Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 4097 ggr
[sanna70]
7/21/15, 2:27 PM

SD och Pride. .

Så. .  När Socialdemokraterna anordnar Pride i centrala Stockholm så har det absolut ingenting att göra med att dem bla vinner några extra röster. .  Men om något annat parti vågar sig på samma sak, som SD då har man "dolda motiv" och uppmuntrar till hets och hat. . ? 

"De menar att SD:s Pride ställer två förtryckta grupper emot varandra och att deras egentliga syfte är att försöka provocera fram en reaktion från personer med muslimsk bakgrund som bor på Järvafältet.

– Sverigedemokraterna har en hbtq-fientlig politik och sen ska de ha en Prideparad. Nej. De använder sig av hbtq-frågor för att vinna billiga poäng och ta fokus från sin egentliga agenda. De använder det för att få hbtq-personer och andra att hetsa mot invandrare och säger att de gör det för att skydda hbtq-personer, säger Noah Nord"

http://www.metro.se/nyheter/hbtq-aktivister-protesterar-mot-sd-pride-de-hetsar-mot-invandrare/EVHogt!PJwCm6IuceWC6/

Annons:
[.Victoria.]
7/21/15, 2:38 PM
#1

Tycker det är jättebra att det ordnas en parad i områden där hbt-personer blir förtryckta, för att visa att de är välkomna i HELA Stockholm. Ska gå om jag kan. Jättebra initiativ!

MagArne
7/21/15, 2:39 PM
#2

I media har det varit stor tabu att utrycka sig på sådant sätt som kan tänkas tolkas rasistiskt mot invandrare. Men är invandrarna alltid så oskyldiga som man kan tro om det förväntas bli oroligheter om en prideparad drar igenom invandrartäta områden?

Är det SD eller invandrarna som är homofober?

Hoseok
7/21/15, 2:42 PM
#3

#2 Först och främst så upplever jag att det faktiskt inte är Invandrare som "klagar" på detta. Alla typer av människor gör det ,framför allt HBTQ-personer.

Hur man än vrider och vänder på det så har Sverigedemokraterna inte en HBTQ-vänlig politik. Dom har röstat emot flera saker som har med att stötta HBTQ att göra och har ungefär samma logik som kristdemokraterna.. Fast mer hbtq-ovänligt.

 Så svaret på din fråga är : SD.

"Men är invandrarna alltid så oskyldiga"
Ingen har väl påstått att någon människa är oskyldig? Vart har du fått det ifrån? Antirasismen och nolltoleransen mot främlingsfientligheten handlar väl att värna om att alla människor är Människor. Inte att invandrare är helgon.

[sanna70]
7/21/15, 2:52 PM
#4

"jan Sjunnesson säger sig inte förstå kritiken. Jag tror tyvärr att det bottnar i ett medvetet missförstånd. De borde välkomna att vi kan ha Pridemarscher överallt i Sverige. Om de tror att de finns en homohatande grupp Sverigevänner, jag kallar mig för Sverigevän, så skulle de välkomma att någon från den gruppen gör tvärtemot och säger att ”nu ska vi ha en Pridemarsch”, säger han till Metro. Han menar att alla delar av Sverige måste kunna ha marscher som dessa. Det är enkelt att göra det i innestan där man uppnått en tolerans, men man ska kunna ha svensk lagstiftning, mötes- och yttrandefrihet visa på sexuell öppenhet och frigörelse i hela Sverige och då har jag valt Järva helt enkelt därför att det är ett område man inte haft det i. Jag kan tänka mig att man kan ha det i Djursholm nästa år, eller kanske Rågsved."

Mysan59
7/21/15, 3:13 PM
#5

Tycker också det verkar jättebra!

[.Victoria.]
7/21/15, 5:00 PM
#6

Jimmie Åkesson har själv sagt att han är emot samkönade äktenskap, vilket självklart inte anses hbt-vänligt.

Däremot ser jag inget problem med att de värnar om att alla grupper ska få existera utan förtryck I hela Sverige. Muslimer, kristna, judar, homosexuella ska kunna leva I samma område utan hot osv. Därför tycker jag det är jätteviktigt att det här belyses.

Annons:
vallhund
7/21/15, 6:39 PM
#7

Inte visste jag att det var socialdemokraterna som arrangerar prideparaden i centrala Stockholm.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Denna kommentar har tagits bort.
Mysan59
7/21/15, 7:49 PM
#9

Förstår inte hur man kan tycka det är fel att även ha en pride-festival i förorterna. Varför bara inne i Stockholm?

Himmelsblå
7/21/15, 9:08 PM
#10

http://www.expressen.se/kultur/avpixlats-fejkparad-ska-sprida-islamofobi/

Det här var en listig idé. Illasinnad och manipulativ, men listig.

De homofoba Mats Dagerlind och Jan Sjunneson anordnar en alldeles egen Pride-parad. För att visa att muslimer är homofoba (hoppas man) och därmed "omöjliga att integrera i Sverige".

"Det här arrangemanget går längre än så. Det finns ingenting i Avpixlats ”Pride-marsch” som har ett gott syfte. Motivet är att skapa en situation där hbtq-personer tar avstånd från den så att arrangörerna ska få möjlighet framstå som de som - till skillnad från hbtq-världen - agerar mot islamistiskt fundamentalistiskt hat mot homosexuella."

Två flugor på smällen i en marsch… listigt, slugt. Illvilligt.

[.Victoria.]
7/21/15, 9:10 PM
#11

#10 Så du menar att det inte finns ett problem I våra förorter, där muslimer riktar ett hat mot judar, homosexuella osv. För då kan jag informera dig om att problemet existerar.

vallhund
7/21/15, 9:20 PM
#12

Det kan inte vara lätt att bo i invandrartäta förorter om man är islamofob. Tur att det finns goda krafter i rörelse. http://www.expressen.se/debatt/vi-muslimer-maste-sta-upp-mot-antisemitism/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Himmelsblå
7/21/15, 9:24 PM
#13

#11. Nej det menar jag naturligtvis inte. Det är tvärtom välkänt och ingenting Jan Sjunneson behöver upplysa mig om.

Menar du att det är helt okej om ett gäng homofober kidnappar pride-rörelsen för att jävlas med muslimer?

Annons:
Mysan59
7/21/15, 10:04 PM
#14

#10 Men vad är då problemet om dom inte är homofober? Men om det visar sig att dom är det, då behövs ju verkligen denna parad där i förorten.

Och eftersom dom i dessa förorter känner sig åtsidosatta och utanförskap, så är väl detta ett bra sätt att visa upp sina förorter och hur det är att leva där.

Vad är det som är så fel med det? Och vadå illasinnat? Är det bara för att det är SD som anordnat detta som du ser det som illasinnat?

Zyperior
7/21/15, 10:16 PM
#15

1. Eftersom S, V och MP konsekvent avvisar hat från främst muslimer som rent nonsens, alla i Sverige hatar någon, utom muslimerna så är det väl positivt att SD markerar mot detta hat, när ingen annan gör det.

2. Viktigare än vilken dold agenda och konspiration man nu än lyckas frammana av detta, är ju att detta skickar väldigt tydliga signaler, både till de som redan är så att säga frälsta, och de som överväger att rösta på dem. Att ska du rösta på SD och va en del av partiet kan du inte förena detta med ett motstånd mot hbtq-rättigheter.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/21/15, 11:09 PM
#16

#15 punkt 1. Det är rent nonsens att ingen annan i Sverige avvisar att även muslimer hatar. Det är helt enkelt inte sant.

Punkt 2. Killen som anordnar det hela, Jan Sjunneson, har ju fått gå från SD-posten som chefredaktör just för att han uttryckt sig homofobiskt. Om jag fattat det rätt.

Men visst är det bra att man rensar och städar i SD, jag har inget emot det. Men jag tror ungefär lika mycket på SD när de säger sig värna mänskliga rättigheter som när VP säger sig stå på småföretagarens sida.  Det är liksom inte själva kärnidén.

#14 Nej, det är illasinnat pga av det resonemang jag förde i #10. Där står mitt resonemang och argument. Jag resonerar ungefär lika med Priderörelsen i debattartikeln jag länkade.

Det är ingen unik egenskap att muslimer är homofoba. Det är många ställen man är det på. Även i Sverige har ett obehagligt förflutet tills väldigt nyligen.

Så vad är egentligen poängen?

Hade det varit ruter i SD hade man ställt sig utanför Rikets Sal och pläderat för samkönade äktenskap… men visst nej… SD var ju emot det.

Zyperior
7/22/15, 12:15 AM
#17

#16 Punkt 1. Ok, att ingen annan gör det va kanske lite att ta i. Men det etablissemang som finns som oftast ställer sig bakom Pride är väldigt svaga på att markera mot just muslimers hat. Man markerar oftast mot de redan etablerade formerna av diskriminering istället. De som främst känner sig hotade av muslimer hamnar i skymundan. 

Det största problemet med detta är inte, om jag får gissa, att man inte ser dem. Det största problemet är att man inte vågar göra något. Man är livrädd för diverse stämplar som eventuellt kommer delas ut om man gör det. Därför låtsas man som det regnar istället.

Punkt 2. Jag tog mig friheten att informera mig via google om detta som du "fattat rätt". Han har inte uttryckt sig homofobiskt. Han har delat ett klipp på facebook, där en kristen amerikan föreläser om islam. "I föreläsningen anklagas "de flesta" muslimer för att vara pedofiler och tillskrivs även homosexualitet, vilket i filmen beskrivs som ett sataniskt hot mot samhället." Men han delar klippet med kommentaren "Tuff kristen amerikanska gör fullständigt ned islam. Inget för känsliga islamofiler." Det va alltså kritik mot islam han vill framföra, om han håller med om de homofobiska resonemangen kan man inte veta.

http://expo.se/2015/sd-utreder-chefredaktors-spridande-av-rasism_6793.html

Islamkritiker, t.o.m. islamofob kan jag köpa att han är. Men homofob är lite långsökt, speciellt om han på eget initiativ arrangerar ett Pridetåg.

Angående ditt resonemang kring om politiska partiers förmåga att värna om mänskliga rättigheter så tror jag SD är lika bra, om inte bättre på det än de flesta andra partierna. Inget annat parti i riksdagen vill hjälpa så många flyktingar som dem till exempel. Man vill inte ens prata med SD i den här frågan. Man är fast besluten att den ynka och oftast rikare promille bland flyktingarna som tar sig hit, är de enda som ska få hjälp. Jag kan fortsätta med massa argument här efter som visar på SDs förmåga att värna om mänskliga rättigheter.. Det gäller bara att öppna ögonen och inte köpa det aftonbladet och expo skriver med hull och hår.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[.Victoria.]
7/22/15, 12:30 AM
#18

Jimmie Åkesson må inte vilja ha samkönade äktenskap, Men budskapet med den här paraden är att man är välkommen överallt, oavsett religion eller sexuell läggning. Man ska känna sig trygg oavsett vart i Sverige man bor. Detta är högst relevant att ta upp och eftersom INGET annat parti vill göra det är det superbra att SD tar initiativ. Vänstern är rädd för att tappa röster bland muslimska väljare, därför skulle det vara väldigt dumt strategiskt sätt för dem att anordna en pride parad i förorten. Så anklaga inte SD för röstfiske när vänstern lurar sina egna väljare, uppenbarligen bryr de sig inte om hbt-personer så mycket som de säger.

Zyperior
7/22/15, 12:38 AM
#19

#18 Bra poäng där. Röstfiske eller verklighetsförnekelse. Vad är värst? För mig är det givet att förnekelsen är värst. 

Sen en tanke, om inte detta tåg lyckas, om motståndet mot det blir för mycket, likt man gjorde mot pegida. Vad skickar det för signaler till hatarna som tåget riktas mot? Det är ok att fortsätta hata. De hbtq-personer som idag förtrycks i dessa områden kommer antagligen känna sig väldigt ensamma och övergivna.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/22/15, 1:38 AM
#20

#17 För det första tillhör jag inte vänstern bara för att göra det klart. Jag är högerliberal.

Jag vet inte om man glömmer muslimerna, man påpekar dock sällan exakt vem det är som utför hatbrottet. Det är en väsentlig skillnad.

Att personen ifråga är muslim, ryss, polack eller skåning är väl inte poängen? Varför är det så intressant?

Så fort en muslim gör något dumt skall det påpekas att personen är muslim. Vart vill man komma med det? Jag fattar det inte…

Som jag sa någonstans ovan: homofobi är inte unikt för islam eller muslimer.

Läs länken i mitt första inlägg i tråden. Stöttar man Ugandas homolagar är man homofob. Punkt. Och är man emot samkönade äktenskap är det en ren kidnappning av både Pride och Regnbågsflaggan han sysslar med. Så det är en kappvändare det handlar om. Det tycker jag är glasklart. 

Jag sväljer verkligen inte allt vad Aftonbladet och Expo säger. Det är inte jag som "sväljer med hull och hår". Det är inte jag som saknar förmåga till kritisk granskning. Det är inte jag som saknar kunskaper och personliga erfarenheter om muslimtäta bostadsområden. Möt mina argument istället…

För att kunna värna mänskliga rättigheter måste man först tro på den universella människan. I alla fall så som upplysningstraditionen har utvecklats.

Tror SD på den universella människan?

SD är BSS. Man har bara satt på sig en kostym och låtit håret växa.

Annons:
[.Victoria.]
7/22/15, 3:29 AM
#21

#20 muslimer pekas ut eftersom hatet i förorterna mot hbt-personer är överrepresenterat bland muslimer. Varför blundar du för detta? Vilket inte är så konstigt eftersom homosexualitet (precis som religionsfrihet) strider mot islam. (Från en som har levt i en av Stockholms mest muslimtäta förorter hela sin uppväxt)

Himmelsblå
7/22/15, 11:10 AM
#22

#20 Skulle det vara sant att muslimer är mer homofoba än andra så blundar jag inte för det. Är muslimska araber verkligen mer homofoba än sig kristna assyrier? Det tror jag faktiskt inte på.

Varför är ordet "muslim" viktigt för dig?

kväll skall Ulf Ekman, kristen homofob och gammal hatpredikant, vräka sig i TV på bästa sändningstid. Ingen gör ju något åt det! I SVT! Alla tiger…

Jag förnekar inte att det finns homofobi i förorterna eller att många av dessa är muslimer. Men att SD arrangerar Pridetåg är en helt annan sak.

[sanna70]
7/22/15, 11:40 AM
#23

Jag tror att det är väsentlig skillnad på "Bokstavsfolk" och vanliga muslimer. Enligt Islam är homosexualitet förbjuden och som bokstavstroende så får man inte förneka någonting som står skrivet i Koranen, alltså skär det sig när det kommer till vår tidsålder och vår kamp för jämlikhet.

" Islam förbjuder homosexuella handlingar och om denne muslim lever ut sin homosexualitet och menar att detta leverne är tillåtet enligt islam, då kan han inte anses vara muslim. I praktiken har han i såfall förkastat islam till förmån för sina egna begär. Men om denne är medveten om och håller fast vid att detta är förbjudet i islam och inte förnekar det, då räknas han fortfarande som muslim."

http://islaam.se/samhallet/religion-homosexualitet/

[.Victoria.]
7/22/15, 11:59 AM
#24

#22 det relevanta i det här sammanhanget är att många muslimer är bosatta i förorterna. Därför pekas den här gruppen ut. Har aldrig sagt att det är ok för andra grupper att ha homofobiska åsikter, men eftersom muslimerna utgör en så stor del av befolkningen i förorterna blir det ett problem. Detta beror på att hbt-personer som bor i förorten utgör en minoritet och därför utsätts de för våld och hot i större utsträckning. Om du inte tycker att man ska ha pride även i förorten för att påvisa att även hbt-personer ska kunna bo där utan att utsättas för hot och förtryck, då finner jag det väldigt underligt om du anser dig själv vara hbt-vänlig.

Himmelsblå
7/22/15, 12:18 PM
#25

#24 Det där är ett cirkelresonemang. Hade det varit ortodoxt kristna
som var i majoritet hade alltså det varit ett problem.

Men jag tycker du missar min poäng. Det är inte för man är muslim som man är homofob. Det är inte religionen som är bakgrunden till homofobi. Då hade inte 80-talets hetsande med "bögpest" förekommit i västvärlden. Jag vet inte hur gammal du är, men längre tillbaka än så är inte den grova homofobin i Sverige.

Pride får gärna marschera i förorten. Men det är deras beslut, deras strategi. Jag har aldrig uppfattat Pride som konfrontativa eller aggressiva. Tvärtom har man humorn och glimten i ögat som vapen. Det är en djupt humanistisk rörelse.

Det är ju inte utanför Rikets Sal eller Livets Ord man ställt sig att skandera. Jag överlåter helt enkelt hbt-kampen åt de människor som fört den i Sverige från 80-talet och framåt. Man har lyckats väl.

Himmelsblå
7/22/15, 4:08 PM
#26

Jo förresten… när Pride hållts i Malmö har man gått från Möllan till Stora Torg. Visst, det är inte Rosengård Centrum men ändå… det förlöpte helt problemfritt.

[.Victoria.]
7/22/15, 6:32 PM
#27

#25 Hade det varit en annan grupp som förtryck en minoritet hade jag tyckt likadant. Men just nu är det muslimer det handlar om, ett förtryck vi har importerat till Sverige och som vi fortsätter att importera.

Du pratar om homofobin I väst under 80-talet och hur synen på homosexuella har förändrats till det bättre. Vill du inte ha kvar det så? För just nu börjar det gå åt fel håll igen, och det är vad SD vill poängtera. Detta kommer också bara förvärras I och med att det ständigt skapas nya utanförskapsområden.

Sedan kan du inte jämföra islam med hur västvärlden tänkte på 80-talet. Grejen med islam är att religionen går inte framåt. Se bara hur länder som styrs av islam beter sig. Homosexuella dödas. Hur många kristna länder dödar homosexuella idag? Att jämföra kristendomen med islam går inte eftersom kristendomen har utvecklats till skillnad från islam som fortfarande använder sig utav brutala metoder mot de som trotsar koranen. Till exemepl som att döda homosexuella och stena kvinnor som varit otrogna.

Annons:
Zyperior
7/22/15, 6:51 PM
#28

#20

Jag vet inte om man glömmer muslimerna, man påpekar dock sällan exakt vem det är som utför hatbrottet. Det är en väsentlig skillnad.

En halvsanning skulle jag kalla detta. Man påpekar ganska ofta vem som "hatar" eller vem som gjort något brottsligt. Så länge personen är Svensk eller har någon koppling till SD är mainstreammedia tidigt ute med denna informationen, gärna redan i titeln på artikeln. Detta har vi sett exempel på nu i dagarna när man beslagtog dynamit hos nazisten. Tidigare i år så sprängde två individer sig själva i luften vid tillverkning av en bomb, ytterligare två som kunde kopplas till bomben greps. Här va det dock knäpptyst om vilka sorts grupptillhörigheter som gällde och jag tror inte det är en slump att det visar sig i andra medier att samtliga fyra va muslimer. Jag tycker det är bra att man skriver om nazisten och hans (före detta) SD-anhängarpolare som satt på allt detta sprängmedel. Jag tycker det är rent rasistiskt, väldigt subjektivt och oprofessionellt av journalister att inte informera när det handlar om andra grupperingar i samhället. Man gör skillnad på folk och folk beroende på var de kommer ifrån. = Rasism.

Att personen ifråga är muslim, ryss, polack eller skåning är väl inte poängen? Varför är det så intressant?

Vi pratar inte individuella hat och diskrimineringar här, fyi. Pride är i huvudsak inte emot det heller. Det är emot strukturella hat och diskrimineringar. Dessa strukturer uppstår inom grupper i samhället. Dessa grupperingar kan vara en viss ålder, ett kön, politisk tillhörighet men även kulturell tillhörighet. Då är det väl högst intressant. Att du ens ställer frågan får mig verkligen att undra vilken verklighetssyn du har?

Så fort en muslim gör något dumt skall det påpekas att personen är muslim. Vart vill man komma med det? Jag fattar det inte…

Som jag skriver i första stycket. Då antar jag att du resonerar likadant om att man informerar om det va en nazist som hade tillgång till en jäkla massa sprängmedel? "Vart vill man komma med det?" Fattar du inte det heller …!?

Som jag sa någonstans ovan: homofobi är inte unikt för islam eller muslimer.

Nej det är det inte…?

Läs länken i mitt första inlägg i tråden. Stöttar man Ugandas homolagar är man homofob. Punkt. Och är man emot samkönade äktenskap är det en ren kidnappning av både Pride och Regnbågsflaggan han sysslar med. Så det är en kappvändare det handlar om. Det tycker jag är glasklart. 

Jag sväljer verkligen inte allt vad Aftonbladet och Expo säger. Det är inte jag som "sväljer med hull och hår". Det är inte jag som saknar förmåga till kritisk granskning. Det är inte jag som saknar kunskaper och personliga erfarenheter om muslimtäta bostadsområden. Möt mina argument istället…

Dessa två stycken är så klockrena =)
Jag googlade det som påstås om Jan Sjunnesson och Uganda/RFSL  i länken i ditt första inlägg. Gissa hur mycket information jag hittade? Inte ett smack. Sen säger du att du inte saknar förmåga till kritisk granskning och inte köper allt med hull och hår. Det verkar ju onekligen som det är precis det du gjort här. Du går på vad en tydligt partisk journalist skriver i ärendet, rätt upp och ner.
Du har ju även tidigare använt dig av frasen "om jag fattat rätt". Något jag senare påvisar varit felaktigt i #17.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/22/15, 10:44 PM
#29

#27 Du är så inpyrt islamofob att diskussionen blir trist.

Homofobi är en del av många religioner så även den kristna. Och ja, kristna slår ihjäl homosexuella i många länder.

Nu har katolikerna fått en vettig påve, kanske det kan bli bättring.

Historiskt står kristendomen för de värsta och vidrigaste övergreppen. Det är tveklöst så. Sedan jobbar islam hårt på att komma ifatt nuförtiden det är uppenbart…

vallhund
7/22/15, 11:37 PM
#30

Jag har f.f. inte fått något svar på TS påstående att det skulle vara socialdemokraterna som är arrangörer för Pride paraden i Stockholm.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Himmelsblå
7/22/15, 11:39 PM
#31

#28 Detta blir mitt sista inlägg. Jag fattar mig kort.

För det första: vi vet väldigt lite om nazistens bakgrund. Han kanske var invandrarbarn precis som Malmöskytten och Lasermannen? Men han verkar vara medlem i samhällsomstörtande och våldsbejakande politisk rörelse. Det är intressant. Det är inte i paritet med att vara muslim. Att vara muslim är att bekänna sig till en religion och islam är inte samhällsomstörtande eller våldsbejakande.

Vad vet vi då om dessa muslimer. Var de islamister? Kriminella? Eller kemister?

Man kan skratta åt det sista man jag hade två polare som sprängde sig illa med konstgödsel. De var kemister och ville se om de kunde få det att smälla… det kunde de och låg några dagar på sjukhus.

Jag vet inte heller om jag håller med om att man tillhör en speciell gruppering om man är muslim. Inte ens om man är aktivt religiös.

Var nazisten medlem i svenska kyrkan eller något annat samfund förresten? Fanns det som hos Breivik även där en religiös koppling till kristendomen?

Det har vi inte fått veta. Mörkläggning?

För det andra:

Jag hoppar till sista punkten, den andra tycker jag att jag förklarar ovan.

Expressen länkade jag till och inte Aftonbladet. Kultursidor är nästan alltid partiska, det är inte journalistik.

Du googlar… suck. Du är ung du.

Gick du in på P1 sajten och lyssnade igenom "Media"? Sa han inte vad som påstås menar du? Hyllade han inte en film med tydligt hatiskt, islamofobiskt och homofobiskt innehåll? Varför fick han då kicken som redaktör?

Har han inte spridit texter om stöd till Ugandas och Rysslands homolagar menar du? Som jag fattar det så rör det sig inte om internet då man i nästa mening talar specifikt om just internet-texter. En gissning är flygblad eller dylikt, men jag vet inte. I det senare fallet skulle han ha delat på just internet påståendet om RFSL och Stasi.

Beskriv din metod när du googlade, jag är gammal och begriper inte hur du kan googla på sådant? Hur får du fram vad han delar och länkar??

Till sist:

SD-svansen gnäller på att Expo bara jagar rasister hela tiden. Hallå? Kan det vara deras uttalade syfte?

----- Tillagt --------

Här är artikeln han påstås ha delat. Den återfinns mycket riktigt länkad på Fria Tider så Expos påstående verkar ju inte långsökt.

http://www.d-intl.com/2014/09/29/rfsl-har-byggt-upp-ett-angiverisystem/

Jag trodde ni ungdomar var fena på att googla… den var ju inte svårhittad i alla fall.

Zyperior
7/23/15, 12:21 AM
#32

#29 Där kom stämpeln. Nu kommer det problematiska för dig, att förklara vad i mina inlägg som tyder på islamofobi? Förväntar jag mig att du kan svara på det, annars är du inget annat än ett av alla nättroll. Som du själv sagt. Möt mina argument istället..

Min kritik, riktas inte primärt mot muslimer här. Det riktas mot medias/journalisters, som sagt, rasistiska, väldigt subjektiva och oprofessionella attityd inför sin roll att återrapportera verkligheten som den ser ut. Sekundärt riktas den mot de strukturer inom den muslimska kulturen som vurmar för hat och homofobi.

Du är ju inte sen att kritisera kristendomen i dessa frågor. Varför försvarar du då islam? (Jag anar varför, men orkar inte repetera mig om och om igen här).
Skillnaden för mig mellan de båda religionerna är ganska uppenbar. Kristendomen  varit del av en västerländsk och väldigt progressiv kultur. Där jämställdheten har gjort stora framsteg och hbtq-rörelsen tagit sjumilakliv i jämförelse med hur det sett ut i Mellanöstern, där Islam dominerat. Uganda är ju ett exempel på ett kristet land som inte tagit del av den progressiva västerländska kulturen, varpå de får igenom grovt homofobiska lagar. 

Kristendomen är inte för mig så relevant längre av flera orsaker. Dels för att som du säger, går påven ut med uttalanden som säkerligen får många katoliker att omvärdera sin syn på homosexualitet. Dels för att den är socialt accepterad att kritisera utan att riskera diverse stämplar osv. Dels för att det maskineriet är redan igång och ganska självgående nu i den allmänna hbtq-debatten.

Jag ser istället gärna att maskineriet startas för islam också. Men varenda gång jag eller någon annan försöker trycka på de knappar som får igång det, möts man av individer, däribland du, som försvarar muslimsk homofobi/kvinnoförtryck/sharialagstiftning och hytter med islamofobstämpel. Likt rasiststämpeln missbrukas den så till den milda grad att jag tyvärr tror att när den väl används legitimt, finns det inget bläck kvar.

Retoriken du för är så tydligt exempel på att det jag säger stämmer. Du är inte sen att kritisera kristendomen som sagt, då i ganska hårda ordalag i jämförelse. "Historiskt står kristendomen för de värsta och vidrigaste övergreppen." Medans mot Islam är det mer gulligt "Sedan jobbar islam hårt på att komma ifatt nuförtiden det är uppenbart".

Jaha..Var? När? Hur? Gör islam detta? Exempel tack.

Diskussionen blir inte trist på grund av att jag skulle vara "islamofob" enligt dig. Diskussionen blir trist för att du totalt saknar motargument. Något som jag upplever oftare och oftare här på iFokus bland dina medtyckare.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[.Victoria.]
7/23/15, 12:45 AM
#33

#29 nu kommer påhoppen för att du har slut på argument. Så är det alltid med er, så fort ni inte kan komma med motargument skriker ni rasist och islamofob. Uganda är det kristna landet som fortfarande inte kommit ikapp oss i väst. Det är ett undantag ja. Vilka kristna länder dödar homosexuella, eftersom det finns så många? Att kristendomen har dödad många för väldigt länge sedan är inte relevant. Den religionen har gått framåt, till skillnad från islam som ser i princip likadant ut som det alltid har gjort. Sen undrar jag på vilket sätt islam "jobbar hårt"för att förändras? Kan du backa upp dina påståenden, annars säger det inte så mycket.

vallhund
7/23/15, 12:54 AM
#34

#33 Jag sätter mig på tassarna, du är inte värd att argumentera med.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Zyperior
7/23/15, 1:10 AM
#35

#32 

Vad vet vi då om dessa muslimer. Var de islamister? Kriminella? Eller kemister?

Vi vet ingenting och det är där skon klämmer. Det tog 5 röda, så hade man sms-dialog och selfies tagna av nazisten ute i media. Men när det kommer till misstänkt islamistisk aktivitet så vet man knappt vad tidningen man jobbar på heter.

Jag vet inte heller om jag håller med om att man tillhör en speciell gruppering om man är muslim. Inte ens om man är aktivt religiös.

Självklart tillhör man en grupp. Men det är fortfarande inte den individuella tillhörigheten och det individuella hatet som är relevant. Det är det strukturella hatet inom gruppen muslimer som är relevant. Något de får fortsätta med ostört och till och med få incitament för, när Himmelsblå och hans kumpaner backar upp dem genom att vifta med islamofobstämplar på nätet till exempel.

Så här söker man på google, för att endast få upp relevanta länkar.
"+jan +sjunnesson +uganda +rfsl" utan citationstecken. Då ska du få upp alla sajter som innehåller just dessa ord. Testa även att ta bort till exempel "+rfsl" eller "+uganda". Det finns bara en sida som kommer upp som är relevant för ämnet. Den har du redan länkat till. Det finns således bara en källa till den informationen att han skulle ha hyllat Ugandas lagstiftning och kallat rfsl för whatever.. En väldigt partisk källa. Som du som sagt köper, rätt upp och ner. 

Jag såg ingen länk till något radioprogram men tror föga att det hjälper ditt resonemang då det säkerligen inte undgått någon vid detta laget hur PK och anti-SD public service är. Men om det adresserar expos påståenden att han hyllat detta videoklipp så har jag redan kommenterat det i inlägg #17, (se slutet på tredje stycket). Tycker det va helt rätt att SD sparkade honom som redaktör om innehållet i klippet inte är förenligt med SDs värderingar och politik. Men det framgår fortfarande inte om han höll med i allt som sades i klippet. 

Att kunna googla fram texterna som man syftar till bidrar inte så mycket till diskussionen om han faktiskt har spridit och delat, eller för den saken skull, håller med över huvud taget i texterna.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
7/23/15, 1:14 AM
#36

#34 Om du grundlöst kallar mig för islamofob, är du som sagt inget annat än ett troll. Måste tacka dock för att jag fick möjlighet att utforma nya, hittills vattentäta, argument för min sak. ;)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/23/15, 2:04 AM
#37

#35, 36 Sorry jag kunde inte hålla mig… men jag är tyvärr sömnlös.

1.

Allt du vet är att de är muslimer, ändå börjar du snacka om islamism… har borde dina varningsklockor ringa. I alla fall med tanke på ditt inlägg #36.

Jag tror mig veta, att om de varit islamister, hade det rapporterats. Det är inget media hymlar med. För alla de terrordåd vi haft som varit islamistiska, plus alla de som avvärjts, har vi fått reda på vilken politisk fraktion som legat bakom. 

Kan du länka till nyheten om de här killarna så vi kan diskutera den?

2.

Strukturellt homohat inom muslimska gruppen. Pyttsan. Har du varit i Indonesien? Bangladesh? Sydostasien? Det är en av de minst homofoba delarna i världen traditionellt och historiskt. Det vågar jag påstå. Och där bor en sattans massa muslimer… är det månne folk från mellanöstern du tänker på? Då har jag redan, mot annan inläggare, argumenterat att jag gissar att ortodoxt kristna från samma region brottas med samma sexualmoral.

Du kan ju läsa på lite om homofobins historia så kan vi återkomma. Men strukturellt hat mot homosexuella hittar du lite varstans, dock inte överallt. Socialismens syn på homosexualitet är intressant. De verkar ha sett homosexualitet som en perversion orsakad av borgerlig dekadens. Något som skulle försvinna när utopin förverkligades. Folkrepublikerna brukade ha förbud de också. Kuba har det väl fortfarande?

Det är inte mycket som går fritt från homofobi. Karabien, Voodoo och Rastafari? Nix. Karibien kan kanske vara mer homofobiskt än mellanöstern, det verkar stå illa till.

Voodoo och afrikanska naturreligioner? Med tanke på hur pass homofobt Centralafrika verkar vara så tror jag inte det.

Kristendom? Vatikanen? Vatikanen ja…

Tur vi i Sverige är så upplysta då…. host… bögpest.

3.

Angående gruppen så är det en miljard människor vi talar om. De är väldigt olika. Det är en grupp i religiös mening inte annars. Plus att ju den religiösa gruppen är väldigt uppdelad i fraktioner.

Visst kan det vara en grupp. Men den är sällan intressant att dra fram.

4.

Okej, men jag tvivlar som sagt att Ugandagrejen är på internet. Det står bara text, ej närmare specificerat.

Nästa påstående gäller specifikt internet. Det var den jag länkade. Den var INTE relevant för Uganda. Den var relevant för ett påhopp på RFSL. Det är OK att hoppa på RFSL. Men kontroversiellt och väldigt politiskt intressant om man sedan vill sno åt sig deras plattform (PRIDE, Regnbågsflaggan etc)

Jag har kunnat belägga två av tre av Expos påståenden. Vill du gå mot mig där får du fasen lyssna igenom "Media" på P1. Det är väl skit samma vad du tycker om public service. Det är Jan själv som uttalar sig!! Du kan lätt själv avgöra vad han säger och inte säger.

Ugandagrejen kan jag inte belägga. Du har å andra sidan inte kunnat avvisa påståendet heller. Vi vet tyvärr inte var och hur texterna publicerats eller distribuerats.

Nu har jag inte tid att googla referenser längre. Varför inte testa att ringa Expo om du nu misstror dem? Var artig och saklig, be om källor till deras påståenden. Jag är ganska övertygad de hjälper dig. kan de inte hjälpa dig… jaha… varsågod och sänk dem. Men avvisa inte bara vad de påstår för att det är bekvämt. 

Men du får gärna länka till nyheten om smällen.

Himmelsblå
7/23/15, 2:06 AM
#38

#32. Stämpeln gällde inlägg #27 (Viktoria).

Jag ser hellre att maskineriet går igång mot islamism.

Jag skiljer mycket distinkt på islam (religion) och islamism (politik baserad på islam)

Jag tycker att islam och kristendom närmast är lika som bär vad gäller människosyn. Det finns saker som skiljer som kan vara intressanta, men då kräver jag lite kunskap hos den jag diskuterar med. Gärna någon som vet mer om religion än jag själv.

Jag är ateist och sekulär. Mycket religionskritisk, men jag tar helst den ena och slår på den andra med.

Zyperior
7/23/15, 2:18 AM
#39

#38 Så bra. Jag finner själv stort nöje i diskussionen och fortsätter gärna. Är dock på väg i säng, så jag adresserar dina argument imorgon under dagen. 

Vi kan väl byta länkar då kanske? Om du länkar till Radioprogrammet du pratar om, så får du här en länk till en hel tråd angående bomben i Nyköping. Vill du diskutera det specifikt, föreslår jag att vi fortsätter den diskussionen i den tråden.
http://politik.ifokus.se/discussions/554cdc22ce12c464b0001065-annu-en-anhallen-efter-nykopingssprangningen

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[.Victoria.]
7/23/15, 9:41 AM
#40

#34 vallhund, jag trodde inte ens vi hade någon diskussion eftersom du inte skrivit ett enda relevant argument eller svarat på någon av frågorna jag har ställt i mina inlägg, som faktiskt vat ett svar till himmelsblå. Vill du ha en diskussion på riktigt är du välkommen att svara på alla mina frågor jag har ställt, annars antar jag att du inte har några motargument. Det brukar man i och för sig inte ha om man uttrycker sig som du gör. Kan man argumenteta för sin sak är alla värda att argumentera mot, även de som har olika åsikter från en själv.

vallhund
7/23/15, 12:12 PM
#41

Jag nöjer mig med att tillhandahålla rep.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Himmelsblå
7/23/15, 12:58 PM
#42

#33. Finns det något kristet land öht? Hela din fixering vid religion och folks religiositet är märklig. Du utgår från att negativa ting i vissa länder utgår från islam, positiva ting från kristendom. Det är så bigotta islamofober resonerar.

Religion har inte särskilt mycket med ett lands utveckling att göra. Det finns så otroligt många andra faktorer att titta på. Jag tror inte en sekund på att västvärldens välstånd och välfungerande samhällen bottnar i kristendom. Jag tror att den bottnar i upplysningstradition och vetenskap.

Jag tror att bakgrunden till mellanösterns stora svårigheter att hitta "rätt" bottnar i ett imperiums sönderfall. Osmanien var ett mäktigt och avancerat imperium. Helt överlägset västvärlden fram till just Upplysningen.

Sverige är väl fasen ingen kristen statsbildning. De flesta arabländer styrs av diktaturer. Arabnationalismen är väl i så fall den ideologi eller makt du har att skälla på?

Alltså hela grejen med islamisterna är ju att de är förbannade just för att deras länder inte är muslimska. 

Din diskussion får du ta med ett islamskt samfund. Där kan du fajtas om vems religion som är bäst och finast. Det är en fråga jag är helt ointresserad av.

Men en sak kan du grunna på. På 1970-talet var det inte många kvinnor som bar slöja i arabvärlden. På gamla foton ser man kvinnornas hår utsläppt. Idag har nästan alla slöja. Vad hände?

Sådana frågor kan vi diskutera. Vad har gått snett i den delen av världen? Mitt tips är sexdagarskriget, men jag vet inte. Islam poppade upp som politisk kraft som en jävla svamp.

What happened? Jag tror inte man kommer runt Israel…

vallhund
7/23/15, 1:57 PM
#43

"Kommit i kapp oss i väst?"  Menar du att vi skulle vara bättre o föregångare i hur man skall leva o vilka gudar man skall dyrka?

Den kunskap vårt sekulära samhälle vilar på är arv från muslimska länder/kulturer o deras forskning som sträcker sig tbx tusentals år.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

VildaVittra
7/23/15, 2:16 PM
#44

#43 Givetvis är ju "vårt" sätt att leva bäst, vet du inte det raring? 😎 Alla länder i världen ska ju sträva efter så hög skilsmässostatistik som möjligt, medborgarna ska åka jorden runt på semester utan en tanke på vad det gör mot miljön där många köper sex för sin surt förvärvade semesterkassa, samtidigt som vi klagar på hur dyrt det är att köpa saker tillverkade av barnslavar i andra länder. Sedan är ju ekologiska bananer så dyrt att vi givetvis inte har råd att sponsra någon annan än den producent som ger sina arbetare cancer eftersom skydd är något överflödigt. 

Det är ju inte som att väst bär skulden för att vi konsumerar mer än vad jordklotet kan producera, utan skulden måste ju ligga på de som jobbar med att tillverka dessa saker för en krona eller två om dagen.

Vi är ju det upplysta folket, eller hur? Vi har ju absolut inte en chans att dra åt våra redan hårt åtdragna svångremmar runt våra svulstiga bukar och ge andra lite plats dom också. Dom får väl försöka "komma ifatt" oss medan vi suger ut dom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Himmelsblå
7/23/15, 2:37 PM
#45

#44  Givetvis är ju "vårt" sätt att leva bäst, vet du inte det raring? Cool Alla länder i världen ska ju sträva efter

Vilket ju är just vad de gör. I alla fall vad gäller det materiella överflödet. Det tråkiga är ju den värdekonservativa kritiken mot västvärldens frihetliga livsstil.

Och de kommer ifatt oss. Produktiviteten ökar, och då höjs även deras löner.

Att sedan delar av svenska vänstern misstolkar den värdekonservativa kritiken som anti-konsumism eller systemkritik mot kapitalism är för mig mest förvirrande:

Det är skilsmässostatistik man kritiserar, inte att åka världen runt på semester.

Det är inte prostitution eller pornografi man kritiserar, det är kvinnors sexuella lössläppthet. (Inte mäns sexuella lössläppthet)

Fast allt detta är givetvis OT.

#39 Jag skrollade igenom på P1 men hittade inget om Jan Sjunnesson eller den där filmen i ingresserna. Det är ett program i veckan. Programmet existerar, jag tvekar inte om det. Men det kunde ju vara intressant att höra vad han faktiskt sade.

Så viktigt för min ståndpunkt vore det inte. En fjäder i hatten för dig om du kan nita mig på källkritiken, men ändrar inte diskussionens grund. Inte heller min syn på  Sjunnessons förmåga som ledare i hbt-frågan.

Nej, jag vill inte diskutera sprängningen och de fyra muslimska killarna specifikt. Jag konstaterar att polisen inte hittar kopplingar till islamism. Då skall heller inte media påstå att så är fallet. Att polis och myndigheter skulle mörklägga eller nedvärdera islamism eller specifikt dess terrorhot håller jag inte med om. Tvärtom skrivs det spaltkilometer dagligen.

Zyperior
7/23/15, 2:42 PM
#46

#37 

Allt du vet är att de är muslimer, ändå börjar du snacka om islamism… har borde dina varningsklockor ringa. I alla fall med tanke på ditt inlägg #36.

Mina varningsklockor ringer efter som fyra muslimer bygger en bomb och media tar det inte på allvar. Det är ju ganska trångsynt att tro att de gjorde det för skojs skull eller att de är "kemister". Det finns anledningar till varför inte media rapporterar eller gräver i fallet. SÄPO som är regeringsstyrt och följer en socialdemokratisk agenda har hand om utredningen. 

**Strukturellt homohat inom muslimska gruppen. Pyttsan.
**Förnekar du att det finns homohat inom den muslimska gruppen? På riktigt? Du skämtar inte?

 Har du varit i Indonesien? Bangladesh? Sydostasien? Det är en av de minst homofoba delarna i världen traditionellt och historiskt. Det vågar jag påstå. Och där bor en sattans massa muslimer… är det månne folk från mellanöstern du tänker på? Då har jag redan, mot annan inläggare, argumenterat att jag gissar att ortodoxt kristna från samma region brottas med samma sexualmoral.

Förstår inte varför du harvar samma meningslösa argument om och om igen? Jag förnekar inte att det finns homofobiska strukturer i alla möjliga grupper. Det jag ifrågasätter är varför man får ifrågasätta alla dessa gruppers homohat, utom den muslimska? Varför försvarar du muslimers homohat? Svara gärna på det nu.

Det är inte mycket som går fritt från homofobi. Karabien, Voodoo och Rastafari? Nix. Karibien kan kanske vara mer homofobiskt än mellanöstern, det verkar stå illa till.

Snacka om irrelevanta argument..
Ja men då kanske vi ska rikta Pridetåg mot de stadsdelar och orter där vi har en betydande population med karibisk härkomst? I det Sverige som endast verkar existera i din fantasivärld.

Ugandagrejen kan jag inte belägga. Du har å andra sidan inte kunnat avvisa påståendet heller.

Om du nu är ateist, så borde du veta bättre än att komma med argument som religiösa oftast kommer med. "Du kan inte bevisa att Gud inte finns, så därför finns han". 

#42 & #43

Självklart är västvärlden en förebild i många frågor, som t.ex. jämställdhet och hbtq-frågor.
Bara för att civilisationen var omvänd förr betyder väl inte det per automatik att så är fallet idag? Eller ska vi börja efterapa Mellanösterns syn på kvinnors rättigheter, för att de för väldigt längesen låg steget före oss? Förstår inte logiken, om där öht finns någon?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
7/23/15, 3:04 PM
#47

#44 Själv tycker jag väst är bäst, men den är långt ifrån optimal. Skillnaden är i grund och botten möjligheter. För att få så mycket möjligheter i livet som möjligt krävs en ekonomisk plan och en möjliggörande attityd. Det har både positiva och negativa effekter på vår omvärld, men jag skulle inte vilja byta ut det mot att bli begränsad så till den grad som skulle krävas för att negativa effekter skulle raderas helt. Det har gjorts försök historiskt, det kallas ofta kommunism.

Sen hade det ju varit intressant att se, om man lagt fram lika generaliserande argument mot andra kulturer, vilken typ av ord som hade flödat här då. 

Som Sajtvärd för multikulturellt iFokus är det ju extra intressant hur du totalt kan dissa en kultur så. Alla kulturer är inte lika mycket värda eller? Det är bara ett utvalt få som får acceptans hos er på multikulturellt?

 Men om du inte gillar västerländsk kultur är det ju ingen som hindrar dig från att lämna den, eller hur. Lite dubbelmoraliskt att sitta och spy galla över en kultur man aktivt deltar i.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/23/15, 3:18 PM
#48

#46. Nej, det är inte trångsynt att tro att bomben berodde på annat än islamism. De åren jag bodde i Malmö small det ganska rejält några gånger. Inget av bombattentaten var terrorism. De flesta sprängningar i Sverige sker av kriminella, blattar som svennar.

Men jag vet inte, och är ointresserad av konspirationsteorier och spekulationer. 

Hittar man inga spår finns det kanske inga spår att hitta?

1.

Nej, jag påstår ju att strukturellt hat mot homosexuella finns eller har funnits i nästan alla grupper. Jag undantar inte islam. Försöker du ens förstå vad jag skriver???

2.

Man får visst, och jag gör det ju hela tiden, konstatera och diskutera homohat bland muslimer. Men jag tycker inte man skall ge det en särställning. Om nu homohatet finns i nästan alla grupper och historiska sammanhang bör man kanske lyfte diskussionen och fråga sig var det kommer ifrån eller vad det beror på. Det kan ju orimligen bero på islam, socialism eller katolicismen.

SD stör mig därför att man hela tiden går tillbaka till detta om islam som unikt eller väsenskilt all annan mänsklig tradition. Man lyfter ut den religionen specifikt som orsak och grund.

Muslimer är inte homofoba för att de är muslimer. Det faktum att de är muslimer är helt beside the Point.

Visst är t ex socialismens homofoba tradition intressant. Men de var inte homofoba för att de var socialister. De var homofoba socialister och behandlade därför sin homofobi efter socialistisk diskurs.

Det är samma med muslimer. Men visst, vill du ta den teologiska diskussionen med dom så gör det. Ifrågasätt i så fall att islam skulle vara homofob.

"En sann muslim är inte homofob". Det måste vara den rationella ingången i en konstruktiv diskussion med syfte att bekämpa homofobin.

Jag kan inte förklara mig tydligare än jag gör. fattar du inte min poäng nu… så vill du inte. Då är diskussionen meningslös.

I gave it my best shot så att säga.

Annons:
VildaVittra
7/23/15, 3:19 PM
#49

#47 Sajtvärd? Har aldrig ens varit det där. 

Inte förvånande att du missade poängen. "Kulturen" du så värnar om har sin grund i kristendomen, i den religionen finns ett litet citat som kanske kan vara intressant. "Låt den utan skuld kasta första stenen". Kan du dra en parallell nu med det jag skrev? Inte? Okej, Folk sitter här i det trygga västerlandet och förfasar sig över orättvisor i andra delar av världen, när de själva beter sig värre (eller är barnslaveri okej?). 

Alla samhällen har sina brister, vad sägs om att städa upp i sitt eget samhälle innan man kastar sten på andras? Du skulle ju kunna gå hand i hand med en samkönad kompis på priden genom invandrartäta områden och då visa att du inte är rasist eller homofob. 

Och vad sägs om att studera andra kulturer och plocka åt sig russinen i den kakan? Vi har alla något att lära av varandra. 

Och nej, jag springer inte i ekorrhjulet, jag har tagit avstånd ifrån konsumtionssamhället, jag reser enbart när jag måste i tjänsten och återbrukar saker som skulle slängas (som datorn jag nu sitter vid). Jag har heller aldrig köpt sex och köper ekologiska bananer de få gånger per år som jag inte handlar närproducerat. 

Själv tycker jag underbara människor är bäst, jag väger inte olika kulturers värde mot varandra. Och är det alltså enligt dig vår kultur att förslava andra?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
7/23/15, 4:00 PM
#50

#48 

Nej, jag påstår ju att strukturellt hat mot homosexuella finns eller har funnits i nästan alla grupper. Jag undantar inte islam.

Det är ju precis det du gör. I alla dina tidigare inlägg framlägger du alla möjliga kulturer och grupperingar som värre än Islam och muslimer. Således, enligt dina egna argument är kulturell tillhörighet en viktig beståndsdel.
Om du inte förnekar det så gör du i alla gedigna försök att ursäkta det med att andra kulturer är värre. Som sagt, du kanske skulle starta ett pridetåg på någon av de platser där dessa "värre" kulturer har fått fäste då. 

Nej muslim innebär inte per automatik homofob. Det har jag aldrig påstått heller. 

Självklart måste man lyfta ur varje grupp specifikt och få dem att inse sina misstag var för sig. Alla har dem ju olika argument till varför det är ok att hata. Tålmodigt uppbyggda argument inom varje specifik grupps hatstruktur. Österländska kulturer, främst då de från Mellanöstern är inte nödvändigtvis lika påverkade av upplysningen som västerländsk. Därför kan man inte räkna med att de kommer köpa de argument som lägg fram om man skulle se de som hatar som en gemensam grupp. Tror du någon muslim bryr som om påvens uttalanden om homosexualitet? Den enda influensen detta haft på muslimsk kultur är möjligtvis mera avsky mot det västerländska samhället.

Därav är det viktigt att veta vilken grupp hatet kommer ifrån och urskilja dem från varandra. En attityd om att grupptillhörighet är irrelevant ger bara de grupper som inte känner sig träffade av argumentationen fritt spelrum att fortsätta hata.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
7/23/15, 4:20 PM
#51

#49 Nåväl, Medarbetare. Som om det nu gör någon skillnad.

Har vi barnslaveri i Sverige? Tveksamt till det. Sen vad jag läst i medierna, när det framgår att företag importerar produkter från företag i andra länder där tveksamma förhållanden råder brukar de oftast avbryta allt samarbete. Så att påstå att man bara sitter och tittar på och inte bryr sig är ganska missvisande. Tror att de som använder barnarbetare osv blir allt mer duktiga på att dölja den verksamheten. Men jag håller med dig, mer närproducerat är såklart bättre. Dock ska krav om närproducerat baseras inom rimlighetens gränser. Så att vi undviker att hamna i det som jag beskriver ovan som liknar ett kommunistsamhälle.

Hade inte haft något problem med att gå med i ett pridetåg. Tillfälle ska bara ges och jag kommer va där.

Håller med att det finns russin i alla kulturer också. Men jag tror inte på ett mångkulturellt samhälle. Det är en gemensam kultur som gäller. Den får i sin tur gärna vara influerad av alla världens russin. Inte att kulturerna ska leva sida vid sida och slåss om vad som ska gälla. Det är så det är nu och det skapar konflikt och hat.

Du springer nödvändigtvis inte ekorrhjulet, men nog bidrar du alltid till västerländsk kultur så länge du befinner dig i den. Dina skattepengar går hit. Allt arbete du utför utvecklar och bidrar till den.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/23/15, 4:44 PM
#52

#50 Nej, jag framställer inte andra grupperingar som värre. Jag framställer dem som i princip likställda. Att de negativa exemplen jag tar fram inte har gällt islam är riktigt. Syftet är att peka på att andra grupperingar har samma problem.

Du och andra står ju för dessa negativa exempel, och jag har inte påstått att det som sägs där är falskt.

Sedan skall du komma ihåg att min ingång inte har varit att jag tycker det är fel att ha Pride i förorterna rent generellt. Det tycker jag är bra och har ju påpekat att det anordnats Pride på Möllan i Malmö utan problem.

Jag tycker det är fel att SD anordnar Pride i förorterna. Mitt argument mot har varit att jag ser deras illvillighet. Jag vet de bekämpar islam, ser islam som en rot till problemen. Jag har argumenterat emot att islam skulle vara en orsak till homofobin i människans historia. 

Så har jag försökt mig på hur man konstruktivt kan hantera en dialog med muslimer om homofobi. Med konstruktivt menar jag att man vill sina medmänniskor, även muslimer, väl och primärt vill minska homofobin. Jag misstänker starkt att SD primärt vill smutskasta islam och utmåla det som ett hot. Det är ju deras kärnfråga.

Inte: "ni är homofober för att ni är muslimer"

Utan: "ni är inte muslimer om ni är homofober"

Det går ju inte att vara socialist om man är homofob idag liksom. Så varför skulle det inte kunna funka även på muslimska homofober? Det är ju inte direkt en kärnfråga inom islam att vara homofob.

Men jag överlåter det åt Pride-folket. De är politiskt mycket framgångsrika och skickliga.

VildaVittra
7/24/15, 1:38 AM
#53

#51 "Har vi barnslaveri i Sverige? Tveksamt till det. "

Nej, vi har gjort det så finurligt att vi beställer barnslaveri i andra länder, du vet, syns det inte så "finns det inte".

"Sen vad jag läst i medierna, när det framgår att företag importerar produkter från företag i andra länder där tveksamma förhållanden råder brukar de oftast avbryta allt samarbete."

När de blir påkomna ja.

"Så att påstå att man bara sitter och tittar på och inte bryr sig är ganska missvisande."

Den största andelen konsumenter kollar inte upp vart och hur de saker de konsumerar tillverkas. Vart och hur tillverkades dina bestick? Vet du det? Vart och hur tillverkades dragkedjan i din jacka? Så inte missvisande alls.

"Tror att de som använder barnarbetare osv blir allt mer duktiga på att dölja den verksamheten. Men jag håller med dig, mer närproducerat är såklart bättre. Dock ska krav om närproducerat baseras inom rimlighetens gränser. Så att vi undviker att hamna i det som jag beskriver ovan som liknar ett kommunistsamhälle."

Är det kommunistiskt att inte utarma jorden och sluta att utnyttja människor i andra länder? Då är jag nog kommunist.

"Hade inte haft något problem med att gå med i ett pridetåg. Tillfälle ska bara ges och jag kommer va där."

Vill du så kan du.

"Håller med att det finns russin i alla kulturer också. Men jag tror inte på ett mångkulturellt samhälle. Det är en gemensam kultur som gäller. Den får i sin tur gärna vara influerad av alla världens russin."

Så om man som jag är född av föräldrar som springer i ekorrhjulet, så skulle jag då som barn fått lämna Sverige för att jag själv inte gör det som du anser vara svensk kultur? För du skrev ju att jag skulle lämna Sverige eftersom jag inte är som du. Vilket land skulle det ensamkommande flyktingbarnet komma till?

"Inte att kulturerna ska leva sida vid sida och slåss om vad som ska gälla. Det är så det är nu och det skapar konflikt och hat."

Prova istället vad som händer om du lägger ner stridsyxan. 

"Du springer nödvändigtvis inte ekorrhjulet, men nog bidrar du alltid till västerländsk kultur så länge du befinner dig i den. Dina skattepengar går hit. Allt arbete du utför utvecklar och bidrar till den. "

Precis. Därför fortsätter jag att motarbeta ett rasistiskt parti som faktiskt uppgett att halalslaktat kött har magiska egenskaper. Kan jag rädda en enda människa från att gå på deras propaganda så är det en enorm vinst.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zyperior
7/24/15, 10:44 AM
#54

#53 

"När de blir påkomna ja."

Endast då?
Så du menar att allt som producerats till svenska marknaden, antingen fått ok eller så är det per automatik tillverkat av barn och att svenska företag aktivt letar efter barntillverkade produkter?
Som sagt, är det i andra länder och kulturer barnarbetet sker. Det är i dessa kulturer roten till problemet ligger.

"Är det kommunistiskt att inte utarma jorden och sluta att utnyttja människor i andra länder? Då är jag nog kommunist."

Nej, det har jag aldrig påstått. Nu är du där och försöker lägga ord i mun på mig igen. Jag skriver "Dock ska krav om närproducerat baseras inom rimlighetens gränser. Så att vi undviker att hamna i det som jag beskriver ovan som liknar ett kommunistsamhälle." Hur är detta samma sak som du beskriver ovan?

_"För du skrev ju att jag skulle lämna Sverige eftersom jag inte är som du. Vilket land skulle det ensamkommande flyktingbarnet komma till?"
_
Jaså, gjorde jag? Kan det inte vara så att du försöker lägga ord i mun på mig igen!?
Läs gärna mina inlägg igen och citera det stycket där jag säger det du påstår här ovan.
Med tanke på hur ofta du gör detta börjar man ju misstänka förtal.

"Prova istället vad som händer om du lägger ner stridsyxan."

Detta ser vi ju resultat på redan. Det är ju det du och alla godtrogna gör. Funkar integrationen bra? Är allt frid och fröjd? Nej du, jag tänker inte sluta stå upp för ett tryggt och säkert samhälle hur mycket du än vill det.

"Precis. Därför fortsätter jag att motarbeta ett rasistiskt parti som faktiskt uppgett att halalslaktat kött har magiska egenskaper. Kan jag rädda en enda människa från att gå på deras propaganda så är det en enorm vinst. "
Källa på att partiet påstår detta? 
Rädda på du. Ni som försöker verkar verkligen lyckas bra med det. =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

VildaVittra
7/24/15, 12:07 PM
#55

"Endast då?"

Ja, i princip. Sedan börjar de låtsas bry sig och spelar att de inte visste. 

"Så du menar att allt som producerats till svenska marknaden, antingen fått ok eller så är det per automatik tillverkat av barn och att svenska företag aktivt letar efter barntillverkade produkter?"

Svenskarna är snåla->företagen letar efter billigast möjligt->barnslaveri osv är billigt. Det behöver man inte vara doktor i ekonomi för att räkna ut. 

"Som sagt, är det i andra länder och kulturer barnarbetet sker. Det är i dessa kulturer roten till problemet ligger."

Nej, problemet ligger i att väst inte vill betala vad det skulle kosta att ge arbetarna på plats en lön som går att leva på. 

"Nej, det har jag aldrig påstått. "

Det gjorde du visst. Eller så vet inte du vad handeln gör mot vår natur och mot de människor som tillverkar sakerna. Vilket är det? 

_"För du skrev ju att jag skulle lämna Sverige eftersom jag inte är som du. Vilket land skulle det ensamkommande flyktingbarnet komma till?"
_
"Jaså, gjorde jag? Kan det inte vara så att du försöker lägga ord i mun på mig igen!? Läs gärna mina inlägg igen och citera det stycket där jag säger det du påstår här ovan."

Javisst kan jag citera det som jag ställde en fråga om, varsågod: "Men om du inte gillar västerländsk kultur är det ju ingen som hindrar dig från att lämna den, eller hur. Lite dubbelmoraliskt att sitta och spy galla över en kultur man aktivt deltar i."

"Med tanke på hur ofta du gör detta börjar man ju misstänka förtal."

Inte lagkunnig heller ser jag. Slå gärna upp vad förtal är. 

"Detta ser vi ju resultat på redan. Det är ju det du och alla godtrogna gör. Funkar integrationen bra? Är allt frid och fröjd? Nej du, jag tänker inte sluta stå upp för ett tryggt och säkert samhälle hur mycket du än vill det."

Du menar att rasism är ett nytt påfund och att ingen betett sig illa under alla år fram tills SD sprang omkring med järnrör?

"Källa på att partiet påstår detta? "

Vet du vad ett parti är? Jo, du förstår, det är en hel del människor som samlas och tycker i mycket samma sak. Partiet är inte en gud, utan består just av dessa människor (även om de som stödjer dom beter sig precis som högreligiösa) och det som är speciellt med SD är ju hur många helt verklighetsfrämmande grodor de kläcker ur sig. Finns det någon kvar som inte gjort något helt galet? 

"Rädda på du. Ni som försöker verkar verkligen lyckas bra med det. =)"

Ja, det gör vi faktiskt. Jag ska faktiskt tacka dig, för du har hjälpt mig att omvända många. Det har nämligen haft samma funktion som när man visar hur militanta veganer beter sig på nätet, folk vill inte riskera att bli sedda som dom människorna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Zyperior
7/24/15, 1:45 PM
#57

"Ja, i princip. Sedan börjar de låtsas bry sig och spelar att de inte visste. "

Ganska cyniskt från någon som tidigare påstått "Själv tycker jag underbara människor är bäst, jag väger inte olika kulturers värde mot varandra".Hur är det med moralen egentligen, den verkar ganska dubbel. =)
Men tro vad du vill, hur grundlös den tron än må vara.

Jag skriver "Dock ska krav om närproducerat baseras inom rimlighetens gränser. Så att vi undviker att hamna i det som jag beskriver ovan som liknar ett kommunistsamhälle." För andra gången frågar jag nu, hur är det samma sak som att det skulle vara "..kommunistiskt att inte utarma jorden och sluta att utnyttja människor i andra länder?" 

"Men om du inte gillar västerländsk kultur är det ju ingen som hindrar dig från att lämna den, eller hur. Lite dubbelmoraliskt att sitta och spy galla över en kultur man aktivt deltar i."..är alltså samma som "..du skrev ju att jag skulle lämna Sverige eftersom jag inte är som du." Pinsamt hur du åter igen måste skapa egna argument att argumentera emot, för att du inte klarar av de som läggs fram emot dig av andra.

Uppenbarligen är det du som inte vet vad förtal är. Du behöver dock inte slå upp det, jag har gjort det åt dig;
"Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning"

Brottsbalk (1962:700) 5 Kap. 1§

Med tanke på dina repeterade försök att måla på mig åsikter jag inte står för och framhäva mig som någon jag inte är, från din ståndpunkt en "dålig" person, inför andra här på iFokus tycker jag det stämmer ganska bra. Sen har jag heller inte sagt att det är förtal, jag har bara sagt att man börjar misstänka det.

_"Du menar att rasism är ett nytt påfund och att ingen betett sig illa under alla år fram tills SD sprang omkring med järnrör?"
_

Nej, det menar jag inte.. 
Haha, detta är så skrattretande löjligt, vet du ens hur man för en diskussion?Himmelsblå här ovan kändes åtminstone som en fair fight.

"Vet du vad ett parti är? Jo, du förstår, det är en hel del människor som samlas och tycker i mycket samma sak. Partiet är inte en gud, utan består just av dessa människor (även om de som stödjer dom beter sig precis som högreligiösa) och det som är speciellt med SD är ju hur många helt verklighetsfrämmande grodor de kläcker ur sig. Finns det någon kvar som inte gjort något helt galet?"

Blir säkert jättebra, nu tillbaks till den där källan jag frågade om? Har du den?

"Ja, det gör vi faktiskt. Jag ska faktiskt tacka dig, för du har hjälpt mig att omvända många. Det har nämligen haft samma funktion som när man visar hur militanta veganer beter sig på nätet, folk vill inte riskera att bli sedda som dom människorna."

Fortsätt gärna intala dig själv det om det får dig att må bättre. =)
http://politik.ifokus.se/discussions/55b0bc738e0e746fb2001956-sd-for-forsta-gangen-storre-an-moderaterna?discussions-1

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/24/15, 2:21 PM
#58

#57 Himmelsblå här ovan kändes åtminstone som en fair fight.

Jag tackar för det. Och uppskattar att du lade energi och ditt skarpa intellekt på diskussionen. Nästan alltid hamnar man i ett av två diken i denna typ av fråga. Sällan ändå man kan hålla sig någorlunda på vägen och komma någonvart.

Men det tycker jag vi gjorde och det krävs två för det! 🥵

Nu lyckades jag klicka "bra inlägg" på mitt eget. 😞

Hur ser man vilka som klickar "bra inlägg" på sitt eget eller på andras?

Zyperior
7/24/15, 7:07 PM
#59

#58

Tack själv. 👍

Man kan tyvärr inte se vilka som trycker "bra inlägg". Kan förstå det ur en aspekt, men det hade ju varit kul att kunna se det iaf på sina egna inlägg.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Mysan59
7/25/15, 2:03 AM
#60

#59 Håller med, vill också ibland veta…

Zyperior
7/25/15, 11:50 PM
#61

Himmelsblå. Som ateist kanske du borde läsa detta;
https://twitter.com/RichardDawkins/status/624122989529972736

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/26/15, 8:31 AM
#62

#61 Dawkins har jag lyssnat mycket till. Han är briljant.

Skall man vara noga är jag agnostiker, men lutar åt ateism.

Så här har jag uppfattat läget i matchen. Själv sitter jag bekväm på läktaren i min agnosticism. Intresserad intellektuellt, men ganska övertygad om matchens utgång.

Men skall man vara noga ger ju agnosticismens "vi kan aldrig veta" det enda rimliga vetenskapliga svaret. Man kan inte vetenskapligt bevisa vad som inte låter sig beskrivas. Och Gud låter sig inte beskrivas i vetenskapliga termer i något slags slutgiltig definition.

Det där är ju inte vetenskapens fel, men så är läget.

Men ge en gudsbeskrivning i materiella termer så kan ju den stötas och blötas vetenskapligt.

Den debatten tycks nu vara sådan att Gud är så långt ut i periferin, så långt från skapelseberättelse eller påverkan på universum, att man egentligen bara kan tänka sig Gud som den som bestämde värdet på ett antal konstanter. T ex gravitationskonstanten. Den inbördes storleken på de konstanter vetenskapen har räknat ut är känslig, och ändrar man en konstants värde upphör universum att existera som vi känner det. Fast materia kan t ex inte längre bildas, allt blir en kvantmekanisk och kaotisk sörja av energi.

Mot detta gudsbevis står teorin om multiverse, eller parallella universum. Den teorin går ut på att det finns ett närmast oändligt antal universum, som dessutom hela tiden blir fler och fler. Alla vetenskapligt möjliga eller genomförbara universum finns. Allt som är sannolikt inträffar i något universum, behövs ett nytt skapas det. Det finns alltså universum som vid Big Bang bara blev en soppa.

Det låter knäppt men så är kvantmekaniken helt kontra-intuitiv. Den följer inte vad man kallar sunt förnuft. T o m Einstein gick bet på det och kämpade förgäves i en fråga mot den store dansken Niels Bohr ("kvantmekanikens fader").

Nu låter sig multiverse inte testas, man vet inte hur man skall göra ett experiment för att verifiera teorin. Så där står debatten fast.

Men så läste jag om en fysiker som tyckte han hade en idé om den apparat man skulle bygga för att testa multiverse. Den matte de sysslar med är högt över mitt huvud. Jag en enkel ingenjör. 🤔

Nu var detta strikt OT, men du gör ett misstag om du betraktar alla du bemöter som okunniga från början. Sagt i all välmening.

Jag diskuterar hellre den utopi du har om segregation och dess välgörande effekter. Men det får bli en annan tråd va?

Annons:
Zyperior
7/26/15, 9:32 AM
#63

Jag betraktar inte någon som okunnig från start. FYI.

Utopi om segregation? Du inser kanske inte att det som är i Sverige just nu, är en dystopi om segregation. SD vill bort från det och skapa betydligt mycket mer gemenskap i samhället än något annat parti.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Himmelsblå
7/26/15, 9:42 AM
#64

#63 Jo, jag vet vi är väldigt segregerade inom samhället. men jag menar vad jag säger om att vi tar det i en annan tråd, en annan gång.

Men visst, globalismen har sina negativa sidor och vi har fått motsättningar, segregation, stridigheter etc inom samhällena som man kanske inte hade innan. Vi hade ju iofs klasskamp med mera med mera. Det går att bråka även om alla har samma etnicitet.

Men innan denna moderna globalism med fri rörlighet av kapital och människor (nåja, mycket regleringar finns det) så hade vi ju även mycket krig mellan stater.

Krig mellan stater då, nuförtiden inbördeskrig. Jag lyssnade på en fredsforskare dock som menade att nutiden är en av de mest fredliga i mänsklighetens historia…. rent statistiskt i antal döda.

Frågan är hur man får till en fredlig samexistens mellan nationer utan frihandel, utan fri rörlighet?

Där har du min ingång i alla fall… du får gärna replikera detta, men jag har inte tid att fortsätta. Jag måste sätta stopp, livets plikter kallar.

Zyperior
7/26/15, 10:07 AM
#65

Jag har redan en tråd angående den misslyckade mångkulturen. Vi kan fortsätta där om du vill sen;

http://politik.ifokus.se/discussions/5521143f8e0e745bc2000585-mangkulturen

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[.Victoria.]
7/26/15, 4:36 PM
#66

Jag har inte haft möjlighet att logga in på iFokus pga nyopererad och sjuk hund som jag fått vakta  24/7. Ska försöka svara så gott jag kan men orkar inte läsa igenom allting jag missat just nu så är någonting oklart fråga igen 🙂

#42

Alltså hela grejen med islamisterna är ju att de är förbannade just för att deras länder inte är muslimska. 

Här jag har lite svårt att förstå vad du menar. Muslimska diktaturer, är just muslimska. De följer koranen/sharialagar. Det är problemet till varför utvecklingen går så långsamt. Ett land kommer aldrig att kunna utvecklas om man följer koranen, hur demokratiskt man än försöker göra det. Detta beror på att koranen själv innehåller saker som är högst omänskliga och aldrig skulle kunna genomföras I ett demokratiskt land. Ta bara Israel som exempel. Israel är omringad av muslimska länder, men ändå är Israel som andra västerländska länder. Detta beror på att Israel inte styrs utav islam som grund.

#43 #44

Det spelar ingen roll om vi har manga skilsmässor/äter mat och tär på jordens resurser. Detta är givetvis inte bra, men det finns andra lösningar på det här problemet än att ta bort demokratin och leva under islam.

Ett land kan inte anses demokratiskt om man inte har religionsfrihet, om mannen står långt över kvinnan (nu pratar vi inte om småsaker som mindre löneskillnader) och om man tillämpar sharialagar.  Här I väst får man tro på vilken gud man vill, kvinnor får klä sig I korta kjolar, och vill man inte leva tillsammans med sin man längre så får man skilja sig. Varför skulle det vara dåligt att leva I ett fritt land med fria val? Anser ni på något sätt att man borde inskränka dessa? Annars finns det ingen anledning att håna vårt fria samhälle, vilket vilda vittra gör. Eller du kanske vill leva I en diktatur Vilda Vittra?

Denna kommentar har tagits bort.
[Björn.B]
7/26/15, 6:38 PM
#68

Lagt tillbaka #66 men tar bort #67 det har inget med tråden att göra

[babels]
7/26/15, 11:45 PM
#69

Nu har jag läst långt ifrån alla inlägg, men jag tänkte ändå kommentera sakfrågan gällande att SD vill ordna en prideparad. Som homosexuell i ett samkönat förhållande ser jag inget bra med en prideparad anordnad av SD. Jag anser att SD använder min sexualitet och min utsatthet som homosexuell för att svartmåla en annan grupp. De anordnar inte en prideparad för att värna om mina rättigheter. Utan de vill bara få en anledning att svartmåla personer med invandrarbakgrund och muslimer. Om SD verkligen brydde sig om homosexuellas lika rättigheter och lika värde, då hade de stått bakom samkönade äktenskap och genuspedagogik i skolorna, eller samkönade adoptioner. SD är ett HBTQ-fientligt parti och jag ser de som ett större hot mot mig än muslimer eller folk med invandrarbakgrund. De har mer makt och större politiskt inflytande. Jag har många kära vänner av muslimsk bakgrund som accepterar och älskar mig för den jag är.

Jag tycker att det är patetiskt och fegt av SD, de gör det endast för att fiska röster av folk som sympatiserar med deras rasistiska politik.

Annons:
Zyperior
7/26/15, 11:52 PM
#70

Hur svartmålar SD muslimer genom detta?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[babels]
7/26/15, 11:56 PM
#71

Och till #6 vill jag bara påpeka att SD inte alls värnar om att alla grupper ska få existera i Sverige utan förtryck. Om SD styrde Sverige skulle de neka mig lika rättigheter… det är själva definitionen av politiskt förtryck.

[babels]
7/27/15, 12:04 AM
#72

#70 Svartmåla kanske är fel ord. Vad jag menar är att SD använder HBTQ-frågan för att tillskriva en folkgrupp vissa åsikter, och på så sätt skapa en fientlig atmosfär gentemot den gruppen. Och visst, det finns många muslimer som är HBTQ-fientliga. Men att SD håller en prideparad för att sedan säga: "titta på de där homofobiska muslimerna!", hur hjälper det oss HBTQ-personer? Varför kan inte SD i sådana fall investera resurser i att föra dialoger med folk som tycker exempelvis att homosexualiet är något dåligt. Varför jobbar inte de för att motverka fördomar mot HBTQ-personer? Sen om jag ska tala utifrån mina egna erfarenheter, så har jag många vänner som är muslimer eller av muslimsk bakgrund som står bakom lika rättigheter för HBTQ-personer, vilket SD inte gör.

Zyperior
7/27/15, 1:26 AM
#73

Du tror dessa dialogförsök hade lyckats? Som exempel har SD initierat dialogförsök med övriga partier i flera år. Alla vet hur dem bemötts. Har dialoger med homofobiska muslimer eller minoriteter generellt, initierats av andra politiska krafter? Nope, kan du gissa varför? Jag kan det. Varenda gång seriösa journalister, t.ex. UG, börjar gräva i sådana här frågor som rör Islam t.ex. så upptäcker vi all möjlig mörkläggning och hur mycket skit som helst som pågår bakom den. Utöver dessa ytterst få utgrävningar börjar det sippra ut en hel del historier om hur det i vissa samhällen/orter är Sharia som gäller.

RFSL borde initierat detta pridetåg själva för längesen. Men likt sjuklöverns politiker är de så förbannat fega. De är livrädda att muslimerna ska retaliera och på så vis ge SD vatten på sin kvarn. Fine, jag kan förstå om man inte vill ge politiska motparter mer väljare, men skyll er själva säger jag då, när ni målade in er i erat hörn genom att kalla invandringskritik för rasism, och islamkritik för islamofobi.
Man tycker det är viktigare att denna homfobi får sätta sig och gro ordentligt så att när man väl gör något, som nu görs, befarar man att den kommer synas.

Sen, om man ser saker ur ett bredare perspektiv, så är, utan SD, Sverige ett land som varken du, jag, muslimer eller någon annan kan känna sig trygga i. Man skrev igår i Aftonbladet om att antalet asylsökande ökar i Finland. 

"– Prognosen för antalet asylsökande har ökat kraftigt och då måste finansieringen motsvara uppskattningen, säger Outi Mäkelä, ordförande för konservativa Samlingspartiets riksdagsgrupp."

Detta säger man om en asylmottagning som ökar från 3650 personer till beräknat 8000 personer. 

I Sverige får du inte nämna pengar och invandring i samma mening. Det får kosta vad det kosta vill. Var tror du de pengarna kommer ifrån? Vår välfärd, vår trygghet. Minoriteter och majoriteter kommer slåss om de brödsmulor som blir över. Dina rättigheter som hbtq-person kommer hamna väldigt långt ner på priolistan i ett sådant samhälle.

"Bortsett från att vi inte anser det vara förenligt med barnens bästa att låta samkönade par och polyamorösa grupper adoptera och inseminera samt att det bör vara upp till de religiösa församlingarna själva att avgöra huruvida vigselakten skall utsträckas till att gälla även andra än två människor av olika kön, så skall personer som tillhör någon av de sexuella minoriteterna ha samma rättigheter och skyldigheter som andra. Trakasserier och förföljelse av någon människa på basis av dennes sexuella läggning är förkastligt och skall bestraffas hårt." - SDs hemsida

Vet du vad de muslimska homofoberna tycker i dessa frågor? Det är inte värre än detta som SD skriver enligt dig?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[babels]
7/27/15, 1:00 PM
#74

#73 Om jag förstår dig rätt så menar du att det inte är någon idé att föra dialog med muslimer om HBTQ-frågor för att det redan på förhand är dömt att misslyckas? Det uppfattar jag som att du tillskriver alla muslimer samma egenskap p.g.a religion eller bakgrund. Att tillskriva en folkgrupp vissa egenskaper på detta sätt är själva definitionen av rasism. Jag säger inte att kritik mot Sveriges immigrations- eller integrationspolitik är rasism, jag tycker själv att vår immigrations- och integrationspolitik har misslyckats katastrofalt. Men vad anledningarna är och vad lösningarna bör vara, har vi nog en väldigt olik syn på. Det är en annan diskussion.

Att du dessutom använder homofob som ett attribut till muslim, visar för mig också på din tillskrivelse av vissa egenskaper på basis av religion och ursprung. Jag vill ännu en gång poängtera att det är definitionen av rasism. Jag säger inte att du är rasist (jag känner inte ens dig), men beklagligt nog så upplever jag att du uttrycker dig på ett rasistiskt sätt. Och om du frågar mig rakt ut om jag tycker att SD är ett rasistiskt parti så är svaret från mig ett självklart ja. Men det kanske också är en annan diskussion.

Det finns faktiskt politiska krafter inom "sjuklövern" som vill verka för att införa genuspedagogik i skolorna, vilket är en form av dialog. SD vill inte göra något förutom att använda HBTQ-frågan för att skapa motsättningar. Det hjälper inte HBTQ-personer och det hjälper inte integrationen. Det finns andra sätt som är bättre och mer effektiva.

Sen tycker jag att du i mångt och mycket inte ens håller dig till ämnet. Ämnet är, enligt min uppfattning, vad vi anser om att SD anordnar en prideparad. Jag vet inte vad Finlands immigrationspolitik har med saken att göra och jag förstår inte heller varför du likställer en ökad invandring till Finland med en försämrad säkerhetssituation i Sverige. Om du har möjlighet skulle jag uppskatta om du kan hänvisa mig vidare till någon rapport som visar på sambandet mellan dessa två saker. Detsamma gäller pengafrågan inom invandring. Kanske någon undersökning som visar på detta vore bra att få se. Jag har aldrig upplevt att det är något problem att prata om invandringens kostnader, det är väl självklart att man vill försöka få ner kostnaderna så mycket som möjligt. Det tjänar alla parter på i slutändan. Man ska inte vara naiv och tro att någon flykting från Somalia som knappt har gått i skolan kan bidra ekonomiskt till samhället. Men man ska samtidigt inte tillskriva någon vissa egenskaper på grund av detta. Flyktingar som kommer hit kan med rätt hjälp utbilda sig eller lära sig något yrke och bidra. Det är bland annat här som vår integrationspolitik har misslyckats. Men ett stort problem är också den strukturella rasismen och diskrimineringen som finns på arbetsmarknaden och bostadsmarknaden. Det ska man inte blunda för.

Det känns som om du inte ens har läst mitt inlägg ordentligt, för det mesta du skriver om har ingenting med frågan att göra, inte ens ur ett bredare perspektiv. Det känns som om du har gått in på Avpixlats kommentarsfält och på måfå klippt ut och klistrat in vissa kommentarer. Och dina subjektiva upplevelser som du tar upp är just subjektiva och väldigt svåra för mig att kommentera då du inte hänvisar mig till något som faktiskt styrker det du påstår.

Anledningen till att jag skrev att jag ser SD som ett större hot beror på att SD har politisk makt och inflytande. Muslimer och folk med invandrarbakgrund som grupp i Sverige är väldigt underrepresenterade inom politiken. Än en gång, du har inte läst mitt inlägg ordentligt. Och jag delar inte heller din tro om att vi går en dystopi till mötes. Det finns muslimer som är homofober, ja. Men jag är på en arbetsplats med ungefär tio muslimer och jag är öppen med min sexuella läggning och har aldrig blivit bemött sämre av dem p.g.a. det. Så som jag uppfattar skillnaden mellan dig och mig är att du bestämt tror att majoriteten av  muslimer är homofober och alltid kommer att vara det, medan jag inte tror det. Men jag kanske har uppfattat det fel.

Jag ska också förklara för dig varför det är så viktigt med samkönade äktenskap och adoptioner. Så länge en grupp nekas samma rättigheter så rättfärdigar det just trakasserier och förföljelser. Om inte jag har samma rättigheter då är det väldigt enkelt för folk att tänka att jag inte har samma rättigheter för att jag inte förtjänar det och att det är okej att bemöta mig utifrån den ståndpunkten. Jag har lika mycket rätt att existera som alla andra och när man nekar mig lika rättigheter p.g.a sexuell läggning så nekar man mig mitt existensberättigande. Jag får existera till en viss gräns, jag får delvis existera. Att barnets bästa ligger att finna i en traditionell kärnfamilj är bara trams. Kärleken är det viktigaste. Men det är väl också en annan diskussion.

Så som verkligheten ser ut just nu, med SD i en vågmästarroll, så är SD ett större hot mot min existens än politiskt underrepresenterade muslimer.

Vanja
7/27/15, 1:11 PM
#75

Jag förstår inte hur en pridefestivalsanordning ska leta till hets och hot.
Kan någon förklara det för mig?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Jimmy.L]
7/27/15, 1:19 PM
#76

#75 Ja säg det, nu får ju SD  den bästa reklamen dom kan få. Och skulle det bli våldsamt vinner SD än mer. Det bästa vore ju att låta dom få hålla sitt tåg utan motståndare på plats det ger inga rubriker.

Annons:
Vanja
7/27/15, 1:25 PM
#77

76# Ja, jag tycker det verkar som att de som våldsamt protesterar mot detta är de som menar att detta sker för att skapa hets och våld.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
7/27/15, 7:01 PM
#78

"Om jag förstår dig rätt så menar du att det inte är någon idé att föra dialog med muslimer om HBTQ-frågor för att det redan på förhand är dömt att misslyckas?…"

Nej du förstår mig fel. Det är gissningsvis dömt att misslyckas om SD gör det. Det är inte dömt att misslyckas om någon annan gör det. Dock är det ingen annan som gör det. Anledningen till detta är för att de är livrädda för att det SD säger ska bekräftas.

"Att du dessutom använder homofob som ett attribut till muslim.."

Detta gör jag inte. Däremot påpekar jag att homofoba muslimer finns. Jag, likt hela den etablerade hbtq-rörelsen ser skillnad på homofober och homofober. Av någon anledning  verkar det vara helt ok att ha pridetåg genom kristna orter, om än sekulära sådana, i landet. Kristnas homofobi är totalförbjuden, dem ska man ta vid hornen och stångas blodiga med. (Något jag för övrigt är väldigt glad för att man gör). Men när det kommer till orter med betydande del muslimer, då är man ute på hal is, då vågar man inte ens viska "HBTQ". Islamsk homofobi, den är helig, den får man inte röra. Då är man rasist. Genuspedagogik i skolan är en ganska långsökt och väldigt klen ursäkt till det.
Detta säger mer om att HBTQ-rörelsen och rfsl är rasister. Det är dem som gör skillnad beroende på kultur i sin behandling av homofober. Jag förväntar mig att all homofobi tas på lika stort allvar.

"SD vill inte göra något förutom att använda HBTQ-frågan för att skapa motsättningar."

Vadå skapa motsättningar? Motsättningarna finns ju redan där. Om de inte fanns, varför är man då orolig för detta pridetåg? Varför är man ovillig att ha egna pridetåg på dessa orter? Nej du, skyffla inte över tidigare/nuvarande regeringars inkompetens på SD. Dem har aldrig suttit vid rodret.

"Sen tycker jag att du i mångt och mycket inte ens håller dig till ämnet. Ämnet är, enligt min uppfattning, vad vi anser om att SD anordnar en prideparad." 

Du pratar om SD som ett hot mot HBTQ-rörelsen. Jag menar att resterande politiska partier med sin massinvandringsagenda är ett större hot mot den. Inte fokuserat, (därav orden "bredare perspektiv"), utan mot hela samhällets sammanhållning. Som jag skriver i slutet "Dina rättigheter som hbtq-person kommer hamna väldigt långt ner på priolistan i ett sådant samhälle".

"Jag vet inte vad Finlands immigrationspolitik har med saken att göra och jag förstår inte heller varför du likställer en ökad invandring till Finland med en försämrad säkerhetssituation i Sverige."

Jag likställer inte Finlands ökade invandring med situationen i Sverige. Jag jämför dem för tydliggöra absurditeten med den Svenska situationen. I Finland talar man om pengar och antal när det rör sig om mellan 3500-8000 invandrare.
I Sverige blir man antingen stämplad som rasist eller totalt ignorerad om man nämner pengar och invandring trots att vi har under 2015 redan tagit emot 35000 asylsökande. Källa: http://www.migrationsverket.se/Om-Migrationsverket/Statistik.html

Detta tydliggör nuvarande och tidigare regerings totala misslyckande. För någonstans tas pengar till detta men man får inte se var. Det tas nämligen från de planerade/oplanerade skattemiljarderna som skulle gått till bostadsbyggande, åtgärder på arbetsmarknaden, åtgärder i skolan, åtgärder i äldrevården. Det behövs inga undersökningar eller källor på detta, sunt förnuft räcker gott och väl. Var annars får man pengarna ifrån? You tell me.

"Jag har aldrig upplevt att det är något problem att prata om invandringens kostnader, det är väl självklart att man vill försöka få ner kostnaderna så mycket som möjligt. Det tjänar alla parter på i slutändan. Man ska inte vara naiv och tro att någon flykting från Somalia som knappt har gått i skolan kan bidra ekonomiskt till samhället." 

Du har alltså lyckats undvika alla debatter, insändare och ledare som konsekvent fördömt precis sådana här åsikter som rasism de senaste 10 åren?

"Men man ska samtidigt inte tillskriva någon vissa egenskaper på grund av detta."

Detta är det ingen som gör heller. SD är väldigt tydliga på detta, något som övriga partiledare vänder på totalt i alla debatter. "Allting är invandrarnas fel, tycker ni". Fortfarande tror man att folk går på det (visserligen gör en del tydligen det).
Det är och har alltid varit den extrema invandringpolitiken som man kritiserar, inte invandrarna.

_"Det känns som om du inte ens har läst mitt inlägg ordentligt/…/Det känns som om du har gått in på Avpixlats kommentarsfält och på måfå klippt ut och klistrat in vissa kommentarer." _
Det är inte du som måste förklara dig inför alla mina misstolkningar av det du skrivit, det är tvärt om. Ovan har jag "fet"-markerat första bokstaven i de svar jag måste göra för att du väljer att vända det jag skrivit till något helt annat än vad det är. Råkar du och Vildavittra här ovan vara släkt eller så kanske? 
Avpixlat hänger jag inte på så om din liknelse stämmer eller inte vet jag inte. Men det är mina egna åsikter. Ingen annans.

"Anledningen till att jag skrev att jag ser SD som ett större hot beror på att SD har politisk makt och inflytande. Muslimer och folk med invandrarbakgrund som grupp i Sverige är väldigt underrepresenterade inom politiken.**" **
På muslimernas och invandrarnas sida står hela PK-Sverige med högafflar och facklor i högsta hugg. Hade det varit mot rena fördomar, fine. Men legitim kritik mot Islam är inte islamofobi. Man säger ingenting om kritik mot kristendom. Här är man rasister och gör skillnad på hur man behandlar olika religioner. Legitim kritik mot invandring och åsikter om hur integrationen ska fungera och inte är inte rasism och förtjänar att debatteras sakligt, inte genom Löfven-floskler som "Jag står för ett öppet samhälle där alla är välkomna". Jaha, herr Statsminister, men hur ska du få det att fungera, det är det som är intressant. Att kalla muslimer och invandrare underrepresenterade i politiken. Njaaaa.

"Det finns muslimer som är homofober, ja. Men jag är på en arbetsplats med ungefär tio muslimer och jag är öppen med min sexuella läggning och har aldrig blivit bemött sämre av dem p.g.a. det."

Så en homofob behandlar alltid sexuella minoriteter illa?
Tror inte att alla muslimer är homofober, men intressant att du nämner din arbetsplats. Jag läste ditt meddelande när jag satt vid skrivbordet på mitt jobb. Har världens skönaste kollega som sitter vid skrivbordet mitt emot mig. Guess what, han är muslim. Så efter jag läst ditt meddelande gick jag över till honom, förklarade att jag diskuterar muslimer och homfobi på nätet och frågade hur utbredd han upplever att homofobin bland både sekulära och troende muslimer han känner är. Hans svar va "Det ser ganska illa ut där".
Jag kan ju tyvärr inte hänvisa till någon källa här men jag väljer hellre att tro på mina egna upplevelser bekräftat av min kollega än något som står i en partisk blogg/tidning/forum på nätet. Sen om du inte tror på mig eller min kollega är upp till dig. Kul om du gör det. Bryr mig inte om du inte gör det.

_"Så som jag uppfattar skillnaden mellan dig och mig är att du bestämt tror att majoriteten av  muslimer är homofober och alltid kommer att vara det." _
Troende muslimer - Ja. Bortsett från "alltid kommer vara det". Tror att alla troende, oavsett religion, kan lämna sådana tankar bakom sig. 
Sekulära muslimer - Nej.

"Jag ska också förklara för dig varför det är så viktigt med samkönade äktenskap och adoptioner…."

Håller med detta stycke fullt ut. Tyvärr håller man inte alltid med de partier man röstar på i alla frågor. I detta fall borde du skälla mer på de övriga partierna än på SD. Det är deras meningslösa obstinata attityd som stärker SD. Men det är ju som vanligt. Man tittar bara åt ett håll hela tiden och ser vad som händer där. Man blickar aldrig tillbaks på den förödelse som sker bakom en.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
7/29/15, 5:09 PM
[.Victoria.]
7/29/15, 5:12 PM
#80

#79 Fin artikell! Önskar jag kunde gått!!

[babels]
7/30/15, 4:53 PM
#81

#78 Jag kan nog kanske hålla med om att det är dömt att misslyckas om SD gör det. Det finns ett uttryck på engelska: charity begins at home. Innan SD börjar peka finger åt homofobi bland svenska muslimer så kanske de borde göra rent på sin egen bakgård först och bekämpa homofobin inon sitt eget parti och bland sina egna väljare. Till och med Jimmie Åkesson själv har uttalat sig avskyvärt om HBTQ-rörelsen i sitt utkast till sin bok. För mig är det väldigt ironiskt att ett parti, som kallar sig för socialkonservativt och är för kärnfamiljen, traditionella värderingar och traditionella könsroller, helt plötsligt vill demonstrera för en grupp som inte på något sätt överhuvudtaget kan existera i ett socialkonservativt samhälle. Ett parti som tycker att jag borde vara en andra klassens medborgare utan lika rättigheter. Det är lika ironiskt som om katolska kyrkan skulle demonstrera för kvinnors rättigheter. Jag skyfflar inte över något på SD, jag har inte ens röstat på dem.

Jag kan förstå att genuspedagogik verkar långsökt för dig som faktiskt inte påverkas negativt att rådande könsnormer. Min uppväxt däremot, hade varit betydligt trevligare om jag hade sluppit ett samhälle där fraser som "fan va gay" används på ett negativt sätt. Min uppväxt hade varit betydligt trevligare om jag hade sluppit ett samhälle där diverse samkönade sexakter använde som en förolämpning och som ett sätt att

Det ska vara helt okej att hålla prideparader överallt. Vad som inte är okej för mig är att ett HBTQ-fientligt parti helt plötsligt låtsas bry sig om mig, när de i verkliga fall tycker att jag borde vara en andra klassens medborgare.

Jag är på semester så det är därför svar har dröjt. Jag hinner tyvär inte skriva mer nu, får återkomma.

Zyperior
7/30/15, 6:18 PM
#82

Vadå inte påverkas negativt av rådande könsnormer? Aldrig i hela mitt liv har jag känt att som man, vara vältränad och tjäna bra med pengar har varit så viktigt som nu.

Sen missförstår du igen. Jag har inget emot genuspedagogik. Men du ursäktar sjuklöverns/hbtq-rörelsens ignorans mot förorterna med att de faktiskt visst gör något, genom att just införa genuspedagogik. (inlägg #74, 3e stycket). Som om det skulle hjälpa ens lite grann med muslimers homofobi? Det är det jag tycker är långsökt.

"Jag skyfflar inte över något på SD"
Jo, när du säger att SD använder pride för att skapa motsättningar. Som sagt, motsättningarna finns där redan. Det bekräftas av hbtq-rörelsens fega attityd att inte våga ta muslimsk homofobi på allvar. 
Dessa motsättningar har skapats av totalt misslyckad invandringspolitik de senaste 10-15 åren. Ska du beskylla någon för att skapa motsättningar kan du i princip skylla på alla partier utom just SD.

Som det står i sista stycket i den artikel som #79 länkar till.
_"Att arrangörerna saknade baktankar är det väl ingen som tror. Men vreden hade knappast fått sådana proportioner om inte Pride Järva satt fingret på en öm punkt: att ingen annan kommit på tanken – eller velat genomföra en motsvarande manifestation. Med ärligt uppsåt."
_
Kanske RFSL & Co. får tummen ur nu och vågar ta tillbaks sitt tåg som "kapats". I så fall för ju detta något positivt med sig. Att kampen mot muslimers homofobi har satts igång.
Om inte, ska man inte beskylla SD för någonting tycker jag. Då är RFSL och hela HBTQ-rörelsen full av hyckleri och rasister som låter viss homfobi vara ifred, förutsatt att den inte är svensk och kristen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
7/30/15, 7:13 PM
#83

" Det här är det viktigaste som hänt på flera år. Jag har tagit ledigt från jobbet för att vara med. Det spelar ingen roll att det är högerextrema krafter som arrangerar. Äntligen lyfter någon hbtq-frågan. När elitvänstern säger att det här är att utnyttja Pride så får det så för dem, och i så fall är det de som inte förstår, säger en kille i 30-års åldern. Han, precis som de flesta DN möter, vill vara anonym. Jag har mött så mycket hat och blivit så provocerad av mina grannar, mycket mer provocerad än jag blir av att det är Jan Sjunnesson som står bakom det här. Jag har aldrig känt gemenskap och respekt i förorten, berättar Shirin, en kvinna med kurdisk bakgrund. En kille vid grillkiosken skriker ”jävla bög” på turkiska när tåget passerar. ”Vi vill inte ha homosexuella här!” skriker en man. ”Ingen föddes ur arslet, det är inte naturligt”, skriker en annan. Du ser, säger Shirin."

http://www.dn.se/sthlm/svagt-intresse-for-alternativt-pridetag-i-tensta/

Annons:
[Carpinus]1
3/15/17, 7:57 AM
#84

I Holland tycks Wilders få ett ganska tydligt stöd i valet av HBTQ-personer, som känner ett annat hot. Tankeväckande!

https://www.svd.se/hogerpopulistiska-wilders-far-stod-av-hbtq-aktivister

lordgortor
3/15/17, 9:05 AM
#85

Tänk er en prideparad i Teheran eller varför inte i Riyad!

[Carpinus]1
3/15/17, 9:19 AM
#86

#84 Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida ifrågasätter Wilders, men säger också att  problemförnekelsesamhällets ovilja att se det HBTQ-hat som finns inom den radikala  islamismen kan ge sådana här effekter.

"Nu vill högerpopulister som Geert Wilders framstå som gayrörelsens bästa vänner. Det hade inte varit möjligt utan de som relativiserar homofobin inom islamismen", skriver Kronqvist bland annat.

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/att-forneka-homohatet-gynnar-extremisterna/

lordgortor
3/15/17, 9:27 AM
#87

Wilders och hans manövrer i NL är på sin höjd intressanta som kuriosa, ungefär som Trumpen i USA. Bara stollarna håller sig där de är så låt dem hållas.

[Carpinus]1
3/15/17, 9:38 AM
#88

#87 Vet inte om "kuriosa" är den rätta benämningen på Trump. Det är nog allvarligare än så…

lordgortor
3/15/17, 10:00 AM
#89

Kommentar av en dam i New York när hon hörde att "prinsessan" Madeleine umgicks med Donald T: Well, trash to trash. Talande, och roande.

mangemani4
3/15/17, 10:52 AM
#90

vänster flanken är hycklare. det går så bra så att peka finger och kasta skit åt ett håll, men gud nåde den som kastar skit mot dem själva, "godhetens" tänk. de är så fullt övertygade om att ALLT de själva gör är en handling som lika gärna kunde ha gjorts utav gud själv, så att de helt har tappat kontakten med verkligheten, vad som är fel och rätt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
lordgortor
3/15/17, 11:10 AM
#91

#90

Alla som blint tror på en viss politik kommer förr eller senare att bli bittert besvikna. Tro inte på något, handla som du själv anser rätt och att verka men inte synas är ett bra motto.

kamera0710
3/15/17, 11:58 AM
#92

För min del vill jag motverka homofobi oavsett varifrån den kommer. Det må gälla muslimer, sverigedemokrater och vilka andra som helst. Sedan ska vi ju komma ihåg att homosexualitet klassades som en sjukdom i Sverige ända fram till 1979.

mangemani4
3/15/17, 12:53 PM
#93

och vi får ju inte glömma att vi sedan 1979 har avancerat och ser nu homosexualitet på ett helt annat sätt medans stenålders tänk länder fortfarande ser homosexualitet som något smutsigt, fult och som en sjukdom, och dessa berikare tar vi nu in i landet i mängder. bravo, one giant step forward for the swedes and now one giant step backwards. och det sjuka är att en stor majoritet homosexuella röstar för att fler ska få komma in och avskyr SD som vill begränsa..

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Linn Is The New
3/15/17, 1:34 PM
#94

Vad spelar det för roll. En parad som visar att alla människor är lika värda är positivt hur man än vänder på det och vart man befinner sig. Även fast Jimmie inte tycker om samkönade äktenskap så engagerar han sig ändå och försöker visa stöd för alla folk grupper. Ingen av don religösa böckerna tycker samkönade äktenskap är en bra idé. Och då är väl det jätte bra att visa våra förorter där oftast många religösa befinner sig att dom lever i ett land där alla är lika värda. Och jag är själv kristen och går till kyrkan, och umgås med homosexuella tillsammans med muslimer. Funkar utmärkt, men det är vi yngre. Det är oftast dom äldre som har problem med detta.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

kamera0710
3/15/17, 3:58 PM
#95

#90 "de är så fullt övertygade om att ALLT de själva gör är en handling som lika gärna kunde ha gjorts utav gud själv, så att de helt har tappat kontakten med verkligheten, vad som är fel och rätt."

Jag står till vänster politiskt och är ateist, gud vill jag hålla utanför politiken. 😎

mangemani4
3/15/17, 4:23 PM
#96

förstod du inte metaforen?

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Göstage]
4/26/18, 8:06 AM
#97

  "Martin Alvsveden i Dannäs är homosexuell och kandiderar för Sverigedemokraterna i Värnamo kommun i valet i höst. När det blev känt att han är Sverigedemokrat blev han genast utsatt för attacker från flera personer inom HBTQ-rörelsen."---

 https://www.vn.se/article/homosexuelle-martin-jag-kallas-forradare-for-att-jag-staller-upp-for-sd/

Primärkällan är premiumspärrad, men innehållet återges på annat håll.

"Han berättar om kraftiga reaktioner från HBTQ-rörelsen där han själv, som är gay, varit engagerad. Martin Alvsveden beskriver en djup intolerans mot oliktänkande."---"Den här ilskan i de här grupperna. Jag har aldrig varit med om något sådant tidigare."

Annons:
[Göstage]
8/7/18, 6:23 AM
#98

"Pride behövs – men tyvärr behövs Pride mest i de områden där Pride sällan eller aldrig är, syns eller hörs. 

Det är min mening att den stora frågan när det gäller dagens hbtq-politik är hur vi som samhälle ska säkerställa att de lagar och regler, den öppenhet och den tolerans som trots allt finns i stora delar av det svenska samhället ska återfinnas även i våra mest utsatta förorter. Så är det nämligen inte i dag. 

Där öppenheten och friheten har ökat i nästan alla andra delar av vårt samhälle har den steg för steg gått tillbaka i våra mest utsatta förorter. Slutenheten har blivit större. Hederskulturen och den religiösa extremismen har vuxit sig starkare. Låt mig ta min egen stadsdel som exempel. Alldeles för många homo-, bi- och transpersoner i Tensta, Hjulsta eller Rinkeby kan inte leva sina liv på samma fria sätt som majoriteten av andra hbtq-personer i Sverige."--- 

"Det är helt enkelt mer otryggt att vara hbtq-person i förorten än vad det är i andra delar av landet, vilket även manifesteras genom de angrepp vi sett bara de senaste dagarna mot de regnbågsflaggor som stadsdelen hängt upp i exempelvis Hjulsta."--

Ole-Jörgen Persson, vice ordförande Spånga Tensta stadsdelsnämnd och
Riksdagskandidat (M)
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/wEjvdA/hedersfortryck-stoppar-pridefesten-i-fororten

Moderaterna kanske skulle försöka sig på ett Pridetåg på Järvafältet? Det har ju ingen gjort idigare - eller?

[Hayabusa]
8/7/18, 8:53 AM
#99

#98 Just så…Att frälsa de redan frälsta brukar man säga. Ett Pridetåg i  tex Tensta vore inga problem men sannerligen en utmaning :) Det extrema Sverige där vi har allt ifrån burlesk fetish-show på gatorna till de som inte knappt kan visa sig på gatorna  ens med kläderna på.

[Göstage]
8/7/18, 9:03 AM
#100

2016 var "öppna moderater" nästan på gränsen att medverka på Järva Pride, men de backade ner från talarstolen i sista stund- de tyckte visst att det var olyckligt att det fanns Sverigedemokrater bakom initiativet.

http://www.gp.se/nyheter/sverige/pride-järva-sverigevänner-får-också-fira-pride-1.3511418

[Göstage]
8/13/18, 9:15 AM
#101

Ann-Charlotte Altstadt i GP kommer inför stundande Europride i Göteborg och Stockholm med ett förslag på något som redan prövats. Järva Pride 2015, någon?

"Varför kan inte prideparaden våga paja det identitetspolitiska partyt, lämna stadskärnornas ideologiska comfort zones och med parollen om allas lika värde tåga in i verklighetens fientliga territorier? Där kommer dock invånarna knappast att lovebomba Mark Levengood eller fylla hans egobatterier. I orten bland de förtryckta minoriteterna, där homo-och transfoberna är i majoritet, riskerar inte bara Pride utan en hel politisk världsbild att få batteriet urladdat."

http://www.gp.se/ledare/altstadt-de-som-har-r%C3%A4tt-identitet-ska-k%C3%A4rleksbombas-1.7601862

Upp till toppen
Annons: