Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1545 ggr
Zepp
10/27/15, 12:31 AM

Varför pratar ingen om hur mycket jag kostar?

Cilla Liw: Varför pratar vi aldrig om vad jag kostar? Varför frågar ingen hur många Cilla det här landet har råd med? Varför är ingen modig nog att gå emot PK-eliten och fråga hur du hade råd med "utbildningen" jag mestadels sket i.

Hej Sverige!

Jag har en fråga, varför pratar vi aldrig om hur mycket jag kostar? Jag föddes på Gävle BB sommaren 1986, det kostade ca 25000 kr. Jag fick sedan barnbidrag en gång i månaden i 15 år, totalt ca 140000 kr. Jag gick sedan på förskola i fyra år, det kostade ca 300000 kr. Jag fick även börja på ett nybyggt dagis, vet ej vad den byggnaden kostade, men vi fick en egen "mattant", hon hette Ellinor och om en var hungrig innan lunch kunde en gå dit och få en smörgås eller en frukt, jag var alltid hungrig.

Jag gick sedan nio år i grundskola (fyra av nio år fick jag gå på en helt nybyggd skola, vet ej kostnaden för det bygget), den notan landade på ca 700000 kr. Det ska tilläggas att då har jag inte ens räknat alla extraresurser som lades på mig i form av extrasamtal med lärare, mentorer och rektorer; jag var en sån där "Åh, hon har sådan stor potential, om hon bara kunde anstränga sig lite!"-elev. Uppdatering? Min potential ligger fortfarande nedpackad i en kartong på vinden.

http://nyheter24.se/debatt/815454-hej-sverige-varfor-pratar-ingen-om-hur-mycket-jag-kostar-samhallet

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
10/27/15, 1:21 PM
#1

Ingen som har åsikter om hur många Cilla vårt lands ansträngda ekonomi klarar av?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

michellemimmi
10/27/15, 2:17 PM
#2

Förmodligen har dina föräldrar, farföräldrar osv osv betalat den "skulden". Dessutom antar jag att du är svensk? Ska vi vägra svenskar att föda barn i sitt eget land? Jaa förmodligen gör vi snart det, eftersom att invandringen lönar sig så satans bra! Varför ska då vi svenskar föda egna barn? Jag är så trött på idiotjämförelser! Kom med något vettigt istället om man ska jämföra sånt där. Jag är snarare ledsen över att vi i vårt eget land inte kommer att kunna ha all den självklara service som du fått under hela ditt liv länge till.

Hjärta/Mimmi

[Hayabusa]
10/27/15, 2:56 PM
#3

Rent generellt vill jag påstå att utbildning lönar sig. För alla, såväl för samhället som för individen. Jämför man fakta så ser vi en klar skillnad, resultatmässigt, mellan de personer som är födda i Sverige respektive utrikes födda. Anledningarna till denna skillnad är säkert flera.

Slutsats och analys får var och en göra själv.

Fillifjonkan60
10/27/15, 3:20 PM
#4

Jag håller med michellemimmi i #2, ska vi sluta föda barn eller vad menar du och skribenten?

Vad vill du med tråden Zepp, förutom att tala om att det kostar pengar att födas och växa upp?


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


lusekoftanova
10/27/15, 3:29 PM
#5

är det inte lite som att säga åt en miljardär varför han bara betalar för sitt barn å inte andras?

Halvdansken
10/27/15, 3:33 PM
#6

Han betalar för andras också, via skatten.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zepp
10/27/15, 3:41 PM
#7

#2

Nu var det inte det jag frågade om utan hur många Cilla vi har råd med?

Iomed att barn är något av det dyraste för vår samhällsekonomi!

I ditt svar läser jag in att du anser att endast svenskar eller svenskfödda kommer att bidra till samhället?

Har du något som helst belägg för det eller är det bara ett uttryck för Nazistiska tankegångar?

Då väljer jag att jämföra med något annat.. en svensk tar 20-25 år innan den blir nettobidragsgivare.. invandrare 7-10 år.. win-win!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
10/27/15, 3:57 PM
#8

Även Riksrevisionen är kritisk till det arbete & politik som bedrivs när det gäller nyanlända.  Claes Norgren: "Efter 7-10 år är hälften av de nyanlända  fortfarande utan arbete".

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6203409

kamera0710
10/27/15, 4:16 PM
#9

#8 Du kanske i detta sammanhang hört talas om att våra styrande vill ha en viss så kallad jämviktsarbetslöshet, för att hålla inflationen nere? Detta tycks de dock inte vilja tala högt om.

[Hayabusa]
10/27/15, 4:24 PM
#10

#9 Att utplåna arbetslöshet till 100% är knappast realistiskt (och kanske inte heller önskvärt av vissa). Dock är det en annan frågeställning, enligt min mening.

För att citera mig själv:

"Rent generellt vill jag påstå att utbildning lönar sig. För alla, såväl för samhället som för individen. Jämför man fakta så ser vi en klar skillnad, resultatmässigt, mellan de personer som är födda i Sverige respektive utrikes födda. Anledningarna till denna skillnad är säkert flera.

Slutsats och analys får var och en göra själv."

michellemimmi
10/27/15, 4:39 PM
#11

#2 mellan raderna så är det ju det du frågar om? De är det alla dina inlägg handlar om. I mitt inlägg läser jag inget "nazistiskt" hur många gånger jag än läser igenom det. Du får tolka det så om du vill, för alla som värnar om Sverige (med eller utan invandrare) är ju rasister och nazister nu för tiden :) Jag vill poängtera med mitt inlägg att man inte ska skämmas över att vara svensk (invandrare eller ej) och att det är okej att kosta samhället pengar (för vi har ju klarat av att ta hand om oss själva ändå) Men det som håller på att hända nu är ohållbart, för vi kan inte ta hand om oss själva längre uppenbarligen! Och så undrar jag över alla som jämför svenskar med flyktingar/invandrare. Vi är födda här, samhället är uppbyggt åt oss. Jag är född här, jag har rätt att vara här. Samhället ska ha resurser nog att ta hand om mig, det är det ett land ska vara, en "mamma"! Så jag förstår inte varför man ska hålla på och fjanta sig med såna jämförelser som i inlägg nr 0. Familjen Sverige ska ta hand om de människor de kan, men man kan inte börja överge egna familjemedlemmar för att kunna ta hand om adoptivbarn? Hör du hur sjukt det låter?

Hjärta/Mimmi

kallepudas
10/27/15, 4:49 PM
#12

Om vi nu har råd så borde det ju på ren automatik inte finnas en enda åldring som saknar resurser eller en enda kommun som saknar lärare eller platser för elever och kön till operation borde vara noll. 

Vi skulle även haft ett försvar som hade kunnat försvara hela sverige & inte bara stockholm  i vecka som nu är fallet & jag tvivlar på att ens en vecka klaras av. 

Flyktingarna som kommit nu borde ju haft bostad redan istället för att bo på någon förläggning & plats vore inget problem om vi hade haft råd.

Statsskulden skenar värre än värst och hade alliansen styrt landet så hade det varit ett jäkla liv på varenda sosse,miljöpartist & vänsterpartist. 

Nej vi har inte råd för det är tillräckligt mycket som är under all kritik så våra politiker kan fixa dom sakerna först & sedan kan vi se om vi har råd……..ha råd betyder också att vi inte lånat pengarna utan att dom redan finns.

Halvdansken
10/27/15, 5:53 PM
#13

#10. Tror att Sovjet lyckades utplåna arbetslösheten. I varje fall på papperet. Så vill man riktigt gärna så…. 😉

Man kan heller inte utplåna fattigdom, eftersom det är ett relativt begrepp.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[helga21]
10/27/15, 6:48 PM
#14

# 9 Jämviktsarbetslösheten är vi vida över. Nu är vi nere på minusränta och deflation.

kallepudas
10/27/15, 9:27 PM
#15

Att vi sedan inte pratar om vad vissa människor kostar……

Jag pratar gärna om vad människor kostar & jag brukar kortfattat bara konstatera att det är endast en grupp som skapar välfärden & det är vi som har arbete.

ALLA andra kan vi placera på samma plats där Herbert sa till Albert…gå & ställ dig bland utgifterna. 

Dom som har arbete idag & är friska är en tillgång idag….sjuk imorgon=utgift. 

Barn,gamla,nyanlända=utgifter=kostar pengar.

Inget fel med att kosta pengar för det kommer vi alla göra någon gång i livet men det gäller att inse när man är en utgift & när man är en tillgång.

Blir säkert en massa folk som blir arga & det nog rätt vanligt att en sådan reaktion infinner sig när det går upp att man kanske är en "utgift".

Ämnet är nog känsligare för många…att en nyanländ flykting tillhör utgifterna är han nog införstådd med innerst inne men försök få en person som är uppväxt i sverige att inse att denne är en utgift där den går arbetslös,sjukskriven eller helt enkelt inte får något arbete blir något helt annat. Lättare att få krokodiler att börja äta vegetariskt. 

Därför talas det inte nog inte om vad vanliga svenssons kostar.

[helga21]
10/27/15, 10:54 PM
#16

# 15 Du har så rätt. Visst kostar vi pengar men samtidigt så genererar vi arbetstillfällen för  diverse tjänster det kan du inte ha undgått. I länder utan socialförsäkringssystem så mår folk inte så bra som i Sverige. 

Det börjar med dagis och slutar med universitet innan du kanske kan stå på egna ben fast förhoppningsvis så har man föräldrar som betalar en bit av den kakan dels genom avgifter och dels genom skatter.

Utan dessa system så skulle vi inte vara så välutbildade som vi är åtminstone inte de allra flesta av oss. Själv har jag studerat och fått ta studielån och arbetat på sommaren precis som min man har.

Men en nyanländ som inte kan språket och inte har någon utbildning. Det blir dyrt!

[Hayabusa]
10/27/15, 11:00 PM
#17

Tino Sanandaji förklarar situationen väldigt väl. Det är fakta som är svåra att bortse ifrån.

Zepp
10/27/15, 11:10 PM
#18

Eh.. Syrien är ett modernt land.. många storstadsbor med universistesutbldning, talar Engelska osv!

Bara Allepo är/var en stad på över 2 miljoner innevånare, flera univeristet, högskolor och allt sådant.

Vi är lantisar i jämförelse med dem!

Nu är det mest ruiner.. vad tror du de flyr ifrån?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kallepudas
10/28/15, 8:11 AM
#19

#18 Du missar en liten detalj & det är att vi har 400 000 arbetslösa här i sverige. Går ju dra några slutsatser av det också i & för sig så oavsett utbildning så lär många hamna i bidrag.

Hade ju varit ett annat läge om varenda företag hade gapat efter arbetskraft men hur många känner du som säger upp sig idag & kan skaffa nytt jobb imorgon….jag känner en person som mer eller mindre kan byta arbetsgivare om han känner för det men dom flesta håller hårt i sitt jobb nu för tiden.

[Hayabusa]
10/28/15, 8:17 AM
#20

#19 Det är nog mer än en "detalj" som missas…

Annons:
Schnauzertik
10/28/15, 8:54 AM
#21

#19 .jag känner en person som mer eller mindre kan byta arbetsgivare om han känner för det men dom flesta håller hårt i sitt jobb nu för tiden.  

Jag känner många som kan byta när de vill. Det gäller att ha rätt utbildning och erfarenhet.

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
10/28/15, 9:04 AM
#22

#21 Precis - med rätt utbildning & kvalifikationer är möjligheterna för att lyckas avsevärt bättre. Exakt där ligger knäckfrågan i diskussionen om invandring/flyktingar, vilket Tino också visar på. 

Den invandrare som flyttar till Sverige och har med sig hög utbildning, erfarenhet, språkkunskaper & kvalifikationer i bagaget lär ha bra möjligheter till etablering. Till skillnad mot en invandrande 50-årig kvinna (som exempel) som aldrig arbetet i hela sitt liv och har noll utbildning.  

En invandrare behöver inte nödvändigtvis vara någon från Afrika eller mellanöstern - det kan ju även vara en högutbildad person från t ex Tyskland.

Schnauzertik
10/28/15, 9:11 AM
#23

#22 Eller SriLanka eller Bangladesh om man vill ha IT-folk flera Svenska företag använder folk därifrån. Men de flesta bor oftast kvar och sköter sitt jobb därifrån. Men skulle de flytta till Sverige så fick de jobb.

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
10/28/15, 9:21 AM
#24

#23 Problematiken med dagens stora tillströmning av människor är att de, till stora delar, saknar de verktyg som behövs för att etablera sig i ett land som Sverige. Säg att det kommer c:a 400-500.000 människor till Sverige under 2015-16. Hur många av dessa kommer att ha ett vettigt boende och ett vettigt jobb i framtiden? Baserar man svaret på den statistik som finns från de senaste 30 åren, så är svaret inte överdrivet positivt. Situationen kommer att slå mot de som redan idag befinner sig på "fel sida om strecket".

[helga21]
10/28/15, 11:12 AM
#25

# 18 Vi är lantisar kanske men med språket från början och i vårt eget land. En viss  skillnad.

[Hayabusa]
10/28/15, 11:22 AM
#26

#25 Det finns "lite mer" som skiljer…

Zepp
10/28/15, 8:43 PM
#27

Engelska ja.. det är koncernspråk på flertalet större företag!

Nu jobbar jag på ett mindre.. men våra kunder är större,  vi är underleverantörer!

Ett stort problem är att allt för få läser/skriver Engelska flytande.. flera utav våra kunders konsulter/inköpare/ingenjörer är av annan härkomst.. sitter i någon annan del av världen när de gör sitt jobb.. man måste kunna minst Engelska flytande för att göra sig förstådd!

Tyskarna/Belgarna/Holländarna är lixom inget stort problem.. de snackar/skriver engelska flytande som alla välutbildade gör!

Nu helt plötsligt så har Kineserna börjat dyka upp som kunder.. de pratar/skriver oxå engelska!

Mandarin är nog rätt svårt att lära sig hur som helst?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
10/28/15, 10:25 PM
#28

Ach du scheiße - spinnst du oder was?

Upp till toppen
Annons: