Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 6856 ggr
72mm
10/17/15, 1:42 PM

Vart tog de apatiska flyktingbarnen vägen?

Ber att få påminna om den här historien. Det är ett utmärkt exempel på hur svensk media idag misslyckas fullständigt med att rapportera fakta eftersom den politiska agendan kommer i vägen.

Pådraget om de "apatiska" flyktingbarnen var enormt, alla kritiska röster tystades effektivt genom de vanliga anklagelserna om rasism, antiziganism och främlingsfientlighet. Massvis med PUT delades ut på felaktiga grunder. Sanningen hade inte en chans. 

Så, när nyheten inte sålde längre så försvann både fenomenet och rapporteringen om det. Nu kan det vara dags igen, enl. Elisabet Höglund;  

unvis.it/www.expressen.se/kronikorer/elisabet-hoglund-darfor-slutade-jag-pa-aktuellt

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Huygens
10/17/15, 1:49 PM
#1

Jag frågade samma sak här, för det var mystiskt att det blev tyst.

http://politik.ifokus.se/discussions/4f70850488f4727c310068bf-apatiska-flyktingbarn?participating-6#48

Fillifjonkan60
10/17/15, 1:55 PM
#2

#0 Lite lustigt för jag och en vän diskuterade just det för ett tag sen och undrade var alla apatiska barn tagit vägen.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
10/17/15, 2:36 PM
#3

Vi är tydligen flera som grubblat över det här, senast häromdagen funderade jag över hur det här kunde blossa upp på kort tid i vårt land, för att så småningom bara försvinna ur diskussionen. Verkligen besynnerligt!

72mm
10/17/15, 3:05 PM
#4

Alla förstår nog varför det blev tyst. Det enda "mystiska" i historien är de punkter som Elisabet tog upp; 

_En lång rad märkliga iakttagelser gjordes:
1. De asylsökande barnen gick in i sitt apatiska tillstånd direkt efter det att familjerna fått avslag på sina asylansökningar.
2. De sjuka barnen blev i flertalet fall friska, så fort föräldrarna beviljats permanent uppehållstillstånd i Sverige.
3. Fenomenet uppgivenhetssyndrom bland flyktingbarn var helt okänt i länder utanför Norden (läs Sverige).
4. Det mycket stora antalet apatiska flyktingbarn.
5. Epidemin följde hela tiden samma mönster.
_

6. Flertalet familjer saknade identitetshandlingar, något som gjorde, att ingen visste, om de apatiska barnen var föräldrarnas biologiska barn eller ej. DNA-prover fick inte tas, eftersom det ansågs integritetskränkande. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

vallhund
10/17/15, 8:14 PM
#5

#4 Hur vore det med lite källor? Mig veterligen tillhör inte GB/UK Sverige.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

72mm
10/17/15, 9:03 PM
#6

#5 Punkterna var bara fräckt citerade ur Höglunds text. Det är hon som påstår detta. Hon var reporter på SVT Aktuellt och vittnar själv om svårigheterna med att få till en balanserad rapportering i frågan. Hon anger detta som en bidragande orsak till varför hon slutade på Aktuellt. 

Det är upp till dig att själv vara källkritisk och väga hennes påståenden.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zepp
10/18/15, 12:36 PM
#7

Man hör inget om Apatiska flyktingbarn längre för att det var och har alldrig varit något konstigt!

Det konstiga var snarare att det uppstod en debatt,, med främlingsfientlig agenda.. när både kunskap och vetenskap kände till problematiken sedan länge!

https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19031/2013-4-5.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
10/18/15, 12:46 PM
#8

"en debatt med främlingsfientlig agenda" 😃

Så själva debatten var alltså främlingsfientlig? Jag måste säga att du går från klarhet till klarhet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
10/18/15, 12:54 PM
#9

Mm.. det mesta tyder på att främsta symptom var främlingsfientlighet, dvs det handlar mer om fobi!

Speciellt iomed det som drabbade flyktingbarnen var det samma som drabbar en del svenska barn som lever i dysfunktionella familjer, har blivit utsatta för trauman, osv!

"Fenomenet apatiska barn är inte nytt. Det nya är den stora anhopningen av fall bland asylsökande i Sverige och att tillståndet är kroniskt. Detta konstaterade man på ett seminarium anordnat av Svenska barnläkarföreningen och dess arbetsgrupp för flyktingbarn i samarbete med Barnhälsovården, Akademiska sjukhuset i Uppsala. Man diskuterade om de apatiska barnen ska behandlas i öppen eller sluten vård. För svenskt vidkommande är problemet att det saknas vetenskapliga studier av behandling i öppen vård. Socialstyrelsen har hörsammat seminariets önskemål om riktlinjer för diagnos och behandling, och ett expertmöte kommer att sammankallas."

http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=879

Du vet det jag fundilerar mer på är hur man skall behandla fobier hos vuxna.. ett försvårande faktor är i så gott som samtliga fall är att de förnekar sin sjuka!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
10/18/15, 1:27 PM
#10

Ja, det var ju åndå för väl att det var så lätt att bota åkomman. Man bara beviljade PUT till föräldrarna så var det fixat. Om det ändå var så enkelt att bota andra "epidemier"… 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
10/18/15, 1:35 PM
#11

Men man kämpar fortfarande med den grasserande fobi-epedemin.. och man har fortfarande ingen bot för detta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
10/18/15, 2:52 PM
#12

Och det var smittsamt också.  I en stad i Sverige drabbades alla på samma gata.

[Nomen Nescio]
11/17/16, 8:23 AM
#13

Nu rapporterar TT fall av uppgivenhetssydrom (barnapati).

Annons:
Zepp
11/17/16, 7:24 PM
#14

Iallafall.. lyssnade på ett radioprogram när jag ändå stod i köer till jobbet.. iomed att helt plötsligt har det blivit mörkt och regn!

Hur som helst.. epedemin av barnapati verkar ha ökat… med allt fler flyktingar från krigsdrabbade områden? 😮

Hur var det nu igen,, det drabbar främst barn i en viss ålder, (en jävligt viktig ålder, cirka 7-12, där man går från barn till att anamma allt mer och förstå vuxenvärlden)!

Symptomen är på inget sätt okänt.. problemet är snarare att vi undvikit den diagnosen, som är vanligare i andra länder.. främst då iomed att vi lever i ett perfekt samhälle!🤔

Apatiska barn är knappast något vi har brist på, fast vi har valt att sortera in dessa i andra begrepp, tex bokstavsbarn.. för det är ju inga fel på vårt samhälle/familjekonstelationer!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JonasDuregard
11/17/16, 7:48 PM
#15

#0 Har du läst Gellert Tamas bok om härvan? http://deapatiska.se/

Vad menar du med att fenomenet försvunnit?

Att det inte rapporteras om det längre är kanske inte så konstigt. Vad skulle rapporteringen handla om? Var ligger nyhetsvärdet?

Tjeja
11/17/16, 9:32 PM
#16

Det märkligaste av allt är väl att fenomenet inte uppträtt i länder där det var svårare att få asyl av "humanitära skäl" på samma sätt som här..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
11/18/16, 6:52 AM
#17

#16 Hur kan du vara så säker på att det var så det hängde ihop?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tjeja
11/18/16, 6:51 PM
#18

#17 för hade det förekommit i andra länder också skulle de journalister os v som gjorde en grej av det att hänvisa till fall, resultat o s v ifrån andra länder också för att styrka sina ideer. Men de hade inte många andra fall från andra länder att använda sig av eller hänvisa till som förklaring till att detta är ett känt fenomen som okunniga Sverige var tvungna att ta på allvar. Det var bara England typ.

Hade det funnits i länder med hårdare asylregler så skulle de ju förstås varit fler fall där än här.

Dessa barn har blivit utnyttjade och misshandlade närmast till döds av folk och familjer som inte hade anledning att stanna egentligen.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
11/18/16, 7:34 PM
#19

Eh, symptomet/begreppet är knappast okändt,, det som förvånat sk utlädsk expertis är snarare att det inte varit ett berepp/symptom tidigare i sverige!

För utomlands, utan sk flyktingar så är det välkändt och handlar om barn som utsätts för stress/trauma.. i en viss ålder, som de inte är mogna nog att hantera!

Men här så har vi ju inga samhällsproblem/dysfunktionella familjer, och så är bokstavsbarn i princip en svensk uppfinning.. utan särskildt stort vetenskapligt stöd!

Det är till stora delar en sk svensk uppfinning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Magi-cat
11/19/16, 9:17 AM
#20

Sten Lundqvist vid BUP:s specialenheter, Stockholm: (min markering i texten)

Ett mycket stort antal av dessa barn har en bakgrund som innehåller traumatiska händelser – såväl i hemlandet som under vägen till Sverige och i Sverige.«"

"Hur är det då med »manipulationshypotesen«? Vi har inom Stockholms barnoch ungdomspsykiatri vårdat ett 80-tal apatiska barn sedan 2005. Drygt hälften av dessa har haft uppgivenhetstillstånd av allvarligaste grad och vårdats inom ramen för en vårdkedja för vilken jag är ytterst ansvarig. Bland dessa barn har vi inte identifierat ett enda fall av manipulation, förgiftning etc"

Att barnen skulle kunna spela sjuka under så lång tid avfärdar han också, liksom att det skulle röra sig om ett epidemiskt utbrott av Munchhausen by proxy. 

Vad beror det då på? I det enskilda fallet kan man förstå, men Lundqvist säger att det är svårt att förstå anhopningen, men att vi måste vara ödmjuka inför det vi inte förstår:

" Jag kan inte förklara det. Men den förståelse jag letar efter innefattar ett komplicerat systemiskt samspel mellan en rad faktorer av olika slag. Här måste rimligen inbegripas sociala förhållanden såväl i hemlandet som i Sverige, asylpolitik, asylprocess, traumatisering av olika art och grad, psykologiska belastningsfaktorer av andra slag hos barn och föräldrar, effekter av långvarig stress, familjedynamiska aspekter etc. Det blir mer meningsfullt att tala om uppkomstbetingelser och ackumulerade och interagerande påfrestningar snarare än orsak. Och när vi fortsätter att försöka förstå hoppas jag på mindre tvärsäkerhet och mer ödmjukhet inför att vi faktiskt inte begriper. Det gäller att stå ut och leva med att vi inte till fullo förstår i stället för att dra förhastade slutsatser, slutsatser som vid närmare granskning visar sig inte hålla."

http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/6/6532/LKT0716s1247_1248.pdf

"Regeringens egen utredare spred vandringssägner om att barnen minsann var uppe och åt på nätterna när ingen såg. Utredarens enda namngivna källa till att de sjuka barnen simulerade hette Thomas Jackson, och var en psykiater som aldrig behandlat något »apatiskt« barn. Han gick senare med i Svenskarnas parti."

http://www.dagensarena.se/opinion/malena-rydell-ensamkommande-ar-2010-talets-apatiska-flyktingbarn/

Det är fruktansvärt och okunnigt att flyktingbarn - barn! - fortfarande misstänkliggörs och blir politiska slagträn. Samtidigt ökar åter antalet och nu gäller det ofta de ensamkommande barnen, som inte ser någon framtid eller utväg när ska utvisas. Är det så konstigt att det utlöser stressreaktioner? Tänk er in i deras situation, bara en stund…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Aniara14
11/19/16, 1:32 PM
#21

#20 "Samtidigt ökar åter antalet och nu gäller det ofta de ensamkommande barnen"

Jaha, du menar dom stackars små ensamkommande "flyktingbarnen" i åldern 18-40 år? Som blir jättearga när dom inte får dyra märkeskläder och nya mobiltelefoner av senaste modell, eller inte får använda internet lika mycket och ofta som dom skulle önska? Eller när personalen på boendet inte skyndar iväg tillräckligt snabbt och köper rakningsutrustning och medicin mot åldersbetingat håravfall åt dom?

Ett av dom stackars små "flyktingbarnen" hittade visst på lite annat "skoj" att roa sig med medan han väntar på att få PUT, Permanent Uppehållstillstånd:

"Våldtog utvecklingsstörd flicka"

"Mannen har bott på ett hem för ensamkommande flyktingbarn i Linköpings kommun. Via internet kom han i kontakt med en flicka som ännu inte fyllt 15 år och som har en lindrig utvecklingsstörning som gör att hon har en mognadsnivå som motsvarar mellan nio och tio år."

"Enligt en åldersbedömning som gjorts utifrån röntgenbilder av tänder, handskelett och nyckelben är den bästa skattningen att mannen är 23,6 år gammal."

Jag såg också för nåt år sen en insamling på Facebook av kläder och skor till ensamkommande flyktingbarn, och det stod att skorna skulle vara i storlek 40-45. Väldigt vilka stora fötter dom söta små ensamkommande "flyktingbarnen" har, eller hur?

Dessutom är det ju mycket märkligt hur ofta både deras föräldrar och en hel drös med släktingar plötsligt återuppstår som genom ett mirakel så fort dom stackars ensamma "barnen" fått sitt eftertraktade PUT…

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Zepp
11/20/16, 5:45 PM
#22

#21

Fast det där gäller väl även svenska barn mellan 18-40?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Tjeja
11/20/16, 7:23 PM
#23

Vill bara påminna om att "anmäl" - länken inte är en "ogilla-knapp" utan skall endast användas till att anmäla inlägg som bryter mot reglerna!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Magi-cat
11/20/16, 7:58 PM
#24

#23 I så fall undrar jag vad som måste till för att i era ögon bryta mot reglerna, när t.ex. #21 får vara kvar ostört!

Fastän det handlar om några av de allra mest utsatta, barn!, svårt traumatiserade barn!, är det tydligen ok att vräka ur sig osakligheter och obehagliga främlingsfientliga floskler!

Ja, ogilla, kraftigt ogilla, och ja, jag har klickat på anmäl!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
11/20/16, 9:13 PM
#25

#23 Finns det någon regel om att hålla sig till ämnet? (Tänker på #21)

Det finns väl flera andra trådar om bredare diskussion runt ensamkommande barn och så vidare?

Tjeja
11/20/16, 9:14 PM
#26

#24 Tack för att du är ärlig och står för det du gjort! 🙂

Nu är det så att Politik i fokus är till för att debattera olika politiska åsikter, även obekväma sådana! Jag ser inget i inlägget som bryter mot lagen, inga personpåhopp eller något annat som strider emot skrivreglerna på detta forum. Inlägget får därför kvarstå.

Skall vi hålla oss till att begränsa tillåtna åsikter kommer den politiska debatten gå från levande och engagerande till enbart inbördes ryggdunk och beundran. 

Den här sidan är till för alla politiska inriktningar utan att kväva obehagliga åsikter. Jag och även Vanja tror att en öppen debatt gör mer nytta och avslöjar mer än att kväva åsikter och röster gör.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zepp
11/26/16, 12:10 AM
#27

Jag vill fortfarande ha svar från #21 om hur vi skall hantera de "apatiska svenskarna" mellan 18-40, som alldrig ens ansträngt sig för att komma in på arbetsmarknaden!

De utländska kan vi väl alltid utvisa till Kabul och Mogadishu.. problemet är nog snarare att vi har allt för många som är svenska!

Alla kan lixom inte jobba på Mc Donalds!

Även där ställs krav!

Vi har fucking brist på kvalificerad arbetskraft i det här landet.. det är Polacker/Balter som allt mer bygger våra bostäder!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Tjeja
11/26/16, 1:09 PM
#28

#27 För att inte tala om de apatiska svenskarna mellan 40-65 som inte heller fått en chans tillbaka till en normal vettig anställning efter att ha förlorat ett jobb till att börja med..😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

72mm
9/23/19, 7:24 PM
#30

Av ren nyfikenhet:  Vallhund, Zepp, Jonas; har ni på något vis ändrat uppfattning i den här frågan, eller tror ni fortfarande att de "apatiska" barnen var apatiska och att de "ensamkommande barnen" var/är vare sig ensamkommande eller barn?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
10/3/19, 12:05 PM
#31

Gellert Tamas bemöter i dagens DN kritiken, tyvärr bakom betalvägg. Sedan får vi väl se om det kommer fram mer.

"I min replik i DN på Filters text ’Ohörda rop’ (1/10), om de två i dag vuxna personer som berättar hur de som barn utsattes för grova övergrepp av sina föräldrar, med syfte att via barnens påstådda sjukdom få uppehållstillstånd, konstaterar jag: ’Varje övergrepp på ett barn från vuxenvärlden är ett övergrepp för mycket.’

Detta återger magasinet Filters redaktör Mattias Göransson och reporter Ola Sandstig, i sitt svar i DN (2/10), på följande sätt: ’Nermin och Anahit har blivit misshandlade och misstrodda, och nu fullbordas kränkningen genom att Tamas utmålar dem som undantag som ljuger om sina erfarenheter.’

Filters sätt att handskas med texter och citat framstår här i all sin tydlighet."

"Sedan 2000-talets början har cirka tusen barn diagnostiserats med olika grader av uppgivenhetssyndrom. Tidskriften Filter har, efter 18 månaders letande, hittat två fall av manipulation. Det är två promille.

Huvudproblemet är och förblir att Filter utifrån dessa två fall på individnivå drar generella slutsatser på gruppnivå. Och att tidskriften dessutom förtiger, förvrider och förvränger all fakta som går emot den egna tesen."

https://www.dn.se/kultur-noje/gellert-tamas-jag-har-tecknat-hela-bilden-om-de-apatiska-barnen/

[Hayabusa]
10/3/19, 2:56 PM
#32

"Recensenterna var överlag imponerade och trodde att Tamas gjort en grundlig genomlysning.  Den kritiskt tänkande läsare som själv gjort eftersökningar skulle däremot fattat misstankar. Välkänt och inte alls unikt fenomen? Tveksamma påståenden. En forskningsöversikt som fanns publicerad när Tamas skrev sin bok hittade ingen publicerad fallbeskrivning med apatiska flyktingbarn utanför Sverige och beskrev den kraftiga koncentrationen av fall till just Sverige som ”remarkabel”."

www.dagenssamhalle.se

kamera0710
10/3/19, 2:59 PM
#33

Filter hänvisar till en rad länkar där man kan läsa om ämnet.

https://magasinetfilter.se/filterbubblan/reaktioner-pa-ohorda-rop/

[Hayabusa]
10/3/19, 3:10 PM
#34

#33 Styrker inte direkt Tamas påstående.

Annons:
kamera0710
10/3/19, 3:12 PM
#35

#34 Kanske inte, det ska väl klarna så småningom. Har Tamas reportage haft brister ska det upp på bordet, inte tu tal om det. Det är ju inte första gången det brister i ett UG-reportage i så fall.

[Hayabusa]
10/3/19, 3:18 PM
#36

#35 Saxat från www.dagenssamhalle.se

"Tamas huvudtes var i korthet att apatifenomenet inte alls var medicinskt unikt utan ”väl känt” i den vetenskapliga litteraturen, och att det bara var ett unket, politiserat fuskbygge att misstänka manipulation och simulering som troliga förklaringar och hävda att fenomenet vore unikt för Sverige."

"En forskningsöversikt som fanns publicerad när Tamas skrev sin bok hittade ingen publicerad fallbeskrivning med apatiska flyktingbarn utanför Sverige…"

Vilket tyder på att Tamas inte hade på fötterna.

kamera0710
10/3/19, 3:26 PM
#37

#36 Vi får väl se som sagt. Filters reportage handlar vad jag förstår om två individer. Som din citerade källa skriver:

"De två tidigare apatiska barn som Sandstig nu intervjuar vittnar om hot, misshandel och press från föräldrar som tvingat dem till simulering och självsvält. De frågar sig varför ingen ingrep. Detta är bara två fall, andra barn kan bära på andra historier. Men att barnen själva äntligen kommer till tals är en viktig vändning. Apatifrågan är en del av den svenska migrationspolitiken som behöver få sin historia skriven på riktigt."

Länkar direkt till artikeln.

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/hall-ogonen-pa-sakfragan-i-debatten-om-de-apatiska-barnen-29334

[Hayabusa]
10/3/19, 3:33 PM
#38

#37 Två individer, det är korrekt. Innebär att fenomenet de facto existerar vilket är precis den fråga som ska lyftas.

kamera0710
10/3/19, 3:38 PM
#39

#38 Och frågan/kritiken är vad jag förstår hur representativa de är för alla de som flytt.

[Hayabusa]
10/3/19, 3:44 PM
#40

#39 Det lär vi aldrig få veta eftersom svensk konflikträdsla & ängslighet går emot den typen av undersökningar typ "det behöver vi inte veta". 

Men eftersom det finns fler länder än Sverige som tagit emot flyktingar så borde fenomenet finnas även utanför Sveriges gränser.

kamera0710
10/3/19, 3:48 PM
#41

#40 Konflikträdsla eller ej, frågan är ju på bordet. Både DN och SR med flera har låtit olika ståndpunkter komma till tals, så det-får-man-inte-prata-om-tugget tycker jag vi kan lämna.

Annons:
[Hayabusa]
10/3/19, 3:53 PM
#42

#41 Du tänker fel - när jag skriver konflikträdsla & ängslighet så är det INTE alls detsamma som "det-får-man-inte-prata-om-tugget".

Det FÅR man prata om men det är alldeles för många som inte VILL. Det är en klar skillnad.

kamera0710
10/3/19, 3:55 PM
#43

#42 Men "antagonisterna" har ju börjat debattera, inklusive Gellert Tamas.

[Hayabusa]
10/3/19, 4:10 PM
#44

#43 "Det lär vi aldrig få veta eftersom svensk konflikträdsla & ängslighet går emot den typen av undersökningar typ "det behöver vi inte veta". "

Här menar jag, givetvis, en utredning av berörd myndighet i Sverige - inte vilt debatterande antagonister.  Att Tamas käftar med någon som han tycker har fel, det ids jag inte lyssna på. 

Tamas gjorde ett reportage och skrev en bok för 15 år sedan som blev framgångsrik - när nu någon sätter frågetecken kring Tamas verk, ja då blir han arg. Tack, men nej tack Tamas.

kamera0710
10/3/19, 4:12 PM
#45

#44 Vilken myndighet är berörd enligt dig?

[Hayabusa]
10/3/19, 4:24 PM
#46

#45 Oväsentligt vad jag tycker i den frågan. När jag anser att vi i Sverige har konflikträdsla & ängslighet så är det en generell bild. 

Frågeställningen är:

Antagonister som debatterar kontra myndighet (eller motsvarande).  Den som har sett valfritt avsnitt av "Opinion Live" inser att 2-3 käftande individer aldrig levererar några konkreta svar. "Tjäbbel" var det visst någon statsminister som sa :)

Utredningar som görs i Sverige är inte sällan under influenser av konflikträdsla & ängslighet. Agendan med rätt värdegrund måste hållas annars blir det oro i leden…

kamera0710
10/3/19, 4:26 PM
#47

#46 Opinion Live kan jag också vara utan. Skulle gärna se att Sverker Olofsson blev debatt- och diskussionsledare igen. Han hade pli på debattdeltagarna, var påläst och seriös.

[Hayabusa]
10/3/19, 4:32 PM
#48

#47 Personligen anser jag att formatet gjort sitt. Gissar att förändringar i media  inträffar vare sig vi vill eller ej. Tittare/lyssnare anno 2019 har större & bredare utbud att välja mellan.

Annons:
72mm
10/3/19, 8:09 PM
#49

#31 Vad är din egen åsikt? Att de "apatiska barnen" utgjorde ett verkligt fenomen som logiskt följde på de omständigheter berörda människor befann sig i, helt oavsett svensk inställning och policys rörande migration, eller, att just detta (svensk politik) skapade en grogrund för ett utbrett missbruk och bedrägeri från barnens föräldrars sida? Inget av det? Någonstans i mitten? 

Och framför allt - har din mening förändrats sedan det var aktuellt?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

kamera0710
10/4/19, 5:05 AM
#50

#49 Jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Förhoppningsvis kommer det att klarna. Tänker i alla fall inte dra några långtgående slutsatser utifrån två fall.

Jag hoppas också att vi kommer att få höra mer från läkarkåren. Där kanske inte du håller med, du som är skeptisk mot "auktoriteter"?

[Hayabusa]
10/4/19, 7:09 AM
#51

Ingen rök utan eld…

[Göstage]
10/4/19, 8:06 AM
#52

Tamas gnäller om att det "bara" redovisats två fejkfall. Samtidigt sade han i intervjuer i samband med att boken uppmärksammades att han gjort mer än 150 intervjuer i arbetet med den. Då borde han väl nu själv kunna söka upp en del av dem som var apatiska då eller deras anhöriga  som bevis för att det ligger till så som han påstått?

72mm
10/4/19, 8:25 AM
#53

#50 "Tänker i alla fall inte dra några långtgående slutsatser utifrån två fall."

Det behöver du inte heller göra, min fråga som var mer allmän om företeelsen som sådan. Och nej, jag behöver inte vänta på vad läkare ska säga om saken, min åsikt är ganska klar och har varit så sedan jag började tänka själv.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
10/4/19, 8:48 AM
#54

#52 Vi har sett att uppfinnerikedom vad det gäller asyl är tämligen stor. Som jag skrev - "ingen rök utan eld". Det ligger dessutom, anser jag, i sakens natur att situationen är känslig för barn så här i efterhand att lägga på bordet. Det ställer ens föräldrar i dålig dager och det vill man, nog ofta, inte göra.  Kan tänka mig att det resoneras likt: "Det var ingen bra upplevelse, men familjen fick asyl och nu vänder vi blad…". I realiteten innebär det att du erkänner ett fusk & bedrägeri.

[Göstage]
10/4/19, 8:57 AM
#55

#54 Fast de och deras familjer har ju nu chansen att "rädda skinnet" på Tamas, som deras fortsatta vistelse i landet kan ha hängt på. Åtminstone någon enda borde väl kunna ställa upp och bekräfta att skälen till deras möjlighet att stanna här var välgrundade?

Annons:
[Göstage]
10/4/19, 9:17 AM
#56

#55 Eller Uppdrag Granskning, vars roll nu har blivit ifrågasatt av sitt gamla flaggskepp Janne Josefsson, de borde väl kunna göra en uppföljning? De brukar inte ha några problem i att gräva fram tidigare medverkande. Expressens ledarskribent Linda Jerneck:

"Jag noterar också att Uppdrag granskning-cheferna inte svarar på kritiken från UG:s dåvarande Medarbetare, Janne Josefsson, som jag citerade: ”SVT gjorde inte sitt uppdrag. Vi måste ställa frågorna, varför hände detta mitt framför våra ögon?”

I samma panelsamtal (som jag också länkade till i min krönika) berättade Josefsson att han och andra på redaktionen ”var kritiska” till att man i reportaget beskrev det ”så ensidigt”. Josefsson berättade till och med att fotograferna hade sagt att ”vi filmade där, men sen på natten var de ju uppe och sprang”. Hur går det ihop med Nils Hansons och Ulf Johanssons beskrivning att ”reportern Gellert Tamas [gjorde] det som alla sanningssökande journalister ska göra, nämligen att i sak gå till botten med utsagor i en viktig samhällsfråga”?---

 https://www.expressen.se/ledare/linda-jerneck/har-janne-josefsson-ratt-blundade-svt/

kamera0710
10/4/19, 9:50 AM
#57

Undrar varför Josefsson inte gick ut offentligt med sina misstankar när det begav sig. UG:s kritiker har han ju kallat prinsessor på ärten och liknande när han själv var med.

[Göstage]
10/4/19, 10:11 AM
#58

 #57 Vad han säger är ju att man inom redaktionen inte var emot reportaget som sådant, utan att vissa tyckte att det var för ensidigt. 

Det är väl som på alla andra arbetsplatser, kritik mot arbetskamrater framför man internt - går man ut till allmänheten så bör man vara beredd att ta konsekvenserna och sluta, och det kanske det inte var värt i det läget. Jag kan inte tala för Janne Josefsson, men kanske bedömde han den som att "you win some and you lose some" och ägnade sig åt sina egna uppdrag.

Nu (DN 28 september*) konstaterar han, inte utan självkritik:  "Om Ola Sandstig har rätt är det en skam för journalistkåren att vi okritiskt svalde att det var en lögn och myt att föräldrar i vissa fall tvingade barn att spela apatiska. Kanske blir det skallgång på Sandstig. Då gäller det att vara förberedd – och att ha på fötter."---

* Källa.

kamera0710
10/4/19, 12:28 PM
#59

Om nu UG brustit är det ju egentligen inget nytt under solen. Det var ju bara två år tidigare (februari 2004) de fick byxorna nerdragna av Mediemagasinet. Då gällde det bland annat Josefssons reportage om övergrepp i Jehovas vittnen, som också fälldes i granskningsnämnden. 

Vet inte om det är tillfälligheter att Mediemagasinet lades ner något år efter detta…

Själv hade jag en föreläsare på universitetet som jobbat på Miljöförvaltningen i Göteborg. Där fick man en dag besök av Josefsson, som ville tala med den miljöinspektör som hade tillsyn på ett vattenverk. Personalen upplyste Josefsson om att hon var sjuk. Han tog då med sig en annan inspektör och frågade i en filmad intervju: "När var du här senast?" Inspektören svarade "jag har aldrig varit här" och förklarade varför. Men i Josefssons reportage blev det bara "jag har aldrig varit här", förklaringen kom inte med. Det kallar jag manipulativt.

[Göstage]
10/4/19, 12:48 PM
#60

#59 Apropå att skjuta på budbärare.

[Hayabusa]
10/4/19, 4:45 PM
#61

#55 & #56 Instämmer.

kamera0710
10/5/19, 12:17 PM
#62

Intressant, med tanke på vad Josefsson nu påstår (min fetning):

"Gellert Tamas slutsats i programmet:

'Trots tre månaders letande och samtal med läkare, psykologer, polis och Migrationsverk lyckades jag inte hitta ett enda konkret belagt fall av manipulation'.

Han slår således inte fast att det inte förekommer manipulation. I ett uppföljande program, som sändes året efter, får Gellert Tamas frågan av programledaren Janne Josefsson om han kan utesluta förgiftning eller simulering. Tamas svarar:

'Helt kan man aldrig utesluta det. Det finns alltid föräldrar som är beredda att göra det mesta.'

Vi tar all kritik även mot gamla program på största allvar. Men de fall av manipulation som tidskriften Filter nu har tagit fram motsäger inte innehållet i reportaget som Uppdrag granskning sände år 2006."

https://www.expressen.se/ledare/blogg/opinionsbloggen/2019/10/uppdrag-granskning-svarar-linda-jerneck/?fbclid=IwAR1CA6URyJppw_PhcstyqBVrTiPbh4C8ha1TyjibuKI6HtiAn7lwA5UcMnQ

Det bästa kanske vore om programmen sändes i repris så att vi tittare kunde se själva vad som faktiskt sades. Men det kanske kommer.

Annons:
[Göstage]
10/5/19, 1:09 PM
#63

Tycker att det är fullt i enlighet med vad Josefsson säger. Uppenbarligen har man fått till stånd en uppföljning efter den interna kritik som framfördes ett år tidigare om ensidighet  i det första programmet.

kamera0710
10/5/19, 1:16 PM
#64

#63 Uppföljningar gör de ju ständigt. Tyvärr dock i många fall genom att visa gamla reportage i repris rakt av, följt av några minuters diskussion. I flera fall har ju dessa diskussioner mest bestått av ryggkliande.

[Göstage]
10/5/19, 9:06 PM
#65

Känns lite grann som om diskussionen gäller Janne Josefssons heder, men han har ju redan klätt sig i säck och aska och beklagat att man (=kåren) inte reagerade. 

Tamas halvkvävda reservation att man inte helt kan utesluta att det kan förekomma manipulation är ju ingen  särskilt bra brasklapp, med tanke på att han skrev en hel bok som slog fast att de apatiska barnen var en realitet. Två av de som blev manipulerade har ju nu presenterat sig. Det är där bollen borde ligga.

kamera0710
10/5/19, 10:36 PM
#66

Jag reagerar främst på Josefssons vad-var-det-jag-sa'retorik och anser att han i så fall kunde ha gått ut med den öppet och ställt mer kritiska frågor till Tamas när han var programledare. Men tyvärr är ju många av UG:s uppföljningar mest ryggkliande, när journalist intervjuar journalist.

[Hayabusa]
10/6/19, 9:19 AM
#67

#65 Sant. Tamas reaktion på Filters artikel upplever jag närmast som att anklagar motståndare för konspiration,  Det är så klart ett nederlag för Tamas att två individer träder fram och "lägger ved i brasan" för de som kritiserat Tamas. 

En intressant artikel från då det begav sig:

https://www.expressen.se/nyheter/gellert-tamas-har-fel-om-de-apatiska-barnen/

"Vidare borde han ha talat om att barnen i själva verket inte var apatiska. Att vara apatisk innebär att man är håglös, uppgiven och utan initiativkraft. De flesta av de barn det här var fråga om var i flertalet fall i stället medvetslösa.
Gellert Tamas saknar - vad jag vet - medicinsk utbildning. Om han låtit konsultera några kvalificerade läkare hade han dock kunnat upplysas om att man inte blir medvetslös till följd av traumatiska upplevelser. I stället har han lyssnat på några få läkare som uppenbarligen haft en egen agenda med mera politiska än medicinska förtecken.

Tomas J Eriksson, docent och Leg läkare, specialist i allmän psykiatri, om Gellert Tamas bok om de apatiska flyktingbarnen."

[Göstage]
10/6/19, 9:33 AM
#68

#66 Du fortsätter att hamra på samma nödutgång ur debatten, som handlar om vad som hände med de apatiska barnen. Janne Josefsson har, som redan påpekats, medgivit att man inom journalistkåren, inklusive han själv, borde ha varit mer granskande. Jag tycker att det är positivt att åtminstone någon vågar stå för möjliga misstag som gjordes då. 

#67 "I stället har han lyssnat på några få läkare som uppenbarligen haft en egen agenda med mera politiska än medicinska förtecken", så sant! Samma politiska förtecken från vissa läkare har ju anats i debatten om åldersbestämningar. Vore intressant att se om det möjligen finns återkommande namn där…

[Hayabusa]
10/6/19, 11:50 AM
#69

#68 Absolut.

Annons:
[Göstage]
10/7/19, 7:42 AM
#70

#67 #68 Peter Santesson, opinionschef på Demoskop, har idag en tänkvärd krönika på Dagens Samhälle som skapar ytterligare frågor kring Tamas och hans uppbackare. Santesson avslutar krönikan:

 "Läkarkårens förmåga att skilja möjligt från omöjligt är måhända inte så entydig som den ibland framställs. Och journalistikens redlighet är inte heller alltid fullt så solid som vi har velat tro. Men kommer läxan att sjunka in?"

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/journalerna-bevisar-att-tamas-morkar-uppgifter-29555

[Hayabusa]
10/7/19, 8:13 AM
#71

#70 Intressant läsning.

[Göstage]
10/8/19, 10:03 AM
#72

#67 Mer frågetecken om somliga läkares insatser, i detta fallet rör det "apatiska" vuxna.

_"Läkare utsatte apatiska flyktingar för tung medicinering och elbehandling trots att sjukhuspersonal visste att flyktingarna simulerade.
_

Det berättar psykiatrikern Stefan Krakowski i en text i Kvartal.

Han skriver att det fanns en rädsla för att ta tag i problemet bland hans kolleger.

”En anledning var att man inte ville bli stämplad som ”rasist”, en annan kunde vara att man inte höll med mig om att vissa patienter simulerade sina symptom”.---

 https://www.expressen.se/nyheter/de-visste-flyktingar-simulerade-gav-tung-medicinering-anda/

gruvel
10/10/19, 12:53 PM
#73

I nämnda Dagens Samhälle  kan man även ta del av lite följddebatt efter Santessons krönika.

kamera0710
10/12/19, 1:03 PM
#74

Programmet Medierna i P1 har i dag mer intressant i ämnet. UG ska tydligen ta in en extern person som ska titta på detta.

[Göstage]
10/20/19, 7:48 AM
#75

Påstått apatidrabbade Anahit har fått "hot och hatkommentarer om att hon förstör för asylsökande som vill stanna i Sverige". Nu uppmärksammar SVT hennes berättelse. Kanske en "försoningsgest" från SVT till de som drabbades men som ifrågasattes av UG?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anahit-20-tvingades-spela-apatisk-nu-vill-hon-fa-upprattelse

[Göstage]
2/5/20, 6:09 PM
#76

Ny aktualitet kring fenomenet när  Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, SBU i en nyligen publicerad rapport konstaterar att diagnosen "uppgivenhetssyndrom" saknar vetenskapligt underlag. 

Källa

Och nu har tydligen SVT fått fart på grävandet, i hasorna på Filters avslöjanden:

"Den Oscarsnominerade kortdokumentären ”Life Overtakes Me” följer en apatisk flicka och hennes familjs öde. Men enligt tidskriften Filter som granskat fallet och dokumentären är flickans tragiska historia en bluff."--- 

"SVT har under lång tid sökt producenterna för dokumentären ”Life Overtakes Me” men de väljer att inte svara. Paret som känner Nadjas familj bekräftar för SVT att de sett Nadja simulera. De är upprörda över hur den prisade dokumentären skildrar hennes öde."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-uppgifter-om-de-apatiska-barnen-prisad-dokumentar-malas-ut-som-bluff

Annons:
[Göstage]
2/7/20, 8:07 AM
#77

Socialstyrelsen- myndighet och aktivisthemvist?

"I höstas provade några läkare att separera apatiska barn från sina föräldrar – med gott resultat. Ett av barnen tillfrisknade efter en timme, skriver SVT. För fem år sedan var Socialstyrelsens vägledning att ett uppehållstillstånd var enda sättet att få barnen att tillfriskna."---

https://www.expressen.se/nyheter/barnen-separerade-fran-foraldrarna-blev-friska-/

[Göstage]
2/7/20, 10:29 AM
#78

#77 SVT har ändrat en av Expressen citerad formulering:

 "I en tidigare version av uppgav vi att permanent uppehållstillstånd, enligt Socialstyrelsen, var den enda kända metod för tillfrisknande. Rätt är att Socialstyrelsen i sin vägledning skriver: ”Forskning och erfarenhet visar att ett positivt besked om att familjen får stanna i mottagarlandet i de flesta fall är det som kan få en vändning av tillståndet till stånd”. 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lakarna-bytte-taktik-med-apatiska-barnen-de-bad-om-att-fa-ga-hem-inom-en-timme

[Hayabusa]
2/7/20, 11:04 AM
#79

#78 Ren magi!

[Jimmy.L]
2/7/20, 5:02 PM
#80

Vore intressant att veta vad kompisgänget säger om detta eller om dom fortsätter med sagohistorier, 

När lyfter återvändarplanet?

[Göstage]
2/8/20, 10:53 AM
#81

#77 Som sagt…

"Efter debatten som följde på Filters avslöjande har Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) nu kommit med en rapport om det vetenskapliga underlaget för diagnosen uppgivenhetssyndrom. Slutsats: Det finns inget underlag. 

Det borde föranleda självrannsakan hos Socialstyrelsen – ”Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg”. Har kunskapsmyndigheten låtit låna sig till aktivism?"---

https://www.expressen.se/ledare/sveket-mot-de-apatiska-ar-en-skam-for-sverige/

72mm
2/8/20, 11:22 AM
#82

"Har kunskapsmyndigheten låtit låna sig till aktivism?""

"För sju år sedan valde man att stryka en mening i sin vägledning till hälso- och sjukvården om att vårdpersonal ska beakta att manipulation kan förekomma. Istället skrev man att ”hypoteser om simulering, manipulation och förgiftning har visat sig sakna stöd i den forskning som bedrivits”. I samma dokument beskrevs att permanent uppehållstillstånd var den bästa behandlingen, då detta ”i de flesta fall är det som kan få en vändning av tillståndet”."

Det har för oss icke-zombier varit fullständigt klart ganska länge att det är precis det här som är problemet - statliga myndigheter drivs inte av omtanke om befolkningen utan av en tydlig politisk agenda. Individer som kommer i kläm beaktas överhuvudtaget inte.

Vi kommer se en oändlig mängd exempel av den här typen kommande åren. Det är ett genomgående problem. Ideologisk korruption på högsta nivå. Sverige är politiskt genomruttet. Min uppfattning är att folk i allmänhet inte förstår det här än.

Observera vidare att samma media som tidigare slog ner med hela batteriet av rasism-anklagelser och brunsmetning på envar som var det minsta lilla kritisk till hanteringen av de "apatiska" barnen tidigare nu ojjar sig över hur illa skött det hela varit. Det går i takt med min förutsägelse att svensk MSM kommer att vända 180 grader för att mer och mer belysa samma fenomen som de tidigare varit med att cementera.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Jimmy.L]
2/8/20, 11:45 AM
#83

Det är inget annat än en stor skandal att det har gått till så här.Snackas om att Sverige skulle vara ett föredöme för att skydda barn. Men i det här fallet har man hållit käften och blundat för övergreppen mot dessa barn och inte nog med det det sitter ett gäng som skryter om att dom värnar om allas lika värden. Äckligt, vidrigt hur man normaliserar barnmisshandel. Skäms på er som brunsmetar och rasistanklagar oss som har påpekat detta.

Annons:
Carmarino
2/13/20, 4:13 PM
#84

Stefan Krakowski, överläkare, författare och skribent, skriver i Expressen:

_Aktivistiska läkare låg bakom apatiska barnen
_

Läkare är inte socialsekreterare

Ska man bli en bra läkare och psykiater måste man tänka självständigt. Det gäller att resonera logiskt. Vad är rimligt och vad är orimligt? Men det handlar också om att inse sin yrkesroll. Är man läkare eller socialsekreterare? Ska man hjälpa patienter medicinskt eller politiskt? 

Men det är också viktigt att ifrågasätta direktiv och diagnoser, till och med från Socialstyrelsen som nu säger att man inte är förvånad över att det inte finns något vetenskapligt underlag för diagnosen uppgivenhetssyndrom. Det är samma myndighet som för bara några år sedan i sin vägledning hävdade att ”hypoteser om simulering, manipulation och förgiftning har visat sig sakna stöd i den forskning som bedrivits”.

https://www.expressen.se/debatt/aktivistiska-lakare-lag-bakom-apatiska-barnen/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
4/21/20, 12:22 PM
#85

Johan Åsard, grävande journalist och tidigare chef på TV:4s Kalla Fakta, riktar kritik för tendentiös journalistik mot dåvarande ansvariga för Uppdrag granskning avseende deras program "de apatiska flyktingbarnen" 2006.

"SVT:s Uppdrag gransknings program ”Spelet om de apatiska flyktingbarnen” som sändes 2006 får hård kritik i en ny rapport. Utredningen tillsattes av UG:s redaktion och rapportförfattaren pekar på flera punkter där programmet brustit."--- "– Problemet i programmet är att man inte berättat alla omständigheter som omgav de apatiska barnen. Till exempel berättar man inte sådana saker som att de flesta barnen insjuknade när det fått avslag på uppehållstillståndet och blev friska när de fick uppehållstillstånd, säger Åsard i en intervju med SVT Nyheter.

Varför blev det så fel?

– En förklaring skulle kunna vara att de som gjorde programmet led av ”confirmation bias”. Man sökte bara uppgifter och fakta som bekräftade den uppfattning man redan hade."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ug-s-program-om-apatiska-barn-kritiseras-i-ny-rapport

[Göstage]
4/23/20, 8:54 AM
#86

"Jag hyser inga förhoppningar om att den innersta kretsen av riddare och illusionister någonsin kommer erkänna att de hade fel om de apatiska barnen. Det spelar ingen roll. Det viktiga är att läkare har ändrat sina metoder efter mitt reportage i Filter. Barnen slipper därmed år av utdragen tortyr", skriver Ola Sandstig på Expressen debatt.

https://www.expressen.se/debatt/ett-helt-land-blev-lurat-om-de-apatiska-barnen/

[Göstage]
9/25/20, 8:07 AM
#87

#86 "I journalisten Ola Sandstigs nya bok ”De apatiska barnen – och samhället som svek”, utgiven på förlaget Mondial, framträder polis och läkare för första gången med namn och berättar om sina erfarenheter av ”apatiska” barn."---

"– Många läkare och andra i vården tycker att det är skönt att öppet kunna berätta om sina erfarenheter. Tidigare vågade de inte gå ut med sina åsikter, inte säga det högt. Det var ett enormt tryck att rätta in sig i fållan, säger Ola Sandstig.

– De var rädda för chefer och kolleger. De var jätterädda för att bli uthängda i medier och bli kallade rasister, säger han.---

https://www.expressen.se/nyheter/lakare-och-polis-vittnar-om-bluffar-med-apatiska-barn/

Så var det då, så är det nu.

  • Redigerat 9/25/20, 8:08 AM av [Göstage]
[Göstage]
8/2/21, 4:50 PM
#89

Medan elden falnar och dör…

Peter Santesson på Expressens ledarsida om debatten om de larmen om de apatiska barnen och den tystnad som sedan smugit sig på.

"Men den som väntar på ett förlåt-vi-hade-fel väntar nästan alltid förgäves. Så ståtligt går det väldigt sällan till. När en majoritet som tidigare kunnat svinga med brännbollsträt mot avvikare märker att marken gungar sker reträtten mer diskret och under utläggande av rök."---

"Räkna med att Socialstyrelsens rekommendationer kommer att förändras. Långsamt backar man ut ur gamla positioner, tyst och snyggt. Standardverket i apatidebatten har varit journalisten Gellert Tamas hyllade tegelsten De apatiska, som kategoriskt avfärdade alla simuleringstankar. Boken utkom på det gamla prestigeförlaget Natur & Kultur och fram till förra året fanns den ännu i deras utgivning.

Men det gör den inte längre, nu har den gamla boken flyttat till annat förlag. Sådant händer inte varje dag, så kanske kunde det varit roligt för en kulturredaktör att göra ett litet Hallå där! med den gamla förlagsredaktören.

Men antagligen inte. Vi vänder vi blad och tänker att det är nya tider och nya frågor nu."

Socialstyrelsen skriver att uppehållstillstånd är en nyckel för att göra apatiska flyktingbarn friska. Men ny forskning pekar på motsatsen.
[Jimmy.L]
10/2/21, 6:35 AM
#90

Socialstyrelsens vägledning har kritiserats av läkare. En statlig rapport har konstaterat att diagnosen saknar vetenskapligt underlag. Samtidigt har antalet barn som får diagnosen uppgivenhetssyndrom minskat kraftigt de senaste åren, enligt nya siffror.

Nu har Socialstyrelsen också avpublicerat den ifrågasatta vägledningen från sin sajt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/socialstyrelsen-plockar-bort-kritiserade-rad-om-apatiska-barn

Socialstyrelsens vägledning har kritiserats av läkare. En statlig rapport har konstaterat att diagnosen saknar vetenskapligt underlag. Samtidigt har antalet barn som får diagnosen uppgivenhetssyndrom minskat kraftigt de senaste åren, enligt nya siffror. Nu har Socialstyrelsen också avpublicerat den ifrågasatta vägledningen från sin sajt.
Annons:
[Göstage]
10/25/21, 6:58 AM
#91

Expressens ledarsida summerar behandlingen av och debatten om de apatiska barnen:

"Nyligen skrotade Socialstyrelsen sin vägledning, med motiveringen att den ”fallit för åldersstrecket”.

Nej, den föll snarare för skamstrecket.

Efter Filter-reportaget bad Socialstyrelsen att SBU, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, skulle gå igenom det vetenskapliga underlaget för behandling av apatiska barn. SBU återkom i februari i fjol med svaret: Det finns inget."

Det reser frågan vad det var för vetenskap som fick Socialstyrelsen att ordinera föräldrastöd och uppehållstillstånd, samt avfärda möjligheten att föräldrar tvingar fram apatin.

Vek man sig för den hätska opinion som slog ner på alla ”tvivlare” i mitten av 00-talet? Eller var det aktivister som skrev vägledningen?

Redan 2005 intervjuade SvD anonym vårdpersonal som jobbade med apatiska barn och såg alla varningstecken – men som inte vågade protestera av rädsla för att pest- och rasiststämplas. Varför agerade inte Socialstyrelsen på något sätt då?

Misstanken gnager att plågade barn sveks för att vuxna svenskar förväxlade naivitet med godhet."

Socialstyrelsens behandlingsråd om apatiska barn har varit skandalöst felaktiga. Men har barnen offrats på dumhetens eller feghetens altare?
  • Redigerat 10/25/21, 6:58 AM av [Göstage]
[Göstage]
1/3/22, 6:13 AM
#92

I långa loppet var det barnen som förlorade, men inte på det sätt som det framställdes i samhällsdebatten på sin tid.

”Afina” och ”Amir” har under flera års tid har vårdats i hemmet av föräldrar som tjänat miljonbelopp på att jobba som deras personliga assistenter.
[Jimmy.L]
1/3/22, 6:43 AM
#93

#92: Rasistkortet som vissa viftar med har gjort dessa barn till brottsoffer hoppas dom är nöjda med sig själva.

Pyttelite
1/3/22, 11:32 AM
#94

#93: Det var väl knappast rasistkortet som viftades med - det var okunskap och brist på logiskt tänkande och inget annat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
1/3/22, 11:35 AM
#95

Barn med uppgivenhetssyndrom, det som tidigare kallades ”apati”, som separerades från resten av familjen blev friska. Uppehållstillstånd hade ingen påverkan på tillfrisknandet, visar en studie från Uppsala universitet.

Läs mer här:

https://www.forskning.se/2021/10/26/apatiska-barn-uppgivenhetssyndrom/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Barn med uppgivenhetssyndrom som separerades från resten av familjen blev friska. Uppehållstillstånd hade ingen betydelse för tillfrisknandet. 
[Jimmy.L]
1/3/22, 11:48 AM
#96

#94: Blev man medlem 2017 på iFokus så har man ingen koll på diskussioner vi hade här och på andra sajter om flyktingbarnen.

Pyttelite
1/3/22, 11:58 AM
#97

#96: Så du menar att rasistkortet användes bara på iFokus - då förstår jag.

Jag uppfattade det som att du kommenterade företeelsen vi hade uti i samhället inte navelskådning på iFokus. 🤭


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 1/3/22, 12:36 PM av Pyttelite
Annons:
[Jimmy.L]
1/3/22, 12:02 PM
#98

#97: Läkarna vågade inte larma för att inte bli stämplade som rasister finner du det lustigt med?

[Jimmy.L]
1/3/22, 12:06 PM
#99

#98: Detta skrev jag 2020

Det är inget annat än en stor skandal att det har gått till så här. Snackas om att Sverige skulle vara ett föredöme för att skydda barn. Men i det här fallet har man hållit käften och blundat för övergreppen mot dessa barn och inte nog med det det sitter ett gäng som skryter om att dom värnar om allas lika värden. Äckligt, vidrigt hur man normaliserar barnmisshandel. Skäms på er som brunsmetar och rasistanklagar oss som har påpekat detta.

Tydligen fortfarande aktuellt!

Pyttelite
1/3/22, 12:42 PM
#100

#98: Om du läser resultatet i #95 då ser du att problemet är mångfacetterat.

Att generalisera på det sättet du gör kommer man inte långt på. Var det alla läkare eller vissa och så vidare.

Enligt den studie som refereras i #95 som är en mycket liten studie fanns verkligt sjuka barn och simulanter.

Gemensam faktor var att de inte tillfrisknade efter uppehållstillståndet.

Flerparten av barnen var sjuka det hade inte med rasism att göra så glöm rasistkortet eller tänker du att för de var flyktingar så skulle de inte få ngn vård?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
1/3/22, 12:48 PM
#101

#100: Läs på om dom apatiska flyktingbarnen och se Uppdrag granskning där experter och läkare säger samma sak. "Vi vågade inte berätta för att vi inte skulle få rasistkortet".

Barnen var inte sjuka du hittar på!

[Jimmy.L]
1/3/22, 12:56 PM
#102

– Många läkare och andra i vården tycker att det är skönt att öppet kunna berätta om sina erfarenheter. Tidigare vågade de inte gå ut med sina åsikter, inte säga det högt. Det var ett enormt tryck att rätta in sig i fållan, säger Ola Sandstig.

– De var rädda för chefer och kolleger. De var jätterädda för att bli uthängda i medier och bli kallade rasister, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/lakare-och-polis-vittnar-om-bluffar-med-apatiska-barn/

I den nya boken ”De apatiska barnen” vittnar läkare och poliser om snabbt barn blev pigga och friska när de kom bort från föräldrarnas kontroll.
Pyttelite
1/3/22, 2:31 PM
#103

#101: Nej jag hittar inte på jag läser studien jag refererat till.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
1/3/22, 2:32 PM
#104

#102: Oja expressen kör alltid med sanning.

Ni forskningsavdelning kanske! 🙄


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Jimmy.L]
1/3/22, 2:55 PM
#105

#104: Och det ska komma från dig. 😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁😁

[Jimmy.L]
1/3/22, 2:59 PM
#106

Till och med Staffan har tröttnat på dig…

perk
1/3/22, 5:20 PM
#107

#106

Vad händer när Staffan har tröttnat, är det allvarligt och hur vet man att han tröttnat.
Känner mig orolig 🤥

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

[Jimmy.L]
1/3/22, 5:30 PM
#108

#107: Som Niklas en gång skrev fast enklare beskrivning. Sajten är sajtvärdens hem, den bestämmer vilka som får skriva där.

Gillar man inte det finns det andra sajter på iFokus eller andra sociala medier.

Men regler finns även på Facebook, Twitter, Instagram, Flashback. Gillar man inte regler bör man undvika forum!

Pyttelite
1/3/22, 7:07 PM
#109

#105: Visst är det så att jag refererar till expressen ofta.🤗

Du kan hälsa Staffan att han kan ta hand om alla sajter jag fixar - om det är det det handlar om.

Men det har du väl koll på?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Jimmy.L]
1/3/22, 7:16 PM
#110

#109: Varför länkar du till Expressen och media om dom nu inte är pålitliga?

Det handlar om din attityd, jag tycker du har en dålig sådan, Staffan bad dig lägga ner men du fattar inte när du går för långt.

Han erbjuder till och med Starta en sajt till dig där du kan hållas.

Pyttelite
1/3/22, 7:27 PM
#111

#110: Visste inte att #95 var länkad till expressen hur tänkte du nu?

Jag startar gärna en egen sajt bara du talar om vad det är den ska handla om.

Kanske du och Staffan kan gå ihop och mobba tillsammans - ni är hjärtligt välkomna!

Förövrigt är jag lite intresserad vad du tycker om mig. 😑


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Jimmy.L]
1/3/22, 7:36 PM
#112

#111: Som du inte länkar till Expressen, Aftonbladets och SVT inne på Brott, samtliga använder sig av TT.

Mobba? Om Staffan som Sajtvärd ber dig tagga ner på hans sajt är det mobbing?

Är du 5 år gammal eller! Du är duktig på att trycka ner folk men när du får tillsägelser då tjurar du och gör dig till offer.

Säger samma sak om dig, skiter fullständigt i dina åsikter!

[Hayabusa]
1/3/22, 7:56 PM
#113

Studien som länkas i #95 är baserade på ett väldigt litet antal barn, närmare bestämt 13 st:

"Forskarna påpekar att studien är liten och att det inte går att veta hur väl de 13 barnen i studien representerar den större gruppen barn med uppgivenhetssyndrom. Forskarna har inte heller följt barnens behandling i realtid utan studerat journaler och annan patientdokumentation i efterhand. Resultaten måste därför tolkas med försiktighet."

Av de 13 barnen kunde man även konstatera 3 fall av simulation:

"I dokumentationen framkom tre fall av simulering."

Beakta även att 8 av de 13 barnen som hölls separerade från familjen tillfrisknande, vilket ligger i linje med påståendet om hur familj/föräldrar utnyttjat barn för ett syfte.

Som det framgår i #91 och #92 så finns det fog för påståendet om ett beteende som gränsar till bedrägeri.. Kanske för att få uppehållstillstånd, kanske för att fuska till sig bidrag. Att det finns/fanns barn som verkligen var drabbade av apati gissar jag är sant, men det gör situationen än värre.

Det finns en ängslighet/beröringsskräck eftersom det handlar om invandring/flyktingar.

[Jimmy.L]
1/3/22, 8:07 PM
#114

#113: Nu har jag bara läst lite snabbt det #95 länkar till men i denna rapport är intressant att läsa.

**Värdpersonal möter dottern i en aze­risk familj (från Azerbajdzjan) helt med­vetslös. Modern erkänner för personalen att hon givit dottern en stark och stor dos av psykofarmaka så att flickan skulle “bli apatisk”. Flickan är mycket nära döden.

Personal som tar hand om en apatisk och rullstolsburen flicka ser när flickans far häller ut sondmaten. Pappan hotar att döda personalen. En tid senare fal­ler flickan plötsligt i koma. Det finns misstankar om att flickan drogas. Pap­pan erkänner att han givit dottern “ryskt penicillin”.**

https://www.dagensarena.se/innehall/nar-kameran-slocknat/

Med anledning av det återuppväckta intresset för de apatiska barnen återpublicerar vi här Jesús Alcalás reportage i ämnet från 2008. 
[Hayabusa]
1/3/22, 8:16 PM
#115

#114 Som det står i rapporten: "Resultaten måste därför tolkas med försiktighet"

Ämnet är inte nytt och det har skrivits en hel del under de senaste 15 åren. Det går enligt mig inte att bortse ifrån att det finns "fake" med i bilden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/lakarna-bytte-taktik-med-apatiska-barnen-de-bad-om-att-fa-ga-hem-inom-en-timme

I Socialstyrelsens sju år gamla vägledning nämns uppehållstillstånd som ett av sätten för att få så kallade apatiska barn på bättringsvägen. Efter en diskussion om barnens tillstånd i höstas prövade några läkare att separera ett par av dessa sjuka barn från föräldrarna – och fick resultat.
[Jimmy.L]
1/3/22, 8:20 PM
#116

#115: Absolut, är det jag med vill komma till att rapporten i #95 ska man ta hänsyn till att få deltog i studien.

[Hayabusa]
1/3/22, 8:24 PM
#117

#116 13 barn är ett alldeles för litet underlag, enligt min mening.

[Jimmy.L]
1/3/22, 8:33 PM
#118

#117: Samma forskare i #95

I en intervju 2017 konstaterade Karl Sallin vid Astrid Lindgrens barnsjukhus att ingen systematisk forskning på uppföljning av fallen hade gjorts. Han uppgav också att fenomenet inte synts i länder utanför Sverige.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Asyls%C3%B6kande_med_apatiska_barn

Annons:
[Urskog]
1/4/22, 5:02 PM
#119

Det viktigaste av allt i det här är barnen som far illa och det är ett stort framsteg att vi nu äntligen granskar och kan börja tala om problemen för inget barn ska fara illa på något vis pga föräldrarnas fula handlingar.

Jag kan omöjligt förstå hur dom här föräldrarna tänker som utsätter sina barn för sånt här. Det är så oerhört tragiskt så ord kan omöjligt beskriva vad dom här barnen får gå igenom och ingen förälder som verkligen på riktigt älskar sina barn agerar så här mot dom tvärtom älskar man sina barn gör man allt i sin makt för att barnens uppväxt ska bli så bra, fin och trygg som möjligt.

Barn ska vara barn dom ska leka dom ska uppleva livet till det fullaste men vuxna tar ifrån dom den friheten genom att få dom apatiska med olika metoder det är en fruktansvärd tragik som jag aldrig någonsin kommer att kunna sätta ord på.

Det här är så allvarliga frågor så jag hoppas att genom den här granskningen att vi äntligen kan prata öppet om dom problem som faktiskt existerar och riva sönder det där rasistkortet och slänga bort det för här handlar det om liv som har rätten till sin frihet att leva sitt liv som barn något som dom vuxna tar ifrån dom enbart för att kunna håva in pengar på barnens bekostnad.

Något är väldigt fel med dom vuxna som gör så här mot sina barn och dom ska ställas inför rätta och barnen dom ska ha sin frihet tillbaka men jag kan inte låta bli att tänka vilken skada det här gör på barnen när dom växer upp och hur kommer dom att må i vuxen ålder när dom inser vad dom faktiskt blivit utsatta för.

perk
1/6/22, 2:24 PM
#120

#108

Tack för svaret då vet jag vad som händer 👍

Om aftonen får den late brått🙂

Gi ma en jordglob men helst en mä bare Värmland på

CFIT
1/8/22, 2:07 AM
#121

De apatiska flyktinbarnen har just nu fullt upp med att förlåta och förstå sina föräldrars agerande. Förhoppningsvis inte enbart för husfridens skull……

[Göstage]
1/10/22, 8:18 AM
#122

Socialdemokraternas oförmåga/ovilja att hantera "apatifrågan" gör att den fortfarande lever, enligt läkaren och debattören Kajsa Dovstad i GP.

Trots varningar har Socialdemokraterna inte fixat regelverken som möjliggör för föräldrar att utnyttja sina barn som en hävstång i asylprocesser. Det har gått
[Jimmy.L]
1/10/22, 8:20 AM
#123

#121: För jobbigt att ta tag i frågan för sossarna.

Upp till toppen
Annons: