Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 11749 ggr
Vanja
2015-10-22 08:18

Bränder på asylboenden.

http://www.svd.se/tilltankt-flyktingboende-i-lagor/om/branderna-pa-flyktingboenden

Jag tror att detta är ett sätt för människor att säga att de inte vill mer, att de får räcka nu. För eftersom att bränderna är så utspridda har jag svårt att tänka mig att det är samma personer som anlagt alla bränder.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Carpinus]
2015-10-22 08:25
#1

Det är i varje fall en sorglig utveckling och en naiv inställning om man tror att man får stopp för flyktingsituationen på det viset. Men tyvärr kan vi nog räkna med att polariseringen kommer att öka, det har uttryckts farhågor för den konsekvensen av svensk asylpolitik tidigare och nu kanske vi dessvärre är där…

Vanja
2015-10-22 09:36
#2

#1 Jag håller med, det kommer inte lösa några problem alls. Men när flyktingar går före i bostadskön som många har stått i kö i flera år på. då förstår jag att människor blir upprörda. Dock är inte detta rätt väg att gå.

Jag är orolig över hur det kommer sluta, högern blir extremare och omvandlar ord till handlingar.
Och med Löfven i ledningen kan vi inte räkna med rätsida på något alls.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2015-10-22 09:38
#3

Sorgligt men föga förvånande. Människors frustration och känsla av maktlöshet. I Husby eldar de bilar. Ytterst är det landets politiker som bär på ansvaret.

white lady
2015-10-22 09:45
#4

Folk pratar om politiker hela tiden att dom är naiva, fast hur naiva är då dessa ligister som begår dessa vansinnes dåd ? Och att säga man förstår eller väntat sig detta är ju lika korkat som att själv tända på. SKÄMS att vara människa.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Hayabusa]
2015-10-22 10:09
#5

#4 Hur man än vänder och vrider på det, så har landets politiker det yttersta ansvaret. Varför bränns det bilar i Husby?

Det är ingen som skriver att man förstår  de som tänder på. Att förstå varför det uppkommer är en annan sak. Sverige sitter på en krutdurk.

white lady
2015-10-22 11:15
#6

#5 Bilbränder är ju inte mordbränder ?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-22 11:18
#7

#6 Nej, men de uppstår av samma orsak. Frustration, maktlöshet och en känsla av att ingen lyssnar. 

Jag försvara inget av dem. För att motverka så måste man förstår varför de uppstår. Typ: "Know your enemy".

white lady
2015-10-22 17:33
#8

#7  Men kan du förstå då, eller är det politikernas problem att vi och då menar jag alla vuxna slutat engagera oss i våra ungdomar.

Vad vi aldrig riktigt förstod var när rasisterna varnade för att invandringen skulle skapa terrorism i Sverige, var att de själva skulle ligga bakom den.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Hayabusa]
2015-10-22 17:49
#9

#8 Frågan är mer komplex än så. I grund och botten handlar det om en misslyckad politik vad det gäller invandring/integration som tog sin början redan på 90-talet.

Jag har flera vänner & bekanta som kom till Sverige på 90-talet. Rent generellt, så påstår jag att de som anpassat sig mest är de som också lyckats bäst. De är dessutom oerhört kritiska till Sveriges flyktingpolitik. Är de då rasister?

white lady
2015-10-22 18:39
#10

#9 Om du frågar mig Hayabusa om dina vänner/bekanta är rasister,,,så kan jag inte svara på det.Fast jag kan ju tycka dom är egoister,,,vi har klarat oss så då skiter vi i andra.

Men jag kan ju undra över vilka förutsättningar de kom hit.Alla håller väl med om att intigreringen inte har fungerat . Dessutom så tror jag inte politikerna ligger bakom dina vänners framgång. Utan en självbevarelsedrift till ett nytt liv.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[tk1971]
2015-10-22 20:25
#11

En stor del till att folk har hamnat utanför är att de inte släpps in i samhället. Den strukturella rasismen gör att utlänningar inte ens kommer ifråga för anställningar. Alla lämpar sig inte för att jobba som egenföretagare. Vad ska de göra då? Det är lätt att gnälla på att utlänningar lever på bidrag. Som tur är finns det, trots den allmänna polariseringen i samhället, tendenser till att fler och fler vanliga människor tröttnat på rasismen. Främlingsrädsla uppges som en av de största farorna i framtiden av allt fler. Tyvärr hjälper inte fina ord, det krävs handlingar. T.ex. att våga anställa en invandrare.

Martin
2015-10-22 21:04
#12

Det finns idag en utbredd rasism i Sverige. Det är otvetydigt så, i alla fall i de områden jag har insikt och erfarenhet av. En del av den rasismen står "svenskar" för, men man skall inte glömma att det finns mycket annan rasism också. Jag säger inte att ingen av bränderna är orsakad av svenskar för det finns säkert en del av dem och kanske också de flesta av dem som är det. Det är inte heller säkert att alla är mordbränder/anlagda bränder, även om majoriteten av dem säkert är det.

En stor del av rasismen är mellan folk med olika bakgrund, och då inte bara "svenskar och invandrare". Olika invandrargrupper bråkar också med varandra av rasistiska bakomliggande orsaker. Precis som att en del svenskar och invandrare, eller för all del olika invandrargrupperingar bråkar med varandra helt utan rasistiska förtecken.

Det jag vill ha sagt är att det är vanskligt att söka förklaringen bara på ett ställe, då förenklar vi och missar mycket. #Hayabusa har mycket kloka tankar i sina inlägg, det gäller inte bara att förstå den som gör det utan varför det sker, om det är så att något sker stukturellt. Annars kan vi aldrig förebygga det.

Men bränderna oroar, det är helt klart för jag kan inte riktigt se hur man skulle kunna skydda dem.

Kanske är det rätt tid (om man vill vara egoistisk) att starta ett vaktbolag.

mvh Martin

Martin
2015-10-22 21:04
#13

Det finns idag en utbredd rasism i Sverige. Det är otvetydigt så, i alla fall i de områden jag har insikt och erfarenhet av. En del av den rasismen står "svenskar" för, men man skall inte glömma att det finns mycket annan rasism också. Jag säger inte att ingen av bränderna är orsakad av svenskar för det finns säkert en del av dem och kanske också de flesta av dem som är det. Det är inte heller säkert att alla är mordbränder/anlagda bränder, även om majoriteten av dem säkert är det.

En stor del av rasismen är mellan folk med olika bakgrund, och då inte bara "svenskar och invandrare". Olika invandrargrupper bråkar också med varandra av rasistiska bakomliggande orsaker. Precis som att en del svenskar och invandrare, eller för all del olika invandrargrupperingar bråkar med varandra helt utan rasistiska förtecken.

Det jag vill ha sagt är att det är vanskligt att söka förklaringen bara på ett ställe, då förenklar vi och missar mycket. #Hayabusa har mycket kloka tankar i sina inlägg, det gäller inte bara att förstå den som gör det utan varför det sker, om det är så att något sker stukturellt. Annars kan vi aldrig förebygga det.

Men bränderna oroar, det är helt klart för jag kan inte riktigt se hur man skulle kunna skydda dem.

Kanske är det rätt tid (om man vill vara egoistisk) att starta ett vaktbolag. Men, för att återkoppla till Hayabusas tankar; Den typen av åtgärd, dvs vakta saker, löser inte problemen. De kanske förebygger dem för stunden, men de löser inte de bakomliggande orsakerna.

mvh Martin

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-22 22:56
#14

#10 Du behöver inte svara, white lady - det var en så kallad retorisk fråga. Jag ville mest påvisa att främlingsfientlighet inte nödvändigtvis kommer från det håll som de flesta tror.

Allt händer av en anledning. Vad beror det på att t ex en stad som Malmö är bankrutt? Staden har en stor andel utrikes födda personer som har en väldigt låg eller ingen inkomst alls. Varför är det så? Vad är orsaken?

Som människor är de lika mycket värda som alla andra, men tittar vi enbart på hårda fakta så får en sådan situation konsekvenser. Det är ju inte så att de vill vara utan arbete. Diskriminering förekommer absolut, det vet vi, men det finns även andra orsaker.

Sverige är ett land med väldigt få "enkla arbete" och de som finns kräver ofta någon form av utbildning (även om det inte behövs) och konkurrensen är hård. Att stå i kassan på Espresso House kan ju tyckas som ett "enkelt jobb" men även där ligger ribban tämligen högt. Vilka chanser har då en utrikes född person med ingen eller låg utbildning på ett sådant jobb? Pratar personen ifråga dessutom knackig svenska så behöver man inte vara Einstein för att inse svårigheterna.

Föreställ er en 50-årig kvinna som kommer hit från t ex Syrien. Hon har aldrig arbetat utan varit hemmafru i hela sitt liv. Har ingen utbildning och pratar inga främmande språk. Hur i hela fridens namn ska hon ha en chans i Sverige? Många av de som kommer hit från Syrien och Afghanistan har väldigt låg grad av utbildning. Hur stora är deras möjligheter att lyckas med någon form av etablering i ett land som Sverige?

[Jimmy.L]
2015-10-23 08:03
#15

#12 Har en bra poäng i att rasism finns hos alla grupper i Sverige. Assyrier och syrianer har sina motsättningar mellan varandra liksom kurderna och turkarna. Samma sak hos dom som kom från forna Jugoslavien. Muslimer blir utsatta av andra invandrare som är kristna. Och så har vi vissa svenskar som är rasistiska.

Turbo10
2015-10-23 08:57
#16

Så har vi alla svenskar som blir utsatta för rasism. Men det ska det talas tyst om tycker somliga. Vi ska bara tiga och ta emot. Det är ju så synd om…..🤐

white lady
2015-10-23 10:14
#17

#14 Nej jag behöver inte svara, jag vet !!!"

Men att hålla sig till trådens ämne är svårt, jag vet.

Det är ju knappast en 50-årig kvinna eller hemmafru som tänder på flyktingboende.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Jimmy.L]
2015-10-23 10:18
#18

Om vi återgår till bränderna så vet vi ju inte vem eller vilka som står bakom bränderna inte ens polisen vet detta utan jobbar med alla möjliga teorier.

[Hayabusa]
2015-10-23 10:28
#19

#17 Som jag redan skrivit - ämnet är komplext och allting som händer sker utav en orsak. Så även bränder, alldeles oavsett om det är bilar eller byggnader som brinner. 

Personligen tycker jag att det är viktigt att ha hela bilden klart för sig, därav min text (som kan tyckas ligga utanför ämnet). 

För att få stopp på bränder, eller liknande illdåd, så gäller det inte enbart att få fast de som gör dessa. Det gäller även att förstå orsaken - varför? Vad är det som får personer att vilja sätta något i brand? Inte beror det på något de läst på iFokus, det kan jag nog garantera. 

Jag kan också bli frustrerad & arg men inte tuttar jag på grannens bil för det. Är det en slump? Nej, det finns givetvis en orsak till det också.

white lady
2015-10-23 12:08
#20

#19 Klart det sker av en orsak, det gjorde det i Trollhättan igår med.

Jag,du och alla andra vuxna sviker våra ungdomar, för som du skriver skulle aldrig du bränna grannens bil.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-23 12:21
#21

#20 Ja, precis som på flera andra ställe. Beroende på vilken sida om stängslet man står så görs olika tolkningar av händelser. Ibland är Polisen hjälte, ibland är de våldsverkare med "våldsmonopol".

Jag personligen har inte svikit någon. Däremot politiker som bygger luftslott. Jag skulle aldrig få för mig att elda upp grannens bil. Vet du varför?

white lady
2015-10-23 15:30
#22

#21 Oavsett politiker eller ej så är faktum att vi vuxna misslyckats.

Jag personligen har inte heller misslyckats, men vet du Hayabusa vi tillhör samhället och samhället ÄR du,jag och alla andra.

Men låt mig veta varför du inte eldar upp grannens bil.?

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Hayabusa]
2015-10-23 17:26
#23

#22 Jag känner av ett utanförskap och inte någon delaktighet. Jag är en enkel människa som siktar på att göra mitt bästa i en konstig värld. 

- Uppfostran & värderingar

- Jag vet & förstår att det inte ger mig något att elda upp grannens bil

- Jag gillar min granne

white lady
2015-10-23 18:58
#24

#23 Jag får göra så här för det blev konstig kommentar från dig.Svarar med fet stil.

#22 Jag känner av ett utanförskap och inte någon delaktighet. Jag är en enkel människa som siktar på att göra mitt bästa i en konstig värld. 

Jo jag är oxå väldigt enkel dessutom känner jag mig väldigt delaktig för jag gör saker som inte bara gynnar mig, dessutom lever jag inte  i en konstig värld. Bara bland människor med konstiga värderingar.

- Uppfostran & värderingar

Kommer från vuxna ja.

- Jag vet & förstår att det inte ger mig något att elda upp grannens bil

Ja för du har med dig rätt och fel.

- Jag gillar min granne

Jo det blir så när man känner någon.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Hayabusa]
2015-10-23 19:12
#25

#24 Hur kan du ge dig själv tolkningsföreträde? Utan att veta ett dugg om mig?

Vad det gäller grannar så finns det många som jag känner men ogillar.

Turbo10
2015-10-23 19:20
#26

Ja, än en gång. Vilka är dom , som snackar . Jo, våra nysvenskar som känner sej bortkörda. Dom har levt här länge och helt plötsligt finns det inga resurser längre. Jag som svensk känner också en stor utanförskap.  🤔

white lady
2015-10-23 19:55
#27

#25 Oj,,,men ursäkta…Men trots det eldar du ju inte bilar.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
[Hayabusa]
2015-10-24 10:17
#28

#27 Ursäkta? Skulle vilja påstå att det du gör närmast påminner om härskarteknik. Eller förtryck & rasism. Inte alls OK.

De som eldar upp bilar har inte alla paddlarna i vattnet. De älskar dessutom att peka på att det är "andras" fel att de gör som de gör. Ansvaret på deras handlingar ligger på samhället, polisen, de rika eller vem helst. Bara inte dem själv.

Själv har jag betydligt fler paddlar i vattnet och därför tuttar jag inte heller på grannens bil.

white lady
2015-10-24 10:59
#29

#28 Jaha, eller så kan man skylla allt på flyktingar/eller invandrarna.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

papa-bear
2015-10-24 11:14
#30

började asylbränderna före eller efter att adresser och kartor lades ut på nätet?

skilj på bilbränder och asylbränder, bilbränder utförs av frustrerade ungdomar som protest mot situationen i deras värld, asylboendebränder är rena illdåd som utförs av människor som har någon form av störning, där empatidelen av hjärnan är tom på blod och celler. båda typerna av brandattentat är brott, men orsaken är inte densamma,

[Hayabusa]
2015-10-24 11:50
#31

#29 Var gör jag det?

[helga21]
2015-10-24 13:02
#32

Undra vem som tände på i ett garage i Kungsmarken i Karlskrona så att ett hundratal bilar rökskadades. Det bor mest invandrare där.

72mm
2015-10-24 21:55
#33

Jag skulle inte vara förvånad om det är så enkelt att det är vanliga Svenssons med flera miljoner i lån på huset som helt enkelt vill säkerställa att de kommer kunna sälja huset i framtiden. Man kan ju tänka sig vad ett asylboende gör för fastighetspriserna i området…

Riktigt intressant är det ju om villaägaren ifråga inte röstade på SD, då är han inte bara mordbrännare utan även en hycklare utan like. 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

papa-bear
2015-10-25 09:55
#34

#33 det kan ju vara så enkelt, och då borde ju förläggningarna byggas ute i åävla, som det finns önskemål att fängelserna borde göras.

det kanske finns övergivna mobbförråd som de kan färdigställa, de finns ju ute i skogen.

Annons:
72mm
2015-10-25 10:16
#35

#34 Nja, fast fängelser vill man ju hålla så långt från samhället som möjligt. Det är ju hela poängen med att låsa in folk. 

Det stora problemet med asylförläggningar är att de alls behövs. Tar man emot sådana volymer att hundratals människor måste bo i åratal på förläggningar så har ju asylpolitiken havererat för länge sedan. Det finns ingen integrationspolitik i världen som kan rå på det.

Med en liten Muhammed i varje svensk klass så behövs ingen integrationspolitik. Med hela klasser bestående av icke-svenskar är det givetvis helt omöjligt att integrera något överhuvudtaget. 

Då återstår bara att kapitulera inför hela eländet och kalla det "multikultur".

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
2015-10-25 10:38
#36

I Sverige byggdes fängelser inne i tätorter tidigare. Här har vi ett nedlagt mitt inne i stan precis som i Växjö och Kalmar 😃

72mm
2015-10-26 21:07
#37

Jag försöker att komma ihåg att ställa mig själv frågan;  varför?  Varför säger folk på det viset? Varför tycker de så? Varför tror de på ett visst vis? 

I det här fallet så är nog den intressanta frågan att ställa sig; Varför verkar det vara så otroligt viktigt att koppla ihop bränder på asylboenden med rasism och främlingsfientlighet, och om man kan, givetvis SD? 

Visst förstår jag att det skulle vara en stor vinst för den kulturmarxistiska åsiktseliten om man lyckades övertyga majoriteten om att det minsann är den ont agiterande Ekeroth som har fått rasisterna att sträcka sig efter tändstickorna.  Det ligger ju helt i linje med hur man har försökt hantera de "sverigevänliga" hittills. 

Jag tror dock att insatserna kan vara något högre än så. För tänk om det inte är vare sig rasister eller de boende själva som är ansvariga? Tänk om det är någon helt vanlig moderat som bara vill behålla värdet på sin villa? Tänk om det är en helt vanlig Svensson som röstade MP senaste valet och som absolut inte vill se sin 14-åriga dotter i samma klass som unga män från mellanöstern med muslimsk uppfostran?  Tänk om det är en asyrisk familjefar som bara för ett år sedan flydde till Sverige för att slippa just den typen av människor som skulle komma att flytta in om förläggningen tilläts stå kvar? 

Eller tänk om det helt enkelt är svenne banan som till slut tröttnat och i ren desperation tillgriper avskyvärda medel såsom mordbrand för att ingen har lyssnat  på honom? Det skulle ju vara en mardröm för MSM att sätta en politiskt korrekt spinn på. Det passar liksom inte in i narrativet. Svenska folket vill ju ha den  invandringen vi har idag. De vill att vi ska prioritera på det här viset. Dessutom har Löfven landet under kontroll, eller hur?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

white lady
2015-10-26 22:01
#38

#31 Synd du tolka det så Hayabusa, hade ingen tanke på just dig.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[Bermudas]
2015-10-26 22:15
#39

#37 precis så har jag tänkt. Det kan vara vem som helst. Människor i små orter som känner obehag av anstormningen med asylanter. Det kan vara precis vilka som helst! Alla tjatar om SD. SD har ingen makt. Vilka sitter på makten? Där ligger ansvaret.

[Hayabusa]
2015-10-27 07:46
#40

#38 Svårt att tolka det på annat sätt.

[Carpinus]
2015-10-27 10:51
#41

_"Det blev två års fängelse för den 36-åriga kvinna som tände eld på ett asylboende i Boliden för en månad sen. Skellefteå Tingsrätt beslutade i dag att den kvinna som tände eld på ett asylboende i Boliden ska dömas till två års fängelse."---

"36-åringen döms även för att ha förstört en annan kvinnas mobiltelefon, att innehaft en mindre mängd narkotika och för att ha hotat en polis.
Åklagaren yrkade även på att kvinnan skulle utvisas, men tingsrätten bedömer att en utvisning inte går att genomföra eftersom Migrationsverket inte fattat beslut i hennes asylärende."_

SVT

Annons:
white lady
2015-10-27 11:07
#42

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Zyperior
2015-10-27 11:24
#43

#42 Nej, han tackade ja först till ett ämne för intervjun. Sen bestämmer sig SR att ändra ämne. Är det konstigt att man tackar nej då?

Socialdemokratiska Public Service har ju enbart som syfte att smutskasta SD. Varför ska de ställa upp då?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
2015-10-27 11:26
#44

# 42 Förmodligen för att Åkesson tycker att det kan de fråga SD i Lund om.

[Carpinus]
2015-10-27 11:37
#45

"Branden startade förmodligen inomhus. Det säger kriminalkommissarie Thord Haraldsson om branden på asylboendet i Munkedal förra veckan. Än så länge vet polisen inte vad som startade branden.

– Vi har ingen brandorsak men med all sannolikhet började det inne i huset."---

Bohusläningen

white lady
2015-10-27 12:12
#46

Men oavsett så är det ju partiets hjärtefråga, så varför inte dementera ryktena då. Borde ju tänka på sina väljare och kommunpolitiker  !!!

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[helga21]
2015-10-27 12:19
#47

# 45 Där ser man att branden startat inomhus och att brandlarmet inte gått  att och folk brukar röka inomhus och täcka för detektorerna.

white lady
2015-10-27 12:29
#48

"Brandlarmet på boendet hade inte löst ut och orsaken till det är fortfarande okänd."

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Annons:
[helga21]
2015-10-27 12:38
#49

 48"Vi vet att räddningstjänsten haft flera automatlarm från platsen på grund av att många rökt inomhus. Det har framkommit att folk täckt för detektorerna tidigare men i det här fallet vet vi inte. "-

[Carpinus]
2015-10-27 12:43
#50

#49 Som tidigare konstaterats i en annan tråd hade det varit bråk på förläggningen tidigare på kvällen, så väktare fick sättas ut för bevakning. Att branden hade samband med konfrontationen på kvällen tycker jag för min del känns ganska sannolikt.

white lady
2015-10-27 13:21
#51

#49 Ursäkta jag missa att ibland får man spekulera. Med tanke på vilka det gäller.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

[helga21]
2015-10-27 22:41
#52

Ännu en asylbrand. Denna gången sitter en av de boende häktad för att ha tänt eld på sina sängkläder.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanland/tande-eld-pa-sangklader

[Bermudas]
2015-10-28 12:01
#53

#52En SD:are?

72mm
2015-10-28 12:14
#54

#53 Ja men det är ju klart att det är en SD'are. Vi är ju kollektivt skyldiga till samtliga bränder i Sverige nu. SD-kuriren kommer numera tillsammans med en ask tändstickor som det står "Lycka till!" på, visste du inte det? 😎

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2015-10-28 12:52
#55

#53 Haha nej det visste jag inte. Men är inte förvånad. SD är roten till allt ont, det vet ju alla! Så om vi ENBART talar om SD så löser sig det mesta tror jag.

Annons:
[Carpinus]
2015-10-28 23:37
#56

"Räddningstjänsten larmades vid 21.24 på onsdagskvällen. Det brann i ett rum på Migrationsverkets mottagningsenhet i Jägersro utanför Malmö."---

"– Det har börjat brinna inne i rummet. Det kommer inte utifrån, det är ingen ruta som är pangad eller liknande, säger Svensson.

Rummet ligger på andra våningen, enligt polisen. Det är avspärrat och ska undersökas av polisens tekniker på torsdagen."---

Aftonbladet

Emo
2015-10-29 08:22
#57

Om ett hot att bränna ner förläggningen kan vi läsa här:

http://www.dt.se/dalarna/hedemora/stort-brak-pa-asylboende-i-garpenberg-atta-gripna

Citat ur artikeln:

"– Det är asylsökande som har bråkat med varandra, de har även hotat personalen samt hotat att bränna ner boendet, säger Anders Gustavsson.

Vad var upprinnelsen till bråket?

– Det är olika folkgrupper som inte går ihop."

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[[eskils_]]
2015-10-29 12:28
#58

#57 "Olika folkgrupper som inte går ihop"

Funderar lite över olika sorters muslimer som inte drar jämnt med varandra. Läste/hörde någonstans att terrordåden i New York 2001 kan ha berott på att USA hade avsatt Saddam Hussein (sunni) i Irak. Terrorledarna var missnöjda över att han ersattes av en shia-muslim som härskare i ett Irak dominerat av shiiter.

Läste/hörde också att orsaken till att det rika Saudiarabien (sunni) inte tar emot flyktingar från närbelägna Syrien är att dessa mest är shiamuslimer. Och kristna.

Och på TV häromdagen talades det om en sunnimuslimsk moské någonstans i Sverige, minns ej var. Byggs det alltså olika sorter, kan de inte samsas i samma?

Undrar om sådana här saker tas i beaktande vid utplacering av flyktingar i boenden. Även om de flesta "vanliga" människor från olika religioner eller varianter säkert kan samsas finns det tydligen spänningar mellan dem.

[helga21]
2015-10-29 21:09
#59

# 58 Läs gärna boken "Bland det rättrogna - en islamsk resa" Skriven av V.S Nailpaul, Som fick nobelpriset i litteratur 2001 Svenska akademins  motivering var

”för att ha förenat lyhört berättande och omutlig iakttagelse i verk som dömer oss att se den bortträngda historiens närvaro”

pyromanen
2015-10-29 21:44
#60

Det är ett mycket dåligt sätt i så fall att "säga" att de inte vill mer.  Att man inte får sin vilja är inte giltigt skäl till att mörda eller anlägga bränder!  

Demokrati kan vara segt, visst, och speciellt om man är i minoritet så det man vill inte blir verklighet, för att dom andra som vill nåt annat är fler. alltså SD/de som vill stoppa all invandring har ju ökat mycket, de fick 17% av stämmarna senast det var val, men 17% är mycket mindre än 83% (resten). Är man anhängare av demokrati då får man arbeta med demokratiska lagliga medel för att få fler att tycka som man själv gör.. då kanske man så småningom blir så många att det blir så som man vill. 

När det gäller denhär frågan hoppas jag personligen att SD har kulmineret och är på väg neråt. Och jag blev glad när jag såg på nyheterna idag att polisen ökar sin redan intensiva spaning på nätet för att stoppa planerande och uppmuntran till bränder och våld. Demokrati, lag och ordning i landet är viktigt.

[helga21]
2015-10-29 21:51
#61

SD vill inte stoppa all invandring. Det är det pågående flyktingmottagandet vi sätter oss emot.

[Jimmy.L]
2015-11-13 08:39
#62

Det saknas juridisk och behovsmässig grund för att låta hemvärnet skydda flyktingboenden. Utöver det skulle det praktiskt vara väldigt svårt att skapa skyddsobjekt av varje boende, och det skulle vara oproportionerligt i förhållande till den nytta det skulle göra.

http://asikt.dn.se/asikt/debatt/satt-in-hemvarnet-for-att-vakta-flyktingboenden/vill-vi-ha-soldater-med-vapen-pa-gatorna/

Annons:
[Carpinus]
2015-11-29 13:44
#63

"En 15-årig pojke boende på ett asylboende för ensamkommande flyktingbarn i Tranås greps igår kväll misstänkt för mordbrand.

– Personal på boendet lyckades släcka branden på den asylsökandes rum, berättar Bo Kellerth vid polisen i Jönköping."---

SVT

[helga21]
2015-11-29 17:56
#64

Jaha det har jag inte hört något om på rikstäckande nyhetsprogram????

Geru
2015-11-29 20:31
#65

#61 Vilket stoppas just nu. Det kommer bli intressant att höra vidare diskussioner från SD när deras favorit ämne försvinner^^

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[helga21]
2015-11-29 22:50
#66

# 65 Om du hade sett något på våra Landsdagar på SVT 2 Så skulle du veta att de inte diskuterade detta som du tror. De hade en hel massa andra frågor att ta itu med. Bl.a så kommer partiet förmodligen att kräva skoluniform då man beslutade detta.

Geru
2015-11-30 05:22
#67

#66 Kul. Jag ser dock inga fördelar med skoluniform, annat än att det brukar slå mot dom som är fattiga.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[helga21]
2015-11-30 17:24
#68

# 67 Nu får du förklara dig? Hur menar du?

Fillifjonkan60
2015-11-30 19:12
#69

#67 Ja det undrar jag med. Hur slår det mot fattiga?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Geru
2015-11-30 20:35
#70

Skoluniformer brukar kosta pengar :) Fast ni kanske tänkte er att staten skulle stå för det? 

Vad finns det, enligt er, för fördel med skoluniform?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
2015-11-30 21:10
#71

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Fillifjonkan60
2015-11-30 21:28
#72

#70 Och vad tror du modekläder kostar? För ju äldre barnen blir desto mer "krav" blir det på kläderna.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Geru
2015-11-30 21:43
#73

#71 Tack, ska kika på den senare :)

#72 Uh, jag hade inte modekläder? Eller är det nya flugan nu, att alla ungarna har modekläder? Det var inte så vanligt i min skola, varken i grundskolan eller i gymnasiet. Men som sagt, nämn fördelar? För annars kostar det ju bara samhället pengar för kläder som inte kommer sitta speciellt bra på växande barn:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Fillifjonkan60
2015-11-30 22:16
#74

Jo men det är bättre att fortsätta den diskussion i tråden som handlar om det, som 72mm skriver i #71


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Geru
2015-11-30 22:17
#75

#74 Självklart. Ses där :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Fillifjonkan60
2015-11-30 22:22
#76

#75 👋


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[Carpinus]
2015-12-09 10:45
#77

"Ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Långharpan norr om Vänge är övertänt. Ingen ska vara skadad. Men en av de boende har gripits, som misstänkt för att ha startat branden."---

SR

[Carpinus]
2015-12-09 18:12
#78

"Polisens Nationella operativa avdelningen bekräftar i dag uppgiften att en tredjedel av bränderna startat inne på boendena. Det behöver dock inte betyda att de startats av boende. I flera fall har man inte utredningen klar. Och det skulle kunna handla om elfel eller olyckshändelser.

Det kan även handla om rop på hjälp från boende som inte mår bra, enligt polisen. I dagsläget finns totalt mellan 5 och 10 misstänkta personer för höstens alla bränder och attentat. En handfull av dem har själv bott på något av boendena.

Enligt Säpo ser polisen ännu inga tecken på att den så kallade vit makt-miljön ligger bakom bränderna."---

SR

Fillifjonkan60
2015-12-10 08:57
#79

Så var det dags igen då. 😡 

Några kommentarer frånvissa inlägg här:"Folk pratar om politiker hela tiden att dom är naiva, fast hur naiva är då dessa ligister som begår dessa vansinnes dåd ? Och att säga man förstår eller väntat sig detta är ju lika korkat som att själv tända på. SKÄMS att vara människa." (white lady #4)

"började asylbränderna före eller efter att adresser och kartor lades ut på nätet?

skilj på bilbränder och asylbränder, bilbränder utförs av frustrerade ungdomar som protest mot situationen i deras värld, asylboendebränder är rena illdåd som utförs av människor som har någon form av störning, där empatidelen av hjärnan är tom på blod och celler. båda typerna av brandattentat är brott, men orsaken är inte densamma," (papa-bear #30)

Och varför lägger jag in just dessa inlägg från white lady och papa-bear. Jo läs vad dom skriver när dom fortfarande var säkra på att dessa dåd var utförda av rasister och hur tyst det är från samma människor när det visar sig att flera av bränderna kommer från dom boende själva. Inte alla bränder, men flera av dom. 

Och än så länge har jag inte hört att någon utanför något hem blivit ertappad med att sätta eld på hemmen.

"Strax efter att polisen anlänt till platsen kunde de gripa en person, misstänkt för grov mordbrand.

– Det är en ungdom som bor på hemmet som gripits för branden. Han är i nuläget misstänkt och förd till polisstationen där han ska höras.

Det var en kraftig brandutveckling i byggnaden som totalförstördes. Orsaken till branden är fortfarande oklar. Ingen person skadades.

Nu ska polisen höra vittnen för att få en klarhet i vad som hänt. De har fortfarande ingen information om motiv till branden.

– Nu ska vi utreda vad som har hänt genom att höra folk och försöka reda ut detaljerna."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21909176.ab


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
2015-12-10 09:25
#80

Att lägga märke till är att NOA bekräftar antalet inre bränder som startats av boende. Inget motsäger att även vissa yttre bränder kan ha startats av sådana som bor där.

Däremot är de sorgliga attentaten mot boenden ännu inte tagna i drift med all sannolikhet anlagda av andra destruktiva krafter. Eftersom SÄPO inte tycks se någon samordning så får man förmoda att det rör sig om lokala förmågor. Det brukar ju dyka upp copycats efter bränder som visats på TV och i tidningar.

72mm
2015-12-10 11:18
#81

"Däremot är de sorgliga attentaten mot boenden ännu inte tagna i drift med all sannolikhet anlagda av andra destruktiva krafter. Eftersom SÄPO inte tycks se någon samordning så får man förmoda att det rör sig om lokala förmågor. Det brukar ju dyka upp copycats efter bränder som visats på TV och i tidningar."

Här tror jag fortfarande på min egna teori om helt vanliga villaägare som inte vill se värdet av sin investering decimerat genom ett permanentat flyktingboende i området.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2015-12-10 11:29
#82

#81 Inte osannolikt att det som du säger kan röra sig om närboende i något/några fall.

Sedan är frågan vad som avses med "planerat flyktingboende". Rör det sig om fall där avtal träffats med Migrationsverket, eller handlar det i något fall om tänkbart boende, där det inte är troligt att byggnaden slutligen godkänns? I så fall är det ju inte uteslutet att det i sådant fall kan röra sig om försäkringsbedrägeri.

En del stort uppslagna bränder verkar vid närmare undersökning högst sannolikt  ha vållats av slarv eller tekniska fel under pågående byggnadsarbete.

[Carpinus]
2015-12-11 17:46
#83

#81 Här är ett norskt fall som kan passa in på din teori, även om någon  dom ännu inte fallit där.

"Den pågrepne mannen i 30-årene kom til Norge fra et østeuropeisk land i fjor. Nå er han og en kamerat siktet for å ha tent på et hotell som skulle bli et asylmottak i Lindås kommune. Mannen ble onsdag kveld pågrepet og siktet for å stå bak brannen på det planlagte mottaket i begynnelsen av desember. Mannen ble fredag fengslet i fire uker med brev- og besøksforbud. Fredag siktet politiet ytterligere én person i forbindelse med brannen, men denne personen foreløpig ikke pågrepet."---

 "Den fengslede mannen bor på en adresse i nærområdet til det planlagte asylmottaket."---

VG

Annons:
[Carpinus]
2015-12-25 20:08
#84

"En man har anhållits misstänkt för att ha anlagt en brand på ett asylboende i Gamleby."---

"Omständigheterna kring branden är oklara men en man på boendet greps misstänkt för mordbrand. Han är numera anhållen, säger Percy Nilsson (länsvakthavande polisbefäl)."---

[Carpinus]
2016-01-11 17:13
#85

_ "Fara för ett antal personers liv och hälsa. Det konstaterar Luleå tingsrätt och dömer två män till två års fängelse för försök till mordbrand på ett asylboende."---

"Den 24-årige mannen döms också för misshandel och olaga hot kopplat till dramat på boendet i Boden. Han ska efter avtjänat straff utvisas ur landet, med förbud att återvända under fem år."---_

Norrbottenskuriren

(Domen kommer sannolikt att överklagas.)

Zyperior
2016-01-11 20:07
#86

Jag begriper inte varför dömda personer får återvända efter en viss tid? Vad är motiveringen till det? Det borde vara för livstid man blir utvisad.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Fillifjonkan60
2016-01-11 20:58
#87

#86 Undrar detsamma


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
2016-01-11 21:09
#88

#86 Vi har vi ju en del länder som inte vill ta emot sina medborgare, och då behåller snälla Sverige dem. Dessutom är det nog rätt bra möjligheter att ta sig hit igen på falska papper och uppehålla sig här illegalt, speciellt om man uppehåller sig på platser där den lokala polisen inte känner igen en…

[Carpinus]
2016-01-16 09:47
#89

_ "En asylsökande man har ringt och hotat att bränna ned ett flyktingboende i kommunen och att skada personalen, enligt polisen. Nu är han misstänkt för olaga hot mot grupp.
Mannen är i 35-årsåldern och har tidigare bott på flyktingboendet i Ljungby kommun. Men blev förflyttad och bor numera på ett annat boende i Småland, uppger polisen."---

"– Han hotade med att han skulle skada föreståndaren och en annan i personalen, och han hotade också med att han skulle bränna ned hela byggnaden. De som bor där är rädda, förklarar Wåge Lundgrehn.
Mannen är nu misstänkt för olaga hot mot de två i personalen och olaga hot mot grupp."_

Smålandsposten

[helga21]
2016-01-16 13:22
#90

# 89 Vilka trevliga killar vi får in i landet 😃

Annons:
Fillifjonkan60
2016-01-17 15:29
#91

#90 Helt underbart, mångkultur när den är som bäst 😉


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Hayabusa]
2016-01-18 09:21
#92

På ett närliggande flyktingboende har man problem med att de boende rökar inomhus. Det är inte tillåtet, men de respekterar inte förbudet. Resultatet blir att brandlarmet går med efterföljande utryckning av brandkåren.

[Carpinus]
2016-01-18 09:36
#93

#92 Sextusen per cigg? (Det är ungefär vad räddningstjänsten fakturerar för en utryckning orsakad av slarv.)

[Hayabusa]
2016-01-18 09:41
#94

#93 Precis. Pratade med den lokala brandkåren, de är väldigt trötta på detta okynne. De uppskattade kostnaden till 8-10.000 SEK per utryckning. Tråkigt nog skiter de boende fullständigt i uppmaningar. De har t om försökt "täppa för" brandvarnaren…vad säger man?

Emo
2016-01-18 09:56
#95

#94 Man ger dem en räkning. Det ska betalas av bidrag först och lön senare om de skaffar sig ett jobb. Jag vill inte betala för deras nonchalans. De har redan för stort bidrag eftersom de kan använda våra skattepengar till att ge oss ännu högre kostnader för att ge dem möjlighet till lyxliv.
Ja, jag skrev lyxliv. Har man inga egna pengar har man inte råd att elda upp andras (röka).

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

72mm
2016-01-18 12:09
#96

#95 "Man ger dem en räkning. Det ska betalas av bidrag först och lön senare om de skaffar sig ett jobb. Jag vill inte betala för deras nonchalans."

Amen. Allt annat är bara ett utslag av den kravlöshet som idag genomsyrar hela asylträsket.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Hayabusa]
2016-01-18 12:28
#97

Det stora problemet, enligt mig, är deras inställning. De skiter i tillsägelser eller uppmaningar. Men som min gamle chef sa: "Alla får sin räkning - det är bara en fråga om tid".

Annons:
Emo
2016-01-18 14:01
#98

Det värsta med slappheten är att vi får ett allt större "vi och de"-tänkande. När likheten för lagarna skrotas för en viss kategori, blir de, som ska försaka allt argare och det går tyvärr ut över många oskyldiga.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[helga21]
2016-01-18 23:47
#99

Det är helt riktigt Ifall de vet vem som är syndaren så ge den räkning eller säg åt alla att de får betala solidariskt oavsett som syndar. Då blir det nog mer koll på läget.

Emo
2016-01-19 05:59
#100

#99 Vatten och bröd eftersom pengarna inte räcker till bättre mat. De har gått åt till brandkåren. Pengar har de tydligen så gott om att de kan elda upp dem (röka). Då behöver ju inte våra åldringar försaka så mycket, för att pengarna inte räcker till dem också när prioriteringarna är som de är.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[helga21]
2016-01-19 20:09
#101

http://www.expressen.se/kvallsposten/brand-i-byggnad--raddningspadrag/

"Polis och räddningstjänst larmades på tisdagskvällen till en brand i ett asylboende i Strövelstorp utanför Ängelholm.

Ingen människa kom till skada – men lägenheten totalförstördes.

– Alla fyra som bodde där var hemma när det började brinna men kunde ta sig ut, säger Ronny Lundgren, inre befäl vid räddningstjänsten Skåne nordväst."

"

– Allt tyder på att det rör sig om en olyckshändelse, säger Ronny Lundgren.

Enligt räddningstjänsten Skåne nordväst har lägenheten använts som asylboende."

[Carpinus]
2016-01-20 11:21
#102

"Strax efter 10 på onsdagsförmiddagen fick SOS larm om att det ska brinna i ett rum på asylboendet i Sunnansjö i Ludvika kommun."---

"Den boende greps av polisen för denne var fortfarande stökig och han misstänkts nu för mordbrand alternativt försök till mordbrand, säger Jöran Lindblom" (Polisen, Dalarna).---

SVT

[Carpinus]
2016-01-22 14:52
#103

#45 "Branden vid ett asylboende i Munkedal i oktober berodde av allt att döma på ett elektriskt fel, konstaterar brandexperter och tekniker på Nationellt forensiskt centrum i en rapport.

- Branden startade troligen i ett elskåp, säger kriminalkommissarie Thord Haraldsson till P4 Väst."---

TT

Fillifjonkan60
2016-01-22 21:28
#104

Jag kan ha missat något, men hittills har jag inte sett någonting om att SD och/eller deras anhängare ligger bakom någon av dessa bränder.

Antingen så har dom inte hittat någon förövare eller så beror dessa bränder på annat, typ elektriska fel och dom inneboende själva.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[helga21]
2016-01-22 23:55
#105

Om våra "anhängare" ligger bakom något attentat så är det någon som jag svär mig fri ifrån. Ifall någon medlem blir dömd för ett attentat av detta slag så är det så fall en icke medlem.

[Carpinus]
2016-01-23 00:38
#106

Polisen har ju en standardbeskrivningen "förundersökning av mordbrand har inletts" vid bränder med oklar orsak. Tyvärr är det många som, medvetet eller omedvetet, tolkar det som att det verkligen rör sig om mordbrand.

Journalister intervjuar chockade boende och  bistra poliser på plats och det piskar upp en upprörd stämning. Så här lät det i lokaltidningen efter branden i Munkedal i oktober:_"Bohusläningen har pratat med två av de boende på Rosenkullens asylboende. Den ena har bott där i fyra månader, den andre i tre dagar.
- Vi vaknade av att vi kände brandröken, förklarar de.
_Hur reagerade ni, blev ni chockade?_
- Nej, vi kommer från Syrien och varit med om det mesta redan. Men vi trodde inte att sånt här kunde hända i Sverige."---_

Klart att man förstår de asylsökande i deras upprivna tillstånd, men att sätta rubriken med deras ord, "trodde inte att sådant kunde hända i Sverige" bidrar ju knappast till en lugn och sansad debatt…

Än värre är det när man tittar i DN dagen efter branden, där man kan läsa följande: "Mikael Ribbenvik, operativ chef på Migrationsverket, menar dock att den senaste branden är särskilt allvarlig eftersom det redan bodde människor i huset.

– De tre tidigare riktade sig mot byggnader. Branden i natt riktade sig mot människor. Vi ser oerhört allvarligt på detta, säger han."

Att branden "riktade sig mot människor" kan väl knappast tolkas på annat vis än att det funnits ett uppsåt bakom den? (Annars kunde man ju ha sagt och skrivit "drabbade".)

I samma artikel uttalar sig statsministern om att han är "orolig för retoriken och för att vi ska få ökade spänningar i vårt samhälle." Men det är ju spridandet av sådana här uttalanden i massmedia som bidrar till den ökade spänningen!

Nu, tre månader senare, är utredningen om Munkedalsbranden klar. Allt pekar på att branden börjat i ett elskåp och att inget tyder på att branden varit anlagd. Detta meddelas med betydligt mindre rubriker än de som förekom i samband med branden.

Tillvägagångssättet känns igen från den stort uppslagna moskébranden i Eskilstuna, med svarta rubriker och påståenden att brandfarlig vätska kastats in genom ett fönster och där politiker helt tappade koncepterna. Tre månader senare konstaterades  att branden börjat i en överhettad fritös, och då var det inte "så roligt" längre…

Med detta vill jag inte ha sagt att det inte förekommer anlagda bränder på förläggningar - det vet vi att det gör. Sannolikt finns det fall där främlingsfientliga krafter eller grannar som vill hålla sina huspriser uppe tänt på blivande flyktingboenden. Men hittills finns det inga gripna för dessa brott så vitt jag vet, och jag har följt en ganska stor mängd fall vid det här laget. Däremot så finns det rätt många bränder som startats av boende på driftsatta förläggningar, däribland fall där gärningsmän har kunnat fastställas och fällas. Det är bara att gå tillbaka i notiserna här för att kunna konstatera detta.

Edit 00:59.

[Carpinus]
2016-01-27 16:52
#107

_"En ung man som är asylsökande tände eld på en soffa i Migrationsverkets ankomstboende i Kållered. En kort tid efter det blev han också involverad i ett bråk.
– Det är efter branden har släckts som han har börjat bråka med väktaren och de boende, säger Hans Lippens, polisens presstalesman i Väst.
Det var vid lunchtid på tisdag som räddningstjänsten ryckte ut på ett larm. En man som är asylsökande hade satt eld på en soffa i Migrationsverkets ankomstboende i Kållered. När brandmännen hade kommit fram till platsen hade personal redan hunnit släcka branden. Brandmännen behövde bara släpa ut soffan från lokalen och verksamheten behövde aldrig evakueras."---

"Enligt polisens uppgift är den misstänkte mannen i 20-årsåldern och har anhållits. En anmälan har skrivits om allmänfarlig vårdslöshet alternativt mordbrand."_

GP

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-27 17:08
#108

# 88 gaaah flathetens Sverige

# 89 vad är problemet, skicka ut han på livstid

# 92 tyvärr är det ju en problematik med tanke på var de kommer ifrån. Där rökning ses på ett annat sätt. Dock… vill de leva här gäller svenska regler.

# 95 som # 96 säger ”amen to that”

Klart de skiter i allt, för Sverige har ju inga ”cojones”… inga krav, inga reprimander på dem, så länge du inte är svensk.

# 104 jag är ingen SD anhängare men måste ändå säga har polisen hängt ut så många som orsakat bränder? Näe, så då kan man ju ganska enkelt utgår från deras ”hemlighetspolitik” runt detta att SD som är svenska inte gjort det. Bara en slutledning jag gör baserat på polisens/ regeringens hemlighethållande.

[helga21]
2016-01-27 20:01
#109

Undra hur mycket BNP ökar pga detta? 🤔

Zyperior
2016-01-27 20:28
#110

#109 Det vet vi redan. "900 miljarder".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2016-02-05 09:02
#111

_"Branden på Jan Emanuel Johanssons hvb-hem i Uppsala i december hade kunnat sluta i en fullständig katastrof. Lågorna spred sig blixtsnabbt från tvättstugan och vidare i huset där flera ungdomar och personal vistades. När brandkåren anlände var huset övertänt och gick inte att rädda.
Samtliga som befann sig i fastigheten klarade sig utan fysiska skador. En 16-årig asylsökande pojke, bosatt på hemmet, greps omgående och misstänks nu för grov mordbrand.

16-åringen, som nekar till brott, hade bott på hemmet i två månader när branden bröt ut. Enligt personalen var han stundtals mycket aggressiv.
Bara ett par dagar innan branden hotade han öppet med att tända eld på huset. Det framgår av förundersökningen som Aftonbladet har tagit del av."---_

Aftonbladet

Annons:
[helga21]
2016-02-05 19:49
#112

Och vem satte eld på det boendet då. Någon SD-sympatisör?

Tjeja
2016-02-06 01:06
#113

🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

72mm
2016-02-07 09:21
#114

#106 Mycket bra analys av medias totala kollaps.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2016-02-13 00:23
#115

"En 26-årig man greps på fredagskvällen när han bar in en dunk bensin i Migrationsverkets lokaler i Malmö.

Han uppträdde hotfullt och misstänks för försök till grov mordbrand. Mannen bor själv i lokalerna.

– Han var missnöjd med något. Oklart vad, säger Kim Hild vid ledningscentralen för polisen i Region syd.

Det var omkring klockan 20.45 som en inhyrd väktare stoppade mannen just när han kom gående med en dunk med vad som förmodas vara bensin. Väktaren bevakade entrén till det före detta hotellet på Jägersrovägen som nu används som asylboende."---

Kvällsposten

[Nomen Nescio]
2016-05-22 09:40
#116

Efter en brand i ett rum på ett boende för ensamkommande barn i Tranås fick över hundra boende evakueras, uppger TT. Orsaken till branden är okänd.

[Hayabusa]
2016-05-22 10:04
#117

På boende i min hemtrakter är följande scenario vanligt förekommande:

Folk rökar inomhus, särskilt vintertid. Brandvarnare "kapslas in" för att inte lösa ut.

Boende vill laga mat själv, har kokplatta på rummet. Även här skärmar man av brandvarnaren. Överbliven mat i kastrull tar eld. Det är inte tillåtet att ha kokplatta på rummen, men personal kan ej ta ifrån boende deras utrustning/prylar.

[Nomen Nescio]
2016-06-07 19:09
#118

_"Två personer har gripits misstänkta för att ha anlagt en mordbrand på ett asylboende i Düsseldorf. Ett 20-tal personer uppges ha skadats i branden och boendet är totalförstört."---

"Brandorsaken är ännu inte klarlagd. Men polisen har gripit två personer som enligt utredarna misstänks för att ha anlagt branden. En av männen greps enligt RP Online när han erbjöd tidningens reporter Sarah Beers videofilmer från branden.

Enligt tidningen ska det inte finns något som tyder på att branden skulle ha anlagts av någon utifrån. Ett tekniskt fel anses också vara högst osannolikt eftersom branden spridit sig så snabbt."---_

GP

Annons:
ElisabethB
2016-06-11 19:32
#119

Varför inte ha asylzoner som man inte får lämna så länge man är asylsökande. Där ska det inte gå att få tag på tobak och möbler som förstörs ska inte bytas ut. De ska lämna ifrån sig förbjudna ägodelar när de flyttar in på ett asylboende, de kan få tillbaka sina ägodelar om de utvisas. Lämnar man asylzonen så är man antagligen inte här för att söka asyl. Eventuella bidrag ska inte vara större än socialbidrag. Grova brott ska leda till automatisk utvisning.

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

[[eskils_]]
2016-06-13 20:48
#120

MSB har nu gjort en  sammanställning av brandorsakerna:

"Bara en tiondel av bränderna på Sveriges flyktingboenden har varit anlagda de senaste åren. Den vanligaste orsaken till brand är olyckor. (…)

– Det vanligaste är olyckor, matlagningsrelaterat eller elrelaterat, mycket med mat och olja som tar eld och den typen."

SR

72mm
2016-06-13 21:36
#121

"Och nu kommer en lite mer nyanserad bild fram, som visar att hälften av bränderna orsakas av vanliga hushållsolyckor, men en del bränder har ändå varit anlagda utifrån. Enligt MSB:s sammanställning av bränderna är endast 11 procent anlagda utifrån."

"MSB: Få bränder är anlagda på flyktingboenden" enligt SR alltså. Men stämmer det? 

50% olyckor och 11% anlagda utifrån. Betyder det att 39% möjligtvis kan vara  anlagda av de boende själva? Eller finns det ett annat tredje alternativ? Elfel kanske? Jag letade efter SRs källa, men kunde inte hitta den sammanställning som det refererades till. 

I de 11% av anlagda bränder så är dessutom merparten i lokaler som det inte har flyttats in i än. 

Så av alla anlagda bränder i hus det bor människor i, hur stor del står de asylsökande själva för? Är det inte den siffran som är nyheten?   

Fria Tider satte rubriken "Nio av tio asylbränder orsakas av de boende själva" på samma story.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
2016-06-13 22:31
#122

#121 Hittade sammanställningen:

https://www.msb.se/Upload/Kunskapsbank/Olycksundersokningar_ovrigt/Lagesbeskrivning_kring_brander_i_flyktingboenden_2012-2016.pdf

Det sägs att för en del bränder har orsaken inte kunnat fastställas.

72mm
2016-06-14 00:01
#123

#122 Åh vad bra!

Det fanns en "anlagd inifrån" också, det var väl det jag misstänkte. Då har vi alltså 37 anlagda inifrån och 20 utifrån varav mer än hälften är för obebodda. Totalen är 180. 

Är 30% att anse som "Få bränder är anlagda på flyktingboenden" som SR satte som rubrik? Det är för bövelen var tredje brand! 

Vidare så framgår det att av de mordbränder som anlades i bebodda asylboenden så var det i 75% av fallen troligen asylsökarna själva som var förövarna.  Varför får vi inte reda på det av "objektiva och sakliga" SR?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Aniara14
2016-06-14 21:37
#124

#123 "Varför får vi inte reda på det av "objektiva och sakliga" SR?"

Därför att SR (=SkitRadion) är raka motsatsen till objektiv och saklig, i synnerhet när det gäller allt som har med invandring och flyktingar att göra.

Jag råkade lyssna på Ekot när dom berättade den här nyheten från MSB, och det hördes lång väg på reportrarnas tonfall att dom var djupt missnöjda och besvikna över det "felaktiga" resultatet.

Själva har dom ju naturligtvis hela tiden varit 110 % övertygade om att samtliga bränder varit anlagda utifrån av diverse olika högerextremister.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

72mm
2016-06-16 13:12
#125

"Själva har dom ju naturligtvis hela tiden varit 110 % övertygade om att samtliga bränder varit anlagda utifrån av diverse olika högerextremister.

Vad de faktiskt tror är sant vete gudarna, det värsta är ju att bilden som har förmedlats är så PK-tvättad och filtrerad att den ligger ljusår från verkligheten. 

Hur ska en befolkning som inte får reda på hur saker och ting förhåller sig  kunna upprätthålla en demokrati?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-07 20:50
#126

_"En fullt utvecklad brand härjar i ett av husen som tillhör Västsura herrgård. Ett hus som fungerar som asylboende.
 – En person har förts till sjukhus med ambulans, säger Anders Hedström som är presstalesperson vid polisen i Västmanland."---

"Brandorsaken är oklar men polisen har gripit en person misstänkt för att ha anlagt branden.
– En person i 25-årsåldern är anhållen som misstänkt för mordbranden. Den misstänkte är boende på Västsura herrgård, säger Anders Hedström, presstalesman för polisen i Västmanland."---_

SVT

[Nomen Nescio]
2016-07-18 09:08
#127

"Två män i 35- och 45-årsåldern togs på bar gärning under natten när de ska ha försökt sätta eld på ett asylboende.

Männen sitter nu anhållna misstänkta för försök till mordbrand. Polisen kunde gripa männen under natten mellan söndag och måndag."---

[SVT](Två män i 35- och 45-årsåldern togs på bar gärning under natten när de ska ha försökt sätta eld på ett asylboende. Männen sitter nu anhållna misstänkta för försök till mordbrand. Polisen kunde gripa männen under natten mellan söndag och måndag.)

[Nomen Nescio]
2016-07-19 19:04
#128

#127 "De två män som suttit anhållna misstänkta för försök till mordbrand vid ett asylboende i Jönköping har släppts. De två har medgett att de var på platsen men också lämnat en trovärdig förklaring till varför de befann sig där, uppger lokala medier.

Den tekniska undersökning som gjorts visar inget som stödjer misstanken om att någon försökt tända på huset."---

[TT]( De två män som suttit anhållna misstänkta för försök till mordbrand vid ett asylboende i Jönköping har släppts. De två har medgett att de var på platsen men också lämnat en trovärdig förklaring till varför de befann sig där, uppger lokala medier. Den tekniska undersökning som gjorts visar inget som stödjer misstanken om att någon försökt tända på huset. – De har befunnit sig på boendet och tänt en cigarettändare, men det är inget som kan rubriceras som försök till mordbrand. Det finns ingen anledning att ifrågasätta deras berättelse, säger kammaråklagare Anders Brokelind, till SVT Nyheter Jönköping.)

Aniara14
2016-07-19 23:50
#129

#128 TT länken funkar tyvärr inte, blir bara 404/Hittar inte sidan, men oavsett det så är det en stor lättnad att det inte var nåt brandattentat, utan bara falskt alarm.

Bränder, vare sig dom är anlagda eller olyckshändelser, är bland det otäckaste som finns, och ställer till med enorm förstörelse och skada, både när det gäller människors liv och hälsa, byggnader och all annan egendom.😕

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Nomen Nescio]
2016-07-20 06:11
#130

#129 Instämmer i åsikten om bränderna. Sedan tycker jag att när det kommer lugnande besked som i det här fallet så borde dementin vara lika stort uppslagen som larmet. I det här fallet har två utomstående misstänkliggjorts utan skäl, vilket åklagaren är tydlig med. Fast då har media redan tappat intresset…

Beklagar att länken inte fungerade. Letade rätt på den utan problem genom att   googla på första meningen i texten. Här är ny länk.

http://www.sydsvenskan.se/2016-07-19/inget-mordbrandsforsok-pa-asylboende

[Nomen Nescio]
2016-08-30 12:09
#131

#126 "28-åringen tände eld på papper och sedan gardiner i det rum han bodde, i en flygelbyggnad tillhörande asylboendet på Westsura herrgård på förmiddagen den 7 juli i år. Anledningen ska ha frustration över att Migrationsverket inte hade hörsammat hans önska om att få flytta från boendet eftersom han kände sig oönskad och rent av hatad av andra boende."---

"När mannens fängelsestraff är avtjänat ska han utvisas från Sverige, utan möjlighet att återkomma. Dock, menar tingsrätten, måste man göra en sedvanlig prövning enligt utlänningslagen om det vid det tillfället är lämpligt att utvisa honom till hans hemland, Syrien. Tingsrätten dömer också mannen att betala sammanlagt 185 046 kronor i skadestånd till både privatpersoner och till Attendo som driver asylboendet i Västsura."---

VLT

[Nomen Nescio]
2016-10-16 08:00
#132

"En stor brand har brutit ut på ett boende för nyanlända i Fagersjö i södra Stockholm. 37 personer har evakuerats."---

"Det är oklart hur branden startade. Men polisen misstänker att någon har tänt på och rubricerar händelsen grov mordbrand."---

Under natten mot lördagen försökte någon att sätta eld på boendet i Fagersjö. Vid halv fyra-tiden på natten hade någon ställt en dunk olja i en ugn på boendet och sedan slagit på den. Brandlarmet gick i gång och personalen kunde stoppa branden. – Det är för tidigt att säga om det har något samband, säger Carina Andersson. Polisen har i nuläget inte någon misstänkt för den grova mordbranden.

http://www.expressen.se/nyheter/kraftig-brand-i-asylboende/

Annons:
Fillifjonkan60
2016-10-20 10:20
#133

Och bränderna fortsätter, denna gång inte heller på grund av rasister/nazister utan av en boende på hemmet…

http://www.alingsastidning.se/2016/10/branden-pa-asylboendet-uppklarad/


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Nomen Nescio]
2016-10-25 09:18
#134

"På måndagskvällen började det brinna på ett flyktingboende, en byggnad kallad gamla pensionärshemmet, i Likenäs norr om Torsby."---

"Enligt uppgifter från polisen bodde det 19 personer, varav fem barn, på boendet. Orsaken till branden är fortfarande oklar. - Vi håller på att spärra av vägar i området just nu. Det ligger väl nära till hands att det senare kommer att röra sig om en mordbrandsrubricering, säger Ronny Brattström."---"

- Brandorsaken har vi inte ens hunnit fundera på än men det jag har hört är att SOS fick in flera larm från förbipasserande som såg att det slog ut lågor från fönstren."---

Misstänker ni att branden är anlagd?
– Nej, det finns ingen misstanke om brott i nuläget. Det får svalna och så får våra tekniker gå igenom vad de ser tillsammans med räddningstjänsten. Det har börjat brinna i en bostad, det vet vi."

http://nwt.se/torsby/2016/10/24/brand-totalforstorde

[Nomen Nescio]
2016-12-05 19:35
#135

"En person har förts till sjukhus efter brand på ett boende för ensamkommande flyktingbarn. Polisen misstänker att branden var anlagd. 

– Det var en hög med mattor och kläder som brann, säger Anders Sjöberg, inre befäl vid räddningstjänsten i Oskarshamn.

Larmet om branden kom in till polisen klockan 18.17 under tisdagskvällen. Då hade ett automatlarm gått i gång sedan det börjat brinna inne på ett rum på ett boende för ensamkommande flyktingbarn.

– Vi var på plats ganska nära inpå brandförloppet och det kan nog ha räddat den här personens liv som befann sig i rummet, säger Anders Sjöberg, inre befäl vid räddningstjänsten i Oskarshamn."---

KvP

[Carpinus]1
2017-02-26 08:35
#136

Vid en brand på söndagsmorgonen på Sveriges största flyktingboende Restad i Vänersborg skadades ett tjugotal personer, främst genom fallskador då de hoppat från fönster. Två personer har förts till sjukhus. Enligt polisens presstalesman började branden i någon form av allmänt utrymme på tredje våningen och rubriceras som misstänkt mordbrand då brandorsaken i nuläget är oklar.

Källa.

Fillifjonkan60
2017-02-27 09:47
#137

#136 Det där var lite konstigt. Först stod det om branden och att det var misstänkt mordbrand på min nyhetsapp. (som en löpsedel ungefär)

När jag öppnar appen för att läsa om det, så kan jag inte hitta nyheten. Då googlar jag och hittar det och så läser jag att dom tror att branden började inne i huset. Varför är inte nyheten lika stor då, utan nästan försvinner istället? 🤔

Och det är ju inte första gången nåt sänt här händer om bränderna, när man misstänker att det är mordbrand och någon utifrån (rasister) som tänt på är det stor nyhet, men när det framkommer att branden startat inne på asylboendet så nästan tystas det ner.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
2017-02-27 10:03
#138

#137 Jag gjorde en liknande iakttagelse. Såg att det låg som flash på en tidning, men när jag återvände för att läsa mera var händelsen borttagen från nyhetsplats.

Rubriceringarna "misstänkt mordbrand" och "misstänkt mord" är polisiära förundersökningstermer som tidningarna utnyttjar där det passar. Det brukar ju helt enkelt betyda att polisen ännu inte påbörjat någon egentlig utredning. Vill man veta vad polisen slutligen kommit fram till brukar man få söka sig till lokaltidningarna.

[Carpinus]1
2017-03-20 10:22
#139

En man greps idag på förmiddagen på en asylförläggning i Stockholm som misstänkt för mordbrand, skadegörelse, våld mot tjänsteman, försök till våld mot tjänsteman samt ofredande. Gärningsmannen kastade föremål mot räddningspersonal, polis och väktare.

Källa.

Annons:
Fillifjonkan60
2017-04-10 17:59
#140

Vissa verkar vara extra mycket för bränder, våld och stenkastning mot andra personer. Helt galet 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
2017-05-03 07:54
#141

#136 Utredningen kring branden på Restad i februari har lagts ner. "Olycka" trolig orsak, uppger polisen.

[Carpinus]1
2017-05-17 08:22
#142

Flera hundra personer fick evakueras i natt i samband med bränder i eller i anslutning till asylboende.

Den största evakueringen skedde i Växjö, där omkring 200 boende fick bege sig ut, då en träbyggnad i asylboendets närhet brann.
I Målilla fick omkring 100 boende evakueras då en brand utbrutit i ett allrum på tredje våningen. Branden började i en fåtölj.
I Borrby på Österlen  utbröt ytterligare en brand, här i anslutning till en bar i lokalerna. 17 personer fick föras i säkerhet där.
Alla tre bränderna utreds som mordbrand (vilket som vanligt inte är liktydigt med att de är det).

Källa.

[Carpinus]1
2017-05-19 09:49
#143

#142 Åsa Linderborg på Aftonbladet kultur om dessa bränder: "Natten till onsdag brann tre asylboenden i Småland och Skåne. Polisen behandlar dem som anlagda, brottsrubriceringen är mordbrand eller grov mordbrand. 200 personer tvingade evakueras. Syftet är att de inte ska känna sig välkomna i vår demokrati."---

För det första vet givetvis Åsa Linderborg att alla bränder med oklar uppkomst i initialskedet utreds som mordbrand av polisen, precis som dödsfall av okänd orsak inledningsvis utreds som mord till dess annan orsak kunnat fastställas. 

För det andra kan man, om man inte har rödfärgade läsglas, bara genom att läsa artiklarna och genom att tillgodogöra sig statistiken om tidigare brandorsaker på asylboenden dra vissa slutsatser i de här tre fallen.

I Växjö brann en dansbana i Folkets Park, och rökutvecklingen gjorde en evakuering av asylboendet nödvändig. Branden kan mycket väl vara anlagd, men inget framkommer som säger att dådet var riktat mot asylboendet. Och om det är rör sig om mordbrand kan gärningspersonen lika gärna vara att finna i som utom asylboendet.

I Målilla började branden i en fåtölj i ett allrum på tredje våningen. Att någon attentatsman smugit sig in och tänt på fåtöljen känns rätt långsökt. Endera finns en pyroman på boendet, alternativt att någon slarvat med rökverk.

I Borrby började branden vid en bardisk inne i boendet. Elfel, slarv eller avsiktligt vållande av boende är 1X2 alternativen här.

Brandorsakerna kommer förhoppningsvis att utredas och fastställas. Och en sak är säker: resultatet kommer inte att gå att läsa på Aftonbladets kultursida. Om det inte mot förmodan rör sig om utomstående som vållat dem.

[Hayabusa]
2017-05-19 10:00
#144

#143 Jag är väl förtrogen med den lokala brandkåren. Bygdens boende för asylsökande/nyanlända har regelbundet bekymmer med individer som röker inomhus (trots förbud) eller lagar mat på rummen (ej tillåtet). Torrkokning förekommer regelbundet. Att brandvarnare täcks för är synnerligen olämpligt, men även det är en vanlig syn.  Jag säger inte att de boende skapar dessa faror medvetet, men det råder många gånger en annan syn på säkerhetsfrågor. Brandvarnare t ex är ju för de boendes eget bästa och inget annat.

[Carpinus]1
2017-05-21 06:40
#145

Liksom Åsa Linderborg drar hennes tidningskollega Anders Lindberg inte oväntat samma slutsatser om bränderna på asylboendena. Det är lättköpta och förljugna poäng de försöker ta.

Lindberg skriver: "Under natten till onsdagen brann det vid tre asylboenden i södra Sverige och flera hundra personer fick evakueras. Polisen utreder samtliga som mordbränder.

Men utredningarna lär snart läggas ner, om vi ser till statistiken. Vid just bränder har eventuella bevis en trist vana att brinna upp och polisen tycks nästan alltid famla i blindo. Nog är det en märklig slump ändå - att just asylboenden ska vara så utomordentligt lättantändliga.

Och bränderna är bara en del av hotbilden."---

Utredningar av bränder mot asylboenden läggs knappast ner mer lättvindigt än andra utredningar, oftast pekar teorierna på att bränderna vållats av någon boende, men att genomföra förhör på olika språk med flera hundra boende finns det inte resurser för, och skulle säkert väcka upprördhet hos Aftonbladets ledarskribenter och likasinnade. Precis som påpekas i den här tråden finns upphovet till bränderna i regel att finna inom boendets väggar.

Ett fall som Lindberg drar upp som "exempel" på mordbrand är diskoteksbranden i Göteborg. Men den orsakades ju av personer som nekats att komma in på stället, inte av några rasister! För övrigt var den händelsen något som underblåste gängkriminaliteten i Backa, som senare förgrenat sig till bl.a. Biskopsgården.

Lindbergs "lösning" är att utreda alla bränder på asylboenden som terrorbrott. Då måste väl en av konsekvenserna vara att även den boende som vållat brand skall dömas enligt terrorlagarna? I så fall kommer Lindberg säkert att få de stora utredningsresurser han vill ha…

[Carpinus]1
2017-06-04 09:14
#146

En storbrand rasar på ett flyktingboende i Söderhamn. Inga personer har skadats. Som vanligt vid bränder utan känd orsak hanteras den som mordbrand.

Expressen skriver: 
"Det finns ingen misstänkt i nuläget. – Patrull på plats har hållit förhör med boende, jag vet inte vad som har framkommit där", säger Daniel Winge" (RLC-befäl vid polisen i region mitt), 

http://www.expressen.se/nyheter/kraftig-brand-pa-asylboende/

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-14 11:35
#147

En större brand rasar på ett flyktingboende i Asarum. Larmet inkom till brandkåren kl. 10.40. En person har gripits för mordbrand.

http://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-larm-om-brand-pa-asylboende/

Editerat.

[Carpinus]1
2017-06-14 18:58
#148

#147 Uppdatering: "En person ska ha gripits av polisen direkt på platsen, misstänkt för grov mordbrand – denne fick brottas ner av polispatrullen, enligt vår reporter."---

"Enligt vittnen som Sydöstran pratat med ska den gripne vara en av de boende, en uppgift som polisen inte kunde kommentera under onsdagseftermiddagen."---

http://www.sydostran.se/karlshamn/larm-om-brand-pa-hvb-hem/

[Carpinus]1
2017-06-22 06:37
#149

En brand utbröt igår kväll på ett asylboende i Ystad, där 36 personer fick evakueras och ingen kom till skada.

TT skriver: "Det blir troligtvis en anmälan om mordbrand och sedan får vi genomföra teknisk undersökning när det är möjligt, säger Mikael Lindh, vakthavande befäl vid polisregion Syd," vilket bäddar för sedvanliga misstolkningar.(#106)

Enligt Ystads Allehanda uppgavs det tidigt att branden börjat i köket.

http://www.ystadsallehanda.se/ystad/larm-om-brand-pa-flyktingboende/

[Carpinus]1
2017-06-22 06:47
#150

#148 Den 19-åring som häktades  på sannolika skäl för grov mordbrand på asylboendet i Asarum  uppgav vid häktningsförhandlingarna att han är 17 år, och då det enligt tingsrätten inte gick att bevisa att mannens uppgifter inte stämmer släpptes han på fri fot som minderårig.

Källa.

[Carpinus]1
2017-06-22 09:17
#151

#149 Vad som först verkade vara en brand genom våda ändrades senare:

"En brand har brutit ut på ett aylboende i Snårestad - åtta kilometer väster om Ystad. Räddningstjänsten var på plats vid 21.30-tiden några minuter efter att larmet kom in. – En flygelbyggnad i tegel är rejält utbränd. Inte mycket mer än skalet kommer att stå kvar, säger Torbjörn Krokström, inre befäl vid RC Syd."---

Varken polis eller räddningstjänst vet i nuläget inte hur branden har startat. – Men jag har hört uppgifter om att det ska ha börjat brinna i ett kök och att personal till en början försökte släcka den själva, säger Torbjörn Krokström."

SR

Men på torsdagsmorgonen hade det framkommit misstankar om grov mordbrand:

"Polisen har inlett en förundersökning om misstänkt grov mordbrand på anläggningen, säger Anna Göransson på polisens ledningscentral. En teknisk undersökning kommer att genomföras under torsdagen."---

– Vi genomför nu förhör med de boende för att försöka hitta orsaken till branden, säger Calle Persson på polisens ledningscentral."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brand-pa-asylboende-utanfor-ystad

[Carpinus]1
2017-07-12 19:59
#152

Ett vandrarhem på Hammarö i Karlstad som delvis fungerat som boende för ensamkommande ungdomar brinner, och det är oklart om räddningstjänsten lyckas rädda någon del av byggnaden. Två personer har förts till sjukhus med okända skador, man vet inte om någon befinner sig i lokalerna.

Källa.

Beautyqueen
2017-07-15 01:39
#153

Människor har rätt att ha olika åsikter men det är inte okej att bränna ned flyktingboenden. Detta utsätter många oskyldiga personer för fara. Det borde inte bli känt för allmänheten vilka platser som används som asylboenden när det finns människor som begår dessa dåd. Jag förstår inte heller anledningen till att någon vill begå ett sådant dåd. Vad får man ut av det? Det beror väl på den utbredda rasismen och nazismen idag. Tyvärr är det normaliserat med nazism och rasism i hela Europa då partier som SD(Alla som kan partihistoria vet att deras partiledare gick med i SD när dem fortfarande hade hakkors framme på möten och var ett uttalat nazistiskt parti) Man är naiv att tro att detta parti är ett bland andra för det styrs fortfarande av nazister och rasister. Någon nämnde att flyktingar går före i bostadskön, och detta är inte riktigt sant. Jag har flera vänner som är flyktingar och det är ju inte som att de får några fina lägenheter inne i centrum. Inte ens i förorterna. Flyktingar får tillfälliga boenden på asylboenden där dem oftast delar ett litet rum i väldigt låg standard med flera andra asylsökande. Hur många svenska medborgare lever på det sättet? Jag tycker också att det vore okej ifall dem gick före i bostadskön. Om dem precis har kommit till Sverige så har dem ju inte haft någon möjlighet att samla köpoäng.. Jag tycker även att det är en viss skillnad mellan att ett svenskt par bara vill byta lägenhet för att dem bor lite för trångt och en familj som har flytt från krig och inte ens har ett nuvarande boende. Flyktingar har inget boende över huvudtaget så självklart ska dem få gå före alla oss som redan har tak över huvudet. Hur själviska och omänskliga är ni om ni anser att dessa människor ska bo på gatan eller sova under en bro för att ni ska få byta boende. Ser så mycket rasism i den här tråden så att jag får tårar i ögonen. Jag önskar att ni kunde lära er att sluta sprida hat och istället respektera alla människors lika värda.

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-15 07:40
#154

#153 Din förutfattade mening är att det är rasister som bränner asylboenden, För att vara tydlig: det har hänt, i all synnerhet har det gällt boenden som varit omnämnda som blivande flyktingboenden. Det är avskyvärt, och jag kan inte se att någon här har försvarat det. Däremot förekommer det en kringdebatt, i all synnerhet tidigt i tråden, som inte handlar så mycket om bränder. Där förekommer det några påståenden som väl kan ifrågasättas, men den delen av diskussionen har avtagit i takt med att vissa debattörer har lämnat tråden och sajten.

Dina spekulationer om att en orsak till att bränder anlagts för att flyktingar går före i bostadskön verkar rätt flummiga, och du bör nog styrka dessa påståenden bättre. Många av de byggnader som faktiskt bränts ner innan de blivit boenden har använts i spekulationssyfte på den tiden det behövdes en mängd boenden, och en del var så nergångna att de knappast hade blivit aktuella att använda. I de flesta fall hade det inte skrivits några avtal med migrationsverket, men man kan väl inte låta bli att fundera över att det låg i ägarnas intresse att hävda att det var klart för boende, för att därigenom öka värdet. (Detta är min personliga reflektion och inget påstående).

Läser man tråden ordentligt så kan man ta del av myndigheternas statistik, och i de fall där man kunnat konstatera orsak till bränder på flyktingboenden så är de i övervägande delen vållade av boende på anläggningarna, medvetet eller omedvetet. I många fall har inte brandorsaken kunnat fastställas, men när bränderna t.ex. har uppstått i kök eller samlingslokaler mitt på dagen så är det svårt att tro att någon utomstående pyroman kunnat smyga sig in och tända på.

Varje gång det uppstår en brand på ett asylboende står det i media att det utreds som mordbrand. Det är en formell standardbenämning för en brand som man inte hunnit eller kunnat utröna orsaken till på tidigt stadium, men formuleringen utnyttjas systematiskt av media. När branden väl är utredd, vilket kan ta månader, publicerar man sällan resultatet i samma tidningar.

Vi kan utgå från att bränder på boenden kommer att minska i takt med att  de kvarvarande flyttas över till anläggningar med högre standard då behovet av boenden ständigt minskar.

Min avsikt är att fortsätta att uppmärksamma bränder på asylboenden och jag kommer i mån av tillgängliga uppgifter om konstaterad orsak att ange dem. Det är enda sättet att skapa klarhet om en inte sällan förljugen och förvanskad bild av asylboendebränder.

Den naivitet som du nämner får nog stå för dig, och jag hoppas att det beror på ungdomlig godtrogenhet. Om du är vuxen med din  inställning och sätt att uttrycka dig  så är det bara att beklaga.

[Hayabusa]
2017-07-15 08:57
#155

#153 & #154 Som exempel, läs min egen kommentar #144. Rökning är ett problem, särskilt vintertid, och en källa till bränder. De boende lagar mat på rummen, trots att det inte är tillåtet, men samtidigt har personalen inte lov att ta deras värmeplattor. Värmeplattor som leder till torrkokning och brandrisk. 

(OBS! Gäller situationen i min egen bygd.)

Finns det idioter som sätter fyr på flyktingboende? Ja, det gör det och de ska samhället ta hand om och döma enligt lag. Precis som de som sätter fyr på bilar & butiker.

[Carpinus]1
2017-07-15 09:07
#156

Ett förhållande som är värt mer uppmärksamhet är alla falsklarm på boenden över hela landet. Man hittar dem var för sig om man söker, och sammantaget är det ett stort problem som kostar mycket pengar men som framförallt kan medföra livsfara. Orsakerna är allt från medvetet sabotage, nyfikenhet till brister i handhavandet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/falsklarm-pa-asylboenden-frustrerar-brandman?

Beautyqueen
2017-07-15 09:13
#157

#154 Jag är 20 år gammal men jag anser inte att min ålder är relevant i sammanhanget . Jag tänker inte ens kommentera största delen av det du skrev för jag håller helt enkelt inte med. Jag spekulerade inte i att bostadskön skulle vara en orsak till bränderna. Jag såg andra göra inlägg i början av tråden där det stod "Man förstår ju att folk blir förbannade när dessa flyktingar går före i bostadskön". Jag svarade alltså på ett annat inlägg där den personen såg bostadskön som en orsak till bränderna. Det anser inte jag.

[Carpinus]1
2017-07-15 09:32
#158

#154 Om du hade märkt ut inlägget du vände dig emot (#2) så hade det blivit lättare för inläggsförfattaren (Vanja, sidans admin) att gå i svaromål. Nu kändes det mer som en allmän anklagelse. Inlägget var f.ö. inte längre än att det hade kunnat citeras i sin helhet, för det ger en helt annan bild än det valde att citera. (Citatet är ju f.ö. faktiskt inte ordagrant.)

Nej, åldern är inte relevant, helt korrekt. Men hela inlägget andades i mina ögon en barnslig inställning och då kan ett vuxenbemötande kännas felplacerat. 

Du har givetvis din fulla rätt att avstå att kommentera, precis som andra har rätt att  besvara det du skriver. Oftast är det ju när man inte håller med som man brukar vilja gå i svaromål - det var därför jag besvarade ditt inlägg.

Beautyqueen
2017-07-15 09:49
#159

#158 Jag förstår att det hade blivit enklare att märka ut det men jag missade att göra det och det gick inte att ändra inlägget vid ett senare tillfälle. Jag citerade inte exakt vad det stod, men jag citerade det personen skrev i andra ord bara. Och jag besvarade vad jag tänker om detta. Det får stå för dig att du upplever att jag har en barnslig inställning. Jag är en väldigt mogen person, men jag antar att mina åsikter inte passade dig. Jag är väldigt flyktingvänlig och på sikt så är min vision att vi ska ha helt fri invandring. Men det är en annan fråga som kanske kommer diskuteras i en framtida tråd. Man kan välja att besvara saker man inte håller med om men ibland förstår man redan innan att den andra personen inte kommer att lyssna på vad man har att säga.

[Carpinus]1
2017-07-15 09:59
#160

#159 "…jag citerade det personen skrev i andra ord bara". Det är inte att citera, det är att lägga egna ord i någon annans mun.

Jag lyssnade på vad du sade, det var därför jag svarade. Jag begär inte att andras åsikter skall passa mig, resonerar man så blir det aldrig några diskussioner.

Vad gäller den fria invandringen så finns säkert den diskussionen i andra trådar, använd sökfunktionen så hittar du dem nog. Annars går det ju alltid att starta en egen, istället för att invänta "framtida".

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-26 15:40
#161

"Case solved?"

"En större byggnad på Grytans flyktingboende utanför Östersund brann under tisdagskvällen. En man i 25-årsåldern, som sitter anhållen misstänkt för mordbrand, har erkänt att han orsakat branden, rapporterar P4 Jämtland. Mannen är själv boende vid flyktingförläggningen, enligt polisen."---.

TT

[Hayabusa]
2017-07-26 16:36
#162

#161 Alla scenario är möjliga.

[Carpinus]1
2017-08-01 16:55
#163

#161 Mannen som anhölls för branden i Grytan häktades för fyra dagar sedan. SVT rapporterar: 

"Mannen begärdes häktad i Östersunds tingsrätt på sannolika skäl misstänkt för mordbrand och även för fem fall av olaga hot.

– Alla hot är dödshot. Dels är det hot mot en advokat och tre personer i eller som har anknytning till organisationen Hej Främling, säger Tobias Kajbrink, ansvarig åklagare och förundersökningsledare till SVT Nyheter Jämtland.

Enligt åklagaren har mannen även uttalat ett generellt hot mot personer i Östersund.

– Han har sagt att han ska döda människor i Östersund, säger Tobias Kajbrink."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/man-misstankt-for-branden-vid-grytan-begars-haktad

----

Ett brand på ett HVB-boende utanför Karlskrona förra veckan var inte anlagd enligt Polisens tekniska undersökning, meddelar TT. Den började i eller vid skorstenen.

[Carpinus]1
2017-09-24 12:29
#164

Förmodat anlagd brand i en lägenhet på ett boende i Halland.

"Vid halv två på söndagsmorgonen larmades räddningstjänsten till en brand på ett HVB-hem i Oskarström för ensamkommande flyktingbarn. Polisen misstänker att den är anlagd. När räddningstjänst och polis kom till platsen var det en fullt utvecklad brand i en av lägenheterna."---

"– Vid släckningsarbetet fann man ingen naturlig brandorsak, så det är inlett en förundersökning gällande misstänkt mordbrand, säger Tommy Nyman."---

Hallandsposten

[Carpinus]1
2017-09-26 08:37
#165

Attentat i Hörby:

"Bevakningen kring ett HVB-hem i Hörby har stärkts efter en attack.

I helgen kastades något som uppfattas som en molotov-cocktail mot asylboendet."

"Branden tog dock aldrig fart, under släcktes av sig själv före räddningstjänsten kom till platsen. Därför rubriceras händelsen som försök till mordbrand,

Två källarfönster och en bit av fasade skadades i samband branden. "---

http://www.expressen.se/kvallsposten/asylboende-attackerades-nu-skarps-bevakningen/

[Carpinus]1
2017-11-04 16:16
#166

En brand på ett asylboende i Norrköping i torsdags hann att släckas innan den vållade större skador.

"Klockan var strax efter 22.30 på torsdagskvällen när räddningstjänst, polis och ambulans larmades till boendet på Sprängstensgatan. Det visade sig där brinna i ett duschdraperi inne i ett badrum, men rökdykare kunde snabbt släcka elden. Ingen person hann komma till skada och även materiellt beskrivs skadorna som ”marginella”. Polisen misstänkte dock att branden var anlagd och rubricerade gärningen som skadegörelse genom brand."---

"Nej, vi har pratat med personalen och det verkar vara nån boende som har orsakat det här, säger Calle Jerrhage, förundersökningsledare på polisen. Det fanns på fredagen dock ingen misstänkt för skadegörelsen."

NT

[Carpinus]1
2017-12-26 09:27
#167

Inte så ofta numera att blivande asylboenden brinner, eftersom antal boenden håller på att skäras ner. Nu har det dock sannolikt inträffat i Lerkil utanför Kungsbacka.

"Polisen misstänker att det blivande asylboendet i Kungsbacka utsatts för ett brandattentat. Nu har en utredning om misstänkt mordbrand inletts."---

"Det är inte första gången som förskolan brinner. I oktober 2016 brann det utvändigt och på vinden."

http://www.gp.se/nyheter/västsverige/blivande-flyktingboende-i-brand-1.4982505

Annons:
72mm
2017-12-26 10:30
#168

#153, #157, #159 Jag tror tråden med all önskvärd tydlighet har visat att den av media marknadsförda versionen helt enkelt inte har med verkligheten att göra. 

Om du, trots din mognad, fortfarande tror att bränder på asylboenden på något vis skulle vara kopplat till personer som har åsikter liknande dem SD-väljare har så är du förd bakom ljuset. Argumentation som grundar sig på denna falska världsbild faller därför platt.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

m2studio
2017-12-27 13:47
#169

Jag tycker inte att sådana bränder har med SD eller deras anhängare att göra alls, däremot tycker att det har fötter i det maffia som gäller vilka ska få mera barn som är kvar i denna omlopp och vem ska får pengarna från myndigheten. 

Med mindre antal sådana hus automatisk barnen spridas till dem hus som inte fick sådana problem eller hot, då man nåde sitt mål tycker jag,  åtminstone det är en av anledningarna.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[Carpinus]1
2017-12-27 15:09
#170

Det är förfärligt att tända eld på en tom byggnad avsedd att bli asylboende. Punkt. 

Det är ännu mer förfärligt när någon inhyst på ett boende tänder eld på det och utsätter medboende och personal för livsfara. Personligen har jag under några år nu hållit ögonen öppna för bränder på använda eller tilltänkta asylboenden, oavsett om bränderna varit anlagda av grannar, rasister, fastighetsägare eller inneboende, eller visat sig ha startat av våda.

Jag har kunnat konstatera att det mer är en regel än ett undantag att det förtigs när någon boende begått ett pyromandåd eller av ren olycka tänt eld. Varför det har blivit så förstår jag inte riktigt - kanske är det viktigt att låta folk leva i tron att en brand på ett boende regelmässigt är begånget av rasister. 

Ett exempel på hur olika det kan låta från officiellt håll är att en talesperson för NOA, Polisens Nationella Operativa Avdelning gick ut i februari och hävdade att ett stort antal bränder som inte klarats upp begåtts av "utomstående personer". (Källa.)

I juni sade MSB, Myndigheten för skydd och beredskap, däremot att bränder anlagda "utifrån" i huvudsak hade skett på tomma boenden innan inflyttning, och att det rör sig om 11% av alla bränder på tilltänkta eller driftsatta boenden sedan 2012. (Källa.)

Historikern Helene Lööw anser att det är anmärkningsvärt att uppklarningsprocenten är så låg. Det har hon helt rätt i.

Se även #106 och #154 m.fl. tidigare inlägg.

[Carpinus]1
2018-01-25 16:43
#171

Förefaller som rutinärende:

"Räddningstjänsten larmades under torsdagen till ett av Migrationsverkets boende i Kristinehamn. Enligt räddningstjänsten ska branden ha startat i madrasser i en trappuppgång. Branden ska inte ha spridit sig, men det blev väldigt mycket rök i byggnaden. – Hela boendet är utrymt, säger Lars Eliasson, insatsledare vid Bergslagens räddningstjänst."---

https://www.expressen.se/gt/brand-utbrot-pa-boende-80-personer-fick-utrymmas/

[Carpinus]1
2018-02-05 20:08
#172

Boendebrand Kalmar län.

"Ett vandrarhem i Torsås kommun brann under måndagseftermiddagen. Vandrarhemmet används som HVB-hem och polis, räddningstjänst och ambulans skickades till platsen där branden snabbt kunde kontrolleras."---

 "En person i 18-årsåldern, ska ha anlagt branden i ett av rummen på hemmet. Branden orsakade stora rök- och brandskador i det aktuella rummet och i angränsande rum. Ingen person ska ha skadats, dock."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/yngling-misstanks-ha-anlagt-brand-pa-hem/

[Carpinus]1
2018-02-06 06:55
#173

Brand i tilltänkt flyktingboende i Åkersberga.

[Carpinus]1
2018-02-07 08:31
#174

Brandattentat mot flyktingboende i natt.

"En brand utbröt i en källarvåning på ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Hallstahammar i natt. Detta efter att någon kastat in ett brinnande föremål genom ett källarfönster till fastigheten."---

"Ingen person kom till skada och de som uppehöll sig i boendet kunde ta sig ut på egen hand."---

TT

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-22 09:41
#175

Kunde slutat illa:

"_En brand utbröt i natt på ett asylboende i Vilshult norr om Olofström. Alla boende fick evakueras, men ingen person skadades. Orsaken till branden är ännu oklar.
_

Räddningstjänsten larmades till boendet klockan 00.30 natten till torsdag. Branden började i husets källarutrymmen. – Vi vet inte brandorsaken, men det har brunnit i källarförråd till huset där möbler och annat brännbart material fanns, säger Simon Älgne, inre befäl vid räddningstjänsten Västra Blekinge."---

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/asylboende-brann-i-vilshult-boende-evakuerades

[Carpinus]1
2018-02-24 17:17
#176

Brandlarm inkom från ett HVB-boende i Bjurträsk lördag kl. 15.13.

"SOS-alarm berättar lite mer om larmet: – Man ringer då från hemmet och de själva uppger att de ser lågor där. Det ska inte ha gått igenom något fönster eller tak och det ska inte finnas kvar någon i byggnaden. Det brinner på övervåningen, säger Ola Nilsson, teamledare på SOS-alarm."---

"Efter att rökdykarna gått in i lokalen kunde de släcka branden. – Nu har vi släckt ner, det var en soffa vi misstänker har börjat brinna. Har ni någon uppfattning om hur det kunnat börja brinna där? – I nuläget vet jag inte hur den kunnat börja brinna, det får någon brandtekniker undersöka. Räddningstjänsten genomför nu en säkerhetskontroll för att säkerställa att det inte brinner på fler ställen i byggnaden."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/fullt-utvecklad-brand-pa-hvb-hem-i-bjurtrask

[Göstage]
2018-03-08 10:56
#177

#147ff Inte ofta som någon gärningsman grips, och än mer sällan leder det till rättegång. I det här fallet har det dock skett.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/eldade-mobler-asylboende-brann-ner

[Göstage]
2018-03-11 21:14
#178

En gripen vid brand på ett boende där två skadades.

"Tidigt på söndagsmorgonen utbröt en brand i en villa i Bromsten. De boende har själva tagit sig ut från byggnaden och två personer har förts till sjukhus med ambulans. Deras skador är just nu oklara. En man i 30-årsåldern har anhållits misstänkt för mordbrand."---

"-Det används som ett HVB-hem och används som flyktingboende, säger Mats Eriksson, kommunikatör vid Stockholmpolisen.

Polisen meddelade vid 14-tiden att en man i 30-årsåldern sitter anhållen misstänkt för mordbrand. – Mannen greps i anslutning till boendet. Han är skäligen misstänkt och det ska inte handla om ett hatbrott, men jag kan inte gå in på motivet, säger Mats Eriksson, kommunikatör vid Stockholmspolisen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/brand-i-bromsten

[Göstage]
2018-03-30 07:09
#179

Sannolikt anlagd  brand på asylboende i Västsverige.

"Tre personer fördes till sjukhus med rökskador efter två bränder på ett boende som ägs av Migrationsverket i Töreboda kommun. Polisen har inlett en förundersökning om mordbrand."---

Larmet om de två bränderna inkom klockan 01.36 under natten mot långfredagen. Räddningstjänst och polis ryckte ut till boendet i Töreboda kommun som ägs av Migrationsverket. – När vi kommer fram kan vi konstatera att det brunnit i två stycken trapphus. Det har inte börjat brinna av naturliga orsaker, säger Magnus Nordqvist, vakthavande befäl vid polisregion Väst."---

https://www.expressen.se/gt/tre-till-sjukhus-efter-brand-pa-migrationsverkets-boende/

[Göstage]
2018-03-31 06:44
#180

Ännu en:

"En kraftig brand härjar i ett flyktingboende i Ekeby i Bjuvs kommun. Det rör sig om ett flertal lägenheter i byggnaden som brinner. – Den ena byggnaden är helt övertänd, säger Ronny Möller, inre befäl vid räddningstjänsten Helsingborg."---

"– Det är en villa som är ombyggd till lägenheter och som nu fungerar som ett flyktingboende. Vi har inga uppgifter om hur det har startat, säger Fredrik Bratt vid polisen region syd. En förundersökning om misstänkt mordbrand har därför inletts. Det finns dock ingen misstänkt gärningsman i nuläget."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/brand-i-flerfamiljshus-ska-vara-fullt-utvecklad/

[Göstage]
2018-07-26 07:27
#181

"Vid 04.30 i morse kom larm om en brand på migrationsboendet i Gunsta strax utanför Uppsala."---

 "Det visade sig att en brand hade anlagts i ett av rummen. En bil som stod parkerad utanför var också eldhärjad. Hela byggnaden evakuerades. – En person är gripen misstänkt för mordbrand. Han var boende där, född i slutet av 90-talet, säger Katharina Häll."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/brand-pa-migrationsboende-en-gripen

Annons:
Upp till toppen
Annons: