Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1029 ggr
MaxFlickan
2015-10-05 20:26

Molly mordhotades efter musikvideon

"Molly Sandén har en halv miljon följare på Instagram och har gjort sig till en stor förebild, främst för tjejer och unga kvinnor, mycket genom sin kampanj för rätten att se ut hur man vill och gå emot vikthetsen.

I videon till låten "Phoenix" är hon dessutom oväntat politisk, när ett kampanjblad för Sverigedemokraterna bränns på bål. Det var dock inte Molly själv som brände detta, utan ett av de fan som var med på inspelningen. Molly hade i förväg bett sina fans att vara med och bränna upp sådant de ville göra sig av med. Och videon förde med sig obehagliga reaktioner."

http://www.expressen.se/noje/molly-mordhotades-efter-musikvideon/

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Aniara14
2015-10-05 22:02
#1

Obehagligt beteende, som t ex offentlig skriftbränning i politiskt syfte, kan lätt leda till obehagliga reaktioner, som t ex mordhot. 

Beskrivning av begreppet Bokbål från Wikipedia:

"Bokbål är en ceremoni där man med hjälp av eld förstör böcker. Ofta på grund av moraliska, politiska eller religiösa skäl. I modern tid vill somliga gärna förstöra andra typer av media som cd-skivor, videokassettband med mera på liknande vis.

Bokbål har kommit att bli en symbol för auktoritärt eller totalitärt styre med begränsad tryckfrihet och yttrandefrihet. Heinrich Heine (1797-1856) skrev att "där man bränner böcker bränner man till slut även människor". Ray Bradbury skildrade ett mardrömssamhälle med institutionaliserade bokbål i boken Fahrenheit 451, som även filmatiserades. Begreppet "bokbål" har emellanåt kommit att användas metaforiskt av den som klandrar försök att hindra spridning av visst skriftligt material."

An ounce of prevention is worth a pound of cure

MaxFlickan
2015-10-05 22:09
#2

Säger inte att det var rätt att bränna ett kampanjblad, men att bli mordhotad för det? Är det det som SD anhängare vill bli sammankopplade med, mordhot?

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Aniara14
2015-10-05 22:26
#3

#2 Mordhot är alltid lika fel, fegt och allmänt avskyvärt, det hoppas jag att alla normala människor är överens om. Därför tror jag inte att det är några vanliga SD anhängare som håller på med sånt, snarare då våldsbejakande antidemokratiska högerextremister.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

MaxFlickan
2015-10-05 22:28
#4

#3 Jag hoppas att du har rätt.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Aniara14
2015-10-05 22:38
#5

#4 Ja, det hoppas jag också. Lyckligtvis så är det ju ytterst sällan som anonyma mordhot sätts i verket. Dom som håller på med sån skit borde sluta omgående, och istället gå en långvarig och omfattande grundkurs i yttrandefrihet och demokrati.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

MaxFlickan
2015-10-05 22:43
#6

#5 Alla skulle borde gå en kurs i yttrandefrihet och demokrati. Verkar som det finns många i dagens samhälle som inte fattat att vi lever i en demokrati.

Det finns många i dagens samhälle som inte ens har vanligt, sunt bondförnuft.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Annons:
Aniara14
2015-10-05 22:55
#7

#6 Ja, många av landets politiker av olika partifärg skulle definitivt behöva gå en sån kurs i alla fall.

Problemet med "vanligt sunt bondförnuft" är att det betyder helt olika saker för olika människor. Det som är självklart och naturligt för den ene är helt galet och otänkbart för den andre.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Carpinus]1
2017-07-11 09:05
#8

#1 Angående bokbränning (hittade ingen annan befintlig tråd) så har det blossat upp ett debatt i ämnet mellan journalisten Janne Josefsson och Botkyrka kommun. Expressen skriver:

"Janne Josefsson berättade i sitt sommarprat om att Botkyrka kommun bränner de tidiga upplagorna av Astrid Lindgrens "Pippi i Söderhavet" av ideologiska skäl."---

"Botkyrka kommun gick på måndagen ut med ett pressmeddelande där man försvarade sig och menade att det Josefsson sagt inte stämmer.

De medger att böcker gallras ut av olika skäl, bland annat böcker där det "förekommer föråldrade uttryck som kan uppfattas som rasistiska".---

Josefsson avslutar: "– Jag tar även upp skribenterna Bang och Jolo som exempel. De var precis som Lindgren antirasister men använde ett språk av sin tid. Ska vi bränna deras skrifter också och bara låta det försvinna? Jag är inte säker på att det är rätt väg att gå."

http://www.expressen.se/gt/josefssons-ordkrig-om-astrid-lindgren-/

[Hayabusa]
2017-07-11 09:20
#9

#8 Jag har hitintills inte sett någon nazist citera något ur en tidig upplaga av "Pippi Söderhavet". Eller stå på barrikaderna viftandes med nämnda bok.

sponny
2017-07-11 10:36
#10

Jag är absolut mot att man ska ändra och/censurera historien för att det ska passa dagens samhälle. Gör vi så får vi sluta läsa Tolkien (de onda mörkhyade männen från Harad och de goda vita från Minas Tirith), Lovecraft (maken till rasist och gudabenådad skräckförfattare) eller Moderaternas partiprogram (Arkelsten och rösträttsfrågan). Det handlar mer om att kunna se tiden och platsen där texten skrivits och sätta allt i ett sammanhang.

Men i just detta fallet har jag inga större problem med utrensningen av Astrid Lindgrens böcker så länge originalen finns kvar. Av den enkla anledningen att författarinnan själv varit inne på samma spår.

I en artikel från tidningen Expressen år 1970 förklarar Astrid Lindgren själv hur hon resonerat då hon får frågan: ”Om du idag skulle skriva om Pippi Långstrump, skulle det då bli annorlunda?”

Såhär svarade Astrid Lindgren:

”Ja, jag skulle ha tagit bort en massa idiotier. (…) Spiksäkert är att jag inte skulle ha gjort Pippis pappa till negerkung! En vit kille som kommer till Söderhavet och sätter på sig en bambukjol och genast blir till negerkung…”

SVT LÄNK

[Hayabusa]
2017-07-11 10:47
#11

#10 Absolut ska man kunna omvärdera saker & ting från svunna tider. Skulle "Rena rama Rolf" eller "HippHipp" visas idag? Inte utan att rensa bort valda bitar. Men med det sagt - Lenin på Bokmässan? Nej, honom rör man inte…

[Carpinus]1
2017-07-11 11:06
#12

#10 Ja, Astrids uttalande känner man ju igen och kan ha förståelse för. Samtidigt "demoniserar" hon väl sitt tidigare jag? Jag är övertygad om att Astrid inte skildrade  sin negerkung med onda avsikter när hon skrev originalet - hon var säkert lika mycket antirasist då som senare, tvärtom var väl den "vite killen" en framgångssaga om lyckad integration, och lite av en omvänd "the American Dream"? Och n-ordet var allmänt använt när hon skrev boken, det blev politiskt laddat långt senare.

Här är ett underbart formulerat exempel på fördomar och förutfattade meningar, en skildring som inte vore densamma som tidsbild utan n-ordet.

[Carpinus]1
2017-07-11 11:36
#13

Nästan pikant är uppgiften att när Dramaten 1992 skulle sätta upp Pippi så ändrade man med författens goda minne uttrycket "negerkung" till "kannibalkung". Samtidigt ändrade man uttrycket "negerprinsessa" till "kannibalnegerprinsessa". Hur bra blev det? 🤔

Källa

Här är en artikel som verkligen går till botten med frågan!

(Sedan kanske vi kommit bort en aning från frågeställningen om "bokbål" - Pippi är ju bara ett utslag av flera i frågan om utrensningar av oönskad litteratur. För fem år sedan t.ex. gick drevet mot Tintin.)

Annons:
sponny
2017-07-11 12:29
#14

#12 Jag är rätt säker på att hon var lika mycket anti-rasist då som senare men det är inte riktigt min poäng. Min åsikt vad gäller all form av konst är att "skaparen äger rätten till sitt verk." Det står skaparen fritt att skapa en ny version om han/hon vill det. Så länge originalet finns kvar.

"Och n-ordet var allmänt använt när hon skrev boken, det blev politiskt laddat långt senare." Helt korrekt, exakt vad jag for efter. Man måste kunna analysera författaren och den tid verket skrevs i. Ta t.ex. Lovecrafts novell The Horror at Red Hook. Den kan sammanfattas med ett ord, rasism. Han använder sina fördomar som grund för historien. Men när skrev den? 1925. USA 1925 var inte samma plats som idag. 60 år tidigare hade slavarnas frigörelse proklamerats av Lincoln. Segregation pågick för fullt. Och författaren föddes in i övre medelklass i New England, ett förhållandevis "vitt" område. Det är inte konstigt att han hade fördomar.

Detta kan jag som ganska kunnig och intresserad resonera mig fram till. Barnlitteratur är lite annorlunda. Ska en 5-åring förväntas resonera om n-ordets användning i Sverige på 40-talet? Skulle inte tro det. Så om författaren vill skriva om sin berättelse, fritt fram. Det  är han/hon som äger berättelsen, inte jag. Så länge originalet finns kvar för att man ska kunna studera saker som just tidsandan och språkets utveckling.

#13 Ja, det var väl ingen lysande omskrivning precis. Bollen på straffpunkten och det slutar med att skon går i mål istället. Knasbollar utan koll kan vi nog inte skydda oss mot. 😃

[Hayabusa]
2017-07-11 12:37
#15

Om vi ska gå tillbaka till trådens ursprungliga ämne…dagens digitala värld gör det oerhört enkelt att slänga iväg hot om våld & död så snart någon blivit kränkt. Dessvärre omsätts ibland dessa hot till verklighet (Charlie Hebdo etc.)

Hur får vi hejd på denna utveckling? Ja, säg det - jag vet verkligen inte.

[Carpinus]1
2017-07-11 12:56
#16

#15 Ja, de här dödshoten är avskyvärda, liksom illasinnade inlägg om utseende, vikt o.s.v.

Upp till toppen
Annons: