Annons:
Etikettkungahuset-kungligheter
Läst 2170 ggr
[Jimmy.L]
2015-10-05 13:36

Historisk motion om att avskaffa monarkin

Ledamöter från Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Folkpartiet har för första gången gått ihop och skrivit en gemensam motion till riksdagen – om att avskaffa monarkin. ”Monarkin är en kvarleva från en tid då Sverige inte var en demokrati”, säger Yasmin Larsson (S) i ett pressmeddelande.

http://www.metro.se/nyheter/historisk-motion-om-att-avskaffa-monarkin-en-kvarleva/EVHoje!W77YJ6jH9VWUU/

Annons:
[helga21]
2015-10-05 15:11
#1

Och den kommer att få avslag. Det är enskilda ledamöter som skrivit denna inte partierna. Hade S velat avskaffa monarkin så hade lagt en proposition om detta och försäkrat sig om att ha kvalificerad majoritet i Riksdagen då de haft regeringsmakten. Det är ett stort steg att ända en grundlag så radikalt.

papa-bear
2015-10-05 17:17
#2

enda historiska den här gången är väl att det är fler än vänsterpartiet som motionerar om det här, annars har väl de lämnat in det här varje år, så det är väl en kopia från förr, där några ledamöter från andra partier skrivit på.

72mm
2015-10-05 23:41
#3

Den här frågan är jag riktigt kluven i. 

Å ena sidan så kan jag hålla med om att hela idéen med ett kungahus med tron-ordning som går i arv etc känns otroligt gammalmodigt och rent av anti-demokratiskt. 

Den mer pragmatiska sidan i mig ser hela arrangemanget som en enorm PR-fördel för Sverige som nation. Vi blir mer exotiska och intressanta som land. Åtminstone Victoria verkar ju dessutom göra ett alldeles fenomenalt jobb i varje sak hon tar sig för,  jag har inget alls emot att Sverige representeras av henne. Sett i ett sammanhang så är det dessutom riktigt billigt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Tjeja
2015-10-06 00:13
#4

Håller helt med #3 Precis så känner jag med. Plus att jag gillar Victoria och Daniel.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

rudyC
2015-10-06 05:21
#5

själv tycker jag att vi kan avskaffa sandlådepolitikerna som lovar stort och får inget gjort  ge makten tillbax till kungen

Tjeja
2015-10-06 06:25
#6

Ha ha ha #5 xb

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
kamera0710
2015-10-06 07:15
#7

Det vore på tiden att denna medeltida kvarleva avskaffas.

kamera0710
2015-10-06 07:38
#8

#1 SD har väl föreslagit att drottningens födelsedag ska vara helgdag? Ett steg mot ännu mer fjäskande för denna medeltida kvarleva.

papa-bear
2015-10-06 16:04
#9

#8 och jag förvånas fortfarande ända sedan jag först hörde det, att tydligen går det bra att hylla en kvinna som är född i Brasilien av tyska föräldrar, är det enbart för att hon är ingift i kungafamiljen, som härstammar från en fransk löjtnant? är verkligen kungafamiljen svenskar med SD:s mått mätt?

kamera0710
2015-10-06 16:25
#10

#9 Ja, hur svenska är egentligen kungafamiljen? Här lite satir från helt apropå-gänget om när Silvia ska skaffa telefon. Slutklämmen är helt underbar!

[helga21]
2015-10-06 21:51
#11

# 9 Du har järnkoll på läget hör jag 😃"född i Brasilien av tyska föräldrar," Mamman är brasiliansk och hon är född i Tyskland, Heidelberg.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Drottning_Silvia

[helga21]
2015-10-06 21:58
#12

Det var Gustav Wasa som införde tronföljden. Innan hade Sverige alltid valt sina kungar. Tyvärr höll det inte så länge utan nu har vi en ätt från Frankrike som besitter tronen.

Om vi nu ska avskaffa monarkin vad ska vi ha istället? En president som väljs eller och i så fall hur? Fär vi måste ha  en statschef. Inte skulle det kosta något mindre för alla slott som är "statliga" får i så fall säljas ut då Kungen inte ha råd att betala för dem. Det blir en enorm historieförlust för alla då delar av slotten är gjorda för att allmänheten ska få tillgång till dem. 

Vi kommer att bli ett i raden av små republiker som ingen har hört talas om. Själv vill jag verkligen inte ha en valrörelse till att behöva jobbs i. Nu är vi världen näst äldsta monarki, Japan är den äldsta.

papa-bear
2015-10-06 22:54
#13

#11 det är bra att man blir rättad så att man får skruva om inställningarna i huvudet, så att saker och ting hamnar på rätt plats. 😞

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-14 10:32
#14

Aftonbladet, "oberoende socialdemokratisk" tycks inte längre förespråka monarkins avskaffande. Åtminstone gör inte ledarskribenten Anders Lindberg det. Däremot anser han att Carl Gustaf skall avgå och lämna tronen till Victoria. Den revolutionära glöden falnar…

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/xqboj/ge-victoria-tronen-som-40-arspresent

Tjeja
2017-07-14 12:46
#15

Heja Victoria!

Jag tycker däremot att det är bra att Kungen är kvar och avlastar Victoria så hon inner vara lite mamma också nu när barnen är små. Han kan abdikera sedan när barnbarnen är stora nog att ta hand om sig själva och Victoria har mer utrymme att vara regent på heltid. 

Det är min personliga åsikt! 😃

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
2017-07-14 12:50
#16

#15 Instämmer 👍

Upp till toppen
Annons: