Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 12323 ggr
pysseltigern
2015-08-03 12:00

Skilda badtider

Tycker att Sara skriver bra synpunkter i denna artikel:
http://www.svt.se/opinion/article3146674.svt
Kommer man hit så får man ta det som vi har det. Eller kan vi förvänta oss att få igenom våra seder och bruk om vi skulle flytta till något land där dessa seder och bruk?

Annons:
[Hayabusa]
2015-08-03 12:18
#1

Svårlöst kulturkrock, anser jag. Står dock i bjärt kontrast till det här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18775169.ab

Personligen anser jag att det är ett typisk exempel på den kollision som sker mellan "gammelsvenskar" (som typiskt är sekulära) och "nysvenskar" (som typiskt är religiösa/djupt troende). Hur löser vi det? Ingen aning.

Halvdansken
2015-08-03 12:23
#2

Jag är aningen kluven här. Jag håller i princip med, men jag kan lova att det tittas och glos på badhusen. Jag har själv aldrig gillat att gå dit, just på grund av att män ohämmat kollar in en. På senare tid har det ju också förekommit sexuella trakasserier , men då är det unga pojkar som inte vet hut.
Så det kan faktiskt vara skönt att ibland slippa (vissa) män.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

KPD
2015-08-03 12:33
#3

När jag som barn lärde mig simma på Sturebadet i Stockholm på 1960-talet, var det skilda dagar för kvinnor och män. Bara något decennium tidigare hade de flesta skolor blivit samskolor.

Det är alltså inte enbart muslimskt att separera könen; det har i hög grad förekommit i den kristna världen också. Ändå är jag mycket tveksam till att nu införa skilda badtider för kvinnor och män. Det går inte ihop att samtidigt minska en religions inflytande över samhället och öka en annans.

Den kommunala förvaltningen bör fullt ut vara sekulär. Om ett privatägt bad skulle införa separata badtider, är det dess ensak. (Då menar jag ett som är finansierat med enskilda medel, inte något som drivs av en entreprenör.)


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[sanna70]
2015-08-03 13:32
#4

Jag tycker att det är helt fel att ha män och kvinnor åtskilda, nog lever vi väl i ett civiliserat samhälle? Om det finns män som inte kan uppföra sig så vore det bättre att badvakter ser till att dem åker ut. 

Sanningen är snarare att det hela är påföljd av starkt religiösa  som enligt sin religion kan inte göra dittan och dattan och frågan är hur ska dem anpassa sig till det moderna samhället och denna tidsåldern om man hela tiden skickar dem bakåt. .  Tycker mest synd om kvinnorna som inte får bada överhuvudtaget i männens sällskap, eller får gå ut utan en man. . Ja, det finns många exempel på kvinnoförtryck och jag har svårt att förstå att folk vill främja detta i stället för att motverka det. .  Här kan kvinnorna göra precis som dem vill, dem har rätt att välja själva. Vore det inte bättre att lyfta upp deras rättigheter i stället?

[sanna70]
2015-08-04 13:22
#5

"En uppdelning av kvinnor och män, som i fallet med skilda badtider i simhallar, är ett bevis på islamisters makt och förmåga att driva igenom gamla regelverk i det nya landet.

Det som ser ut som en enkel lösning på ett praktiskt problem är i själva verket en kapitulation för det förtryck som vi en gång flydde ifrån.

Ett förtryck som utövas av både manliga och kvinnliga islamister."

**http://www.svt.se/opinion/article3146674.svt
**

kamera0710
2015-08-05 06:30
#6

DN-kolumnisten Lena Andersson hade sina tankar i detta ämne för några år sedan:

"Det är emellertid inte alls svårt att leva sig in i hur saudierna och deras meningsfränder tänker när kvinnor måste skyla hela sin kropp, när män och kvinnor inte får vara i samma rum om de inte är släkt, har olika avdelningar och ingångar på restauranger med vägg emellan, går i olika undervisning, får följa professorns föreläsning och sonens examensfirande via tv-skärm i ett annat rum.

Det är bara att tänka på en simhalls omklädningsrum i Sverige. Där finns identiska idéer om avskildhet och att bara bli sedd av samma kön. När arbeten ska utföras skickar simhallen helst en kvinna till damernas och en man till herrarnas. Motsatsen uppfattas inte sällan som besvärande och något man inte borde behöva utstå, åtminstone hos damerna. Det andra könets rum blir lite spännande av att man så sällan ser nakna främlingar av motsatt kön.

Saudiern förklarar sin uppdelning av samhället och kvinnans beslöjning med kroppslig integritet och säkerhetsskäl. Kvinnan är inte säker om hon inte täcker sig helt, mannen kommer att antasta henne. Precis så motiveras enkönade duschrum. Saudiern har bara flyttat nakenheten en nivå. I vanliga kläder är kvinnan naken och måste sätta på sig ytterligare ett lager för att inte vara naken. Men inställningen till denna nakenhet är densamma som här."

Kanske något att fundera på.

http://www.dn.se/ledare/signerat/duschrummets-sexism/

Annons:
Magi-cat
2015-08-05 07:44
#7

Kvinnosim har blivit mycket populärt. Det är ett framsteg och något positivt för kvinnor att få möjlighet att lära sig simma och att delta i bad.

Många, inte bara av religiösa skäl, välkomnar den möjligheten. Det handlar inte alls bara om "islamisters makt"!

Jag tycker det är bra att det finns om behov finns, och man kan pröva det.

Läs om kvinnosim här:

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/kvinnor-som-vill-simma-7056137.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2015-08-05 08:02
#8

Ser inga problem i detta, tyvärr finns det män som inte kan bete sig i badhus så jag förstår att kvinnor tröttnar och vill kunna bada utan att män håller på.

Emo
2015-08-05 08:39
#9

#8 Visst är det så och mycket värre har det blivit. Varför är det nog inte lämpligt att skriva.

Lösningen på problemet borde väl vara att se till att problemmakarna inte får fortsätta ställa till det. Det är väl fel väg att gå när man anser att offren ska gå undan och ge förövarna fritt fram.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
2015-08-05 08:44
#10

#9 Självklart ska det inte vara så heller. Helt klart ett problem som badhusen borde bli bättre på, tyvärr speglar det hur det ser ut i dagens samhälle problemen flyttar in i badhusen.

Emo
2015-08-05 08:52
#11

Det är ett bra exempel på hur ändrade förhållanden på olika ställen och olika sätt i vårt moderna samhälle gjort att människor som har fullt fungerande självbevarelsedrift kombinerad med negativa erfarenheter av vissa nu kallas rasister. Ordet rasist har därigenom av många uppfattats som ett beröm i stället för vad det betydde förr.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Carpinus]
2015-08-05 09:00
#12

Som utvecklingen just nu är så är det nog inte bara kvinnor av muslimsk tro som kommer att höra till målgruppen för den här produkten

Män och kvinnor har badat tillsammans i generationer i Sverige. Det har förekommit fluktare och påträngande uppträdande även tidigare, men det verkar som om objektifieringen av kvinnorna blivit mer ogenerad nu i simhallar och på badplatser. Skadar kanske inte att först tar reda på varför stirrandet ökar, och vilka det är som stirrar mest.

En på nätet förekommande islamsk källa skriver: "Det bör noteras att den nuvarande västerländska civilisationen rör sig mot de vanor som utövades av de förislamiska araberna under tiden av okunskap och de väver in sig i filosofier som rättfärdigar nakenhet som ett bra fenomen." Att bada gemensamt i baddräkt är alltså förkastligt och ett sätt att "rättfärdiga nakenhet", enligt den synen hos i Sverige verkande fundamentalistiska krafter.

Vidare: "Men den heliga Koranen säger ”… lägg band på sin sinnlighet…”, både från korruption och blickar gentemot andra. Skylandet av de privata delarna är obligatoriskt i Islam…"--- Och med "privata delar" avses därmed hud som väl enbart översexualiserade män tidigare sett som något upphetsande i vårt samhälle. Sanningen är nog att dessa på kvinnan placerade "privata delar" inte är hennes egendom, utan hennes mans.

Nyss bedrevs det kampanj för kvinnornas rätt att bada toppless, nu talas det på allvar om skilda badtider för män och kvinnor, även i sekulariserade kretsar. Vilka krafter är man på väg att gå till mötes då? Delade badtider för män och kvinnor skulle innebära de fundamentalistiska krafternas största seger hittills i Sverige. Sedan kan väl lämpligen nästa steg bli att göra sedlighetspoliserna på gator och torg till kommunala tjänstemän.

För övrigt: hur löser man situationen på utebad? Skall bad i det fria undantas från allemansrätten, och skall badplatser undantas från offentlig plats och inhägnas för att skilda badtider skall kunna införas?

mwetterstrand
2015-08-05 09:05
#13

I en sekulär stat ska skattemedel inte användas för att betala religiösa undantag, det tycker jag  är riktigt och bra. Vill man av dessa skäl inte bada med män så tycker jag det är bra att kommuner möjliggör detta, men användarna ska betala vad det kostar, det ska m.a.o. inte vara subventionerat eller inskränka på normala öppettider för allmänheten.

Annons:
Emo
2015-08-05 09:11
#14

#13 För att göra det bättre för skötsamt folk bör de, som inte kan uppföra sig normalt, avlägsnas från ställen där alla ska kunna vistas.
Bättre lösning på problem än att offer ska betala med egna pengar för det skydd, som alla borde kunna få i ett rättssamhälle.

Detta gäller angående alla, som tidigare kunnat vistas på sådana ställen men som numera känner obehag av att en viss kategori inte kan uppföra sig.

Citat från inlägg i #6: "Kvinnan är inte säker om hon inte täcker sig helt, mannen kommer att antasta henne"

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[sanna70]
2015-08-05 10:25
#15

Jag har svårt att förstå var problemet ligger? Männen som inte kan uppföra sig civiliserat ska köras ut, detta kan lätt åtgärdas genom fler vakter på badhus. Kvinnor ska kunna känna sig trygga även om det finns män på platsen!

Vad blir nästa steg? Våldtäkterna ökar lavinartat, ska alla kvinnor gå täckta från topp till tå för att vissa män inte kan stilla sig? Ska kvinnor inte kunna gå ut utan en man för att dem kan råka illa ut? Var tog pratet om jämställdhet vägen?  Vart är samhället på väg. .?

Zyperior
2015-08-05 17:34
#16

Detta har inget med kvinnofrid att göra. Tidstypiskt har det givna religiösa anknytningar. Därav är det snarare kvinnoförtryck som ligger bakom.

Hade det varit av just kvinnofridsskäl hade jag haft mer förståelse, men att motivera kvinnoförtryck med kvinnofrid är ganska ruttet.

Tecken på hur islamiseringen sniglar sig in över Sverige.

Hoppas innerligt att SD tar makten vid nästa val så att vi slipper fortsatt destruktiv utveckling som detta.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-08-08 06:53
#17

#5 "Hon påminner om det intoleranta i att låta muslimska kvinnor leva så som många – felaktigt – tror att de ”alltid” har gjort: under hijaber, burkor och i könsseparerade utrymmen när de befinner sig utanför hemmet. Men också i Iran, Afghanistan och Egypten kunde kvinnor tidigare klä sig fritt, studera och förvärvsarbeta. Som Sara Mohammed påpekar har det från 70-talet skett en utveckling åt andra hållet, baklänges in i medeltiden. Den får Sverige inte bidra till. Inte i klassrum, inte i badhus."---

Heidi Avallan, Sydsvenskan

Magi-cat
2015-08-08 07:13
#18

Så den frågan bearbetas genom att kvinnor inte får möjlighet att lära sig simma?

De kvinnor som får möjlighet att lära sig simma i särskilda kvinnosim är glada för det! Och det uppskattas även av många andra än muslimer.

Jag har svårt att se något vettigt skäl för hur den här frågan om försök med enskilda badtider för kvinnor kan få de här reaktionerna. 

I vanliga fall ses det som något att uppmuntra med kvinnoaktiviteter, såsom filmläger för tjejer, dataspelsträffar för enbart tjejer, kvinnoyoga etc. Men när det kommer till badande för kvinnor är det plötsligt bräkande tongångar om återgång till medeltiden. 🤪  

Konstigt, och obegripligt, om man inte lyckats baka in något antimuslimskt tänk förstås. Eller vi och dom, där dom ska minsann anpassa sig…Vilka dom än är.

Varför inte ge det en chans?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
2015-08-08 07:40
#19

#18 Det behövs inga försök, eftersom det inte  finns något som förhindrar skilda badtider. På vissa orter fungerar det så, andra är på väg att införa det, medan ytterligare andra har haft skilda öppettider men slutat p.g.a. för få besökare.

Man behöver alltså inte oroa sig för att kvinnor och män inte får bada på skilda tider, det beslutet ligger hos kommunala fritidsförvaltningar eller privata badpalatsinnehavare.  Det som bland annat Sara Mohammad med flera oroar sig för, och andra hoppas på, kan ju vara att de i en förlängning ser en lösning där män och kvinnor inte får bada på gemensamma tider.

[Hayabusa]
2015-08-08 08:40
#20

"Stoppa förortens väktarråd", skriver Heidi Avellan på HD/Svd. "Så blev kvinnoförtryck och fundamentalism sommarens stora fråga".

Läs hela texten här:

http://www.hd.se/opinion/heidi-avellan/2015/08/07/stoppa-forortens-vaktarrad/

Annons:
Magi-cat
2015-08-08 08:49
#21

#19 En tänkt "förlängning" är ju något helt annat än denna möjlighet för kvinnor att lära sig simma!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
2015-08-08 09:35
#22

#21 Jo, men det ingår ju i diskussionen som pågår, läs Avalan (#17): "Som Sara Mohammed påpekar har det från 70-talet skett en utveckling åt andra hållet, baklänges in i medeltiden. Den får Sverige inte bidra till. Inte i klassrum, inte i badhus."--

Magi-cat
2015-08-08 09:36
#23

#22 Som ett led i att skydda sig mot medeltiden måste alla bada tillsammans, varje gång?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Emo
2015-08-08 09:44
#24

#20 Tack för en bra länk. Hon avslutar så här:

"Men principiellt är det lätt att göra rätt:I Sverige har alla kvinnor och män samma skyldigheter, rättigheter och möjligheter.
Oavsett vad förortens självutnämnda väktarråd tycker."

Tyvärr tror många att det är rasism när man vill ge kvinnor och barn från andra "kulturer" samma rättigheter och möjligheter, som vi kämpat/kämpar för att alla invånare i Sverige ska ha.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[sanna70]
2015-08-08 09:59
#25

Det enda hinder att dem  dem kvinnor lär sig simma är religiös förtryck och den ska inte uppmuntras.

[Carpinus]
2015-08-08 10:21
#26

#22 Tror ingen pläderar för förbud mot skilda badtider. Däremot har de sina fulla rätt att ha invändningar,  påpeka möjliga bakomliggande orsaker och tänkbara konsekvenser.

Det märkliga i den här debatten är att det är få muslimska kvinnor som hörts plädera för de skilda badtiderna, det verkar i vanlig ordning vara andra som för deras talan över deras huvuden.

Inte heller  en intervjuad muslimsk tjej i Östersund som lärde sig simma iförd burkini i Östersunds simhall ställer några krav på segregerade badtider.

kamera0710
2015-08-08 10:32
#27

Vad gäller kvinnor som föredrar att ha så kallad burkini på badhus: Bär de den frivilligt ser jag inga bekymmer med detta. Bär de den pga förtryck och tvång ska det bekämpas.

Annons:
Magi-cat
2015-08-08 10:40
#28

#27 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2015-08-08 17:26
#29

#27
Ingen bär sådant frivilligt. En del kanske inbillar sig det bara. Men det är långt ifrån samma fria val som du och jag gör när vi tar på oss våra kläder.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2015-08-08 17:31
#30

#29 En del kanske inbillar sig det bara.

Vem avgör det?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

kamera0710
2015-08-08 17:37
#31

#29 Jag antar att du har någon källa eller undersökning att hänvisa till? Om eller när det handlar om förtryck och tvång ska det självfallet bekämpas.

kamera0710
2015-08-08 17:41
#32

#29 Bör vi ha friheten att gå nakna eller i enbart kortkalsonger på stan under varma sommardagar, om vi vill och upplever kläder som förtryck och tvång?

Zyperior
2015-08-08 18:12
#33

#30/31 Spelar ingen roll. De kvinnor som förtrycks medvetet eller omedvetet tänker inte jag lämna vind för våg och efterleva doktriner liknande de kristna vår kultur lämnat för längesen. Tycker ni det är ok att backa i utvecklingen för att vara ett muslimskt patriarkat till lags får det stå för er. Antar att ni är feminister också?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
2015-08-08 18:23
#34

#33 Och om jag hävdar att du är förtryckt men inte medveten om det, har jag då rätt att ingripa? Vem ska ha befogenheten att avgöra om någon är förtyckt men inte förstår det själv?

Annons:
kamera0710
2015-08-08 18:25
#35

#33 Du svarade för övrigt aldrig på frågan: Bör den som upplever kläder som förtryck ha rätt att gå naken på stan?

typjessica
2015-08-08 20:35
#36

Jag ser inget problem alls med det. Tycker det är en bra lösning. Jag har precis kommit hem från en vecka camping liv där det var gemensam toaletter och duschar (duschbås) ärligt talat vet jag inte vad tusan vissa män sysslar med, det harklas och fräser snor i duscharna så det ekar över hela byggnaden, toalettbesöken ska vi inte tala om. Jag är givet medveten om att alla inte beter sig på detta vis men skrämmande många! Äsch skulle gärna gå till simhallen en dag utan karlar var där.

pysseltigern
2015-08-08 21:09
#37

#35 Försöka går väl? Risken är väl att den som gör det blir gripen för förargelseväckande beteende?

Zyperior
2015-08-09 11:53
#38

#34
Om du anser att jag är förtryckt så är det väl sunt förnuft att ingripa eller?
Åtminstone markera mot förtrycket, inte för det, och jobba för att minimera min utsatthet för det. Det kanske inte är självklart för dig. Du kanske mer än gärna bara sitter och tittar på när folk blir förtryckta?

Att det handlar om förtryck är ganska enkelt avgjort; Har män egna badtider?

Att det inte handlar om fritt val är också ganska enkelt avgjort; Vad tror du händer med många av de kvinnor som väljer att sluta efterleva de dogmer och normer inom muslimsk kultur?

Sen tycker jag det är anmärkningsvärt hur man/ni accepterar kulturellt förtryck mot kvinnor, så länge de är muslimer. Denna acceptans kommer också först och främst från de led som oftar rättfärdigar sig med frasen "människors lika värde".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2015-08-09 12:04
#39

#35 Finns det folk som upplever kläder som förtryck? I så fall, på vilka grunder? Är det befogat och byggt på vettiga argument, så visst, har man rätt till att gå naken enligt min åsikt. Har dock väldigt svårt att se några vettiga argument för det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-09-22 10:15
#40

_"Särskilda tider för kvinnor på badhuset i Klippan blev kortlivat. På lördag är sista gången. Intresset beskrivs som stigande och som mest har 14 kvinnor utnyttjat möjligheten."---

"Politikerna i kultur- och fritidsnämnden har med sex röster (M, KD, FP, SD och C) mot fyra (S och MP) satt stopp för en fortsättning.
Centern som bildar majoritet med Socialdemokraterna avgjorde genom att gå emot i denna fråga. Ingela Jönsson (C) tror inte att samarbetet i majoriteten kommer att bli lidande, utan menar att det är sunt bondförnuft som fått råda.
–  Det är ett "stolleprov" att ha särskilda badtider. Vi kan alla bada och är lika i grund och botten."---_

HD

Zyperior
2016-05-08 09:07
#41

Peter Kadhammar i Aftonbladet idag;

Han hade bjudit in företrädare från MP och S att delta i intervjun, den enda som dök upp va KD:s Yusuf Aydin som säger så här;

"– Det är inte så konstigt att sådana förslag förs fram. Invandrare från Mellanöstern och Nordafrika kommer från utpräglade grupp- och klansamhällen där kontrollen av kvinnor är en viktig del. De kommer till Sverige som är ett av världens mest individualistiska och sekulära samhällen."

"– Vi måste vara tydliga med vad som är självklara normer och rättigheter i Sverige. Jämställdhet. Tolerans och respekt för varandras olikheter. Att man inte tar med sig konflikterna man flytt från hit. Är vi inte tydliga med sådant skapas parallellsamhällen i vårt land."

Peter Kadhammar avslutar artikeln med att bland annat rada upp några typiskt svenska företeelser;
"En Dajmstrut.
Det fina badet.
Den välordnade parken.
Politiska partier som självklart tycker en viss sak och sedan står chockade inför en svängning i opinionen, eller kanske inte ens en svängning utan att vissa saker plötsligt blir fria för diskussion."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/peterkadhammar/article22775878.ab

Sista understrukna meningen är så självklar.
Med vetskapen om att MP varit infiltrerade av islamister undrar jag om ja-sägarna fortfarande tycker separata badtider är ett bra förslag?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-08 09:44
#42

#41 Intressant text. Tycker personligen att Peter Kadhammar skriver vettiga artiklar. Faktarutan över Botkyrka var tänkvärd - hur ska man/kvinna kunna integrera ett sådant samhälle? Snacka om parallellsamhälle.

sponny
2016-05-08 10:07
#43

#42 Lite OT men jag ber om ursäkt för det.

Ja, det känns som om det redan kan vara kört. Bara ett litet enkelt exempel vad gäller språket. Jag bor utanför en bruksort som hade stor arbetskraftsinvandring på 60- och 70-talet. Och jag jobbar själv på den arbetsplats där de flesta av de som kom då hamnade. Till största delen var det finnar som kom. Men även polacker, jugoslaver och italienare. Och vilka lärde sig bäst svenska?

För några år sedan jobbade jag med en äldre finsk herre som talade vansinnigt dålig svenska. Det var knappt så han kunde göra sig förstådd. Och varför skulle han lära sig bra svenska? Då när han kom pratade arbetskamraterna finska, basen pratade finska, kassörskan  på ICA talade finska, vännerna pratade finska…

Och de som pratar bäst svenska? Som jag upplevt det är det de som hamnade i småbyarna runt bruksorten eller i blandade områden på orten. För där finns chilenare och polacker som pratar klockren svenska.

72mm
2016-05-08 10:13
#44

#26 "Det märkliga i den här debatten är att det är få muslimska kvinnor som hörts plädera för de skilda badtiderna, det verkar i vanlig ordning vara andra som för deras talan över deras huvuden."

#41 "Med vetskapen om att MP varit infiltrerade av islamister undrar jag om ja-sägarna fortfarande tycker separata badtider är ett bra förslag?"

Men så är det ju. Det är bara islamister och förvirrade islam-appologeter som driver de här frågorna. "Vanliga" muslimer som kanske (hemska tanke!) faktiskt vill bli lite friare och mer sekulära/svenska har oftast ingen talan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2016-05-08 10:35
#45

#43 Du har samma fenomen i t ex Malmö. Där finns det område där du absolut inte behöver lära dig svenska eftersom "alla" pratar den invandrades språk redan. Säkerligen väldigt bekvämt och enkelt, men kommer de någonsin in i det svenska samhället? Nej, det gör de inte. 

I den lilla by där jag själv bor hade vi ett flyktingboende i början på 90-talet. Det var människor från Balkan, en del stannade kvar i byn och de pratar idag bra svenska. Det var en brant uppförsbacke i början, men väl "över krönet" så gick det betydligt lättare att kom in i samhället (har jag fått berättat för mig av dem). Språket är A & O för att komma in i samhället, den som anpassar sig bäst har störst möjligheter att lyckas.

kamera0710
2016-05-10 07:06
#46

#45 Är det skånska "språket" bättre? Känner en del med nedsatt hörsel som irriterar sig väldigt på exempelvis nyhetsuppläsare som talar detta "språk". Jag förstår dem, de borde lära sig rikssvenska. 

Ta Göran Skytte till exempel, han låter nästan som om han håller på att göra i byxorna när han snackar. Eller "han låt' som han håll' på dyng åt" som vi brukar säga i vissa Norrlandsområden.😉

hankans91
2016-05-10 11:18
#47

#46 Återigen får stackars Skåne skit kastat på sig igen. I Skåne bor det 1,4miljoner människor mer än i hela Norrland om det är några som är udda är det Norrlänningar. Åk ut i skogarna i Norrland och hitta en enstöring där ska du se hur fin Svenska de pratar. Norrlänningar är för övrigt fruktansvärt långsamma på att prata. Hellre en Skånsk nyhetuppläsare än en seg Norrlänning som tar så god tid på sig!

kamera0710
2016-05-11 06:08
#48

#47 Tycker du Sverker Olofsson (programledaren i Plus) är en långsam norrlänning?

Annons:
[Carpinus]
2016-05-11 06:27
#49

Fascinerande hur en tråd om skilda badtider plötsligt handlar om Sverker Olofssons dialekt. Ett magplask i den röda soptunnan…

hankans91
2016-05-11 13:01
#50

#48 Tycker du Johan Glans, David Batra, Måns Zelmerlöw, Susanne Sjögran, Jill Johnson eller Sanna Nielsen att de pratar otydligt? När folkkära musiker som peps Persson och Hasse Andersson sjunger på Skånska förstår inte Svenska folket ett skvatt då? Våran stora idol Zlatan med sin förorts skånska förstår inte svenskarna vad han säger kanske? Så fort du #48 slår på tv:en så är det Skåningar i tv rutan tänk på det!

[Hayabusa]
2016-05-15 20:46
#51

#46 Besvara en situation med en "motfråga" är inte särskilt konstruktivt. Snarare skulle jag beteckna det som trams. 

Vad tycker du själv? Vem tror du har lättast väg in i  det svenska samhället? En individ som behärskar (i tal & skrift) någon av de otaliga svenska dialekter som existerar eller exempelvis japanska eller arabiska?

Men för all del, mig personligen gör det inget om halva Malmö enbart pratar arabiska. Det är ju inte jag som blir lidande av det ut de själv. Dock - har man som målsättning att integreras i det svenska samhället så kan det ju vara en god idé. Eller?

kamera0710
2016-05-16 14:06
#52

#51 Trams eller ej, har du någon förståelse för att personer med nedsatt hörsel har svårt att förstå vad en del skåningar säger? Eller att det är samma för många som lärt sig svenska på äldre dagar, som annars förstår rikssvenska ganska bra?

[Hayabusa]
2016-05-16 15:07
#53

#52 Har du någon förståelse för att frågeställningen som tas upp i #43 & #45 inte bygger på temat: "Svenska dialekter" utan på något helt annat?

----------------------------------------------------------------------------------------------------

Skånska är inte ett språk utan en rad olika dialekter som pratas i det område som en gång kallades Skåneland. Tro det eller ej, men variationen kan vara rätt stor. Ungefär som att det är skillnad mellan Gävle och "Schta´n" eller varför inte Övertorneå?

hankans91
2016-05-16 20:13
#54

#52 Trams eller ej, har du någon förståelse för att personer tycker att tiden stannar när en norrlänning pratar?

kamera0710
2016-05-17 06:07
#55

#54 Det kan jag förstå, ja.

Annons:
[Carpinus]
2016-05-17 06:16
#56

Jag är inte säker på vad som är kontentan av den här diskussionen - är det så att ni vill ha skilda badtider för norrlänningar och skåningar?

[Hayabusa]
2016-05-17 07:23
#57

#56 Du kan nog minimera "ni" till en enda person som kör sin sedvanliga "taktik" 😉

[Carpinus]
2016-05-17 07:47
#58

#57 Jo det är väl så, och dessvärre tycks hen ha lyckats i det här fallet - "barnet (=debatten) kastades ut med badvattnet", tror jag…

[Hayabusa]
2016-05-17 07:51
#59

#58 Sant. Dock känner jag att hen blottar sin giv lite väl uppenbart.

hankans91
2016-05-17 10:36
#60

#56 Ja det kanske vi skulle göra för enligt #55 råder ju det extrema kommunikationssvårigheter för det främmande "språket Skånskan".

[Hayabusa]
2016-05-17 11:20
#61

#60 Sorry för OT, men jag kan inte hålla mig:

Tänker du på Gustav Fridolin? 😉

hankans91
2016-05-17 19:37
#62

#61 Ja när det gäller Gustav Fridolin våran utbildningsminster som har ansvar för skolorna där man ska lär sig rikssvenska. Så är det ju konstigt att denna "rikssvensken" Stefan Löven som är uppvuxen i Norrland väljer Gustav Fridolin till posten som utbildningsminster i tanke på att han är uppvuxen i det "främmande landet Skåne". Men för att binda ihop den avklippta rödtråden så säger jag nej tack till skilda badtider.

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-17 20:04
#63

#62 Instämmer - i princip ska vi inte ha skilda badtider i Sverige.

kamera0710
2016-05-18 06:04
#64

#62/#63 Hur ser ni på mitt citerade inlägg i #6 av Lena Andersson? Ska vi behöva ha skilda omklädningsrum på badhusen?

Själv tycker jag att det inte är alldeles lätt att avgöra var gränserna ska dras, men visst har Lena Andersson en poäng.

Magi-cat
2016-05-18 07:49
#65

 Lena Andersson (citerad i #6) har absolut en poäng eller två.

Frågan om skilda badtider har fått alldeles för stora proportioner på sina håll. Vad det gäller i praktiken är några timmars egentid för kvinnor i vissa badhus. Något som skulle kunna betraktas som positiv särbehandling, vilket i  andra fall anses gott.

Många kvinnor, oavsett var de kommer ifrån, uppskattar kvinnotider på badhus.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-05-18 07:58
#66

#64 Personligen tycker jag att det finns en skillnad mellan att vara 100% naken och att bära badkläder. Dessutom kan, sommartid, skillnaden mellan badkläder och "lätt sommarklädsel" vara väldigt liten. Ska vi dela av stränderna? Ska vi ha en dresscode som gäller i det offentliga rummet? Nej, säger jag. I Sverige har vi jobbat på att få bort fenomen som skilda badtider och den linjen anser jag att vi ska stå fast vid. Visst kan det finnas fog för att tillämpa tillfälliga undantag, men undantagen får inte bli regel.

Magi-cat
2016-05-18 08:06
#67

#66 Just det, det är vad du personligen tycker. Någon annan tycker personligen något annat och drar en annan gräns.

Ingen har föreslagit det du tar upp, så låt oss hålla oss till vad det gäller, några timmars egentid för kvinnor i vissa badhus. Varför är det så provocerande?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-05-18 08:29
#68

#67 Precis, det är min personliga mening och mitt personliga svar på det som uttrycks i #6 dvs synen på nakenhet "Saudiern har bara flyttat nakenheten en nivå". Frågan handlar mer om "nakenhet" än skilda badtider, vilket förvisso är/kan vara anledningen till önskemålet om skilda badtider.

För mig personligen är frågan inte provocerande. Inte alls. När tjejerna var yngre besökte vi ofta badhus (vintertid), men numera är jag (vi) aldrig där. De "växte ifrån" badhus och själv gillar jag att bada i havet. Jag gillar saltvatten. Jag är uppväxt i område som har en lång tradition av badkultur, det är intressant att se bilder från sekelskiftet och samtidigt fundera över dagens diskussion om skilda badtider. Jag får känslan av att det är mer än badtider som önskas vara åtskilda.

Magi-cat
2016-05-18 08:53
#69

#68 Jag får känslan av att det är mer än badtider som önskas vara åtskilda. 

Och så låter du "känslan" styra din uppfattning och drar ut konsekvenserna till något annat än vad det egentligen gällde?

Frågan hade aldrig fått så stort utrymme om den inte kunnat kopplas till den "känslan", som i sig bottnar i…? (Tänk efter själv.)

Får du samma "känslor" om tjejerna som får egna data- och spelläger på sommaren t.ex? (Troligen inte. Det är ju inte kopplat till något "muslimskt")


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-18 08:56
#70

#69 Jag tror att kommentaren är riktad till mig?

Magi-cat
2016-05-18 09:04
#71

#70 Till slut blev det rätt.  🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-05-18 09:38
#72

#71 Ok. Du frågar om jag låter känslorna ta överhand? Svaret på det är: Nej, det gör jag i regel aldrig. Förvisso kan det vara bra att lyssna på sitt hjärta och följa magkänslan, men jag vill mena att jag kan skilja dem åt också. 

Om du läser min kommentar #1 och avslutande meningen i #66 så kanske du ser att jag inte är det som du antyder i #69

Och ja - min mening är att frågan handlar om mer än skilda badtider. Borde det svenska samhället inte då också kunna erbjuda kvinnor tillgång till exempelvis strand & hav utan mäns närvaro? Och varför inte det offentliga rummet? Skolan?

Visst finns det tjejer med muslimsk bakgrund som gillar data- & tv-spel. I min yngsta dotters klass (9:an) går en tjej från Palestina (hon bor på en flyktingförläggning i närheten). För henne var det en omställning att börja i en skola som var mixad (tjejer & killar), men har efterhand sagt att hon upplever det som en fördel. Kontakten med killar blir mer naturlig  och inte så dramatiserad (hennes egna ord).

Magi-cat
2016-05-18 09:57
#73

#72 Frågan om att avsätta ett par timmars badtid gällde inte heller enbart för muslimska kvinnor, utan kvinnor…Det finns fler än de muslimska som uppskattar vad man skulle kunna kalla positiv särbehandling av kvinnor. (Ungefär som i exemplet med dataläger för tjejer.)
Jag tycker man kunde pröva förslaget. Finns det intresse för och behov av det visar det sig ju snart och sedan får man utvärdera. 

Inget av exemplen innebär att en uppdelning av det offentliga rummet måste bli följden. Varför målar du upp det på det sättet, tror du, när det inte alls är det som är frågan? Jag tror du låter fantasin skena iväg.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-05-18 10:15
#74

#73 Har jag någonstans nämnt att fråga om badtider INTE berör samtliga kvinnor/tjejer i landet Sverige? Att  frågan skulle vara kopplad till Islam? Nej, det ser jag inte. Däremot ger jag uttryck i #1 att religion KAN vara en del i frågeställningen - pekar dock inte ut någon enskild sådan.

Låter jag fantasin skena iväg? Målar jag upp något som inte finns? Svaret är nej på båda. Det är istället en retorisk fråga som jag anser är en naturlig följdfrågeställning. Faktum är att vi ser den redan idag - segregationen.

Ett annat faktum är att det förra sommaren diskuterades om det inte vore bra med ett avskilt avsnitt enbart för kvinnor på en strand i närheten. OBS! Frågan hade ingen som helst religiös bakgrund. 

I veckan läste jag om en kvinna som störde sig på små barn under flygresor. Hon efterlös flygresor som var barnfria alternativt hade en åldersgräns. (Ingen religion med i den frågeställningen heller).

Och visst kan man ju låta tankar få komma till ytan när man läser om "Synden i Mölle" och samtidigt jämför med debatten om skilda badtider.

hankans91
2016-05-18 10:36
#75

#64 Men svar nej idags läget så är våra kroppar känslomässigt laddade mellan män och kvinnor. Det hade ju blivit ännu mer jämställt om man kunde avskaffat det men idags läget hade det verkligen inte funkat. Men vem vet om flera årtionden framåt kanske. #73 Men det muslimer vill med skilda badtider är att enligt deras religion är det ett brott om en kvinna visar för mycket av sin kropp så andra män ser det. En religion ska inte få ha en sådan inverkan så samhället anpassar sig efter den och ger vika för denna odemokratiska handling! För börjar vi ha skilda badtider går vi ett steg bakåt i när det gäller jämställdhet.

Magi-cat
2016-05-18 11:05
#76

Om vi kallar det för vad det är, Kvinnosim, tror jag inte det rör upp fullt så mycket känslor. 2-3 timmars egentid i veckan för kvinnor i simhallen är ingenting som rör oss ifrån jämställdhet eller till uppdelning av det offentliga rummet.

"Att kvinnosim skulle vara segregerande och diskriminerande håller de inte med om. Enligt Sofia Ek har diskrimineringsombudsmannen (DO) i ett beslut sagt att man kan göra avsteg från likabehandlingsprincipen om det möjliggör för kvinnor, som av olika skäl inte kan delta i vanlig simning, att ändå delta. Då kan syftet med kvinnotider vara berättigat, enligt DO

Fler kommuner, som Stockholm, Göteborg, Malmö och Jönköping, har redan en sådan här verksamhet och det är inget konstigt med det, påpekar kvinnorna

"

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/i-ett-modernt-samhalle-ar-kvinnotider-i-simhallen-inte-konstigt-8708687.aspx

"– Kvinnorna blev förvån­ade över debatten som följde­. De vill ju bara lära sig simma. Jag tycker själv att man bara belyste de översta dimension­erna och diskuss­ionen gled så lätt in på ­rasism. På så vis förbisågs också syftet - att de här kvinnorna vill integreras. Att inte kunna simma innebär att de fortfarande känner sig utanför det svenska samhället, säger Sofia Ek."

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/kvinnor-som-vill-simma-7056137.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Hayabusa]
2016-05-18 11:17
#77

#76 Precis - det är egentligen två olika saker som blandas ihop. Att ha ett "kvinnosim" med inriktning på den grupp du nämner kan inte vara fel. Om samma kvinnor, sedan de lärt sig simma, däremot upplever att de inte kan/tillåts/får/whatever använda badhus/stränder/hav då det är "mixat" - det är då som jag känner (ja, nu är jag där och känner igen) att det är en grogrund för segregation. Det blir en begränsning.

Magi-cat
2016-05-18 11:24
#78

#77 . Att ha ett "kvinnosim" med inriktning på den grupp du nämner kan inte vara fel.

Jamen dåså! 👍 Då är vi överens så långt. 🌊


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2016-05-18 11:36
#79

#78 Exakt. Vad skrev jag i #66? Jo:

"Visst kan det finnas fog för att tillämpa tillfälliga undantag, men undantagen får inte bli regel."

Som jag redan tidigare skrivit - rent principiellt så ska vi inte ha skilda badtider i Sverige. Det ska inte behövas. Däremot måste det finnas plats för undantag.

Det verkliga "problemet" är istället (enligt min mening) om det låter så här:

- Oj, vilken kanondag! Ska du följa med till stranden?

- Skulle verkligen vilja, men det går inte…Jag kan inte/får inte

Ett sådant scenario måste vi, anser jag, jobba för att undvika. Tyvärr tror jag att det förekommer, sorgligt nog.

kamera0710
2016-05-18 11:46
#80

Som fågelintresserad ska jag snart resa med ornitologiska föreningens resebyrå för andra gången. De har en del "tjejresor" (oftast är det då två resor med samma upplägg där den andra är mixad). Har svårt att se något upprörande med detta, även om jag i något enstaka fall (när det bara varit en enda"tjejresa") beklagat att jag pga "fel kön" inte kunnat följa med. Har dock aldrig fått uppfattningen att det är någon muslimsk indoktrinering av denna resebyrå!

Har på samma sätt svårt att se något upprörande om en bassäng är reserverad för kvinnor några timmar. Jag är väl heller inte direkt upprörd över att vi har skilda omklädningsrum på simhallar, även om jag tycker att Lena Andersson har en poäng.

På vissa håll har de tydligen vissa tider för de som exempelvis vill basta mixat, är detta att utestänga de som föredrar att basta med enbart personer av det egna könet om det sker på en offentlig anläggning?

[Hayabusa]
2016-05-18 11:54
#81

Här hemma har vi en segregerad strand - det är ingen som upprörs över det.

OBS! "food for thought"

PS Då blir det inte mycket "Vögeln" på de resorna 😉

(På tyska heter fågel = Vögel )

kamera0710
2016-05-18 15:14
#82

#81 Ja, tyska ordet för fågel minns jag sedan jag läste tyska i högstadiet (drygt 30 år sedan). Det mesta har annars fallit i glömska.

[Hayabusa]
2016-05-18 16:35
#83

#82 Det verkar så, ja.

Annons:
72mm
2016-05-19 16:28
#84

#73 "Frågan om att avsätta ett par timmars badtid gällde inte heller enbart för muslimska kvinnor, utan kvinnor…Det finns fler än de muslimska som uppskattar vad man skulle kunna kalla positiv särbehandling av kvinnor. (Ungefär som i exemplet med dataläger för tjejer.)"

Till och med du måste ju fatta vilka det är som driver den här frågan, och varför. Du kan omöjligen vara så blind att du inte ser det. Det är implementerad islamism, inget annat. 

Och även om det inte skulle vara det så trodde jag vi levde i ett land som ständigt klappade sig själv på axeln över hur djävla jämställda vi är. Då finns väl inget utrymme för könssegregering och särbehandling?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2016-05-19 17:38
#85

#84 "Det är implementerad islamism, inget annat."

Vad har du för definition av islamism egentligen? "Allt som uppskattas av någon muslim" eller vad? 🙂

Jag kan inte tänka mig någon vettig definition av islamism som inkluderar könssegregerade badtider. 

"Och även om det inte skulle vara det så trodde jag vi levde i ett land som ständigt klappade sig själv på axeln över hur djävla jämställda vi är. Då finns väl inget utrymme för könssegregering och särbehandling?"

Är det din åsikt, eller antar du dina meningsmotståndares åsikter när det passar?

Oavsett, tänk på att badhusen redan har könssegregerade omklädningsrum. Så jag undrar om det verkligen är på de principerna skon klämmer. 

Men jag håller med om att separatistiska badtider är tveksamt (men ganska långt ner på listan över tveksamheter).

72mm
2016-05-19 18:03
#86

"Vad har du för definition av islamism egentligen? "

Politisk islam. Viljan att påverka samhället pga religiös övertygelse om etik och moral. Om vad som är sant och falskt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

fatcat
2016-05-20 17:03
#87

#85

Nej det finns ingen tydlig definition i koranen om könssegregerade badtider men däremot finns mycket tydliga instruktioner om hur vida man inte får gå klädd "naken" i badhuset och vistas med motsatta könet utöver någon i familjen. Sådant betraktas som haram och är straffbart i religionen. Därför är det helt okej om en ung pojke sexofredar en yngre tjej på ett badhus, det är liksom inte hans fel. Jag tror för övrigt inte att unga pojkar bryr sig så mycket om religion men det är normerna som de blivit upplärda med. 

Nyanlända behöver mer information om jämställdhet och sexualkunskap.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Nomen Nescio]
2016-06-16 17:30
#88

_"Personer som definierar sig som "hen" får bada med bar överkropp i simhallar, enligt ett DO-beslut. Hädanefter riskerar badhus att få DO-kritik om de säger åt eller portar personer med bara bröst."---

"Per Holfve, utredare vid DO, välkomnar de ändrade reglerna.
- Det kommer att påverka samhällets syn på könsfrågor i en mer inkluderande riktning, säger han till TT.
Men att tillåta alla att ha bar överkropp i simhallen är inte oproblematiskt, tycker Carina Engström, chef vid Liljeholmsbadet i Stockholm, även om det de få gånger det hänt på badet inte har skapat någon konflikt.
- Det riskerar att kollidera med andra kulturer och religioner. Det finns kvinnor som badar i heltäckande klädsel. Även de som inte har religiös eller annan kulturell bakgrund kan störas av att kvinnor badar med bar överkropp, säger hon."---

"DO:s så kallade tillsynsbeslut är vägledande för hela landet. I praktiken innebär det att badhus riskerar att bli föremål för DO-kritik om personalen säger åt eller avvisar en kvinna för att hon har bara bröst i simhallen."_

TT

Återstår då att se om det utmynnar i särskilda badtider även för transgendrar (-gendror).

[Hayabusa]
2016-06-16 17:37
#89

Personligen bryr jag mig inte om folk badar barbröstade eller inte på badhus. Eller bada helt utan kläder, för den delen.

Men, det får mig att tänka på 70-talets badstränder. Då var det väldigt vanligt att kvinnor solade och badade topless, men idag ser man (i princip) det aldrig.

OBS! Kuriosa

kamera0710
2016-06-17 06:11
#90

I Årsunda utanför Gävle valde kommunen att låta ett badhus bli centrum för naturister. Är detta att segregera och ge efter för fundamentalister? 

"Protesterna mot föreningen Nakenkulturs begäran om att få starta nakenbad på Strandbaden blev mycket starka. Årsundaborna var rädda för att huspriserna skulle sjunka och att medborgare som av misstag råkade passera nakenbadet skulle ta anstöt.

– Starta gärna ett nakenbad. Men inte här hos oss, var det tydliga besked som gavs vi ett välbesökt stormöte för några veckor sedan.

Lyft för besöksnäringen

Så blir det också. Enligt ett förslag som ska behandlas i kultur- och fritidsnämnden 12 april görs i stället Parkbadet om till naturistanläggning för bad och träning."

http://www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/parkbadet-blir-landets-nya-centrum-for-naturister

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-22 11:34
#91

"Mehrdad Darvishpour forskar om bland annat genus, etnicitet och hedersproblematik vid Mälardalens Högskola. I det stora perspektivet kallar han separata badtider för ojämställt och ett tecken på en patriarkal samhällsstruktur, där kvinnor inte är en del i samhället på samma villkor som män.

Men han säger att frågan är komplex och att man kan titta på den ur fyra olika aspekter – dels kvinnors rätt till jämställdhet, och dels barnens perspektiv, där unga flickor kanske inte får bada när män är närvarande. Han menar att det kränker barnens rättigheter."---

"Han tycker att i det långa loppet måste samhället markera att när det gäller offentliga platser så är barns och kvinnors rättigheter viktigast. Där får aldrig en uppdelning mellan kvinnor och män, som kan ha en religiös eller kulturell bakgrund, gå först. Det är skillnad mot det privata – som en ”tjejkväll” på stan. – Att man har rätt till sin egen övertygelse i den privata sfären är en sak. Men på den allmänna offentliga platsen är det en annan sak."---

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/tecken-pa-patriarkal-samhallsstruktur

[Nomen Nescio]
2016-12-15 14:39
#92

"När DO skriver att religion kan berättiga till undantag från lagen skickar det inte bara signaler i frågan om badhus."---

"Att det är bra att kunna simma kan de flesta enas om. För en del kvinnor och flickor kan separerade badtider vara enda chansen att få möjlighet att lära sig det. Är det så farligt att ge dem en dag i veckan för att göra deras liv mindre begränsade? Här är det viktigt att komma ihåg att det inte är det svenska samhället som har begränsat dem genom att inte erbjuda separerade badtider, det är religion och kultur som begränsar dem genom att påbjuda könsseparatism."---

"När DO skriver att religion kan berättiga till undantag från lagen skickar det inte bara signaler i frågan om badhus. Det skickar också signaler om vad man som religiös inte bara kan förvänta sig av det svenska samhället, utan också vad man kan kräva av det. Vi bör aldrig tillåta att religion blir ett frikort som får trumfa svenska lagar och regler, varken i denna fråga eller någon annan."

Aleksandra Boscanin på GP:s ledarsida

[Nomen Nescio]
2016-12-17 08:19
#93

#92 "Det är olaglig diskriminering att stänga män ute från badhuset på internationella kvinnodagen, enligt diskrimineringsombudsmannen (DO). "---

TT     

Och hur rimmar det beslutet med det föregående? Det är ju bara att åberopa det utslaget för att upphäva det senare med motivering att det är religiöst motiverat! Känns som ett försök att släta över ett ifrågasatt beslut…

Magi-cat
2016-12-17 08:49
#94

Tänk att det blir sånt liv bara för att kvinnor någon gång får en förmån….🤔Några timmars egen badtid, vad är väl det att bråka om, egentligen? 🤦‍♂️

(Tänker lite på det franska beslutet där gubbar i uniform skulle bestämma hur lite kvinnor ska ha på sig på badstranden. Så kan det gå. Alltid ska kvinnor rätta sig. )


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Nomen Nescio]
2016-12-17 09:02
#95

#94 Som framgår av #92 är det ett myndighetsutlåtande som i grunden inte avser kön, utan religion. 

Hade det rört sig om att förhindra individer av ett särskilt kön att få tillträde till badhuset hade det varit en annan fråga, där säger DO att det generellt sett är diskriminering med separata tider för män och kvinnor, men tillägger att religion kan utgöra ett undantag från detta.

Frankrike har sin lagstiftning och tolkning av den, och Sverige har sin.

Zyperior
2016-12-17 10:43
#96

#94 Ja så kan man resonera om man vill bortse från kvinnoförtrycket inom islam. Helt i enlighet med feminismen. Vi övriga som vill ha jämställdhet ser hellre att det motverkas.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]1
2017-08-25 16:03
#97

Nu kommer vattenkvalitén i simbassängen i Hässleholm att förbättras.

"Alla ska kunna delta i simundervisningen. Därför har Hässleholms kommun köpt in burkinis, enligt Norra Skåne."---

"Vattenkvalitén på badhuset i Hässleholms är, enligt anläggningschen Henrik Samevik, dålig. Därför är det förbjudet med klädsim. – Många badade i sjalar och kläder och då kommer trettio miljoner bakterier i vattnet ifrån svett, smink, avföring och allt annat som man bär med sig ner i vattnet, påpekar han"---

http://www.expressen.se/kvallsposten/kommun-koper-in-burkinis-till-elever/

Annons:
Carmarino
2017-08-25 16:17
#98

För inte så länge sedan så var det inte ens tillåtet att ha kalsonger under badbyxorna. Hur kan det då vara tillåtet att ha kläder på sig när man badar i en simbassäng?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-08-25 16:34
#99

#98 I Hässleholm har man tydligen jobbat i flera år med att försöka få bort klädbadandet utan att lyckas.

http://www.nsk.se/2015/04/16/anstaller-for-att-stoppa-kladbad/

[Carpinus]1
2018-01-21 22:27
#100

En skola i Ängelholm följer Hässleholmsexemplet:

#97 "Nu har det hänt igen. SVT Helsingborg rapporterade i torsdags om att grund- och högstadieskolan Kungsgårdsskolan i Ängelholms kommun har köpt in burkinis i syfte att tillhandahålla de helkroppstäckande simkläderna för unga. Under den anmärkningsvärt oproblematiserande rubriken "Burkini hjälper tjejerna till godkända betyg" berättar SVT om två unga tjejer som kom till Sverige för två år sedan. En av eleverna menar att just simundervisningen var en kulturkrock: "Jag tyckte att det var pinsamt och jag fick inte vara med för mamma och pappa. Men sen när skolan hade haft möte med dem om att ha burkini så gick det bra."---

"Att vuxenvärlden i Ängelholmsskolan helt abdikerat och övergett barnen för att cementera hedersförtryckande normer är tydligt. Relativiseringen når absurda höjder när en lärare menar att: "Vi har skidkläder att låna ut när vi åker skidor, skridskor och idrottskläder. Ibland glöms det och i vissa fall har inte elever råd att införskaffa utrustningen. Burkinisarna är ytterligare en sak vi kan låna ut."

 Att likställa en sexualiserande simdräkt med sportutrustning är pyramidalt cyniskt. I skuggan av välmeningens förbannelse återstår endast skammens rodnad. Att en skola köper in burkinis är inte bara att bejaka hederskulturers sexualiserande vanföreställningar, det är att aktivt delta i hedersförtrycket."---

https://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/hedersfortryck-nar-skolor-koper-in-burkinis/

Carmarino
2018-01-24 14:54
#101

#100 Läsartext: Burkinin är inte vilket plagg som helst och kan inte jämställas med skridskor.

https://www.hd.se/2018-01-24/burkinin-ar-inte-vilket-plagg-som-helst-och-kan-inte-jamstallas-med-skridskor


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-24 16:02
#102

#101 Instämmer med den läsaren, som i sin tur verkar instämma med CBP (#100).

Sedan är jag kanske inte så övertygad om att det är "påstridiga föräldrar" som är det största problemet i det här fallet - jag tror att viljan att anpassa sig är djupt förankrad hos beslutande skolpersonal och tjänstemän. 

Förra året är samma debatt rasade i Hässleholm skrev debattörerna Ulf Gustafsson (förbundsordförande Humanisterna) och Amineh Kakabaveh (riksdagsledamot Vänsterpartiet) på Aftonbladet debatt:

"Det är de normer och värderingar som gör att behovet av burkini finns som borde diskuteras och det är detta kommunen och skolan borde få frågor om. Skolan har ett uppdrag att verka för jämställdhet som grundläggande demokratiskt värde. Detta ska både förmedlas teoretiskt och visas praktiskt.

När flickor och pojkar anses vara olika, till den grad att de tvunget måste behandlas olika, råder inte jämställdhet. När flickor ska skyla sina kroppar, men det inte ställs motsvarande krav på pojkar, råder patriarkala könsnormer. Just sådana traditionella könsnormer som skolan har i uppgift att motverka.

När det uppstår behov av burkini för att barn ska kunna delta i simundervisningen borde alla varningsklockor ringa hos dem som arbetar för jämställdhet. Hur sköter skolan sitt uppdrag för att verka för jämställdhet? Vilka extrainsatser görs nu? Hur mycket extra resurser skjuter kommunen till för att arbeta med jämställdhet i skolan?

Skolan ska vara en fri arena och plats där barn, inte minst flickor, kan frigöra sig och få lära sig sina mänskliga fri- och rättigheter."---

"Skolverket behöver satsa extra på att ta fram material och utbilda skolledare och lärare i hur de ska arbeta med de nya utmaningarna. Det behövs nya och förstärkta initiativ för jämställdhet – speciellt i skolan."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AOEnM/jo-barn-kan-lara-sig-simma-utan-burkini

Carmarino
2018-01-24 17:19
#103

#102 Ulf Gustafsson och Amineh Kakabaveh säger ungefär samma som läsaren gör, nämligen "Är det dags för burkinis även till pojkar i så fall? Om unga flickors kroppar är sexualiserade, torde inte de unga pojkarnas kroppar också vara det?"

Hade samtliga elever, även pojkarna, tvingats bära burkinis så hade det kanske varit okej att använda sådana. Fast då kommer vi till nästa dilemma: såvitt jag vet är det inte tillåtet att använda kalsonger under badbyxorna. Vet förvisso inte vilket material det är i burkinis, men det ser nästan ut som om de var av ungefär samma material som kalsonger.

Alternativet är förstås att använda s.k. hajdräkter. Det finns säkert en massa överblivna sådana nu när de inte får användas av simmarna längre. Sy på armar och huva bara, så blir de heltäckande. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Magi-cat
2018-01-24 17:51
#104

"Det behövs en nationell kampanj mot detta."

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/AOEnM/jo-barn-kan-lara-sig-simma-utan-burkini

Jag kan tänka mig åtskilliga frågor som ligger högre upp på angelägenhetsskalan för en "nationell kampanj" än vilka klädesplagg flickor/kvinnor väljer att klä sig i när de badar.

"När flickor och pojkar anses vara olika, till den grad att de tvunget måste behandlas olika, råder inte jämställdhet. När flickor ska skyla sina kroppar, men det inte ställs motsvarande krav på pojkar, råder patriarkala könsnormer. Just sådana traditionella könsnormer som skolan har i uppgift att motverka."

(samma källa)

Ok då! Badbyxor åt alla för att få bada! Annars blir det minsann nationell kampanj!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-24 18:26
#105

#104 Ja, i Sverige får man väl bara bedriva en kampanj åt gången och i turordning, eller? 🤔

"Ok! Badbyxor åt alla för att få bada! " Det är ju faktiskt det försöket till sarkasm som förklarar vilka normer som råder och är accepterade, och vilka vissa vill införa.  De som vill bylta på tjejerna vill fjärma sig från nakenheten, annars hade de ju anslutit sig till din idé med att alla skall bada iförda enbart badbyxor. Nu är det ju inte det de strider för, utan det motsatta.

https://politik.ifokus.se/discussions/55bf3bda8e0e744908001497-skilda-badtider#12

JonasDuregard
2018-01-24 18:37
#106

Så, några förslag på regler om hur mycket hud skolbarnen ska behöva visa (för att besegra patriarkatet)? Ska det vara en procentandel eller en bestämd totalarea eller något annat?

[Carpinus]1
2018-01-24 19:09
#107

#106 Det badmode vi har brukar inte vålla några större problem (med undantag av det märkliga fenomenet när vissa fick för sig att bada med kalsonger under badbrallorna). 

Visst, det har funnits fula gubbar och fula gossar tidigare, men den tafsarkultur som dök upp för några år sedan var ändå rätt exceptionell och skulle i sig kunna visa på ett behov av att alla tjejer måste bylta på sig för att freda sig.

Hur mycket naken flickhudyta detta tafsarklientel kan tänkas tåla innan de inte kan stå emot längre kan jag faktiskt inte svara på. Ett citat: "Det har hänt att grupper av pojkar, mer eller mindre utan ledare, betalats in i badkassan och sedan inte kunnat hantera situationen i badet med andra badklädda barn och ungdomar".

Det är klart att de skulle välkomna om dessa de vill åt är lättklädda och dessa de övervakar är påbyltade.

kamera0710
2018-01-25 06:01
#108

Kanske borde naturisternas ideal gälla och vi i samma veva inför gemensamma omklädningsrum/duschutrymmen? Då behöver vi ju inte fundera på hur mycket hud som ska döljas.

kamera0710
2018-01-25 06:19
#109

En annan infekterad fråga är uppenbarligen om de som vill bada topless ska få göra det. Sakine Madone hade följande kommentar ett år efter att denna tråd startats:

"Diskrimineringsombudsmannen anser att den som varken definierar sig som man eller kvinna ska få bada topless i simhallen. Detta efter att en person portats, då badpersonalen hade utgått från att det var en kvinna som bröt mot klädreglerna.

DO:s nya linje att försvara barbröstat är välkommen, och innebär i praktiken att alla kommer att få bada topless. Däremot skaver det att myndigheten hittills har gett grönt ljus till simhallar som avvisat barbröstade kvinnor. En märklig hållning för en myndighet som säger sig bekämpa diskriminering.

Föreställningen att just kvinnor inte ska ’störa’ omgivningen med sina bröst är dessvärre utbredd. Till exempel säger Carina Engström, chef vid Liljeholmsbadet i Stockholm, att topless-badande bland kvinnor ”riskerar att kollidera med andra kulturer och religioner”. Tidigare, när feministerna i nätverket ’Bara bröst’ besökte simhallar topless sa en chef på fritidsförvaltningen i Malmö att folk ’tar anstöt när en liten grupp provocerar genom att visa upp brösten’."

"Kommunala badhus ska välkomna alla. Folk får helt enkelt hacka i sig att en del föredrar att bada i täckande dräkter som burkinin, medan andra kvinnor badar topless. Mångfald betyder inte att porta somliga, för att nöja andra. Regler kan inte bygga på vad lättstötta personer tycker och ’känner’."

https://www.expressen.se/ledare/sakine-madon/aven-kvinnor-har-ratt-att-bada-topless_/
_

[Carpinus]1
2018-01-25 07:49
#110

Man diskuterar ju faktiskt införandet av burkini i Ängelholm, inte mer nakenhet.

Toplessbadandet har f.ö. diskuterats i flera trådar,  som  när Madon skrev sin artikel och i någon från så långt tillbaka som 2008.

[Hayabusa]
2018-01-25 07:57
#111

Är frågan om topless infekterad? Numera en inte lika vanlig syn på stranden men, periodvis, var det "standard". Vem är det som blir provocerad? Andra män? Andra kvinnor?

Annons:
JonasDuregard
2018-01-25 10:13
#112

#110 Det handlar väl inte om att "införa" någonting, det handlar väl snarare om att fortsätta ha badkläder som täcker olika mycket efter badarens preferenser (inom någon slags ramar för anständighet). 

Vi har allmän skolplikt i Sverige. Det tycker jag är utmärkt. Däremot tycker jag vi måste vara väldigt försiktiga med vad vi inkluderar i den obligatoriska skolgången, eftersom vi rent ut sagt kommer tvinga alla barn att delta. Att tvinga någon att mot sin vilja visa delar av sin kropp tycker jag solklart är över gränsen för sådan försiktighet. Finns det ett enkelt sätt att undvika det (vilket det tydligen finns) tycker jag definitivt det är det mindre problematiska alternativet, särskilt när det kan rädda liv. Svärjevännernas ömmande tår ter sig ganska oviktiga om det enda alternativet är att en del barn utsätts för livsfara genom att inte vara simkunniga. 

Att skilja på olika motiv för att vilja dölja sin kropp ser jag inte som gångbart. Om det är allmän blyghet, kroppskomplex eller religiös dogma är inte något skolan kan eller bör utreda. 

Att tvinga barn med kroppskomplex att visa upp sina kroppar vore barbariskt. Att tillåta dem att dölja sina kroppar, men samtidigt hindra muslimer från det vore också barbariskt. Kvar står alternativet att låta varje barn välja badkläder själv, vilket inte låter alls lika skruvat. Om skolan misstänker att barn behandlas illa av sina närstående ska de anmäla det till socialen.

[Carpinus]1
2018-01-25 10:34
#113

#112 Verkar vara ett personligt statement kring vad du tycker, så jag har inget behov av att kommentera det - med ett undantag, där jag kritar ett stort frågetecken:

"Att tvinga barn med kroppskomplex att visa upp sina kroppar vore barbariskt".

Det trista är att kroppskomplexen inte sällan är ett utslag av feltolkningar av signaler kring rådande skönhetsideal. Det försvinner inte bara för att man tycker att det är okej att ungarna döljer sig för omvärlden. Att acceptera att de draperar sig (och de menar jag inte i form av burkinis som har en annan historia) för att dölja det som ger dem komplex är att ge dem rätt i deras tolkning av att de inte duger.

JonasDuregard
2018-01-25 10:50
#114

#113 Påtvingad exponeringsterapi är knappast ett bra sätt att behandla kroppskomplex. 

Jag tycker absolut att skolan har ansvar att behandla svåra fall, men det gör man i så fall med utbildade kuratorer, inte idrottslärare som säger åt dem att sluta sjåpa sig och byta om till baddräkt. Det kan vara direkt kontraproduktivt.

Magi-cat
2018-01-25 19:38
#115

#112 Bra talat!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
2018-01-25 20:40
#116

#114 Har man kommit till ett stadium där det enda som återstår för det komplextyngda barnet med dåligt självförtroende  är att skyla sig så lär man endera ha passerat ett antal instanser, alternativt stå inför ett färskt uppstått problem. I inget av fallen kan kamofleringsmetoden vara en långsiktig lösning - det vore "barbariskt".

JonasDuregard
2018-01-25 22:03
#117

#116 Ingen har heller sagt eller antytt något om att det är en långsiktig lösning. Du slåss mot väderkvarnar nu. 

Att ge smärtstillande till kroniskt sjuka är inte heller en långsiktig lösning eller ett botemedel, vi gör det ändå för att minska lidande. Att låta bli att tvinga barn med komplex att visa hud (som en del av någon slags hemmasnickrad "tough love"-behandling?) handlar inte om att lösa deras problem, utan bara om att undvika onödigt lidande. Att utsätta dem för det traumat skulle gissningsvis göra problemet värre. 

Kort sagt, jag ser ingen anledning att göra deras situation ännu värre. Jag antar att du inte heller vill det heller innerst inne, men dina prioriteringar är kanske sådana att det är viktigare att stoppa muslimska tjejer från att bada än att skydda barn från traumatiska upplevelser.

[Carpinus]1
2018-01-25 22:18
#118

#116 Jaså, du tycker dig ha nått till nivån av "väderkvarn" nu - ja, det självförtroendet är det då inget fel på…😃

Det är ju faktiskt så att jag har försökt förstå dig när du, i underdånigt sällskap,  vandrat ut på trollstigen för att avlägsna diskussionen från burkinibeslutet i Ängelholm. Nakna hudytor, barbröstat bad och komplextyngda barn har fört oss en bit på den vilsegången, vilket jag förmodar varit enligt planen.

Börjar bli trött på dina antydningar om mina politiska prioriteringar, men jag skall inte sänka mig till samma nivå genom att dra fram dina vänsterpreferenser som du tydligen ser som något enastående fint.

Annons:
JonasDuregard
2018-01-25 23:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

#118 "Nakna hudytor, barbröstat bad och komplextyngda barn har fört oss en bit på den vilsegången, vilket jag förmodar varit enligt planen."

Åh nej, du har genomskådat vår plan. Jag sätter mitt ondskefulla skratt i halsen😕

Tanken att en tråd på iFokus av sig själv glider mellan närliggande ämnen är så klart helt absurd, jag borde insett att det skulle få dig att genomskåda vår konspiration. 😎

Och syftet med konspirationen är så klart just att undvika att tala om det fruktansvärda brottet mot mänskligheten som just nu drabbar Ängelholm: heltäckande baddräkter. Historiens dom kommer bli hård mot oss som blundar för övergreppet, och ni som idag rakryggade står upp för mer reguljärt skurna badkläder kommer givetvis hyllas som vår tids stora hjältar. 

Nästa steg blir kanske att förbjuda badmössor i simtävlingar (är det inte lite väl likt en hijab?)

Såhär badar givetvis en redig svensk, med väl uträknat förhållande mellan hud och kläder:

[Carpinus]1
2018-01-25 23:36
#120

"119 Satir verkar inte vara din starka sida (heller), men hav tröst, ni är fler på vänstersidan som fastnat i det träsket. Tror inte ens en burkini kan skyla insyn i det fallet.

Magi-cat
2018-01-26 07:40
#121

#120 Och där kände du att du behövde "avlägsna diskussionen"…?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]1
2018-01-26 08:45
#122

#121 Den är faktiskt "avlägsnad" betydligt tidigare.

[Hayabusa]
2018-01-27 09:29
#123

Kristian Nilsson, HD 27.01.2018:

"Jag önskar ibland att jag också var tvärsäker på hur skolan och samhället ska hantera problemet och därför kunde spotta ur mig lika bombastiska formuleringar.

Men jag är den förste att erkänna hur svår frågan faktiskt är.

Vi har en skola som vill erbjuda alla elever gemensam simundervisning och utrustning så att de kan delta i den och bli godkända.

Vi har några nyanlända tonårstjejer som vill lära sig simma för att få betyg i idrott och – viktigast av allt – minska risken för att omkomma i en drunkningsolycka.

Men vi har också föräldrar som inte vill att deras döttrar visar sig halvnakna för pojkar. Kanske vill inte vissa av flickorna det heller – vad vet vi?"

"De nyanlända tonårstjejerna, som kanske är bland de mest utsatta vi har i samhället, måste få lära sig simma nu och är inte betjänta av att bli slagträ i en hätsk debatt.

Men samtidigt måste vi arbeta långsiktigt för jämställdhet och mot kvinnoförtryck, inte minst bland de nyanlända männen och familjerna."

Texten i sin helhet finns att läsa på HD men är låst för betalande s.k. "Premium".

[Carpinus]1
2018-02-01 10:27
#124

Lamotte om de svenska slöj- och burkiniförespråkarna:

http://www.gp.se/nyheter/sverige-måste-sluta-stödja-kvinnoförtryck-1.5123672

[Hayabusa]
2018-02-01 11:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

"…jag fick inte vara med för mamma och pappa." Det är väl snarast det som är frågeställningen än badplagget i sig.

Annons:
kamera0710
2018-02-01 15:49
#126

Hittade några reflektioner i ämnet, skrivna några dagar innan TS.

"När franska ikonen Brigitte Bardot 1956 poserade i en bikini, och badplagget således blev en snackis och modefluga, lät reaktionerna inte vänta på sig. Bikinin kallades oanständig, kvinnorna som bar bikini kallades för slinkor (eller vad man nu använde för ord på den tiden) och det tog lång tid innan massorna hade lugnat ner sig från chocken av att se så mycket hud på samma gång.

När Umeå Simhall för ungefär ett år sedan, alltså si så där 60 år efter Brigitte Bardots bikini-chock, tog beslutet att tillåta kvinnor att bada topless i simhallen lät det ungefär exakt som 1956. Återigen kom diskussionerna om oanständighet, om att barn på simhallen inte skulle behöva titta på okända kvinnobröst och hur fel det var av simhallen att besluta på det sätt man gjorde.

Förra veckan rapporterade LT om att Storsjöbadet i Östersund börjat sälja så kallade burkinis, heltäckande baddräkter. Och döm av min förvåning om inte även detta skapar en flammande debatt. Här är det dock helt motsatta argument som gäller; man pratar om kvinnoförtryck och kvinnors rätt att klä sig hur de vill.

Inte för att vara sån, men är det inte lite ironiskt? Hur ska ni ha det egentligen? Vill kvinnor bada topless är det skamligt och barnen måste skyddas. Vill kvinnor bada helt klädda är det tydligen inte heller bra. Horan och Madonnan, ni vet."

http://www.ltz.se/opinion/ledare/valet-mellan-burkini-och-topless-angar-ingen-annan

[Carpinus]1
2018-02-01 16:02
#127

#126 Kvinnor med bar överkropp kan störa kvinnor som badar i burkini, säger en badmästare till Östersundsposten (2016).

"Men att tillåta alla att ha bar överkropp i simhallen är inte oproblematiskt, tycker Carina Engström, chef vid Liljeholmsbadet i Stockholm, även om det de få gånger det hänt på badet inte har skapat någon konflikt. – Det riskerar att kollidera med andra kulturer och religioner. Det finns kvinnor som badar i heltäckande klädsel. Även de som inte har religiös eller annan kulturell bakgrund kan störas av att kvinnor badar med bar överkropp, säger hon."---

http://www.op.se/allmant/inrikes/inrikes-fritt-fram-for-topless-i-badhus

(Se även #107.)

JonasDuregard
2018-02-01 16:03
#128

#126 Ja, Svärjevännerna och mullorna har en hel del gemensamt, bland annat ett brinnande  intresse av att bestämma hur kvinnor ska få klä sig.

JonasDuregard
2018-02-01 16:14
#129

Ett ganska talande exempel är att näthatarna i SD-svansen ofta oroar sig för att drabbas av moralpoliser, men när franska städer officiellt inför den sortens moralpoliser så applåderar de 🤪.

[Carpinus]1
2018-02-01 16:36
#130

En liten påminnelse som visar att det inte bara  är invandrartjejer som skulle behöva skydda sig med burkini. (Tidigare diskussion bl.a. i denna tråd.)

"Under 2015 anmäldes brottet sexuellt ofredande på badanläggningar vid 123 olika brottstillfällen."---" Ofredandena var i 112 fall riktade mot flickor."---  "Det fanns skäligen misstänkta personer i ca 55 procent av anmälningarna. Av dessa var 86 procent yngre än 20 år, och merparten av dem ca 15-16 år. De senare var övervägande misstänkta för brott mot flickor som inte fyllt 15 år. I 80 procent av anmälningarna från badhus var gärningsmännen av uppgiven eller fastställd utländsk härkomst. De flesta saknade svenskt personnummer och i anmälningarna framgick det att de tillhörde grupper av asylsökande pojkar."---

 "Slutsatser och rekommendationer om åtgärder Kunskaper om sexuella ofredanden visar på en komplex problembild med koppling till normer och värderingar. En väsentlig del i åtgärderna ligger i kunskapshöjande och attitydförändrande åtgärder riktade mot olika gärningsmannagrupper och behöver ske med riktade åtgärder i samverkan med andra myndigheter och med organisationer som arbetar med unga. Polisen har ett delansvar med ett stort samverkansbehov."---

Källa "Lägesbild över sexuella ofredanden samt förslag till åtgärder" NOA (Polisen) maj 2016
https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Övriga%20rapporter/Lagesbild%20over%20sexuella%20ofredanden.pdf

[Carpinus]1
2018-02-01 18:13
#131

Är man "Svärjevän" och moralpolis om man råkar tycka att det är äckligt om någon  drar en handtrall vid bassängkanten?

https://www.expressen.se/kultur/jonas-gardell/hatet-mot-gym-onanisten-blottar-var-tids-moralism/

JonasDuregard
2018-02-01 19:14
#132

#131 Nej, det är det nog väldigt få som anser att man är. 

Det finns visserligen ingen universell moral given av högre makt, men det betyder ju inte att alla moraliska värderingar är lika bra/dåliga. Och det finns rätt många nyanser mellan "förbjud offentlig onani" och "förbjud heltäckande baddräkter". Man kan vara för det ena utan att vara för det andra, utan att för den sakens skull vara inkonsekvent. 

Men om man med ena handen fördömer regler som tvingar badare att dölja all hud, och med andra handen hejar på förbud mot badare att dölja all hud - då tror jag de flesta ser dubbelmoralen utan större problem 🙂. Två väldigt liknande typer av extremism.

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-01 21:12
#133

#132 Ja, det finns rätt många nyanser mellan "förbjud offentlig onani" och "förbjud heltäckande baddräkter". Men någonstans finns det ändå en gräns, och uppenbart är det inte de som du föraktfullt kallar "Svärjevänner" som skall tillåtas tala om lust och olust inför olika företeelser. Men vilka är det då? Tangentbordskrigarna? De som mejlar och ringer arbetsgivare, redaktioner och bokförlag för att förtala och förlöjliga meningsmotståndare? De som vill ha sina normer upphöjda till rikslikare och lag? Jag tror inte att du skall ta ordet "dubbelmoral" i din mun utan att skölja ur den ordentligt efteråt.

JonasDuregard
2018-02-01 21:29
#134

#133 En bra princip tycker jag är att inte förbjuda saker om det inte finns tydliga skäl till det, och att de förbud som finns är så tydliga som möjligt i vad de omfattar. Här är det extremt vagt vad som ska förbjudas. Är det alla baddräkter som täcker mer än en viss procentandel av kroppen? Bara om de bärs av misstänkta muslimer? Något annat? Varför det måste förbjudas är också väldigt oklart. Vilket problem är det vi löser? Är det värt den befarade kostnaden i människoliv (genom försämrad simkunnighet)?

Jag tycker en bra utgångspunkt är att behålla läget som det är idag, det vill säga man har på sig vilka badkläder man vill, enbart med en något oklar nedre gräns för anständighet och gränser för hygien. Att lägga till ytterligare ett krav på att badkläderna inte får vara för anständiga låter helt onödigt 🙂. 

Och alla som vill får så klart "tala om lust och olust" så mycket du vill, jag vet inte vad du menar med att någon inte inte får det. 

"Men någonstans finns det ändå en gräns"

Eller två gränser då, om man varken får ha för mycket eller för lite synlig hud 🙂

[VSK]
2018-02-01 21:38
#135

Jonas, varför tar inte du och flyttar till Saudiarabien för? Tror du skulle trivas där. Jag kan skjutsa dig till flyget.

[Carpinus]1
2018-02-01 21:50
#136

#134 Om man då tar Jonas Gardells syn på moralister. Förenas vi som nation i samsynen att "den som sprutar på gym värre än Palmes mördare"? För mig kommer frågan lite plötsligt, men jag kan väl tycka att både onanisten och mördaren antagligen bär på någon sjukdomsbild, om än inte densamma. Att jag hellre skulle se Palmes mördare bakom galler än blottaren avvisad innebär inte att jag tycker att den senare skall få bära sig åt som han vill med sin självpåtagna rätt. 

Sedan kan jag hålla med Gardell i hans rader om att "Samhällsutvecklingen som den nu ser ut stupar allt hastigare mot att det i sociala medier skapas pöbeldrev som driver igenom snabba och summariska rättegångar", dock ej på så sätt som Gardell nog har tänkt sig det - för det är ju i första hand hans folk, tangentbordskrigarna, som bedriver pöbeldrev. Samma sak när han skriver "det innebär inte att sociala medier får bli en nyckfull variant av vår tids offentliga skampåle."
Men det är precis så det har blivit - Janouch, Birro och Heberlein är vittnen om det. Jag är övertygad att vissa av "De Goda" i debatten här inte drar sig för att ta plats i pöbeldrevet - ändamålet helgar medlen.

Heberlein:

"Jag tror på samtalet, dialogen, det öppna samtalet. Jag välkomnar kritik, diskussion och debatt – och jag föraktar varenda en som försöker tysta den vars åsikt man inte delar. Jag har under årens lopp varit kritisk till många och till mycket som sagts: men tanken att tysta någon, att förneka någon hennes rätt att uttrycka sig har inte föresvävat mig. Jag har argumenterat för att yttrandefriheten är en rättighet som bör hanteras varsamt och ansvarigt, men att belägga någon med munkavle? Nej. De fega tangentbordskrigarna, anmälarna som går i flock, de anonyma hatarna vann inte den här gången heller. Jag är inte tystad. Jag tänker inte tystna. Jag kommer att göra min undersökning, skriva min bok och presentera resultatet. Att ge upp ligger inte för mig."

Ann Heberlein på 
 https://ledarsidorna.se/2018/01/yttrandefriheten-och-tangentbordskrigarna/

JonasDuregard
2018-02-01 22:34
#137

#135 "Jonas, varför tar inte du och flyttar till Saudiarabien för?"

Tack för att du med all tydlighet visar hur skruvad den här debatten är. Om man anser att folk själva kan få välja baddräkt - då hör man hemma i Saudiarabien 🤪.

[VSK]
2018-02-01 22:39
#138

#137

Tråden heter "skilda badtider" och inte "vilken baddräkt ska jag ha på mig".

Att du vurmar för Sharia-lagar lyser lång väg. Men det så klart, du kan väl ta taxi till flyget.

JonasDuregard
2018-02-01 22:40
#139

#136 Du spekulerade förut (#118) om en plan för att "avlägsna diskussionen från burkinibeslutet". Är det en sådan plan du försöker verkställa nu? För jag ser ingen direkt koppling mellan det du skriver nu och inlägget jag skrev, som du svarade på.

Annons:
JonasDuregard
2018-02-01 22:47
#140

#138 "Att du vurmar för Sharia-lagar lyser lång väg."

Visst. Och själv vurmar du för nynazism och återinförandet av Chokladzingo. Det lyser lång väg. 😂

Skämt åsido, kan du berätta på vilket sätt jag gjort minsta antydan om att jag "vurmar" för Sharia-lagar? 😮

I verkligheten (där jag bor), avskyr jag Sharia-lagar lika mycket som alla vettiga människor - och jag uttalar mig ofta om det till och med (men det är ju inte många som debatterar för Sharia, jag kan inte minnas att jag någonsin sett någon på iFokus förespråka det).

[VSK]
2018-02-01 22:55
#141

#140

Jo men visst, jag har ett hakkors intatuerat i pannan. Hur visste du det?

Att ha skilda badtider är Sharia-lag och det vet du så väl om.

[Carpinus]1
2018-02-01 23:01
#142

#139 Du har fört diskussion i termer om "moral" - om hur mycket hud man får visa o.s.v. Jonas Gardells angrepp på svensk moralsyn ligger i linje med det, även om han gärna vill att det visas hud på annars inte så ofta exponerade kroppspartier. Men han hör ju till "De Goda" så det får man väl finna sig i.

Vill du diskutera burkinis så kan jag rekommendera Joakim Lamottes krönika i GP idag - den vänder sig nog bland annat till dig och ditt sällskap.

http://www.gp.se/nyheter/sverige-måste-sluta-stödja-kvinnoförtryck-1.5123672

JonasDuregard
2018-02-01 23:28
#143

#142 "Vill du diskutera burkinis så kan jag rekommendera Joakim Lamottes krönika …"

För att han är en av de onda? 🙂

JonasDuregard
2018-02-01 23:54
#144

#141 "Att ha skilda badtider är Sharia-lag och det vet du så väl om."

Det är så många hål i dina argument att jag inte vet var jag ska börja. 

1.  Det enda jag vet med mig att jag sagt om separatistiska badtider är att det är "tveksamt" (#85). Är det därför du tycker jag borde flytta till Saudiarabien? Vad borde jag sagt, att det är lika illa med separata badtider som att halshugga folk? 🤔 Om jag i förvirring skrivit ett försvarstal för separata badtider någon annanstans får du gärna länka till det, om inte vore det kanske på sin plats att du backar lite i den här frågan. 

2. Jag håller inte med dig om att separata badtider på svenska badhus är Sharia-lag. Du urholkar fullständigt begreppet när du säger det. Att ha separata omklädningsrum är inte heller sharia-lag. Och det är inte häxbränning eller apartheid eller diktatur eller något annat stort ord heller. Det är ett initiativ på en kommunal verksamhet. Hur du än vrider och vänder på det är det är det inget brott mot de mänskliga rättigheterna - även om det är tveksamt 🙂.

[Hayabusa]
2018-02-02 00:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#145

På tal om Sharialagar…kanske inte ett klockrent förespråkande, men döm själv:

[Carpinus]1
2018-02-02 07:36
#146

#143 För att han talar klarspråk om de svenska hobbyjihadister som verkar se sig som ädla när de försvarar hedersförtryck:

"Medan kvinnor i andra länder straffas om de tar av sig slöjan, så går många svenska feminister ut och försvarar en av de starkaste symboler som finns för kvinnoförtryck. "För mig är det helt ofattbart att vi i Sverige 2018 på det sättet stödjer hedersförtryck."---

Under många år har vi haft en utveckling som gått åt helt fel håll, vilket beror på att alldeles för många personer med inflytande inte vågat tala klarspråk om det ökande hedersförtrycket och adressera problemen. Istället har man pratat lättsamt om kulturkrockar, medan det i själva verket handlar om kvinnoförtryck i dess renaste form."---

http://www.gp.se/nyheter/sverige-måste-sluta-stödja-kvinnoförtryck-1.5123672

Annons:
[VSK]
2018-02-09 08:53
#147

#140

Du påstår att du är emot Sharia. Tar du avstånd från Sharia eller fördömer du Sharia? Du kanske kan länka till 5-6 inlägg där du strider mot Sharia så får jag läsa och bilda mig en uppfattning vart du står nånstans. 

Du påstår att du inte sett nån språka för Sharia och ändå så skriver du i en tråd som handlar om just Sharia vara eller icke vara. 

#144

Jag kan bara ta ansvar för det jag skriver, och inte det du inte förstår. 

Du kanske inte känner till det men Sharia är olika från länder till länder. I vissa länder så får man inte visa naken hud mer än nödvändigt (tex hand går bra) och visa en underarm är big no-no. Du tror alltså att det är helt okej för kvinnor att bada och visa hud inför främmande män, men man får inte visa en underarm för främmande män?

Det är lika mkt Sharia att separera kön på badhus som att separera kön i en skolbuss. 

Sharia för män är tex att odla skägg samt bära långärmat samt täcka sig från navel till knän.

Vet inte riktigt vad du svamlar om, men här kan du läsa vad som gäller http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/060621/9649d2011fd4f5bb858acf1419189c67/konventionstexter_pdfversion.pdf

JonasDuregard
2018-02-09 13:25
#148

"Tar du avstånd från Sharia eller fördömer du Sharia?"

Ja, det gör jag ganska ofta. Här till exempel. 

Men som jag sa innan är det ju inte jättevanligt att frågan dyker upp i diskussioner förutom som ett retoriskt knep. På Facebook däremot har jag haft någon enstaka konversation med personer som verkligen varit för Sharia. 

"Du kanske kan länka till 5-6 inlägg där du strider mot Sharia så får jag läsa och bilda mig en uppfattning vart du står nånstans."

Visst jag sätter mig genast och söker igenom alla inlägg, för att stilla din nyfikenhet 😕. 

Av dig vill jag som motprestation ha 5 inlägg där du fördömer Röda Khmererna, och 5 där du fördömer Charles Manson. Om du inte kan det är det högst misstänkt. 

"Du påstår att du inte sett nån språka för Sharia och ändå så skriver du i en tråd som handlar om just Sharia vara eller icke vara. "

Sharia nämns inte ens i tråden innan din fåniga anklagelse 😂. 

.

Jag märker att du noga undviker att kommentera din tabbe om vad jag sagt/inte sagt om skilda badtider. Blev det pinsamt? Dags att genast hoppa vidare till nya utfall?

[VSK]
2018-02-09 13:40
#149

#148

Tragiskt att du inte annat kan göra än att trolla. Säg till när vi ska leka "min pappa är starkare än din pappa". 

Personliga anekdoter vet både du och jag hur pass "tungt" de väger. 

Hoppas du försöker bete dig något mer vuxet nästa gång du försöker föra polemik.

[Göstage]
2018-03-12 15:15
#150

Den styrande majoriteten i Mjölby väntas fatta beslut nästa vecka om att sluta hyra ut burkinis i simhallen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stopp-for-hyrburkini-vid-mjolbybad

[Hayabusa]
2018-03-12 15:23
#151

Undrar hur många män som verkligen har något att säga till om när det gäller deras partners klädsel?  Själv har jag noll & nada att säga till om.

Magi-cat
2018-03-12 15:47
#152

Slutar de hyra ut även andra badplagg? 

Annars blir det ju som att kommunen (istället för föräldrarna//religionen whatever) bestämmer vad flickor ska ha på sig när de badar!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Göstage]
2018-03-12 16:26
#153

Det framgår inte av Lundbybadets hemsida att de hyr ut några badkläder. Beslutet gäller inte  förbud mot bad i burkini, så den som har egen burkini kan fortsätta att bada i denna.

Annons:
kamera0710
2018-03-15 15:42
#154
Carmarino
2018-03-15 15:57
#155

#154 Förmodligen inte. Åtminstone en av dem på bilden visar ju anklarna. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[VSK]
2018-03-15 16:11
#156

😂

[Hayabusa]
2018-03-15 16:14
#157

Nej, för bövelen - de visat ju håret!

[VSK]
2018-03-15 16:16
#158

😮

kamera0710
2018-10-30 14:02
#159

Träffade en bekant som köpt hus i sommar. Hon berättade att hennes ursvenska grannar hängde upp sig något otroligt på att hon gick i bikini i sommarens hetta. Motiveringen var "jamen bilar stannar ju och tittar" och liknande. De kanske hellre sett att hon gick i burkini…

[Göstage]
2018-10-30 14:07
#160

Undrar vilka som stannar för att titta på någon i bikini 2018…

Annons:
[Hayabusa]
2018-10-30 14:17
#161

#160 Det vet jag…men det är inget jag säger högt :)

kamera0710
2018-10-30 14:24
#162

#161 Ja, om det inte vore för invandrarna hade nog inga bilar stannat och då inga klagande grannar…

[Hayabusa]
2018-10-30 14:33
#163

#162 Det där får du nog utveckla. "…om det inte vore för invandrarna…" - det är ju ett stereotypiskt tänk. Usch…

[Hayabusa]
2018-11-02 09:17
#164

"Mustafa menar att vi i Sverige har varit moraliskt förvirrade i många år, men att vi håller på att hinna ikapp oss nu. Han tar exemplet separata badtider för män och kvinnor – är det integration? Vad säger man till den manliga badhuspersonalen – du får inte jobba här nu? Varför inte i framtiden ha separata kontorstider? Om syftet med separationen är att du ska lära dig simma men också att börja bada med alla andra – då kan Mustafa köpa separationen till en viss del."

Mustafa Panshiri

kamera0710
2018-11-04 07:00
#165

#164 Vet du hur han ser på att omklädningsrummen är könssegregerade/separerade?

[Hayabusa]
2018-11-04 07:37
#166

#164 Nej, men du kan kontakta Mustafa på hans hemsida: www.panshiri.se

Fritid
2018-11-04 14:25
#167

Jag säger samma sak här som i tråden om burkinis. Ju mer Sverige böjer sig och anpassar sig efter patriarkala muslimska normer, desto svårare blir det för de muslimska kvinnorna som kämpar för större frihet att få vind i seglen. Jag ogillar förbud, men anser inte man ska fjäska för kraven som ställs. Dessa krav kommer i grund och botten ur en gravt patriarkal struktur och kraven kommer bara växa och bre ut sig. Det ser vi redan prov på.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Annons:
Fritid
2018-11-04 14:43
#168

Man skulle kunna likna det hela vid utpressning. -Om vår dotter/ min fru inte kan bada pga era haram- seder så är det ERT fel att hon inte kan lära sig simma! Ständiga eftergifter kommer bara cementera deras hitflyttade strukturer, vilket kommer leda till allt större segregation.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Novachan
2018-11-04 16:16
#169

Om man skulle börja med badtider efter kön, så uppstår andra praktiska problem och diskriminering: dels har vi dem som är emot vem som räknas med vilket kön eller icke kön, vad gäller för de transsexuella - både som är processen mot könsbyte och de som har genomgått det. Man kan ju fråga sig om det inte blir andra grupper (som redan är mer utsatta) istället blir ännu mer utsatta på i samhället, dessutom på offentliga platser. Handlingarna som kan komma mot dessa personer ska ju inte få rättfärdigas av religiösa skäl… Samma problem blir det ju inte bara mot badbesökarna utan också personalen.

[Hayabusa]
2018-11-05 20:04
#170

Mustafa Panshiri, Jens Ganman & Navid Modiri resonerar om (bland mycket annat) skilda badtider och burkini. Från cirka 22.00 in i YouTube videon.

kamera0710
2018-11-06 15:12
#171

#171 Inget om de könssegregerade omklädningsrummen kan jag notera.

[Hayabusa]
2018-11-06 16:38
#172

Du frågar dig själv….😉

Nå, jag antar att  kommentaren var riktad till mig. Vad det gäller din undran (?) så föreslår jag att du kontaktar Navid Modiri.  Det är ju hans vlogg och han styr ju då agendan så att säga. Alternativt tar du kontakt med Jens eller Mustafa.

kamera0710
2018-11-06 17:25
#173

#172 Bara ett konstaterande om att denna segregering verkar accepterad.

[Hayabusa]
2018-11-06 17:40
#174

#173 Om det undgått dig så är ämnet, i det stora, integration. Det som bl a Mustafa jobbar väldigt aktivt med och som diskuterats tidigare i Navids vlogg. 

Hur är det då med könsseparerade omklädningsrum? Varför tas inte det upp? Svaret är sannolikt att det (separerade omklädningsrum) är vedertagen praxis (kultur) i stort sett alla länder. Kanske inte exakt alla, det vet jag inte, men vågar påstå oerhört många. Med andra ord - ett kulturellt beteende som du inte behöver vänjas vid/integreras i eftersom den redan är accepterad. 

På så vis helt skild från frågeställningen "könsseparerade badtider".

Annons:
Novachan
2018-11-06 19:59
#175

#170 Jag tyckte det var intressant att höra Mustafas förslag om att man kanske kunde ha öppet endast för flickor/tjejer/kvinnor för att lära dem att simma och bada och långsamt lära sig att vara med andra (pojkar/killar/män samtidigt. Har aldrig hört ett sådant typ av förslag tidigare. Är ju ett nej till separat badtider men inkluderar en kortare period som bara till för en grupp som behöver extrahjälp. Tidsperioden kanske inte bör vara 4-6 veckor, det beror på hur ofta detta är tänkt att pågå (tror inte alla vill eller kan komma dit varje dag), men det går kanske att göra en lösning som är mer utdragen över tid - vanlig simskola går ju oftast 1-2 gånger i veckan över en hel termin, men beroende på mål med simningen går det att lära sig vissa saker på en kortare tid (t.ex. flyta och en simstil).

Om det är under några veckor så skulle de ju kunna vara dedikerade just för integration, som ett samhällsevent, där övriga invånare i det samhället kan välkomna dem och visa hur det fungerar i Sverige. Alla kommer ju inte kunna hjälpa till på en och samma gång eftersom de behöver successivt introduceras till att bada med andra; börja med de ovana kvinnorna själva, sen introducera fler kvinnor, och sen enstaka män och sen fler män. Det kan återstå problem som jag redan sagt med "vem som räknar sig till ett visst kön" och ev. manlig personal, men jag ser potential för ett sådant förslag som man förmodligen kan forma och anpassa lite. Det blir ju också ett tillfälle som icke muslimska kvinnor att utnyttja som kan vilja träna på samma sak eller bara känna sig mer bekväma med hur de ser ut när de är i badkläder och badar, samt att icke muslimska nyanlända som inte kan simmar får lära sig det och får tillfälle för integration.

Har uppfattat det som att samhället ska hålla event där dom välkomnar nyanlända, så detta skulle kunna vara ett förslag till det, eller bara för integration. Skulle kunna vara ett årligt event.

Dock kanske inte alla simhallar lämpar sig eller att andra återstående problem är för stora, men förslaget är ändå intressant då jag förväntade mig att han bara hade sagt nej och inte kommit med ett nytt förslag.

Novachan
2018-11-06 20:44
#176

#175 Med andra ord, och färre, syftar jag på potential till att hjälpa flickor, kvinnor och nyanlända, att lära sig simma, bli mer bekväma i simhallen, samt skapa integration

kamera0710
2018-11-07 05:36
#177

#174 Det kanske rent av är Svärjefientligt och ett hot mot den svenska kulturen att framföra de tankar som jag citerar i #6? Bör kanske naturister betraktas som segregerade personer som behöver hjälp att integreras i det svenska samhället?

[Hayabusa]
2018-11-07 07:07
#178

#177 Tänker du på landet kallat Sverige? Enligt min mening så har Lena Anderssons drygt 8 år gamla artikel inte hotat någon kultur - svensk som icke-svensk.  Å andra sidan har den troligen inte heller gynnat integrationen…

Om det nu finns något som kallas "svensk kultur", men det är en annan debatt…

Din fråga om naturister är sannolikt mer av intresse för nyanlända i Sverige (inte Svärje).  Som ett led i integration är det vettigt & rimligt att informera vederbörande om naturism och vad den innebär - samt vad den INTE innebär. För den nyanlände som aldrig någonsin hört talas om naturism kan det annars upplevas som komplett förvirrande och märkligt.

Petunia
2018-11-08 15:47
#179

Har upplevt gemensamt omklädningsrum för kvinnor och män på ett hamam i Turkiet. Inte trevligt alls. Inte heller uppskattar jag de gemensamma nakenbastur som finns på diverse finare hotell i Europa.

kamera0710
2018-11-08 16:38
#180

#179 Då är det ju bara att avstå, och det antar jag att du gör. Men en del andra har uppenbarligen en annan uppfattning.

Magi-cat
2020-02-22 09:30
#181

edit


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
kamera0710
2023-03-16 15:44
#182

Låt den som vill bada topless, tycker Sakine Madon i en ledare i UNT.

https://unt.se/ledare/artikel/kvinnor-ska-sjalvklart-fa-bada-topless/rkxwe7zl

Lika (kläd)regler borde vara en självklarhet.
H
2023-03-16 19:44
#183
Personer som definierar sig som ”hen” har rätt att bada med bar överkropp i simhallar. Badhus riskerar att få DO-kritik om de säger åt eller portar personer med bara bröst.
Pyttelite
2023-03-16 20:02
#184

Lite lustigt att någon skam störas av bara bröst - vart är världen på väg?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2023-03-16 20:03 av Pyttelite
H
2023-03-16 20:34
#185

Under min uppväxt var ”alla” topless på badstranden, minns inte att det var någon större grej.
Idag är det möjligen mindre vanligt, åtminstone lokalt, men någon större uppståndelse blir det inte när folk t om är nakna.
På badhus? Tja, inte är det min sak att bestämma och vill folk bada topless så inte mig emot. Något förbud tror jag inte heller finns, men jag kan ha fel.

  • Redigerat 2023-03-16 20:34 av Hayabusa
Pyttelite
2023-03-16 20:37
#186

#185: Intressant om nedanstående som artikel i #183 Bara berör hen?

Tidigare kunde simhallar förbjuda kvinnor att bada topless. Vad många inte känner till är att ett vägledande beslut från diskrimineringsombudsmannen (DO) sedan i fjol ger stöd åt personer som vistas med bar överkropp i simhallen, även om de är av biologiskt kvinnligt kön.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


H
2023-03-16 20:41
#187

”DO:s så kallade tillsynsbeslut är vägledande för hela landet. I praktiken innebär det att badhus riskerar att bli föremål för DO-kritik om personalen säger åt eller avvisar en kvinna för att hon har bara bröst i simhallen.”

Fornöga
2024-02-04 15:25
#188

Den som trodde att könssegregerade badtider hörde till det förgångna kan glömma det- nu införs sådana i Husby.


Re:tired.

I dag får både kvinnor och män simma under öppettiderna i Husbybadet. Men det blir det snart ändring på. – Jag är emot det. Vi ska inte tillbaka till medeltiden
Annons:
Pyttelite
2024-02-04 19:03
#189

#188: Förstår nog inte inlägget:

Han beskriver män och kvinnor som plus och minus. Om han ser en vacker tjej, tappar han koncentrationen och kan inte träna.

– Med simtider bara för kvinnor så kan de känna sig trygga, säger Lejon Al-Kbr.

Men det var ju männen som tappade koncentrationen - jag förstår faktiskt inte annat än att muslimska män är sexdårar.

Är kvinnor trygga när män tränar ordentligt och koncentrerat?

Varför ens gå till simhallen?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2024-02-04 19:04 av Pyttelite
Upp till toppen
Annons: