Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1814 ggr
[Carpinus]
10/4/15, 11:27 AM

Janne vs Gina

"Gina Dirawi anser att debatten om H&M:s reklamfilm med kvinnor i slöja är ”ignorant och diskriminerande”.

Nu får hon svar på tal av SVT-kollegan tillika programledaren för ”SVT Debatt” Janne Josefsson.

– Tycker man inte att man får debattera saker och ting då får man emigrera till Nordkorea eller Saudiarabien."---

Aftonbladet

Annons:
[Hayabusa]
10/4/15, 11:34 AM
#1

Hmm…det är alltså, enligt Dirawi, direkt olämpligt att ha en åsikt om en reklamfilm? Eller ens diskutera den? Gäller det alla HM´s reklamfilmer eller bara vissa?

Gahella
10/4/15, 11:47 AM
#2

Där ser man vad inflammerat det är.

Tänker på att som fånge kan man tycka det känns väldigt tryggt att sitta bakom galler, och tror att många av dessa kvinnor har en inbillad eller icke inbillad känsla av trygghet när de bär sina schalar och sina burkor.

Men jag kan inte för mitt liv förstå varför hår ska vara så syndigt att det inte får visas fritt? Det är väl så vi är skapade?

Jag verkligen avskyr religioner. Och när vi struntar i vilken religion som står bakom alla dessa övergrepp och ser det ur rent mänskliga hänsyn kommer vi se mycket klarare. Som det är nu kan vissa både ha underåriga brudar, utsätta dem för förnedrande undersökningar för att se om de har sin oskuld kvar, och de kan mördas pga av "hedern" av sina egna familjer, och många bara blundar för att inte stöta sig med deras kulturer.

[Bermudas]
10/4/15, 12:18 PM
#3

Jag har alltid gillat Gina sen jag började se hennes Youtubeklipp. Tyvärr har Svt satt klorna i henne och hon förlorade sin tidigare spontanitet. Muslimer i Sverige känner sig kritiserade och vill försvara sig. Jag kan förstå dem. Ingen grupp gillar kritik eller att känna sig dragna över en kam. Men Janne Josefsson har hundra procent rätt. Vi lever i ett demokratiskt (nåja) samhälle där vi måste kunna debattera öppet utan att ta hänsyn till känsliga tår hela tiden. Muslimer kände sig väldigt trängda och utsatta när hedersmorden var på tapeten, även den gången blev man defensiv. Islamiseringen är ett problem som man för sjutton måste kunna diskuteras. Slöjan är en symbol för den. Den användes knappt i många muslimska länder på femtio och sextiotalet eller ens sjuttiotalet…men sen hände något. Och detta "något" händer även här i vårt land nu.

Zepp
10/4/15, 1:07 PM
#4

Jag verkligen avskyr reklam främst för att den visar en falsk bild av verkligheten!

Såå kan man inte censurera reklamen.. eller åtminstone tvinga dem att visa bilder av vanliga människor i vanliga miljöer som motbild till reklamens glättade/vinklade budskap!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fillifjonkan60
10/4/15, 1:21 PM
#5

Jo visst har Janne J rätt, vi måste kunna diskutera saker vi tycker är "fel" eller har någon åsikt om, även islam.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Zepp
10/4/15, 1:25 PM
#6

Jaa.. och det är på tiden att vi diskuterar reklamens glättade falska budskap!

Jag är inte såå mycket för reklamförbud.. men nog borde de vara tvingade att ha med både bilder av vanliga människor och texter om att de i reklamen är fotomodeller!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
10/4/15, 5:09 PM
#7

Muslimska kvinnor täcker sitt hår  för att signalera att de är just muslimer. En gång i tiden så fanns även slavar och andra troenden bland muslimer och de fick man göra vad man ville med men inte med muslimska kvinnor.

[Carpinus]
10/6/15, 12:15 PM
#8

"Slöjans roll i islam är att täcka kvinnan för mannens skull. När Gina Dirawi väljer att försvara den kan hon därför inte samtidigt kalla sig för feminist", skriver Elaf Ali, journaliststudent på Expressen debatt.

[Hayabusa]
10/6/15, 1:55 PM
#9

Varför bär inte männen, som är muslimer, slöja?

[Carpinus]
10/6/15, 1:56 PM
#10

#9 Det döljer skägget.

[Hayabusa]
10/6/15, 2:08 PM
#11

#10 ja, men jösses.. 😭 Bandana då? De kvinnor med slöja som jag sett har inte täckt ansiktet utan enbart håret.

Ursäkta, men i min värld är det ett j-a "hittepå".

[Carpinus]
10/6/15, 2:14 PM
#12

#11 Ta inte i svaret i mitt föregående inlägg alltför seriöst - det finns givetvis muslimer utan skägg och utan slöja.

[Hayabusa]
10/6/15, 2:27 PM
#13

#12 Jag förstod vad du menade 👍 Mitt "utbrott" var inte rikta mot dig utan mot hela diskussionen kring slöja.

Annons:
Fillifjonkan60
10/6/15, 2:30 PM
#14

#9 Ja det undrar jag också


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
10/6/15, 2:50 PM
#15

#13 Ja då, jag tog det inte personligt! 😉

Zepp
10/6/15, 8:40 PM
#16

Mäh.. det var inte allt för länge sedan det var mode här att ha dok på huvudet.. läs Sophia Loren, Birgitte Bardotte.. oså en massa andra!

Spättorna hade klut!

Före det så var det bondmororna som hade huckle!

Låt säga som så.. om det i den Muslimska världen är modernt med sjal på huvudet.. vem är då jag att dömma dem?

Skall jag samtidigt döma dem som väljer att använda slips, fluga och frack.. som kan tolkas som tecken på överklass?

För att inte tala om långklänning.. ett typiskt plagg för de kvinnor som var tvungna att inlemma sig i de patriarkala strukturerna!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
10/6/15, 8:56 PM
#17

#16 Låter som om du vill bagatellisera det som bl.a. Elaf Ali (#8) skriver om slöjans roll? Har ärligt talat svårt tro att ens du själv tycker att jämförelsen med Brigitte Bardot m.fl. är relevant i sammanhanget, och något "modeplagg" rör det sig inte om i de sammanhang som Ali skriver om. Hon med sin bakgrund lär känna till förutsättningarna bättre än de flesta.

Om nu någon bär slöja av eget val så låt dem fortsätta - det är inte dem debatten gäller.  Det frågan i grund och botten gäller i just detta fall står i TS - att någon vill förhindra själva debatten.

Zepp
10/6/15, 9:37 PM
#18

Det handlar fortfarande om ett stycke tyg.. att bäras på huvudet!

Att det förekommer att vissa kvinnor är tvungna att bära det eller burka.. annat.. handlar om förtryck!

Jag vill inte påstå att Birgitte Bardotte var särskildt fötryckt.. vad jag vet, men bar det ändå!

När jag är i Turkiet så har städerskorna klut på huvudet, det är en del av deras arbetsklädsel.

Andra turkiska kvinnor som förefaller att var där på semester har sjal, dock inte alla, de med sjal har liknade frissa som Bigitte Bardote hade då det begav sig!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sommarek
10/6/15, 9:48 PM
#19

#2 Tänker på att som fånge kan man tycka det känns väldigt tryggt att sitta bakom galler, och tror att många av dessa kvinnor har en inbillad eller icke inbillad känsla av trygghet när de bär sina schalar och sina burkor.

Men jösses, tänk vad duperad jag blivit i alla år! Tänk, att de jag känner som bär slöja lyckats dupera mig till att tro att de bär den för att påminna sig själva om den kultur de tillhör, eller för att de vill bli sedda som personer och inte objekt. Jag menar, det finns ju trots allt folk som inte valt att bära sin slöja, så då måste ju uppenbart alla kvinnor ha tvingats bära den! Hur kunde jag bli så lurad när här sitter en massa icke-muslimer som Vet Sanningen?

Jag skäms.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
10/8/15, 1:40 PM
#20

#19 Vi alla lever bakom osynliga galler och är alla fångade i myten om att vi är trygga där, var och en på sitt sätt.

Nu får det gärna bära hijab för min del, men jag har tankat om hur frivilligt det egentligen är? För om det nu vore mer frivilligt kanske inte reaktionerna om slöjans varande eller icke varande, väcka så starka reaktioner?

Vad jag förstår är det ensligt dem själva bara anständiga kvinnor som använder slöja, och då är jag alltså oanständig i deras ögon, eller?

Och vem har dillat i dem det från början? Patriarkatet skulle jag tro.

Och från deras kulturer kommer även burkan och niqab, som helt osynliggör kvinnorna, och i mina ögon är helt förkastligt. 

Det finns en dokumentär som heter Bakom slöjan som jag kan tipsa om, och om hur utsatta kvinnorna är, och hur dubbelmoralen och skenheligheten ger män alla rättigheter och kvinnan väldigt få.

Enligt islam är det olämpligt att blotta vissa delar av människokroppen i offentliga sammanhang och särskilt för främmande personer av motsatt kön. Dessa delar kallas awrah. Vilka delar som är awrah är olika för män och kvinnor. Enligt de flesta tolkningar av islam är bland annat en kvinnas hår awrah och en "anständig" kvinna ska därför täcka sitt hår i det offentliga rummet.

Att bära hijab tjänar dels det praktiska syftet att täcka håret, men det är även en symbol som uttrycker identitet, könstillhörighet, samhällsstatus och religionstillhörighet. Hijab är ett plagg med ett starkt symbolvärde och bärande eller icke bärande av det kan ge upphov till konflikter.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hijab 

###

Annons:
Sommarek
10/8/15, 1:48 PM
#21

#20 Nu får det gärna bära hijab för min del, men jag har tankat om hur frivilligt det egentligen är?

Det finns antagligen lika många svar på det, i olika grader av frivillighet, som det finns kvinnor som bär slöja. Det är inte upp till dig, eller någon annan som inte bör slöja, att bestämma å andras vägnar varför de klär sig som de gör.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
10/8/15, 1:52 PM
#22

#21 Nej men jag har rätt att ha en åsikt om det. Särskilt när det finns kvinnor inom islam som vill slippa bära den, men känner trycket att behålla hedern för familjens skull.

Sommarek
10/8/15, 2:14 PM
#23

#21 Jag har inte heller sagt att du inte har rätt till din åsikt, så länge du inte förväxlar den med fakta.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
10/8/15, 2:16 PM
#24

#23 Och fakta är?

Sommarek
10/8/15, 2:25 PM
#25

#23 Den information du får från de som bär slöja, givetvis.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
10/8/15, 2:26 PM
#26

#25 Som tex?

Sommarek
10/8/15, 2:29 PM
#27

#26 Jag tänker inte ge dig en kontaktlista, som du säkert förstår.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Gahella
10/8/15, 2:49 PM
#28

#27 Jo det tycker jag nog att jag kan förvänta mig. För allt ska tålas att granskas, särskilt om de utger sig för att vara den sanna läran var den uttrycker sig.

För vi ska inte bli jämförda med Nordkorea när vi tar upp såna här saker som TS handlar om. Jag har även lagt in en länk högre upp, som tar upp bla de faktumet att den är till för de anständiga kvinnorna. Och på andra ställen har jag läst för att den inte ska uppväcka mannens lust, alltså är det hennes ansvar att se till att inte det händer.

Och då är såna som inte bär den, alltså du och jag oanständiga kvinnor?

Märker du inte att vi har samma förtryck mot kvinnor här i Sverige, som när de blivit våldtagna är en av frågorna från det s,k rättsväsendet som hur hon var klädd? Var hon utmanande klädd är det hennes egen fel att hon blev våldtagen.

Så jag ber dig ta bort ögonbindeln genom att rent krasst se det ur från mänskliga rättigheter och inte från patriarkala kontrollsystem som tex religionen står för, men även våra egna förtryckarsystem.

Och jag är ingen feminist, jag är en humanist som önskar alla människor samma rättigheter som skyldigheter till sig själva och sin omgivning.

Sommarek
10/8/15, 2:54 PM
#29

#28 Jo det tycker jag nog att jag kan förvänta mig.

Du har nog tappat konceptet lite om du tror att du får tillgång till mina privata kontakter, som inte vet vem du är. Men du anser kanske att du själv vet bättre varför folk som bär slöja, än de som faktiskt gör det?

Så jag ber dig ta bort ögonbindeln

Du menar att blint hålla med dig om allt du säger? Ain't gonna happen.

Jag har även lagt in en länk högre upp, som tar upp bla de faktumet att den är till för de anständiga kvinnorna. Och på andra ställen har jag läst för att den inte ska uppväcka mannens lust, alltså är det hennes ansvar att se till att inte det händer.

Och så menar du att det är anledningen till att precis varenda kvinna i världen bär slöja?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
10/8/15, 2:59 PM
#30

#29 Men hallååå, inte har jag väl bett om det, men deras uppfattning om varför de bär slöja!

Du behöver inte hålla med, bara läsa vad jag skrivit, inget annat.

Ja från början, och det gäller även burkan.

Men vad säger dina kontakter om det då?

Sommarek
10/8/15, 3:03 PM
#31

#29 Men hallååå, inte har jag väl bett om det, men deras uppfattning om varför de bär slöja!

I #27: Jag tänker inte ge dig en kontaktlista, som du säkert förstår. (Min understrykning.) Svar i #27: Jo det tycker jag nog att jag kan förvänta mig.

Jo, det har du alltså bett om.

Men vad säger dina kontakter om det då?

Vad mina vänner säger skrev jag redan i #19.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Gahella
10/8/15, 3:12 PM
#32

#31  Har ingen aning hur du läser och tolkar det jag skriver, du svarar inte heller på de frågor jag ställt flera gånger, så nu ger jag upp😕

Sommarek
10/8/15, 3:18 PM
#33

#32 Jag läser det du har skrivit, och du skrev att det var kontakter du ville ha. Inte berättelser från dem.

Vad är det du tror att jag inte svarat på?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[Bermudas]
10/8/15, 3:22 PM
#34

#33 Har du en kontaktlista på världens alla slöjbärare . Den måste vara gedigen.

Annons:
Sommarek
10/8/15, 3:23 PM
#35

#33 Vart skriver jag det?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Zepp
10/8/15, 5:46 PM
#36

Det är tydligen svårt med läsförmågan lite här och där!

Man får skilja på de som är tvungna och de som gör det frivilligt!

Har läst litta utav olika kommentarer om slöjans funktion.. och skillnaden mellan ärbara kvinnor och icke på den tid då det begav sig!

Om jag lyckats lista ut vad det handlar om så var det ett sk "patriarkalt" trick för att skilja "ärbara kvinnor" från slavar och prostiuerade.. dvs en sorts upplysning för män vilka det var lovligt att antasta!

I dag hoppas jag vi kommit lite längre.. än att det är lovligt att antasta främmande kvinnor?

Och sen mina erfarenheter från Turkiet.. och tolkningarna av vad jag där ser.. de är på 60-talet!

Tanterna som städar har klut som många hade här oxå, för att skydda håret misstänker jag?

De turistande Turkiska damerna förefaller vara välbeställda sådana.. och de både klär sig som och har samma frippa som Sophia Loreen hade.. på 60-talet!

Som regel så har de i sitt släptåg barn/ungdomar av bägge kön som ser ut och klär sig som vilka västerlänningar som helst!

Jeans och T-shirt.. typ!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

catcult
10/9/15, 1:00 AM
#37

Jag har alltid tyckt att Gina är en idiot och det är för mig helt obegripligt hur folk kan hylla precis allt hon gör och säger.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Carpinus]
10/9/15, 10:29 AM
#38

I och för sig har vi hamnat en bit ifrån TS frågeställning, vilken var rätten och möjligheten  att alls offentligt debattera olika ämnen.

Men för att nu gå vidare i fråga om rätten att bära respektive slippa slöja och hijab, här är ett aktuellt inlägg från Aftonbladet debatt, skrivet av  Gulan Avci, riksdagsledamot (FP) och ordförande för Liberala Kvinnor.

"Dagligen kämpar miljontals kvinnor i muslimska länder för sin rätt att slippa bära slöja. De gör det med sina egna liv som insats. De bekämpar kvinnoförtrycket, underkastelsen till mannen och hederskulturen som symboliserar kyskhet och sexuell objektifiering av kvinnokroppen.

Vi ser en radikal utveckling i Sverige där islamistiska grupperingar stärkt greppet över många svenska förorter. ”Sedlighetspoliser” går runt i bostadskvarter och uppmanar flickor och kvinnor att ta på sig slöjan, för att uppfattas som ”anständiga”.

Det tycks bekymra få i Sverige att islamister och deras självutnämnda sedlighetspoliser har samma agenda som deras bröder i Mellanöstern och Nordafrika. Men mig gör det orolig!"---

Faktum är att detta sedlighetspolistänkande skiner igenom hos vissa debattörer även på detta forum…

Gahella
10/9/15, 3:23 PM
#39

#38 Ja precis, det är bl.a  det vi diskuterar!

Så hur länge till ska de aningslösa och "rättstänkande" människor blunda för detta?!

Zepp
10/9/15, 4:00 PM
#40

Samma gäller att bära kors och turban.. bägge religiösa tecken.. extremisterna tar över allt mer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
10/10/15, 10:38 AM
#41

_"Nej, Gina Dirawi och ni andra i slöj­debatten, som kallar den för ”bara ett tygstycke”. Det är den inte. Vore den bara ett plagg utan laddning skulle det inte ­vara ett brott att inte bära den i länder som Saudiarabien, Iran och Afghanistan.
Då skulle inte miljontals kvinnor kämpa för att ­slippa den.
Några säger att vi från västvärlden inte kan förstå. Förstår ni mig då? Oss? Vår berättelse."---

Där rätten för kvinnor att bära jeans, kort kjol och bikini är en del av kvinnas rätt till sin egen kropp. Fri att springa, klättra, simma och ha sex på sina villkor.
Fri att själv välja vad hon vill visa eller dölja. Hur vi kastat av oss både ­sjaletter och förtryckande tankar om kvinnan som fresterska med heder och oskuld att bevara.
Vi har religionsfrihet, den som vill kan bära slöja.
Men det svenska samhället ska i varje detalj förbli sekulariserat. Vi ska inte ha enskilda tider för kvinnor i svenska simhallar av ­religiösa skäl. Vad blir nästa steg?
Få saker har varit vikti­gare än avsaknaden av religi­ösa regler och lagar, för att bli ett så jämställt land.
Det får vi aldrig glömma eller börja kompromissa om."_

Jennifer Wegerup i Aftonbladet.

Annons:
Zepp
10/10/15, 11:02 AM
#42

Det är lite samma som med Davidsstjärnan.. på en sida gränsen är det en symbol för en egen fristat för judar, medans på andra sidan gränsen är det en symbol för förtryck och folkmord!

Skall vi förbjuda Davidsstjärnan då oxå?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
10/10/15, 11:28 AM
#43

#42 Vad är det för "förbud" du talar om- "oxå"? Här har vi talat om rätten att bära sjal respektive att få slippa den och öppenhet att diskutera frågan (#0).

Zepp
10/10/15, 2:23 PM
#44

Samma diskution altså.. att det betyder olika saker för olika människor!

Låt oss dra till med ett exempel.. i Tyskland för inte allt för länge sedan var det tvång på att bära davidsstjärna för vissa individer.. det var inte bra alls och de hade säkert velat slippa det.. framförallt iomed vad allt det leder till och konsekvenserna av att vara en som är tvungen att bära davidsstjärna!

Oandarsidan.. i israel är det inget problem att bära en sådan.. där kan det vara ett uttryck för lite allt möjligt och något att vara stolt över!

Skall vi förbjuda Israeler att bära Davidsstjärna och förbjuda staten Israel att ha den i sin flagga för att den har varit ett uttryck för förtryck, en gång i tiden?

Eller skall vi förbjuda att bära den för att den är en symbol för förtryck och folkmord på andra sidan gränsen?

Till stora delar är det samma debatt vad gäller Israels rätt att existera.. och om staten Israels politik!

Det är två skilda saker.. men har man någon form av kritik mot Israel så anklagas man direkt från vissa håll och jämförs med Nazityskland!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
10/10/15, 2:27 PM
#45

#44 Dra gärna likhetstecken mellan judarnas tvång att bära Davidsstjärna i Nazityskland och förortskvinnornas tvång att täcka håret. I så fall har du en poäng där.

Zepp
10/10/15, 2:37 PM
#46

Det var väl det jag gjorde?

Dra du samma likhetstecken mellan att bära davidsstjärna i Israel och de tanter som bär sjal som mode så är vi överens!

Dvs samma symboler kan stå för lite olika saker rätt mycket beroende utav kontext och individ!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
10/10/15, 2:45 PM
#47

#46 Nja, du är nog ute efter en annan liknelse som jag tycker verkar ganska ovidkommande. Vad har Israel att skaffa med att kvinnor tvingas bära sjal i våra förorter?

Zepp
10/10/15, 2:49 PM
#48

Tvång är tvång.. och är av ondo!

Lika dumt som om de vore tvugna att bära davidsstjärna.. vilket inte hindrar vissa från att göra detsamma.. likaså kors och turban!

Så du menar att Sophia Loren och Bigitte Bardotte var förtryckta.. iomed att de bar sjal?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Carpinus]
10/10/15, 3:03 PM
#49

Ibland vet jag inte vart dina tankar för dig! Hur kan du göra det hårresande påståendet att jag skulle anse att Brigitte Bardot och Sophia Loren skulle vara förtryckta bara för att de var modemedvetna för sin tid? Se #17!

Och vilka tvingas bära kors i dagens Sverige?

Jag funderar på om du själv är medveten om att du gör dig till ett redskap för moralpolisen genom att förringa det kvinnorna med insikt i förortsproblematiken skriver i artikel efter artikel?

Zepp
10/10/15, 3:30 PM
#50

Vet inte riktigt vart dina tankar för dig.. för alla vill inte bära slitna jeans med färdigköpta hål och t-shirt!

Dvs det finns redan lagar mot tvång familjemedlemmar emellan, likaså är det varje persons rätt att bära vilken huvudbonad som helst.. så även av religiös övertygelse som av modeskäl.

Likaså är det fritt att bära andra symboler med religiös tolkning.. tex kors, davidsstjärna  och turban!

Och hur hade du tänkt dig att komma åt förortsproblematiken.. förbjuda sjöja, kors, davidsstjärna, turban och en del annat?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
10/10/15, 3:35 PM
#51

Det är ju du som talar om förbud hela tiden!  Är du verkligen så här flummig - på riktigt? 😮

Zepp
10/10/15, 3:37 PM
#52

Förbud mot slitna jeans med färdigköpta hål då möjligtvis.. det är skämmigt att man får lov att sälja sånt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
10/10/15, 3:38 PM
#53

Ja, tydligen så är du det…

Zepp
10/10/15, 3:41 PM
#54

Att sälja undermåliga kläder för rätt mycket pengar ja!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
12/17/16, 10:12 AM
#55

"När huvudduken tar plats i svensk offentlighet problematiseras sällan dess förtryckande dimension. Snarare framställs slöjan som nästintill emanciperande gentemot en betvingande sekulär klädnorm. Rätten att välja den försvaras gång på gång, ja den lyfts rentav fram som ett normbrott.

#0 Så såg det till exempel ut förra hösten i klädkedjorna H & M och Åhléns respektive kampanjer, som hyllades och kärleksbombades. Jodå, jag kan definitivt förstå värdet av inklusionen och är ingen förbudsförespråkare heller. Men kedjornas kontextlösa sätt att visa upp och prata om slöjan var stötande: ”Vi har fått väldigt många positiva reaktioner och det är väldigt kul då den här filmen just vill lyfta fram att det egentligen inte finns några regler inom mode”, sa H & M:s presskontakt till Metro. Citatet är talande eftersom det plagg de valde att lyfta fram faktiskt är förknippat med regler. Hårda regler. Vi kan inte tänka bort den faktorn bara för att vi lever i ett land där det lyckligtvis inte är staten som täcker kvinnor.

Hur kan det komma sig att vi, som är så fina på att dissekera normer, ofta är blinda för normen i slöjan? Att vi hellre bagatelliserar den med hänvisningar till ”förtryckande västerländska skönhetsideal”?"---

http://www.expressen.se/ledare/sanna-rayman/varfor-gor-normkritik-halt-infor-slojan/

Annons:
[Carpinus]1
5/4/17, 4:33 PM
#56

Nytt slöjkrig under uppblossande där Gina Dirawi på nytt dyker upp, nu som uppbackare  i ena ringhörnan.

http://politik.ifokus.se/discussions/58c7be34ce12c42651000a18-eu-dom-ej-diskriminering-med-slojforbud-pa-jobbet?discussions-1#5

Fillifjonkan60
5/5/17, 9:00 PM
#57

#56  Jag fattar inte vad hon har med det att göra över huvud taget.  SAS har klädkod, den gäller ALLA, även muslimer.

Jag förstår inte varför många muslimer verkar tro att det ska vara undantag just för dom.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Upp till toppen
Annons: