Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 2603 ggr
[Jimmy.L]
2015-10-21 17:25

Flyktingar får gå före i bostadskö i Solna

Normalt är det 15  till 20 års väntetid på förstahandskontrakt i Solna men 50 flyktingar får gå före dom som står i bostadskön.

http://www.mitti.se/flyktingar-far-forstahandskontrakt/

Annons:
michellemimmi
2015-10-21 17:40
#1

Vill dom medvetet sätta olika grupper emot varandra? :S om vi ska kunna samsas här i Sveriget så är det här ju helt fel sätt att integrera dom i alla fall… Jag har sagt det förr och jag säger det igen: vart är vi på väg?

Hjärta/Mimmi

[Jimmy.L]
2015-10-21 17:44
#2

#1 Kommentarerna på Facebook hos Metro som även tar upp detta frågar sig samma sak.

RoyalSnake
2015-10-21 17:57
#3

Ja.. Undrar också vartfan vi är på väg..

[helga21]
2015-10-21 20:07
#4

De får väl lär sig att köa som alla andra gör!

Huygens
2015-10-21 20:45
#5

Tanken är kanske att dom ska komma in snabbare i samhället.

Men det räcker inte. Enda sättet att lösa det här är att bygga fler hus. Det är väldigt konstigt att inga långsiktiga eller stora planer på att bygga nya hus finns från politikernas håll.

Fillifjonkan60
2015-10-21 20:46
#6

Ja det är vansinne, detta leder ju till ilska och frustration och verkligen sätter grupper mot varandra.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
sponny
2015-10-22 00:00
#7

Ja, vill man skapa rasism och ilska i samhället så är detta verkligen rätt väg att gå.

gruvel
2015-10-22 16:39
#8

Det är bra om, när man står i ssk en så viktig lång bostadskö med 15-20 års väntan, att veta vilka spelreglerna som gäller och att ingen makthavare  enskilt kan göra godtyckliga ändringar.  Om det är en allmännyttig kö har säkert de köande i allmänhet bidragit med en slant till köns skötsel.

Record
2015-10-23 10:37
#9

Förlåt det oskrivbara (              ).😢

RoyalSnake
2015-10-23 12:48
#10

#5 Kan förstå det. Är ju också viktigt att vi värnar om djur och natur.

Sen finns det faktiskt en del övergivna byggnader och till och med byar. Varför inte riva och bygga nytt på samma plats?

Turbo10
2015-10-23 14:34
#11

Ska dom komma in snabbare i samhället? Många av dom vill inte ens komma in i samhället.  Det finns flera folkgrupper som lever i sin egen värd med sina egna regler och inte har en tanke på anpassning. Detta vågar jag påstå, eftersom jag levt i en förort med mångkulturella sedan 1975.  Våra egna då, som  köat i många år?   .Varför är vi helt plötsligt inte värda någonting. Jag förstår verkligen att fler och fler  spårar ur och blir främlingsfientliga, både svenskar och nysvenskar. 

Dagens politiker föraktar sina svenska medborgare. Pengar att tjäna på tokerier, det är det enda som betyder något. Sen när Sverige har gått i konkurs, så hoppas jag det blir samling utanför Rosenbad.

Nu vill jag påpeka att jag inte är rasist utan jag är realist. Många av mina kompisar är invandrare och dom har anpassat sej väldigt fort när dom kom till Sverige och står bakom det jag skriver.

[helga21]
2015-10-23 19:24
#12

# 10 Övergivna byggnader? De vill inte bo ute i vildmarken de vill bo inne i städerna precis som vi svenskar.

Jag var på banken idag och jag talade med en bankanställds som sa att räntan förmodligen kommer att sjunka ytterligare och pressen på bostadsmarknaden ökar framför allt på villor och bostadsrätter då inget nytt byggs och frågan till bankerna ökar med förfrågan om ytterligare lån.

Silvestris
2015-10-23 21:27
#13

Och i Mölndal går de som arbetar i kommunen före i Mölndalsbostäders bostadskö. Undrar just vilka hemska motsättningar det skapar…

Annons:
Tjeja
2015-10-24 05:16
#14

#10 Nu blev jag nyfiken! Var i Sverige finns det övergivna byar?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jimmy.L]
2015-10-24 07:45
#15

#14 I norra Sverige sägs det finnas en del tomma samhällen fast där finns inga jobb. 

http://www.dn.se/debatt/nationell-insats-kravs-for-att-stoppa-avfolkningen-i-norr/

[Devya]
2015-10-24 08:49
#16

Jag hoppas bara att ilskan inte riktas mot flyktingarna utan de som har faktiskt gjort det här beslutet.

Många är tyvärr ganska dumma i huvudet som riktar ilskan mot flyktingarna och förstår inte alls att det är beslutsfattarna som har gjort beslutet och det är dem man borde bli sura på isåfall.

KimE
2015-10-24 09:58
#17

Det är bra att de välbärgade områdena som är positiva till en hög invandring får ta del av den.

De tomma byarna i norra sverige är tomma för att husen inte säljs utan används som sommarstugor vilket utarmar byarna till slut. De som har en miljonvilla i ett attraktivt område vill inte sälja ett hus i glesbygd för 100000 utan har råd att ha dem kvar tills det ruttnat upp. Örnsköldsviks kommun har en kampanj för att få folk att sälja hus de inte vistas, i för att de får byarna att tömmas i en allt snabbare takt då inte kommunen får några skatteintäkter från ägarna.

Tjeja
2015-10-24 11:53
#18

#14 Den artikeln är från 2013.. de skriver om en förändring som skall ske de närmaste åren.

Vad har hänt sedan dess? har befolkningen ökat något igen eller tvärt om?

Vore ju toppen att befolka sådana tomma samhällen med flyktingar!.. eller? Vad skulle hända då? De skulle bli ännu mer isolerade att driva sina egna lagar som i tex Rosengård och liknande? Jag är genuint nyfiken!

Om man blandar flyktingar i de områdena på samma vis som i flyktingboendena lär det bli inbördeskrig. Om man särskiljde folkslag och religiösa grupperingar i olika byar.. vad skulle hända då?  Fred eller krig mellan byarna? Eller skulle det gå att hålla dem i schack då? …

Integreringen skulle ju utebli totalt i alla fall.. med tanke på att den redan saknas fullständigt i vissa bostadsområden.. eller skulle det kanske hjälpa till rent ut av? Som nybyggarna i USA förr? …. mycket att fundera över. Men ingen tid att fundera på. 🤔😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

KimE
2015-10-24 13:27
#19

Jag tror invandrare är välkommna i de flesta små byar att det skulle bråk eller inbördeskrig för att några skulle flytta in i ca10 tomma glest spridda hus är inte troligt.

Problemet är att regeringen och majoritetsbefolkningen gör inget för att stödja samällsservice på landsbygden inga familjer flyttar till ett område där det är fem mil till skola och långt även till affär.

Sen placeras ankomstboenden i samma områden där det är 4-8mil til SFI undervisning och inga ordinarie busslinjer.

RoyalSnake
2015-11-16 16:24
#20

#12 Det är ju fortfarande tak över huvudet så att säga

#14 Använd Google

Annons:
LinaLj
2015-11-16 16:40
#21

Jag har bott granne med ett ödehus i snart två år nu. Grannarna där skildes och har inte lyckats sälja huset så nu bor de i var sin lägenhet och betalar dessutom på huset som står tomt. Jag tror absolut att de skulle tänka sig att hyra ut huset till Migrationsverket eller liknande, om inte annat så för att slippa sitta och betala en och en halv hyra var.

Det är ett stort hus, 6 rum, stort kök, enormt vardagsrum, spa och en liten lokal som har varit lanthandel en gång i tiden. Allt nyrenoverat. Okej, inte mitt i stan men närmsta stad ligger bara 15 min bort med buss som går minst en gång i timmen, ibland två gånger i timmen. 3 km bort ligger skola, bibliotek, fotbollsklubb, affär, bensinstation och ett café.

Så det finns absolut bostäder att tillgå om man letar och inte alla vill bo mitt i stan. Sedan så är det ju inte nödvändigt att bo utanför stan för all framtid men det är ju en bra början att få tak över huvudet, en egen bostad och möjlighet att ställa sig i bostadskö och skaffa sig kontakter osv.

[Nomen Nescio]
2016-05-25 16:58
#22

Flera skånska kommuner överväger att ge nyanlända företräde i bostadskön. I de fall det är privata hyresvärdar så vill dessa att kommunerna  genom borgensåtagande garanterar att hyran blir betald.

Källa

hankans91
2016-05-25 22:07
#23

Är det inte lite fel att säga att flyktingar går före i bostadskön i tanke på att det socialen som ser till att de går före. För flyktingar har ingen annan inkomst än bidrag för de måste ha en myndighet i ryggen för att kunna få en lägenhet. Men om en flykting får jobb tycker jag att de ska skaffa sig en egen lägenhet istället för att få allt serverat av socialen.

Upp till toppen
Annons: