Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 821 ggr
[Carpinus]
2015-06-30 07:08

"Stort missnöje över invandringspolitiken"

"Hela 65 procent av svenska folket är missnöjt med hur frågan om invandring sköts, och hela 4 av 10 är mycket missnöjda, enligt TNS Sifos senaste mätning.

– En del tycker att integrationen inte fungerar. Och sen är det invandringen i sig där en del tycker att den borde vara mindre, säger Toivo Sjörén, prognoschef vid TNS Sifo till SVT nyheter.

Trycket på politikerna att samarbeta med Sverigedemokraterna ökar, i alla fall från svenska folket. I dag vill över hälften – 51 procent – att partierna ska göra det i frågor där man tycker lika. I vintras var det var tredje väljare som ville se ett ökat samarbete."---

SVT Nyheter

Annons:
kamera0710
2015-06-30 14:49
#1

Som sagt, det bästa kanske varit om mänskligheten aldrig lämnat den afrikanska kontinenten. Jag vidhåller i vilket fall att de som ogillar invandring så väldigt kan föregå med gott exempel och återvända dit, för att sona sina utvandrade förfäders synder.

[Carpinus]
2015-06-30 16:06
#2

#1 Ja, du har ju uttryckt det ett antal gånger Ut med 65% av befolkningen alltså…

Varifrån kommer dina förfäder då, som tydligen inte har syndat?

kamera0710
2015-06-30 16:14
#3

#2 Men det du uttrycker om invandring har vi aldrig hört förut, med tanke på ditt påpekande?

Det är inte jag som förfasar mig över att folk flyttar. Har inte påstått något annat än att jag tillhör arten homo sapiens. Alltså har även mina förfäder utvandrat från den afrikanska kontinenten.

[Carpinus]
2015-06-30 16:20
#4

#3 Jo, det har ni hört förut! Jag är kritisk mot svensk invandringspolitik, och det är jag inte ensam om.  Frågan blir viktigare för allt fler, och nyheten jag relaterar är hämtad från SVT Nyheter och undersökningen utförd av SIFO, som förhoppningsvis är rumsrena källor. Om du vill ifrågasätta något så vore det klädsamt om gjorde det med fakta istället för en massa ovidkommande chattande.

kamera0710
2015-06-30 16:25
#5

#4 Att mänskligheten utvandrat från Afrika är fakta. 

Hur ser du på att SD:s Erik Almqvist invandrade till ett annat land (Ungern) efter järnrörsbravaderna?

[Carpinus]
2015-06-30 16:30
#6

Hur jag ser på Erik Almqvist har inte ett dugg med den här tråden att göra. Hur ser du på att 65% av svenska folket är missnöjda med hur invandringen sköts i det här landet?

Annons:
kamera0710
2015-06-30 16:35
#7

#6 Tror att statsvetarna här rätt i att mycket av detta handlar om att klassfrågor och höger-vänsterkonflikten tonats ned, i såväl Sverige som andra länder.

[Carpinus]
2015-06-30 16:40
#8

Ja, det är klart att "höger-vänsterkonflikten" tonats ner, när de sitter i knät på varandra och är ängsliga tillsammans…

[Jimmy.L]
2015-06-30 16:42
#9

#1 Som Södertäljebo är du själv medveten om att svenskar flyr från från Ronna, Hovsjö, Geneta det bor inte många kvar i dom områden längre samma sak händer i Lina och Brunsäng. Integrationen i Södertälje har misslyckats totalt. På nyheterna hörde jag en invandrarfamilj som bott i Sverige i 30 år men deras svenska var knapp då är något galet om man inte kan språket efter 30 år. 

http://valkommen.aftonbladet.se/2012/12/valkommenmenintehit/

kamera0710
2015-06-30 16:56
#10

#9 Visst känner jag till situationen i Södertälje.

Kan i sammanhanget nämna en bekant familj som flyttat till Spanien för åtskilliga år sedan. De tog själva upp hur lätt det blir att man främst umgås med andra svenskar, snarare än integreras i det nya landet. Detta har ökat förståelsen för att många invandrare gör samma sak.

Sedan kan det ju alltid diskuteras vems fel detta är. Många "ursvenskar" tycks ju inte vilja ha invandrare på den egna "bakgården". Jag säger bara Vellinge kommun.

[Jimmy.L]
2015-06-30 17:05
#11

#10 Då inser du att vi är en av få länder som är duktiga på att ta i mot flyktingar vilket är bra som det ska vara. Nu kommer det ett "men" Integrationen i Sverige fungerar inte det säger både Svenskar och invandrare som bott här i många år och dom som nämner att vi måste bli bättre på integration har sedan 90-talet kallas för rasister. Antingen fortsätter vi dölja dom problem som finns och låter SD växa sig än större eller så börjar vi kika på vad vi kan göra bättre.

kamera0710
2015-06-30 17:08
#12

#11 Förnekar inte att det finns problem. Jag tror dock inte att SD är rätt val för att göra något åt detta.

Kan jag gärna medge att jag blir lite raljant när jag hör eller läser vissa personer som uttalar sig i ämnet. Jag säger inte att du hör till dem.

[Jimmy.L]
2015-06-30 17:18
#13

#12 Jag anser heller inte att SD är rätt parti att göra något åt saken. Det bästa vore ju om alla andra partier vågar ta tag i integrationspolitiken och gör något åt problemen som finns.

Annons:
Zyperior
2015-06-30 17:25
#14

#12 Tyvärr så är nog SD det enda valet. Lite finlir i kanterna räcker inte längre för att vända opinionen. Övriga politiker va väldigt snabba på att måla in sig i sina hörn väldigt tidigt genom att deklarera allt som SD sa, oavsett hur logiskt och hälsosamt för landet det va, för rasism och vansinne.

Med finliret i kanterna menar jag att man kommer med småjusteringar för integrationen inom respektive parti. Detta bekräftar bara att SD haft rätt från första början, men är fortfarande inte tillräckligt för att bli ett alternativ för opinionen. Således växer SD sig ännu starkare av detta finlir.

Den enda sättet att vända opinionen är om man tar rejäla krafttag. T.ex. stänger gränserna helt och låter invandringen återhämta sig ett par år, samtidigt som man får andningsutrymme att lösa en integrationspolitik och ett asylmottagande som faktiskt fungerar. Istället för att som nu, komma med nödlösning på nödlösning medans situationen bara förvärras.

Tyvärr kommer vi aldrig få se något av de övriga 7 partierna göra några sådana krafttag. För det skulle innebära att alla de argument de haft mot SD de senaste åren varit ren bullshit, vilket det enligt mig oftast varit. Men det kommer de aldrig erkänna själva.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
2015-06-30 17:29
#15

#14 Själv tror jag att mycket av det som uttalades i fyllan och villan under järnrörsbravaderna är ganska representativt för SD:s topp. Men det kommer de förmodligen aldrig att erkänna själva.

Står i vilket fall fast vid att jag tror statsvetarna har rätt i att mycket av detta handlar om att höger-vänsterkonflikten tonats ned.

Zyperior
2015-06-30 17:37
#16

#15 Såklart dem inte erkänner några löst grundade anklagelser. Tråkigt dock om dina farhågor delas av topparna i övriga partier. Då är dem verkligen ansvarslösa som låter SD vinna så mycket opinion så motståndslöst.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Emo
2015-07-02 06:00
#17

Tänk om folk kunde (på ett lätt sätt) få förklarat för sig skillnaden mellan invandrare och invandringspolitik.

Då skulle vi slippa mycket onödigt i sådana här trådar.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
2015-07-02 07:22
#18

#13 Visst vore det skönt om något annat parti vågade släppa sargkanten, och viss försiktig tillnyktring sker väl, men ändå: vilket parti skulle det vara i så fall?

#17 Tror att det finns ett intresse från visst håll att vidmakthålla skenbilden av att den som är kritisk mot vår invandringspolitik också är generellt avog mot invandrare. Personligen har jag inga problem att hålla isär sak och person i det fallet. Man märker ju att många som själva kom hit som arbetsinvandrare, eller deras barn, ofta hör till kritikerna av den invandringspolitik som nu förs.

[Hayabusa]
2015-07-02 08:02
#19

Personligen anser jag att det inte är invandringen, eller invandrarna, i sig som är ett "problem" utan att Sverige får en väldigt hög befolkningsökning. En ökning som inte går i takt med samhällets resurser, t ex bostäder och arbete. Systemet är överbelastat, helt enkelt. Lägg därtill att de nyanlända ska lära sig ett helt nytt språk, hur det svenska samhället fungerar, hur "svennar" tänker och uppför sig osv. Det pratas mycket om integration, men jag hör sällan hur det ska gå till. Vem ska anpassas till vem? Människor med väldigt olika bakgrund, förutsättningar mm ska "plötsligt bli svennar", eller..? Är det ens säkert att de vill det, bli "svennar"?

Integration ställer stora krav på samhället men även på de som kommer hit. Att vilja integreras är inte alldeles självklart, men absolut nödvändigt. Ett stort personligt ansvar ligger på de som kommer hit. Att det för många blir övermäktigt, det kan jag förstå, men det finns ingen genväg. Dessutom är jag övertygad om att många inte har något intresse av att vilja bli en "svenne" eller ens integrerad.

När man då hör ledande politiker berätta för oss "fotfolk" att det minsann inte alls finns några problem utan tvärtom har vi en "rik invandring" som är såväl ekonomiskt lönsam som kulturellt berikande, då blir åtminstone jag fundersam.  Jo, ett problem finns så klart - alla de som inte delar denna uppfattning. Det räcker att man säger; "problematisk invandrarpolitik" för att man ska bli kallad "rasist" och bli uppläxad.

[Hayabusa]
2015-07-02 08:09
#20

Även Riksrevisionen är kritisk till det arbete & politik som bedrivs när det gäller nyanlända.  Claes Norgren: "Efter 7-10 år är hälften av de nyanlända  fortfarande utan arbete".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6203409

Annons:
Emo
2015-07-02 08:48
#21

#20 Oj då. Har även Riksrevisionsverket sällat sig till den stora skaran rasister? 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Hayabusa]
2015-07-02 09:08
Zyperior
2015-07-02 18:28
#23

#19 Nejnej, ingen ska bli "svenne". Att göra skillnad på svenskar och icke-svenskar är idag högst förbjudet. Då måste du definiera vad svenskhet är, och du kommer ha fel. Om du inte trashtalkar svenskhet, ironiskt nog. Du måste säga att alla är svenskar och du måste definiera svenskhet som något negativt.

Det är dock fritt fram att definiera muslimer och andra kulturer..nja nästan fritt fram. Du får bara lyfta fram positiva aspekter. Annars är du ..ofob av något slag, näthatare, vit kränkt man, eller rasist. Då hänger Expo ut dig med namn och bild.

Som sagt, ingen ska bli "svenne". Det faller inom ramen för SD:s assimileringspolitik. Istället för övriga 7:s integrationspolitik. Där vi idag ser hur den fantastiskt bra fungerande mångkulturen breder ut sig. Där man fokuserar på att vitt skilda världsbilder, inte ska leva ihop(*), utan bredvid varandra. Konfliktlöst och rättvist förväntas vi dela på samma kaka.

(*) Detta skulle innebära att någon av parterna måste anpassa sig till den andra parten. Dock är det förbjudet att hämma någon kultur idag, att försvenska eller islamisera t.ex. Dock kan jag tycka att, eftersom vi bor i Sverige borde andra parter anpassa sig till Sverige. Då är vi dock tillbaks till att svenskhet måste definieras. Se första stycket.

Absurdistan 2015

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Mysan59
2015-07-02 19:35
#24

#23 Tack för dagens skratt 😃 Klockrent

[Carpinus]
2015-07-02 20:06
#25

Invandringspolitiken påminner i mina ögon mest om ett cykellopp där SD gått loss i täten  och så fort någon försöker göra ett utbrytningsförsök för att ta upp jakten där bakom så hämtas de snabbt in av övriga i klungan.

[VSK]
2015-07-02 23:09
#26

#3

Alltså är vi alla en homogen art. Då kanske vi kan få se ett slut på alla rasistanklagelser oxå då det inte finns nån som är rasist då vi är av samma homogena art?

Äntligen nån som förstått detta 👍

gruvel
2015-07-03 16:18
#27

Ja, vi är alla mer eller mindre urblekta afrikaner med utvandrande förfäder för 60.000-70.000 år sedan från Afrika enligt DNA-forskning. I Afrika (och även Främre  Orienten) har sedan bildats stater byggda rätt mycket på klaner, stamgrupperingar (här har kolonialmakterna en skuld med sina okänsliga gränsdragning under 1900-talet men det kan väl vara slut nu skylla på detta 2015) och religon, en religion har tillkommit som skiljer sunni från shia.  Allt detta skapar svåra interna konflikter men att exv. nordbor med gamla rötter här skulle ha en arvsynd och skuld för dessa våra i Afrika kvarlevande släktingars handlande är en ödestro som gör en medskyldig till allt skit som finns/fanns, och man kan inte agera bakåt i tiden och ställa tillrätta. Regeringar i Afrika nuförtiden och klanideologier m.m. bör bära hela ansvaret för att många flyr. Europa, Nordamerika bör hjälpa till skydda flyende, men ett obegränsat ansvar för andra potentaters handlande och våld kan ses som en godtycklig ansvarsfördelning.

Annons:
[VSK]
2015-07-03 19:04
#28

#27

Är det inte bättre att utrota krigandet, så slipper folk fly.

Upp till toppen
Annons: