Annons:
Etikettövrigt
Läst 1560 ggr
Fillifjonkan60
8/25/15, 10:51 AM

Allt fler pensionärer hemlösa

Ska det verkligen vara så här? Folk som arbetat och slitit hela sitt liv ska leva fattiga och hemlösa. 😡

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/alltfler-pensionarer-hemlosa


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[sanna70]
8/25/15, 10:52 AM
#1

Sorglig läsning och tragisk utveckling

Davbjo
8/25/15, 10:58 AM
#2

Lite märklig artikel tycker jag. Har de verkligen så låg pension att de inte har råd att bo någonstans alls? Att vissa ställen är dyrare att bo på än andra är ju i sig inget märkligt, men söker man sig till exempelvis andra orter är det betydligt billigare att bo och leva.

Kvackyou.se | Imsoevil.com | @davbjo | OmVardagsmat | Viktoperation
"A wise man can learn more from a foolish question than a fool can learn from a wise answer." - Bruce Lee

[sanna70]
8/25/15, 11:05 AM
#3

Bostadsbrist är kanske en av orsakerna. .  Det gäller även pensionärer. .  Att en människa ska behöva leva på gatan på gamla dar visar hur sjukt samhället har blivit.

Schnauzertik
8/25/15, 11:06 AM
#4

I Stockholm är ca 1 500 över 65 år hemlösa, i hela landet ca 34 000.

Jag tänkte också först att det gällde mest Stockholm, men tydligen inte.

Låter ändå lite underligt med tanke på att fattiga pensionärer är berättigade till bostadstillägg men kanske är taket för lågt där med nuvarande hyror?

Värd för Pensionärer

[sanna70]
8/25/15, 11:21 AM
#5

#4 Det är värre än jag trodde, det du skriver bevisar att systemet har svikit dem mest utsatta och som gammal och sjuk är man inget värd.

[Hayabusa]
8/25/15, 11:44 AM
#6

Förvånad? Nej, tyvärr inte.

Annons:
[Carpinus]
8/25/15, 12:04 PM
#7

Ja, det är bedrövligt…

Känner igen diskussionen från när nyheten presenterades i november förra året. Här finns fler synpunkter som lades fram vid det tillfället.

[Hayabusa]
8/25/15, 12:10 PM
#8

I de hyreshus där jag själv bor, bor flera äldre. Skulle dessa fastigheter omvandlas till bostadsrätter, så lär de inte kunna bo kvar. Ja, såvida de inte har någon/några miljoner på bankkontot. Hur hittar de en hyresrätt här i trakten? Näst intill omöjligt. De får hoppas på välvilliga barn eller barnbarn med gott om boendeyta.

[Carpinus]
8/25/15, 12:53 PM
#9

#8 Fullt så farligt behöver det kanske inte bli? Det hyreshus jag bor i förvandlades till bostadsrätter för några år sedan. Just i den vevan var jag arbetslös, och den bank som stod för lånen vägrade banklån (trots att man enkelt kunnat ta lägenheten som borgen eftersom värdet överträffade ingångspriset flera gånger om redan vid tecknandet).

Jag bor nu kvar som hyresgäst och åtnjuter samma skydd som jag gjorde tidigare, och hyran är knappast högre nu än vad den varit om den gamla ägaren behållit husen.

Att mina grannar nu är mina hyresvärdar har jag hittills inte haft något obehag av. När min kyl och frys lade av fick jag en ny eftersom den ingår i lägenheten, medan de som äger sin lägenhet får köpa sig en ny om den pajar. Behöver jag hjälp av fastighetsskötare ingår det i hyran, medan bostadsträttsinnehavarna får betala för hans jobb, så det har sina fördelar att bo men inte äga! (Att de sedan blir miljonärer om de säljer och flyttar är en annan femma…)

white lady
8/25/15, 1:49 PM
#10

Förstår inte problemet, varför inte ta hand om våra föräldrar som faktiskt tagit hand om oss.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Hayabusa]
8/25/15, 6:47 PM
#11

#10 Inte? Hur gamla är dina föräldrar?

white lady
8/25/15, 7:03 PM
#12

# 83 o 81.., Hurså ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Fillifjonkan60
8/25/15, 7:29 PM
#13

#12 Och dom bor hos dig?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
white lady
8/25/15, 7:51 PM
#14

# 13  Hurså ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Fillifjonkan60
8/25/15, 8:04 PM
#15

Nyfiken bara eftersom du skrev:  "Förstår inte problemet, varför inte ta hand om våra föräldrar som faktiskt tagit hand om oss."


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
8/25/15, 8:28 PM
#16

#12 Ok. Hur menar du mer exakt med "ta hand om"? Eftersom tråden handlar om boendet för äldre, så är det som diskuteras. Med andra ord - hur tar man hand om föräldrar som blir bostadslösa? Låter dem bo hemma hos en?

Zyperior
8/25/15, 8:49 PM
#17

#10 Så vi ska ha ett välfärdssystem som skiter i de gamla. Det är bra tycker du?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

white lady
8/25/15, 8:50 PM
#18

# 16 Självklart, eller är det bättre att låta dom vara hemlösa,sedan undrar jag ju hur de gamla kan bli hemlösa i dagens Sverige ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Hayabusa]
8/25/15, 9:08 PM
#19

#18 Nej, det är det inte. Men det handlar givetvis om resurser. Eller som jag skrev i #8: "De får hoppas på välvilliga barn eller barnbarn med gott om boendeyta."

För min personliga del hade det fungerat dåligt av flera olika skäl.

Hur gamla kan bli hemlösa i dagens Sverige är en bra fråga - men tydligen en verklighet. I min hemmakommun är bostadsbristen enorm vilken säkert kan ha en inverkan.

white lady
8/25/15, 9:30 PM
#20

# 19 Ja, klart man kan ha personligt dåliga förusättningar, och helt klart behövs det byggas mer.

# 17 Var påstod jag det ?

Kanske kan hjälpa dig.

http://kbtbladur.se/foretag/forelasning-workshop/charmkurs-anno-2013/

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Zyperior
8/25/15, 9:54 PM
#21

#20 Tack för din länk. Ska genast skicka den vidare till några av dina medtyckare här. =)

Här får du en video av mig;

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Fillifjonkan60
8/25/15, 10:17 PM
#22

Sen så bor ju inte alltid barn och föräldrar nära varandra. Vem ska flytta till vem? Och precis som Hayabusa säger, det ska finnas gott om boendeyta också och sen är det flera saker som spelar in.

Dom som inte har några barn då, vad ska dom göra?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


white lady
8/25/15, 10:33 PM
#23

# 21  ha ha den var ju riktigt rolig, men jag röstade ju 😂

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

white lady
8/25/15, 10:40 PM
#24

#  22  Det var ju inte så svårt, en hemlös har ju ingen bostad !!

Vet du, vi har det så fantastiskt bra i Sverige. Är du ensam pensionär så finns bostadstillägg, även om du bor i eget hus.Ja har man inga barn så har man inte det.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[sanna70]
8/25/15, 11:35 PM
#25

Så, tanken med det hela är att vi ska sträva bakåt. Vi ska försämra för alla som bor här för att det finns dem som har det värre. . 

Idag har vi enorm bostadsbrist, dem unga kan inte flytta hemifrån , människor kan inte få arbete för det finns många gånger inte bostäder där det finns arbete, ungdomar har otroligt svårt att gå i högskolan om dem måste lämna hemmet för det finns inga bostäder till dem, vi har pensionärer som av olika anledningar fått så liten inkomst att dem inte kan betala sin bostad och tvingas ut på gatan. 

Det du förespråkar är livet där barnen tar hand om föräldrarna, dem äldre ska inte ha rätt till ett värdigt åldrande, dem ska tvingas till sina barn och om dem har tur och alla kommer överens så kanske dem rent av kan få några fina år innan dem blir för sjuka.  I Sverige har människor haft möjligheten att välja i vilken stad dem ska bo, arbeta och tillbringa sin ålderdom. Det var då. .  Nu stängs äldreboenden ned och det skylls på att det saknas bekvämlighet som egen dusch i rummet. .  Det är så dålig lögn att ingen går på den. .  För dessa äldreboenden ska göras om till flyktings boenden . Märklig resonemang kan man tycka men faktum är att detta sker runt om i våra kommuner och det trots att det är långa köer till äldreboenden. 

Sveriges regering och alla dessa kommunpolitiker som fattar dessa hemska beslut borde skämmas! Bara i min kommun är det 5 äldreboenden planeras att läggas ner trots att behovet är enormt.

white lady
8/26/15, 9:34 AM
#26

Jag läste trådens ämne.  " något annat har jag inte tagit upp. #24 kan du läsa igen, om du nu ska anklaga mig för något sanna70

Allt fler pensionärer hemlösa

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[sanna70]
8/26/15, 10:29 AM
#27

#26 "Förstår inte problemet, varför inte ta hand om våra föräldrar som faktiskt tagit hand om oss."

Även om vi tar hem våra föräldrar, även om våra barn bor hemma resten av livet, även om våra barnbarn bor med oss och trängs i samma bostad så skulle inte bostadsbristen minska pga dem hundratals människor som ankommer varje dag till Sverige.

Det finns många som tycker att vi har ju det så bra och det finns dem som faktiskt tycker att det vore på sin plats att ha hela släkten samlad under samma tak  precis som dem gör i Mellanöstern bla. Saken är att om det hade varit så himla bra ide skulle det inte framkomma klagomål från bla Malmös kommun där det trängs ca 10 personer i en etta pga bostadsbrist. 

Det verkar nästan som att människor borde skämmas för att dem vill ha möjlighet till eget boende "för det finns ju  dem som har det värre. ."

Ja, hur långt ska vi sträcka oss? Tills det är lika illa i Sverige som det är i dem länder som dessa människor flyr ifrån? Det finns väldig många ekonomiska flyktingar, dessa har lämnat sina länder för att det är svårt att försörja sig och dem ekonomiska möjligheter är svåra. Om utvecklingen fortsätter som den gör i Sverige så har vi snart likvärdig situation i Sverige. Är vi nöjda då?

Annons:
white lady
8/26/15, 10:33 AM
#28

# 27 Artikeln tog väl upp när hyreslägenheter blir bostadsrätter eller?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[sanna70]
8/26/15, 10:40 AM
#29

#28 Ja, just i det fallet så handlar det om hyresrätter som blir till bostadsrätter men det finns ett uppsjö av andra exempel. .  Problemet är att det är bostadsbrist för alla grupper i Sverige idag. Dem få hyresrätter som byggs är väldigt dyra och det börjar bli en klassfråga. . Med andra ord så växer fattigdomen och alltfler hamnar på gatan.  Det kan vi tacka våra regeringar som har låtit det fortgå i över 10 år. Dem borde känna sig riktigt nöjda nu

[Hayabusa]
8/26/15, 10:44 AM
#30

#28 Precis. Det är ett "problem" rent generellt men drabbar även pensionärer. Som pensionär så är man i en sits där man inte utvecklas ekonomiskt. Många pensionärer har dessutom inte särskilt stora inkomster.

För att citera mig själv, från #8:

"I de hyreshus där jag själv bor, bor flera äldre. Skulle dessa fastigheter omvandlas till bostadsrätter, så lär de inte kunna bo kvar. Ja, såvida de inte har någon/några miljoner på bankkontot. Hur hittar de en hyresrätt här i trakten? Näst intill omöjligt."

Fillifjonkan60
8/26/15, 11:35 AM
#31

"# 22  Det var ju inte så svårt, en hemlös har ju ingen bostad !!"
_

OK, det har du ju rätt i, tänkte mig inte för där, men å andra sidan är det väl inte bara att flytta. Även äldre har vänner som dom kanske inte vill lämna, dom kanske har bott där (i området) i hela sitt liv, medans barnet/en flyttat iväg långt.

Men du låter ganska ofta cynisk i dina inlägg (min uppfattning) så du kanske tycker att pensionärer inte behöver ha ett eget liv.

"Vet du, vi har det så fantastiskt bra i Sverige. Är du ensam pensionär så finns bostadstillägg, även om du bor i eget hus.Ja har man inga barn så har man inte det."

Har vi? Ja, en gång i tiden hade vi kanske det och förmodligen har vi det fortfarande enligt dig, eftersom du hela tiden jämför med andra som har det värre och så kan man ju alltid göra om man vill. Hur taskigt jag än har det så har någon annan det värre…

Och här kommer en av dina meningar som gör att jag uppfattar dig som cynisk

"Ja har man inga barn så har man det inte."

Och då undrar jag - vem ska ta hand om dom stackarna då? Om nu någon helt ensam pensionär blir bostadslös?

Jag vet inte, jag kan ha tagit fel på dig och magi-cat, men en av er eller båda brukar påstå att ni bryr er om alla människor oavsett hudfärg, religion osv. men när jag läser dina inlägg (vissa av dom) så känns det inte så.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


white lady
8/26/15, 12:05 PM
#32

# 31" Även äldre har vänner som dom kanske inte vill lämna, dom kanske har bott där (i området) i hela sitt liv, medans barnet/en flyttat iväg långt."

Valet mellan bostadslös och byta komun är väl ganska enkelt val. Eller?

"Har vi? Ja, en gång i tiden hade vi kanske det och förmodligen har vi det fortfarande enligt dig"

Du bör  ha mer på fötterna innan du diskuterar det med mig.

"Och då undrar jag - vem ska ta hand om dom stackarna då? Om nu någon helt ensam pensionär blir bostadslös?"

Med det sociala nätet vi har krävs det en hel del att en ensam pensionär hamnar på gatan. 

Vem är Magi-cat?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Fillifjonkan60
8/26/15, 12:29 PM
#33

Jag börjar med sista frågan, Magi-cat är en som brukar diskutera här inne också, konstigt att du inte har sett hennes inlägg någon gång…

Valet mellan bostadslös och byta komun är väl ganska enkelt val. Eller?

Kanske det, fråga någon av dom hur det känns att bli behandlad som mindre värd efter alla år dom jobbat och slitit och nu kanske är både sjuka, trötta och ledsna.

Varför får jag en känsla av att dessa personer inte betyder någonting för dig?

"Du bör  ha mer på fötterna innan du diskuterar det med mig."

Varför då? Kräver du en länk till bevis för det eller?

Det har jag ingen än så länge, för du själv är duktigt på att undvika svara på vissa frågor men kräver bevis på allt man säger. Du kanske ska börja med att själva svara lite mera.

"Med det sociala nätet vi har krävs det en hel del att en ensam pensionär hamnar på gatan. "

Och ändå hamnar fler och fler på gatan, hur kommer det sig?

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/allvarliga-brister-goer-allt-fler-aeldre-hemloesa-12155

http://www.svd.se/vem-bryr-sig-om-hemlosa-svenskar


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


white lady
8/26/15, 12:42 PM
#34

# 33  " Varför får jag en känsla av att dessa personer inte betyder någonting för dig?"

Troligtvis för att jag aldrig skulle försätta mina föräldrar i den situationen.

"Varför då?"

Därför att det du skriver om bostadstilläg inte stämmer.

"Det har jag ingen än så länge,"

Men jag har.

http://pensionsmyndigheten.se/OmBostadstillagg.html?gclid=CKjwlfHHxscCFagLcwod-6QNsw

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
Zyperior
8/26/15, 7:10 PM
#35

**Troligtvis för att jag aldrig skulle försätta mina föräldrar i den situationen.
**
Du förnekar inte att dem inte betyder ett skit för dig. Du försöker istället ursäkta det med att tro att allas situation är jämförbar med din egen.

Sen fick jag en länk av någon tidigare här, tror du skulle ha lite nytta av att läsa detta;
 http://kbtbladur.se/foretag/forelasning-workshop/charmkurs-anno-2013/

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

vallhund
8/26/15, 7:14 PM
#36

#35 För en gångs skull håller jag med dig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zyperior
8/26/15, 7:17 PM
#37

#36 Fantastiskt =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

vallhund
8/26/15, 8:41 PM
#38

Frågan man bör ställa sig är hur det kommer sig att de blivit av med sin bostad? Har man ett 1:a hands hyreskontrakt så håller man fast vid det. Äger man sitt boende kanske man inte skall dra ut på större renoveringar tills man går i pension. Som med allt annat här i livet så får man planera.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

white lady
8/26/15, 8:54 PM
#39

# 35  Var det en fråga ?  Eller i vanlig ordning en hemmasnickrad tolkning av en medmänniska 😂

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
8/26/15, 9:22 PM
#40

#38 Absolut. Men det ödmjukaste man kan konstatera, är att det kan alltid uppstå situationer som är delvis eller helt omöjliga att få med i beräkningen.

Allt annat är antaganden om att de som drabbas har samma förutsättningar som en själv, antingen mer eller mindre. Är det så man tar tag i problemet? Genom att underförstått konstatera "skyll dig själv", till de som redan drabbats eller kommer drabbas, så som #34 gör?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Fillifjonkan60
8/26/15, 9:29 PM
#41

Jag skrev ett ganska långt svar till #34 men kom åt någon knapp och allt försvann och vid det laget hade min arm havererat så jag fick ge den TENS-behandling samt låta bli datorn ett tag, gör ett nytt försök…

# 33  " Varför får jag en känsla av att dessa personer inte betyder någonting för dig?"

#34: "Troligtvis för att jag aldrig skulle försätta mina föräldrar i den situationen."

Handlade detta bara om dig o dina föräldrar? Eller är det så som jag har skrivit förut, du struntar högaktningsfullt i övriga pensionärer och deras situation? För jag tycker ditt svar var lite underligt.

Och som Zyperior skriver, du förutsätter att alla kan ta hand om sina föräldrar, men alla kanske inte har möjligheten till det. Sen så tycker jag att vi gott och väl kan se till att pensionärer ska slippa ha det dåligt över huvud taget. Vill inte du få ha det bra när du blir gammal och jobbat och slitit hela ditt liv?

Jag tycker fortfarande du verkar ha en ganska cynisk inställning till dina medmänniskor.

"Varför då?"

#34: "Därför att det du skriver om bostadstilläg inte stämmer."

Jag kan inte minnas att jag över huvud taget skrivit något om bostadstillägg, möjligtvis att det står någon annanstans här. Jag vet också att man kan få det.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
white lady
8/26/15, 9:56 PM
#42

"# 41  Läs  ditt inlägg 33 där finns det du ifrågasätter

Det märkliga är att du svara mig så här i inlägg .31

"Har vi? Ja, en gång i tiden hade vi kanske det och förmodligen har vi det fortfarande enligt dig."

Och spydigt sedan frågade om jag behövde länk på det.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Fillifjonkan60
8/26/15, 10:42 PM
#43

Ser fortfarande inte att jag skriver någonting om bostadstillägg.

Ja, är det inte du som brukar kräva att man visar upp bevis på allt man skriver? Annars ber jag om ursäkt om jag tagit fel på dig och någon annan.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


vallhund
8/26/15, 10:45 PM
#44

#40 Naturligtvis måste vi ha så idiotsäkra trygghetssystem som möjligt för att kunna fånga upp de svaga grupperna i vårt välfärdssamhälle så de inte hamnar utanför.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

white lady
8/26/15, 11:12 PM
#45

# 43 Ja jag hade fel,tolkade som att du svarade på om att vi faktiskt har det bra med bostadstillägg om vi är ensamma pensionärer utan barn.

Ja du tar nog fel på person.

Mitt påstående:

"Vet du, vi har det så fantastiskt bra i Sverige. Är du ensam pensionär så finns bostadstillägg, även om du bor i eget hus.Ja har man inga barn så har man inte det."

Ditt motsvar:

"Har vi? Ja, en gång i tiden hade vi kanske det och förmodligen har vi det fortfarande enligt dig, eftersom du hela tiden jämför med andra som har det värre och så kan man ju alltid göra om man vill. Hur taskigt jag än har det så har någon annan det värre…"

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Fillifjonkan60
8/27/15, 10:08 AM
#46

Jo men jag menade inte just bostadstilläggen utan mer allmänt. Man läser om hur pensionärerna får det sämre och sämre.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


white lady
8/27/15, 11:10 AM
#47

Vad jämför du med då Fillifjonkan60 ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

pysseltigern
8/28/15, 2:33 PM
#48

#10 får jag då flytta in hos dig eller dina barn? Jag har själv inga barn som kan hjälpa mig på ålderns höst

Annons:
Upp till toppen
Annons: