Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1049 ggr
MaxFlickan
2015-09-16 10:20

EU:s splittring bådar inte gott för framtiden

"Är det början till EU:s sammanbrott vi ser?

Det behövdes inte mer än en kraftfull flyktingström för att få unionen att knaka rejält i fogarna.

EU måste bestämma sig; ska man upprätthålla asylrätten eller inte?"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/wolfganghansson/article21419500.ab

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
[Jimmy.L]
2015-09-16 10:43
#1

Mycket möjligt, alla länder i EU drar åt olika håll just nu när det gäller flyktingar som kommer till EU. Finns ingen enighet hur man ska fördela människor mellan länderna eller hur många ett land ska ta i mot.

KimE
2015-09-16 10:46
#2

Ja det kommer att bli en stor förändring antingen måste EUs inflytande på medlemsländerna minska eller så måste man tvinga medlemsländerna in i ett federalt system vilket skulle vara värre. Flyktingfrågan är det som syns på ytan men i andra frågor är skillnaderna mellan länderna större.

MaxFlickan
2015-09-16 11:03
#3

Alla EU länder som har ekonomiska möjlighet borde dela på "bördan" Frågan  är ju sen vilka länder som anser att de har ekonomiska möjligheter… Finland, t.ex, borde ta emot fler.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

KimE
2015-09-16 11:24
#4

Vi kan tycka att finland borde ta emot fler men om vi tvingar finland och fler länder kan EUs sammanbrott bli hastigt. Storbritannien röstar om de ska gå ur EU 2017 jag tror att om frågor börjar avgöras med tvång så kommer de att lämna EU med sina 50 milioner innevånare.

MaxFlickan
2015-09-16 11:31
#5

Jag tycker mitt kära hemland borde ta in mera flyktingar, utan att nån tvingar oss till det… Vi tar emot alltför få.

Jag vet inte vad jag ska tycka om att tvinga länder att ta emot flyktingar. Å ena sidan så borde fler länder ta emot fler flyktingar, å andra sidan så borde det inte ske via tvång…

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Jimmy.L]
2015-09-16 11:50
#6

#5 Man kan tycka en massa om andra länder att dom borde ställa upp bättre men i slutändan måste ändå varje land bestämma själv om man kan skaffa bostäder, jobb och integrera flyktingar. Fast Tyskland för en vecka sen välkomnade alla flyktingar har man nu fått tänka om, det saknas en massa bostäder till nyanlända och kan tvingas säga nej till fler det är tråkigt men få länder kan inte ta hela ansvaret själv.

USA borde kunna välkomna minst 100.000 flyktingar anser jag men det är upp till dom att bestämma hur många man anser kunna ta i mot.

Annons:
MaxFlickan
2015-09-16 11:54
#7

Sist och slutligen handlar det om vad länderna väljer att prioritera.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Carpinus]1
2017-04-23 08:32
#8

Sedan trådstarten har det ju hänt en del - Brexit framförallt! Och idag är det val i Frankrike, något som på SVT Nyheter presenteras som att EU:s framtid kan stå på spel. Vinner Le Pen tror experterna att hon mycket väl kan gå Campbell i spåren och utlysa en folkomröstning om det franska medlemskapet i EU, och resultatet av den skulle kunna innebära dödsstöten för EU.

Men oavsett hur det går i det franska valet så nog ser framtiden för EU rätt oviss ut, och det beror inte bara på flyktingkrisen. För mig känns det som om samarbetstanken som skenade iväg till ett imperiebygge till slut växte politikerna över huvudet och ställde det folkliga stödet på spel.

mangemani4
2017-04-23 11:52
#9

låt EU dö ut. EU har inte gjort ett skit för oss om man tänker efter, mer än att kosta.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[memoirsofaclone]
2017-04-23 13:27
#10

Så går det när en massa länder med helt olika ekonomi och historia ska ingå under samma regler. Det funkar inte. Vissa länder i EU har under lång tid varit under sovjetisk ockupation t ex, och blev ''fria'' hyfsat nyligen,  de har sämre ekonomi men har nu börjat bygga upp sig igen (menar t ex tjeckien, ungern, slovakien osv). Tror inte att de skulle vilja ta emot och betala för en massa flyktingar. De har fått kämpa för sina länder, något vi i dagens Sverige inte direkt kan relatera till. Och ja då kan man ju undra varför man lät dessa länder gå med, för att få billigare arbetskraft till västeuropa samt trycka bort Ryssland. Nu slår skillnaderna tillbaka.

Förresten förstår jag inte varför EU har tagit på sig detta ansvar, USA t ex har varit en stor orsak till krig och efterföljande flyktinströmmar, men hur många har det jättelandet tagit emot?

gruvel
2017-04-24 16:52
#11

#10  Kom tänka lite här på Polen.  Under 1:a världskriget klämt mellan Tyskland, Österrike- Ungern,  Ryssland. Fronter kors och tvärs. Återskapat sargat på 1920 - 30-talen. 2:a världskriget tysk ockupation och krigshändelser, enormt lidande och folkförluster, fronter från väst och öst. Sedan inlemmat i Sovjetunionens östblock vilket tydligen inte var nån höjdare.  Så frigörelse.  Men nu EU, som vill allt mer övertrumfa medlemsstaternas lagar. Kanske går förstå en skepsis mot att ta in stora mängder asylsökare utan att se någon ände,  vilka har helt annan religion och kultur än den katolska. Islam är en aktiv religion som kan ställa krav. Rimligt unna Polen extralång vila från främmande krafter?

Hur vore om Storbritannien, Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern grupperade sig jämte Norge och Island till ett statsförbund, inte federalt alltså som EU nog blir. Italien eller Frankrike kanske ansluter en dag.

[Hayabusa]
2017-04-25 08:23
#12

#11 Polen är ett land som tagit mycket stryk under 1900-talet. Det var inte enbart Nazi-Tyskland som invaderade Polen i september -39, det gjorde även Sovjet. 

Flyktingmottagande är en intressant fråga - förvisso en snart 2 år gammal artikel, men gäller sannolikt än idag:

http://www.sydsvenskan.se/2015-09-04/saudiarabien-vagrar-hjalpa-syriska-flyktingar

Saxat ur artikeln: 

"Gissa hur många syriska flyktingar Saudiarabien och andra Gulfstater har erbjudit sig att ta emot?"

Frågan ställs på Twitter av Kenneth Roth, generalsekreterare för människorättsorganisationen Human Rights Watch. Han svarar själv: "0".

[Carpinus]1
2017-04-25 09:03
#13

#12 Ja, polackerna har verkligen tagit mycket stryk! Jag har vandrat runt på några krigskyrkogårdar i Frankrike och Belgien och häpnat och förskräckts över hur många unga polacker som gav sitt liv utanför sitt eget land i kampen mot nazisterna. Jag har sällan sett dessa uppoffringar uppmärksammas i historieskrivningarna. 

Bra att Human Right Watch uppmärksammar vissa gulfstaters svek mot flyktingarna.  Det kan inte sägas nog många gånger  (här har det redan sagts länge…).

Annons:
Upp till toppen
Annons: