Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1932 ggr
[sanna70]
2015-06-05 14:32

SVT ljuger - igen

"I onsdags rapporterade SVT om att det strömmar in högutbildade flyktingar till Sverige - läkare, civilingenjörer och ekonomer. Universitets- och högskolerådet, UHR, som validerar utländska examina har sett en 55-procentig ökning under 2014.

Problemet är att det inte alls bara handlar om flyktingar. Bland de 5.398 validerade examina finns det svenska studenter som studerat utomlands och personer som flyttat hit från exempelvis andra EU-länder för att arbeta eller studera.

Ändå sprids nyheten att mer än var tredje syrisk flykting har en högre utbildning och att syrierna skulle vara mer utbildade än svenskar. Detta stämmer inte"

http://www.di.se/artiklar/2015/6/4/ledare-granska-myten-om-flyktingars-hoga-utbildningar/

Annons:
Magi-cat
2015-06-05 14:42
#1

Jaha? Nähe? Och?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
2015-06-05 18:06
#2

#1. Vad menar du med "Jaha? Nähe? Och?"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
2015-06-05 23:22
#3

Att föra falsk propaganda inför 9 miljoner människor känns ganska lågt fast det är ju inget nytt numera.

Wellcraft
2015-06-06 23:23
#4

Ja, vad hemskt det skulle vara om dessa heeemska människor är bättre än oss svenskar, det får ju bara inte ske!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[sanna70]
2015-06-06 23:49
#5

Vi behöver människor med hög utbildning, det är många företag som är i skrikande behov av arbetskraft. För min del spelar etnicitet ingen roll men

lögner

stör mig väldigt mycket!

Magi-cat
2015-06-07 07:11
#6

#5 Om det är en lögn så har då jag sett en uppsjö av betydligt mer upprörande lögner. Något säger mig att det är just något med etnicitet som upprör dig så, just den här gången. 

Sedan kan man fråga sig varför utbildningsnivå skulle spela någon roll när det gäller människor på flykt. Har de rätt att stanna så har de, oavsett vilka människor du anser vi "behöver" i landet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[T-Johan]
2015-06-07 09:07
#7

Har själv arbetat med att "uppdatera", "validera" iranska ingenjörer. I Mellanöstern läser dom en letar annorlunda matte än vi. Vi jobbar mycket med " ekvations lösningar". Sen går vi lite djupare på vissa kapitel och lite grundare på andra. Efter som vi jobbar med ekvationer ligger kapitlet algeba tungt. Om man pratar med iranska, syriska och andra välutbildade, så är det en allmen uppfattning att alla som inte sympatiserar med islam, gör allt för att lämna landet. Det finns ingen trygghet att bygga på, för dom och deras familjer. Om dom själva inte lyckas i det nya landet, kanske deras barn gör det bättre. På något sätt känns deras resonemang naturligt. Och Sverige är bara ett av flera mål för dessa människor. Många har släkten utsprid i hela Europa.

[sanna70]
2015-06-07 09:23
#8

Det här med flyktingars utbildning verkade vara en viktig sak för SVT eftersom det var dem som gjorde den (felaktiga) undersökningen och valde att sända dem uppgifter i tv.

Det som stör mig är lögner och jag förstår inte varför alla dessa lögner behövs? Felaktiga och direkt missvisande statistik undersökningar, felaktiga och lögnaktiga upplysningar, felaktiga bilder mm mm Varför behövs alla dessa lögner i vår media och tv? Det tyder på desperation och feghet och jag förstår människors upprördhet för ingen vill bli förd bakom ljuset. .

[sanna70]
2015-06-07 09:27
#9

"Anledningen till varför detta är viktigt att reda ut är att vi inte kan basera vårt mottagande av upp till 100.000 människor per år, varav syrier är en stor grupp, på fel fakta. Att sprida myter om att det är horder med läkare och civilingenjörer som kommer hit hjälper inte majoriteten av flyktingarna.

De är nämligen till 80-90 procent inte högutbildade och 34-58 procent har bara förgymnasial utbildning, beroende på ursprungsland. Dem hjälper vi inte med validering av högskoleexamen utan de behöver utbildning eller snabbt komma ut i arbetslivet på enkla jobb. Använder vi fel politiska verktyg för integrationen kommer vi att få fel resultat i slutändan. Så enkelt är det.

Ingen tjänar på att vi låtsas som om verkligheten är någon annan än den är. Allra minst de som kommer hit."

[T-Johan]
2015-06-07 10:48
#10

Efter dom jag undervisar i matte, så måste jag få förklara. Det vi tala om är ett statistiskt underlag, som sägs vara lögn. Börja med att hoppa över ordet "lögn". Statistik är aldrig "lögn". All statistik säger bara det siffrorna visar. Statsarkitekten kan vara vilseledande, beroende på hur den pressenteras. Den statesiken som åberopas ovan kan tex vara en 'del' av en större redovisning. Och ryckt ur sitt sammanhang blir den vilseledande. Vanligt i propaganda syfte. SVT kanske redovisa hela underlaget. Men det var bara en del som rycktes ur. Är det någon gång man ska vara 'kritisk' så är det i statistiska sammanhang. Det är därför undervisningen i statistik har ett avsnitt som heter; 'Felkällor'. Det gäller att förstå var statesiken kan gå snett. Ett av dom vanligaste felen är missförstånd mellan 'procent' och 'procentenheter'.

Upp till toppen
Annons: