Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1554 ggr
Gahella
2015-10-04 12:39

Iranska män ger tillbaka sina fruars rättigheter

Och bredvid allt mörker går även det ljusa uppbyggnadsarbetet

Iranska män använder sig av Facebook för att kritisera landets ojämställda lagar. ”Mänskliga rättigheter har inget kön. Jag ger tillbaka min fru rätten att resa, skilja sig och få arv. Låt oss börja med oss själva”, skriver en man på Facebook.

Iranska män ger tillbaka sina fruars rättigheter

My Stealthy Freedom Facebook

Foto:

Enligt iransk lagstiftning har en gift iransk man rätt att bestämma om hans fru får arbeta, resa utomlands eller begära skilsmässa.

Men de kan även rätt att avsäga sig dessa rättigheter, något som flera iranska män valt att göra och uppmärksamma i kampanjen #ItsMensTurn, rapporterar SVT Nyheter

På Facebooksidan ”My Stealthy Freedom” har en rad män lagt upp bilder på dem själva hållandes i handskrivna plakat med budskap till sina fruar. Exemplen är många. 

►LÄS MER: Så tar kvinnor i Iran av sig sina slöjor i protest – hyllas på nätet

”Alla naturliga rättigheter som lagen tagit från min fru och gett till mig, ger jag tillbaka till dess rättmätiga ägare”, skriver en man på Facebooksidan. 

”Jag, en iransk man, skäms för artikel 18 i passlagen. Min fru, du är fri.” och ”Som en man är jag inte berättigad att vare sig ta eller ge någon sin frihet; en man och en kvinna är jämlika i naturen”, skriver en två andra män. 

Det är den iranska journalisten Masih Alinejad som startat sidan som nu har över 800 000 följare. Med sidan vill han uppmärksamma alla de hinder som alla iranska kvinnor möter varje dag. 

►LÄS MER: Irans kvinnor straffas för ledighet

Annons:
[Ruffsetuss]
2015-10-04 12:42
#1

👍

Gahella
2015-10-04 12:48
#2

💔❤️

I iransk jämlikhetskampanj ger männen tillbaka sina fruars rättigheter

”De mänskliga rättigheterna som lagen tagit från min hustru gav jag tillbaka till henne” Facebook/My Stealthy Freedom

 Facebook/My Stealthy Freedom

 Facebook/My Stealthy Freedom

1 / 3

”De mänskliga rättigheterna som lagen tagit från min hustru gav jag tillbaka till henne” Foto: Facebook/My Stealthy Freedom

Män i Iran har tagit till nätet för att kritisera landets ojämställda lagar. ”Mänskliga rättigheter har inget kön. Jag ger tillbaka min fru rätten att resa, skilja sig och få arv. Låt oss börja med oss själva”, skriver en man.

Enligt iransk lagstiftning har en man efter att äktenskapskontrakt skrivits under av båda parter rätten att bestämma om hans maka kan resa utomlands, skaffa sig ett arbete eller begära skilsmässa.

Detta faktum uppmärksammades i internationell media när Niloufar Ardalan, lagkaptenen i det iranska fotbollslandslaget, missade de asiatiska mästerskapen i Malaysia som pågick under september. Anledningen var att hennes man efter ett gräl beslagtagit hennes pass, något som SVT Nyheter tidigare skrivit om.

”Inte berättigad att vare sig ta eller ge någon sin frihet”

Iranska män har dock möjligheten att avsäga sig dessa rättigheter, något som nu en lång rad män har valt att göra som del av kampanjen #‎ItsMensTurn‬. Männen poserar framför kameran hållandes skrivna meddelanden till sina fruar.

”Som en man är jag inte berättigad att vare sig ta eller ge någon sin frihet; en man och en kvinna är jämlika i naturen”, skriver en.

”Alla naturliga rättigheter som lagen tagit från min fru och gett till mig, ger jag tillbaka till dess rättmätiga ägare”, skriver en annan.

Iransk journalist bakom kampanjen

Bakom kampanjen ligger den i USA bosatta iranska journalisten Masih Alinejad, vars Facebooksida ”My Stealthy Freedom” har över 800.000 följare. Alinejad startade sidan för att lyfta de svårigheter kvinnor i Iran möter dagligen, och för att sprida bilder på iranska kvinnor som tar av sig sin hijad, den islamska täckande klädseln som är obligatorisk att bära utanför hemmet.

Inledningsvis handlade kampanjen primärt om att förmå män att inte, likt Niloufar Ardalans man, begränsa sin hustrus resande. De flesta män har postat bilder där de gav tillbaka alla rättigheter. Exemplen är många:

”Jag, en iransk man, skäms för artikel 18 i passlagen. Min fru, du är fri.”

”Jag är lycklig när jag och min fru är jämlika.”

”Mänskliga rättigheter har inget kön. Jag ger tillbaka min fru rätten att resa, skilja sig och få arv. Låt oss börja med oss själva.”

”Jag återger min fru rätten att resa och alla andra rättigheter så hon och jag blir lika mycket värda.”

Kvinnor känner inte till sina rättigheter

Mohammad Moghimi, den fängslade tecknaren Atena Farghadanis advokat, har även han postat en bild, och inte bara iranier har deltagit i kampanjen – en man från Afghanistan har också uttryckt sitt stöd.

Atena Farghandi berättar för BBC att många kvinnor helt enkelt inte känner till känner till att de kan begära modifikationer till sitt äktenskapskontrakt, även efter att de skrivit under.

– Kvinnorna behöver bli medvetna om vad exakt de signerar, och att de faktiska kan begära att få sina rättigheter tillbaka. Det minns många fördomsfria iranska män som stödjer kvinnors rättigheter, trots landets konservativa lagar, säger hon.

Fillifjonkan60
2015-10-04 13:24
#3

Vilken härlig läsning 👍


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Vanja
2015-10-04 15:39
#4

Egentligen är det sorgligt att kvinnans frihet är något som behöver ges tillbaka, och inte något som hon redan hade.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Gahella
2015-10-05 08:35
#5

#4 Håller verkligen med dig!

Men det har vi tyvärr kyrkan/religionen att tacka för. För detsamma gäller ju här även om det blivit bättre genom åren.

Cragan
2015-10-05 14:43
#6

#4 bara o titta vad vigselringen stog för till o börja med, den var inte en kärleks förklaring utan förkunande för andra män att den kvinnan redan var ägd av en man.
(romantiskt eller hur)

Annons:
[[eskils_]]
2015-12-19 12:27
#7

Puttar upp den här positiva tråden om det ljusa uppbyggnadsarbetet som pågår i Iran. En förebild för andra länder. 🙂

Vanja
2015-12-19 13:40
#8

Ja verkligen, denna tråden är en ljuspunkt mitt i allt elände.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Gahella
2015-12-19 16:28
#9

❤️ Ja verkligen! 

Och som vi vet är det många muslimer som inte läser eller lever efter koranen mer än vi efter bibeln. Sedan finns det alltid de bokstavstrogna och extremisterna och den diskussionen måste fortsätta vad det än handlar om ☀️

m2studio
2017-09-03 17:38
#10

Bravo, alla Iranska man som stödja sitt lands kvinnors och mänskliga rättigheterna.

På Persiska skriver jag liksom det med två ord.    

دمتون گرم

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

hankans91
2017-09-03 21:12
#11

Det är sorgligt att sådana här frågor diskuteras i ett land. Man får väl se det positiva i att det faktiskt är många män som går i protest mot detta. Så hoppas att det kan leda till något större:)

m2studio
2017-09-04 15:15
#12

Jo då, I Iran kommer sådana protester alltid leda till stora motstånd från regeringen som är basilisk och ruttnat och motarbetar människors rättigheter, men en del av befolkningen är alltid bredd att gå lite längre i detta sammanhäng också.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Upp till toppen
Annons: