Annons:
Etikettlivsmedel-jordbruk-fiske
Läst 2307 ggr
[Jimmy.L]
2015-06-18 18:44

Ekobutik tar inte i mot kontanter

Den nyöppnade ekobutiken Paradiset i Stockholm tar inte i mot kontanter i butiken. Man är rädd för rånrisken berättar personalen för en kund. Butiken lovar att se över detta efter kritik på deras Facebooksida.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
typjessica
2015-06-18 18:50
#2

#1 ja, typ väldigt många äldre?

[Jimmy.L]
2015-06-18 18:51
#3

#1 Skulle jag skriva alla som hanterar kontanter skulle det ta minst en vecka.

[Sabina]
2015-06-18 18:52
#4

#1 😃 Fördomar eller?

[vikinga ängel]
2015-06-18 18:53
#5

Jag har ibland kontanter. När jag tex haft fest och pantat en massa flaskor och burkar. Annars brukar jag vanligtvis inte ha kontanter. Men igentligen gillar jag kontanter bätre då man har mycket större kol på köp och liknande då.

Zepp
2015-06-18 18:55
#6

Vadå.. jag e gammal.. handlar i princip bara med kort!

Kan de inte införa speciella kontantkassor för folk som älskar att besvära kassapersonalen och hindra kommersen.. men först så skall de ha dumstrut på huvudet.. för att få lov att ställa sig i den kassakön!

Kontanter tar en massa tid.. kan vi få slippa att stå i samma kö tack!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
typjessica
2015-06-18 19:01
#7

#6 Du förtjänar en dumstrut för korkat uttalande.

Zepp
2015-06-18 19:04
#8

Tar gärna på mig en dumstrut om jag slipper stå i samma kö som folk som skall fippla med kontanter på min lunchrast!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattöga
2015-06-18 19:06
#9

#1 Jag är varken tiggare, hora eller knarkhandlare, och inte nåt annat illegalt heller för den delen. Men jag använder kontanter! Tycker om kontanter, vill ha kontanter, betalar med kontanter. Jag har kort också (2 st) och använder dom till betalningar över nätet i huvudsak (som t ex räkningar). 

Jag tycker du har en väldigt nedlåtande attityd och tycker att alla borde göra som du. 100 dumstrutar kan du klä dej i själv! 

  • Köp/betala online så slipper du köa med horor, knarkhandlare, tiggare eller annat löst folk!
  • Finns vissa butiker som har enbart kortkassor också. Välj dom butikerna!
  • Handla din lunch dagen innan och ta med så slipper du oss på lunchrasten!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Joppo
2015-06-18 19:15
#10

Jag förstår inte riktigt problemet. Om man har ett så pass fungerande intellekt att man på egen hand kan navigera till den berörda butiken samt öppna dörren, så torde man väl kunna hantera ett kortköp? Man måste väl dessutom ändå ha ett kort samt kunna hantera det för att ta ut pengarna från första början, vilket gör detta ickeproblem ännu fånigare. Att gråta ut på företagets FB-sida ska vi inte prata om…

[Jimmy.L]
2015-06-18 19:20
#11

#10 Och alla som inte har kort då det finns många äldre som inte vet hur kortbetalning fungerar? Det var ett större bankfel för några veckor sen hos Swedbank där det inte gick genomföra köp med kort folk stod vid bensinmackar och kunde inte betala.

Tant Grön
2015-06-18 19:22
#12

#6 Jag handlar ungefär hälften av gångerna med kontanter. Ställer mig helst i kontantkassan där det finns båda, för jag råkar ofta ut för folk som slår in fel kod m.m. krångel med kontantkort, eller att korten inte fungerar.  Dålig stil att kalla folk för dumma för att dom inte gör som du. 100 dumstrutar får du från mig också.

Zepp
2015-06-18 19:25
#13

Då visar man legimitation oså drar man en slipp!

Fast det var väl annu dasumal?

Vad jag sett på ICA så funkar det även för folk som glömt sin kod.. man scannar deras leg oså dras det senare!

De skriver under något.. så långt har jag sett!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-18 19:45
#14

#13 Och det kan man göra överallt? -Nej tyvärr inte och det finns många som inte tar kort.

typjessica
2015-06-18 19:45
#15

Sen kategorin unga människor som inte får betalkort utan endast kort där det går att ta ut pengar på, samma sak gällande dom som misskött sin ekonomi kan också få ett sådant kort. Meen hej! Deras pengar vill vi ju ändå inte intressanta såklart!

kattöga
2015-06-18 19:46
#16

Jag ska hälsa min gamla (stroke- och hjärt-) sjuka 80-åriga mamma som inte klarar av att hantera kortbetalningar och är livrädd för alla skrämselvarningarpropaganda som cirkulerar om kortbetalningar, stulna koder o identiteter o sv, att hon är en dumstrut, borde ha en sån på sej när hon handlar, att om hon på egen hand kan ta sig till butiken och själv kan öppna dörren dit så borde hon kunna hantera kortbetalningar också!

Om man inte klarar det, av vilken anledning som helst, ska man lägga sej ner och dö då? För att "ni" ska slippa kontantbetalningar i kassorna????

Jag hoppas ni aldrig behöver ha föräldrar, anhöriga elller vänner med liknande eller andra problem som gör att dom inte kan hantera den digitala världen, att ni själv förblir starka, självgoda och lyckas hantera allt, att ni aldrig hamnar i en situation då ni inte klarar allt ni kan idag!

Fy skäms på er (som känner att jag riktar mig till er…..)! Så lite förståelse för andra utanför er själva har jag knappt sett maken till. Jag skäms å era vägnar också!

Jag gillar dessutom att räkna kontanter! Så jä-a mycker roligare än att läsa kontantutdrag o liknande!

P.S. Min gamla mor har fortfarande tillgång till bank där hon kan hämta ut kontanter. Om hon inte klarar av att ta sej dit, så ordnar jag kontanter åt henne med hjälp av hennes bankkort.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Emo
2015-06-19 05:54
#17

#10 Du skrev: "Man måste väl dessutom ändå ha ett kort samt kunna hantera det för att ta ut pengarna från första början" Va? Varför tror du det?

#16 Jättebra skrivet. Du bevisar att det finns människor med hjärtat på rätta stället. Tack!

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Magi-cat
2015-06-19 08:11
#18

Kattöga har en massa poäng i #16.✨

Jag var med en äldre anhörig och handlade, och visst, hon "fipplade med kontanter", och lite extra tid tog när hon omsorgsfullt plockade upp exakt rätt betalning ur sin slitna plånbok och betalade. Men så stolt jag var att hon kunde, trots sin stroke och lätta demens! Och så stolt hon var som upplevt svårare tider än någon här vill föreställa sig, att hon gjorde rätt för sig och kunde betala själv! Men nej, bankkort kunde hon inte använda.

Hon är borta nu och står inte i vägen längre för de som har så infernaliskt bråttom att de inte orkar eller har tid att ta hänsyn till en äldre människa, eller för den delen någon människa som inte passar inom de ideala ramarna.

Tänk på att tiden stannar inte. Förr eller senare är vi (om vi lever då) också i ett läge där vi inte orkar eller kan ta in allt som den ännu snabbare tiden kräver. Det är svårt att tänka sig, så låt bli i så fall, men var inte så förbaskat föraktfulla. Dumstrutar är billiga och delas ut då också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2015-06-19 08:22
#19

 #18 Fin skildring. Hoppas vissa kan kan lärdom av den.

Kent Andersson och Bengt Bratt skrev pjäsen Hemmet. Den borde ses av fler. Vi blir alla äldre och har vi tur blir vi gamla men vill ändå ha människovärdet kvar och behandlas värdigt även av de yngre.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Huygens
2015-06-19 10:36
#20

Jag tycker det tar en evig tid med alla som handlar med kort. Om det sedan är minst krångel så går det ännu längre. Att lämna över två sedlar och få växel tillbaka är gjort på mindre än 10 sekunder. Några handgrepp och nästa kund betjänas. Med kort kan det ta minuter.

Annons:
[Hayabusa]
2015-06-19 12:23
#21

Där jag normalt sett handlar livsmedel så använder jag mig av självscanning. Praktiskt och snabbt.

Joppo
2015-06-19 15:35
#22

#15 Jag tror du blandar ihop betalkort med kreditkort. Betalkort utan kredit får användas av både unga och personer med betalningsanmärkningar och går alldeles utmärkt att betala med i butik. #16 Jag menade inte förolämpa din mors intellekt, men min poäng är att hanteringen av ett kort är ytterst enkel. Ni som är emot kort får det att låta som det är det är rena raketforskningen. Skillnaden mot att ta ut pengar i en bank är ju dessutom marginell om överföringen sker via legitimering istället för kod. Ett stort plus är även att rånrisken gentemot din mor minskar om hon inte bär runt på en massa kontanter eller förvarar dem i madrassen hemma. Ur ett samhällsnyttigt perspektiv innebär dessutom digitalt överförda pengar att bruket av svarta pengar försvåras samt att rånrisken för butikerna blir mindre. #17 Eftersom flertalet bankkontor inte hanterar kontanter längre så torde det vara den logiska följden. Så är det i alla fall i den svenska småstad där jag bor. Kunderna är hänvisade till bankomater om de vill ha gammaldags pengar, vilket i sin tur sker via hantering av ett bankkort.

Emo
2015-06-19 15:44
#23

#22 Där ser man. Det finns folk med dina erfarenheter också. Väl att det inte gäller alla.

Här kan du läsa varför du inte kan betala med kort i min affär:

http://politik.ifokus.se/discussions/537b453dce12c406ad000e4c-kontantforbud-varfor?participating-1#21

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

typjessica
2015-06-19 15:46
#24

#22 nope, min bror på 10 år har ett bankkort där han enbart kan ta ut pengar i bankomat.

kattöga
2015-06-19 16:17
#25

#22 Jag förstår att din tanke inte var att förolämpa min mor och hennes intellekt, men hade du tänkt ett snäpp längre så hade du (förhoppningsvis) insett att det är precis vad du, Zepp och andra gör med era resonemang och på det sätt ni skriver.

Själv har jag inga problem att hantera varken Visa, Mastercard, andra bankkort, Swish med mera och dylikt. Och jag är inte emot kortbetalningar heller! Du läser in vad du vill när du läser…..
Men, jag vet att det finns väldigt många, bl a många äldre människor, som har svårt att hantera och förstå detta med kortbetalningar. 

Dom är uppvuxna med "reda pengar" som är påtagliga och konkreta. Ett plastkort är inte pengar. En siffra på ett kontoutdrag och på en skärm är inte pengar för många människor. När man kommer upp i ålder och om man dessutom råkat ut för sjukdomar eller annat som begränsar ens liv kan detta med digitala pengar vara svårt att förstå. Det är som att läsa en science fiction-bok (på ett för läsaren okänt språk). 

Dessutom blir många äldre väldigt uppskrämda med alla varningar om att handla på internet. "Man blir bara lurad, det läser och hör man ju ofta."Det är också något som är "overkligt" för dom, inte konkret.

Hela det där med Internet är ju nånting som inte går att förstå…..!

Risken för stöld via den digitala världen tror jag ter sej mer skrämmande för många än risken för stöld av kontanter i ens plånbok/väska. I väskan har man inte alla sina tillgångar men det kanske man har på banken! "På banken är ju pengarna trygga"….. Titta på gamla människor, dom håller ofta hårt i väskan dessutom Men stöld digitalt har dom ingen som helst koll på, kan inte göra nåt och kan inte heller förstå hur det går till. Finns ingen väska att hålla hårt i….
Många vet ju inte hur en dator fungerar, än mindre kortbetalningar. Fortfarande går många äldre människor utan mobiltelefoner. Det är för krångligt för en gammal och trött hjärna för att kunna förstå.  

Alla människor är värda att leva ett värdigt liv och på det sätt dom kan! 

Vi kommer dit, vi också, när tekniken utvecklas i rasande takt, så lovar jag att många och dom flesta av oss får svårt att hänga med i allt nytt som dyker upp så småningom! Hur spännande det än är. 

En kod och kanske många koder att hålla reda på, det är inte alltid så enkelt heller…..

Dina argument för kort förstår jag och håller med om. Men det innebär inte för mej att vi ska dumförklara människor som inte kan hantera den digitala världen! Det kan jag aldrig acceptera och förstå! Det säger mer om personen själv än den som den försöker dumförklara, det är mer att dumförklara sej själv anser jag!

Och som sagt, jag tycker det är "kul" med konkreta pengar också! Det är ju någonting som jag också är uppvuxen med och som, tyvärr, kommer att försvinna. En historisk epok som raderas ut. Om någon generation till kanske barn frågar vad det där med pengar va för nåt….. 

Tänk bara känslan om man vinner en storvinst att få räkna sedlarna! 😉 Måste köpa en lott nu!

P.S. Har du en prick hos kronofogden så får du inte ett Visa- eller Mastercard-kort som du kan använda, inte ens ett sådant utan kredit.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zepp
2015-06-19 17:08
#26

Eh.. inte för att jag vill förolämpa någons gamla mor.. min mor som oxå är gammal och synskadad betalar alltid kontant!

Iomed att hon är synskadad så räcker hon över portmonän så får kassapersonalen ta för sig själva!

Utan grejen är snarare varför unga/gamla normalt fungerande människor måste fipppla med kontanter.. när det står en himla lång kö bakom.. hur svårt är det att slita upp kortet och få hela affären avklarad på några sekunder!

För att därefter börja så sakta börja fippla med att fylla sina kassar.. så att alla andra får stå och vänta!

Det var bättre förr på min lokala ICA, då fyllde man kassen medans kassörskan registrerade varorna.. oså sade man bara till henne att godkänna allt!

Numera kan inte hon godkänna transaktionen utan man får knö sig tillbaka till utgångsläget för att slå koder och godkänna och därmed slåss med alla som står i kö!

Det hade varit mer produktivt att sätta kortläsaren längst ner för tar man ur kortet så avbryts affären och man får börja om igen.. ett sätt att få köerna att bli milslånga!

Hur svårt kan det vara att bara få gå in i en affär och få betala för sina varor utan att man skall bli tvungen att vänta i evigheter?

Inför speciella kassor för kontanter där det är extra service.. och där folk får vänta tills kunden diskuterat väder o vind med kassörskan!

I de kontantlösa kassorna skall det av princip vara förbjudet att prata med kassörskan.. iallafall mer än Hej, tack, god midsommar och sådant!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[vikinga ängel]
2015-06-19 18:10
#27

Därför att vi vill ka koll på pengarna på ett änklare sätt kanske. Det är tryggt att veta hur mycketpenngar man har i handen. För man har inte alltid tillgång till att se hur mycket pengar man har. Och det är ofta det går fel i saker och ting.

Annons:
Zepp
2015-06-19 18:26
#28

Mm.. fast särskildt mycket koll verkar de inte ha.. snarare tvärt om!

Kan man då inte ha alla kontanter färdiga och kassarna packade när det kommer till avslut?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattöga
2015-06-19 18:30
#29

#26 + #28 Jag läser det som att det mer handlar om ett stressproblem att ta itu med, snarare än kontanter och köer. Hitta lösningar för den inre stressen så ska du se att du tolererar både köer och "kontanta människor"!

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Huygens
2015-06-19 18:31
#30

#26 se #20

Jag har inte haft din erfarenhet, utan tvärtom. Kortköp har i genomsnitt alltid tagit längre tid än motsvarande kontantköp när jag måst vänta i kö.

Jag har aldrig varit med om att kassörskan suttit 2-3 minuter och väntat på att den överlämnade hundralappen ska ta tid på sej att bli fullt matrialiserad i hennes hand.

Lever vi på olika planeter?

Jag har heller aldrig varit med om att hundralappen efter ett par minuter oförklarligt dematrialiserats ur kassörskans hand och kunden måste plocka upp en helt annan hundralapp som kassörskan får i handen. Jag har aldrig varit med om att kassörskan måste sitta ytterligare en stund och vänta på att den nya hundralappen blir fullt matrialiserad i hennes hand, det har aldrig hänt med kontanter, vilket verkar vara legio att kunna inträffa med kortköp, definitivt med mer än 2-3 % sannolikhet.

Då brukar kassörskan säga, "slå koden igen" och åter är det ett evigt väntande på att dom där elektroniska pengarna ska matrialiseras.

Och folk som ska köpa en tidning och står där och fipplar, fumlar, knappar och knåpar med sitt kort som inte funkar eller som trilskas och det är en himla lång kö bakom dom. Varför har inte folk bara några enkla kontanter på sej 10 kr, 20 kr, så slipper vi andra stå och vänta på kort-nisse som måste söla, byta kod (?), byta kort, säga till kassörskan att "pengarna borde kommit in idag" eller beklaga sej över annat kortfel.

Det som faktiskt irriterar mej mest är när kortkunden verkar göra rätt, tydligen rätt flera gånger i rad, men kassörska säger ändå "det kom ett felmeddelande igen" och till slut måste kunden ge upp köpet. Då har vi andra stått och väntat i 5 minuter. Händer aldrig med 500-lapp.

Har du varit med om det med kontanter? Att kassörskan säger: "Tyvärr, din 500-lapp är inte helt matrialiserad i min hand, köpet kan inte gå igenom. Försök igen."

Zepp
2015-06-19 18:32
#31

Jag har inget emot kontant betalning per se.. om de har sina kontanter färdiga och kassarna fyllda!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kattöga
2015-06-19 18:32
#32

#30 😃

#31 se #29

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2015-06-19 18:43
#33

"- Kontanterna försvinner i snabb takt från samhället och det är ingen konsumentdriven utveckling. Det här skyndas fram av storbankerna och anledningen är rent vinstintresse, framhöll Björn Eriksson"

"- Det är det som är syftet med bankernas strategi mot kontanter. Det handlar om en maktförskjutning från politiken och Riksbanken till ett fåtal  storbanksdirektörer."

" Hur ska en äldre person med hemtjänst våga lämna ut sitt kort till ständigt olika personer för att få hjälp att handla?
Veteranen 150527

"Toalettbesök – bara för teknikkunniga? 2013-02-07

Att stoppa en femma i ett myntinkast räcker inte längre för att kunna gå på en offentlig toalett. Nu måste du ha en mobiltelefon, och dessutom registrera dig på en betaltjänst på internet, för att få kissa."
Veteranen 

"I en nyligen publicerad undersökning beställd av Forex Bank, som är medlem i Bankföreningen, har 1 800 personer mellan 18 och 64 år tillfrågats. Resultatet visar att 79 procent anser att bankerna bör tillhandahålla kontanthantering."
Även unga vill ha kontanter alltså.
SvD

"De som styr vill införa det kontantlösa samhället eftersom det kommer att ge dem mer kontroll. Denna utveckling är dock impopulär och därför framhålls hela tiden i medierna att det är långt kvar tills vi befinner oss där, som tidigast 2030. Frågan är dock om detta verkligen stämmer och om det inte är troligare att det kontantlösa samhället kommer att vara här inom de närmsta fem åren?" informationskriget 150130

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

typjessica
2015-06-19 18:50
#34

Jag har en släkting som plockar ut alla pengar som finns kvar efter räkningarna är betalda. Han tycker inte att någon ska ha med vad han spenderar sina pengar på. Han tycker inte om att "storebror" har koll på hans val och liv. Det är också en syn på det.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-06-19 20:06
#35

Skandiabanken har haft tekniska problem hela midsommarafton. Upprörda kunder berättade på Facebook hur de inte kunde betala med sina kort.

– Jag testade först i affären, men mitt kort fungerade inte. Då fick min sambo komma, men hans kort fungerade inte heller. Det gick inte att handla, trots att vi har pengar på banken, säger en kund som har hört av sig till Expressen.

kattöga
2015-06-19 20:43
#36

Hur gör du då, Zepp (#8 ) när det blir som Jimmy.L beskriver i #35 ? Springer du ut från butiken du köper din lunch ifrån och går hungrig tillbaks till jobbet eller ber du att få låna lite kontanter från dom i kön? 
Bara undrar……..?

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Zepp
2015-06-19 20:57
#37

Då visar man bara legimitation och skriver under slippen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-06-19 21:01
#38

#37 Även på bensinmackar och på semestern i en annan stad?

Zepp
2015-06-19 21:03
#39

Tankautomaterna tar bara kort nuförtiden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-06-19 21:10
#40

#39 Jaså det var något nytt för mig jag betalade med sedel i dag när jag tankade mopeden?

Och går det skriva upp sig i en affär om man behöver handla? I en ICA Maxibutik var det en tjej som tog mer varor än hon kunde betala för dom fick tjejen i kassan ta bort.

Huygens
2015-06-19 21:31
#41

Min upplevelse är nog samma. Kan folk inte betala med kortet får dom gå tomhänta. Och det kan vara ett utdraget palaver innan kön äntligen rör sej framåt igen.

Annons:
Huygens
2015-07-09 12:43
#42

Från en annan tråd. Stärker min uppfattning att kontokortsfipplandet ofta tar dubbelt, ibland tredubbelt eller ännu längre att avklara, jämfört med den oerhört snabba kontantbetalningen.

Glassbar vill inte ta kort, då det tar en evighet att klara av betalningen, korttrixandet, knappandet, dröjsmålet när siffror ska vandra genom signalkablar till bank, tröskas runt och sedan väntan på att det ska returnera.

Ägaren till glassbaren förlorar hundratusentals kr varje år på alla dröjsmål vid försäljning därför att kortbetalning i segt och långsamt.

Kontantbetalning är mycket snabbare, som en oljad blixt i jämförelse.

[Jimmy.L]
2015-10-18 08:35
#43

Med de nya korten med chip och pin-kod skulle bedrägerierna upphöra. Trodde de flesta. Men som så många gånger förut så lyckas brottslingarna hitta sätt att gå runt tekniken. – Hade korten varit geoblockerade hade det begåtts betydligt färre bedrägerier, säger Jan Olsson vid Polisens nationella bedrägericenter till SVT Nyheter.¨

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kortbedragerierna-har-okat-med-narmare-40-procent

Tride
2015-10-18 08:52
#44

När korten var alldeles nya fick vi veta att nu skulle det bli nästan omöjligt att förfalska. Hur har det gått? 😟

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

vallhund
2015-10-18 09:47
#45

Att man blir äldre betyder inte att man blir intelligensbefriad som flera i tråden verkar tro/vill påskina. Vilket i sig är oerhört kränkande.

#44 Var du ens född när korten var nya?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tride
2015-10-18 10:55
#46

Själv tillhör jag dessa "äldre". Pensionär. Jag vet att många i min generation har det tufft med tekniken - kort, datorer, telefoner etc. Det innebär inga speciella svårigheter för mig och fler jag känner från min generation att hantera tekniken. Alla har inte haft samma gynnsamma åldersutveckling. Dessutom finns många unga med handikapp av olika slag. 

Jag betalt med kort ibland, allt oftare, på senare tid, med kontanter. Betalning med kort kan, som många här påpekar, vara långt krångligare än att betala med mynt och seglar. Tekniken är allt som oftast operfekt, hakar upp sig, och kassörskan måste ofta be kollegan i nästa kassa om hjälp. Vilket kan innebära att två köer står still samtidigt.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

catcult
2015-10-18 11:03
#47

Utöver alla äldre som lider av ett kontantfritt samhälle finns det även människor som vill handla med kontanter av en eller annan anledning. Vissa har lättare att få ekonomin att gå ihop om de ser pengarna framför sig, andra tycker att det känns säkrare och många tycker också att det är otäckt att precis ALLA ens inköp lagras i databaser när man handlar med kort. Ett kontantlöst samhälle vore förödande för integriteten.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Jimmy.L]
2015-11-03 11:20
#48

Enligt Handelbankens presschef Johan Wallqvist började strulet runt halv elva–tiden på förmiddagen. – Ja, vi har lite driftstörningar. Det kan vara svårt att logga in för vissa kunder, säger han. Varken internettjänsten, mobilappen eller att betala med kort fungerar just nu. – Vissa kan ha problem att betala just nu, säger Johan Wallqvist. Enligt Wallqvist är det inte alla bankens kunder som har problem, utan bara vissa. Exakt hur många som drabbats är oklart.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21694922.ab

Annons:
Upp till toppen
Annons: