Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 892 ggr
[Jimmy.L]
10/3/15, 6:54 PM

40-tal flyktingar återvänder

På lördag återvänder ett 40-tal flyktingar till Irak. De ser det otrygga hemlandet som ett bättre alternativ än att behöva vänta på lång asylbehandling i Sverige.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/40-tal-flyktingar-atervander

Annons:
Vanja
10/3/15, 10:05 PM
#1

Makes no sense.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
10/3/15, 11:43 PM
#2

🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sponny
5/18/16, 9:21 AM
#3

Flyktingar lämnar Sverige: "Inget blev som vi tänkt oss"

Allt fler asylsökande ansöker och beviljas ekonomiskt stöd för att återvända till sina hemländer, visar siffror som Migrationsverket tagit framför SvD:s räkning. Hittills i år har dubbelt så många personer beviljats det så kallade återetableringsbidraget av Migrationsverket som under hela 2015.

Ali Abdulrahman och Mortada Raed kom till Sverige för sju månader sen. De är kusiner och har bott i Bagdad med sina familjer innan de gav sig iväg på resan mot Europa.

– Min pappa sålde sin bil för att betala för resan. Han ville att jag skulle studera i Sverige och få ett bra liv, säger 20 årige Ali Abdulrahman.

Ok, läser artikeln och tycker att det känns ganska tragiskt alltihop. Men sedan kan man börja fundera på varför SvD ljuger i rubriken till artikeln? För att citera WikipediaEn flykting är, enligt 1951 års Genévekonvention, en person som med anledning av välgrundad fruktan för förföljelse på grund av ras, religion, nationalitet, politiska åskådning eller tillhörighet till viss samhällsgrupp befinner sig utanför det land där han eller hon är medborgare och som inte kan begagna sig av det landets skydd.

Rätta mig gärna om jag har fel men i wikipedia-artikeln ser jag inget om att "flykting är den person som vill studera utomlands och få ett bättre liv." Jag har full förståelse för att man vill det, men flykting är man minsann inte.

fatcat
5/18/16, 5:05 PM
#4

Jag har under senaste åren träffat irakier som ofta reser tillbaka för att träffa släkt o familj. Självklart finns det krigshärjade områden, vilket ofta framkommer i media men vad man inte rapporterar är att de inte är speciellt stora. Situationen i Syrien är nog mycket värre om man ska jämföra..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: