Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1626 ggr
Vanja
8/2/15, 12:03 PM

Studie om tiggare

http://www.svd.se/studie-slar-hal-pa-myter-om-tiggare

"Det är få frågor i dag där så många rykten och myter florerar som i tiggerifrågan. Vi som dagligen möter dessa människor har länge haft bilden klar: det finns ingen organiserad brottslighet bakom. En nyligen publicerad rapport kan nu – svart på vitt – ­bekräfta vår bild och slå hål på myterna, skriver Marika Markovits, Stockholms Stadsmission."

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Florrpan
8/2/15, 12:18 PM
#1

Speciellt när alla tiggarna sitter med samma bild på en unge som säger "mitt barn"

Eller när rumänien lämnade sin rullstol på parkeringen, det var tydligen inte så viktig att få med hem.

Inkanyezi
8/2/15, 12:39 PM
#2

Ja Florrpan, du vädrar dina fördomar. Kanske du skulle ta en titt på den där studien i stället för att sprida illasinnade rykten?

http://www.fafo.no/images/pub/2015/954-innmat-trykk.pdf

Florrpan
8/2/15, 12:54 PM
#3

#2 Det var inte rykten. Det är det jag har sett med egna ögon. Rumänierna som stått å tiggt hela sommaren försvann en dag, där deras "hem" (bilen) hade stått stod bara rullstolen kvar. Faktum är att många av dessa, istället för att faktiskt försöka göra sig förtjänt av lite pengar, klär upp sig i världens slitnaste kläder och slänger skuldkänslor på folk. 

Varför inte plocka bär, svamp, samla pant eller vafan som helst istället för att sitta still och hejja på alla och vifta med en mugg?

Hos oss i Sundsvall har alla rumänier fått ett eget område nere i kajen också, står en uppsjö av husvagnar, många skänkta för att dessa ska få ett tak över huvudet. En kväll kommer ett gäng rumänier därifrån och hotar en stackars tjej på en mack att dom ska släpa med hon och våldta hon. En kollega kom in och hörde allt, skrek åt dom och dom gick därifrån.

Säger inte att allt är organiserat, jag har get några hundringar till dom själv, men nu tänker jag inte bry mig längre.

Zepp
8/2/15, 1:12 PM
#4

Finns nog en del kriminalitet som florerar inom tiggeribranschen?

Vore nästan konstigt om Rumäner/Bulgarer vore helt befriade från sådant?

Men defacto.. Rumänska/Bulgariska romer som söker sig hit är oftast totalt utanför alla värlfärdssystem i sina hemländer!

Några hamnar kanske i klorna på skrupelfria personer.. i värsta fall handlar det om prostitution och trafficking!

Hur som helst.. det mesta tyder dock på att flertalet som tigger här är fattiga romer från ställen/byar som saknar alla utkomstmöjligheter!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Inkanyezi
8/2/15, 1:16 PM
#5

#3 Var kom det där med "organiserat" ifrån?

Alldeles självklart får tiggeri, liksom andra verksamheter vara organiserat. Det ingår i Förenta Nationernas Allmänna Förklaring om Mänskliga Rättigheter, och det är inskrivet i vår Regeringsform, 2 kap 1 § punkt 5

Det har höjts röster för att förbjude ditt och datt, men att förbjuda grundläggande demokratiska rättigheter som har lagfästs och ingår i de mänskliga rättigheter som beslutades av den överstatliga församling som bildades efter andra världskriget är nog rätt tanklöst.

Och jag utgår ifrån att du inte har täckning för dina påståenden. De rumäner som sitter och tigger lite runtom staden här i Stockholm har inte bilder på samma barn, annat än när de tillhör samma familj. De har bilder på sina egna barn, eller barnbarnen. Varje gång det har kollats upp, och jag har själv erfarenhet av det, visar det sig att deras historia stämmer.

Någonting är det som inte stämmer i det du säger Florrpan.

[Carpinus]
8/2/15, 3:08 PM
#6

Den här undersökningen är ju på intet sätt ny, även om vissa tar chansen att veva den ett varv i repris. Faktum är att den daterad den 27 maj och offentliggjordes för sex veckor sedan, då den omnämndes här på Politik i Fokus. Den gjorde ett första ärevarv i media lagom innan SD hade sin dag i Almedalen.

Redan då skrev Håkan Boström i GP: "Det forskarna hade gjort var att fråga tiggarna själva om tiggeriet – samt betalat dem för att fylla i enkäter. Den som kan det minsta om samhällsvetenskaplig metod förstår att denna ”forskning” egentligen bara kan svara på hur de tiggande själva vill framställa sin situation."---

Annons:
Vanja
8/2/15, 3:17 PM
#7

Ja fast det är fortfarande högst relevant.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]
8/2/15, 3:46 PM
#8

#7 Det som hänt sedan föregående uppmärksamhet är att media och diverse andra hänger på en insändare av direktorn för Stockholms stadsmission. Hon skriver själv att den norska rapporten "bör vara obligatorisk läsning för den som vill ge sig in i tiggeridebatten". Det tror jag få har gjort (jag har inte gjort det), utan man har tagit hennes debattinlägg som urkund. Ändå gör hon ingen hemlighet av att det förhåller sig som Boström konstaterat, att det rör sig om en enkätundersökning, om än maskerad till vetenskap.

Skall vi för givet att tillfrågade vill, törs eller har anledning att tala om kriminalitet t.ex? Martin Valfridsson, regeringens nationelle samordnare i tiggarfrågorna intervjuas i Neo 3/15, där man kan läsa:

"– Det kommer in mer hårdföra typer, som i värsta fall är redo att utöva våld mot dem som tigger. Ibland tillhör de samma grupp och kan komma från samma områden i hemlandet, berättar Martin Valfridsson."

[VSK]
8/2/15, 3:59 PM
#9

#5

De har bilder på sina egna barn, eller barnbarnen. Varje gång det har kollats upp, och jag har själv erfarenhet av det, visar det sig att deras historia stämmer. 

Visst, och jag kan flyga.

Inkanyezi
8/2/15, 4:16 PM
#10

#6 Metodologin är förklarad i studien, och det är en av de metoder som används för att nå marginaliserade grupper. Den som har ringa kunskap om vetenskapliga metoder är nog Håkan Boström i GP trots att han tydligen lyckats samla tillräckligt poäng för en Pol Mag i Umeå. 

För den som vill  läsa hans uppsats finns den här:
http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:823785/FULLTEXT01.pdf

Vi ser upprepat den här typen av kommentarer i samband med hur just den här gruppen människor behandlas, och min slutsats är att Håkan Boström inte är överdrivet intresserad av att få fram tillförlitliga data om tiggarna. Hur man än vänder på det, hittar jag ingen samhällsvetenskaplig avhandling författad av Håkan Boström utöver den här ovan. Det är rätt tunt, och jag tror inte att han är mogen att åta sig en uppgift som den om tiggarna. Det han vädrar är sina fördomar. Han har hittat en bra plattform, murvelns.

Läser man lite mer av honom ser man ganska lätt var han står. 

Så vi har egentligen inte fått något bättre underlag genom Boström, bara en åsikt om metodologin, som kan samvägas med övriga åsikter Boström har presenterat på olika ställen, främst på GP. Jag tycker inte att hans kommentar om metodologin har särskilt stor tyngd. Hans tyckande är inte mer värt än mitt.

Inkanyezi
8/2/15, 4:18 PM
#11

#9 Får jag se? Flaxa med vingarna!

[Carpinus]
8/2/15, 4:26 PM
#12

#10 Jag är inte förvånad över att du tycker att hans tyckande inte är mer värt än ditt.

Inkanyezi
8/2/15, 6:22 PM
#13

#12 Jag hade väl inte väntat mig att du skulle bli förvånad. Men faktum kvarstår. Boströms invändning gäller ju egentligen inte alls metoden att få fram folk till intervjuerna, även om han anför det som stöd för sin åsikt. Just det han nämner gäller ju varje intervjuundersökning man gör, så det är ingenting som gör studien mindre värd. Han bara försöker få det att se ut så.

Kruxet, som motsäger Boströms utsaga, är att de intervjuade inte har delgivits något specifikt önskemål om vad de ska svara på frågorna. Alldeles självklart svarar intervjuade precis som de vill svara, men det är inte någon skillnad därvid mot andra datainsamlingar som bygger på intervjuer.

Och som sagt. Boström tycker en sak, och jag tycker inte som Boström. Ganska sannolikt är nog också att vi inte röstar på samma parti. Om det skulle göra Boström mer trovärdig i en ren tyckfråga som den här, låter jag vasra osagt.

Men jag utgår ifrån att han tycker så som han har redogjort i sitt inlägg i tidningen, så det är nog rätt klart att vi inte har samma åsikt i frågan.

Annons:
[Carpinus]
8/2/15, 7:11 PM
#14

Jag skulle tro att Boström till skillnad från de flesta i den här tråden läst undersökningen. Här verkar det ha uppstått ett yrvaket intresse med en senkommen debattartikel av en representant från Stadsmissionen som rättesnöre. Jag avstår från att granska hennes CV i sömmarna, jag är inte ute för att misstänkliggöra någon på det sättet. Däremot förmodar jag att hon har sina skäl att lyfta fram en redan presenterad undersökning i en andra våg. Hon har i så fall lyckats väl i det syftet.

[Carpinus]
2/1/16, 11:59 AM
#15

#0 Skulle vara intressant att höra Markovits uttala sig nu, med tanke på det som framkommit under hösten, bland annat detta.

[helga21]
2/1/16, 7:34 PM
#16

 # 15 Ja där en man utnyttjat handikappade att tigga för honom.

[Nomen Nescio]
11/1/16, 10:46 PM
#17

#0 "Tills relativt nyligen avfärdades det som myter att människor far illa och att det förekommer alltifrån människohandel till utnyttjande, prostitution och häleri i den utsatta grupp människor som det handlar om. Det betyder givetvis inte att alla tiggare är offer för samvetslösa mellanhänder; enligt polisens rapport från 2015 reser de flesta hit frivilligt och saknar koppling till kriminalitet. Men de mörka inslagen tycks öka över tid. Det finns med andra ord många skäl att ifrågasätta regeringens passiva linje."---

I förra veckan presenterades utredningen om människohandel som ska göra det svårare att utnyttja tiggare. Bland annat föreslås att det ska bli brottsligt att ta betalt för "tiggarplatser" liksom att kräva hutlöst betalt för transporter, kost och logi och sedan pressa personer att tigga tills skulden är reglerad. Det är ett steg i rätt riktning. Men dessa brott kommer att vara ytterligt svårbevisade, eftersom ingen av de inblandade parterna har något intresse av att kontakta polisen. En sådan kriminalisering löser heller inte problemen med illegala bosättningar, nedskräpning med mera.

Det krävs nytänk i tiggerifrågan. Lär av andra städer och länder, och utvärdera olika vägar att gå framåt. För det är inte bara stockholmarna som vill se en förändring."

http://www.expressen.se/ledare/majoriteten-har-ratt-om-tiggeriet/

Har gjort citat ur den här ledaren i ett antal trådar där det inledningsvis hänvisas till en och samma "undersökning" där det påstods att det var "myter" att tiggare utnyttjats i olika former av människohandel. Hur det faktiskt förhållit sig har senare framkommit i polisrapporter och vid rättegångar, och nu törs även politiker, journalister och tjänstemän medge att talet om "myter" inte var korrekt utan att sådan människohandel faktiskt skett och sker.

 Mer i ämnet kan bland annat läsas i dessa trådar:

Upp till toppen
Annons: