Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 11001 ggr
[Carpinus]
2015-10-06 07:31

Nu ska världen bli svensk

"Statsminister Stefan Löfven vill skicka den svenska samhällsmodellen på export världen över, genom en "global deal".
Nu är förslagen om hur idén ska bli verklighet klara.
– Det är en fantastisk vision, men nu måste vi ta steget till en verkstad där man åstadkommer något konkret, säger Loa Brynjulfsdottir, ordförande i arbetsgruppen som tagit fram förslagen."

Aftonbladet

Annons:
[Jimmy.L]
2015-10-06 07:50
#1

Har man inte försökt med detta förut?

[Carpinus]
2015-10-06 07:52
#2

#0 Kanske är det arvet från vår krigiska stormaktstid som gör att vi som nation så febrilt verkar söka efter en roll som världsföredöme? Vi minns ju hur Palme och Schori euforiskt speglade sig i uppmärksamheten vid framträdanden för massorna i Nicaragua och på Kuba, och nu verkar Löfven fått smak på samma internationella kändisskap. Kanske har han växt när han fått stå vid Merkels sida så ofta, som kusinen från landet som plötsligt blivit synliggjord?

När Löfven nyligen framträdde på en gala tillsammans med bl.a. popstjärnan Beyoncé och stod där med högernäven i skyn kunde jag inte låta bli att rysa - inte av stolthet, utan av obehag.

Nu vill Sverige "till varje pris" in i säkerhetsrådet, och mycket i vårt agerande som nation tycks handla om fixeringen kring detta. Efter att ha kastat skit på våra grannländer i flyktingfrågan under lång tid var det annat ljud i skällan från svenskt håll vid det nordiska ministermötet för några dagar sedan. Nu sopades kritiken under mattan, sannolikt i förhoppningen om brett nordiskt stöd för den svenska kandidaturen till säkerhetsrådet.

I sin mörkaste stunder får man en känsla av att Sveriges flyktingpolitik bottnar i ett slags hävdelsebegär, att vi minsann ska klara det som ingen annan (bortsett från Tyskland) kan. Kanske finns där även en dold förhoppning om att det skall ge pluspoäng i kandidaturen till FN-posten?

Vad var det för fel med att vara ett litet välordnat land ute i periferin? Förmodligen framstår vi i andras ögon som ett skrytigt, djupt nationalistiskt land som vill pracka på omvärlden vårt sätt att vara och tänka.

[Hayabusa]
2015-10-06 08:36
#3

Casper Christensen: ”Svenskarna gillar det helt enkelt inte. Det som har hänt med svenskarna är att de är mycket korrekta. De har gett sig ett egenvärde, att de är höjda över alla i resten av Norden. De känner sig lite bättre än alla andra. Det gör att de ser ner på det som kan upplevas som pinsamt och platt”. Och det är det som vi ser i Sverige, just nu”

Just det - höjda över alla i resten av Norden. Kanske skulle det varit Världen istället för Norden?

Halvdansken
2015-10-06 11:31
#4

Tror inte att danskarna kommer att köpa Löfvens ide.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kamera0710
2015-10-06 12:01
#5

Hellre detta från Löfven än exempelvis krigshetsande kristna fundamentalister som George W Bush.

[Carpinus]
2015-10-06 12:06
#6

#5 Ja, eller varför inte Caligula - så kommer vi riktigt långt bort från ämnet?

George W Bush har såvitt jag vet aldrig varit svensk politiker, och det är tunnsått med kristna fundamentalister i svensk statsförvaltning. Det är illa nog ändå…

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-06 14:10
#7

#4 Nä, knappast 😉 Ah, jag längtar tills att "Klovn Forever" släpps på DVD.

Schnauzertik
2015-10-06 14:22
#8

Det sägs att det finns 3 typer av företag de som står vid sidan av utvecklingen, de som följer den och de som leder den. 

Det kan väl gälla för länder också och på det viset är det ju bra med en vision som siktar framåt och högt.

Men jag tror att det blir svårt för Sverige att ta och fylla ut hela  ledartröjan. Vi får vara glada om vi  lyckas fylla  ärmmuffarna, och det vore inte dåligt det heller.

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
2015-10-06 14:28
#9

#8 Jo, fast ibland kan du ju vara bra att pröva sin egen självbild också.

Schnauzertik
2015-10-06 15:06
#10

#9 Visst är det så. 

Det finns många områden att ta hänsyn till när du tar fram en vision och sedan utvärderar den. Vet inte hur mycket, om ens någon,  utvärdering  har gjorts ännu.

Värd för Pensionärer

Zyperior
2015-10-06 16:08
#11

Garanterat hybris efter berömmet från Obama.

Har Löfven och hans bighang (MP) gjort något positivt för Sverige än? Det är väl ändå det landet han ska leda? Snacka om att flytta fokus från sin inkompetens som statsminister.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
2015-10-06 16:46
#12

Det hela är så skämmigt! En "bonnpojk" har upphöjts till guru…för en stund, men världen skrattar i mjugg åt honom, några skrattar högt så tårarna sprutar. Snart kommer alla se att kejsaren är naken och en narr som hovet leker med, för en stund… Det är vad jag tror kommer ske. Har ingen källa med bevis att leverera, bara en slutsats jag dragit av vad jag ser.

Zyperior
2015-10-06 20:42
#13

#12 En slutsats jag fullt ut instämmer i.
Alla applåderar kejsarens nya kläder medans de själva beklätt sig för vargavinter.

Ytterst pinsamt och förmodligen den mest naiva ledaren detta land haft i modern historia.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Bermudas]
2015-10-06 20:46
#14

Ja det är han nog. Tycker faktiskt synd om honom.

Schnauzertik
2015-10-06 20:51
#15

Fel! ni glömmer Juholt han är ohotad.

Vad gäller Löfven så har jag inte bestämt mig än vad jag anser, han har en svår sits men har ändå lyckats behålla regeringsmakten än så länge, det var jag inte alls säker på att han skulle klara..

Jag kopplar inte ihop klokskap med akademiska poäng.

Värd för Pensionärer

Zyperior
2015-10-06 20:54
#16

#15 Juholt va aldrig ledare.

Löfven har endast hållit sig kvar med nöd och näppe genom att våldta vår demokrati med DÖ. Så fort det spricker hoppas jag att denna misslyckade politiker gör åtminstone en sak rätt, och avgår.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-10-06 21:19
#17

För mig kommer Löfven aldrig att bli annat än en parentes - en lugn transportsträcka efter skakiga partiledare som Sahlin och Juholt i jakt på en mer beständig ny ledare. Det skulle förvåna mig storligen om han tar sig igenom nästa val som statsminister, och mister sossarna makten är det tveksamt om han kvarstår som partiledare.

Men det som föreföll att bli en tämligen anonym regeringsperiod har visat sig bli en epok som kommer att sätta spår inom svensk inrikespolitik och vår ekonomi för lång tid framåt. Att Löfven nu dessutom verkar känna av maktens berusning på de stora internationella politiska arenorna är oväntat och snudd på patetiskt - jag trodde faktiskt han var en rätt jordnära person…

Det såg ju så lovande ut före valet - få Socialdemokratiska ledare har väl haft näringslivets öra som Stefan Löfven? Men tvångsäktenskapet med Miljöpartiet gjorde snabbt slut på den smekmånaden.

Jag tror att det bästa för Sverige och kanske för världen är om Sverige inte väljs in i Säkerhetsrådet. Man kanske skall hoppas på att grannländerna hör till dem som röstar emot Sverige - det vore en spark i häcken som nog skulle ge eko och glada tillrop på många håll ute i den politiska omvärlden!

[Carpinus]
2015-10-21 13:51
#18

#2 "Det har uppstått en konflikt inom regeringen om hur stor del av det svenska biståndet som ska styras om till flyktingmottagning.

I ett underlag från Margot Wallströms utrikesdepartement till Finansdepartementet, som Ekot har tillgång till, säger UD att det innebär slutet på den svenska kandidaturen till FNs säkerhetsråd om stora belopp styrs om från bistånd till flyktingmottagning. Enligt utrikesdepartementet står Sveriges internationella trovärdighet på spel."---

SR

/Sällan har väl den svenska politiska falskheten framstått i så klar dager som när UD slår larm om riskerna med omdirigeringen av svenska biståndspengar till flyktingmottagningen. Visst uttrycker man oro över att svältande barn kommer att drabbas över nallandet av biståndet, men vad det egentligen handlar om framstår ganska klart när man via media får ta del av valda delar av  promemorian: 

_"Kraftigt förändra hela den svenska självbilden".
_

_"Vi blir som vilket annat land som helst…"
_

"Slutet på vår säkerhetsrådskandidatur" (Hör ni gråten från diplomaterna? 😭)

kamera0710
2015-10-21 14:21
#19

En rubrik i Washington Post löd för några månader sedan: ”Äntligen ett västland som talar klarspråk med Saudiarabien om mänskliga rättigheter”, se länken.

När detta pågick var det en väldigt liv bland många borgerliga ledarskribenter, för risken att vi tappar exportmöjligheter med mera. Några dagar tidigare var det samma upprördhet, men då för att Löfven svävat på målet om huruvida Kina är en diktatur

http://www.dn.se/nyheter/sverige/wallstrom-hyllas-i-usa-for-kritiken-mot-saudiarabien-1/

72mm
2015-10-21 14:36
#20

Storhetsvansinne. Hybris. Jag ryser. 

"Har Löfven och hans bighang (MP) gjort något positivt för Sverige än? Det är väl ändå det landet han ska leda? Snacka om att flytta fokus från sin inkompetens som statsminister."

Annars detta.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Carpinus]
2015-10-21 14:42
#21

#19 Regeringen jobbar som små illrar för att återställa relationen med Saudierna. Här är ett pressmeddelande från Regeringen som nyligen publicerats.

"En större affärsdelegation ledd av Oscar Stenström, statssekreterare i Näringsdepartementet, och Maria Rankka, VD på Stockholms Handelskammare, besöker Saudiarabien den 6-7 oktober. Under besöket kommer ett svenskt-saudiskt affärsråd att invigas tillsammans med Saudiarabiens nationella handelskammare. Syftet med affärsrådet är att det ska stärka affärsförbindelserna och skapa en plattform för en ökad dialog mellan företagsledare från de båda länderna."---

Kandidaturen till Säkerhetsrådet får inte äventyras, även om man tvingas kräla i stoftet en bit här och där…

[Jimmy.L]
2015-10-21 14:42
#22

#19 Fast Näringsministern var ju ute på en 2-dagars"förlåt oss turné" i Saudiarabien och bad om ursäkt i mitten av oktober tillsammans med svensk näringsliv för att laga förhållandet mellan länderna.

kamera0710
2015-10-21 14:50
#23

#20 Då kanske du också har lite synpunkter på kompetensen inom SD, som har diskuterats i länkad tråd om David Baas bok Bevara Sverige svenskt. När det gäller yttrandefrihet till exempel verkar Åkesson inte riktigt veta vilket ben han ska stå på.

http://politik.ifokus.se/discussions/55c5dca6ce12c4217b000777-sd-granskande-bok

[Carpinus]
2015-10-21 14:53
#24

#23 Är vi där nu igen - hur vore det om du för en gångs skull respekterade ämnet i trådarna? Har du betalt för att marknadsföra Baas bok?

kamera0710
2015-10-21 14:57
#25

#23 Jag respekterar ämnet i tråden och hänvisar därför till en lämpligare tråd, om 72mm är villig att fortsätta diskussionen.

Denna kommentar har tagits bort.
72mm
2015-10-21 15:12
#27

#25 Har inte läst din nyfunna bibel, men instämmer i uttalandet "Bevara Sverige svenskt" - det är ett bra motto. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Jimmy.L]
2015-10-21 15:44
#28

Kom igen nu och diskutera vad tråden handlar om.

[helga21]
2015-10-21 20:48
#29

# 17 Så klokt skrivet.

[Carpinus]
2015-10-22 14:52
#30

#2 "Pierre Schori är just nu på Kuba för att söka stöd för Sveriges kandidatur till FN:s säkerhetsråd. Tidpunkten är vald för att Schori också ska kunna fira att det var 40 år sedan Olof Palme besökte Kuba.

”Jag var med Palme på resan 1975. Det var den första ledaren från väst som besökte Kuba efter revolutionen”, säger Pierre Schori i en intervju på den svenska ambassadens hemsida."---

Ur debattinlägg på Aftonbladet

"Den humanitära stormakten" on tour…

[Carpinus]
2015-12-01 23:52
#31

#2 "Sverige kandiderar till en plats i FN:s säkerhetsråd 2017–18. Samtliga riksdagspartier står bakom beslutet.

"I en allt mer orolig omvärld ska vi göra allt vi kan för att påverka utvecklingen i rätt riktning", skriver utrikesminister Margot Wallström på SvD Debatt."---

Expressen

Har inte våra politiker gjort tillräcklig skada här hemma?

[Bermudas]
2015-12-02 11:05
#32

#31 Först vill bara tacka dig Carpinus som levererar blänkare hela tiden. Jag håller mig uppdaterad på mycket via dina inlägg. Om inlägget: Ja jösses säger jag om dessa svenska apostlar på mission…kan det bli mer tossigt?

[Carpinus]
2015-12-02 11:18
#33

#32 Tack själv!

Ja, nog händer det mycket underligt, och vi är säkert många som är bekymrade över det "storsvenska" beteendet från våra makthavare, de som tydligen anser att just svenskarna är mänsklighetens frälsare. Men skryt och skrävel förändrar inte världen till det bättre!

[Carpinus]
2015-12-12 15:36
#34

_" Dagens storsvenskar föraktar fortfarande ”idioter från vildmarken” men dyrkar inte längre Gustaf II Adolf. I stället har de byggt en ny form av storsvensk uppblåsthet. Sverige skall vara världens moraliska stormakt, ett världens samvete, som har rätt att bestämma hur världen skall hantera fattigdomsbekämpning, miljövård, klimatförändringar, fredsförhandlingar och flyktingmottagande. Andra länder, som inte delar den svenska synen, skall lära sig ”ta sitt ansvar”.

Eftersom storsvenskarna inte själva inser vilka uppblåsta nationalistiska chauvinister de är, fördömer de, precis som på unionstiden, andra länders nationalism. Någon svensk kultur existerar inte, enligt storsvenskarna, som vadar i skam förklädd till falsk blygsamhet. De är oerhört stolta över att vara så ödmjuka. Men skam är inte ödmjukhet. Skammen kommer av högmodet att tro att vi bär hela världens elände på våra axlar. Då finns det mycket att skämmas över."_

Dan Korn i GP

Annons:
[[eskils_]]
2015-12-12 16:58
#35

#34 "Eftersom storsvenskarna inte själva inser vilka uppblåsta nationalistiska chauvinister de är, fördömer de, precis som på unionstiden, andra länders nationalism. Någon svensk kultur existerar inte, enligt storsvenskarna, som vadar i skam förklädd till falsk blygsamhet. De är oerhört stolta över att vara så ödmjuka."

😃 Riktiga flagellanter alltså. Tjusigt värre.

[Carpinus]
2015-12-12 23:22
#36

Nu har vi räddat världen! Vem hade väl trott något annat?

"Sverige har varit mycket aktivt i förhandlingarna och haft en viktig roll för att nå lösningar som både rika och fattiga länder kunnat acceptera, säger Löfven i en kommentar till avtalet. Samtidigt riktar han ett tack till sin delegationsledare, som han också har ringt och gratulerat. – Jag vill gratulera klimat- och miljöminister Åsa Romson, Sveriges klimatförhandlare och hela den svenska delegationen till ett gott arbete, säger han. Därefter slår Stefan Löfven fast att regeringens strategi i förhandlingarna har varit att Sverige ska vara ett föregångsland och hitta koalitioner mellan länder med höga ambitioner för avtalet och länder som är mest utsatta för klimateffekter. – Den strategin har lyckats. Vi har lyft fram vårt arbete för att bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer och Åsa Romson har fått ansvar att medla i svåra frågor. Koalitionen för höga ambitioner nådde till slut upp till 100 länder som var viktigt för att knyta ihop förhandlingarna, säger han."

Aftonbladet

[Carpinus]
2015-12-12 23:35
#37

#34_"Ja, en del skulle, likt danska politiker, hävda att det är Sverige som har agerat ansvarslöst.
Det är två diametralt motsatta perspektiv på flyktingkrisen. Och det är slående hur ointresserade vi i Sverige har varit av att lyssna på den andra sidan. Vi har i stället haft fullt upp med att förfasa oss. Finland, Norge och Danmark är förtappade. Britterna är bruna liksom de Le Pen-duperade fransoserna, greker och italienare för att inte tala om hela Östeuropa."---

"Sverige borde sluta gnälla över Europas uselhet och i stället bli en del av lösningen."_

Anna Dahlberg i Expressen

[Carpinus]
2015-12-19 13:26
#38

#0 "Sveriges styrka ligger i att vara ett jämlikt och jämställt samhälle; som inte trots, utan på grund av, sin solidaritet och tolerans, är rikt, modernt och en lysande ledare i världens utveckling."---

Stefan Löfvens jultal 2015

[helga21]
2015-12-19 15:11
#39

# 38 Är det inte sådant som kallas för kultur?

[Carpinus]
2015-12-19 15:24
#40

#39 Om någon utomstående skulle komma på tanken att säga så om vårt land så vore det beröm eller möjligen smicker, men när man som företrädare för vårt land ser oss (och sig själv?) som "lysande ledare" tycker nog att det verkar lite skrytigt, och som Korn uttrycker det i #34, "storsvenskt".

[helga21]
2015-12-19 17:26
#41

# 40 Naturligtvis är det skryt 😃

Annons:
[Carpinus]
2015-12-19 17:45
#42

#41 Var osäker på om du blivit omvänd eller om du var ironisk… 😃

Hade nog innerst inne hoppats lite grann på en självprövande statsminister idag, men istället var det samma visa - EU och alla andra länder (utom Angela då) har fel och Sverige rätt. Man kan ju fundera över hur mycket  den svenska självgodheten betytt för andra länders lust att samarbeta - kanske hade resultatet blivit annorlunda med större svensk ödmjukhet?

[Carpinus]
2015-12-20 12:01
#43

#17 Funderar över hur det här gänget skall kunna frälsa världen när inte ens de egna tror på dem längre…

_"Otydlig riktning, bristande samordning och alltför dålig kontakt med partiorganisationen. Stefan Löfvens regering får nu svidande kritik – från personer i hans egen närhet."---

"Kritiken handlar om att regeringen är handlingsförlamad, otydlig med vad man vill och har för dålig kontakt med sina företrädare ute i landet.
Något som flera framhåller handlar om otydlighet. Man efterlyser ett omtag för bättre samordning mellan departementen och i vad som kommuniceras ut till väljarna.
– Det finns ingen röd tråd i arbetet. Vi vet inte vart vi är på väg. Om inte vi förstår, hur ska väljarna då göra det, säger en S-företrädare."---

"– Det behövs en politisk räv med hårda nypor. Löfven är ingen general i kris, han är en partiledare för fredstid."---_

 "Man jämför med Alliansen som byggde sin gemensamma samordning under flera år före valet 2006. – Man måste göra sin hemläxa. Stänga in sig och jobba stenhårt i tre-fyra tunga politiska frågor, jobben, skolan, vården, med sikte på valet 2022. Det här handlar om att väljarna är jävligt trötta efter 30 år av nedmontering av välfärden."---

Aftonbladet

[Hayabusa]
2015-12-20 12:22
#44

Landet kallat Sverige har en del att jobba med. Löfvén säger": …vi bygger ett Sverige som håller ihop på riktigt.". Är det så? Jag kan inte heller se en röd tråd och uppfattningar verkar vackla hit och dit. Ena dagen ska Sverige vara en öppen frizon för världens alla flyktingar medan landets gränser stängs nästa dag. Vissa påstår att Sverige blivit tillflykt för Asien & Mellanösterns välutbildade elit och ska ses som en nödvändig investering. Samtidigt berättar siffror något helt annat. Sverige ska vara ett fint & vänligt land - men samtidigt bär vi på en unken "svenskhet", påstår vissa.

Ja, vad ska man tro? Det här skrev Heidi Avellan:

"En utmaning i dessa dagar av rekordstor invandring är att hålla fast vid det som är Sverige. Inte ”svenskheten”, den hopplöst svårfångade, utan den kärna av normer som gäller alla i landet: respekt för lagarna och demokratin, för jämlikhet och jämställdhet, för yttrandefrihet och religionsfrihet och allas rätt att välja sitt liv.

Det svåra är inte att omfatta värderingarna, utan praktiken.

Idag har 54 procent av Malmös skolelever minst en förälder med ett annat modersmål än svenska. Det är inte djärvt att anta att somliga kommer från hem där jämlikhet och allas rätt att välja sitt liv själv inte är självklara.

Det är inte heller djärvt att anta att den lärare som tar strid för att också en muslimsk flicka ska få lära sig simma – helt enligt läroplanen – oavsett vad hennes föräldrar anser, kan skapa dålig stämning. Då gäller det att inte böja sig. Kulturrelativism är inte humant och samhället får inte svika flickan."

[Carpinus]
2015-12-20 12:33
#45

Verkar som om våra utopibyggare tappat sitt ord och sin papperslapp när de nu sitter på EU:s trapp och gråter så övergivet…

[[eskils_]]
2015-12-20 15:48
#46

#43 "Vi vet inte vart vi är på väg. Om inte vi förstår, hur ska väljarna då göra det, säger en S-företrädare." 🤪

#45 … vad var det för ord, var det långt eller kort, var det väl eller illa skrivet?… 🤔

Tjeja
2015-12-20 18:36
#47

Usch vad pinsamt allt ihop…  😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-12-29 14:53
#48

_"…det vilar ett mycket tungt ansvar inte bara på sittande regering utan även på övriga partier som bidragit till att krisen för Sveriges del har blivit så mycket värre än i våra grannländer, Tyskland undantaget."---

"En starkt bidragande orsak till denna utveckling ligger i den djupt egocentriska svenska uppfattningen av det egna landet som en moralisk stormakt. Vi har med stor glädje uppträtt som världssamvete."---

"När flyktingkrisen blev akut var det naturligt för statsminister Stefan Löfven (S) att ställa sig vid Tysklands förbundskansler Angela Merkels sida och förklara att Sverige stod öppet för att ta emot alla dem som flyr för sina liv. Det gav några dagar av varm solglans, då svenska medier hyllade honom och den svenska regeringen för dess högre stående moral. Länder som Ungern, som försökte upprätthålla EU:s grundläggande regelverk, brännmärktes.

När så flyktingarna började välla in var den initiala reaktionen att det är fel på alla andra (utom Tyskland), och när taket bokstavligt talat rasade in blev reaktionen att grannländerna måste hjälpa oss. Den moraliska stormaktens grundläggande dubbelmoral har aldrig varit tydligare.."---

"Det är denna verklighet den moraliska stormakten Sverige yvs över att ha åstadkommit. Det finns anledning att ställa sig tvekande till detta, och att hysa förståelse när politiker och medier i våra grannländer riktar tung kritik mot oss. Tron på att de plötsligt skulle stå redo att axla en del av den börda vi självmant har tagit på oss utgör det kanske mest absurda inslaget i denna utveckling."---

"Avslutningsvis bör än en gång noteras att sittande regering självfallet inte bär ensamt ansvar."--- "Samtidigt är det nu Stefan Löfven som är statsminister, och som mest aktivt har bidragit till att locka mångfalt fler flyktingar till Sverige än till exempelvis Danmark. Han har visat stor förkärlek för att likt sin företrädare tala varmt om att ta ansvar. Kanske det nu är dags för den svenska valmanskåren att utkräva detta ansvar. Är statsministern redo att erkänna sitt ansvar för flyktingkatastrofen, och att ta konsekvenserna i form av att avgå? Eller skall han fortsätta att skylla på alla andra länder (utom Tyskland)?"_

Stefan Hedlund, professor i öststatsforskning, Centrum för Rysslandsstudier, Uppsala Universitet.

Läs hela debattartikeln i GP.

Annons:
[Bermudas]
2015-12-29 16:59
#49

#48 "Han har visat stor förkärlek för att likt sin företrädare tala varmt om att ta ansvar. Kanske det nu är dags för den svenska valmanskåren att utkräva detta ansvar. Är statsministern redo att erkänna sitt ansvar för flyktingkatastrofen, och att ta konsekvenserna i form av att avgå? Eller skall han fortsätta att skylla på alla andra länder (utom Tyskland" Väl talat av professor Stefan Hedlund.

Farwuq
2015-12-29 17:34
#50

Jag är så trött på denna sk*t. Jag vill ha nyval nu, regimen vi har nu är inte legitim.
🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[helga21]
2015-12-29 23:06
#51

# 50 Nej nu får de allt städa upp skiten de har ställt till med 😡

Farwuq
2015-12-30 11:28
#52

Jag tror inte att S och MP är kapabla till att städa upp.
Som det är nu krävs krafttag; det är inte Löven kapabel till.
😟

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
2015-12-30 12:16
#53

Kanske läge för en opolitiskt tillsatt regering, med dugliga krafter från andra områden av samhället som kan bortse från partipolitiska intressen och enbart se till det bästa för landet?

Dammar av den här årsgamla idén.

[Hayabusa]
2015-12-30 12:17
#54

#53 Låter vettigt 👍

Farwuq
2015-12-30 12:55
#55

#53  👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
kamera0710
2015-12-30 13:03
#56

#53 Vem ska tillsätta den regeringen och vem avgör vad som är bäst för landet?

72mm
2015-12-30 13:09
#57

#53 Med Tino Sanandaji som finansminister och Alice Teodorescu som kulturminister!

🥳

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Schnauzertik
2015-12-30 14:18
#58

#53 Första frågan som kommer för mig om vi nu ska ha ett tjänstemanna och byråkrat styre

Vad är det bästa för landet? 

Kan man öht definiera det och komma fram till en definition som alla är överens om?

Värd för Pensionärer

Farwuq
2015-12-30 14:58
#59

Nej… Det är mycket svårt.
Men ju djupare krisen är, ju lättare blir det att enas.

😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
2015-12-30 16:41
#60

Ett möjligt förfarande framgår av länken i #53. Den gången var Sverige inte i närheten av dagens kris, ändå fanns det planer på en sådan lösning den gången.

Min personliga önskan vore att Jan Eliasson blev tillförordnad statsminister resten av mandatperioden, han skall ju ändå avgå under 2016 från FN. Han är van vid tuffa förhandlingar och känner till förhållandena i olika konflikthärdar i världen. Givetvis är detta knappast realiserbart, men jag tror att han hade varit som klippt och skuren för en sådan roll.

_Fisken
2015-12-30 17:29
#61

Jag vill kommentera #0. Det handlar om export av Svenska Modellen. 
Jag blir så ilsket trött detta självgoda beteende. Ordet "naivitet" passar återigen in här.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-30 21:55
#62

#48 man kan ju undra varför inte sittande regering bär ensamt ansvar. ( intet mot ditt inlägg)  Varför står inte herr Lövfen och hans regering för sina klavertramp?

I mina ögon ville käre herr Löfven göra avstamp i historien som någon att minnas. vilket "back fired" på honom för oss svenskars situation dock givetvis kommer käre herr Löfven I historien bli ihågkommen….kanske icke det vis han önskade.

Annons:
[[eskils_]]
2016-01-02 18:18
#63

#48 Mycket bra artikel där av professor Hedlund! Ett par citat till:

"Vi har med stor glädje uppträtt som världssamvete. Vi har gjort en moralisk dygd av att vi höll oss utanför Andra världskriget, vilket andra upplevde som ren feghet. Och vi har gjort oss dryga över att stå utanför militäralliansen Nato, samtidigt som vi kallt räknat med att andra trots detta skall komma till vår hjälp i händelse av krig."

"Man kan dock på goda grunder ställa sig tvekande till de moraliska grundvalarna för en politik som först lockar hit tiotusentals människor, varav många saknar flyktingskäl, sedan låter dem vistas i landet i månader eller år, i ovisshet och under allt sämre förhållanden, och till slut försöker utvisa tiotusentals som kanske satsat allt de har på att ta sig hit."

[Carpinus]
2016-01-03 12:45
#64

_"Sverige är världsbäst vad gäller fred, frihet, demokrati, jämställdhet och välfärd. Åtminstone om man utgår från att gymnasiets historieböcker ger en korrekt bild. "----

"Att frågor som berör svensk identitet har en tendens att genast bli kontroversiella hänger också i hög grad samman med vår historia. Det är också genom att den svenska minnespolitiken präglas av en massiv förträngning av det förflutna som det blivit möjligt för en av Europas mest brutala krigarstater att till synes oproblematiskt odla en självbild som fredsivrande moralisk stormakt. I det nationella historiemedvetandet verkar det över huvud taget inte finnas några krigsminnen att hantera, i Sverige regerar den eviga fredsglömskan."---

"Vad gäller den fjärde stora berättelsen om svenskheten, den som handlar om främlingen, kan man urskilja en tydlig utveckling från de äldre läroböckernas berättelser om hotet från främmande inkräktare och fogdar till senare tiders berättelser om den duktige invandrararbetaren som infogas i välstånds- och välfärdsberättelsen så att denne genom sitt arbete bidrar till svenskt välstånd respektive den behövande flyktingen som erbjuds skydd undan våld, oroligheter och nöd. Men märk väl, det är svenskarna själva som innehar hjälterollen genom att bistå med arbetstillfällen och skydd."---

"Den narrativa identitet som framträder genom de fem dominerande berättelserna om svenskheten verkar alla (med den anklagande neutralitetsberättelsen som enda stora undantag) vara präglade av föreställningen om Sverige som en moralisk stormakt och duglighetens föregångsland. Den manifesta anti-patriotismen som annars präglar Sverige verkar således samexistera med en latent självgod nationalism. När nationalismen överges ersätts den av en internationalism som i själva verket ställer den egna förträffligheten i centrum. Man möter en självförståelse som utgår ifrån att Sverige är exceptionellt vad gäller fred, frihet, demokrati, jämställdhet, välfärd och välstånd."---

"Detta förstärker misstanken att Sverige alltjämt präglas av ett kvardröjande stormaktskomplex, även om fokus har förskjuts från militär via ekonomisk till moralisk stormakt. "---
_

Bengt Kristensson Uggla i SvD 121127

http://www.svd.se/de-sjalvgoda-antipatrioternas-forlovade-land

[Carpinus]
2016-01-29 16:39
#65

"Utrikesminister Margot Wallström har hemligstämplat de brev och rapporter som Göran Persson och Carl Bildt skickat till regeringen om den svenska kandidaturen till FN:s säkerhetsråd, kan Expressen i dag berätta.

Det kan skada landet om dessa offentliggörs, hävdar utrikesdepartementet.

Skattebetalarnas kostnad för kandidaturen är inte heller offentlig."---

"Sverige kandiderar för en plats i säkerhetsrådet under åren 2017-2018. Det gör även EU-länderna Italien och Nederländerna.

Efter utrikesministerns bråk med både Saudiarabien och Israel menar många att Sveriges chanser att få platsen är minimala.

Statsminister Stefan Löfven sa i december till Expressen att det är "svårt att ha någon uppfattning" om hur möjligheterna påverkas av dessa bråk:"---"Vår viktigaste utrikespolitik är just fred, säkerhet, nedrustning, mänskliga rättigheter. Men vi menar att Sverige skulle kunna göra ett bra arbete i Säkerhetsrådet, och därför arbetar vi med den kandidaturen."---

"Expressen kunde tidigare i veckan berätta om Wallströms 87 prioriterade verksamhetsmål under det kommande året.

Ett av de prioriterade målen är att "driva säkerhetsrådskandidaturen med kraft och förbereda för medlemskap i säkerhetsrådet 2017-2018."

Men exakt vad detta kommer att kosta skattebetalarna är inte känt."

Expressen

Heja Italien och Nederländerna!

[Carpinus]
2016-02-06 09:34
#66

_"För regeringen är medlemskapet en symbolfråga för vårt FN-engagemang och har en hög prioritet, det har statsminister Stefan Löfven signalerat tidigare. Sverige vill vara ”en stark humanitär röst” och ta sitt globala ansvar, menar regeringen.

Men det råder delade meningar om värdet av att lägga mycket energi och resurser på kandidaturen.
– Sverige kan inte göra någon skillnad i säkerhetsrådet. Kandidaterna följer alla samma EU-linje och inflytandet för icke-permanenta medlemmar gentemot de fem permanenta är dessutom begränsat, säger förra chefen för Riksrevisionsverket Inga-Britt Ahlenius."---

"Men regeringen gör en annan analys av vad som går att göra i säkerhetsrådet. Utrikesminister Margot Wallström skriver till exempel i en debattartikel att en plats i säkerhetsrådet är en plattform för oss att driva vår politik.
– Sverige kan föra fram åsikter och värderingar som påverkar omvärlden i en positiv riktning, menar utrikesministern i DN i december."---

"Pierre Schori ska värva röster genom gamla goda kontakter i Latinamerika och regeringen tycks hoppas på att Saudiarabien ska övertygas om att stödja den svenska kandidaturen, trots tidigare dispyter.
Saudiarabien kunde få andra arabländer i regionen att rösta som dem. Det faktum att regeringen inte erkände Västsahara men däremot Palestina kan ses som tydliga signaler i hopp om röster när det är dags.
Den svenska regeringen hoppas antagligen övertyga ett antal nyckelländer att rösta på Sverige som ett land som står för ett starkt FN och principer som mänskliga rättigheter, nedrustning, folkrätt och solidaritet. Det lär visa sig hur långt det räcker."_

SVT

[Carpinus]
2016-02-06 09:39
#67

#66 "Sverige,  ett land som står för principer som mänskliga rättigheter, nedrustning, folkrätt och solidaritet", och som tigger om Saudiarabiens stöd - hur djupt kan man förnedra sig för att få sola sig i stormaktsglansen en stund och för att få sina femton minuters kändisskap i världspolitiken?

[Bermudas]
2016-02-06 09:48
#68

#67 Tydligen riktigt djupt! Snacka om kejsarens nya kläder!

[Carpinus]
2016-02-08 10:03
#69

_"Jakten på en plats i FN:s säkerhetsråd har utlöst en olustig backlash av svensk utrikespolitik. I februari förra året lanserade utrikesdepartementet en slogan för den svenska FN-kampanjen – "Global commitment, independent voice". Formuleringen om att Sverige skulle vara en "oberoende röst" i världen väckte stark och välförtjänt kritik.
 Sverige är sedan år 1995 en EU-medlem och samordnar sin utrikespolitik med resten av unionen i Bryssel såväl som i New York. Att vi skulle vara en solospelare på världsscenen och stå oberoende i förhållande till vår närmaste allians är ett absurt påstående."---

_Anna Dahlberg uppmärksammar på Expressens ledarsida en del av det röstfiske svenska politiker och diplomater ägnar sig åt i jakten på den åtrådda platsen i generalförsamlingen. Rubriken är: _"Hur smutsig är den svenska FN-kampanjen?"_

Annons:
[Carpinus]
2016-02-11 14:24
#70

"Isabella Lövin har bestämt sig för att rädda dessa länder som hotas av klimatförändringarna.

Sverige har tagit på sig ledartröjan, står det i pressmeddelandet.

Än en gång talar en svensk politiker om för oss att vi är bäst i världen, nu ska vi rädda Söder­havet."---

Peter Kadhammar i Aftonbladet

[Carpinus]
2016-02-18 10:31
#71

"Sällan har så mycket stått på spel i Sveriges närområde som nu."---

"Men vid denna kritiska tidpunkt har svensk utrikespolitik ett helt annat fokus. Målet framför allt är att Sverige ska få en plats i FN:s säkerhetsråd 2017-18. Statsminister Stefan Löfven och utrikesminister Margot Wallström flyger och far för att lobba för den svenska kandidaturen, gärna till internationella möten såsom Afrikanska Unionens sammankomster i Etiopien.

Vår biståndsminister Isabella Lövin befinner sig just nu på en rundresa i Stillahavsregionen. Som av en händelse är det just små ö-nationer som Fiji, Kiribati, Maldiverna, Marshallöarna, Salomonöarna och Vanatu som återfinns på UD:s hemliga lista över de 28 länder som ska prioriteras under vårens FN-kampanj. En rad FN-ambassadörer från ö-nationerna inom SIDS bjöds dessutom på en resa till Sverige förra året.

Enligt utrikessajten Blank Spot Project är även andra regeringsföreträdare inbokade på en rad kampanjresor under våren, däribland barn- och äldreminister Åsa Regnér.

Sveriges kandidatur ska säljas in med Palme-nostalgi, neutralitetsvurm och bilden av Sverige som ett alliansfritt land med en "oberoende röst".---

http://www.expressen.se/ledare/fjaska-hellre-for-britterna-an-for-fiji/

Tjeja
2016-02-18 10:50
#72

Jag har lite svårt att förstå varför den där platsen i FN är så viktig för sverige!? Borde vi inte ta hand om bjälken i vårt eget öga innan vi anser oss goda nog att peka ut grus hos andra?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2016-02-18 11:14
#73

#72 "Mjuk makt" tycks vara lösenordet för storsvenskheten framgår det av en årsgammal artikel där vår framtidsminister intervjuas. Där uttalar sig även Thomas Hammarberg, ett av våra världssamveten, och han bekräftar indirekt att den svenska flyktingpolitiken ses som ett ett säljargument. Hammarberg säger:

"Vi står fortfarande lite utanför maktblocken och jag tror att Sveriges alliansfrihet är bra i det här sammanhanget. Att vi har ett omfattande bistånd, trots att vi är ett litet land, och att vi tar emot fler flyktingar än andra ger oss en viss goodwill."---

Vore intressant att veta i vilka länder det ger egentlig goodwill att vi tar emot fler flyktingar än andra. En dunk i ryggen eller en fot i röven skickar oss mot samma utförsbacke.

_Löfven: "Ge Sverige ledarroll i världspolitiken".
_

[Bermudas]
2016-02-18 13:03
#74

#73 ska man skratta eller gråta….

[Carpinus]
2016-02-18 13:11
#75

Ärligt talat tycker jag att vissa uttalanden tyder på ren statsnarcissism. (Tror att det är ett nyord f.ö. - kommer i SAOB så småningom! 😉)

[Bermudas]
2016-02-18 16:27
#76

statsnarcissism😃bra ord!

Annons:
[Carpinus]
2016-02-27 15:15
#77

_"Sverige är den starka välfärdsstaten. I Sverige är det jämställt, barn har rättigheter, förskolan byggs ut, Sveriges röst i världen har betydelse. Den nationella självbilden injicerades in i den gemensamma samhällskroppen under Olof Palmes tid. Trots att självbilden, arvet efter Palme, både krackelerat och kantstötts lever föreställningen om Sverige som mönsterland kvar som ett monument, en modell vi anser att andra borde ta efter."---

"Dubbla tungor och en oundviklig och inbyggd dubbelmoral kring vapenexporten lever kvar. Olof Palmes oförsonlighet och kraftuttryck mot diktaturer hindrade honom inte att, som någon uttryckt det, tala om fred på morgonen och marknadsföra Boforskanoner på kvällen. Mönsterlandet Sverige krackelerade även på Olof Palmes tid."_

Margit Silberstein SVT

Ja, nog krackelerarar det alltid! Idag fördömer vi Saudiarabien på morgonen och tigger om deras stöd i säkerhetsrådskandidaturen på kvällen…

#65 "Efter utrikesministerns bråk med både Saudiarabien och Israel menar många att Sveriges chanser att få platsen är minimala."

#66 "Regeringen tycks hoppas på att Saudiarabien ska övertygas om att stödja den svenska kandidaturen, trots tidigare dispyter."---

#71 "Sveriges kandidatur ska säljas in med Palme-nostalgi, neutralitetsvurm och bilden av Sverige som ett alliansfritt land med en "oberoende röst".---

Zepp
2016-02-27 15:30
#78

Ni fattar visst inget?

Att sitta i säkerhetsrådet betyder främst ökade exportinkomster/ökad sysselsättning!

Man blir tvungna att sluta miljardavtal med vår industri för att få vår röst!

Främst handlar det om att sälja JAS och och annat krigsmaterial.. typ AT4 och Carl-Gustaf, RBS70/90!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-02-27 15:51
#79

#78 Jo då, vi fattar magistern! Men om du ursäktar så tror jag faktiskt att, precis som Silberstein säger, "föreställningen om Sverige som mönsterland lever kvar som ett monument, en modell vi anser att andra borde ta efter." Vi försöker att sälja med hjälp av "Palmenostalgi" i en tid när socialismen i Venezuela, Cuba och öststaterna av förnuftiga nationer ses som passé. Nu söker Sverige stöd hos alla som kan tänkas lyssna, inklusive diktaturer, för att få en chans att leva ut våra  stormaktsdrömmar som det moraliska mönsterlandet i världen.

Man kommer inte att bli tvungna att sluta miljardavtal med vår industri för att få vår röst. Sådana fördelar kan möjligen tillfalla de permanenta säkerhetsrådsmedlemmarna. Istället är det Sverige som får köpa sig röster för att få dra på sig ledartröjan en kort stund och få sina femton minuter i strålglansen.

Zepp
2016-02-27 16:02
#80

Mnaeä.. delar inte din syn,, vi har fortfarande JAS/AT4/Carl-Gustaf/RBS70/90/PBV90 att sälja till demokratier och diktaturer!

Diktaturer är oftast enklast att sälja till.

Det räcker som regel att vi lägger ner vår röst i något sammanhang så är affären i hamn.. demokratier kräver som regel miljoner i mutor oxå!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-02-27 16:18
#81

#80 Det är bara de permanenta nationerna i säkerhetsrådet som har vetorätt. Om något går emot deras intressen så kan de blockera det, så om Sverige skulle lägga ner sin röst där de strider mot stormaktsintressena skulle det på sin höjd kunna bli en markering.  Som  det sägs i #66  "Sverige kan inte göra någon skillnad i säkerhetsrådet. Kandidaterna* följer alla samma EU-linje och inflytandet för icke-permanenta medlemmar gentemot de fem permanenta är dessutom begränsat, säger förra chefen för Riksrevisionsverket Inga-Britt Ahlenius."---

Det Sverige vill ha är talartid, för att kunna "skicka den svenska samhällsmodellen på export" (#0) till en beundrande omvärld. 

*Italien, Nederländerna och Sverige slåss om två platser.

Zepp
2016-02-27 16:28
#82

Fast vi har fortfarande krigsmaterial att exportera och det vore f*n om vi inte skulle få till en endaste affär iomed att vi sitter i säkerhetsrådet!

Talartid innebär att vi är några att räkna med.. och våra vapen har visat sig vara högeffektiva.. förutom JAS som visat sig vara väldigt kostnadseffektiva!

Dags för affärer med andra ord!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-04-04 11:03
#83

"Ett av Löfven-regeringens mål är att Sverige ska få en plats i FN:s säkerhetsråd.

Nu avslöjar Dagens Nyheter att biståndspengar från regeringen har gått till en kampanj för platsen i FN:s säkerhetsråd.

En oberoende stiftelse har beviljats miljoner från biståndsbudgeten – som UD sedan använt till att betala restaurangbesök, hotell och dyra flygbiljetter till 27 FN-ambassadörer som ska rösta om Sveriges plats."---

Expressen

#69 Som sagt, "hur smutsig är den svenska FN-kampanjen?"

Även: http://politik.ifokus.se/discussions/570229548e0e741c6b003dd1-bistandspengar-gick-till-rostjakt

Annons:
[Bermudas]
2016-04-04 12:35
#84

#83 Inte nog med att man stjäl av biståndspengarna för att finansiera ett fåtal människor, oftast unga friska män, på bekostnad av många flera kvinnor och barn och gamla och sjuka som inte har möjligheter att bekosta dyra smugglare….sen stjäl man pengar från biståndet för att finansiera sin lilla egotripp att få sitta å jäsa i FN och spela viktigpetter. Godhetsapostlarna upphör inte att visa upp sig som århundradets pajaser och hycklare. Det som förvånar mig att så många ännu inte förstått hur illa det är ställt med moralen och etiken hos dessa charlataner. Men de ägnar sig väl hellre åt att tjata om ett parti utan makt än att syna den verkliga makten i sömmarna.

[Hayabusa]
2016-04-04 13:20
#85

#84 Samtidigt som de som säger att vi andra har råd med en generös politik.

[Carpinus]
2016-04-04 19:06
#86

_"Regeringen tycks inte sky några medel för att nå sitt mål att Sverige ska bli medlem i FN:s säkerhetsråd. DN avslöjar i dag att biståndspengar använts för att värva röster från fattiga nationer.
Expressens Anna Dahlberg hade nyheten redan i februari (#69). Den väckte då inte samma uppseende. Förmodligen därför att hon inte är nyhetsreporter utan ledarskribent."---

"För Miljöpartiet, som Isabella Lövin representerar, är avslöjandet att biståndspengar används diskutabelt ännu en smäll mot trovärdigheten."---

 "Regeringen Löfven för en nostalgisk retropolitik på utrikesområdet, som varken Göran Persson eller Ingvar Carlsson ägnade sig åt. Visst fick Sverige en plats i säkerhetsrådet, också under Persson-regeringen om jag minns rätt. Men inte efter att ha getts sån prioritet som nu skett.

Partiet drömmer om en utrikespolitik som på Palmes tid. Trots att mycket skiljer vår tid från hans. Då var Sverige inte EU-medlem. Då kunde Sverige säga vad som helst om utrikespolitik. Nu förväntas Sverige samordna den med övriga EU. Då hade fortfarande FN hyggligt anseende. Nu har FN visat sig ungefär lika impotent som dess föregångare Nationernas Förbund. Det lyckades inte hindra Hitler eller Sovjet när det kastade sig över Finland. Dagens fredsorganisation har misslyckats med att få slut på Syrienkriget och Putins kränkningar mot Ukraina.
Det organ som har huvudansvaret för fiaskot är säkerhetsrådet. Vetorätten stoppar effektivt alla försök att stoppa och förhindra krig. Ändå är en plats där regeringens viktigaste mål i utrikespolitiken."---_

Expressen

Tjeja
2016-04-04 20:05
#87

😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2016-04-04 20:52
#88

#86 Det var K-G Bergström, kolumnist på Expressen, som kommenterade.

Zepp
2016-04-04 20:52
#89

WTF.. bara pengarna går till välgörande ändamål!

Tex att alla lär sig prata svenska.. anammar svensk kultur och värderingar!

Köper sina möbler på IKEA och maten från ICA/COOP/Willys!

Hur himla svårt kan det vara egentligen.. var nere i Turkiet i påsk.. alla affärsinnehavare pratade rätt bra svenska!

Det vore så mycket lättare om alla lärde sig prata svenska.. då kommer allt bli såå lätt.. inga missförstånd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-04-10 11:14
#90

_"Sverige vill bli medlem i FN:s säkerhetsråd. Kampanjen kostar åtskilliga miljoner och mängder med personer är inblandade.
Är det verkligen viktigt?

I veckan avslöjade Dagens Nyheter att regeringen bjudit 27 FN-ambassadörer från fattiga ö-nationer på en gratisresa till Sverige. Avsikten var att få deras stöd när en ny tillfällig medlem väljs in i FN:s säkerhetsråd i juni.
Pengarna till resan kom från biståndsbudgeten och slussades via Dag Hammarskjölds minnesfond för att utgiften inte skulle kunna spåras. Till en början hemligstämplades dessutom alla dokument som rörde resan.
Det är bara det senaste exemplet på att regeringen är beredd att göra nästan vad som helst för att vinna platsen i säkerhetsrådet under 2017 och 2018."---_

Lena Mellin i Aftonbladet

Annons:
Zepp
2016-04-11 02:16
#91

#85

Vi har råd att ge mutor till de regeringar som köper våra vapen.. inget snack om saken!

Och vi kräver varken mänskliga rättigheter eller politiska ståndpunkter.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
2016-05-10 07:39
#92

_"Under de senaste månaderna har skandal efter skandal som rör den svenska regeringens kampanj för att få en plats i FN:s säkerhetsråd avslöjats. Pengar har tagits ur biståndsbudgeten för att finansiera mutresor för olika länders FN-ambassadörer och utrikespolitiken har i allt väsentligt präglats av en undfallenhet, förmodligen grundad i en rädsla att göra sig ovän med alla som skulle kunna tänkas rösta på Sverige.
Detta fjäskande för allehanda tveksamma regimer innebär en kraftig begränsning av möjligheten för Sverige att bedriva en ideologisk och tydlig utrikespolitik där vi står upp för demokrati och mänskliga fri- och rättigheter."---

"Exakt hur FN:s säkerhetsråd bör reformeras finns det många åsikter om. Men en sak framgår tydligt, det rimliga vore att låta EU representera Europa i säkerhetsrådet. På så vis får alla Europas länder och medborgare samma inflytande över rådet och tillgång till samma information. Europa skulle också tydligare än hittills kunna tala med en röst. Vi skulle alltså kunna slippa dessa osmakliga och smått förnedrande kampanjer där regeringar spenderar skattebetalarnas pengar på mutmiddagar och resor för allehanda diktatorer och undviker att kritisera övergrepp mot mänskliga rättigheter för att inte råka stöta sig med någon."---_

Cecilia Wikström (L), Europaparlamentariker på GP debatt

Farwuq
2016-05-10 18:11
#93

Sverige är inte värdigt en plats i FN:s säkerhetsråd.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Nomen Nescio]
2016-05-23 06:43
#94

Expressen frågar på ledarplats "Hur mycket fjäsk tål utrikespolitiken?" och ger exempel på regeringens kampanjande i Afrika, Latinamerika och Mikronesien. Man avslutar sin ledare:

"_Priset för svensk del är inte bara att utrikespolitiken riskerar att smutsas ner, utan att fokus hamnar helt fel. Europa genomlever en närmast existentiell kris med Brexit-hotet, flyktingkrisen, ett revanschistiskt Ryssland och växande extremism.

I det läget ska inte vår utrikesminister ägna sig åt att uppvakta Mikronesien. Och Sverige borde heller inte lansera sig som "en oberoende röst", utan tvärtom framhålla vårt engagemang för EU.
Tack och lov är denna kampanj snart över_."

Zepp
2016-05-23 21:11
#95

Snicksnack.. en väl genomförd mut och övertalningskampanj bland tredje värdsländer har oftast visat sig ge upp tlli fem gånger tillbaka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-06-21 19:08
#96

_"Redan i morgon reser Margot Wallström till New York för att kampanjspurta för en plats i FN:s säkerhetsråd för Sverige.
In i det sista är det ovisst om hon kommer att lyckas."---

"På tisdag hålls den avgörande omröstningen i FN-högkvarteret. Men redan i morgon reser utrikesminister Margot Wallström (S) till New York för en spurtkampanj. Hon ska bjuda relevanta människor på middag och traska runt och hälsa på folk i FN-skrapan.
I den grupp länder som Sverige tillhör slåss tre länder om två platser, utöver Sverige också Italien och Nederländerna. Den allmänna bedömningen är att Italiens plats är ganska säker och att den avgörande striden står mellan Sverige och Nederländerna."---_

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-06-26 13:26
#97

#96 "Sent på tisdag kväll, svensk tid, får vi svaret på om regeringens arbete varit tillräckligt och om de 22 miljoner man spenderat ger önskad avkastning.

Två tredjedelars majoritet, röster från 129 av generalförsamlingens 193 medlemsländer, krävs för att en av de femton stolarna ska tillhöra Sverige 2017-2018.

Det kommer att bli ett race in i det sista. De FN-ambassadörer som röstar kommer att mötas av presenter utlagda på deras platser i ett slutgiltigt försök från de kandiderande länderna att charma dem."---

Expressen

Annons:
[[eskils_]]
2016-06-26 14:11
#98

#97 Vilket barnsligt och dyrt spektakel! Hoppas Nederländerna vinner.

[Nomen Nescio]
2016-06-27 23:55
#99

_"I New York pågår arbetet in i det sista för att Sverige ska få en i FN:s säkerhetsråd. I morgon, tisdag, är det dags för omröstningen och frågan är hur omvärlden ser på Sverige. Är vi besserwissrar, som alltid tror att vi själva vet vad som är bäst för världen?"---

 "I samband med att Finland misslyckades med sin kandidatur utredde det internationella fredsinstitutet IPI  orsakerna. Då framgick att de nordiska länderna utifrån betraktas som besserwissrar när det gäller mänskliga rättigheter.
Den norske toppdiplomaten Terje Röd Larsen ledde utredningen.
– Många anser att vi pekar finger, moraliserar kring mänskliga rättigheter och yttrandefrihet. De vill inte ha med länder i säkerhetsrådet som kritiserar andra i dessa frågor, säger han."---

"Sveriges FN ambassadör Olof Skoog håller med om problematiken.
– Vi får väl se. Vi kanske har den tendensen ibland, att vi tror att vi vet bäst och kan hitta lösningar på alla globala problem.
Han tror dock att risken att Sverige uppfattas ha den attityden denna gång är mycket mindre.
– Jag tror att vi kanske har sett de nu under flyktingkrisen, att det är svårt för alla. Alla länder brottas med likartade problem Så kanske har vi blivit lite mer ödmjuka* och jag tror inte att vi kommer att göra om en del misstag som gjordes 2012.
_

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/svensk-sjalvgodhet-kan-sinka-chanserna-till-fn-s-sakerhetsrad

* Jaha, "ödmjuka" - sedan när? Vi som är "en lysande ledare i världens utveckling" enligt Löfven (#38) och som "tagit på oss ledartröjan", enligt Isabella Lövin (#70).

[Nomen Nescio]
2016-06-28 10:26
#100

#99 Aftonbladets ledarskribent Anders Lindberg bekräftar omedvetet besserwisserattityden när han utan att darra på manschetten  skriver: "Kandidaturen till FN:s säkerhetsråd visar också att Sverige vill fortsätta vara en moralisk stormakt." Det är så de ser på sig själva och Sverige, pösmunkarna…

[Nomen Nescio]
2016-06-28 10:33
#101

"Dit vi ska har ingen varit förut. Sverige får fler barn per kvinna än något annat västeuropeiskt land och vi är mer olikt alla länder när det gäller värderingar. 200 år utan krig ha gjort att vi aldrig behövt ta steget tillbaka för att hävda våra pappors trogna uppoffringar och gamla familjevärderingar. Vi är längst fram. Brasilien vet vart de ska – de ska bli som Sverige. Moçambique vet vart de ska, de ska bli som Brasilien. Men vart Sverige ska, det vet vi inte."

Hans Rosling i GP september 2015.

[Bermudas]
2016-06-28 10:35
#102

100# "Kandidaturen till FN:s säkerhetsråd visar också att Sverige vill fortsätta vara en moralisk stormakt." Haha vilken fjant!

Zepp
2016-06-28 21:16
#103

Mm.. bara 22 miljoner.. billigt för att tjäna 22 miljarder!

Det är så en slipsten skall dras.. på så sätt får vi sålt mer krigsmaterial.. även om det innebär död och lidande för andra!

Iallafall.. hade de inte köpt av oss så hade de säkert köpt av ryssarna.. och det vill vi verkligen inte!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-06-28 22:57
#104

Människorna kommer att vakna upp till en bättre värld i morgon! Jesus hade inte möjlighet att komma med frälsningen, så det blir Sankte Löfven och Den Heliga Wallström som gör jobbet den här gången.  Och bragdguldet tar de av bara farten…

"Sverige är tillbaka i världen och FN, det här är en bragdseger, ingen trodde att det här skulle vara möjligt – inröstade i första omgången, säger Margot Wallström under en pressträff efter omröstningen.

– Vi kommer nu att göra det vi lovat att göra. Vi kommer att jobba med kvinnor, fred och säkerhet. Vi lovar att vara transparenta och prata med länder, i stället för om dem."---

Aftonbladet

Annons:
Zepp
2016-06-28 23:01
#105

Och då har du inte ens nämnt våra möjligheter att sälja JAS, AT4, PBV, Garl Gustav och annat!

Vilka är de som ger klirr i kassan samt betalar vår satsning flera gånger om.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-07-05 22:22
#106

"I talet på tisdagskvällen framträdde han dessutom närmast som nationalist. Det var en hyllning till Sverige utan dess like. Nu ska Sverige vara med och styra världen via platsen i säkerhetsrådet. EU behöver också Sveriges ledarskap lät han meddela."---

K-G Bergström i Expressen om Stefan Löfvens Almedalstal. "Storsvenskt skryt utan täckning i verkligheten", kallade K-G det i tidningens nätsändning.

[Bermudas]
2016-07-06 10:31
#107

#106 ni vet vad gudarna brukade göra med folk som fått hybris. Löfven kommer falla hårt….stackarn han fattar det inte.

[Nomen Nescio]
2016-07-06 10:46
#108

Jag får inte riktigt ihop de där nationella stämningarna och storsvenskheten med socialdemokraternas tal om internationellt samarbete och förståelse. De (partiledningen) verkar ha ett väldigt behov av att vilja spela på topp istället för att ta en plats i laget.

[Bermudas]
2016-07-06 10:54
#109

Dom drömmer väl innerst inne om att få sitta i en världsregerings toppskikt. Hemlandet är bara en steppin stone för att få vara med och svepa de stora penseldragen ihop med elefanterna.

[[eskils_]]
2016-07-06 12:21
#110

Hybris var ordet.

"Om väljarna själva får forma en favoritregering skulle endast en procent välja den nuvarande rödgröna regeringen. Det visar nya siffror från Sifo."

GP

Farwuq
2016-07-06 14:14
#111

🥵

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-07 08:35
#112

#106 "Varför vill en majoritet av britterna lämna EU, varför kan Trump kandidera i USA? Varför är det politisk oro i Österrike och Spanien? Svaret är enkelt: människor är trötta på politiker som agerar maktfullkomligt utan verklighetsförankring. Och de enda som inte fattar det är politikerna."---

Bert Karlsson ser tecken i tiden på Aftonbladet debatt.

När man hörde statsministerns "storsvenska skryt utan förankring i verkligheten"  från Almedalen och lägger ihop det med fakta som presenterades i samma Almedalen (se nedan) så ser man tyvärr att såväl Karlsson som Bergström verkar ha en poäng beträffande maktfullkomlighet och verklighetsförankring hos statsministern…

"Om väljarna själva får forma en favoritregering skulle endast en procent välja den nuvarande rödgröna regeringen. Det visar nya siffror från Sifo. På ett seminarium i Almedalen presenterar Sören Holmberg, professor i statsvetenskap och nestor i svensk valforskning, och Toivo Sjörén, från Sifo, nya data. Mätningen omfattar 2000 personer och gjordes i juni."---

GP

Alltfler kanske gör som gossen i "Kejsarens nya kläder" - kliver fram och säger sanningen?  Dags att statsministern får höra att han aldrig blir någon landsfader utan mest förefaller vara en storvulen skrytmåns…

[Nomen Nescio]
2016-07-07 10:59
#113

_"Den svenska kampanjen för en plats i FN:s säkerhetsråd kostade 27 miljoner kronor enligt UD:s redovisning. Skillnaderna i kostnad för regeringens särskilt utsedda sändebud skiljer sig markant.
Kostnaden för den förre socialdemokratiske kabinettssekreteraren Pierre Schoris resor och arvoden uppgår till 629 930 kronor."---

"Pierre Schori är den som rest mest. Han har besökt Belgien, USA, Elfenbenskusten, Argentina, Paraguay, Uruguay, Costa Rica, El Salvador, Nicaragua, Kuba, Frankrike, Madagaskar, Seychellerna, Dominikanska Republiken samt Vietnam.
Totalt ingår ett drygt 20-tal resor i den särskilda budgeten. Ingår gör också den kritiserade resan för ett stort antal FN-ambassadörer som besökte Sverige, där en del av kostnaderna togs från biståndsmedel."---_

TT

Detta är alltså UD:s redovisning. Vad det därutöver kostat i diverse "bilateralt samarbete" och andra dolda fringisar lär vi inte få veta…

[Nomen Nescio]
2016-07-12 16:42
#114

_"Begrepp som svensk kultur och svenska värderingar nagelfars och relativiseras. Det är en förment kritisk position. Man låtsas i upplyst anda som att något svenskt inte existerar och som att höjden av intellektuell briljans är att plocka sönder alla föreställningar om gemensamma normer.
Problemet är förstås att detta är nonsens. Vi svenskar klarar oss lika lite som andra utan gemensamma normer och en föreställning om vad ”vi”innebär.
Sverige är på många sätt ett extremt land. På den numera ganska kända kartan över värderingsskillnader i världen (Inglehart-Welzeldiagrammet) ligger vi ensamma i övre högra hörnet. Att en svensk kultur existerar är rätt påtagligt för besökare från resten av världen.
Att offentliga debattörer förnekar existensen av en sådan kultur kan närmast ses som uttryck för ett slags elitistiskt präglad narcissism."---

"Narcissism, eller med en finare omskrivning ”självförverkligande”, är för övrigt en av två faktorer som ger Sverige dess extremposition på Inglehart-Welzeldiagrammet. Den andra är rationalitet-sekularism. För svensken tror sig vara förnuftig, upplyst och mer modern än alla andra. Framstegstro och modernitetsdyrkan är i praktiken det som utgör kärnan i dagens svenska etablissemangskultur. Detta är bekvämt för eliten, som leder härnadståget mot en ständigt ljusare framtid.
Eliten får sin egen identitet gratis just av att vara elit, att gå i första ledet. För resten av befolkningen kan det lätt bli både tomt, meningslöst och förljuget med denna kyliga snusförnuftighet."_

Håkan Boström i GP

[Nomen Nescio]
2016-07-12 16:50
#115

#114 Ja, nog är det väl märkligt?

Å ena sidan: "Man låtsas i upplyst anda som att något svenskt inte existerar och som att höjden av intellektuell briljans är att plocka sönder alla föreställningar om gemensamma normer."---

Å andra sidan: "_svensken tror sig vara förnuftig, upplyst och mer modern än alla andra."
_

Och det är samma klick människor som står för båda ställningstagandena. Blott barbariet är svenskt, ändå vill man dra på sig ledartröjan och exportera den svenska modellen…

kamera0710
2016-07-15 20:46
#116

#114 "På den numera ganska kända kartan över värderingsskillnader i världen (Inglehart-Welzeldiagrammet) ligger vi ensamma i övre högra hörnet. Att en svensk kultur existerar är rätt påtagligt för besökare från resten av världen."

Men partiet som säger sig värna svenskheten mer än andra verkar i sammanhanget inte särskilt svenska i sina värderingar. Detta eftersom de är det enda parti som inte vill ha en sekulär stat utan betonar att kristendomen ska ha en särställning.

Som Humanisternas ordförande Christer Sturmark skrev för några år sedan:

"Liksom islamisterna vill Sverigedemokraterna se ett monokulturellt samhälle byggd på religiös etik och värdegrund. I islamisternas fall bygger det på islam, i Sverigedemokraternas fall på kristendom. Båda ideologierna menar att tron ska ligga till grund för samhällets politiska spelregler. Sverigedemokraterna vill förbjuda samkönade äktenskap.

De vill neka samkönade par att adoptera barn. Kvinnan har en annan roll i samhället än mannen i Sverigedemokraternas värld, en religiöst grundad föreställning som finns inom kristendomen likväl som islam."

http://www.sturmark.se/sverigedemokraterna-och-islamisterna-gr-hand-i-hand/

[Nomen Nescio]
2016-07-15 21:27
#117

#116 "Några år sedan?" Ja, kanske med dina mått - 2009 närmare bestämt.  Ber att få citera Johan Ludvig om denna och andra utflykter du företar dig med Google som ledstjärna:

_"Till flydda tider återgår
Min tanke än så gärna,
Mig vinkar från förflutna år
Så mången vänlig stjärna."---
_

Faktum är att SD inte nämns med ett ord i de citerade raderna i #114. Ändå var du tvungen att rota fram och älta något om just det partiet, och det fick föga förvånande  bli deras HBTQ-inställning, något som jag trodde du sparkat dig trött på  i en nyligen insomnad (?) tråd.

  F.ö. tycker jag att meningarna att "svensken tror sig vara förnuftig, upplyst och mer modern än alla andra" och "Eliten får sin egen identitet gratis just av att vara elit, att gå i första ledet. För resten av befolkningen kan det lätt bli både tomt, meningslöst och förljuget med denna kyliga snusförnuftighet"stämmer utmärkt väl in på Humanisterna.

[Nomen Nescio]
2016-07-17 07:25
#118

Världen får försöka hålla andan till dess Sverige är på plats i säkerhetsrådet och fixar en varaktig lösning på Turkietinstabiliteten plus en del andra problem som världssamfundet brottats med fram till nu.

Räddaren.

Annons:
Zepp
2016-07-20 23:09
#119

Summa sumarum.. svenska värderingar sammanfattas i Svea rikes lag.. resten är upp till var och en.. inom familjen/församlingen/klubben för inbördes beundran/what ever!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Nomen Nescio]
2016-09-20 12:56
#120

#0 "På onsdag ska Löfven lansera sitt internationella initiativ "Global Deal" i New York."---

Men vilka goda exempel är det han vill sprida över världen i praktiken? De utlovade extratjänsterna i välfärden som nästa år blir 2 600 stycken i stället för 14 100 som utlovat? Traineejobben där blott 125 av 32 000 aviserade platser har skapats? Eller är det kanske snabbspåren, som hittills bara omfattar fyra procent av de flyktingar som är inskrivna i etableringsuppdraget? "Fast track", anyone?

Det paradoxala med "Global Deal" är ju att Stefan Löfven vill börja exportera den svenska modellen samtidigt som dess brister börjar bli allt mer uppenbara på hemmaplan. Utanförskapet växer i Sverige när många flyktingar med låg utbildningsnivå inte lyckas ta sig in på arbetsmarknaden. Och en delförklaring till det är att fackföreningarna inte vill släppa fram enklare jobb till lägre löner, flyktingarna är ju inte deras medlemmar, de har ingen part.

Statsministern ser dock inte problemet. Samtidigt som han är på god väg att missa sitt eget jobbmål, sätter han med "Global Deal" sturskt upp ett nytt mål om att sänka arbetslösheten i hela världen. Och förslaget om sociala upphandlingar, som han inte ens lyckas baxa genom den svenska riksdagen, ska nu lanseras globalt. Det vore bättre för Sverige om Stefan Löfven slutade mästra och i stället försökte lära sig något av andra länder."---

Patrik Kronqvist i Expressen

[Nomen Nescio]
2016-10-20 13:36
#121

Omvärldens syn på vårt land  harmoniserar inte alltid med vår egen…

Sverigebilden mörknar utomlands skriver DN, och källor i USA, Ryssland, Ungern och Storbritannien pekas ut som speciella svartmålare. Från officiellt svenskt håll försöker man nu skapa en mer "nyanserad bild" och "motverka desinformation" i det som  kallas "felaktig användning av Sverige som varande exempel".

Källa.

Linn Is The New
2016-10-20 15:42
#122

Han är ju inte lite pinsam 🤐

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Nomen Nescio]
2016-10-30 07:48
#123

"De tre partierna, S, MP och V, förfogar bara över 159 av riksdagens 349 platser, färre än de borgerliga 2010–2014. Valets enda riktiga segrare var Sverigedemokraterna. Ändå uppträder regeringen som om den har fått ett rungande folkligt mandat för sitt ”samhällsbygge”, ett av Löfvens favorituttryck."---

"Nu flyttar denna rödgröna hybris ut i världen. Perioden 2017–2018 är Sverige en av tio icke-permanenta medlemmar av FN:s säkerhetsråd. Från den positionen skall Stefan Löfven och utrikesminister Margot Wallström göra världen bättre genom att, som det heter, bygga broar, i realiteten ett meningslöst poserande av 70-talsmodell. Därav Löfvens bugning inför Saudiarabiens förmenta jämställdhetssträvanden: det gäller att hålla sig väl med en central aktör i Mellanöstern.

Löfven planerar att följa upp sin saudiska visit med en resa till Iran, en teokrati som bistår den syriska regimen, sponsrar internationell terrorism och avrättar människor på löpande band. Man bävar."---

Per T Ohlsson i Sydsvenskan

mangemani4
2016-10-30 13:45
#124

med tanke på att vi lever i ett mångkulturellt samhälle, så finns det väl inte så mycket som svenskheten kan erbjuda. vi har folk här från alla världens hörn typ. det som finns här finns redan i andra länder.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Nomen Nescio]
2016-11-15 08:23
#125

"Sverige har kampanjat hårt för en plats i FN:s säkerhetsråd. Enligt dokument som Aftonbladet tagit del av har regeringen förhandlat med auktoritära regimer för att säkra röster. Dokumenten visar bland annat hur Etiopien vill ha Sveriges stöd för att få en topposition i FN-organet Unesco."---

"– Sverige är tillbaka i världen och FN, det här är en bragdseger, sa utrikesminister Margot Wallström när platsen var säkrad."---

"Flera av länderna som Sverige besökt i kampanjen för en plats i säkerhetsrådet klassas av den ansedda tidskriften The Economist som auktoritära. Etiopien kommer på plats 123 av 167 i tidningens demokratiindex, Komorerna på plats 125."---

Aftonbladet

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-11-15 08:27
#126

"Här är några av Stefan Löfvens löften i kampanjen för en svensk plats i FN:s säkerhetsråd:

Träning av diplomater i ögruppen Komorerna, affärsmöten för presidenten i Benin, stärkt handelsutbyte med Namibia - och ifrågasättande av varför den exotiska paradisön Mauritius kallas för "skatteparadis".

Expressen har tagit del av innehållet i hemligstämplade handlingar som visar hur statsministern raggade röster av presidenter, premiärministrar och utrikesministrar på en konferens i Etiopiens huvudstad Addis Abeba."---

Expressen

[Hayabusa]
2016-11-15 08:43
#127

#126 Förvånad? Nej, även Sverige har en politisk elit som sitter i samma båt.

[Nomen Nescio]
2016-11-15 08:50
#128

Ja, för ett litet land med stormaktsambitioner kostar det nog en del för att köpa sig inflytande - inte bara ekonomiskt, utan även i diverse åtaganden. "Säg mig vem du umgås med och jag skall säga vem du är" heter det ju, och vår statsminister umgås uppenbarligen med både den ena och den andra.

[Hayabusa]
2016-11-15 09:03
#129

#128 Precis. Det gnälls på att Trump valdes till president, men är man själv (dvs svensk politisk elit) så mycket bättre?

Linn Is The New
2016-11-15 18:31
#130

Jag hoppas Stefan gör gott inflytande på Trump 🤐

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Nomen Nescio]
2016-11-21 16:00
#131

"Sverige är ett litet land som präglas av stormaktskomplex. Men numer inte främst ifråga om den militära kapaciteten eller de ekonomiska tillgångarna, utan rörande humanitet och moral. Och nej, det är inte fel att eftersträva en human politik. Problemet uppstår när strävan efter att vara en humanitär stormakt – för att använda den tidigare statsministerns bevingade ord – tillåts gå så långt att den överskuggar annat som är väsentligt. Då lamslås såväl den praktiska politiken som den offentliga debatten. Särskilt tydligt blev det i och med flyktingkrisen när det blev viktigare att framstå som god än att kunna hantera mottagandet på ett värdigt sätt.

Men det finns fler exempel. Nu senast Morgan Johansson (S) som vill låta svensk moral trumfa andra länders suveränitet. Johansson är, som bekant, Sveriges justitieminister. Det innebär att han bland annat ansvarar för lagstiftningsfrågor och rättsväsendet – i Sverige. Att bestämma vilka lagar som ska gälla inom landets gränser tycks emellertid inte vara tillräckligt för statsrådet som vill ha makt över vad som sker även i andra länder."---

Aleksandra Boscanin i GP

[Nomen Nescio]
2017-01-18 09:08
#132

Katarina Janouch uttalande i tjeckisk TV om sin uppfattning om läget i Sverige har skapat obehagskänslor på högsta nivå, där statsministern försöker hålla fanan fortsatt högt med uttalanden om att "respekten i omvärlden för den svenska modellen är stor". Carl Bildt hittar dock ett korn av sanning när han säger att bilden av landet försämrats efter U-svängen i flyktinghanteringen.  Han gör det med orden "Vi hade suttit på väldigt höga moraliska hästar gentemot världen i övrigt ett bra tag". Precis! Det var där denna tråd började.

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-18 18:49
#133

Även Marteus på Expressens ledarsida är konfunderad över detta ältande om Sverige som "föregångsland" och överkänsligheten för ifrågasättande av vår roll som världsledande på det mesta som är bra.

http://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/ar-det-en-plikt-att-hylla-sverige/

Tjeja
2017-01-18 19:20
#134

Det är bara i majoriteten av riksdagspolitikernas huvuden och en del världsfrånvända rikemansknösars huvuden Sverige har någon modell att se upp till på något vis längre. 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Nomen Nescio]
2017-01-25 09:49
#135

En gång i tiden var Sverige "landet Annorlunda" i positiv bemärkelse. "Den välmående socialistiska monarkin" fick stor uppmärksamhet utomlands, ledande svenska politiker var närmast folkhjältar i vissa diktaturer och våra diplomater ställde villigt upp som medlare i diverse konflikthärdar. Den positiva bilden utomlands av Sverige anses ha sina rötter i Marquis Childs bok "Sweden: the middle way" som kom ut redan 1936. Där skildrades landet som framgångsrikt funnit mellanvägen mellan kommunism och kapitalism. (Källa.)

Trots den svenska neutralitetspolitiken under andra världskriget bestod den positiva Sverigebilden utomlands i stort, även när vi fick ett försprång på de krigsdrabbade länderna under efterkrigsperioden. Men sedan kom Boforsaffären, politikermord och politisk instabilitet och så var vi ett land som alla andra i omvärldens ögon. Idag är Sverige inte något föredöme utan snarare allt oftare ett varnande exempel, men istället för självprövning så gnäller vi på omvärlden och anklagar dem för "skev Sverigebild. Den svensk som utomlands framställer Sverige som ett land med bekymmer kan räkna med bannor från självaste statsministern (#133). Till allt annat har vi uppenbarligen blivit extremt ömfotade - åtminstone på högsta politiska nivå… 

SVT skriver:

"Professorn i journalistik vid JMK Christian Christensen menar att rapporteringen från till exempel Fox News och Daily Mail tydligt färgas av skadeglädje över det de ser som ett havererat socialdemokratiskt samhällsbygge.

– Man vill visa hur socialismen inte fungerar: för höga skatter, för många flyktingar. Man använder Sverige som ett exempel, säger han."

mangemani4
2017-01-25 17:52
#136

vilket land på denna jorden skulle någonsin vilja ha samhället som vi nu har i sverige. samhället som det ser ut idag är som ett virus som bryter ned landet, kanske inte vore en sån bra ide att smitta ned andra länder med detta viruset.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-02-15 17:13
#137

"Israel är allmänt sarkastiska mot Sverige, som dom tycker har tagit på sig en väldigt stor kostym och sagt sig rätta till saker och ting som är fel i världen på en rad områden. Eftersom vi är ett väldigt litet land med väldigt lite inflytande och ingen makt att sätta bakom orden raljerar de över den här svenska inställningen."---

Wolfgang Hansson på Aftonbladets web-TV.

Tjeja
2017-02-15 20:03
#138

#137 Med all rätt kan jag tycka… Sverige och Sveriges politiska elit är bra pinsam internationellt sett. 😞

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2017-02-16 06:11
#139

#138 Men inte i klass med Donald Trump…

Annons:
[Hayabusa]
2017-02-16 07:03
#140

Nä, Donald har en bit kvar :)

Bogey
2017-02-16 08:38
#141

Hoppas verkligen inte de lyckas exportera svensk politik.

Som inlaga i debatten citerar jag "Angry Foreigner" med hans video "The Feminist Government That Hates Women"

kamera0710
2017-02-16 12:16
#142

#140 Till vissa har han definitivt en bit kvar.

kamera0710
2017-02-16 12:19
#143

#138 Vem skulle du utse till främste världsledare/förebild, om du får välja fritt?

[Hayabusa]
2017-02-16 15:32
#144

#142 Haha, du Donald lirar i samma liga :)

[Hayabusa]
2017-02-16 15:41
#145

Klara besked från vår statsminister 👍

Tjeja
2017-02-16 21:20
#146

#139 och #140 Nej Donald Trump-göra-bort-sig lär Sverige nog aldrig göra. Det är en helt annan kategori av pinsam han är. Sverige är uppblåst med storhetsvansinne men är harmlösa. Trump är en livsfarlig pyrande bomb!

Det blir som att jämföra smaklös med överkoncentrerad stingpeppar, ena tråkar ut, den andra gör ont.  Däremot kan tyvärr resultatet i slutänden bland folket bli nästan lika illa i alla fall när reaktionerna kommer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
2017-02-21 12:22
#147

Aftonbladets kolumnist Natalia Kazmierska, som jag i övrigt inte delar många åsikter med, har i alla fall en poäng när hon noterar hur politiker, diplomater, journalister och övriga som vakar över omvärldens syn på oss reagerat med stor emfas när världsnormsriket ifrågasätts. K. skriver:

"Nästan lite gulligt, hur förnärmade alla blev över att Trump svärtade ner Bilden Av Sverige. Det mest typiskt svenska som finns är ju varken ”no go-zoner” eller mörkade sanningar, utan oron för ”Sverigebilden”.---

"Frågan är snarare om någon förutom den avlönade diplomatkåren behöver bry sig om ”Sverigebilden”? Pratet om Sverigebilden blir som ett mantra, som om det vore viktigare vad andra tycker än att ta tag i de samhällsproblem som faktiskt finns."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/5aGgK/typiskt-svenskt-att-oroa-sig-for-sverigebilden

[Carpinus]1
2017-02-21 15:27
#148

"Det är tråkigt att Sverigebilden har försämrats, men det finns faktiskt skäl för det."

http://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/inte-bara-darar-som-kritiserar-sverige/

[Carpinus]1
2017-02-23 10:26
#149

#132 "Sverigebilden":

Stefan Löfvens åsikt  140902: "Sverige håller på att gå sönder".
http://www.svt.se/nyheter/val2014/socialdemokraterna-presenterar-sitt-valmanifest

Stefan Löfven 170118 om Katarina Janousch åsikter:
"– Det är en person som gör ett, enligt min uppfattning, väldigt konstigt uttalande. Respekten är stor för den svenska och den nordiska modellen, att vi kombinerar produktivitet med jämlikhet, bra arbetsvillkor för löntagare med produktiva och effektiva företag och en välfärd som bidrar. Det finns en stark tilltro till det."

https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2017/01/18/ronge-kritiserar-lofvens-uttalande-om-janouch/

"Men jag måste också få ge uttryck för om jag inte tycker att det stämmer överens med hur landet beskrivs."---

http://www.expressen.se/nyheter/stefan-lofvens-svar-till-katerina-janouch/

Alltså: vad far säger är alltid det rätta. Ser Löfven ett land som håller på att gå sönder så är det den sanna Sverigebilden, när någon annan kritiserar utvecklingen så är det ett väldigt konstigt uttalande…

[Hayabusa]
2017-02-23 10:33
#150

#149 Amen.

Bogey
2017-02-23 20:29
#151

Såna här händelser hjälper ju också till att förbättra Sverigebilden.

[Carpinus]1
2017-02-24 06:48
#152

 #149 "Det är inte de falska nyheterna som S vill stoppa. Det finns skäl att tro att Socialdemokraterna är mer intresserade av att vinna stöd för sin egen världsbild än att stoppa desinformation", hävdar Aleksandra Boscanin i en GP-ledare.

[Carpinus]1
2017-02-25 08:25
#153

"Att som nu, när vi står nakna inför omvärldens kritiska blick, avkräva lojalitet, att skuld- och skambelägga de som ger en inte så rosaskimrande bild av Sverige är knappast konstruktivt."---

Alice Teodorescu

Annons:
[Carpinus]1
2017-04-07 10:14
#154

Ungefär vad man misstänkte - det räckte med att Sverige kom med i säkerhetsrådet för att världen skulle stå på randen till världskrig… (OBS! Ironivarning…) 

Däremot är det helt sant att Margot Wallström just nu utfrågas i KU om den svenska kampanjen för platsen i rådet. Anmälan här.

[Carpinus]1
2017-05-08 13:53
#156

#154 Idag var det statsminister Löfvens tur att utfrågas i KU om den svenska kampanjen för platsen i säkerhetsrådet.

http://www.expressen.se/nyheter/lofven-pressas-om-fns-sakerhetsrad/

[Carpinus]1
2017-05-15 10:59
#157

Visst gör det ont när illusioner brister…

"Så länge vi svenskar innerst inne visste att Sverige var ett underbart, fantastiskt land fick dumma utlänningar gärna kritisera det. Vi tyckte bara det var roligt. Att vi inte skrattar längre, att regeringen ägnar mycket tid och kraft åt att tillrättalägga Sverigebilden, visar alltså att vi själva mist illusionen om det underbara Sverige."---

Dan Korn i Axess magasin

[Carpinus]1
2017-06-06 09:06
#158

Historieprofessorn Lars Trägårdh skriver på SVT Opinion att en internationell trovärdighet kräver att man har ordning och reda på hemmaplan, och att den egna tilltron på nationalstaten har betydelse för att skapa förtroende från omvärlden.

När Reinfeldt som stadsminister säger  ”Ursvenskt är bara barbariet. Resten av utvecklingen har kommit utifrån” och Sahlin utbrister  ”Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ”töntiga” saker” underblåser det inte bara det nationella självföraktet, utan skadar även det internationella anseendet. I de flesta andra länder skulle det ses som svartmålning av den egna identiteten och politiskt omöjligt. Trägårdh skriver så här: 

"Dagens kriser kan kanske väcka vår slumrande historiemedvetenhet åter till liv och revitalisera vår förståelse av Sverige som ett samhällskontrakt där just medborgarskapet och nationalstaten är helt central.

Ett samhällskontrakt där plikt och rätt befinner sig i balans och insikt råder om att omtanken om världen i stort bara är möjlig om vi först värnar det egna landet.

I detta perspektiv är också etableringen av politikerveckan i Järva, i direkt anslutning till nationaldagen, ett tecken i tiden.

En markering att vad vi behöver idag är berättelser och ritualer som fångar och lyfter fram den medborgerliga patriotism som är en förutsättning för det internationella engagemanget, inte dess motsats." 

[Carpinus]1
2017-06-06 09:12
#159

#158 Dan Korn, rabbin i Manchester, är inne på samma tilltro till nationalstaten när han i dagens GP skriver: 

"Nationalstaten har oförtjänt dåligt rykte. Alla de överstatliga organisationer som tillkommit för att skapa internationell förbrödring, som FN eller EU, hade inte kunnat utföra något om de inte hade förlitat sig på nationalstaternas arméer, polis och rättsväsenden. Därför är nationen internationalismens förutsättning. Det är nationalstaterna som blivit demokratier. Det är vanligt att koppla samman nationen med krig, men krig har dessvärre följt mänskligheten sedan urminnes tider. De moderna nationalstaterna kännetecknas snarare av förmågan att lösa konflikter på fredlig väg. Det är därför folk flyr hit från andra delar av världen. Och det är därför vi måste försvara och vårda nationalstatens fortsatta existens och inse att kärlek till ens hemland inte behöver innebära hat till andra."---

[Carpinus]1
2017-06-23 08:11
#160

Helena Edlund, tidigare präst i Svenska kyrkan, ger inte mycket för Sveriges jakt på inflytande i skenhelig förklädnad:

"Det lät ju så bra! Den humanitära stormakten skulle befästa sin plats på världskartan, mångkulturens vinstkoncept skulle bevisas och landet bli en internationell förebild. Vi lyckades till och med mygla oss till en plats i Säkerhetsrådet."---

"Det vi idag ser är hur den humanitära stormakten står med rumpan bar. Vi var inte bättre, inte godare, inte mer osjälviska än så här. Vi formade gärna handhjärtan framför Expressens fotografer men gjorde ingen verklig insats utan egen vinning. Kärleken till medmänniskan var aldrig större än kärleken till oss själva."---

"All samhällspåverkan till trots har Sverige knappt börjat ana konsekvenserna av de senaste årens öppna hjärtan. The worst is yet to come och samtidigt krävs att vi inleder en smärtsam utvärderingsprocess för att – om möjligt – styra den knappt sjödugliga galären bort från de vassaste reven i horisonten. Någon angenäm resa lär det inte bli: Kapten får ropa sina kommandon med rumpan bar medan roddarna protesterar alltmer högljutt vid årorna och omvärlden muttrar ”vad var det vi sa?”.

Bon voyage."

https://detgodasamhallet.com/2017/06/22/med-den-humanitara-rumpan-bar/

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-13 08:12
#161

Precis som missionärerna som drog ut i världen för att omvända "hedningar" till kristen tro så fattar våra politiker att ett mycket gott verktyg i propagerandet för den egna tron är pengapåsen. Idag är det inte kristendomen som predikas, utan den svenska världssynen - "räck upp handen och håll med så får du en slant för att du är så duktig." Det för oss in på SIDA.

"Att biståndspolitik är en del av den utrikespolitiska verktygslådan är kanske inte allmänt känt, men i praktiken fungerar det så", skriver Johan Westerholm på ledarsidan.se. Han befarar att SIDA under Carin Jämtins ledarskap kommer att bli ytterligare politiserad.

Westerholm frågar sig, förmodligen retoriskt, om biståndet till Palestina kommer att frysas med tanke på att man där redan har en liknande syn på abortproblematiken som Trumpadministrationen. Westerholm:

"USA beslutade tidigare i år, rapporterar DN, att dra in allt bistånd till organisationer som stödjer eller erbjuder aborter. Sverige svarade med att öka på biståndet med ytterligare 200 miljoner kronor. Nu tar Sverige och biståndsmyndigheten Sida nästa steg, och fryser biståndet till organisationer som går med på USA:s krav. Men Sveriges biståndspolitik hänger inte ihop med den nya hårdare politiken och skarpa retoriken."---

"Kvinnors rättigheter till sin egen kropp är starkt begränsade på Västbanken och Gaza. Abort är i grunden förbjudet. Samtidigt med detta har Sverige ökat sitt bistånd till den Palestinska Myndigheten, PA, under mandatperioden."---

https://ledarsidorna.se/2017/07/kvinnors-rattigheter-absoluta-relativa-eller-opportuna/

[Carpinus]1
2017-09-03 14:03
#162

Paulina Neuding ser likheter mellan svenska makthavares krishantering och kritikkänslighet och den i totalitära samhällen. Neuding:

"Jag har nu ett antal gånger mött makthavare som använt sig av samma metod som Karin Wanngård. Den som pekar ut problem som är resultatet av svensk migrations- eller integrationspolitik avkrävs fokus på det positiva. Annars förolämpar man medborgarna. Annars kanske någon skulle kunna dra slutsatsen att man inte är ren i sitt hjärta. Kanske är man främlingsfientlig.

Därmed sällar sig Wanngård, liksom tidigare Stefan Löfven (S) och Erik Ullenhag (L), till en tradition som annars förknippas med auktoritära samhällen. Länder på nedgång beter sig på det sättet. I de forna kommuniststaterna betraktade man det som en förolämpning mot medborgarna att inte skriva om framstegen. Förskolorna, alla husbyggen, de stora infrastrukturprojekten. Varför vägrade förljugna västmedier att rapportera om det som gick bra? Ett hån mot vanliga människor.

Likaså i dagens Turkiet. Skulle turkiska politiker ha misslyckats?

Be turkarna om ursäkt."---

GP

[Carpinus]1
2017-09-07 12:48
#163

Nordeaflytten svider…

"Det värsta i detta är trots allt Sverige dalande ställning i Norden och världen. Vår kompetens sviktar. Flytten stämplar givetvis landet, trovärdigheten minskar. 

Regeringens politik famlar i en gråzon med drömmen om den svenska modellen och ökade skatter samtidigt som näringslivet ska stöttas och utvecklas. 

Nordeas flytt till Helsingfors visade att den strategin inte fungerar tillfredställande."

http://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/varst-ar-sveriges-dalande-stallning-/

[Carpinus]1
2017-09-18 19:19
#164

Stefan Löfven tänker erbjuda Trump hjälp med att fixa Nordkoreakrisen. Kan vi inte göra så att nordkoreanerna får Dan Eliasson som statschef så kan vi ta Kim Jong-Un som rikspolischef - sämre kan det väl inte bli?

[Carpinus]1
2017-10-22 14:44
#165

Katarina Barrling funderade i "God Morgon, världen" på P1 i morse över den "korrekta bild" av lyckoriket som vår kulturminister (!) vill skall kommuniceras till omvärlden, och varför Kjell Espmarks satir "Resan till Thule" blivit något av en hysch-hysch i det Sverige som hörs.

Hela krönikan kan läsas här.

[Carpinus]1
2017-12-05 15:57
#166

#71, #96, #125 m.fl. Margot Wallström har KU-anmälts och kallats till Utrikesutskottet med anledning av de uppgifter som framkommit om UD:s hantering av handlingar som rör den svenska kampanjen om en plats i FN:s säkerhetsråd. Vad döljer sig i den här kjökkenmöddingen? SLA:s ledarskribent hör till de undrande:

"Med budskapet om ”Mer öppenhet – som både mål och medel” fördes den kampanj som ledde fram till en svensk icke-permanent plats i FN:s säkerhetsråd 2017-2018. Det låter som ett vettigt tema. FN-organisationen behöver bli mindre korrupt och mer transparent.

Tack vare offentlighetsprincipen har vanliga svenska medborgare och journalister vittgående tillgång till myndighetsuppgifter. Sverige skulle alltså verka för att släppa in mer ljus i FN-mörkret.

Som framgår av Dagens Nyheters granskning av FN-kampanjen från våren 2016 och framåt skorrar budskapet dock tämligen falskt. Utrikesdepartementets agerande i kampen för en plats vid det runda bordet i FN-skrapan i New York utgör en provkarta på slarv, brister i rutiner men även aktiv mörkläggning. DN har också visat att regeringen har betalat för bjudresor till Stockholm för FN-ambassadörer som skulle rösta om den svenska platsen i säkerhetsrådet.

Nu kan DN (4/12) även avslöja att UD har undanhållit 900 sidor information om arbetet med att bli en del av FN:s säkerhetsråd genom att klassa det som arbetsmaterial."---

https://sla.se/debatt/ledare/2017/12/05/margot-wallstrom-med-moralen-pa

[Carpinus]1
2017-12-08 09:22
#167

"Utrikesdepartementet driver en kampanj med huvudbudskapet att Sverige behövs i säkerhetsrådet eftersom Sverige är så bra på transparens och demokrati, och gör samtidigt allt för att kringgå det svenska regelverket för denna öppenhet. Ibland blir det komiskt när ändamål tillåts helga medel. Om det nu inte går, som en del från utrikesförvaltningen säger i bakgrundssamtal, att tillåta full insyn ens i efterhand, av hänsyn till andra länder, kanske man inte alls ska ägna sig åt säkerhetsrådskampanjer."---

https://www.expressen.se/nyheter/det-har-ar-en-parodi-pa-socialdemokrati/

Expressens Torbjörn Nilsson upplever att UD:s smusslande med dokument om Sveriges kampanj för en plats i FN:s säkerhetsråd ingår i en tradition av Socialdemokratisk tystnadskultur.

Och visst är det märkligt när det undanhålls till vilka länder Sverige sålt sin själ och vilka åtaganden som ingår i förbindelsen. Säg att det bryter ut en storkonflikt om Jerusalemfrågan - hur kommer Sverige att ställa sig där? Vilka arabstater kommer att ringa Wallström och påminna om vänskapspakten? Ett inflytande och ett lyssnande öra i säkerhetsrådet kan komma att visa sig vara betydelsefullt! Kanske kommer svenskarna att tvingas inse till vilka vi kan ha  "sålt taskera"?

Jag vet att jag är den enda ropande rösten i den här tråden, men det kan jag leva med så länge jag anar att det här är en viktig fråga i ett land som försöker att hålla skenet uppe om sin "neutralitet"- eller det som återstår av den.

Dixi et salvavi animam meam.

Annons:
[Hayabusa]
2017-12-08 09:41
#168

#67 Nog blir man lite fundersam. Förhoppningsvis kommer alla papper på bordet så småningom. Eller inte…

[Carpinus]1
2017-12-19 11:32
#169

"Det är den svenska regeringen som har valt att nominera Åsa Regnér till jobbet som vice ordförande i UN Women."---

"FN-jobbet väntas tillsättas i januari 2018 och det är ännu inte klart att den svenska ministern får jobbet, men Margot Wallström menar att Sverige kommer att göra allt man kan för att hon ska få det.

– Med sin bakgrund skulle Åsa Regnér passa utmärkt till jobbet. Vi i Sverige behöver få inflytande över FN-systemet eftersom vi är en av de viktigaste finansiärerna och definitivt till UN Woman där vi är den allra största finansiären av dess verksamhet, säger Wallström."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/xR368G/aftonbladet-avslojar-regner-vantas-lamna-regeringen--for-fn

Då blir det väl ytterligare en trave hemligstämplade papper på UD när det skall utfärdas löften igen…

[Carpinus]1
2017-12-28 07:52
#170

"Människor världen över har presterat allt bättre i IQ-tester under 1900-talet. Men nu har forskaren James Flynn upptäckt ett trendbrott: i länder som Norge och Danmark har resultaten gått nedåt under 2000-talet. – Det är tydligt att alla skandinaviska länder har en fallande trend sedan 1995, säger James Flynn till tidningen Forskning & framsteg."---

"I Norge, Finland och Danmark har man förlorat i genomsnitt 0,23 IQ-poäng per år sedan 1990-talet. Det ger en kraftig effekt på sikt. Sverige saknar data från de senaste åren och är därför inte med i undersökningen, men enligt Flynn så borde resultaten vara snarlika de andra skandinaviska ländernas. – Det är tydligt att alla skandinaviska länder har en fallande trend sedan 1995.. Det verkar som att de faktorer som gjort att IQ har ökat har tappat kraften, säger han till tidskriften Forskning & framsteg."---

"Han tror att de skandinaviska resultaten kan vara början på en trend där västvärldens resultat är på väg att vända."--- (Se där - exportmöjligheter för IQ-nedsatta!)

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-iq-nivan-faller-i-skandinavien

Det känns symptomatiskt att landet med kanske mest undersökningar i världen saknar färska undersökningar i det här fallet…

[Carpinus]1
2018-03-02 15:37
#171

Turerna kring Sveriges kampanj för att få en plats i FN:s däkerhetsråd blir allt mer uppseendeväckande.

"Det osar katt om hemlighetsmakeriet på utrikesdepartementet.Var regeringens FN-kampanj allt för smutsig för att kunna bli offentlig?"---

Transparens var ett ledord när regeringen jagade en plats i FN:s säkerhetsråd. Sveriges arbete skulle karaktäriseras av öppenhet i syfte att "skapa förtroende" och "möjlighet till ansvarsutkrävande", lovade regeringen. De löftena skorrade falskt redan från början. Expressens ledarsida kunde exempelvis tidigt visa att biståndspengar användes för att betala resor till Sverige för FN-ambassadörer. Länge försökte dock UD förneka att detta var en del av FN-kampanjen.

Efter att Sverige fått sin plats i säkerhetsrådet har utrikesdepartementet fortsatt med hemlighetsmakeriet. Så sent som i oktober i fjol fick departementet kraftig kritik av justitieombudsmannen för att man struntat i att registrera och dröjt med att lämna ut handlingar som rör Sveriges kandidatur till FN:s säkerhetsråd. I veckan blev det även känt att UD försökt smussla undan en utvärdering av kampanjen. När riksdagen begärde att få ta del av den fullständiga versionen fick man bara slutsatserna, avslöjade DN. Något annat material fanns inte, enligt den S-märkta chefen för enheten för FN-politik."---

https://www.expressen.se/ledare/wallstrom-vad-doljer-du-for-oss/

"Ett enigt utrikesutskott begär ännu en gång att UD ska delge riksdagen hela utvärderingen, inte bara en del, av regeringens kampanj för en plats i FN:s säkerhetsråd. Utskottet anser sig bara ha fått ännu icke uppfyllda löften. - Intrycket av att det inte fungerar som det ska på UD förstärks. Det bygger på en bild om att det inte är ordning och reda på UD under Margot Wallström. Grundlagen ska följas, man kan inte göra lite som man vill, säger Jonas Jacobsson Gjörtler, moderat och vice ordförande i utskottet."---

"I förra veckan sade utrikesminister Margot Wallström (S), som svar på TT:s frågor, att utskottet var inbjudna till UD att ta del av "allt material", även det som UD betraktar som arbetsmaterial. Det finns inget att dölja eller att skämmas för, framhöll Wallström."---

Men de ledamöter som kom till mötet på UD i tisdags blev besvikna. - Jag hade förväntat mig att få se hela den Lindénska utredningen, men så blev det inte, säger Kerstin Lundgren (C)."---

"Margot Wallström säger på nytt till TT att utskottet ska få det de efterfrågar, inom kort."

TT

[Göstage]
2018-04-04 08:42
#172

Det svenska "kollektiva medvetandet" väcker uppmärksamhet i omvärlden. Hur kan "ett helt folk" så snabbt och till synes utan vånda vända på kappan? (Ett svar är väl en väldresserad press, som nu tillsammans med staten  strider för att behålla megafonväldet.)

"Oron över att fel bild sätts av Sverige är problematisk och tyder på ett grupptänkande som är utmärkande för vårt land", skriver gästskribenten och entreprenören Henrik Jönsson i en gästledare i GP.

[Göstage]
2018-04-23 10:49
#173

Den svenska kampanjen  för att upprätthålla den Sverigebild som man vill skall råda i omvärlden klingar tämligen falskt, anser Anosh Gashri i Dagens Samhälle.

"Nyligen uppmärksammades jag på en regeringssida, hanterat av Utrikesdepartementet på engelska, som bemöter vad som anses vara spridning av falska påståenden om Sverige och svensk migrationspolitik. ”Claims” ställs mot ”Facts”.---

"Det vi läst om klanvälden, hedersstrukturer, vittnen som inte vågar vittna i rätten, socialtjänstens kollapsliknande situation i kölvattnet av migrationskrisen, granatkastningar och skjutningar i gatumiljö, samt parallella rättsväsenden och utmaningar av statens våldsmonopol under de senaste åren matchar inte narrativet på sidan. Inget av det nämns ens. Är allt vi läst, i svensk och utländsk press, falska påståenden? Självklart inte."---

"Å ena sidan sägs att ekonomin går bra, å andra sidan får väljarna ena dagen se dokumentärer om hemlösa pensionärer och andra dagen läsa om växande underskott i välfärden. Detta samtidigt som Konjunkturinstitutet varnar för att skillnaderna mellan inrikesföddas och utrikesföddas möjlighet att få jobb är problematiska för svensk ekonomi och kan leda till höjda skatter. Å ena sidan har vi aldrig varit så trygga tidigare, å andra sidan kan vi inte undgå att märka ökningen av det grova våldet."---

"En gång i tiden talade Tage Erlander om de stigande förväntningarnas missnöje. Förväntningar på, men även tilltro till, en samhällsmodell. Idag vacklar själva tilliten till ett system som inte fullt ut förmår att leverera sådant som trygghet, rättssäkerhet, adekvat vård och fungerande skolgång.

Den misstro som växer härur bör varje ansvarig person, i dessa tider av ordning och reda och ansvarstagande, ta på allvar – på riktigt. Inga sajter i världen kan mota en inbiten misstro. Det borde regeringen lansera en webbsida om. Vad andra tycker och tror om oss är sekundärt. Örfila gärna er själva, men se då till att anseendet räddas på riktigt."

 https://www.dagenssamhalle.se/kronika/orfila-garna-er-sjalva-men-ta-ansvar-ocksa-21767

[Göstage]
2018-07-12 13:00
#174

"Socialdemokraterna har nu lanserat att de vill ha en offensiv europeisk socialpolitik. Förra året arrangerade Löfven ett toppmöte i Göteborg för att sätta fart på det arbetet. Kanske är omsvängningen ett uttryck för den svenska socialdemokratins självgodhet.

Övertygade om att andra länder beundrar den svenska modellen hoppas Löfven få exportera feministisk regeringspolitik till resten av Europa. När han upptäcker att det blir Sverige som tvingas anpassa sig till de stora ländernas uppfattningar, då är det för sent att backa. Storbritannien som en återhållande kraft i EU hade behövts även fortsättningsvis för att skydda den svenska regeringen från sig själv."

Karl Sigfrid i GP

Håll ut världen! Om två månader kan vi ha en ny regering, och om fem månader lämnar vi säkerhetsrådet.

Annons:
[Göstage]
2018-12-25 09:40
#175

Frågor till Ylva Nilsson, författare till en ny bok om svensk EU-politik:

"Hur ser den (svenska) självbilden ut?
- Att vi är lite bättre än alla andra, lite duktigare. Att vi har haft fred och välstånd beror helt enkelt på att vi är smarta och arbetsamma. Vi har byggt ett väldigt fint land, absolut, men vi har ju haft tur i det. Vi var ett av få länder i Europa som inte var fullständigt sönderbombat efter andra världskriget. Men det där har vi inte tagit in i vår självbild. Eftersom vi tycker att vi är lite märkvärdigare, bedömer vi hela tiden EU-samarbetet som rätt så onödigt, det kostar och det blir lite jobbigt att ändra saker."---

"Till sist, vad beror det på att Sverige är så entusiastiskt över FN, men så skeptiskt till EU?
- Det är otroligt slående att regeringen skryter om hur mycket pengar vi lägger på FN, där vi ju inte egentligen får något tillbaka. EU däremot, där vi får fördelar direkt och till och med pengar tillbaka, där vill vi inte lägga en krona. - Om min teori stämmer - att Sverige känner att vi är så bra så vi behöver inte resten av världen - då är det lättare att hålla på och leka i FN, man kan sitta där och hålla tal och vara för miljö och alla goda saker. Men i EU får ens handlande direkta konsekvenser, det är bindande beslut och nästa dag åker du på att faktiskt genomföra beslutet. Det är en stor skillnad."

https://www.expressen.se/ledare/ledarsnack/eu-experten-i-bryssel-garvar-man-at-sverige/

kamera0710
2018-12-25 11:33
#176

#175 När det gäller exempelvis EMU tror jag att vi kan vara tacksamma över att svenska folket sade nej. Men det där om ålen låter skrattretande, utan tvekan. I övrigt tycker jag att den intervjuade personen är för svepande i snacket om nejsägandet. Ett nej till något innebär alltid ett ja till något annat.

LBB
2018-12-25 12:15
#177

#176  hm.. hur mycket har Tyskland tjänat på EMU medlemskapet? Man har väl aldrig haft en så stark exportekonomi.

Och Sverige är så som Tyskland ett exportland av bla högteknologi.

Det är inte otänkbart att vi kunnat tjäna lika brå på medlemskapet.

Allt detta sker naturligtvis på "grisländernas*" bekostnad

*=Länder som halkar efter pga av att man har en för högt värderad valuta. (Grekland, Italien, Spanien med flera)

kamera0710
2018-12-25 14:39
#178

#177 #Ja, en del av de astrologer som går under epitetet ekonomer gör väl den bedömningen. Andra inom samma gebit gör motsatt bedömning. Ofta är det väl ungefär lika tillförlitligt som att gå till spågumman på ett kringresande tivoli.

[Göstage]
2019-03-30 08:58
#179

Henrik Jönsson om bilden av Sverige.

https://www.youtube.com/watch?v=MlhLcckRF74

[Hayabusa]
2019-03-30 10:24
#180

#179 Mycket bra👍

[Göstage]
2019-06-04 12:43
#181

#90 #167 "Utrikesminister Margot Wallström (S) kritiseras nu för tredje året i rad av riksdagens Konstitutionsutskott (KU) för att gömma undan allmänna handlingar som är offentliga. Den här gången gäller det utvärderingen av FN-kampanjen för en plats i FN:s säkerhetsråd."---

https://www.dn.se/nyheter/politik/ku-kritik-mot-wallstrom-for-gomd-FN-rapport/

Så var det inget mer med det…

Annons:
[Göstage]
2019-09-06 16:37
#182

Margot Wallström lämnar posten som utrikesminister. "Vi har spelat i utrikespolitikens högsta liga", skryter den avgående utrikesministern när hon själv formulerar sitt politiska eftermäle. Hur mycket denna plats i högsta ligan kostat kommer vi väl aldrig att få veta…

”Att vara utrikesminister är ett av de viktigaste och mest meningsfulla uppdrag man kan ha. Under fem år har vi spelat i utrikespolitikens högsta liga. Vi var det första land i världen som lanserade en feministisk utrikespolitik. Vi blev invalda i FN:s säkerhetsråd, där vi under två år var djupt engagerade i arbetet för fred och säkerhet”, skriver hon och fortsätter: ”Jag lämnar regeringen, men jag tar med mig mitt engagemang. För jämlikhet och jämställdhet. För demokratin, friheten och freden. För en kärnvapenfri värld.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/margot-wallstrom-avgar

[Hayabusa]
2019-09-07 10:58
#183

#182 Rätt Värdegrund ❤️

[Göstage]
2019-09-16 14:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

"Nationell anknytning och stolthet måste dock särskiljas från nationell chauvinism: övertygelsen att ens eget land skulle vara bättre än andra. En sådan uppfattning eroderar tvärtom solidariteten, tilliten och det politiska engagemanget. Det är psykologiskt förståeligt. Nationell chauvinism handlar ju inte egentligen om hur starkt man upplever sin egen grupptillhörighet. Snarare utgörs det av ett omdöme om andra, att de skulle vara sämre än man själv och ens landsmän", skriver Gina Gustavsson, docent i statskunskap vid Uppsala universitet, i en essä på Kvartal.

https://kvartal.se/artiklar/svenskhet-ar-mer-an-en-invandringsfraga/

"Snarare utgörs det av ett omdöme om andra, att de skulle vara sämre än man själv och ens landsmän" - den dagen det går upp för svenska folket att Socialdemokraterna är vida mer storsvenska än de Sverigedemokrater de försöker hålla kort kommer vår bild av oss själva som folk och synen på  Socialdemokratin som rörelse att förändras. För vad är det som driver de svenska företrädarna i omvärlden, annat än att predika att vi är ljusbärarna - det är vi som har lösningarna och bör gå i täten?

[Göstage]
2019-09-19 09:02
#185

Karin Pihl har på ledarplats i GP en hypotes om att den svenska internationella självupptagenheten beror på bristande historieundervisning i våra skolor.

"Precis som människan behöver en geografisk plats att leva på, och förstå hur den hänger ihop med övriga världen – Göteborg ligger i Sverige, som ligger i Norden, i norra Europa – behöver människan en plats i tiden, och förstå hur den hänger ihop med historien.

Detta kunskapsvakuum har i sin tur gjort oss mer oförstående inför andra människor och andra kulturer. Den svenska nationella självupptagenheten är ett resultat av det här: "Vadå, va? Vill inte andra länder vara som Sverige?" Vi har en tendens att enbart se världen genom en politisk, dömande utgångspunkt (”de har inte kommit lika långt som vi”), och uppvisar därför en häpnadsväckande oförmåga att förstå att det inte bara är radikaliteten hos dagens politiker, utan också historien, som formar samhället. Också vårt eget.---

https://www.gp.se/ledare/ett-folk-utan-historia-är-ett-dumt-folk-1.18341370

[Göstage]
2019-10-12 07:46
#186

Nu skall även den svenska klimatmodellen exporteras till en väntande omvärld. Men hur skall det finansieras?

”Vi behöver en klimatomställning i Sverige och vi vill exportera den. Då måste vi kunna finansiera det.” Så säger näringsminister Ibrahim Baylan (S) om beslutet att Svensk Exportkredit kan börja finansiera omställningsprojekt även i Sverige. Tidigare har de bara gjort det utanför landet."--- 

"Näringsministern säger att den svenska industrin vill ställa om: – Men många gånger kan det bli problem med finansieringen. Så det här handlar om att skapa förutsättningar för svensk industri att utvecklas på hemmaplan, sedan ta sig ut i världen och hjälpa till med omställningen globalt samtidigt som det blir jobb och tillväxt på hemmaplan, säger Ibrahim Baylan."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lan-till-exportforetag-aven-for-satsningar-i-sverige

Upp till toppen
Annons: