Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 768 ggr
[Carpinus]
8/19/15, 2:35 PM

Bodström vill ha tiggeritillstånd

"Låt människor vända sig till länsstyrelsen för att få tillstånd för tiggeri. Det anser den tidigare justitieministern Thomas Bodström (S)."---

"-Vi kräver tillstånd för allting i Sverige och det är märkligt om tiggeri skulle undantas eftersom det är en så stor del av vårt samhälle i dag, säger han."---
(Ja, det är just det, varför skulle vi inte byråkratisera detta som allting annat - en riktigt socialdemokratisk lösning! Kanske även en femårig gymnasieutbildning i tiggeri för nyanlända, med betalt sommarlov när vi ändå är i farten?)

"Vidare anser han att det inom länsstyrelsen borde finnas personer med språkkunskaper som motsvarade tiggarnas."---
(Och när vi ändå håller på, tiggerikonsulenter, tiggeriombudsman och tiggeriminister?)

Citat från TT

Annons:
Bagtjesen
8/19/15, 4:13 PM
#1

Fel metod som vanligt -

Varför skall vi behöva bekymra oss om tiggare? Förbjud tiggeri! Det finns ju socialvård i Sverige, det är dit alla går som behöver hjälp! Finns det socilhjälp/vård i deras hemländer? Har de hamnat här och inte kan försörja sig, eller t ex p g a att de blivit rånade eller bilen har gått sönder så borde de liksom vi gå till socialen! Där utreds det och de borde borde få hjälp. Socialen i Sverige borde sedan sammarbeta med liknande myndigheter i deras hemländer så att de tas om hand på sikt. Påtryckning från t ex ett EU-land till ett annat och få varje myndighet utomlands att ta ansvar och så hoppas man att det i samarbetet mellan handläggarna i de båda länderna uppstår förståelse för att det inte är acceptabelt att inte se om de sina.

Alla de här kommer ju från EU-eller hur? det är enda möjligheten att de skulle kunna komma in?

I många andra fall så kräver man andra länder via konsulaten och skickar räkningar  det gäller t ex oförsäkrade som råkar illa ut, när folk utvisas p g a att de tagit sig in illegalt - problemet är att det är öppna gränser, och att länder kan slinka undan. Sverige är redan från början ett stort nettobidragsland, vaför skall vi stå för mer av fiolerna än absolut nödvändigt -speciellt eftersom det skickar helt fel signaler. 

Länder som inte ser om sina egna borde inte få vara med i EU, överhuvudtaget. Total kravlöshet mot dessa länder är roten till problemet, och bara ännu ett symptom på typisk svensk mjäkighet.


[Carpinus]
8/19/15, 5:11 PM
#2

Det finns ju en mängd frågetecken, som: vilka resurser skall övervaka att tillstånd finns, hur övervakar man illegal handel med tillstånd, vad skall straffet vara för missbruk, kommer tiggarlicensen att gälla lokalt eller över hela landet, hur lång handläggningstid blir det och får man dispens att tigga under väntetiden o.s.v. Hela byar kommer att söka tillstånd hos Länsstyrelserna, har man resurser för att hantera det? 

Givetvis kommer det att välkomnas av Rumänien, Bulgarien och EU, som ser det som ett tecken på att Sverige erkänner de licensierade tiggarna som sina.

Bagtjesen
8/19/15, 5:19 PM
#3

#2 Carpinus: Lite roligt det där att du nämner handläggningstider. Svensk byråkrati när den är som bäst är väl 8 månader eller mer för att få lärarlegitimation?

Dessutom så måste det väl behovsprövas? Eller menar du att jag som sjukpensionär med sjukbidrag skulle kunna gå och sätta mig där? Jag förlorade 35
% av min inkomst på det… Och om de nu får ett tillstånd behöver de inte insamlingsbössor med sigill av polisen för att det insamlade måste redovisas för myndigheterna, för gränserna där inkomsterna blir beskattningsbara är så låga att de troligen skulle kunna anklagas för ekonomisk brottslighet och skattesmitning… För når de inte upp till de summorna så kommer de aldrig att kunna försörja sig ändå i Sverige och vad är då vitsen med tiggeriet. 

Jag faktiskt skrattade till när jag läste det du skrev!


[Carpinus]
8/19/15, 5:24 PM
#4

#3 Jag vet inte riktigt om du möjligen har fått uppfattningen att jag tycker att Bodströms förslag är bra - det tycker jag sannerligen inte, och det vore märkligt om du läst dig till något sådant i det jag uttryckt…

Så svaret på din fråga om jag anser att du eller någon annan skall gå och sätta dig och tigga är givetvis ett nej.

Bagtjesen
8/19/15, 6:15 PM
#5

#4 Carpinus: Nej för sjuttsingen! Det hela är bara ironiskt skrivet från min sida. Jag använder ironi åt politikers illa genomtänkta och ologiska förslag, speciellt när det enbart gäller att de vill profilera sig. HAn är ju en polisk föredetting som möjligen tänker sig någon form av 'come back'.

Så, nej det hela ter sig bara som en absurditet från hans sida - därav ironin!


[Carpinus]
8/19/15, 7:18 PM
#6

#5 Okej, då är jag med…

Annons:
[Carpinus]
8/19/15, 8:24 PM
#7

_"Låt människor vända sig till länsstyrelsen för att få tillstånd för tiggeri, anser tidigare justitieministern Thomas Bodström (S). Men Stadsmissionen är tveksam till att mer byråkrati gör tiggarnas liv lättare."---

"Stadsmissionen välkomnar fler förslag som kan förbättra situationen för dem som tigger, men ställer sig tveksam till att ökad byråkrati är rätt väg att gå. Resurser riskerar att läggas på administration i stället för akuta stödinsatser.
– Om ett tillstånd skapar ökad tydlighet och trygghet kring dessa personer, kan det vara bra. Men jag tycker inte att de ska särbehandlas. Jag vill minnas att vi tog bort tillståndskravet på gatumusikanter. Har man velat avbyråkratisera gatumusikanter kanske man inte ska byråkratisera gatutiggeri, säger Marika Markovits, direktor för Stadsmissionen.
Hon tycker att man ska koncentrera sig på att hjälpa varje enskild person som tigger till en egen försörjning i hemländerna.
– Lägg kraften där. En del av den hjälpen kan vi ge här, men den största delen måste ske i hemlandet, säger Marika Markovits."---_

TT

Bagtjesen
8/19/15, 8:50 PM
#8

#7, Ja det finns bra människor där också som tänker efter före, under en tid av stor ungdomsarbetslöshet i Malmö i början av 70-talet, så jobbade jag på Malmö Stadsmission som inhoppare då och då - de personer som arbetade där då var verkligen vettiga, det gick inte på några finter och de visste att "hjälp" inte fungerar, det är när en person själv vill hjälpa sig själv på ett sunt och förnuftigt och långsiktigt sätt som hjälpen från andra skall komma.

Men Bodström och andra vill göra en karriär av tiggeriet?

Jag såg också på SVT1:S morgonprogram bara för någon dag sedan att  en svensk som arbetar med fattiga befolkningar i världen och med skolundervisning av barn, sade att det största felet västvärlden gjort var att skänka saker gratis till tredje världen.  I hans verklighet så fick föräldrarna lån pengar till LED-belysningar för att barnen skulle läsa läxorna hemma i hyddorna (det var bilder från en sådan plats).  När föräldrarna insåg att LED-lampan hade ett värde så uppskattade de den dess mer, och de förstod att utbildningen också hade ett värde.


Upp till toppen
Annons: