Annons:
Etikettpolitiker
Läst 2289 ggr
[Jimmy.L]
2015-07-03 08:09

Romson: Auschwitz: ”Ligger i södra Tyskland

Åsa Romson frågades i dag ut i satirprogrammet Tankesmedjan i P3. På frågan var Auschwitz ligger svarade hon "södra Tyskland". – Jag gissar att hon försökte skämta, skriver programledaren Johannes Finnlaugsson på Twitter. – Nej, det var en felsägning, skriver Åsa Romsons pressekreterare i ett sms.

Aftonbladet

Annons:
[Carpinus]
2015-07-03 08:41
#1

Det är nästan så man känner medlidande med henne! Samtidigt så är hon väl tyvärr ännu ett exempel på att hög utbildning och sunt förnuft inte alltid går arm i arm.

[Jimmy.L]
2015-07-03 08:54
#2

Börjar bli en parodi med alla grodor hon gör.

[Carpinus]
2015-07-03 09:21
#3

Ja, politiska kommentatorer ifrågasätter nu öppet om MP har råd att ha kvar Romson där hon nu sitter. Och när media börjat pilla på en tand som sitter löst så vet vi att det brukar vara en tidsfråga innan tanden är ute…

Om så sker, då är nästa fråga om hon kan sitta kvar som biträdande statsminister.

kamera0710
2015-07-03 10:53
#4

Ska inte försvara henne på något vis, men jämfört med SD:s Kent Ekeroth tycker jag hennes uttalanden är en västanfläkt. Men han verkar vara av teflon, allt glider av. Gudrun Schyman och Carl Bildt är andra exempel på teflonpolitiker.

[Carpinus]
2015-07-03 11:10
#5

Åsa Romson är Sveriges biträdande statsminister, och man måste kunna begära bättre av en politiker med den befattningen.

vimes
2015-07-03 11:57
#6

Föreslår att alla som känner behov av att han en åsikt om den här händelsen faktiskt idkar källkritik och lyssnar på programmet.

Annons:
kamera0710
2015-07-03 11:57
#7

Kommer i sammanhanget att tänka på kunskapspredikanten Björklund. Ni kanske såg att han klart visade ett han inte är "smartare än en femteklassare"? Tycker det var riktigt pinsamt att se honom i detta program. Detta är fortfarande inget försvar för Romson.

kamera0710
2015-07-03 12:04
#8

Man kan i sammanhanget också påminna om alliansens statsministerkanditat. Hon har utgett sig för att vara smartare än lantisar, men tror att Falun ligger i fjällvärlden.

vimes
2015-07-03 12:05
#9

Kamera0710: Har du lyssnat på programmet?

kamera0710
2015-07-03 12:07
#10

#9 Jag har lyssnat via Aftonbladet, lite svårt att höra vad som sägs och vem som säger vad.

vimes
2015-07-03 12:09
#11

Och din läsning är att Romson inte har en aning om var Auschwitz ligger?

vimes
2015-07-03 12:12
#12

Det gäller för övrigt alla som skrivit här. Har ni lyssnat på programmet och tolkat det som att Romson inte har en aning om var Auschwitz ligger?

kamera0710
2015-07-03 12:13
#13

Kanske hade hon inte koll, kanske var det ett skämt eller felsägning, inte lätt att avgöra. Som sagt, jag tänker inte försvara henne.

Annons:
[Carpinus]
2015-07-03 12:17
#14

Om journalisterna börjar vända MP ryggen blir det ett känsligt läge, med tanke på det stöd partiet har haft från det hållet tidigare.

vimes
2015-07-03 12:18
#15

Jag tänker att "hon har inte koll" verkar vara en rätt märklig tolkning när hon i ett humorprogram säger i skämtsam ton "ja, det ligger väl där nere i södra Tyskland", och sedan direkt i allvarlig ton tillägger "nä, det ligger i södra Polen, nära Krakow".

vimes
2015-07-03 12:19
#16

#5: Vad är det som är dåligt menar du? Med tanke på att vi ska kunna kräva bättre av vice statsministern?

vimes
2015-07-03 12:21
#17

#2: På vilket sätt är det här en groda?

[Carpinus]
2015-07-03 12:22
#18

#15 Men hennes pressekreterare dementerar faktiskt att det rörde sig om ett skämt, så den eventuella humoristiska tonen verkar i så fall vara en tillfällighet.

kamera0710
2015-07-03 12:25
#19

#15 Hade lite svårt att urskilja om det är Romson eller någon annan som tillägger "nä, det ligger i södra Polen, nära Krakow".

[Carpinus]
2015-07-03 12:27
#20

#16 Jag tycker att jämförelsen mellan Romson och den här  förbluffande ofta återkommande stafflifiguren Ekeroth var ovidkommande. Det var därför jag ansåg att man skall kunna ställa större krav på en person som är vice statsminister än en politiker i marginalen.

Annons:
vimes
2015-07-03 12:29
#21

#18: Vad innebär det att pressekreteraren dementerar att det var ett skämt tror du?

Jag ser tre möjliga scenarion som förklarar den här händelsen:

1. Romson ville skämta till det (nb att Tankesmedjan är ett humorprogram), hennes stab/hon själv/hennes pressekreterare kommer i efterhand på att man inte "får" skämta om Auschwitz och hävdar istället att det var en felsägning.

2. Romson hittade inte kunskapen som hon uppenbart hade (lyssna på programmet) direkt och slänger ur sig "södra Tyskland", men kommer direkt på att det ju är Polen som är rätt svar och ändrar sig.

3. Romson har faktiskt ingen aning men har en coach i öronsnäcka som korrigerar henne under livesändning.

Jag håller alternativ 1 för mest sannolikt, givet tonfall och genre (livesänt humorprogram om politik).

[Carpinus]
2015-07-03 12:30
#22

18 Att det inte var avsett som ett skämt.

vimes
2015-07-03 12:31
#23

#20: Det håller jag med om. Det jag undrar över vad det är för fel som ni anser har begåtts.

[Carpinus]
2015-07-03 12:34
#24

#23 Efter Romsons fatala miss i valdebatten om Auschwitz trodde man kanske att hon skulle gå hem och plugga sig till sömns om dödslägret, eftersom hon borde anat att ämnet skulle återkomma. Att då trampa i klaveret på nytt inger knappast förtroende. I andra sammanhang kunde det ha passerat som en  en förarglig felsägning, men här blev det som lök på laxen.

Samma gäller frågan om giftfärgen, där hon själv på nytt rev upp frågan bara för att bli överbevisad om att hon fortfarande hade fel.

vimes
2015-07-03 12:35
#25

#22: Alternativ 2 då? 

Vad får dig att tro att det inte var ett skämt? Är det pressekreterarens dementi? Är det osannolikt att politiker och deras staber i efterhand försöker tillrättalägga en händelse för att desarmera den?

vimes
2015-07-03 12:35
#26

#24: Är det alltså din tolkning att Romson inte vet var Auschwitz ligger?

[Carpinus]
2015-07-03 12:37
#27

#25 Varför skulle en pressekreterare trassla in sig i lögner som bara gör saken värre?

Annons:
[Carpinus]
2015-07-03 12:38
#28

#24 Min tolkning är den samma som pressekreterarens, att hon sa fel - vid ett tillfälle då hon inte borde ha gjort det. Som Bergström skriver: "Hennes tunga har en osannolik förmåga att slinka i publika sammanhang".

En annan kommentator, Lena Mellin på Aftonbladet, skriver:

"När Åsa Romson sade i Sveriges radios satirprogram Tankesmedjan att det nazistiska förintelselägret Auschwitz ligger i södra Tyskland var det därför många som trodde att hon försökte skoja. Men avsikten var inte att skoja. Åsa Romson sade fel, sade staben lite senare.

Sade fel? Det är häpnadsväckande att Sveriges vice statsminister över huvud taget kan säga att Auschwitz ligger i Tyskland och inte i Polen, oavsett om hon korrigerar sig direkt efteråt. Romsons utrymme för tala om Auschwitz var redan före radioprogrammet mycket begränsat."

vimes
2015-07-03 12:47
#29

#27: Rationaliteten bakom den här typen av "lögn" kan antas vara att det är känsligt att skämta om Auschwitz, inte minst om man som Romson har ett dåligt "track record" av hur man använder Auschwitz retoriskt. Att politiker och pressekreterare tillrättalägger saker i efterhand sker ju nästan dagligen, så jag har svårt att förstå varför det skulle vara ett osannolikt scenario.

#28: Frågar igen: är det din tolkning att Romson inte vet var Auschwitz ligger? Om det inte är det: vad är det för fel hon har begått? Att det har framställts som ett fel i olika medier är uppenbart, men har hon begått ett fel? Isåfall: vilket då? Han hon trampat i klaveret eller är det någon som hävdat att hon klampat i klaveret?

vimes
2015-07-03 12:48
#30

Då vet vi vad Lena Mellin tänker, vad tänker du om det?

[Carpinus]
2015-07-03 12:51
#31

Du tycks vara ganska ensam om att ha uppfattat Romsons ord som ett skämt, och den övertygelsen har du givetvis rätt att ha. Min bedömning, och framför allt åsikten hos de vars åsikter räknas i stora sammanhang, är att hon pladdrat iväg.

Jag tror säkert att Romson vet var Auschwitz ligger, inte minst eftersom hon säger sig ha varit där. Felet hon begår är att hon låter tungan få försprång på hjärnan gång på gång.

För övrigt kanske partiet borde skaffa sig en annan presstalesman om det är så att hon far med osanning utan förankring hos partiledaren. Nog i denna fråga för mig!

[Carpinus]
2015-07-03 12:55
#32

#30 Ett sista svar då: med den politiska erfarenhet som hon och Bergström har ser jag ingen anledning att ifrågasätta deras ord just här.

vimes
2015-07-03 13:01
#33

#31: Så felet hon gjort är alltså att hon inte varit tillräckligt mediesmart?

I efterhand är det ju uppenbart att det var ett strategiskt misstag av Romson att medverka i programmet, men jag har, efter att ha lyssnat på programmet och bildat mig en egen uppfattning, svårt att tycka att hon gör något klandervärt. Har du själv lyssnat på programmet?

Om det är viktigt för dig vad auktoriteter tycker och tänker i olika frågor hänvisar jag till statsvetaren Jonas Hinnfors: www.svd.se/paverkar-inte-romsons-stod-internt
Följ länken genom att trycka på CTRL och klicka" rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.svd.se/paverkar-inte-romsons-stod-internt

Huygens
2015-07-03 13:15
#34

Har ni funderat på om det är en fälla som gillrats åt Romson och till slut slår en av fällorna igen. Det här händer trots allt under ett politisk sommarkollo med mark man kan misstänka är minerad. Värt att fundera på. Har någon kritiserar humorprogrammet för att dom skojar loss om Auschwitz?

Annons:
[Carpinus]
2015-07-03 13:22
#35

#34 Dessvärre tror jag inte att Romson behöver några fällor för att gå fast sig. Almedalen är knappast något "sommarkollo", utan otroligt viktigt för partier, beslutsfattare och opinionsbildare. Man behöver ju bara se konsekvenserna av Romsons vitamän-tal förra året för att inse att det som händer i Almedalen inte stannar i Almedalen.

[Jimmy.L]
2015-07-03 14:06
#36

#12  Att kalla sig för vice statsministern och hela tiden komma med bortförklaringar är bara pinsamt. ”Det var en felsägning”, säger pressekreterare Helena Hellström Gefwert. 

När det gäller bottenfärgen fortsätter hon att ljuga och komma med bortförklaringar senast i våras där hon fortsätter med pinsamma uttalanden trots hon har fått reda på vad som gäller och vad lagen säger.

[Jimmy.L]
2015-07-03 14:32
#37

#17 Ja med tanke på hennes flera andra grodor eller tycker du det är så en politiker ska göra?

http://nyheter24.se/nyheter/politik/797434-6-pinsamma-tillfallen-da-asa-romson-tappat-det-fullstandigt

kamera0710
2015-07-03 14:44
#38

Intressant att vissa hävdar att MP undgår granskning.

vimes
2015-07-05 00:17
#39

#37: Jag diskuterar alltså inte andra tillfällen här, utan resonerar om den här enskilda händelsen. Och du har fortfarande inte svarat på min fråga.

[Jimmy.L]
2015-07-05 07:36
#40

#39 Jag anser att detta hör ihop.

[VSK]
2015-07-05 10:09
#41

Åsa Romson är ett stort skämt. Hon har ingenting i politiken att göra. Hela regeringen är ett stort skämt. Noll koll, och massor med lögner. 

Hoppas denna mardröm tar slut snart.

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-26 20:17
#42

Den här FI-politikern vet nog var Auschwitz ligger, men skall hon lyckas hitta något lämpligt SPA i närheten?

"Politikern som finns med på partiets lista till kommunfullmäktige i den egna hemkommunen menar att det är många som medvetet valt att misstolka hennes meddelande för att skada henne.

– Inlägget handlar om huruvida det är geografiskt möjligt att avsluta en resa i Krakow med ett besök på Auschwitz. Inlägget hade absolut inget med spa i kombination med Auschwitz att göra på det sättet som många trodde.

Men du skriver uttryckligen att du vill kombinera en resa till Auschwitz med spa. Kan du inte förstå att folk reagerar på det?
– Absolut, det var väldigt dåligt formulerat och snabbt skrivet."---

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fi-politiker-angerfull-efter-facebook-inlagg-om-auschwitz/

[Hayabusa]
2018-02-26 21:02
#43

#42 Ertappad med byxorna nere…

Upp till toppen
Annons: