Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 956 ggr
[Carpinus]
6/21/15, 11:21 AM

Almedalsveckan 2015

Nu är det en vecka kvar till det offentliga Sveriges motsvarighet till trandansen vid Hornborgasjön - Almedalsveckan!  Årets vecka pågår 28 juni-5 juli, mer om evenemanget finns  på nedanstående länk.

Almedalsveckan

Annons:
[Carpinus]
6/21/15, 9:40 PM
#1

Många seminarier sänds på webben, och den som hittar flera seminarier, utfrågningar, debatter eller annat av intresse kan lägga in schema för hela veckan som sparas (efter inloggning) och som även kan exporteras till valfri teknik. Bra om det är något man absolut inte vill missa!

[Carpinus]
6/26/15, 7:26 AM
#2

Enligt en talesperson för region Gotland väntas migrationsfrågor och försvar (inklusive NATO-debatten) bli heta i Almedalen i år. Däremot finns det inget i arrangemangslistorna som tyder på att tiggarfrågan kommer att bli speciellt uppmärksammad.

Så här fördelas  de olika riksdagspartiernas egna dagar, under vilka samtliga partiledare kommer att hålla tal i samband med det egna partiets dag. (MP representeras av Gustav Fridolin.)

28/6: Centerpartiet

29/6: Socialdemokraterna

30/6: Kristdemokraterna

1/7: Sverigedemokraterna

2/7: Miljöpartiet

3/7: Moderaterna

4/7: Vänsterpartiet

5/7: Folkpartiet

[Carpinus]
6/27/15, 8:10 PM
#3

"Stora delar av Sveriges politiker- och maktelit finns på plats under politikerveckan i Visby.

Det tvingar både Säkerhetspolisen och Gotlandspolisen att rusta upp rejält.

– Delar av hotbilden vi tittat på är terrorhot, hot från inhemsk extremism och så enskilda hotaktörer, säger Niklas Åström, biträdande kommenderingschef i Almedalen."---

Aftonbladet

[Jimmy.L]
6/27/15, 10:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#4

Jag tror det var Södermalmspolisen som postade bilder på en massa "kravallbussar" som skulle till Gotland.

Bilder Jimmy.l

sponny
6/28/15, 9:14 AM
#5

Kommer inte att befinna mig där men det finns i alla fall ett seminarium som jag ska försöka titta och lyssna på i efterhand.

Sverige saknar försörjningsberedskap

Sverige saknar försörjningsberedskap för mat, driv- och insatsmedel för jordbruket. Politisk målsättning saknas för livsmedelsproduktion. Ingen statlig myndighet har samlat försörjningsansvar. Civilt försvar och beredskapslager saknas. Kollapsar transporterna blir det matbrist. Dags att ta ansvar?

Ska bli intressant att lyssna på.

[Carpinus]
6/28/15, 10:43 AM
#6

Mats Knutson på SvT har blivit sjuk och kommer att ersättas av andra utfrågare och kommentatorer.

Annons:
[Carpinus]
6/28/15, 10:46 AM
#7

Här finns SVT Forums tablå för veckan:

http://www.svt.se/nyheter/svtforum/svt-forums-tabla-2

[Carpinus]
6/28/15, 2:17 PM
#8

Två seminarier i morgon som kan vara intressanta (kan ses på webben):

29/6 2015, 09:00 - 10:20 "Framgångsrik integration – Sverige ett föregångsland?"
Röda Korset
29/6 2015, 10:30 - 11:00 "Heta stolen Raka svar om tiggare, barn och äldre"
Expressen

[Jimmy.L]
6/28/15, 2:22 PM
#9

#5 Det måste jag  även lyssna på.

Idag följer jag17.00-18.30 "Vem lyssnar på våra veteraner?" Försvarspolitisk Arena.

[Carpinus]
6/29/15, 10:06 AM
#10

"I Almedalen rullar politikerveckan vidare och i dag är det Socialdemokraternas dag. Statsminister Stefan Löfven reser till rosornas ö med motvind i flera färska opinionsundersökningar.

Socialdemokraterna tappar förtroende i de viktigaste sakfrågorna, visar en mätning som Ipsos gjort åt Dagens Nyheter."---

"Men resultaten av mätningarna är inte något som statsminister Stefan Löfven låter störa inför kvällens tal.

– Det är klart att vi följer och tittar på opinionssiffrorna. Men jag tänker inte låta mig påverkas på det sättet att jag ska reagera varje gång jag ser olika opinionssiffror, säger Stefan Löfven i Gomorron Sverige i SVT."---

TT

Statsministerns tal sänds direkt på SVT2.

[Carpinus]
6/29/15, 10:34 AM
#11

"Partiledarna gästar varje morgon under Almedalsveckan Sveriges radios program P1 Morgon. Stefan Löfven – som fortfarande befinner sig i Stockholm – frågades ut av programledaren Kathrine Zimmerman som bland annat undrade varför Löfven inte vill etikettera Kina som diktatur medan han inte har några problem med att sätta nyfascismstämpeln på Sverigedemokraterna. – Det är viktigt att visa var de har sina rötter, säger Löfven om SD. Statsministern var däremot tydlig med att de som röstat på SD inte är nyfascistiska. Han menar att uppgiften är att visa dessa väljare att S har de svar som han menar att SD inte har. Löfven kunde dock förstå lockelsen i SD: – Jag kan förstå att man kan lockas av det enkla budskapet, sade han i P1 Morgon."---

Expressen

"I dag fick han frågan i P1:s partiledarutfrågning om Kina är en diktatur. Men den beskrivningen ville inte Löfven ställa upp på. – Det är en enpartistat. Vi har inte för vana att sätta etiketter, det leder ingen vart, sa Löfven. Förklaringen, enligt Löfven, är bland annat att man inte vill störa de ekonomiska förbindelserna. – Det är viktigt att åstadkomma skillnad. Och att etikettera leder ingenstans. Vi vill ha utökat ekonomiskt utbyte med Kina, samtidigt som vi vill uttrycka det som är viktigt för oss."--- 

Aftonbladet

I DN/Ipsos mätning utförd mellan 5-15 juni svarade 1219 personer på frågor om vilka partier man har bäst politik i olika frågor. Så här utföll sympatierna vad gäller flyking- och invandringsfrågor. Siffrorna från föregående mätning inom parantes. Stjärna* innebär statistiskt säkerställd ändring.
SD 20%* (+5)
S 19% (-3) 
M 12% (-) 
V 7% (+2)
FP 5% (+1)
MP 4% (-1)
C 3% (+1)
 KD 3% (-4)
Källa: DN

[Jimmy.L]
6/29/15, 10:50 AM
#12

Löfven måste börja fundera över minskad förtroende om det inte ska bli max 4 år som statsminister samtidigt förstår jag att dom siffrorna ska man ta med en nypa salt.

[Carpinus]
6/29/15, 11:10 AM
#13

#12 Ja, om partierna skulle följa alla opinionsundersökningar skulle de knappt få tid för annat…

Dock finns det en gemensam trend hos nästan alla opinionsinstitut som entydigt visar ett minskat förtroende för partiet och partiledaren. Då vore det dumt av dem att bortse från det, och Löfven själv säger ju att man "tittar på" och följer mätresultaten, så helt klart påverkas man.

På det här tidiga stadiet är det  svårt att se vad som skulle kunna ge sossarna fyra år till. Kanske en nationell eller internationell kris skulle svetsa samman folket, men någon sådan tror jag inte ens den mest inbitne sosse vill uppleva….

Annons:
Huygens
7/4/15, 8:01 PM
#14

Tanken slog mej just.

Borde inte Femen kunna samarbeta kring någon viktig fråga med Överviktigas Riksförbund? Dom har säkert också någon hjärtefråga som behöver lyftas fram.

Enda problemet skulle kunna vara kroppsmålningarna med slagord. Medlemmarna i Överviktigas Riksförbund kanske blir alltför svettiga i det här vädret för att färgen ska sitta kvar?

På något sätt tror jag ändå att 10 medlemmar från Överviktigas Förbund skulle kunna ge ett mer bestående intryck vid en politisk Femen-aktion.

[Carpinus]
7/5/15, 11:39 AM
#15

Så är det sista dagen på årets Almedalsvecka, och SR gör en kort sammanfattning här. Trots goda intentioner gick luften ur mig dag två ungefär, det blev lite för mycket av det goda…

Upp till toppen
Annons: