Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2188 ggr
[Carpinus]
2015-06-07 21:52

Romsk minister:tigga ett sätt att sälja in en roll

Ciprian Necula är en romsk aktivist som i dagarna blir den förste romen att ta plats i en rumänsk regering. Hans befattning kan beskrivas ungefär som integrationsminister för romer. Helsingborgs Dagblad har gjort en artikel om Necula, och skriver bl.a:

"I motsats till mina vänner vill Ciprian Necula jämföra tiggeri i utlandet med dessa jobbresor. Och han vägrar att ta vårt flitiga använda ord EU-migrant i sin mun. – En migrant är någon som flyttar, men de flesta rumäner som åker utomlands kommer tillbaka när de har tjänat ihop tillräckligt mycket pengar till sin familj, till ett hus eller vad de nu vill investera i. Och det är här svenskars och rumäners syn på arbete, tiggeri och skam kolliderar, menar han. Ciprian Necula vidhåller att tiggeri är ett yrke som ingen borde skämmas för. Han beskriver det som ett rollspel där den som tigger målar upp en bild som hen sedan säljer. Som tiggare handlar det om att vara så övertygande som möjligt.
Han drar exempel efter exempel. Killen som tigger i tunnelbanan och som tagit på sig gamla och illaluktande kläder och luktar så illa att folk betalar för att slippa att stå bredvid honom. Människor som spelar funktionshindrade för att väcka sympatier."---

Annons:
Tjeja
2015-06-07 22:27
#1

Japp ett  yrke att satsa på tydligen… helt klart värt att bo under broar och i gamla bilvrak för att jobba i detta yrke om dagarna. 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-06-10 22:22
#2

Nu tror jag nog att den nytillträdde ministern överdriver och raljerar på ett sätt som en svensk politiker i samma position inte skulle göra. Men när jag snubblade över den här färska notisen om "tiggarskådisar" så slog det mig ungefär vilka ministern avsåg.

"Mannen utgav sig för att vara döv och bad folk ge honom pengar. Det är inte första gången folk utger sig för att vara döva eller blinda för att lura till sig pengar från allmänheten. Under onsdagseftermiddagen vid halvtretiden stod en person i Moraberg och tiggde pengar."---

LT

[Carpinus]
2015-06-19 16:04
#3

"Jag har också gått på krycktricket. På Sveavägen i Stockholm mötte min bror och jag en tiggande man med skakig gång och inåtvända fötter, stödd på kryckor. Vi tryckte varsin större sedel i mannens kopp. – Det där fejkar man inte! sade vi allvarligt till varandra innan vi skildes åt. Men det gör man. Från hela Europa rapporteras incidenter som tyder på att kryckorna och den ryckiga gången vanligtvis är ett trick. Tyska Der Spiegel skildrar i ett ambitiöst reportage från våren 2014 en man från en by i rumänska Transsylvanien, som bussats till Hamburg via ett tiggerinätverk. På plats i Tyskland utrustas han med en krycka och instrueras hur han ska gå på ett ryckigt sätt. En välspridd Youtubefilm* från Umeå visar samma sak, två män som tigger på kryckor men som sedan promenerar in i en butik och köper fika. Jag sörjer inte sedeln, den tiggande mannen behövde den säkert trots att han sannolikt inte var handikappad. Men ingen tycker om att bli lurad. Och avslöjade tricks påminner om att tiggande också är en entreprenöriell verksamhet, som följer trender och intäktsmaximerandets lagar. Tiggare som alla andra lär sig vad som ger pengar, och om rätt skylt, ett foto på barn i hemlandet eller en krycka kan hjälpa dem kommer många att använda dem."---

" Och företeelsen medges utan omsvep i Dagens Nyheters chatt, apropå tidningens långa och prisbelönta reportageserie: ”Marius Gaspar som arbetar vid Stadsmissionen berättade att det i vinter funnits flera tiggare i city som fejkat handikapp, i synnerhet Parkinson.” (Josefine Hökerberg, DN 30/5 2013)."---

Mattias Svensson, Magasin Neo

* Några andra exempel på liknande verksamhet från youtube:

https://www.youtube.com/watch?v=PSprgVjLFgk
https://www.youtube.com/watch?v=x4uwuQ-uZqU

Zepp
2015-06-19 17:29
#4

Jag kanske skulle satsa på det yrket i stället?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2015-06-19 19:06
#5

#4 Hör efter med Necula (#0), han verkar ha koll på branschen…

Råkade f.ö. ut för fyra  turnerande "döva" ungdomar med listor i går. Charmiga men påträngande, trots att de inte talade - jag förstår om gamla människor skriver på i ren desperation. 

http://www.sdr.org/component/k2/item/1258-lat-er-inte-luras-av-bluffdova

Zepp
2015-06-19 19:30
#6

Låter lite samma som de unga telefonförsäljare som växer som svampar ur marken på de flesta köpcenter.. fast skillnaden är att de har en svada utan dess like.. dvs telefonförsäljarna!

Likheten är väl att telefonförsäljarna är lika desperata som insamlarna.. fast de första slipper nog bo under broarna?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]
2015-06-19 21:48
#7

#6 Det finns både likheter och skillnader mellan namnsamlarna och gatuförsäljare i olika former.

Sedan tror jag inte de här "gycklarna" spelar i samma division som de värst utsatta tiggarna.  Sannolikt får de in så pass mycket på sin verksamhet att de kan bo drägligt under sina turnéer. Man märker  ju på beloppen på listorna, på klädsel och på bilarna de reser i att det inte verkar gå någon direkt nöd på de här personerna.

Att det inte tycks finnas någon hejd på vilka skådespelarprestationer vissa av dessa resande tiggarartister kan göra framgår av den här filmen.

Tjeja
2015-06-24 13:10
#8

Tragiskt att någon ska behöva spela teater på det plågsamma viset (sitta med bundna men i flera timmar är både smärtsamt och hälsovådligt) för att få pengar nog att överleva. Jag tror knappast att den tiggaren sedan lever något lyxliv i sus och dus…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2015-06-24 14:54
#9

Idag hade Aftonbladet en chatt "ställ din fråga om romernas resa". Staffan Lindberg och Urban Andersson har följt romernas resa. Detta svar från Staffan Lindberg var intressant:

Kommentar från Sune 

Romer har tiggt i hundratals år. Det här inte på något sätt en ny företeelse. Föräldrarna tigger precis som deras far och mor och deras föräldrar gjort. Barnen går inte i skolan och kommer också bli tiggare.

Staffan Lindberg: 

Sune, du har tyvärr rätt när det gäller barnen. Många får inte gå i skolan och har aldrig sett mamma och pappa ha ett vanligt jobb. Jag frågade en fjortonårig pojke i en rumänsk stad som heter Babadag vad han drömde om att göra som vuxen. Tigga, svarade han. Det är sorgligt.

Hela chatten går att läsa här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21017431.ab

Tjeja
2015-06-24 15:52
#10

Så tragiskt!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-07-07 22:50
#11

"En 25-årig man greps av polis, sedan han försökt lura till sig pengar och sedan gjort motstånd vid gripandet.

Strax efter 18 på tisdagen kom en 25-årig man fram till en ledig polis utanför en matvaruaffär i Norrköping. Enligt polisen ska mannen ha "spelat dövstum" och försökt få kvinnan att skriva under en lista och skänka pengar till välgörenhet. Den kvinnliga polisen ska ha sett att alla namnunderskrifter hade samma handstil vilket fick henne att fatta misstanke om att det handlade om ett försök till bedrägeri."---

NT

Huygens
2015-07-07 23:44
#12

Han kanske inte trodde det var olagligt att lura folk på det sättet? Jag trodde inte ens polisen brydde sej om den typen av småbrott, så här får jag säga att polisen har gjort mer än jag förväntade mej.

[Carpinus]
2015-07-07 23:53
#13

#12 Tveksamt om det leder till något. Sagt i tidigare sammanhang: 

"– Man har prövat detta i rätten och det är inget bedrägeri. Det är en frivillig begäran om att lämna över pengar. Lurendrejare, men inte något brott, säger Mikael Hedström vid Gävlepolisen."

Skillnaden kan möjligen vara om en grafolog kan fastslå att de tidigare namnen på listan har skrivits av en och samma person, och att det gör det möjligt att bevisa försök till bedrägeri. Men antagligen försätts väl skojaren snabbt på fri fot och kan fortsätta med sitt skojeri.

Annons:
Huygens
2015-07-08 00:30
#14

Då är det värre. Kanske svårt även för polisen. Om killen varit "dövstum" har han knappast kunnat säga något direkt bedrägligt.

[Carpinus]
2015-07-14 15:41
#15

"Personer som går runt och tigger pengar genom att utge sig för att vara dövstumma är tillbaka i Uddevalla.

– Tyvärr är jag inte förvånad, säger Martin Landberg, inre befäl vid polisen i Uddevalla.

På tisdagen vid lunchtid stod tre kvinnor på Kungstorget i centrala Uddevalla, ett stenkast från bankomaten, och tog kontakt med förbipasserande.

Kvinnorna visade upp en lapp som informerade om att de var dövstumma och ville ha namnunderskrifter för att kunna öppna "ett internationellt centrum" för bland annat fattiga barn."---

http://bohuslaningen.se/nyheter/uddevalla/1.4144069-bluffande-tiggare-tros-vara-tillbaka

[Carpinus]
2015-07-21 21:45
#16

Verkar som om polisen börjar lägga ner mer jobb på att ta hand om skojarna. Ytterligare gripanden:

_"Genom att låtsas vara döva försökte fem kvinnor bluffa till sig pengar i centrala Örebro vid lunchtid idag."---
_

"Under den korta jakt som följde, kastade kvinnorna namnlistorna i en papperskorg. Tre av kvinnorna, som alla är i 25-årsåldern, greps på Stortorget. De är misstänkta för bedrägeri."

P4 Örebro

Tjeja
2015-07-21 22:01
#17

Altså Örebro är ju en "dövstad" så inte konstigt alls att de blev snabbt avslöjade där!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-07-22 16:42
#18

"Dövinsamlarna" är nu aktiva på många håll och har även börjat med hembesök.

_"Runt om i landet driver just nu ligor runt och vill ha pengar till olika påstådda föreningar för döva och ”dövstumma”. Men de bluffar enligt både polisen och Sveriges Dövas Riksförbund, som nu varnar för ligorna."---
_

_"I Stockholm har det kommit in anmälningar och tips till polisen om påstådda ”dövstumma” i bland annat Gamla stan, Järfälla och Spånga. Men även på andra håll märker man nu av bluffligorna.
– Vi har haft det här problemet flera år tillbaka och nu är det här igen sedan några veckor. Nu finns det fall ute på Lidingö också där personer har knackat på hemma hos hus- och villaägare, säger Peter Enell.
Polisen har exempel på personer som blivit bestulna i samband med att de ombeds skriva på namnlistorna. Det är oftast äldre personer som drabbas och uppvaktas av flera bluffare samtidigt som distraherar. Helt plötsligt är sedan plånboken eller mobiltelefonen borta."---

"Även polisen i Skåne är bekant med fenomenet sedan flera år tillbaka.
– Vi har en del brott som vi kallar för sommarplågor, som återkommer varje år, och detta är en av dem. Vi har haft flera ärenden nyligen runt om i Skåne, säger Ewa-Gun Westford, kommunikationsansvarig på Skånepolisen, till DN.
Om man inte har pengar eller nekar att donera så har några drabbade, som vänt sig till polisen i Skåne, uppfattat att de blir ofredade av bluffarna.
– De här personerna är väldigt beräknande och tar steget att bli aggressiva. Vi har haft ett par incidenter där de har fotograferat registreringsskyltar på bilar som tillhör de som inte vill betala, säger polisens Ewa-Gun Westford."---_

DN

[Carpinus]
2016-01-22 15:05
#19

Vintersäsong?

"På onsdagen kom en påstått döv man in till Christina Forsman Nilssons fotvårdsklinik för att få en underskrift för ett hjälpcenter. Efteråt var hennes mobil borta. Det var strax före lunch på onsdagen som Christina Forsman Nilsson arbetade med en kund på sin fotvårdssalong bredvid Rådhustorget när hon upptäckte att en man kommit in. – Jag fick direkt en känsla av något hotfullt, han stod väldigt nära och hade rört sig snabbt mot disken. Killen höll upp en mapp och ville ha en underskrift för något hjälpcenter för handikappade och dövstumma, berättar Christina Forsman Nilsson som skrev på i den stressade situationen."---

"Hon har polisanmält händelsen och har av vittnen förstått att det var fem killar som stannade till vid Rådhustorget i en blå bil, tog upp underskrifter och ville ha pengar. – Jag har också hört av andra att de varit i Valdemarsvik också, berättar Christina Forsman Nilsson som tycker det är viktigt att människor får reda på vilket tillvägagångssätt dessa grupper har. Signalementet på mannen som var inne i hennes affär är: mörk, 25 till 35 år med luva och blå jacka som räckte ner till låren."---

"Folkbladet berättade så sent som i augusti om liknande händelser under sommaren med underskriftsinsamlingar runtom i landet och påföljande polisanmälningar om påstridigt uppträdande, olaga hot, bedrägerier och stölder. Enligt polisens presstalesman Fredrik Kliman är den här typen av beteende vanligare på sommarhalvåret."---

Folkbladet

[Carpinus]
2016-01-29 14:43
#20

En sjuttioårig man skrev på en av ovannämnda blufflistor och angav beloppet 100:- Han hade dock ingen växel, så han lämnade en femhundring som "den döve" skulle växla i en butik på andra sidan gatan. Istället lade bluffmakaren givetvis benen på ryggen och stack med hela slanten.

En liten tröst i sammanhanget är att den utsatte, f.d. socialdemokratiskt länsråd, inte hör till gruppen fattigpensionärer direkt.

Annons:
[[eskils_]]
2016-01-30 18:03
#21

Vad man kan göra när man antastas av dessa "namninsamlande" bedragare är att fota av dem med mobilen och skicka bilden till polisen.

Man kan också begära att få se legitimation på att de arbetar för den organisation eller myndighet som de påstår.

Eller så kan man säga att man just då inte har några kontanter på sig, och be om ett inbetalningskort. Sedan skickar man det till polisen.

Froakie
2016-01-30 19:03
#22

Bra! Då slipper jag plugga efter gymnasiet, jag ska bli tiggare! Det är ju ett skattefritt yrke också

"time will never be golden when it rains so hard..."

[Lummer]
2016-01-30 19:32
#23

BS. Och var tog 3 mån regeln vägen? Här sitter samma över ett år nu. Dom byter bara butik att sitta utanför… Ett yrke BS

hankans91
2016-01-30 22:23
#24

Så han påstår då att man ska dupera folk igenom att tro att man är fattig och bor på gatan haha? För min del är tiggeri någonting som bara uppstår i ett väldigt kapitalistiskt samhälle eller någon form av diktatur där det inte finns någon direkt social trygghet. Men om nu tiggeri är ett yrke som den romske rumänske minstern vill att man ska acceptera så borde de ju börja betala in skatt då också.

Froakie
2016-01-30 22:25
#25

#24

Ja och när skatt kommer in i bilden så är frågan inte längre aktuell 😉

"time will never be golden when it rains so hard..."

[Göstage]
2018-05-12 07:19
#26

Ett vårtecken - nu är "dövtiggarna" här…😕

_"De så kallade dövbedragarna är tillbaka i Västsverige.
De har synts till i bland annat Borås, Alingsås och Ljungskile senaste veckan."---

"Ulla Brehm och landets övriga poliser känner igen mönstret.
– Jag hoppas att ingen går på det här längre. Att det handlar om oseriösa insamlingar kan man nästan utgå ifrån om man inte känner igen organisationens namn. Och seriösa aktörer jobbar inte så här.
Hon råder folk som blir utsatta att bara gå vidare.
– Vi svenskar vill ju inte vara oartiga, men det kan man vara i såna här fall. Bara gå förbi dem, stannar man till kan de många gånger vara ganska påstridiga."---_

https://www.expressen.se/gt/dovbedragarna-ar-tillbaka-polisen-okej-att-vara-oartig/

Upp till toppen
Annons: