Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1181 ggr
[Carpinus]
2015-10-16 11:08

Vänsterpartiet får smaka egen medicin?

Innan SD:s tillkomst satt Vänsterpartiet längst ner på hackordningen för riksdagens högstahönspinnar. Numera verkar man ha förträngt det- man deltar ju själva med liv och lust i jakten på de nya mindre önskvärda. Fast nu kanske man får maka sig till en lägre pinne igen? Aftonbladet skriver: 

"Flyktingförhandlingarna mellan regeringen och Alliansen kan äventyras – av Vänsterpartiets medverkan. Enligt Aftonbladets källor finns en irritation bland de borgerliga över att även Jonas Sjöstedts parti får vara med bakom stängda dörrar.

– Om Löfven menar allvar måste han göra sig av med V, säger en källa i Alliansen."---

Annons:
thenameless
2015-10-16 11:12
#1

Låter bara som alliansens vanliga vänsterskräck som kommer fram igen?. Hade sossarna varit ett vänsterparti hade de velat få ut dem med

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Carpinus]
2015-10-16 11:29
#2

Kanske en nyttig påminnelse för Sjöstedt om vardagens realiteter, efter att han i partiledardebatten häromdagen stod och skroderade som om han ingick i regeringen. "Vi kommer att göra det vi har lovat", "Jag är stolt över att vi äntligen lägger fram en budget som är feministisk." o.s.v. (Hade inte V gjort ett eget budgetförslag?)

Tyckte nog att Löfven skruvade lite besvärat på sig när han gjorde det efterföljande inlägget…

thenameless
2015-10-16 17:41
#3

Det är för <tt det är så starka högervindar i Sverige idag att Löfven är rädd att förlora ännu fler röster om han sammankopplas med det enda socialdemokratiska partiet i Riksdagen. Ordförande Person var likadan. 

Däremot har ju S-MP fått igenom de flesta av sina förslag med hjälp av  V. Så V har ju hjälpt till mer än de någonsin kommer att få cred för.

Tycker du att SD behandlas orättvist av de andra partierna?

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[Carpinus]
2015-10-16 19:16
#4

#3 Det är ju inte bara Persson och Löfven som hållit distans till V, hatkärleken mellan S och V går som en en "röd tråd" genom den politiska historien. Socialdemokratin har varit beroende av V, och många sossar har i "gengäld" taktikröstat på VPK/V och hållit dem kvar i riksdagen  i flera val. Jag har själv röstat på VPK av det skälet några gånger, i forntiden…

Om SD behandlas orättvist är svårt att säga, däremot kan man väl säga att de inte behandlas som övriga i umgänget partier emellan - på riksplanet. Ute i landet dit partipiskorna inte alltid når är det inte fullt samma beröringsskräck.

Zepp
2015-10-16 19:42
#5

Om SD övergav och visade i praktiken att de övergivit sitt nazistiska ursprung så tror jag de fick större inflytande inom riksdagen!

Till att börja med kan de överge sin invandringspolitik!

När de har gjort det och visat det i praktiken så tror jag dels att de tappar väljare, dels kan kompromissa med flera andra partier!

Det krävs knappast någon raketforskare eller politisk expert för att förstå problematiken och att det handlar om SDs nazistiska ursprung.. och nuvarande politik!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2015-10-16 20:40
#6

#4 "många sossar har i "gengäld" taktikröstat på VPK/V och hållit dem kvar i riksdagen  i flera val. Jag har själv röstat på VPK av det skälet några gånger, i forntiden…"

Varför kändes det viktigt att hålla VPK kvar i riksdagen? Var inte S tillräckligt vänster eller fanns det några specifika frågor som S inte drev? 

"Om SD behandlas orättvist är svårt att säga, däremot kan man väl säga att de inte behandlas som övriga i umgänget partier emellan - på riksplanet. Ute i landet dit partipiskorna inte alltid når är det inte fullt samma beröringsskräck."

Kan det bero på att kommunal nivå är oerhört mycket närmare verkligheten och där gäller det att faktiskt få något gjort. De högsta parti-ideologiska hästarna måste väl lämnas kvar i stallet?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Carpinus]
2015-10-16 20:49
#7

#6

  • Det var väl för sossarna då som det varit för de borgerliga på senare år. S-väljare röstade på VPK för att inte rösterna på dem skulle vara bortkastade (p.g.a. 4%-spärren), de blå har taktikröstat på KD för att hålla dem kvar i riksdagen. (Fast enbart av det skälet var det nog inte som jag röstade på VPK- jag var ung och röd på den tiden… 😞)

  • Javisst är det väl så att samarbetet är annorlunda på kommunnivå. Prestigen kanske är mindre där?

Zyperior
2015-10-17 09:50
#8

#5 Det är ju tack vare invandringpolitiken som SD är för som de får det väljarstödet de får idag. Ska de göra som alla andra partier och strunta i sina väljare menar du?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
2015-10-17 19:28
#9

"Om SD övergav och visade i praktiken att de övergivit sitt nazistiska ursprung så tror jag de fick större inflytande inom riksdagen!" Det är tydligen öppet att säga att SD har ett nazistisk ursprung utan att på något sätt ta hänsyn till vad paritet står idag.

Jag har precis som Caprinus röstat på V i flera val för att dessa skulle hålla sig kvar i Riksdagen. Jag har också varit aktiv och förtroendevald inom S. Men det S finns inte längre som jag gick med i 1976. Det S som finns är ett S som ser till medelklassen och dess väljare inte till arbetarklassen eller dess  barn.  SD ser att invandringen går överstyr därför började jag rösta på dem Efter att ha läst i partiprogrammet gick jag med i partiet och har träffat många gamla S-vänner vill jag lova. De andra partierna har målat in sig i ett hörn och vet inte hur de ska ta sig ut.

Jag är INTE nazist eller fascist inte heller rasist. Men jag inser att våra gemensamma egendomar inte räcker till hela världen.

Dessutom så är det så att alla partier inser att kommer det ytterligare ett parti och tar röster så blir de själva mindre så att kalla SD för rasistiskt är ett bra grepp tror de. I själva verket så gräver de sin egen grav.

thenameless
2015-10-18 03:27
#10

Sverige har blivit kallt, Egoismens tidevarv närmar sig sitt Zenit….

Vänsterpartiet var ju som ni vet en gång Socialdemokraternas ungdomsförbund. Det kom ju fram ur historiens dunkel nu iom SDs brytning med sitt ungdomsförbund, av samma skäl båda radikaliserades.

Jag tror inte på politiken längre, De flesta politiker är lögnare och kappvändare som säger och gör vad som helst för att få röster inom sina riktlinjer.

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

[helga21]
2015-10-18 10:48
#11

Vänsterpartiet var INTE S ungdomsförbund. Vänsterpartiet bildades mycket senare. 1921 bytte partiet namn till Sveriges kommunistiska parti

https://sv.wikipedia.org/wiki/Socialdemokratiska_Ungdomsf%C3%B6rbundet

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4nsterpartiet

Huygens
2015-10-18 12:17
#12

#11 Från länkarna:

"Förbundet var Sveriges socialdemokratiska arbetarepartis ungdomsförbund fram till 1917 som därefter grundade Sveriges socialdemokratiska vänsterparti (nuvarande Vänsterpartiet) och blev dess ungdomsförbund, som idag heter Ung Vänster."

"Vänsterpartiet bildades 1917 av vänsteroppositionen inom Socialdemokraterna samt hela dess ungdomsförbund."

[helga21]
2015-10-18 14:57
#13

S hade två ungdomsförbund. Men det var inte ungdomsförbundet som bildade nuvarande V utan det var partiet.

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-19 08:28
#14

#0 Ett blad i sjuklövern slokar - Vänsterpartiledaren Jonas Sjöstedt är upprörd för att en statssekreterare har regelbundna möten mellan regeringen och alliansen i EU-frågor dit vänsterpartiet inte är inbjudna.
"Här är det ju systematiskt så att man har en hemlig klubb, där några får vara med och andra inte", säger Sjöstedt.

Zepp
2017-01-19 19:49
#15

Mm.. SAPs våtaste dröm är att spräcka Alliansen och regera med stöd av C och L!

Antingen med dem i regeringen eller som stödpartier, det har funkat förut och dessutom kanske varit något av det mest fruktbara i Svensk modern politik.

Det finns lixom två statsbärande partier.. SAP och M.. numera är SD oxå ett parti som gör anspråk på att  axla den manteln.. dock så är de fortfarande ett oprövat kort.. oså har de fortfarande en massa löss i sin fana som behöver rensas bort innan andra partier kan lita på dem.

Summa summarum.. MP har hitintills varit att lita på, (för SAP) dock så förlorar de medlemmar och antagligen sina riksdagsplatser nästa år?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

gruvel
2017-01-19 21:01
#16

#15 Tips vilt bara efter Moderatledarens nya utspel, vi får 2018 en regering med S, MP (som knappt klarar sig kvar), L och C.  med (dolt) stöd av V.  M minskar. Kan det nya partiet Medborgerlig Samling nå 4%? Brukar väl inte gå i premiären. De kan ta röster från M och SD. KD?

Upp till toppen
Annons: