vilka menar du att det är bättre att "dom" kommer till användning? Jag har ingen generell uppfattning att politikerna inget gör, även om dom uppvisar tydliga brister. T ex tycker jag att dom inte riktigt kommer till användning när det gäller vettiga beslut som rör västsvensk sjukvård.

Om du menar vapen = "dom", har jag ju redan svarat. Jag skrev att det är lika illa om svenska vapen kommer till användning på samma sätt som dom 700 Humvees som fanns i Mosul 2014 har kommit till användning.

Vi kan konstatera att båda vapentyperna kanaliseras genom samma stora NATO-land, USA.

[Jimmy.L]
2015-06-05 20:16
#6

Varför skulle det vara illa att svenska vapen används mot IS? Den kan bara användas en gång.

Annons:
Huygens
2015-06-05 20:32
#7

#6 Det finns flera skäl att det är illa att vapnen används. Dels har USA gjort sej kända för att släppa bomber, utföra drönarattacker, släppa klusterbomber och granater över civila (och allierade) och dels är dom svenska vapnen en typ av mindre-vapen som valfritt NATO-land med lätthet kan överlämna till IS.

NATO-Turkiets säkerhetstjänst MIT har levererat vapen till NATO-IS. Observera, NATO-Turkiet har även levererat vapen "som bara kan användas 1 gång", granater/-delar (till granatkastare?) och raketer(?)(-delar).

"Testimony from gendarmerie officers in court documents reviewed by Reuters allege that rocket parts, ammunition and semi-finished mortar shells were carried in trucks accompanied by state intelligence agency (MIT) officials more than a year ago to parts of Syria under Islamist control."

.

Att ett vapen bara kan användas "en gång", göra inte vapnet mindre farligt.

USA har även levererat vapen till IS genom flygplanssläpp, varvid USA senare skyllt på att vapnen släpptes på fel ställe och skulle egentligen till kurder/allierade/Fria Syriska Armen/etc.

Jag upplever att något är helt galet.

[Jimmy.L]
2015-06-05 20:36
#8

Och vad hade du tänkt att bekämpa IS med? Blommor, choklad eller sänder vi ner F! tillsammans med Vänsterpartiet?

Huygens
2015-06-05 20:38
#9

#8 Om du menar vad Sverige borde göra? Ta reda på vad NATO gör och hur NATO+Saudiarabien underhåller IS. Släpp sedan informationen fri.

[Jimmy.L]
2015-06-05 20:43
#10

#9 Konspirationsteorier vet du vad jag har sagt om det. Det får du diskutera på Utomjordisk.

Huygens
2015-06-05 21:01
#11

Hmm..  Du initierade genom #8. Alltså, NATO-Turkiet nekar officiellt till vapensmugglingen. Bara så att jag har klart för mej vart gränsen går mellan tillåtna och otillåtna konspirationsteorier ->

Fråga:

Är det en tillåten konspirationsteori att nämna att NATO-Turkiet i hemlighet levererat vapen via sin säkerhetsorganisation MIT såsom det påstås här av Reuters?

[Jimmy.L]
2015-06-05 21:25
#12

Snacket om att Nato skulle leverera vapen till IS är bara konspirationsteorier. Men Turkiet väljer stödja IS för att bekämpa kurder fast vad ett Nato land gör är inget som hela Nato står bakom.

Huygens
2015-06-05 22:53
#13

Hur tolkar du att Joe Biden sagt att USA ska följa IS till Helvetets Portar?

Inte jaga. Inte fördriva. Inte tvinga.

följa

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-06 13:39
#14

#13 Sådana tal är vanligt i USA, det lockar väljare att prata om terrorister.

[Carpinus]
2016-03-24 06:48
#15

Ang. SFM: "Med start på Påskafton arrangerar föreningen Sveriges Förenade Muslimer (SFM) en tvådagars konferens i Göteborg. Platsen för konferensen har annonserats som Lundbystrandshallen, en kommunägd idrottshall på Hisingen.

Lokaler var bokade men häromdagen beslutade idrotts- och föreningsförvaltningens chef att lokalen inte ska hyras ut till föreningen.

- Vår förvaltningschef Pia Zätterström tog beslutet efter samråd med polis, Säpo, Göteborgs stads samordnare mot våldsbejakande extremism och stadsledningskontoret, berättar Annika Holm, kommunikationschef på förvaltningen.

Konferensen kommer i stället att hållas i Bellevuemoskén och i SFM:s lokaler som är belägna strax intill moskén."---

"SFM anklagar kommunen för "islamofobi" och skriver att föreningen tänker agera juridiskt mot Göteborgs kommun."---

GP

[Carpinus]
2016-03-24 17:23
#16

#15 "Säkerhetspolisen driver en utredning mot personer kopplade till Sveriges Förenade Muslimer. Det är orsaken till att kommunen inte hyr ut sina lokaler till helgens konferens. Polisen i Göteborg upprättade för ett par veckor sedan en anmälan om att personer knutna till Sveriges Förenade Muslimer (SFM) och helgens konferens i Göteborg "kan misstänkas för brott inom området våldsbejakande extremism".---

 "Ett flertal skribenter har pekat ut SFM som hemvist för en mycket konservativ, salafistisk form av islam. SVT:s Uppdrag granskning visade förra året att föreningen vid sina konferenser anlitat IS-sympatisörer som föreläsare, liksom personer som glorifierat martyrskap och att dö i strid för religionen. Förra året höll SFM konferens i Angered Arena. Kvinnor och män satt då på respektive sida av en vägg som satts upp i mitten av sporthallen."---

"SFM uppger i brevet att föreningen varit i kontakt med både polisen och Säpo, utan att få några svar, detta med hänvisning till att anmälan är "säkerhetsknuten". Föreningen vänder sig mot att den "icke-juridiska formuleringen" 'brott inom området våldsbejakande extremism' använts för att stoppa uthyrningen, och riktar kritik mot såväl terrorlagstiftning som arbetet mot våldsbejakande extremism. Enligt SFM:s facebooksida kommer 280 personer till helgens konferens."

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.3036869-sapo-utredning-mot-sveriges-forenade-muslimer

[Carpinus]
2016-04-20 14:46
#17

#2 En av organisationerna som får bidrag från den länkade myndigheten har vi här - Expressen skriver:

"Organisationen* som leds av MP-politikern Yasri Khan – som vägrar ta kvinnor i handen – har de senaste åren fått närmare 7,4 miljoner kronor i statligt stöd, kan Expressen nu avslöja.

Pengarna har betalats ut av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF.

Nu ska bidragen utredas.

– Det är grundläggande att man respekterar de mänskliga rättigheterna, säger kommunikationschefen Anders Hagquist."

* "Svenska muslimer för fred och rättvisa."

[Bermudas]
2016-04-20 16:01
#18

Den här Khan som har betalt för att jobba mot segregation vill inte att muslimska barn ska om de tvingas tas om hand ska vara i "opassande" (kuffar )hem. “We hope more Muslim families come to the fore and register so when there are cases where Muslim children are forced to be put into the state’s custody, they have a proper place to live. This is important because these children need to be in a home that is halal compliant,” says it’s president, Yasri Khan. He added that the community also wants to put pressure on the state to be more proactive in identifying Muslim families in order to adapt to a new Sweden where the Muslim community in particular is growing fast." Källa: Vimur på flashback som gräver som en högklassig journalist som fanns förr. https://www.flashback.org/t2711337

72mm
2016-04-20 17:47
#19

"Vimur på flashback som gräver som en högklassig journalist som fanns förr."

Hon redogjorde för länge sedan för vad SVT nu i dagarna säger sig kunna "avslöja". Jag undrar exakt hur mycket av vad som nu rullas upp om Kaplan och islamismen i MP som MSM faktiskt har henne att tacka för som källa.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2016-04-20 18:55
#20

#19 du dom gökarna tackar inte! Först var det ju inte någon nyhet alls enligt Emma Bouvin på DN då alternativmedia skrev om det…sen blev dom tvungna ju. Kopierar ett inlägg från flashbacktråden om "gammelmedias annalkande död" Tyckte den sammanfattar så bra. "Jag tycker Kaplans avgång är ett bra exempel, inte bara på gammelmedias korruption och censur, utan även på deras allt mer mindre relevans och makt. Kaplan-skandalen avslöjades först på Flashback av en anonym användare med alias Vimur, hennes grävarbete spreds sen till alternativa medier och Twitter. Då kontaktas även gammelmedia och blir tipsade om vad Kaplan har för sig, men media väljer att inte skriva något om saken eftersom "det inte finns någon nyhet". Sedan får historien mer och mer uppmärksamhet på Twitter och Facebook tills den även uppmärksammas av mer mainstream-figurer inom sociala medier som Moderaternas Hanif Bali och andra. Först då, när trycket är enormt och ilskan och indignationen börjar växa sig okontrollerat hos svenskarna väljer MSM att rapportera om skandalen. Notera att hela avslöjandet är gjort utan någon hjälp av gammelmedia, det är anonyma privatpersoner som har grävt och resultatet av grävandet har spridits via alternativa och sociala medier. När gammelmedia får hela nyheten serverad på ett silverfat säger de att de inte är intresserade. Gammelmedia visade i veckan inte bara att de är överflödiga i det svenska samhället, utan även att de inte har något intresse av att vara samhället till gagn. De trivs uppenbarligen med sin relevans, eller så saknar de totalt både sjukdomsinsikten och kompetensen att bättra sig." https://www.flashback.org/p57012116

Annons:
[[eskils_]]
2016-04-24 22:11
#21

Riksdagsledamoten Roger Haddad (L) tycker det är dags att sluta ösa skattepengar över hatpredikanter:

"Regler för bidrag till trossamfund måste skärpas. Hatpredikanter ska inte få en krona av skattebetalarna, skriver Roger Haddad.

_Under resor till bland annat Gävle, Eskilstuna, Göteborg har det tydligt framkommit vid mina besök att vissa moskéer i landet inte vill ha något med sin omgivning att göra. De är inte öppna och vill helst slippa granskning från media.
_

Radikalisering förekommer i moskéer och källarmoskéer. Det finns imamer som förhärligar och förmedlar en extrem tolkning av koranen. Det finns källarmoskéer som går under annan flagg utåt, till exempel som kulturförening, och erhåller bidrag."

Expressen

[Carpinus]
2016-04-25 07:27
#22

En förening jag var medlem i hade för några år sedan bokat in en visning av en moské. Eftersom det var på dagtid en vardag hade jag ingen möjlighet att följa med, jag jobbade på den tiden. Lite senare träffade jag en person som varit med och frågade hur det varit. Han sken upp.

"Det var intressant", förklarade han. "Killen som gick med oss var fantastiskt vänlig och han är född här i Sverige och pratade felfri svenska."

"Var det mycket religionssnack?", undrade jag. Min bekant nickade.

"Han förklarade hur man trodde och hur man uppträdde i kyrkan och allt sådant". Han plirade mot mig. "Man skall inte tro allt som står i tidningen", sa han. "De är precis som vi."

Efteråt har jag funderat över den där berättelsen. Möten mellan kulturer och åskådningar kan vara klargörande och motverka fördomar. Å andra sidan  så ligger det ju i alla besöksmottagares intresse, oavsett om de jobbar på Firma Sten & Bult eller är kantor i Knohults kyrka, att ge en så positiv bild av sin verksamhet som möjligt.

När jag läser det Roger Hadad säger så är det två varianter jag funderar över. Har det blivit en hårdare attityd från moskéernas sida, eller är det så att de sovrar bland sina besökare? De oförargliga och lättpåverkade är välkomna och får sig till livs en propagandaberättelse, medan de som kan förväntas vara besvärliga är ovälkomna. Och oavsett om man är naiv och godtrogen eller kritisk och granskande så får man ingen egentlig inblick i verksamheten. Jag tror på båda alternativen.

Ett exempel som stöder det senare alternativet: i september förra året inledde Gävle Dagblad en granskning av oegentligheter i Gävlemoskén (något som senare har resulterat i nya avslöjanden och lett till faktiska hot mot tidningen). Samtidigt som tidningen grävde i härvan men ännu inte publicerat några uppgifter besökte ett gäng politiker moskén. Erik Helmerson i DN skrev senare i en ledare: "I mitten av augusti, före den senaste granskningen i GD, besökte några Gävlepolitiker moskén. Fanns det extrema tendenser där? ”Enligt de aktörer vi har pratat med i dag på moskén så finns det inte”, sa socialdemokrat Bill. ”Inte vad jag känner till och inte de i min närhet heller”, sa moderat Bull." De politikerna påminner mycket om min föreningsbekant. Dessvärre är risken stor att de har likasinnade bland de myndigheter som tilldelar olika organisationer ekonomiskt stöd.

[Carpinus]
2016-04-25 08:08
#23

"När man uppfattar det som rättvist att staten äger våra intjänade pengar riskerar man att också behöva acceptera att de förslösar dem på allehanda sätt. Det är ju deras pengar. Jag blir dock bara beklämd och känner mig bestulen när staten kastar bort skattemedel på exempelvis rasistiska hobbyföreningar, retroaktiva bidrag till människor som aldrig bidragit till landets intäkter, skola till folk som vistas i landet illegalt, bostäder till IS-krigare, oändliga sjukskrivningstider för tillstånd som försämras av sjukskrivning och ”pekpinnemoralistiska” myndigheter. För att bara nämna några av alla de svarta hål dit folk tycks anse att det är rättvist att skicka våra skattemedel."

David Eberhard i GP

"E. är en svensk psykiater, författare, krönikör, föreläsare och debattör. Han är överläkare vid Psykiatri Nordost på Danderyds sjukhus i Stockholms läns landsting." (Wikipedia.)

[Nomen Nescio]
2016-06-17 19:37
#24

_"Staten har beviljat 535.200 kronor till kritiserade Sveriges förenade muslimer. Organisationen, som förknippats med extremism och hat mot homosexuella, ska använda skattepengarna för att motverka rasism och intolerans.
– Jag ser massvis med frågetecken, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp som är överraskad över bidraget."---

"Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor har inte haft anledning att granska fallet inför att SFM nu beviljats bidrag.
– Det har inte legat med i bedömningen eftersom de inte sökt pengar för att motverka extremism, säger ansvarige handläggaren Omar Nur.
Inte heller äldre uppgifter om olämpliga knytningar har alltså diskvalificerat SFM, som även tidigare beviljats pengar. 2015 stod föreningen i fokus för SVT:s ”Uppdrag granskning”. I programmet beskrevs hur predikanter och föreläsare som anlitats av SFM hade uttryckt stöd åt terrorgrupperna IS och al-Qaida. En av dessa var den omskrivne extremisten Michael Skråmo, som uppmanat till terrordåd i Sverige."---_

DN

[helga21]
2016-06-21 16:54
#25

Jag är precis lika förvånad som terrorforskaren?

[[eskils_]]
2016-06-30 19:43
#26

#25 Visst blir man förvånad! Fler mystiska citat ur samma artikel:

_"Terrorforskaren Magnus Ranstorp är överraskad över att SMF återigen godkänts som bidragsmottagare.
– Jag ser massvis med frågetecken. Vi pratar om en grupp som bjudit in hatpredikanter och vars salafistiska inriktning på många sätt är själva motsatsen till tolerans.”
_

”Regeringen har i överenskommelse med Centerpartiet, Liberalerna, Moderaterna och Kristdemokraterna kring åtgärder mot terrorism beslutat att inga offentliga medel ska gå till våldsbejakande budskap. Kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP), som tidigare var general­direktör för MUCF:s föregångare Ungdomsstyrelsen, betonade nyligen i en debattartikel att kraven på mottagarorganisationerna måste vara tydliga.

DN sökte i går Alice Bah Kuhnke, men hennes pressekreterare Kristoffer Talltorp meddelade att hon inte tänker kommentera stödet till SMF.” ”DN har inte lyckats nå MUCF:s generaldirektör Lena Nyberg.”

Ljuger regeringen och MUCF för oss?? Varför har de inga kommentarer?? 🤔

[Carpinus]1
2017-03-21 22:08
#27

Ledare i VLT: "Stoppa bidragen till bluff och extremism. När agerar demokratiministern?", undrar Sakine Madon.

Annons:
Carmarino
2017-03-23 15:21
#28

I Sydsvenskan skriver ledarskribenten Mats Skogkär Dags att dra åt bidragskranen. Hårt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

gruvel
2017-03-27 14:30
#29

Kan väl lägga till att idag på Dagens Samhälle skriver en centerpartiman om Göteborgs Stadsteater pjäs just nu, där en jihadist står i centrum som personen av intresse. Ok så väl, men skribenten saknar i pjäsen något om alla jihadistens och hans gelikars offer, särskilt minoriteter av olika slag,  i Mellanöstern.  Han ogillar att betydande skattemedel går till något så ensidigt. -  Månne han inte hängt med i  den svenska kulturpolitikens landvinningar och inriktning? Är det inte den typen av pjässkrivare och teatrar som etablissemanget efterlyser för en suverän användning av skattemedel.

[Carpinus]1
2017-03-29 12:42
#30

#0 #2 Trots uppseendeväckande utspel från SFM, bland annat genom  kontroversiella föreläsare,  fortsätter Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) att bevilja organisationen årliga bidrag, senast 525.000. 

Källa.

[Carpinus]1
2017-04-05 08:23
#31

"Hur en kvinna skall vara"  hette en föreläsning hos  Sveriges Förenade Muslimer. Föreningen uppdrar bidrag från staten och Göteborgs kommun. Föredraget har legat ute på YouTube och FB men har nu tagits bort. Innehållet refereras här.

[Carpinus]1
2017-04-18 10:12
#32

Polischefen i Storgöteborg Erik Nord föreslår på Aftonbladet debatt att personer med uppehållstillstånd i Sverige som håller föredrag eller predikningar som genom sitt budskap direkt eller indirekt hotar den  nationella säkerheten och hyllar terror  bör kunna få uppehållstillståndet återkallat. Han ser en sådan möjlighet som förebyggande genom att få dem som sprider våldsbejakande budskap att bättre väga sina ord och förhindra att de bidrar till radikalisering.

[Carpinus]1
2017-04-20 14:43
#33

#30  "Nu kommer beslutet om att SFM förlorar sitt bidrag. Föreningen ska nu betala tillbaka 535 000 kronor, som man fått för projektet ”Stå upp! 2.0”."---

"– Sveriges Förenade Muslimer har inte på ett trovärdigt sätt kunnat svara på vårt föreläggande. Slutsatsen av det är att SFM som organisation inte lever upp till de krav som finns i förordningen, och därför inte ska finansieras med statsbidrag, säger Lotta Persson, avdelningschef på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor i ett pressmeddelande."---

Källa.

Fillifjonkan60
2017-04-20 18:13
#34

Bra att dom blir av med bidraget!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[[eskils_]]
2017-04-20 18:41
#35

#33 Äntligen lite tillnyktring!

[Carpinus]1
2017-04-20 19:00
#36

Ja, det är bra att det ageras till sist! Samtidigt retar det mig faktiskt när Aftonbladets historieskrivning blir "Efter Aftonbladets (och Timbros) granskning" när det här missbruket varit välkänt sedan juni 2015 då denna tråd påbörjades, och med all säkerhet ännu tidigare.

Går man tillbaka till vilka källorna är (i de inlägg som berör ämnet) i den här tråden så lyser Aftonbladet med sin frånvaro, och det är förstås ingen tillfällighet. Om det är så att de nu omprövat sitt ointresse så är det förstås att välkomna, men den stora frågan är hur det här kunnat få fortgå  från  Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor trots att de tidigt uppmärksammats på vad SFM och andra organisationer sysslat med.

Uppenbarligen händer det mycket och det händer snabbt, efter terrorattentatet. Politiska partier tävlar i att anställa flest poliser och upplever klarsyn om att tiotusentals utvisade människor håller sig dolda i landet, och myndigheter upptäcker att pengar strös över ickedemokratiska föreningar. Vad har de sysselsatt sig med de senaste åren  utöver att doppa snuttefilten i rödvin?

[Carpinus]1
2017-04-20 19:18
#37

Inte oväntat tillgriper SFM sedvanliga försvarsmekanismer. Aleksandra Boscanin på GP uppmärksammar detta och skriver: "I rapporten beskyller Sveriges Förenade Muslimer sina kritiker för islamofobi. Det är tröttsamt att de försöker köpa sig immunitet med hänvisning till religion. Det är inte islamofobi att reagera när föreningar med kopplingar till våldsbejakande extremism får bidrag, det är ren anständighet."---

Boscanin påpekar att organisationen också får bidrag från Göteborgs kommun, vilket omnämns tidigare i denna tråd. I likhet med andra anständiga människor tar hon för givet att även det bidraget dras in.

Källa.

Ledare för några veckor sedan av Boscanin i samma ämne: "Den som inte tål att granskas bör inte söka bidrag".

[Carpinus]1
2017-04-20 19:28
#38

Den ansedde extremismforskaren Magnus Sandelin ger i sin blogg en bild av organisationen SFM och deras metoder. Han ber läsarna dela med sig av uppgifterna på sociala medier, uppenbarligen ser han det som angeläget att de sprids vidare.

https://www.magnussandelin.se/sveriges-forenade-muslimer-ljuger-om-terrorforelasare

[Carpinus]1
2017-04-23 09:40
#39

Man skulle kunna tro att Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) som pytsar ut bidrag till olika organisationer är en neutral och icke politiskt agerande myndighet, men så är uppenbarligen icke fallet. Av den här Expressenledaren från november förra året (och som uppmärksammats tidigare på PiF)  framgår att MUCF tycks ha en egen agenda. En person med kopplingar till den autonoma vänstern har av myndigheten satts att granska våldsvänstern och publicerat en uppenbart färgad rapport, där inget nämns om hans eget samröre med de autonoma.

[Carpinus]1
2017-05-05 10:32
#40

Islamska kulturföreningen planerar att bygga i en ny stor moské i Karlstad. I granskningar av kulturföreningens verksamhet noterar P4 Värmland och skribenten Mohamed Omar att den bjudit in välkända salafistiska predikanter. En av dessa är Bilal (Borchali), en ung imam som säger att Koranen skall följas till punkt och pricka.

Omar skriver om ett föredrag som Birchali höll i Uppsala 2013: 

"Den unge imamen fortsätter med att betona hur viktigt det är att nå muslimska ungdomar och engagera dem i det salafistiska missionsarbetet. Det finns ”massor av bidrag” att söka i det här landet, utbrister han. Underförstått att de muslimer som inte gör något för att missionera för den sanna tron inte har något annat att skylla på än sin lathet. I det här landet kan man till och med erhålla skattepengar för att sprida salafismen, så passa på!"---

Då liksom nu är statliga MUCF en stor bidragsgivare till olika organisationer (#2). Generaldirektören för myndigheten det aktuella året var f.ö. Alice Bah Kuhnke, vår nuvarande kultur- och demokratiminister.

[Carpinus]1
2017-06-17 10:28
#41

När MUCF:s generaldirektör Lena Nyberg  ställdes inför fakta om de uppseendeväckande utbetalningarna till våldsbejakande och extremistiska organisationer reagerade hon med arrogans och tillämpande av härskarteknik, skriver Jens Stilhoff Sörensen i GP. Stilhoff Sörensen är docent och lektor i globala studier vid Göteborgs universitet samt seniorforskare vid Institutet för säkerhets- och utvecklingspolitik i Stockholm. Han betecknar generaldirektören som en socialdemokratisk politruk som fått sitt ämbete genom politiska kontakter och inte på grund av  meriter.

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-23 09:14
#43

Redan 2013 beskrev docenten och författaren Johan Lindberg i ett debattinlägg  bidragssvängen för diverse organisationer med tveksamma syften. Och det var inte bara dåvarande Ungdomsstyrelsen (nu MUCF) som halade fram stålar -  Folkbildningsrådet, Allmänna arvsfonden och Folke Bernadotteakademin hörde till de som välvilligt stod för bidrag och finansieringar.
"Det finns massor av bidrag att söka i det här landet",  som Bilal uttryckte det, året var 2013 (#40). Samma år som Lindberg bland annat skrev så här:

"Under arbetet med slutkapitlet i min bok "Ljusets fiender", vilket handlar om vårens kravaller i Husby, kom jag i mitt sökande efter ideologiska underströmmar att stöta på en rad organisationer som förvånade mig genom att ett fåtal namn ständigt återkom: Mattias Gardell, Rashid Musa, Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil (se nedan), för att nämna några. Ibland hade dessa personer framträdande positioner i organisationerna. I andra fall bjöds de in som regelbundna föreläsare eller seminariedeltagare. Ibland dök de upp som författare till bidragsansökningar. Organisationerna lystrade till namn som Afrosvenskarnas riksförbund, Muslimska mänskliga rättighetskommittén, Studieförbundet Ibn Rushd, Charta 2008 och Forix, Förorternas riksdag. För att blott nämna några.

Flera av dessa organisationer påstods ha antirasistiska syften. Ofta sade man sig kämpa för mänskliga rättigheter. Vid ett närmare studium upptäckte jag dock att flera av organisationernas huvudfrågor var ännu mer begränsade än antalet frontgestalter. Noga besett inskränkte de sig till två: Påvisandet av rasism mot muslimer och kamp mot den nuvarande terrorlagstiftningen. Ofta sammanföll de två: Kamp mot islamistisk terrorism framställdes i alarmistiska ordalag som ett västvärldens krig mot muslimer."---

http://www.expressen.se/debatt/med-antirasismen-som-tackmantel/

Inget tyder på att situationen har förbättrats sedan 2017, snarare tvärtom. (#41)

Om Mattias Gardell,  Kitimbwa Sabuni och Fatima Doubakil, se även Arpi 2014: 

http://magasinetneo.se/blogg/islamismen-ar-inte-representativ-for-islam/

[Carpinus]1
2017-06-23 10:23
#44

"Det personerna i den här kretsen tycker illa om är det samhälle som ger dem större jämställdhet än de flesta andra samhällen, och dessutom yttrandefrihet, föreningsfrihet och föreningsbidrag."

Lars Åberg, journalist och författare på GP debatt 16 mars 2016

[Hayabusa]
2017-06-23 10:30
#45

#44 Fullständigt knas 🤮

gruvel
2017-06-25 17:19
#46

#44 Man lägger märke till att artiklar/krönikor/grävande som tar upp, som exempel bara, "politrukens" i MUCF förhållningssätt inför kritik, och alla dessa tveksamheter betr. vilka som får bidrag, så utmärker sig särskilt GP med stoff, men även Expressen och avsomnade tidskriften Neo. Annars är det väl tunnsått med kritiskt intresserade när det gäller dagstidningar.

[Carpinus]1
2017-06-27 10:26
#47

Nalin Pekgul på Expressen kultur: "Men i dag måste vi sluta legitimera just de krafter vi säger oss vilja bekämpa. Till exempel undrar jag vad kulturdepartementet tror sig uppnå när man vid upprepade tillfällen bjuder in islamistiska organisationer, som Islamiska förbundet och Sveriges unga muslimer, till möten med den politiska ledningen. 

Både genom dialog och med ekonomiska bidrag från stat och kommun har man gett olika islamistiska organisationer legitimitet. Därför behövs en ordentlig diskussion om hur man ska förhindra att skattemedel finansierar dessa organisationer. "---

http://www.expressen.se/kultur/ide/vi-maste-ta-stallning-mot-fundamentalisterna_/_

Så många ropande röster i samhället som ifrågasätter bidragsgenerositeten mot fundamentalistiska organisationer och en sådan tystnad det är från kulturdepartementet…

[Carpinus]1
2017-06-30 09:15
#48

Islamska kulturföreningen i Borås som förra året (bland annat?) fick 100.000 kronor i kulturbidrag från Borås stad har bjudit in fem föreläsare som förespråkat jihadism och inskränkta rättigheter för kvinnor och homosexuella, enligt SR Sjuhärad. En av dem har dessutom blivit dömd i Tyskland för att ha uppmanat till mord på judar.

Ahmed Mohammed, ordförande i föreningen, hävdar att om man får vetskap om att någon inte är lämplig så får den personen  inte sätta sin fot i lokalerna. Detta ställer sig Peder Englund, säkerhetsansvarig i Borås stad, tvivlande till. Det handlar inte om misstag, det är lätt att göra förhandssonderingar för att få fram information om de man bjuder in som föreläsare anser han.

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-01 13:39
#49

Andra stödpengar i omlopp: "CSN har de senaste fem åren betalat ut sammanlagt 2,5 miljoner kronor till 71 svenskar som studerat vid det ultrakonservativa Medinauniversitetet i Saudiarabien, rapporterar Dagens Nyheter. Nu vill regeringen se över om dagens lagstiftning är tillräcklig.

Mohammad Fazlhashemi, som är professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet, anser att utbildningen vid Islamiska universitetet i Medina är ”marinerad i wahhabitiskt, intolerant och sekteristiskt tänkande."---

TT

[Carpinus]1
2017-07-02 10:38
#50

#36 Timbros granskning som nämns är gjord av Sofie Löwenmark, som för Smedjans räkning granskat MUCF. En källa att ösa ur för alla intresserade"

Länk till del ett nedan, länkar till övriga avsnitt under artikeln.

https://timbro.se/smedjan/reportage/sfm-sprider-valdsbejakande-islamism-skattepengar/

[Carpinus]1
2017-07-04 09:24
#51

#47 En av de bidragstagare som lärt sig hur man chillar med kulturministern sedan hennes tid som generaldirektör för MUCF är Islamiska Förbundet. Patrik Engellau beskriver organisationen så här:

"Islamiska Förbundet är en av den uppsjö av islamiska organisationer som verkar föröka sig för att leva av svenska statens multikultibidrag ungefär som mikroorganismer i ett provrör med näringslösning."---

Förbundet ”arbetar utifrån en islamisk värdegrund baserad på Koranens budskap och profeten Muhammads tradition (Guds frid och välsignelse vare över honom)”. Förbundet har kopplingar till det Muslimska brödraskapet och ska enligt stadgarna bland annat hjälpa Sveriges muslimer att ”bevara sin religiösa och kulturella identitet”, ”stimulera medlemsorganisationer och andra muslimska föreningar att inta en ledande roll”, ”påverka och opinionsbilda i frågor som berör den muslimska gruppen och dess intressen i Sverige” samt ”öka deltagandet, inflytandet och representationen av muslimer i de allmänna institutionerna och organ”. Jag tycker att detta låter som en islamistisk lobbyorganisation med syfte att sätta så mycket muslimsk prägel på Sverige som det bara går. Detta finansieras av Sveriges skattebetalare."---

https://detgodasamhallet.com/2017/07/04/multikultur-for-femtielfte-gangen/

[Carpinus]1
2017-09-14 14:02
#52

I andra länder utvisas hatpredikanter, i Sverige betalas det ut bidrag till organisationerna som bjuder in och föder dem.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/religi%C3%B6sa-hatpredikanter-styr-islamistisk-terror-i-europa-1.4632813

[Carpinus]1
2017-09-17 09:04
#53

" Extremismen möter väldigt lite motstånd i Sverige. I stället har samhället gödslat skattepengar över de extrema miljöerna, konstaterar (Magnus) Sandelin,---

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/det-behovs-ett-expo-for-att-granska-jihadismen/

[Carpinus]1
2017-10-04 10:25
#54

#36 #50 Frilansjournalisten Sofie Löwenmark reagerar över de dubbla budskapen från beslutsfattare som med ena handen är delaktiga i bidragssvängen till organisationer med tvivelaktig vandel och med den andra handen författar förslag om hur kommuner och civilsamhälle skall komma tillrätta med våldsbejakande extremism. "Att föreningar ur civilsamhället ibland kan bli drivbänkar för extremism verkar debattörerna emellertid inte vilja kännas vid", konstaterar Löwenmark.

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/naiv-bidragskonfetti-stoppar-inte-extremism-18886

[Carpinus]1
2017-10-08 08:20
#55

Hur uppstod egentligen bidragssvängen till allehanda organisationer med synnerligen divergerat innehåll, som inte sällan lett från  tilltänkta trivselaftnar till hatpredikantframträdanden? Thomas Gür ser tillbaka i en gästartikel i GP:

"Statsmaktens avsikt var att denna etniska sammanhållning skulle kanaliseras via offentligt stödda organisationer: ”Samhällets stöd till invandrar- och minoritetsorganisationerna och till deras tidningar är av betydelse för bibehållande och utveckling av den etniska identifikationen och därmed för den etniskt baserade självkänslan.” Åtskilliga av dessa i det närmaste helt offentligt försörjda invandrarorganisationer har i dag tagit bibehållandet och utvecklingen av den etniska identifikationen och självkänslan dithän att de omvandlats till kravapparater för etnisk eller religiös särbehandling, vilkas existensberättigande är att återkommande utmåla Sverige som ett rasistiskt och diskriminerande land och vars representanter själva inte drar sig för att bedriva hetspropaganda mot andra invandrargrupper eller minoriteter."---

"Så här långt kan man invända att politiker och högre statstjänstemän på den tiden knappast kunde ha föreställt sig att kulturbevarande och etnisk gruppsammanhållning också skulle innebära hedersvåld och hedersmord, våld mot räddningspersonal, parallella rättssystem, tvångsgifte, månggifte, klanvälde eller krav på lagar mot hädelse. Man tänkte sig snarare pikanta maträtter, ovanliga språk, sång i udda skalor och folkdans i färgglada dräkter – kultur som exotiska inslag. Mot det kan principiellt invändas det är talande i sig ifall man från politiskt håll inte kunde föreställa sig att kulturbevarande och etnisk sammanhållning kunde ta sig betydligt mindre sympatiska uttryck."---

"Stöd till kulturbevarande blev klanvälde" (GP)

Mer om klansamhället:
http://politik.ifokus.se/discussions/56dc4b1bce12c44eb8000b43-parallella-samhallen

Annons:
[Carpinus]1
2017-10-14 09:43
#56

Inte IS-bidrag visserligen, men ett exempel på rundhänta bidrag bara mottagaren är den rätta: Göteborgs kommun tycks inte ha dragit några konsekvenser av det famösa kamelprojektet i Angered, utan fortsätter med vad som insatta bedömare kallar konstlade projekt. Här har man slagit sig i kompanjonskap med Migrationsverket:

"Arabiska kulturföreningen i Göteborg har beviljats 581 000 kronor från Migrationsverket och 180 000 kronor från Göteborgs stad för att hjälpa tio kvinnor att återvända frivilligt till Syrien genom att lära dem driva företag som köper in och säljer konsthantverket aghabani.

 Ytterligare ett mål med projektet är att de som inte återvänder, bevarar kontakten med hemlandet och lär sig företagande som är till gagn även i Sverige."---

"Gun Holmertz, verksamhetsansvarig på Caritas och som arbetat i många år med flyktingar, är mycket kritisk till det nya projektet. – Det är helt otroligt dumt. Det här är bara ett av alla konstlade projekt som främst skapar jobb åt svenska projektledare, även om de säkert vill väl. Integration och invandring är en gigantisk industri i Sverige och man kan fråga sig hur mycket av det som faktiskt hjälper själva flyktingarna."----

GP

"Integration och invandring är en gigantisk industri i Sverige" - ja, det verkar inte bättre…

[Carpinus]1
2017-10-17 17:30
#57

#54 Frilansjournalisten Sofie Löwenmark välkomnar i ett debattinlägg i GP exponeringen på den nazistiska rörelsen i Sverige, men anser att radarn borde ställas in för att även fånga upp aktiva i de  islamistiska extremiströrelser som verkar i landet.
Löwenmark skriver bland annat:

"Dawah som betyder ”kalla” eller ”bjuda in” till islam, är en sorts islamisk mission. I Sverige såväl som i många andra europeiska länder har dawah blivit ett sätt för radikala salafister att locka människor till sin extremistiska miljö."---

"Men det är uppseendeväckande att dessa personer under så lång tid har kunnat verka – uppenbarligen utan att det ger något utslag på svenska mediers radarskärmar – trots ett budskap som varje anhängare av demokrati och frihet borde reagera starkt mot."---

"Ett antal av personerna som är engagerade i dawah i Göteborg, liksom i övriga landet, har hyllat IS på sociala medier. En välkänd föreläsare i salafistiska kretsar är Abdel Nasser El Nadi från Göteborg, även kallad Abo Talal. En uppsjö av bilder från föreläsningar och aktiviteter genom årens lopp visar att Abo Talal rör sig i kretsen av Sveriges mest radikala predikanter. Inte minst radikala Gävle moskés omskrivna ”IS-imam” Abo Raad. Ett protokoll som har legat på Gävle moskés hemsida visar att de två också har suttit i ett sharia-råd tillsammans."---

"Men man har inte bara från statliga myndigheters sida struntat i den expertis som faktiskt finns. Dessutom har man med skattemedel finansierat extrema föreningar och moskéer som sprider ideologin. Saken har inte heller blivit bättre av att de personer som uppmärksammat den radikala islamismen inte bara fått räkna med hot från extremisternas sida, utan också fått sina motiv och avsikter ifrågasatta i den offentliga debatten."---

http://www.gp.se/nyheter/debatt/islamistiska-extremister-smiter-under-radarn-1.4737977

[Carpinus]1
2017-10-18 07:53
#58

#29 Göteborgs stadsteater - igen…

"I november ska Amanj Aziz stå på Dramatens scen och berätta om islamofobi. Han har påstått att bland andra Expo, Mona Sahlin och terroristen Anders Behring Breivik ingår i ett islamofobiskt nätverk."---

 "Magnus Sandelin är dock noga med att han inte anser att föreställningen borde stoppas. – Yttrandefrihetsmässigt är det intressant att höra alla röster, dessutom är det här ett konstnärligt projekt och då ska taket vara extra högt, men det är tragikomiskt och lite uppseendeväckande att han ska tala om islamofobi, säger Sandelin

Han är kritisk mot Amanj Aziz av flera skäl. – Han är väldigt radikal och har samarbetat med till exempel Al-Taqwa ungdomsförening, en grupp med unga muslimer i Stockholm som sympatiserar med väldigt extrema föreläsare, säger Sandelin. – Han har också tagit den brittiska organisationen IERA, Islamic Education and Research Academy, till Sverige. De har representanter som har försvarat fruktansvärda saker.."---

GP

[Carpinus]1
2017-11-15 11:01
#59

Bara att boka in nya hatpredikanter då…

"Det var fel av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) att neka Sveriges unga muslimer (SUM) statsbidrag. Det slår förvaltningsrätten fast, efter en överklagan.

I beslutet om avslag hänvisades det till att SUM och dess medlemsorganisationer "pekats ut som en miljö" där vissa individer inte respekterar demokratins idéer.

Som källor till påståendena använde sig MUCF av bland annat nyhets- och ledarartiklar.

Men att SUM kritiserats i medier räcker inte för att avslå ansökan om statsbidrag, konstaterar förvaltningsrätten, efter att SUM överklagat beslutet. Inte heller de konkreta fall som kritiken riktat in sig på ger anledning till avslag. Det handlar om tre föreläsare som SUM bokat och som anklagats för att ha gjort uttalanden i strid med demokratins idéer."---

TT

[sanna70]
2017-11-15 15:21
#60

Tragiskt att läsa om beslutet.. Medans vissa slåss för demokrati rättvisa och alla individers frihet så gör andra rena motsatsen och får dessutom statsbidrag för det..

kamera0710
2017-11-15 15:46
#61

#59 Länken fungerar inte för mig. Hamnar på en tom Aftonbladet-sida.

[Carpinus]1
2017-11-15 16:10
#62

#61 Trodde att jag i vanlig ordning fått fel vid upplägget av länken, men det verkar som om TT editerat det och att Aftonbladet tagit bort det första. Här är den redigerade TT-artikeln hos en annan tidning. (Provklickad u.a.)

http://www.pt.se/nyheter/sveriges-unga-muslimer-far-ratt-om-statsstod-10691179.aspx

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-19 07:39
#63

Statlig stödd rasism mellan minoritetsgrupper i Sverige? Ja, det förekommer, enligt Ulf Boström, integrationspolis i Göteborg, som säger:

"Det vi ser mycket av i områden med många minoriteter, förutom konflikter som kommer från andra delar av världen, är kraftiga rasistiska hierarkier. Det här går under den demokratiska radarn. Det här upprätthålls av föreningar som får statligt stöd".---

Källa

[Carpinus]1
2017-12-22 23:40
#64

Högt uppsatt imam i muslimska brödraskapet inbjuden av islamiska förbundet  att tala på konferens på Åsö gymnasium. När det uppmärksammades avbokades hans tal.

"_I dag inleder Islamiska förbundet sin decemberkonferens, som hålls i tre dagar på Åsö gymnasium i Stockholm. En av de som bjudits in för att tala är Abdelkhalek Alsharif, egyptisk imam och högt uppsatt i det Muslimska brödraskapet.
_

Något som terrorforskaren Magnus Ranstorp uppmärksammade på Twitter i torsdags. Ranstorp hänvisar till en länk där Abdelkhalek Alsharif ska ha gjort antisemitiska uttalanden.

Under fredagen förklarar Islamiska förbundet på sin hemsida att man stoppat Alsharif att delta på konferensen ”på grund av att han tidigare fällt grova antisemitiska kommentarer”. Något som, enligt Ranstorp, är ett resultat av av att han en dygn tidigare uppmärksammade att Alsharif skulle medverka.

– Sedan 2007 har det nästan varje år bjudits in personer till Sverige som det senare har uppdagats, ofta av medierna,  att det rör sig om antisemitiska talare. Då har Islamiska förbundet tagit bort bilder och namn på de personerna, konstaterar Ranstorp."---

https://www.expressen.se/nyheter/egyptisk-imam-stoppas-fran-konferens-i-stockholm/

[Carpinus]1
2018-01-10 20:06
#65

Kan det vara en tillfällighet att… 

Rúna í Baianstovu som hävdar att hedersbrottsrapporteringen är en "rasistisk och kränkande stereotyp om invandrare" fått uppdraget att utreda förekomsten av hedersbrott i de tre storstäderna?

Alice Bah Kuhnke länge haft övergripande för ledandet av arbetet mot våldsbejakande extremism, när hennes MP ifrågasatt att det alls förekommer radikalisering?

Ulf Bjereld, som kritiserade att ordföranden Omar Mustafa, då ordförande i Islamiska förbundet, fick lämna den socialdemokratiska partistyrelsen satts att se över tilldelningen av stattliga medel till antidemokratiska rörelser?

Patrik Kronqvist skriver i Expressen: "Att sätta bocken som trädgårdsmästare" är ett slitet uttryck. Det är dock ganska välfunnet som beskrivning på det nymornade arbetet mot hedersvåld och jihadism i Sverige. Att framgångarna uteblir är inte speciellt förvånande."

https://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/hur-ska-de-som-blundat-fa-oss-andra-att-se/

[Carpinus]1
2018-02-11 19:45
#66

Penningrullningen fortsätter. "Häpnadsväckande", tycker Sofie Löwenmark på Expressens ledarsida.

"Under sin tid kort tid som generaldirektör för Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor var hon ytterst ansvarig för att hundratusentals kronor delades ut till personer med kopplingar till extrema föreningar.

Som kulturminister har Bah Kuhnke fortsatt i samma stil. Hon har bland annat initierat kultursatsningen ”Äga rum” i en del bostadsområden med ”socialekonomiska utmaningar”. Bland de som fått vara med och dela på de 130 miljoner kronorna finns föreningarna Megafonen, Pantrarna och Rådet Av Enade kreoler.

Megafonen var med och uppviglade till kravallerna i Husby 2013. Rådet Av Enade Kreloer som trots miljoner i bidrag inte lyckades ”ta fram lokaler” ska nu i stället  ”skapa en mötesplats”. Och Pantrarna har på sitt Instagramkonto rentav hyllat en dödad IS-terrorist. ”Vila i frid. Vi kommer aldrig glömma dig, en sann krigarsjäl. Må du komma till paradiset InshAllah,” skrev man efter att en av föreningens grundare stupat i Syrien 2013.

Samtidigt som Alice Bah Kuhnke ansvarade för arbetet mot våldsbejakande extremism i regeringen initierade hon alltså projekt som gav pengar till grupper som hyllar jihadister. Det är rent häpnadsväckande."---

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/kulturministern-maste-sluta-goda-extremister/

[Carpinus]1
2018-02-13 14:24
#67

 De två liberala politikerna Gulan Avci och Christina Örnebjär sällar sig till den skara som ifrågasätter kulturministerns omdöme.

"I dagarna har en ny hemsida startat, islamofobi.se, som ska vara en del i bekämpandet av islamofobin i Sverige. Hemsidan är en del i regeringens nya arbete mot rasism. Kulturminister Alice Bah Kuhnke gav Myndigheten för stöd till trossamfund (SST) i uppdrag att genomföra insatser för att bekämpa rasism mot muslimer."---

 Vi välkomnar givetvis detta mycket viktiga arbete! Islamofobin, precis som antisemitismen och andra hatbrott, är ett växande problem i Sverige som vi måste ta på största allvar. Vi är många som ser hur intoleransen ökar i vårt samhälle. "Problemet är därför inte satsningen i sig, utan att man valt att samarbeta med studieförbundet Ibn Rushd, som vid flertalet tillfällen bjudit in hatpredikanter som föreläst och spridit antisemitisk propaganda, manat till jihad för att utplåna staten Israel och uttryckt hat mot homosexuella och kvinnor.

En annan expert som myndigheten samarbetar med är Masoud Kamali. Samma Kamali som utsågs av dåvarande integrationsminister Mona Sahlin till regeringens utredare kring frågor som rörde diskriminering av invandrare. Han gjorde sig då känd för att förneka hederskulturens existens och påstod att tonårstejejer som upplevde sig vara utsatta för hedersförtryck endast ville komma före i bostadskön. Det är mycket illa att en person som tidigare relativiserat hedersförtrycket och lagt ut dimridåer nu kommer tillbaka som en huvudperson i integrationsdebatten."---

"Det blir extra genant i sammanhanget då det knappt var ett halvår sedan kulturministern var i blåsväder kring frågan om våldsbejakande extremism. En viktig fråga som hon då hade ansvar för, som hon visade sig inte behärska och frågorna lyftes därför bort från hennes portfölj."---

 "När människor med fundamentalistiska och extrema åsikter görs till talespersoner för alla muslimer, så kommer deras åsikter klistras på alla muslimer, vilket leder till att hatet mot muslimer ökar i stället för minskar."---

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/p6W79V/sa-har-stoppar-ni-inte-rasism-mot-muslimer

[Carpinus]1
2018-02-20 11:38
#68

#43 Lägg ner Allmänna arvsfonden och låt pengarna gå till brottsoffer istället, skriver debattören Rebecca Weidmo Uvell på Expressen debatt.

"I dag är Arvsfondens kapital värt över 7,4 miljarder kronor och ca 10 procent delas ut varje år till projekt. 700 miljoner kronor per år, en enorm summa pengar. Men fondens frikostiga bidrag har fått mycket kritik genom åren, senast från Statskontorets genomgång och bland annat i en artikel i Fokus i januari. Det var också genom pengar från just Arvsfonden Islamakademin och Spiritus Mundi fick 15 miljoner kronor för att motverka radikalisering av islamister i Malmö, utan att kunna uppvisa vare sig resultat eller var pengarna gått. De har fått 12,5 miljoner i nya bidrag nyligen, för ett nytt projekt med exakt samma innehåll. Som om ingenting har hänt."---

Lägg ner Arvsfonden och gör om den till en statlig offerfond i stället, där pengarna gör verklig nytta. Det är ett hån mot döda människors livsgärning att deras pengar slösas bort på meningslösa projekt, saker som kan finansieras på andra ställen. Pengarna kan dessutom ha gått till terrorism."---

https://www.expressen.se/debatt/arvsfondens-sloseri-ett-han-mot-de-doda-/

Tidigare ledare i samma ämne:
https://www.expressen.se/ledare/malin-siwe/dags-att-lagga-ner-allmanna-arvsfonden/

[Göstage]
2018-03-13 12:03
#69

"Kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) pekade i förra veckan på att det finns omkring 30 myndigheter som kan bevilja bidrag till organisationer och föreningar. I dag kan en myndighet neka bidrag, medan en annan säger ja, uppgav ministern.

En myndighet som delar ut mycket bidrag är Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor, MUCF. MUCF delade 2016 ut 349 miljoner kronor som organisationsbidrag och projektbidrag."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ql3bGW/tydligare-krav-pa-trossamfund-foreslas

Det senare organisationens välvilliga inställning till diverse diskutabla kretsar bör Bah Kuhnke vara väl medveten om - hon har ju själv varit gd för myndigheten.

Annons:
[Göstage]
2018-03-13 23:06
#70

Vissa namn återkommer med jämna mellanrum i dessa sammanhang:

"Vetenskapsskolan i Göteborg anklagas för islamism. Enligt en granskning i DN kan skolans huvudman kopplas till islamister, tidigare anställda ska ha hyllat terrorgruppen IS och Säkerhetspolisen har varit på besök.

Vetenskapsskolan ligger i nordöstra Göteborg och har elever från förskolan till nionde klass. Skolan har goda resultat och många blir behöriga till gymnasiet, berättar DN.

Men enligt en granskning som tidningen gjort anklagas skolan för islamism. Kritiken rör flera punkter. Däribland huvudmannen och vd:n Abdel Nasser El Nadis* kopplingar till islamister som den danske imamen Abu Bilal** (de två är Facebook-vänner) som predikat att otrogna kvinnor ska stenas till döds, enligt tidningen."---

https://www.expressen.se/gt/anklagelser-om-islamism-mot-vetenskapsskolan-i-goteborg/

*Abdel Nasser El Nadi, se #57
**Abu Bilal, se annan tråd.

[Göstage]
2018-03-15 11:09
#71

Maria Rashidi, kvinnorättsaktivist och ordförande för Kvinnors rätt, ställer på Aftonbladet debatt frågan om varför svenska politiker och myndigheter genom bidrag stöder och uppmuntrar hatpredikantkulturen.

"Gång på gång kommer avslöjanden om att vissa moskéer ägnar sig åt att stödja jihadister och sprida förakt mot kvinnor. Senast berättar Niklas Orrenius i DN om att både utländska och inhemska hatpredikanter kör sina föreläsningsturnéer i svenska moskéer. Det är fritt fram för hets mot folkgrupp, mot homosexuella och kvinnor vilka ska beslöjas och oskuldskontrolleras. Det pågår en bred kamp mot demokratin och kvinnors rättigheter med stöd av skattepengar som journalisten i DN belyser."---

När pastorn Åke Green hetsade mot homosexuella ställdes han inför rätta. Han var svensk. Men gömmer man sig bakom den ”mångkulturella” fasaden så går det bra med hets mot folkgrupp och ren könsrasism. I Frankrike, Danmark, Tyskland och Holland har man stängt en rad hatmoskéer som propagerar mot demokrati. Den fredsmoské som den kvinnliga imamen Seyran Ates öppnade i Tyskland – där kvinnor och män, homo och heterosexuella ber tillsammans – måste däremot skyddas med beväpnade livvakter. Var finns dessa svenska fredsmoskéer?

När makthavarna inte lyssnar måste jag fråga var de tunga journalisterna finns som kräver att en demokratiminister som skickar pengar till krigshetsare och kvinnohatare bör avgå? I en demokrati får man säga vad man vill – men att stödja jihadanhängare och kvinnohatare med skattepengar är ändå att gå för långt. Särskilt för en regering som är så förtjust i att kalla sig för ”feministisk”.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/vmzJ1p/hur-kan-skattepengar-ga-till-hatpredikanter

[Göstage]
2018-03-15 23:11
#72

Docent Aje Carlbom vid Malmö Universitet påvisar i den nyutgivna forskarrapporten "Islamistisk aktivism i en mångkulturell kontext" utgiven av Myndigheten för skydd och beredskap att flera organisationer med beröring till Muslimska Brödraskapet uppbär statliga bidrag.

"MB bildades 1928 i Egypten, med målet att skapa en islamisk stat. I rapporten pekas flera svenska organisationer ut som associerade till MB:s tankegods, bland andra Islamiska förbundet, Sveriges unga muslimer, studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges muslimska råd. Flera av dem ingår enligt rapporten i ett nätverk med band till FIOE, som av internationella forskare ses som en paraplyorganisation för aktivism kopplad till MB."---

MB-kopplade aktivister i organisationerna har nått ett visst inflytande i samhället – inte minst genom att politiker och andra har erkänt dem som företrädare för muslimer i Sverige, enligt rapporten. I den konstateras också att organisationerna fått skattemedel trots att de sprider budskap som går på tvärs med grundläggande värderingar i samhället.

– Det är helt okej i en demokrati att propagera för konservativa värderingar och bygga religiösa organisatoriska nätverk, men man kan argumentera för att detta ska finansieras med privata medel, säger Carlbom."---

TT

Edit:

Mer läsning om MB och deras svenska sympatisörer
del 1
del 2

[Göstage]
2018-03-16 00:49
#73

#2 #72 Känns rätt egendomligt att staten med ena handen skänker pengar till organisationer med tvivelaktiga aktiviteter genom MUCF (Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor) för att med andra handen ge pengar till en annan myndighet, MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap),  för forskande om hur man skall kunna försvara sig mot samma organisationers verksamhet…🤔

[Göstage]
2018-03-16 11:01
#74

#73 Som sagt…

"Socialantropologen Aje Carlbom vid Malmö universitet har på uppdrag av MSB skrivit rapporten ”Islamisk aktivism i en mångkulturell kontext”. I rapporten beskriver Carlbom vilka budskap som förs fram av personer och organisationer som han anser har kopplingar till Muslimska brödraskapet. Det är en konservativ rörelse med en islamistisk ideologi. Carlbom ifrågasätter att sådana organisationer ska få bidrag av skattemedel.  – Å ena sidan säger den svenska staten att det är jätteviktigt med frågan om jämställdhet, samtidigt ger man då pengar till organisationer som inte jobbar för jämställdhet, utan för andra värderingar, säger Aje Carlbom."---

Källa

Se även tråden "Boken som stoppades"

[Göstage]
2018-03-17 08:56
#75

#68 Erik Fichtelius uppmärksammar Allmänna arvsfondens penningrullning; "Hanteringen av Allmänna arvsfondens miljarder är nästa politiska skandal i vardande. Fonden har blivit en sockerbit som lockar till sig elakartade spyflugor som nu surrar allt värre."---

"Delegationen har i åratal saknat ett fullgott regelverk för granskning, revision och uppföljning. Arvsfondsdelegation har letts direkt av socialdepartementets statssekreterare och pengarna har rullat. Nu har rutinerna börjat skärpas, och staten har börjat dra åt sig öronen, men frågan är om det inte är för sent."

https://www.fokus.se/2018/03/nasta-politiska-skandal/

Se även
https://www.fokus.se/2018/02/okontrollerad-pengarullning-arvsfond/

[Göstage]
2018-03-17 09:46
#76

#2 Uppdatering över vilka som har fått bidrag från MUCF 2017 och nya hittills 2018.

https://www.mucf.se/vi-har-fatt-bidrag

Faktiskt är det inte bara jihadister och samhällsomstörtare som fått bidrag - här är några innovativa förmågor som lyckats lägga rabarber på en bit av statens säkra kaka:

https://www.svd.se/sveriges-dyraste-tralador--for-dina-pengar

Annons:
[Göstage]
2018-03-17 10:27
#77

Rebecca Weidmo Uvell har forskat om vilka vägar  bidrag till svenska MB-associerade kommer. Ibn Rushd tycks vara spindeln i det nätverket.

https://uvell.se/2018/03/16/sa-strommar-pengarna-till-muslimska-brodraskapet/

[Göstage]
2018-03-21 08:28
#78

#77 Kanske OT i den här tråden, men den ihärdiga grävaren RWU har för övrigt hittat beröringar mellan den nu så aktuella Växjömoskén och MB.

https://uvell.se/2018/03/20/vaxjo-moskes-kopplingar-till-muslimska-brodraskapet/

[[eskils_]]
2018-03-21 12:00
#79

#71 "I en demokrati får man säga vad man vill – men att stödja jihadanhängare och kvinnohatare med skattepengar är ändå att gå för långt."

Ja, det är det verkligen! 🤢

#77-78 Heja Rebecca Weidmo Uvell m fl! 👍 Dags att slänga ut Muslimska brödraskapet och Ibn Rushd ur Sverige!

[Göstage]
2018-03-22 23:35
#80

#49 "Regeringen stoppar nu studiemedel för studier vid strängt religiösa universitet utomlands. Detta sedan miljontals kronor betalats ut till studenter vid universitet där kvinnor eller icke-muslimer varit bannlysta. – Studiemedel ska inte kunna lämnas för utbildningar utomlands som är oförenliga med svensk grundlag, säger Anna Ekström (S), gymnasieminister."---

"En rapport från CSN från i höstas visade att brottsligheten med studiemedel för utlandsstudier ökat kraftigt de senaste åren. När SVT granskade bidragsbrotten kunde de visa att 36 miljoner kronor i utbetalningar varit felaktiga."---

 https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/yvKkma/regeringen-stryper-csn-lan-till-extremist-universitet

Förhoppningsvis är därmed en dammlucka stängd…

[Göstage]
2018-03-31 09:31
#81

I den rapport som Myndigheten för skydd och beredskap gav ut nyligen kartlades Muslimska brödraskapets inflytande i Sverige.

"I rapporten pekas Islamiska förbundet i Sverige ut som en organisation associerad till Muslimska Brödraskapet. Förbundet har tidigare kritiserats av Svenska kommittén mot antisemitism för att, vid upprepade tillfällen, ha bjudit in föreläsare som sprider antisemitism.

Islamiska förbundet har i sin tur kopplingar bland annat till studieförbundet Ibn Rushd och Sveriges Unga Muslimer, som förra året förlorade sitt statsbidrag efter att ha spridit kvinnofientliga och antisemitiska budskap. Förbunden arrangerar konferenser, som till exempel Muslimska Familjedagarna, tillsammans. Genom åren har gäster med antisemitiska och homofoba åsikter bjudits in till konferensen."---

http://www.gp.se/ledare/boscanin-svenska-myndigheter-ska-inte-stödja-islamistisk-propaganda-1.5410621

Så skrev Aleksandra Boscanin i GP för knappt två veckor sedan, och nu är det dags igen:
"Under helgen genomförs de Muslimska Familjedagarna i Stockholm. Organisatörer av detta årliga event är studieförbundet Ibn Rushd, Sveriges Unga Muslimer samt IFIS, Islamiska Förbundet i Sverige. Likt andra år visar det sig att Muslimska Familjedagarna bjudit in predikanter och föreläsare som uppmanar till religiöst krig och homofobi.

Bassam al Baghdady uppmärksammar att en av gästerna är Dr Noureddine Khademi, i sitt hemland Tunisien känd som ”Imam Jihad” då han vid upprepade tillfällen uppmanat sina åhörare att åka till Syrien för att utkämpa ett heligt krig (jihad).  Han är känd förespråkare och missionär för införandet av sharia. Dr Noureddine Khademi är schemalagd för två föreläsningar under de Muslimska Familjedagarna, en redan idag i direkt anslutning till fredagsbönen."---

"Arrangörer är som tidigare år, Islamiska Förbundet, Studieförbundet Ibn Rushd samt Sveriges Unga Muslimer."---

 "Muslimska Familjedagarna genomförs av organisationer som i praktiken uteslutande möjliggjorts och finansierats med medel från utbildnings- och kulturdepartementen som slussats via Folkbildningsrådet och SST, den myndighet som finansierar trossamfund. I år, som många tidigare år, bjuds predikanter med väl känd historik att sprida homofobi och uppmana till jihad. Med svenska skattemedel som i huvudsak genererats av Folkbildningsrådet* som grund att stå på."

https://ledarsidorna.se/2018/03/imam-jihad-gastar-de-muslimska-familjedagarna-i-kista/

* I ett inlägg på SVT Opinion i början av mars i år krävde Rebecca Weidmo Uvell och Johan Westerholm att Folkbildningsrådet läggs ner.

Carmarino
2018-04-05 17:03
#82

Mats Skogkär, ledarskribent på Sydsvenskan, anser att det är Dags att stänga bidragskranen.

Istället för att bemöta invändningarna mot samarbetet med Ibn Rushd viftas kritiken bort som okunnig.

Det hade annars varit intressant att veta varför en statlig myndighet vill förknippas med rena konspirationsteorier om hur islam och muslimer har utsetts till fiende av "den hegemoniska kollektiva identiteten Väst" i avsikt att motivera fortsatt "global dominans" och stadigt större militärbudgetar – allt i avsikt att "göda vinsterna för det militärindustriella komplexet".

_Ett annat trossamfund som kvitterar ut statliga bidrag förmedlade av SST, är eritreanska ortodoxa kyrkan Santa Maria, som enligt kritiker i själva verket är styrd av den eritreanska regimen. Kaliber, Sveriges Radios program för grävande journalistik, kunde i höstas visa hur ledande företrädare i församlingen, bland annat dess vice ordförande, hyllar Eritreas diktator Isaias Afewerki. Till saken hör att kyrkan också beviljats ett särskilt bidrag för att hjälpa flyktingar från just den eritreanska regimen.
_

I praktiken finansierar, legitimerar och försvarar denna myndighet reaktionära religiösa krafter.

Det är hög tid att stänga bidragskranen.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-04-05 17:15
#83

#82 Sannerligen!

Annons:
[[eskils_]]
2018-04-05 17:31
#84

#82 Det har varit dags länge att stänga den bidragskranen!

Artikeln i #0 skrevs i maj 2015 och avslutas med orden:

"Det pågår en het debatt om hur Sverige bör göra sig för att stoppa rekryteringen av unga till IS. En bra början skulle kunna vara att inte ge skattemedel till organisationer som anser att IS-sympatisörer är lämpliga föreläsare."

Det har nu snart gått 3 år och vår S-MP-regering håller fortfarande IS och islamisterna om ryggen. Det är inget annat än skandal!! Som någon skrev i en annan tråd, "Eftervärldens dom kommer att bli hård".

#65 Nej, det är nog ingen tillfällighet. Regeringen vill ju att det sprids islamistisk propaganda här i landet.

[Göstage]
2018-04-07 09:40
#85

"Muslimska brödraskapet, MB, är en organisation som inte är helt lätt att sätta fingret på. Ändå har den lyckats göra staten till sin megafon."---

"Retoriken från de MB-associerade organisationerna går dock ut på att bygga upp ett separat muslimskt civilsamhälle. Detta är inte bara ett hinder för integrationen av muslimer utan också ett långsiktigt säkerhetsproblem.

Det finns många sätt att hantera en organisation som Muslimska brödraskapet. Den svenska lösningen att strö offentliga medel över den torde dock vara den allra sämsta."

http://www.nt.se/asikter/ledare/ett-farligt-brodraskap-om5234565.aspx

Sannerligen…

[[eskils_]]
2018-04-07 10:57
#86

#85 Bra artikel, ett citat till:

"MB har alltid förföljts i de länder där organisationen har sitt ursprung. Inte heller det är något mysterium givet organisationens revolutionära mål att upprätta en gudsfruktande stat med sharialagar."

Men här i Sverige förföljer vi dem inte - här välkomnar vi dem med öppna armar och belönar dem med skattemiljoner. Är vi riktigt kloka???

[[eskils_]]
2018-04-08 11:44
#87

#85 "Muslimska brödraskapet (arabiska: الإخوان المسلمون, al-ikhwan al-muslimun) är en religiös och politisk organisation som bildades i Egypten 1928 och vars mål var att skapa en islamisk välfärdsstat grundad på Koranen och haditherna. Muslimska brödraskapets motto är: Allah är vårt mål; Profeten är vår ledare; Koranen är vår lag; jihad är vår väg; och döden för Allahs ära är vår högsta strävan.[1]

En domstol i Kairo förklarade 2013 Muslimska brödraskapet olagligt och förbjöds.[2]

Ryssland, Syrien, Egypten, Saudiarabien och Förenade Arabemiraten betecknar officiellt Muslimska brödraskapet som en terroristorganisation.[3][4] "

"Deras mål är att profilera sig som representanter för allt som har med muslimer islam att göra inför media och myndigheter samt pådyvla troende sin egen konservativa och politiserade tolkning av islam,"

Källa

Men i det absurda landet Sverige är de alltså välkomna… 🤮

[Göstage]
2018-04-11 13:41
#88

#59 Sveriges unga muslimer får inte statsbidrag från MUCF eftersom personer med extremistiska åsikter haft ledande positioner i lokalföreningar. Förra året försökte MUCF också avslå anslag till SUM, men det revs då upp av Förvaltningsrätten. Återstår att se om de ingriper på de unga muslimernas sida även i år.

Källa.

[Göstage]
2018-04-25 16:49
#89

Riksdagen har beslutat att "hederstrukturer inte har någon plats i ett jämställt och demokratiskt samhälle, och offentliga bidrag ska därför inte ges till organisationer som accepterar hedersrelaterad brottslighet".

TT

Vad detta kommer att innebära för samhällsstöd till diverse organisationer med avvikande syn på hedersfrågor återstår att se. Märkligt att man (fram till nu?) överhuvudtaget kunnat stödja sådana organisationer och att man måste fatta ett formellt beslut om att så inte får ske.

[Göstage]
2018-05-06 07:52
#90

Lars Åberg. journalist och författare: "Vi förväntar oss att alla ska bidra till integrationen, men ger bidrag till dem som inte vill."

http://www.gp.se/debatt/var-beredd-att-vad-som-helst-kan-hända-i-sverige-1.5869143

Annons:
[Göstage]
2018-05-11 07:43
#91

Kanske blir det en tveksam aktör mindre nu?

 "Trossamfund som agerar i strid mot dom grundläggande demokratiska värderingarna i samhället ska inte längre kunna få statligt stöd, enligt en utredning."---

"Utredningen är på remiss med sista datum i slutet av juni. Där föreslås att ett trossamfund inte ska kunna få stöd om det till exempel aktivt motarbetar det demokratiska styrelseskicket, eller diskriminerar människor till exempel genom missaktning av en grupp till exempel av etniskt ursprung eller på grund av sexuell läggning."---

"Han vill också att SST, Myndigheten för stöd till Trossamfund, ska läggas ner eftersom de inte klarat av att neka stöd till olämpliga trossamfund. – Jag tror också att man behöver lägga ner den myndighet som i dag fördelar de här medlen. För att få en nystart, och placera den här verksamheten på Kammarkollegiet eller en annan relevant myndighet, säger Anders Ygeman."---

SR

Carmarino
2018-05-11 11:09
#93

#91 Sorgligt att ens ska behövas en utredning för detta. För alla "vanliga" människor är det orimligt att trossamfund - eller vilket annat samfund som helst - ska få statliga bidrag för att aktivt motarbeta demokratin och diskriminera människor.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-05-19 15:34
#94

#43 Fatima Doubakil och Mattias Gardell håller sina positioner som i debatten centralt placerade muslimska chefsideologer i Sverige. Doubakil rycker i olika trådar bland annat som förment FN-företrädare i Sverige, medan Gardell förefaller trycka sig allt närmare Erdogan.

"Mattias Gardell författar en rapport om islamofobi i Sverige för Erdogans/AKP:s tankesmedja SETA där han anklagar ALLA svenska politiska partier för ”islamofobi.” Identitetspolitikens och islamisters akademiska alibi."

Magnus Ranstorp på Twitter 

_"Och här har Gardell valt fel sida när han lurat sig själv att tro att Erdogans intresse för islamofobiska uttryck i Sverige skulle grundas i omsorg om mänskliga rättigheter.
_

Den som verkligen bryr sig om minoriteters rättigheter håller avstånd från den turkiska regimen. Vi som med fara för våra liv har bekämpat och flytt från islamistiska diktaturer förstår allvaret i att spela det här spelet. Gardell borde be om ursäkt och omedelbart avbryta alla sina kontakter med den turkiska propagandamaskinen."

Amineh Kakabaveh, riksdagsledamot (V) på Aftonbladet debatt.

[Göstage]
2018-08-09 21:52
#95

#70 Vetenskapsskolan expanderar.

"Rabie Karam är ägare till Nya Kastets Skola som har fått klartecken att öppna i Gävle till hösten. I en rad artiklar har Gefle Dagblad granskat skolan och personerna runt den - och konstaterar att skolan har en ”tydlig koppling till islamistisk extremism”. Samme man äger tillsammans med en annan man Vetenskapsskolan i Göteborg som fått kritik av Skolinspektionen för att pojkar sitter längst fram i klassrummet och flickor längst bak samt för att flickor fått höra att de ska hålla en lägre profil."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G1AnjQ/islamistanklagad-skolagare-vill-grunda-fiskodlingsby-i-dalarna

[Göstage]
2018-10-02 16:38
#96

Rektor och värvare till våldsbejakande extremism - skulle det gå? Ja, i Sverige.

"VD:n och huvudmannen för Vetenskapsskolan i Göteborg pekas av Säkerhetspolisen internt ut som rekryterare till våldsbejakande islamism. Doku kan genom källor med insyn bekräfta att Abdel Nasser El Nadi finns med bland de två tusen personer som enligt Säpo utgör den våldsbejakande islamistiska miljön i Sverige. Den fristående Vetenskapsskolan i Göteborg har tidigare varit uppmärksammad i olika granskningar för kopplingar till islamism och anställda som uttryckt sympatier för IS."---

"Men Doku kan idag avslöja att 53-årige Abdel Nasser El Nadi finns med bland de cirka två tusen personer som enligt Säkerhetspolisen utgör den våldsbejakande islamistiska miljön i Sverige. Uppgifterna kommer från mycket trovärdiga källor med insyn i det underrättelsearbete som myndigheter i Sverige bedriver kring den våldsbejakande islamistiska miljön."---

https://doku.nu/2018/10/02/sapo-pekar-ut-hog-skolchef-for-rekrytering/

[Göstage]
2018-10-03 10:14
#97

#96 "Enligt Säpo ska El Nadi vara en förklarande faktor till att så många från just Göteborg rest för att ansluta till jihadistgrupper i Syrien.

Vetenskapsskolan har kritiserats i åratal. År 2012 polisanmälde Göteborgs kommun skolan för att den tagit emot skolpeng för elever som inte var i skolan. Man tvingades betala tillbaka 200 000 kronor."--- 

"Att Vetenskapsskolan har kopplingar till islamism har varit känt i flera år - mycket tack vare Sofie Löwenmarks grävande - men har alltså inte varit till dess nackdel. Och Abdel Nasser El Nadi expanderar. En ny skola har startat i Gävle och han har fått tillstånd att öppna en annan i Halmstad nästa år. Nyligen ansökte han om att ta över en gymnasieskola i Göteborg. Ansökan avslogs av Skolinspektionen - för att den kom in för sent, skriver Doku."---

https://www.expressen.se/ledare/is-rekryterare-driver-friskola-vem-ar-forvanad/

Nej, vem är förvånad…

Annons:
[Göstage]
2018-10-12 22:18
#98

Myndigheten för trossamfund, Uppsala universitet (med sin religionshistoriker Mattias Gardell) och Södertörns folkhögskola har tillsammans med  det muslimska studieförbundet Ibn Rushd arrangerat vad som tycks vara en ren propagandadag med personligt tyckande  om salafistiska rörelser i Sverige.

Det hela blev offentligt när Gardell av misstag skickade ett mejl till terrorforskaren Magnus Ranstorp, där han bland annat skrev ”bara vi inte formulerar Ranstorps punkt som vi formulerat Ajes, att de på ngt sätt kan berätta ’hur det är".

Sofie Löwenmark i Expressen undrar om myndigheter verkligen skall ägna sig åt sådant här.

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/myndigheter-ska-inte-agna-sig-at-aktivism/

https://ledarsidorna.se/2018/10/seminarierna-arrangerade-av-sst-och-uppsala-universitet-ar-i-sjalva-verket-ibn-rushd-under-falsk-flagg/

[Hayabusa]
2018-10-13 08:13
#99

#98 🤮

[Göstage]
2018-10-13 10:56
#100

#98 "Under förberedelsearbetet med ett antal seminarier om salafism och Muslimska brödraskapet, som arrangerats av Uppsala universitet, har forskare hoppat av efter att mailkonversationer avslöjat att arrangörerna har strävat efter att likställa forskare med politiska aktivister. Hur hade reaktionerna blivit om man hade bjudit in aktiva fascister för att kommentera forskningsrön om fascism, och likställt dem med forskare", frågar sig Johan Lundberg på Smedjan.

https://timbro.se/smedjan/aktivism-forkladd-till-vetenskap/

[Göstage]
2018-10-15 07:50
#101

#70 #96 #97 Kaliber på radions P1 idag kl. 10.03 och redan nu på appen ägnas åt Vetenskapsskolan i Göteborg, och man kan presentera en del nya fakta. Inför programmet skriver redaktionen:  

"Omdiskuterade och kritiserade Vetenskapsskolan i Göteborg hade ett tidigare ägaravtal som påstås föreskriva att islamsk lag gäller i verksamheten."---

"Forskningschef Magnus Ranstorp, expert på våldsbejakande extremism vid Försvarshögskolan, tycker uppgifterna är allvarliga.  – Nej, jag kände inte till det här avtalet, men det stärker ju bara caset mot skolan. Att det strider mot skollagen och läroplanen och den värdegrund vi har i det svenska samhället, säger Magnus Ranstorp."---

"Vetenskapsskolan i Göteborg har vuxit de senaste åren och har idag runt 400 elever från förskoleklass till årskurs 9. Förra året omsatte den skattefinansierade skolan nästan 40 miljoner kronor. Enligt en studie från Försvarshögskolan som kom i somras, har skolan genom bland annat ägaren och huvudmannen Abdel-Nasser El-Nadi, starka kopplingar till den salafistiska miljön i Sverige, bland annat genom att huvudmannen är en aktiv föreläsare."---

"I en domstolsinlaga från 2015, har en tidigare ägare skrivit ,att det här betyder att den islamska traditionen skulle ha företräde när det gällde den värdegrund som skolan arbetade efter som till exempel frågor om att bära slöja och att inte flickor och pojkar skulle bada ihop. Forskningschef Magnus Ranstorp igen: - Det här ska inte få förekomma, men det är ju jätteintressant att det här framkommer i den här kontexten."---

SR

[Göstage]
2018-11-07 06:29
#102

Ann Heberlein skriver i en lång krönika på ledarsidorna.se om den ekonomiska sidan av den svenska antirasimrörelsen där hon fördjupar sig i de ekonomiska aspekterna på de svenska antirasismrörelserna.

"Centrum mot rasism har alltså tystnat i debatten – men andra har tagit över. Det råder knappast någon brist på antirasistiska stiftelser, organisationer och föreningar i Sverige. Några av de mer välkända är Expo, Fem i tolvrörelsen, Mångkulturellt centrum, Afrosvenskarnas riksförbund och Antirasistiska Akademin. De arbetar alltså samtliga mot rasism och främlingsfientlighet och är för mångfald och inkludering. Deras verksamheter finansieras i mycket hög utsträckning av bidrag från Myndigheten för ungdoms och civilsamhällesfrågor, samt Allmänna arvsfonden. Dessa båda stora bidragsgivare prioriterar nämligen projekt som motverkar rasism och främlingsfientlighet, som arbetar för inkludering och tolerans. Det finns alltså en hel del pengar i antirasistisk verksamhet – men förutsättningen för att kunna arbeta antirasistiskt är ju naturligtvis att det finns något att vara anti, det vill säga rasism.

Kanske är den rikliga tillgången på bidrag och projektstöd en förklaring till den rika flora av antirasistiska organisationer, föreningar, stiftelser och centrumbildningar som växer och frodas i den svenska myllan? Eftersom Sverige upprepade gånger utnämnts till världens minst rasistiska land av World Values Survey kan förklaringen inte vara rasism. Antalet organisationer, föreningar, stiftelser och centrumbildningar som arbetar antirasistiskt står helt enkelt inte i proportion till förekomsten av rasism i Sverige. Den antirasistiska verksamheten sysselsätter och försörjer idag en mängd människor. Antirasism har blivit en egen bransch. Därför finns det ett behov av att upprätthålla bilden av Sverige som ett rasistiskt land. Kan man inte hävda att Sverige präglas av biologisk rasism, det vill säga det de flesta av oss lägger i begreppet rasism, alltså att en individ diskrimineras på grund av sin hudfärg, så får man föra fram nya begrepp – som kulturrasism."---

https://ledarsidorna.se/2018/11/tre-nyanser-av-rasism/

[Hayabusa]
2018-11-07 09:27
#103

Kulturrasism 🤓

[Göstage]
2018-11-07 09:42
Annons:
[Göstage]
2019-02-01 10:30
#105

Back in business…

"Förvaltningsrätten i Stockholm har prövat föreningen Sveriges unga muslimers rätt till statsbidrag för 2017 och kommit fram till att det inte finns skäl att avslå. Myndigheten ser heller inget skäl till att återkräva bidrag för tidigare år."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddKMwJ/sveriges-unga-muslimer-far-ratt-till-statsbidrag

[Göstage]
2019-09-11 19:55
#106

#70 #95 m.fl. Peter Kadhammar i Aftonbladet skriver om "en grotesk politisk verklighet" som gjort att  det gått att starta Vetenskapsskolan i Göteborg och dess Gävlefilial. Så dags nu…

Länk (riskerar bli plusartikel)

[Göstage]
2019-10-28 08:05
#107

"Bidrag missbrukas – bygger islamiskt parallellsamhälle", varnar Magnus Ranstorp och Aje Carlbom på Expressen debatt.

"Genom att betala ut 23 miljoner per år till studieförbundet Ibn Rushd förstärker Folkbildningsrådet en politiskt inriktad grupp, som kan kopplas till Muslimska brödraskapets ideologiska skola.

Gör Folkbildningsrådet till en myndighet så att dess aktiviteter kan granskas", uppmanar skribenterna. 

https://www.expressen.se/debatt/bidrag-missbrukas-bygger-islamiskt-parallellsamhalle/

[Göstage]
2019-10-31 19:47
#108

Organisationen Sveriges unga muslimer ska delvis betala tillbaka bidrag från Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). 

"Det rör sig om närmare 1,4 miljoner kronor som betalades ut för 2016. Däremot går det inte att avslå Sums ansökan för 2017 på grund av förvaltningsrättens första dom i ärendet. – Förvaltningsrättens dom överklagades aldrig, så den vann laga kraft vad gäller ansökan för 2017, säger kammarrättsrådet Daniel Sjölund."---

https://www.expressen.se/nyheter/sveriges-unga-muslimer-ska-betala-tillbaka-bidrag/

[Göstage]
2019-11-07 10:01
#109

#97  "År 2012 polisanmälde Göteborgs kommun skolan för att den tagit emot skolpeng för elever som inte var i skolan. Man tvingades betala tillbaka 200 000 kronor."---

År 2019 konstaterar Doku att "El Nadi skickade skolpengar till Saudiarabien".

Man blir ju lite nyfiken på vilken bevakning samhället haft på att skolpengen gått till rätt ändamål åren dessemellan.

[Göstage]
2020-05-22 11:16
#111

#68 #75 Håkan Boström i GP jämför Allmänna arvsfonden med gravplundring och ger flera hårresande exempel på vilka ändamål  pengarna kan gå till. I denna tid när vi har en överdödlighet bland de äldre lär det ramla in extra mycket till fonden. Ge medlen till sjukvården istället, skriver Boström.

https://www.gp.se/ledare/låt-arvsfondens-pengar-gå-till-vården-istället-för-vänsterprojekt-1.28168900

Annons:
[Göstage]
2020-09-08 08:23
#112

"Studieförbunden har tillåtits växa och blivit ett slags parallella socialkontor."
Magnus Ranstorp m.fl. på Expressen debatt

  • Redigerat 2020-09-08 09:07 av [Göstage]
[Hayabusa]
2020-09-08 09:29
#113

#112 Skrämmande & olustigt. Det är inte första gången det kommer upp på bordet, men jag hoppas att det tas tag i.

[[eskils_]]
2020-09-08 10:41
#114

#112 Bra rutet av Ranstorp, Hyllengren och Carlbom! Skönt att de orkar fortsätta kampen mot S-MP-regeringens vansinne!

Svenska skattepengar ska ju verkligen inte gå till islamistisk propaganda från Ibn Rushd och andra redskap för det terrorstämplade Muslimska brödraskapet! 🤮 Fråga vilken svensk skattebetalare som helst (utom vissa rabiata miljöpartister)!

Ett citat till:

Folkbildningsrådet klarar heller inte uppdraget att säkerställa att demokratin stärks när det gäller studieförbundet Ibn Rushd. Frågan handlar inte bara om statliga medel bör ges till islamism eftersom Ibn Rushd har tydliga kopplingar till Muslimska brödraskapet. I dag kan vi även avslöja flera nya problematiska exempel.

#113 Ja, hoppas sossarna äntligen inser att de har valt fel väg och stänger av bidragskranen direkt! (MP kommer nog däremot inte att inse sina misstag under överskådlig tid…)

  • Redigerat 2020-09-08 10:43 av [[eskils_]]
[Hayabusa]
2020-09-08 11:25
#115

#112 Nej, för MP är detta inget "misstag" utan en medveten strategi. Att man valt att mörka situationen så gott man kan beror på att de samtidigt vet att strategin inte har ett brett fäste bland befolkningen. Det är något som måste få verka i det tysta, så att säga.
Många inom S vet givetvis exakt vad som pågår men makten har ett pris.

[Göstage]
2020-09-08 11:45
#116

#115 Vi vet ju MP:s mörka historia i dessa sammanhang, så det de gör är givetvis avsiktligt.

"Miljöpartiet har uppenbarligen stora blinda fläckar vad gäller den radikala islamismen. Detta visar sig gång på gång, nu senast med vår nya kultur- och demokratiminister som reservationslöst räknar upp den under förra mandatperioden petade bostadsministern Mehmet Kaplan bland partiets gröna ”pionjärer och hjältar”.---

https://al-lodenius.com/artiklar-2/artiklar-om-radikal-jihadism-2/nytt-miljopartiet-och-islamismen/

  • Redigerat 2020-09-08 12:23 av [Göstage]
[[eskils_]]
2020-09-08 12:03
#117

#115 och #116 Visst har Miljöpartiets ledning agerar avsiktligt när de stödjer antidemokratiska krafter! När jag skrev "misstag" menade jag att MP gör ett misstag om de tror att detta agerande i längden är förenligt med att partiet får behålla sina riksdagsplatser.

Här finns exempel, i t ex #2, #24, #34 och #109

  • Redigerat 2020-09-08 12:06 av [[eskils_]]
[Hayabusa]
2020-09-08 12:29
#118

#117 Jadå, jag är med på ditt resonemang.

Annons:
[Göstage]
2022-01-20 07:53
#119

"Varför finansierar vi etniska föreningar över huvud taget?", undrar Bawar Ismail på GP:s ledarsida, en välbekant fråga från olika trådar här, bland annat denna som startades 2015.

"I praktiken innebär det ju att det finns ett statligt stöd för att cementera etniska enklaver i redan segregerade bostadsområden.

I värsta fall finansierar skattebetalarna dessutom motsättningar och konflikter importerade från hemländerna, som i fallet med Turkiska respektive Azerbajdzanska riksförbundet.

Det statliga stödet till etniska föreningar är en relik från 1970-talet som bör skrotas. Vill invånare i Sverige organisera sig på etniska grunder bör de givetvis vara fria att göra så, men då får medlemmarna betala ur egen ficka. I en tid då vi behöver främja socialt umgänge över etniska och kulturella gränser kan vi inte ha ett bidragssystem som uppmuntrar till det motsatta.

Hela artikeln.

Skattefinansieringen av etniska föreningar är en relik från 1970-talet som genast bör skrotas. I veckan beslutade Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
[Göstage]
2022-01-28 09:45
#120

#119 "Vad gäller arvsfonden är frågan varför inte medlen främst går till att exempelvis ersätta brottsoffer, stärka vården eller att det bara går direkt in i statskassan. Målet måste hur som helst vara att stoppa professionella bidragsentreprenörer från att utnyttja de statliga bidragsgivarnas vårdslöshet med folks pengar," skriver Bawar Ismail i en ny ledare på GP.

En ny regering måste gå till botten med det bidragsindustriella komplexet. Inte minst måste avlidnas pengar sluta gå till diverse tveksamma politiska organisationer
  • Redigerat 2022-01-28 09:46 av [Göstage]
[Göstage]
2022-01-30 07:58
#121

"Det är politikerna i riksdagen som ytterst är ansvariga för att en situation likt den med Römosseskolan har kunnat uppstå. I dagsläget kan skattepengar flöda ner i kriminellas fickor, finansiera islamistiska partier i utlandet och gå till besök på sexklubbar. Utan att någon kan göra något", skriver Karin Pihl på GP:s ledarsida.

Att Römosseskolan får ha öppet vittnar om ett fundamentalt fel i det svenska friskolesystemet. Välfärdsbrottslingar kan ständigt ligga steget före. Skandalen
kamera0710
2022-01-30 08:19
#122

#121 Hade en diskussion per telefon om detta med en av Dokus journalister för en tid sedan. Journalisten i fråga verkade inte ha en aaaning om att myndigheter har att utgå från vad lagen säger.

Tyvärr är det ju också så käpprätt åt helvete att det finns ledamöter i vår lagstiftande församling som inte heller verkar känna till detta.

Cojimar
2022-04-30 10:08
#123

Römosseskolans rektor dömd i tingsrätten till till långvarigt fängelsestraff.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Islamiststämplade Römosseskolans tidigare rektor, Abdirizak Waberi, dömdes i dag av tingsrätten i Göteborg till fyra och ett halvt års fängelse för ekonomiska brott kopplade till skolan. En kvinna som är närstående till Waberi dömdes till villkorlig dom och samhällstjänst för att deltagit i brottsligheten.
Cojimar
2022-05-17 09:49
#124

Villkoren för stöd till organisationer som kan kopplas till våldsbejakande budskap skärps - nu måste alla söka om, enligt nya direktiv från regeringen.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Villkoren för stöd till organisationer som kan kopplas till våldsbejakande budskap skärps. Redan 2015 var riksdagspartierna överens om att inga offentliga medel
Fornöga
2022-09-28 08:37
#125

#43 "Riksrevisionen redovisade igår sin rapport om Folkbildningsrådet. Riksrevisionen kan konstatera att redovisning och styrning av statsbidrag brister på samtliga nivåer – trots Folkbildningsrådets sedan sju år återkommande garantier och försäkringar att man tar kritiken på allvar och genomför reformer. Som visat sig vara helt tandlösa", skriver Johan Westerholm på Ledarsidorna.

"2018 började kritiken mot den organisation som fullt ut implementerat tillitsmodellen. Folkbildningsrådet kom att utsättas för allt mer kritik. I huvudsak handlade denna kritik inledningsvis mot studieförbundet Ibn Rushd som baserades i grunden på de granskningar som Ledarsidorna och opinionsbildaren Rebecka Uvell inlett 2015 (#81). Men den kom att fördjupas efter att forskarna docent Aje Carlbom och docent Magnus Ranstorp kom att engagera sig" (#87).---

"Riksrevisionens övergripande bedömning är att det finns brister i alla led – från studieförbundens utbetalningar och kontroll, via Folkbildningsrådets styrning och uppföljning, till regeringens styrning."---


Re:tired.

Riksrevisionen redovisade igår sin rapport om Folkbildningsrådet. Riksrevisionen kan konstatera att redovisning och styrning av statsbidrag brister på samtliga nivåer - trots Folkbildningsrådets se...
Annons:
Pyttelite
2022-09-28 10:52
#126

#125: Här är rapporten från riksrevisionen istället för en ledare:

Regeringen rekommenderas bland annat att se till att Folkbildningsrådet återrapporterar resultatet av genomförda riskanalyser, avvikelsehantering, kontroller och uppföljning, samt studieförbundens ekonomi.

Folkbildningsrådet rekommenderas bland annat följande:

-Tydliggör villkoren så att studieförbundens utbetalning av statsbidraget baseras på tillräckliga underlag.

-Se till att studieförbundens överenskommelser om kostnadsersättningar dokumenteras så att objektivitet och insyn kan säkerställas.

-Slå ihop studieförbundens efterkontroller med Folkbildningsrådets uppföljning till en samlad efterkontroll. Rådet bör ansvara för genomförandet.

-Säkerställ att rapporteringen till regeringen är fullständig och korrekt.

Läs mer här:

https://www.riksrevisionen.se/om-riksrevisionen/kommunikation-och-media/nyhetsarkiv/2022-09-27-omfattande-brister-i-kontrollen-av-statsbidrag-till-studieforbund.html


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Staten ger årligen närmare två miljarder kronor i statsbidrag till studieförbundens folkbildningsverksamhet. Riksrevisionens granskning visar att kontroll och uppföljning brister i alla led, och att det finns tydliga indikationer på att statsbidraget går till annat än folkbildning.
  • Redigerat 2022-09-28 10:52 av Pyttelite
Pyttelite
2022-09-28 10:53
#127

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Staten ger årligen närmare två miljarder kronor i statsbidrag till studieförbundens folkbildningsverksamhet. Riksrevisionens granskning visar att kontroll och uppföljning brister i alla led, och att det finns tydliga indikationer på att statsbidraget går till annat än folkbildning.
Upp till toppen
Annons: