Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 4347 ggr
[Carpinus]
7/26/15, 8:37 AM

R-ordet, en retorisk frälsarkrans

Läser i en tråd hur en debattör på tämligen lättvindiga grunder markerar rasiststämpeln mot en annan diskussionsdeltagare.

Jag tycker att man märker i media hur allt fler börjat uppmärksamma det här utspelandet av rasistkortet som ett tecken på argumentbrist, att det blivit ett lätt genomskådat retoriskt grepp och en metod att söka samförstånd och stöd från andra rasisminkvisitorer.

 Det enda det för med sig är att rasisttermerna blir utnötta och degraderas från något allvarligt till intetsägande invektiv.  "Senast igår skrev Jennifer Wegerup i en krönika i Aftonbladet att "ordet rasist och ­rasism (borde) användas med betydligt större intelligens och ­urskiljning, innan de helt förlorar sitt viktiga värde." Kan inte annat än instämma!

Annons:
Zyperior
7/26/15, 11:16 AM
#1

Förr kunde någon säga till mig att någon va rasist och det va då säkrare att gå på att detta stämde än att förlita sig på den utpekade rasisten. Idag är det snarare tvärt om.

Tycker det är konstigt att folk, inte nödvändigtvis du Carpinus, reagerar på detta nu. En sisådär 10 år efter att det började. Det som Wegerup skriver har varit självklart för många väldigt länge. 

Men men, de första fyra åren av SD-aktualiteter va jag inte mycket bättre. Det ligger ju i tiden att folk sakta men säkert vaknar upp. En del långsammare än andra.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
7/26/15, 11:24 AM
#2

#1 Jovisst är vi många som varit medvetna om det här tillvägagångssättet länge! Det som jag  pekar på, och som jag skriver, är att allt fler och inte minst då i media talar och skriver öppet om det här systematiska skuldbeläggandet. Så upplever jag inte att det har varit förut.

Sedan får man ju inte sticka under stol med att det existerar rasism i vårt samhälle och på många håll, inte bara hos de bespottade "svennarna".  Rasismen mot judarna i Malmö och mot vissa kvinnliga debattörer med invandrarbakgrund visar att den förekommer inte minst hos sådana som själva varit flitiga med att vifta med rasistkortet genom åren.

[Carpinus]
7/27/15, 1:34 PM
#3

_"Nu har något hänt. Rasist har ropats så många gånger att folk slutat ta åt sig. De upprörda texterna har blivit orimligt navelskådande. När det på allvar diskuteras om felaktigt könskodade myror i senaste Marvel-filmen Ant-Man. Då vet man."---

"Helt enkelt: Vänstern har tappat greppet om debatten. Den berömda åsiktskorridoren, byggd på av upprörda texter och rasist-shameing har rasat.
Kvar står vänstern på reträtt i frågor de borde ha svar på, som hur Sverige rent praktiskt ska hantera den höga invandring vi i humanismens namn har, och hur vi egentligen ska förhålla sig till brutala IS och hotfulla Ryssland. Genom att banka ner motståndet istället för att formulera svar, bli upprörd istället för att diskutera alternativ till förbud och upprustning och lägga all energi på interna debatter, istället för att försöka komma på hur drömmar om jämställdhet och rättvisa faktiskt ska bli verklighet i Sverige år 2015, känns vänsterdebatten just nu hopplöst last year."---

 "För det är dags att tänka om nu. Om vänsterkanten börjar ta samtalen som står på agendan på allvar kommer de snabbt märka att de behöver mer att komma med än rasist och genusanalyser av myror. De kommer behöva använda både vassa argument och riktiga, kraftfulla och genomförbara politiska förslag som alternativ till populistiska förbud och krigshets.
Alternativet? SD i regeringen 2018. Garanterat."_

Björn Werner, statsvetare och forskare, i ledarkrönika på GP

Zyperior
7/27/15, 7:24 PM
#4

Sagt det samma ett bra tag, ofta i trådar här på iFokus.

- Zyperior, inte ens högskoleutbildad än.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
7/27/15, 9:01 PM
#5

#4 Det spelar egentligen roll vem som var först och hur länge vi har sagt det, huvudsaken är att allt fler tar avstånd från rasistroparna och visselpipeblåsarna, så ser jag på det.

Zyperior
7/27/15, 9:17 PM
#6

#5 Absolut. Menar inte att hävda mig, ber om ursäkt om det lät så. Menar att man inte behöver vara direkt påläst och världsvan för att inse det som Björn Werner beskriver. Dock är jag lite kritisk till det faktum att om jag fattat detta för längesen, borde en statsvetare fattat det långt innan, men yttrar sig först nu? 

Nåväl, som du säger så är det i grunden positivt. Bättre sent än aldrig.

Tycker dessutom det är väldigt bra att GP, med Alice i fören, nu ger oss med "fel" åsikter en syl i vädret bland ledarsidorna. Kanske därför Björn har hållit på detta uttalande? Han har bara väntat på rätt sen att gå upp på.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Carpinus]
7/28/15, 2:16 PM
#7

#6 Nej, du "förhävde" dig förstås inte alls! Det som vi gemensamt kan fundera över är vad det är som fått korkarna att gå ur så många flaskor samtidigt, och jag ser ingen annan orsak än att SD nu är så stora att de inte kan förtigas längre. Om nu var fjärde-femte svensk är beredda att rösta på dem så kanske de säger det som ingen vågat säga förut, ungefär som den lille killen i Kejsarens nya kläder? Det får givetvis återverkningar även hos samhällsdebattörerna!

Vad gäller statsvetare så vet jag inget om just Werner. Han har kanske sagt sin mening redan tidigare utan att ha haft forum för det. Samtidigt verkar det ju vara en förhållandevis ung kille, så han kan ju vara tämligen ny i sin roll. Däremot har vi ett antal flitiga debattörer som är statsvetare samtidigt som de är socialdemokrater. De lyckas inte alltid sitta på två stolar samtidigt, ändå behandlas de med respekt i det politiska Sverige. Det ger mig lite Sovjetvibbar…

SD är inte "mitt" parti, men det de säger i några för vår fortsatta välfärd och förmåga att erbjuda ett drägligt liv för pensionärer och yrkesarbetande (givetvis inklusive invandrare) är så väsentligt att jag inte kan kasta bort min röst på något annat parti. Enda alternativet är blankröst i så fall…

[Carpinus]
8/7/15, 1:41 PM
#8

_"Tonläget i svensk debatt närmar sig snabbt febriga nivåer. Det är illavarslande på många sätt."---

 I veckan skrev riksdagsledamoten, Ali Esbati (V) på sin blogg att ”en bredare svensk höger” håller sig med en ”fascistoid människosyn”. Detta med anledning av att flera borgerliga opinionsbildare, inklusive Moderaterna, vill göra något åt förekomsten av organiserat tiggeri.
Men Sverige hör till det fåtal länder i Europa som inte har någon sådan lagstiftning.
Känsliga frågor tjänar på att diskuteras sakligt. Istället slungas nu allvarliga anklagelser om fascism och rasism hejdlöst mot debattmotståndare. Risken är stor att viktiga begrepp förlorar sin mening. Möjligen är det så det ser ut när det offentliga samtalet bryter samman."---

 "Det är inte de journalister som påpekar samhällsproblem som ska sitta på de anklagades bänk.
Utanförskap, skjutningar, handgranater och växande islamistisk extremism är på riktigt. Det är de makthavare som fattat de avgörande besluten som bär ansvaret."---

 "En politiker måste bedömas efter konsekvenserna av sitt handlande. Ansvaret ska placeras där det hör hemma. Hos dem som getts förtroendet att styra landet."_

Håkan Boström, ledarkrönika GP

[Carpinus]
8/29/15, 11:33 AM
#9

Att tolka in rasism i helt vardagliga sammanhang kan dessvärre få förödande konsekvenser. Törs man längre skratta åt människor som övertolkar namn på glassar och bakverk som "rasistiska"? Där andra ser tillfälligheter och bagatellartade uttryck kanske de upplever djup oförrätt och nedvärdering?

"Vester Flanagan mördade kallblodigt sina två ex-kollegor i direktsänd tv. Nu avslöjas orden som kan ha gjort reportern Alison Parker, 24, till ett av hans offer. ”Alison fällde rasistiska kommentarer” twittrade mördaren medan han jagades av polisen."---

"Han ska ha reagerat på kommentarer som hon uttalade 2012 och som han då också rapporterade till ledningen för stationen. I Flanagans anmälan framkommer att Alison ska ha sagt att hon ”skulle svänga förbi en adress” och ”ge sig ut på fältet”. Ord som Vester Flanagan ansåg vara ren rasism, uppger New York Post. Enligt andra kollegor på tv-stationen handlade det om helt normal jargong som de flesta använde dagligen. – Vi kunde säga saker som ”reportern är ute på fältet”. Då kunde han titta på oss och säga: ”Vad säger du, bomullsfältet? Det är rasistiskt”, säger kameramannen Trevor Fair, 33, till tidningen."---

"– Det är helt vardagliga ord hon använde. Trevor Fair säger till tidningen att Vester Flanagan ofta misstolkade de vardagliga uttrycken som rasism. – Den här killen var en mardröm, säger han till New York Post."

Aftonbladet

[Hayabusa]
8/29/15, 12:14 PM
#10

#9 Galet sjuk händelse.

[Carpinus]
9/1/15, 8:19 AM
#11

_"Schlagerprofilen Richard Herrey, som också arbetar som programledare på Sveriges Radio, har lämnat in en stämningsansökan om 30 000 kronor för förtal mot Aftonbladet och journalisten Martin Aagård.
Det handlar om en twitterkommentar där Herrey kallats för rasist.
– Det handlar om att någon har kallat mig för något som jag inte kan acceptera. Någon försöker rikta missaktning mot mig, och det är att gå för långt helt enkelt, säger Richard Herrey."---

"Det här målet kan bli principiellt mycket viktigt. Stämningsansökan är i första hand riktad mot Aftonbladet och i andra hand mot Martin Aagård själv. I stämningsansökan hävdar advokaten att Aftonbladet har ett så kallat principalansvar för journalisten, i sin roll som arbetsgivare."---

"Richard Herrey själv säger att det här inte handlar om pengar, utan om att sätta ner foten mot en hård samtalston i sociala medier.
– Om en journalist på en stor tidning, som också har till uppgift att twittra i tjänsten, använder det till att förtala människor blir det ju en svår skiljelinje att dra, vem som är ansvarig för vad."---_

Aftonbladet

[Carpinus]
9/14/15, 7:06 PM
#12

#0 Tyvärr har det här ämnet åter aktualiserats. I stället för att skriva om det på nytt i en annan tråd nöjer jag mig med det som sagts ovan.

[Carpinus]
12/3/15, 9:04 PM
#13

"Regeringen bedriver en rasistisk politik – om den inte ändras bör S-regeringen avgå. Det är kravet som SSU Stockholm nu ställer på Löfven.

"Regeringens senaste migrationspolitiska förslag är i praktiken rasistisk politik", skriver ungdomsförbundets avdelning på sin Facebook-sida."---

"Maria-Elsa Salvo är vice ordförande i SSU Stockholm. Hon menar att flera SSU-distrikt uttryckt sig liknande och att Stockholmsdistriktet inte är ensamma i sina åsikter."---

Aftonbladet

Annons:
[helga21]
12/3/15, 10:57 PM
#14

Oj vad trött jag blir 😴

Zyperior
12/4/15, 12:12 AM
#15

Nåväl, nu får Partitopparna i regeringen smaka på sin egen medicin att grundlöst bli kallade för rasister.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Emo
12/4/15, 7:17 AM
#16

#11 Spännande att följa om det inte slutar med förlikning.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[[eskils_]]
12/5/15, 11:40 AM
#17

En välskriven, klok och underhållande SvD-artikel av Lasse Granestrand idag om den senaste tidens flyktingdebatt i ankdammen Sverige. Några citat:

"Det skapades ett debattklimat där statsminister Fredrik Reinfeldt blev hudflängd för att han påpekade att de alarmerande arbetslöshetssiffrorna till stor del beror på utrikes föddas brist på arbete. (I dag är arbetslösheten bland infödda 4,5 procent och bland utrikes födda 21,6 procent.)

Det blev ett debattklimat där migrationsminister Tobias Billström använde ordet ”volymer” i samband med ett resonemang om invandring. Han blev uppläxad av Fredrik Reinfeldt och möttes av ett krav på avgång från Stefan Löfven.

Det var ett debattklimat där SVT-reportern Mats Knutson fick skoningslös kritik för att han ställt frågan: Hur mycket invandring tål Sverige?

Hos både politiker och reportrar var intresset för sakfrågorna nära noll. Formuleringar och det politiska spelet var allt.

Rasist blev ett modeord."

"Nu ändras det mesta och det går fort.

Ståndpunkter överges. En historisk vändning kom i tisdags. Man hänvisar till att verkligheten har förändrats. Men mycket låg sedan länge i korten och var förutsägbart.

Om rikspolitiker och medier gjort sitt jobb hade det funnits en större beredskap, den politiska verktygslådan hade inte gapat tom eller fyllts med så många alltför snabbt ihopsnickrade lösningar. Det blev en reträtt i panik.

Sist på bollen var Socialdemokraterna."

"Den specifika utsatthet som invandrarskap innebär, oavsett klasstillhörighet, har negligerats. Utan att tydligt se verkligheten är det svårt att vara social ingenjör."

"Nu är U-svängen gjord och alldeles för många rikspolitiker och reportrar försöker glömma vägen hit.

Allt detta måste sägas. Även om det blir dålig stämning."

Tummen upp

[Carpinus]
12/5/15, 12:13 PM
#18

#17 Ja, det var ju så det blev!  Känns som det bara är att sopa ihop resterna efter ett fullskaligt samhällsexperiment som inte höll måttet. Tyvärr är det de som skapade haveriet som nu skall ge sig på att bygga det nya Lyckoland, ver. 2.0. Men först vill de in i Säkerhetsrådet och tala om för världen hur bra vi är…

[Bermudas]
12/5/15, 12:23 PM
#19

#17 otroligt! Så här i backspegeln kan man knappt fatta vilken masspsykos som rått. ( Och i viss mån ej är över än .inte minst bland vanligt folk som ännu vägrar se verkligheten utan tycks fortsätta att leva i la la-land, där pengar och mänskliga resurser att ta hand om världens människor är outsinligt) Man har satt folk vid skampålen som vågat sig på att bara andas om siffror, om volymer, om problem….och detta galna förfarande har gjort att vi har massor med folk som trott att Sverige är schlaraffenland men nu tvingas bo på gatan, eller sitta och ruttna på obygden utan något att göra och ångra att dom kom. Här en bra replik från Twitter av Täbyfarsan: Jan-okt: SD har fel, alla är välkomna, Nov: vänta nu, vi har varit naiva Dec: hjälp, stopp, Stopp, STOPP

[Carpinus]
1/13/16, 1:08 PM
#20

"Jag är bestört över den flodvåg av texter som nu massproduceras av Sveriges mest profilerade feminister i akt och mening att relativisera sexuella övergrepp på kvinnor och ursäkta en vidrig syn på kvinnan, hennes kropp och hennes sexualitet som hör hemma i ett annat årtusende."---

_”Rasist” är tveklöst 2000-talets mest missbrukade ord och har kommit att användas för att tysta misshagliga personer och element. Att bli stämplad som rasist i dagens Sverige är värre än att misstänkas för att vara pedofil eller styckmördare. Jag tar den risken."
_

"Vad är då en rasist? En rasist är en person som anser att det finns rasspecifika, essentiella egenskaper. Det anser inte jag. Däremot menar jag att vi alla påverkas av det sammanhang och den kontext vi befinner oss i.

De värderingar vi växer upp med. De normer som omger oss påverkar naturligtvis oss, vår moraliska identitet och vårt agerande. Värderingar är sega, vilket betyder att de tar tid att ändra.

"Andra kulturer har andra värderingar och normer angående manligt och kvinnligt, angående sexualitet. Detta måste diskuteras, på riktigt, inte trivialiseras och relativiseras."

Ann Heberlein, lektor i etik vid Lunds universitet, på Expressen debatt

Annons:
[Carpinus]
1/15/16, 11:57 AM
#21

"Utrikesminister Margot Wallström är mycket upprörd över anklagelserna från en israelisk minister att hon skulle vara antisemit. – Det måste upphöra, säger hon till TT."---

Gissar att det finns de som säger "välkommen i klubben" - så enkelt kan man bli påklistrad en oönskad etikett! Kanske en tankeväckande upplevelse för en socialdemokrat?

[Bermudas]
1/15/16, 12:22 PM
#22

#21 eller hur! ;-)

[Nomen Nescio]
5/28/16, 6:04 AM
#23

_"Det verkliga allvaret ligger i hur illa de etablerade partierna har hanterat de utmaningar som redan före flyktingkrisen förmått så många europeiska medborgare att vända sig till just populistiska partier.
I stället för att lyssna och söka ta till sig medborgarnas oro och frustration har man reflexmässigt valt att ta till skamstämpeln, att fördöma och isolera, allt för att blockera nya partibildningar. Det har inte varit framgångsrikt.
Som tydligt framgår av det svenska exemplet har skambeläggande och brännmärkningar för rasism snarast tenderat att stärka de populistiska krafterna. När uppåt en femtedel av landets befolkning upplever att de brännmärks som rasister, då har de etablerade partierna lidit ett mycket allvarligt nederlag, ett nederlag de kommer att få mycket svårt att hämta sig från."---

"Vi står nu alla inför en ny tid, en tid av politisk turbulens där politiska agendor kommer att utformas – i demokratisk ordning – av anti-politiker som Trump, Wilders, Le Pen, Hofer, Orban och Farrage. Det kunde undvikits, om de etablerade partierna inte varit så förtjusta i att brännmärka snarare än att lyssna."_

Ur inlägg på Aftonbladet debatt av Stefan Hedlund, Professor i öststatsforskning, centrum för Rysslandsstudier, Uppsala Universitet

[Nomen Nescio]
6/21/16, 10:38 PM
#24

_"Trots det ångrar Lars Vilks inte sina Muhammedkarikatyrer. Däremot skulle han ha agerat annorlunda om han gjort samma teckningar i dag.
Han hade gått till ännu skarpare angrepp mot islamismen.
– 2007 var jag en politisk oskuld. Helt nybörjare. Jag hade ingen insikt i komplexiteten och hade aldrig hört uttrycket islamofob. Jag visste inte ens att man skulle säga muslimer. Jag sa fortfarande muhammedaner, säger han i en intervju med sajten Kit."---

"Samma dag som riksdagen röstar om strängare asyllagstiftning konstaterar han att pendeln svängt i samhällsdebatten – och i förlängningen också synen på hans konstnärskap:
– Klimatet har förändrats ganska drastiskt det senaste halvåret. Det är bättre konjunktur för mig nu. Nu är det inte lika lätt att svänga sig med rasiststämpeln längre. Det som var rasism igår, har blivit officiell regeringspolitik i dag. Rätt mycket luft har gått ur, säger han till Kit."---_

Expressen

kamera0710
6/22/16, 7:01 AM
#25

#24 Men när Vilks yttrat sig på ett sätt som gjorde Sion (Stop Islamization of Nations) sura var han visst tvungen att yttra sig på ett sätt som gjorde dem nöjda…

"När det gäller rätten att uttrycka sig kränkande om islam, rätten att undersöka konstens gränser åt DET hållet är Lars Vilks benhård. Han sätter rentav sitt eget liv på spel. Han offrar ALLT för yttrandefriheten.

Men det räcker alltså med hotet om en inställd New York-resa för att han ska vika sig för den högerextrema falangen, be om ursäkt för jämförelsen med Ku Klux Klan och tvinga sig själv säga något smickrande om Sion.

Så utomordentligt ryggradslöst. Han säljer sin konstnärliga integritet, sin rätt att uttrycka sig, för ett par nätter på lyxhotell på Manhattan. Kanske kom vi där en liten bit närmare sanningen om Lars Vilks."

Kan bara instämma i Janne Josefssons ordJag blir inte klok på karln.

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/lindstrom-plotsligt-viker-sig-vilks-ryggrad/

kamera0710
6/22/16, 7:18 AM
#26

Lite fler tankar om Lars Vilks:

”I Sverige är nazister ett större hot mot konstnärlig yttrandefrihet än extremistiska muslimer. Konstnärer som Peter Johansson, Elisabeth Ohlson Wallin och Nathalia Edenmont hotas ständigt till livet av högerextrema. Även SD är ett hot: Riksdagsledamoten Margareta Larsson (SD) föreslog förra året fängelsestraff för Carolina Falkholt på grund av hennes konst.

När EU varje dag vänder ryggen åt miljoner muslimer som flyr från exakt samma slags våldsamma ideologi som Lars Vilks hotas av, kan det kännas futtigt att lägga energi på att hävda en enda privilegierad europeisk mans rätt att smutskasta muslimska symboler. Därför tror jag många har svårt för Vilks-fallet. Ändå måste man lyfta blicken från personen. Principen som han representerar, yttrandefriheten, är omöjlig att kompromissa med.”

http://fokus.dn.se/lars-vilks/

[Nomen Nescio]
6/22/16, 8:10 AM
#27

#25 Knappast förvånande att Lindström tyckte det 2012, och att du citerar det 2016 - du famlar ju omkring på google i jakt på fragment av meningar som du kan göra till dina, oavsett om det är relevant i diskussionen eller ej. Den springande punkten i #24 är faktiskt inte Lars Vilks, utan den förändrade svenska regeringspolitiken, som gjort gamla invektiv mossiga.

#26 Samma sak där, du försöker få till en Vilksdebatt. Där har du faktiskt lyckats hitta något mer aktuellt, citatet är från november förra året. Hade du velat ha den ämnesaktuell så kunde du med fördel ha citerat inledningen. Där står: ("Sedan flera år lever han som en fånge i sitt eget land, under dödshot från terrororganisationer som IS, al-Qaida och al-Shabaab. I februari överlevde han den terrorattack i Köpenhamn som krävde två liv.

Lars Vilks bor på hemlig ort med livvakter dygnet runt. Ett instängt liv med rastning utomhus en gång om dagen. Han arbetar hårt och drömmer om att få ställa ut sina verk på ett galleri.) Men Vilks har blivit radioaktiv. Få vågar ta i honom. Det handlar om terrorskräck – men också om politik. Vilks, är inte han rasist?" (Min parentes resp. fetstil.)

Alltså: från frågeställningen om Vilks är rasist till att han själv  ett halvår senare säger "Nu är det inte lika lätt att svänga sig med rasiststämpeln längre. Det som var rasism igår, har blivit officiell regeringspolitik i dag. Rätt mycket luft har gått ur." Det är en dramatisk förändring, som inte säger så mycket om Lars Vilks men desto mer om den svenska politiken och hur det som var "rasism" igår blivit en del av nödvändiga åtgärder för att hejda en skenande utveckling. Där är Lars Vilks en markör av skeendet, men huvudperson är han i andra trådar.

Annons:
[Hayabusa]
6/22/16, 8:29 AM
#28

Man får tycka vad man vill om Lars Vilks men är döden ett adekvat straff?

72mm
6/22/16, 8:41 AM
#29

#25 Så du vill utmåla Vilks som en hycklare, vi fattar. 

Om man ritar karikatyrer av en 1600 år gammal profet riskerar man att få halsen avskuren och måste leva på hemlig ort med ständig polisbevakning och om man inte säger vad amerikanska islamkritiker vill så får man inte gå på cocktail-party. 

Gör man båda delarna är man alltså en hycklare. 

Du tycker inte att det är lite som att anklaga moder Theresa för att inte vara ordentlig katolik för att hon hoppade över aftonbönen en gång? 

Men artikeln från 2012 illustrerar ju ändå på ett bra sätt hela problemet, och förändringen som skett. 

Diskuterar man huruvida Vilks har rätt att rita Muhammed? Diskuterar man problemet med resultat detta får? Diskuterar man den utbredda åsikten bland världens och Sveriges muslimer att man har rätt att både känna sig kränkt och att skära i sådana tecknares halsar? Nej, inte då. Man angriper istället personen Vilks. 

Visst är det genomskinligt så här ett halvt decennium senare? 

Annars gjorde ju Nomen ordentlig slarvsylta av dig i #27.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
6/22/16, 11:18 AM
#30

#27/#28 Eftersom Lars Vilks kom upp i diskussionen ville jag bara påpeka att han är en vindflöjel utan ryggrad. Men även sådana personer har självklart sin yttrandefrihet. Och dödshot ska inte accepteras.

kamera0710
6/22/16, 11:21 AM
#31

#29 Ja, jag anser att Lars Vilks är en hycklare som gett den krökta ryggraden ett ansikte. Men ryggradslösa hycklare har också sin yttrandefrihet och han ska självklart få teckna sina rondellhundar.

[Nomen Nescio]
6/22/16, 11:28 AM
#32

#30 Antar att du menar att du ville påpeka att din mening är att " han är en vindflöjel utan ryggrad"? Många andra anser nog att han är en av få kulturpersonligheter som verkligen har en "ryggrad" och som har handlat konsekvent därefter (med enstaka snedsteg).  Skönt att du ändå anser att han får ha sin yttrandefrihet…

Men, som redan sagts, det är inte Vilks vi huvudsakligen diskuterar i den här tråden.

#31 Tack för språkblomman: "gett den krökta ryggraden ett ansikte". Den formuleringen  har du nog klurat på en bra stund! 😉

kamera0710
6/22/16, 11:35 AM
#33

#32 Om du inte noterat det har jag återkommande betonat vikten av yttrandefrihet. Även när det är yttranden som många finner osmakliga. 

Funderade inte så länge på språkblomman, den bara dök upp.

[Hayabusa]
6/22/16, 11:39 AM
#34

#31 Fast det är just det Vilks egentligen inte får - göra sina rondellhundar mm

#32 Kan bara instämma. "Den krökta ryggraden" fick inte sitt ansikte av Vilks utan av många före honom:

"En av, om inte rentav den, sak som ledde till flest dödsfall under 1900-talet var tveklöst kommunism".

Annons:
kamera0710
6/22/16, 11:47 AM
#35

#34 "Fast det är just det Vilks egentligen inte får - göra sina rondellhundar mm"

Har du noterat att han har skattefinansierade livvakter dygnet runt, för att han ska kunna använda sin yttrandefrihet? Och jag tycker det är helt rätt, med tanke på hotbilden mot honom.

[Nomen Nescio]
6/22/16, 11:51 AM
#36

#35 Det vore ännu mer rätt om han inte behövt livvakter alls för att han bara uttryckt sin åsikt i yttrandefrihetens högborg på jorden. (Nog om Vilks, åtminstone  från min sida:  åter till ämnet R-ordsraseriet!)

[Hayabusa]
6/22/16, 11:52 AM
#37

#35 Jag har noterat att Vilks, eller andra, inte får lov att kritisera religion utan exempelvis dödshot.

"…han ska självklart få teckna sina rondellhundar." Men så ser inte verkligheten ut.

[Nomen Nescio]
10/10/16, 11:50 AM
#38

 #0 "I dag har ordet ”rasist” blivit lika populärt som skällsord som ordet fascist var på 1970-talet, och förmodligen används det lika felaktigt. Hur många som kallades ”fascist” på 70-talet var fascister i dess ursprungliga, med Mussolini och Italien förknippade, bemärkelse? Inte många. Och hur många som i dag kallas ”rasister” är sådana som ”värderar och behandlar människor efter deras ras och förmenta rasegenskaper”? Inte särskilt många, skulle jag tro.

Anna Kinberg Batra (M) blev i tv pressad att svara på om hon ansåg att SD var ett rasistiskt parti och klämde till slut ur sig ett jakande svar på frågan med motiveringen att ”de skyller ju alla problem på invandringen”. Är en kritisk syn på svensk invandrings- och flyktingpolitik synonymt med att vara rasist?  Om man ville ha en mindre generös invandrings- och flyktingpolitik i Sverige än vad vi hade 2015 var man då automatiskt rasist? I så fall var alla Europas regeringar (utom möjligen Tysklands) rasistiska.

Det vore tacknämligt om de som deltar i den offentliga, politiska och intellektuella diskursen i vårt land någon gång kunde fundera över vilka ord de använder. Vad orden egentligen betyder och kanske också någon gång förklarade för ”den obildade massan” som läser och hör dem vad de betyder."

Ur inlägg av Göran Ståhle, konstpedagog och författare, på Expressen debatt

[Nomen Nescio]
2/2/17, 10:54 AM
#39

Till sist verkar användarna insett att man nu idisslat sönder rasistepitetet, och då gäller det att ta till något minst lika starkt. Istället för r-ordet är det b-ordet som är det nya invektivet, att användas om allt misshagligt till höger om sosseriet.

Mathias Bred på GP:s ledarsida särskådar fenomenet.

[Hayabusa]
2/2/17, 11:06 AM
#40

#39 Är det inte dessutom som så att S, på kommunal nivå, samarbetar med SD? Hur tolkar man det? Att b-ordet blivit röd-brunt?

PS Nej, inte i alla kommuner.

Zyperior
2/2/17, 7:30 PM
#41

En viktig fråga värd att ställas är också, när kan vi börja använda ordet rasist igen med den effekt man önskar det får, mot de verkliga rasisterna? Ska vi låta vänstern missbruka sönder alla sådana här begrepp tills vi jämnat ut lexikonet till att alla kraftfulla epitet har ungefär samma magnitud som "du är dum!"

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Emo
2/3/17, 5:43 AM
#42

#41 Jo, det är så det fungerar. Om någon grupp missbrukar ett ord eller en symbol länge nog (några år) så tar den gruppen över den nya betydelsen.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Sommarek
2/3/17, 8:31 AM
#43

Eller kanske är det så att folk bara vill kunna vara rasister utan att behöva ta illa vid sig när man kallar dom för det dom är för att dom vet att det är en felaktig ideologi som dom inte helt vill stå för…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zyperior
2/3/17, 7:52 PM
#44

#43 Menar du på allvar att man inte missbrukat ordet rasist de senaste åren?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Sommarek
2/4/17, 7:13 PM
#45

#43 De fall jag jag har noterat har handlat om folk som har kallat svarta för apor, påstått att folk från vissa länder har lägre IQ än andra och ansett att man borde sänka flyktingarna från Syrien i havet, inte att man är kritisk mot invandrarpolitiken som alla offerkoftarassar påstår. Jag är själv kritisk mot invandrarpolitiken, men råkar bara inte beskylla invandrarna för den.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zyperior
2/4/17, 11:01 PM
#46

#45 Då får man vänligt men bestämt be dig flytta ut från den sten du bott under de senaste tio åren. Politiker (inte SD) har kallats rasister för att de nämnt orden "volymer" och "invandring" i samma mening. Samhällsdebattörer och ledarskribenter har kallats rasister när de talat negativt om invandring, inte invandrare utan exempelvis tyckt att Sverige inte klarar av höga nivåer av invandring eller motsatt sig så kallad fakta att vi skulle "tjäna på invandringen". Här på iFokus har jag och många med mig bemötts av epitetet trots saklig argumentation om invandringspolitik och inget annat.

Jag ställer mig väldigt tveksam till att man ens behövt delta aktivt i debatten för att "notera" detta missbruk av ordet. Hela ditt inlägg #45 talar inte emot det på något sätt utan belyser snarare en pinsam ignorans utan dess like för hur vänster/PK agerat istället för argumenterat i åratal.. (Insert facepalm-emoji here).

Det ironiska i hela detta enligt mig är att idag är de som är mest insnöade på rastillhörighet och dess betydelse just vänstern och PK. Ta Black Lives Matters rörelsen, där ras är centralt och ger dig auktoritet inom själva rörelsen och är du vit så ska du bara hålla med eller vara tyst. Hade det funnits en rörelse som hade samma inställning mot mörkhyade så hade jag och alla andra normalt funtade människor lätt konstaterar att det handlar om rasism. Varför är det inte så med BLM?

Ta feminismen och inte minst den radikala vänsterfeminismen där det är fritt fram att häva ur sig begrepp som "vit cis-man" för att stämpla både kön, sexuell läggning och ras som egenskaper på en person.

Sist men inte minst, ta massinvandringspolitiken som vänstern/PK fortfarande önskar. Va ledde den till? Minskade den faktiska rasismen på grund av den? Jag tycker det är solklart att ställer man en infödd befolkning mot en invandrad befolkning så som Alliansen och sedan S/MP gjorde så föder du motsättningar och ökad rasism. Sprider man falskheter så som att mångkultur är något bra så får man fanimej skylla sig själv när Nordiska Motståndsrörelsen marscherar på våra gator.

Det finns ur mitt perspektiv hur många exempel som helst som gjorts till en ras-fråga först när vänster/PK tar i det:

Ta Kinapuff-debatten. Tror väldigt få om ens någon reflekterade över bilden på förpackningen (en förhållning jag tycker är så orasistisk den kan bli). Så är vänstern där med sina trångsynta små hjärnor och bara för att de ska kunna visa upp på Facebook vilka "fina" människor de är för sina vänner och få likes så ska de tycka något om det. Vips så från att vara något ingen bryr sig om, så talar folk om raser och tillhörigheter (på grund av en jävla godisförpackning).

Ta debatten om n-ordet (som jag är tveksam ens får nämnas här idag utan att man blir censurerad). Det förekom i många år i barnböcker, i tv-serier (Rena Rama Rolf exempelvis), i namn på bakverk. Tror knappast Svensson hade mer eller mindre fördomar om mörkhyade då än vad man har idag. Men så är vänstern där igen och gör en grej av det. Det va ju knappast så att högerextrema gick och hänvisade till Pippi Långstrump för att rättfärdiga sina fördomar.

Minns själv en debatt i TV jag såg när en mörkhyad kvinna får ordet, och för mig va hon som vilken annan person som helst. Reflekterade inte alls över hennes hudfärg. Tills hon öppnade käften och började harva om rasifiering och gjorde en grej av att hon va mörkhyad. Jag hade troligtvis inte reflekterat över hennes hudfärg än idag, hon hade aldrig benämnts som "en mörkhyad kvinna" av mig, om hon inte gjort sin ras till en grej.

Rasism är idag vänsterns starkaste vapen i sin kamp mot rasismen. Lol.. wtf.. gtfo..

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Sommarek
2/7/17, 1:23 PM
#47

😂 Jag vet inte ens var jag ska börja, så jag tror jag låter bli. Morgondagens analfabeter, och allt det där, och när något är så snedvridet så finns det inte mycket som kan rätta till det. Hoppas offerkoftan är mjuk.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

mangemani4
2/7/17, 9:53 PM
#48

dagens folk verkar inte ens veta vad det är de säger, de slänger med ordet rasist till höger och vänster och vet inte ens vad ordet betyder. det verkar som att de enbart använder ordet för att de inbillar sig att kallar de motståndaren för rasist, så är det sista spiken i kistan och sedan har de vunnit diskussionen, motståndaren behöver inte vara rasist, men ordet används ändå för de tror att det ska täppa till käften på motståndaren då de har slut på argument och när de märker att det finns folk som inte håller med dem.

de idiot förklarar sig själv. folk borde verkligen lyssna på vad de är egentligen de står och säger och även ta reda på vad det betyder innan ordet lämnar deras käftar. samma med floskeln, det felöversatta "allas lika värde", en stor majoritet vet inte ens om att det inte finns något som heter "allas lika värde" utan "allas lika VÄRDIGHET", men likt förbannat så slänger de med floskel om och om igen. folk är inte smarta och uppenbart inte utbildade.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Zyperior
2/8/17, 8:44 PM
#49

#47 Vem är offret här? Samhällsdebatten blir dysfunktionell och vi alla är offer skulle jag säga. De som utsätts för verklig rasism är offren när man inte effektivt kan avfärda och ta avstånd från rasismen då den, av så kallade antirasister blandas ut i retoriken med legitima åsikter om invandring och bagateller. Din till synes arroganta attityd talar för att du är nöjd med det? Nu i dagarna med polisen Peter Springares Facebook-inlägg fick vi svart på vitt att din "notering" om hur ordet används inte är något annat än ignorans.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]1
5/30/17, 12:55 PM
#50

#8 Vänsterpartisten Ali Esbati är i farten igen och kallar GP:s ledarskribent Alice Teodorescu för "högerextrem hetsanförare".

 "Om detta är nivån från en folkvald, vad ska vi då förvänta oss från anonyma nättroll?", kommenterar Teodorescu till Expressen.

Zepp
5/30/17, 9:11 PM
#51

Nämen.. vad är det för fel på R-ordet?

Dvs om man skyller allt på andra personer som inte har samma etniska bakgrund som en själv så är det väl knappast något problem?

Och att Teodorescu är högerextrem är knappast en nyhet!

Problemet som uppkommer härvidlag är hur de som allt som oftast är anhängare av de etniska/kulturella  skillnaderna som orsak till de oftast inbillade problemen omfattar hennes retorik.. trots att hon borde enligt deras egen retorik vara en del av problematiken?

Men som sagt vad.. alla som omfattas utav själva R-symptomet har allt för ofta samma agenda.

På så sätt förenas de.. fast de borde enligt sin egen retorik oftast ta avstånd från varandra!

Menna.. glöm över huvudtaget att retoriken inte existerar i andra läoc nder.. budbärarna är i princip samma skrot och korn! 

Det jag saknar är främst konsekvens.. alla som omfattas inom R-begreppet borde mötas på någonn Internationell konferens.. och reda ut sina mellanhavanden.. och bestämma sig för att de är samma men hatar varandra!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Göstage]
7/21/18, 10:34 AM
#52

Den som tror att brunsmetarna lugnat ner sig får nog tänka om. Att Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam nämnde hur n-ordet aningslöst användes förr var tillräckligt för att ge dem rasiststämpel på sociala medier. De har nu utsatts för hot, tvingats till offentlig avbön samt nödgats stänga ner sina kommentarsfält. 

"Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam får hård kritik för ett av sina poddavsnitt, där Pernilla använder n-ordet vid flera tillfällen."---

"Avsnittet har fått hård kritik. Lovette Jallow, som driver Instagramkontot Black Vogue, är en av de som uppmärksammat att Pernilla Wahlgren upprepade gånger använder n-ordet, när hon pratar om uttryck som användes förr i tiden. Som exempel återger hon delar ur en gammal intervju där hennes mamma, Christina Schollin, berättar hur det var att spela mot Johnny Nash i en film. – Förr i tiden visste man ju inte bättre, säger Pernilla Wahlgren i podcasten. Men det duger inte som förklaring, menar Lovette Jallow, och kräver att Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam bör avpublicera avsnittet."---

"Nu väljer Pernilla Wahlgren och Sofia Wistam att svara på kritiken. I ett gemensamt uttalande till Nöjesbladet skriver duon att de fått många reaktioner och även hot efter avsnittet. ”Efter vårt förrförra poddavsnitt har vi blivit attackerade av ett uppmanat drev mot oss på våra instagramkonton, där vi helt felaktigt anklagas för att vara rasister. Detta är så långt från oss man kan komma, då vi dessutom i avsnittet flera gånger påpekar allas lika värde oavsett hudfärg eller läggning. Vi använder n-ordet vid tre tillfällen i ett icke-rasistiskt, i ett historiskt syfte för att påpeka hur outbildade vi svenskar var förr i tiden och under vår uppväxt. Nu har vi blivit upplysta om att man i dag inte får uttala n-ordet alls, vilket vi då inte visste.”---

Sedan kritikstormarna tog fart mot Wahlgren och Wistam har de båda valt att ta bort möjligheten att kommentera på sina respektive sociala mediekonton. ”Vi tar till oss av den konstruktiva kritik som har kommit till oss, men accepterar inte felaktiga anklagelser och de hot som vi fått ta emot. Därför har vi stängt våra kommentarsfält”, skriver de och fortsätter: ”Den hetsjakt som just nu sprids i sociala medier och på våra Instagramkonton är inte okej. Och visar än mer hur viktigt det är att ta del av källkritik. Anklagelser och faktafel riktade emot oss av mestadels väldigt unga ungdomar, varav vissa uppenbarligen inte ens lyssnat på vår podd är en skrämmande utveckling av digitala medier som vi kommer tala om i vår nästa podd. Och vi kommer aldrig acceptera det.” 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/8wAwRx/pernilla-wahlgren-och-sofia-wistam-ber-om-ursakt--efter-kritiken

[Hayabusa]
7/21/18, 12:34 PM
#53

Herregud..🥵

Carmarino
7/21/18, 4:31 PM
#54

#52 Då är det bara att bannlysa alla uppspelningar av Martin Luther Kings gamla tal. Han använde ju N-ordet bl.a. i det berömda "I have a dream"-talet, eftersom det var det som gällde då.

(Menar naturligtvis inte det n-ord som förväxlas med glassen, utan det spanska ordet för svart.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/21/18, 5:44 PM
#55

#54 Resonemanget som tycks gälla är att vita människor ska ALDRIG använde n-ordet, någonsin. Om däremot färgade vill uttala sig nedsättande om andra etniciteter - då är det givetvis helt i som ordning.

Annons:
Terra Australis
7/21/18, 5:48 PM
#56

Så är det i PK-Sverige.
🤮

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Carmarino
7/21/18, 5:51 PM
#57

#55 Fast Marika Carlsson fick rätt mycket skit för sin föreställning. Hon blev till och med anmäld för hets mot folkgrupp (men blev frikänd).

http://www.kulturcentralen.nu/evenemang/marika-carlsson-en-negers-uppvaxt


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/21/18, 5:54 PM
#58

#57 Där ser man…vissa grupperingar formligen älskar att hitta någon att klå.

Terra Australis
7/21/18, 6:01 PM
#59

Jag vet, det är bara att ge dem en käftsmäll tillbaka.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Carmarino
7/21/18, 6:09 PM
#60

#58 Eftersom hon är komiker så har hon naturligtvis tagit med det i sina shower. 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/21/18, 9:38 PM
#61

#60 👍

[[eskils_]]
8/12/18, 8:55 PM
#62

#17 Nu har Lasse Granestrand skrivit en ny bra artikel om hur det svenska etablissemanget misslyckats med att hantera invandringsfrågan de senaste åren. Han börjar med att citera ur Reinfeldts Öppna-era-hjärtan-tal i augusti 2014.

" "Jag kan redan säga att det kommer att bli omfattande kostnader för att ta emot dessa människor. De är så pass omfattande att det kommer att lägga ytterligare restriktioner för vad som finns utrymme för i offentlig finansiering. Därför lovar vi nära nog ingenting i den här valrörelsen, det kommer inte att finnas utrymme för det." 

Budskapet är alltså: Öppna era hjärtan, men också era plånböcker.

Egentligen är det vid denna tidpunkt en självklar insikt. Men sällan formulerad. Val skulle hållas inom några veckor. Trots statsministerns starka appell blev det i valrörelsen 2014 tyst i denna fråga. Trots att den i många år bubblat under ytan hos väljarna. Ett drygt år senare ska den dominera det mesta. Precis som den kommer att vara starkt närvarande i valet om några veckor."

"Fredrik Reinfeldt och hans Medarbetare hade sannolikt sett grafen över det stigande antalet asylsökande. Efter ett decennium med 15 000-30 000 asylsökande per år steg antalet 2012 brant, till 43 000. Året därpå var siffran 54 000. Året då Reinfeldt står i talarstolen, 2014, slutar den på 81 000. Detta i kombination med mörka siffror (sedan flera år) för utrikes föddas arbetslöshet, långvariga socialbidragsberoende, valdeltagande och skol­resultat ledde antagligen till att Fredrik Reinfeldt i sommartalet ville göra åhörare och medier uppmärksamma på att solidaritet inte är gratis. 

Men de flesta inom medier och politik var lomhörda. Öronen som borde varit riktade mot gräsrötterna, vart tog de vägen?"

" I början av 2000-talet fanns embryot till en politik som kunde ha blivit långsiktig, folkligt förankrad och ändå human. Den kunde sannolikt ha avväpnat SD. Ett antal insiktsfulla politiker såg vad som höll på att hända.

Lars Leijonborg föreslog ett modest språktest, Mauricio Rojas kartlade utanförskapsområden, Nyamko Sabuni talade om könsstympning och hedersvåld, Nalin Pekgul om hedersförtryck. Tobias Billström försökte väcka frågan om volymer. Och om var gränsen går.

Alla gick de in i väggen på olika sätt. Tystnade, lämnade politiken eller blev skarpt tillrättavisade.

Men verkligheten fanns kvar. Även om många rikspolitiker och medier gjort ämnet till en no-go-zon."

"SOM-undersökningarna från Göteborgs universitet visar att det vid samtliga 25 mättillfällen sedan 1990 är fler svenskar som önskar en mer restriktiv migrationspolitik än som önskar sig en mer generös. Det kan man tycka är inskränkt av dem.

Men i historiens ljus finns här ett demokratiskt underskott som vi till slut får skörda."

https://www.svd.se/om-ni-anda-oppnat-era-hjartan--med-fornuft

Nej, solidaritet är ingalunda gratis! Många intressanta kommentarer finns att läsa under artikeln.

Annons:
[Hayabusa]
8/12/18, 9:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

#62 En bra sammanfattning, anser jag.

Emo
8/13/18, 5:21 AM
#64

För några veckor sedan läste jag Tom Sawyers äventyr och på loppmarknaden nyss kom jag över Huckleberry Finns äventyr. Två härliga gamla klassiker av Mark Twain. Naturligtvis hade jag läst dem för många år sedan också.

Undrar just hur de skulle se ut i censurerat nytryck. 🤢

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Tjeja
8/16/18, 10:23 PM
#68

Rensat lite OT inlägg i tråden.

//Medis

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
7/2/20, 11:06 PM
#69

Expressens ledarsida anser att den ängsliga makten får ta på sig ansvaret för att coronainformationen inte nådde ut i utanförskapsområdena. Ansvariga ville inte lägga sig i av rädsla för att stämplas som rasister, hävdar ledarförfattaren.

"Skälet är förstås det gamla vanliga: De som driver och formar det offentliga samtalet – och politiken – bor i inte i utsatta områden och är livrädda för rasismanklagelser."---

 "Men smittspridningen hade sannolikt kunnat stävjas i utsatta områden om bara informationen hade nått fram. Det gjorde den inte. I början av mars kartlade Expressen informationsinsatserna till icke svensktalande invånare. Bland annat visade det sig att Folkhälsomyndighetens webbsida enbart hade corona-information på svenska och engelska. Region Stockholm gav rådet till icke svenskspråkiga att själva översätta med Google Translate – och tillfogade att de inte tog ansvar för kvaliteten på den översättningen."---

"Precis som när det gäller hederskultur, skolmisslyckanden och kriminella gängs tyranni, leder den svenska rädslan för rasismstämpeln, och blundandet för segregationens konsekvenser, till mänskliga offer."---

https://www.expressen.se/ledare/skyll-covid-doden-i-fororten-pa-den-svenska-kulturen/

Annons:
[Göstage]
9/11/20, 8:33 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

En hälsning till socialdemokratin på Twitter (skärmdump).

Upp till toppen
Annons: