Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Invandring och integration

Etnisk rensning på gång hos Centern?

2015-07-21 20:52 #0 av: [Carpinus]

”Vi söker en junior pressekreterare, gärna med annan etnisk bakgrund än svensk”, skriver Centerpartiet på Twitter. Jag kan inte låta bli att undra om det är en sådan som mig som partiet söker?"---

"Och hur blir man alls svensk, när det svenskaste som finns är att förneka att det finns något svenskt över huvud taget?"---

"Det är ytterst allvarligt att ett borgerligt parti gått på den felaktiga föreställningen om att mångfald på en arbetsplats uppnås först när människor ser olika ut. Som om alla blonda tycker och tänker likadant eller alla rumäner delar samma världsbild."---

"Centerpartiet borde eftersträva en laguppställning baserad på meriter. Påstår jag att den som har annan etnisk bakgrund än svensk därmed skulle sakna meriter? Nej, givetvis inte. Däremot är det beklagligt att en för individen opåverkbar faktor, såsom ”rätt” etnicitet, blivit en merit och att andra etniciteter enligt samma definition betraktas som felaktiga."---

Alice Teodorescu i GP

En stilla undran: vad hade hänt med en liknande platsannons där det hade stått "vi ser gärna att du är etnisk svensk"?

Anmäl
2015-07-21 20:58 #1 av: Tjeja

Funderar

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2015-07-21 22:05 #2 av: Zyperior

Ja, detta är ju faktiskt ren rasism från centerpartiet. Lämpligheten avgörs delvis på grund av varifrån du kommer? Vart anmäler man sånt här?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anmäl
2015-07-21 22:24 #3 av: [Carpinus]

#2 Tror tyvärr inte att DO bryr sig, bl.a. eftersom annonsen inte helt utesluter "etniska svenskar". Men motsatsen hade man ganska troligt huggit på...

Anmäl
2015-07-21 22:32 #4 av: Zyperior

Du har nog rätt i att DO inte bryr sig. Men rasismen är glasklar. Man gör skillnad på folk och folk beroende på deras härkomst. "Människors lika värde".. jo tjena.

Anmäl
2015-07-22 07:46 #5 av: [Carpinus]

#4 Jag tror att för att det skall bli fråga om diskriminering så måste det finnas någon sökande som kan påvisa bättre meriter än någon med annan etnisk bakgrund som faktiskt fått jobbet. Att det är rasism är en sak, men så långt föreligger det inte i juridisk mening någon diskriminering eftersom det saknas målsägande.

Hittade ett fall från 2011 där en man tilldömdes skadestånd för att han diskriminerats för att han är svensk. Det var Centrum för rättvisa som drev det ärendet.

http://www.svd.se/do-aven-en-svensk-man-kan-diskrimineras

Sedan är det klart att det går att göra en polisanmälan om rasism, men den skulle säkert snart läggas ner, och att vända sig till Centrum mot rasism är också ogjort arbete, eftersom det inte gäller något ur deras intressesfär.

Anmäl
2015-07-22 08:10 #6 av: VSK

Tror IKEA har skrivit liknande på deras annonser efter folk. 

33 titlar20 SM-Guld, 7 World Cup, 5 Europacupen & 1 Svenska Cupen.

Anmäl
2015-07-22 10:41 #7 av: sanna70

Jag misstänker att det kommer att "glömmas" ganska snart. Det hade setts som betydligt allvarligare om det stått i ansökan att dem söker en etnisk Svensk, då hade det klassats som rasism, utan tvekan. 

"Problem är inga stoppskyltar,det är vägvisare" 

Anmäl
2015-07-23 09:36 #8 av: [Carpinus]

"Centerpartiet söker en "junior pressekreterare, gärna med annan etnisk bakgrund än svensk". Platsannonsen har skapat rabalder och dragit på sig mycket kritik. Jag ska villigt erkänna att jag först inte riktigt förstod vad det var för fel på centerpartiets annons. Vanans makt är stor. Ett, tu, tre så ser man inte skogen för alla träd. Det var det som drabbade mig. Uttrycket "gärna med annan etnisk bakgrund än svensk" har under många år varit en stapelvara när myndigheter, företag och organisationer vill signalera att de ser positivt på invandrare."---

"Typ; in med en rumän i firman. Det är inte så noga vad rumänen kan, vet eller står för. Det är det etniskt osvenska vi är ute efter. Exakt så tänker väl ingen hoppas jag. Men då bör det också slutas upp med att skriva platsannonser där det verkar som om det tänktes precis så som det tycks.
Själva tilltaget att uppmuntra människor med vilken annan etnicitet än svensk att söka ett visst jobb är i sig självt rätt märklig och nedlåtande. Som om de etniskt osvenska människorna behövde upplysas om att det här jobbet kan du söka även om du inte är född i Sverige!"---

"Om Sverige inte bara vill vara ett stort invandringsland utan även bli ett stort invandringsland på riktigt så tror jag det vore bra att lägga det Etniska åt sidan till förmån för ett större intresse för människors Erfarenheter."

Widar Andersson i Folkbladet

Anmäl
2015-08-29 11:58 #9 av: [Carpinus]

"Om du är född utanför Norden ses detta som en kompetens.
Det är enda rimliga sättet att tolka det mål som Lundby stadsdelsnämnd i Göteborg nu satt som mål inför nästa års förvaltningsstyre."---

"Men i Lundby anses en utomnordisk bakgrund vara önskvärt bland stadsdelsförvaltningens chefer på ett generellt plan, alldeles oavsett respektive tjänsts ansvarsområde: "Andelen födda utanför Norden ska öka på chefsnivå".---

"Dessutom förvärrar man det problem man säger sig vilja lösa, att motverka rasism. "Han eller hon fick bara jobbet för att den är invandrare", är det sista någon vill höra, vare sig den som fick jobbet eller den som försökte lösa problemet med att bedöma en person utifrån dess ursprung."---

"Hur lång tid ska en person ha behövt spendera i sitt födelseland för att det ska vara meriterande? Behöver individen ha några minnen alls från en annan kultur? Och om inte – innebär det att de rödgröna politikerna menar att det enkom är hudfärgen som är meriterande?

Kommuninvånare bedömer en offentlig verksamhet utifrån den service de får. Detta bemötande ska bygga på en likabehandlingsprincip. Då bör även kommunens representanter bedömas utifrån att de rekryterats på jämlika principer.
Kompetens sitter inte i hudfärgen, lika lite som brist på kompetens gör det."

Csaba Bene Perlenberg i GT

Anmäl
2015-08-29 16:58 #10 av: kamera0710

Ja, vad hade hänt om det funnits önskemål om etnisk svenskhet? Man kan ju exempelvis ge lite tips till den som inte uppfyller detta!

Anmäl
2015-08-29 17:51 #11 av: Loris M

#0 En stilla undran: vad hade hänt med en liknande platsannons där det hade stått "vi ser gärna att du är etnisk svensk"?

Du måste väl ändå förstå att det inte går att jämföra eller kalla det för rasism som #2 gör? Svenskar är inte i minoritet och de brukar väl inte ha svårt att få jobb eller bostad p.g.a. sin svenska bakgrund? Men det gör de som inte har svensk bakgrund. Därför kan inte det kallas för rasism utan positiv särbehandling. Och när det gäller positiv särbehandling så handlar det inte om att någon som är mindre kompetent kan få jobb bara tack vare sin etniska bakgrund (i det här fallet). Utan att man ger företräde till den med annan bakgrund när det står mellan två sökande som har precis samma kompetens.

På frågan ovan och vad som skulle hända.... inte mycket. Sådana platsannonser finns redan fast de är förklädda i andra formuleringar. Som t.ex. "du måste tala svenska flytande". En till synes helt oskyldig formulering och t.o.m. självklar. För visst är det viktigt att kunna svenska. I praktiken är det ett alldeles utmärkt sätt att neka de med annan bakgrund än svenska jobbet. Har varit med om det att en person som står mig nära nekats på sådana grunder fast hen talar svenska utan förhinder. Problemet är att det är den som ska anställa dig har rätten att bedöma din språkliga förmåga utan att själv ha några speciella kompetenser för det.

Sen ser vi liknande platsannonser hela  tiden när de gäller kön som: "Vi ser gärna manliga sökande". Är det diskriminering eller positiv särbehandling? 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-29 18:41 #12 av: [Carpinus]

#11 Man kan ju notera att av de tre som citeras som protesterande mot denna positiva särbehandling finns Alice Teodorescu och Csaba Bene Perlenberg. Ingen av dem kan etiketteras "etnisk svensk".

Nej, svenskarna är inte i minoritet, och det var inte de färgade i Sydafrika heller, som trots sitt folkflertal inte hade något inflytande i politiken när de vita styrde. Nu jämställer jag inte på något sätt den  problematiken men hur det är här, bara påpekar att man kanske skall vara försiktig med att ställa likhetstecken mellan majoritet och inflytande. (Markerar texten ovan för att jag tar för givet att det annars kommer i retur med vändande post...)

"För visst är det viktigt att kunna svenska. I praktiken är det ett alldeles utmärkt sätt att neka de med annan bakgrund än svenska jobbet. Har varit med om det att en person som står mig nära nekats på sådana grunder fast hen talar svenska utan förhinder", skriver du.  Är du säker att språket var orsaken till det uteblivna jobbet eller är det en bekväm anledning att ta till? Ditt påstående är ju omöjligt att kontrollera om man nu skulle komma på den märkliga idén att försöka kontrollera det, så du har eller tar dig tolkningsföreträde i det fallet.

Att sjukvården skriver att man gärna ser att män söker jobb som sjukvårdsbiträden och stålverket vill ha kvinnor som sökande till jobbet som traversförare är ju alldeles utmärkt! Men, som Ledarna skriver i sina råd (150123) om hur man utformar jobbannonser:
”Vi ser gärna sökande med annan bakgrund.” Vad är ”annan” bakgrund? Vad är inte annan bakgrund? Vad tas för givet? Vad är normen och hur förmedlas den?
”Vi ser gärna sökande med annan bakgrund än svensk.” Etnicitet är en diskrimineringsgrund. Tar du hänsyn till den sökandes etnicitet vid urvalen diskriminerar du."---

Anmäl
2015-08-29 19:21 #13 av: Loris M

#12 Är du säker att språket var orsaken till det uteblivna jobbet eller är det en bekväm anledning att ta till? Ditt påstående är ju omöjligt att kontrollera om man nu skulle komma på den märkliga idén att försöka kontrollera det, så du har eller tar dig tolkningsföreträde i det fallet.

De gånger jag sitter och spekulerar (vilket också händer) brukar jag skriva det. Men det här är inget sånt. Jag vet med all säkerhet att det är så eftersom personen i fråga fått mejl som jag personligen läst och där det står på ett ungefär: "Efter vårt möte insåg jag att jag inte förstod allt du sa. Som vi skriver i annonsen är kunskaper i det svenska språket ett krav o. s.v.".  När personen mejlade tillbaka och frågade vilka kunskaper och kompetens han har när det gäller att kunna bedöma någon annans språklig förmåga, fick hen inget svar. Det gjordes alltså inget test utan bara en subjektiv bedömning av en person som egentligen inte nödvändigtvis kan så mycket om språk, men som har svenska som modersmål. Till saken hör att det är ett sådant jobb att man även med bara grundläggande kunskaper i svenska skulle klara sig hur bra som helst. 

Sen håller jag med om att formuleringar kan vara problematiska. I samma länk som du bifogar står det just om språkkrav: "Var noggrann hur du beskriver språkkrav som arbete kräver då de kan upplevas som diskriminerande. Vilka språkkunskaper är relevanta för arbetet och på vilken nivå? Forskning visar att språkkrav förekommer även där det inte är befogat." (min understrykning) Och varför tror ni då att man har språkkrav där det inte behövs? Jo, för att det är ett smidigt sätt att utesluta de man inte vill ha. Dessutom finns det ingen som kontrollerar eller gör en saklig och kvalificerad bedömning om personen i fråga verkligen kan svenska. 

I en perfekt värld (och samhälle) skulle vi inte behöva några sådana annonser oavsett om det handlade om etnisk bakgrund eller kön. Alla skulle ha samma möjligheter och både söka och få ett jobb. Men så är det inte och därför får man ta till sådana här metoder. 

Edit. Sen tycker jag att Alice Teodorescu vinklar det på ett konstigt sätt. Hon verkar tro att man kan få jobbet enbart tack vara sin icke svenska härkomst. Det är inte fråga om det, som sagt. Utan att mellan två med exakt samma kompetens har den med icke svensk bakgrund större chanser. Många gånger i liknande situationer är det personlighet som avgör.  

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2015-08-29 19:39 #14 av: [Carpinus]

När det gäller anställningar så är det ju "köparens marknad" och har alltid så varit. Man kan välja sin personal som man vill och låta dem falla genom vilka luckor som helst, så länge man håller sig till vissa lagar. Mycket handlar om personkemi. Så sent som idag läste jag om en tjej som inte fick ett jobb för att hon har ymnig handsvett. Hon kan ju med fog invända att det stod inget annonsen om att man inte får ha handsvett, men till vilken nytta? Det är det DO nu skall avgöra.

Själv sökte jag i ungdomen (vilket inte var igår, det medges!) ett bankjobb, och kände att "yes, jag är hemma" - jag insåg att jag var sist kvar i konkurrensen. Då kom frågan: "kan ni servera?" Jag blev lite ställd, för jag skulle ju jobba med kassahantering! Då förklarade bankmannen att man hade affärsluncher ibland, och då förväntades man ställa upp på det. Jag stammade fram att jag hade ju ingen erfarenhet, men att jag kunde väl lära mig. Så gick det som det gick, fjorton dagar senare var jobbet utannonserat på nytt,  jag fick tillbaka mina handlingar per post utan förklaring och lika bra var det! Men det hade ju underlättad för alla parter om det hade stått i annonsen att man skulle servera också! Och lite så är det väl fortfarande: någon har tatueringar, en annan handsvett och en tredje kanske stammar. Ingenstans stod det i annonsen att det var diskvalificerande, men jobbet fick man inte.

Anmäl
2015-08-29 20:29 #15 av: Tjeja

Jag vara ert nya svenskleraret

Anmäl
2015-08-29 21:35 #16 av: Tjeja

suck... det är tyvärr tvålgröpa i båda lägren... sällan någon vettig balans i svensk politik. :(

Anmäl
2015-08-30 16:10 #17 av: Zepp

Framförallt borde man reagerar på att det är svårt att rekrytera manliga partiledare!

Inte undra på att männen söker sig till SD!

Snart det enda parti som företräder "missnöjda vita heterosexuella medelålders män"!Galen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-06-29 20:11 #18 av: Nomen Nescio

Mer i samma ämne:

"Efter att ha lagt ut en platsannons där man sökte en person med ”erfarenhet av att rasifieras som afrosvensk” fälls nu Utbildningsradion av Diskrimineringsombudsmannen. Formuleringen bryter mot diskrimineringslagen, fastslår DO.

Det var inför en serie om normkritik utifrån afrosvenska perspektiv som UR i februari sökte en ny inslagsproducent. I annonsen skrev man bland annat:

”Vi ser gärna att du har erfarenheter av att vara reporter och/eller redaktionellt arbete. Du är också driven, kreativ och har erfarenheter av att rasifieras som afrosvensk/afrikansvensk”.---

"Nu fastslår DO att annonsen varit ämnad att avskräcka människor med en viss etnisk tillhörighet, och därmed ”utgör direkt diskriminering” och bryter mot diskrimineringslagen."---

"Eftersom UR brutit mot diskrimineringslagen har man behövt visa upp dokumentation i utredningen för hur man arbetar med mångfald inom organisationen, och att man inte diskriminerar människor på grund av deras hudfärg.

Då UR gjort detta och ”skyndsamt åtgärdat formuleringen” bedömer DO att ingen ytterligare åtgärd behövs."

SVT

Anmäl
2016-06-29 22:49 #19 av: Zyperior

"Rasifierad". Årtiondets mest pretentiösa ord.

Läste en artikel om samma nyhet idag, där det framgick att programmet skulle diskutera bland annat vithetsnormer.
Kommer man diskutera "svarthetsnormer" också?

När vita utsätts för diskriminering är det dessutom fine att bara sudda bort och glömma. Men när mörkhyade utsätts för det då vässas högafflarna och rasiststämplarna duggar tätt.
Men vi ska för guds skull inte glömma att vita är privilegierade, inte mörkhyade.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.