Annons:
Etikettövrigt
Läst 1001 ggr
Fillifjonkan60
10/29/15, 1:27 PM

Familjen utvisas efter tio år i Sverige

Men hur kan man göra så här?! Folk som jobbar, betalar skatt och sköter sig, dom ska tydligen utvisas. Det är ju fullständigt galet! 😡

"Det har gått drygt nio år sedan familjen kom till Sverige från Libanon, men nu står det klart att de inte får stanna.

– Det känns fruktansvärt. Vi vill inte åka tillbaka. Vi har startat ett nytt liv här, säger Joseph."

http://www.bt.se/svenljunga/familjen-utvisas-efter-tio-ar-i-sverige/


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
[[eskils_]]
10/29/15, 1:36 PM
#1

Larviga byråkratiska regler! Klart de ska få stanna när de varit här så länge och sköter sig.

Fillifjonkan60
10/29/15, 1:37 PM
#2

Här kan man, om man vill, skriva under för att dom ska få stanna.

http://www.skrivunder.com/stoppa_utvisningen_av_familjen_ghazali_i_svenljunga


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Bermudas]
10/29/15, 1:40 PM
#3

Det finns ingen logik i dagens politik. Om man vill slippa bli galen av alla idiotier kan man tänka så här: Försök ALDRIG leta efter förnuft och logik där det absolut inte finns någon! Gör man det så kommer man bara bli utmattad. Som detta med att slösa bort biståndspengarna på några få och därmed lämna många, många fler och mer utsatta i sticket. Att försöka hitta något förnuft i det förfarandet samt att försöka förstå att så många fortfarande verkar tycka att det alternativet är det mest "goda" gör en bara trött. Det är som att försöka navigera i en labyrint konstruerad av en galen människa.

Fillifjonkan60
10/29/15, 1:44 PM
#4

#3 Ja du har väl rätt, men det händer nog minst en gång om dan som jag undrar vad "vi" (Sverige) sysslar med.

Och jag kan verkligen inte fatta hur vissa resonerar.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Bermudas]
10/29/15, 1:47 PM
#5

#4 jag med…flera gånger om dagen! Man sliter sitt hår av frustration ibland.

[Cecilia-1992]
10/29/15, 1:48 PM
#6

Borde de inte haft permanent uppehållstillstånd efter så lång tid?

Annons:
Huygens
10/29/15, 1:52 PM
#7

Just här skulle jag faktiskt vilja höra exakt ifall Löfven och Kinberg Batra tycker att utvisningsbeslutet är ett korrekt beslut och om det även bör ske i flera framtida liknande fall.

RobinEH
10/29/15, 2:00 PM
#8

Som jag förstår av texten så förelåg det ett utvisningsbeslut år 2007.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Sommarek
10/29/15, 2:07 PM
#9

"Vistelsetiden kan inte heller anses inneburit att de hunnit skaffa sig så starka band till landet att en utvisning är oproportionerlig, står det i domen."

Vet inte om jag ska skratta, gråta eller kräkas.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

72mm
10/29/15, 2:09 PM
#10

Har ni läst artikeln? Det är ju helt rätt. De ska ut. 

Det enda man kan kritisera är varför det behövde ta 6 månader att få det första beslutet och hur det kan komma sig att man kan uppehålla sig olagligt i Sverige under sex år utan att vi lyckas verkställa utvisningsbeslutet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

michellemimmi
10/29/15, 2:11 PM
#11

Ååhh! Jag vill bara skrika rakt ut.  Jag säger det igen, vad är det för fel på detta land?! 
"Hej vi är Sverige. Vi gillar allt som inte funkar och skickar gärna iväg det som faktiskt funkar. Vi vill att alla andra ska se oss som idioter och vi vill att vårat land ska brinna i misär och vi vill vara direkt dysfunktionella!"

Hjärta/Mimmi

[Moon Light]
10/29/15, 3:10 PM
#12

Bedrövligt så här får det ju bara inte gå till 😕har skrivit under och hoppas många gör lika och att nån ändring på nåt vis kan ske för familjen så dom får stanna kvar.

Mia-45
10/29/15, 3:30 PM
#13

Har skrivit på!

Annons:
RobinEH
10/29/15, 5:41 PM
#14

Hade familjen följt beslutet om utvisning år 2007 så hade denna situation aldrig uppstått. Varför skall detta beteende belönas?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[helga21]
10/29/15, 5:53 PM
#15

De har gång efter annan fullkomligt struntat i vad myndigheter och domstolar säger. Det måste ha varit så som IKEA-mördaren också tänkt att han skulle få stanna i Sverige. Nej jag skriver inte på något.

[Moon Light]
10/29/15, 6:01 PM
#16

 # 10 Menar Du fullt allvar när Du skriver : Har ni läst artikeln? Det är ju helt rätt. De ska ut. 

Var finns medmänskligheten här ? jösses det är en familj som etablerat sig i vårt samhälle och skulle det vara mer rättvist att andra som söker asyl eller uppehållstillstånd nu  skulle gå före den här familjen som levt och bott i Sverige i 10 år och som betalar skatt,har en verksamhet och inkomst? aldrig för då är det verkligen orättvist 😕

Jag tycker du ska ta tillbaka orden i # 10 om att dom ska ut 😕

[Bermudas]
10/29/15, 6:11 PM
#17

Nu har jag läst. Å ena sidan kan jag tycka att det är rena karusellen att folk som arbetar och bidrar kastas ut medan samtidigt får vi hit tusentals om dagen nu som måste försörjas. Skattebetalare ut. Försörjningsberoende in. Detta sker när kostnaderna skenar. Men med tanke på hur Sverige totalt förlorat koncepten så är det helt i linje med resten av logiken. Men om det fanns någon som helst ordning på torpet så är det väl rimligt att folk måste följa vad som gäller. Men nu är det ingen ordning alls. Bara kaos och oförnuft. Och då tycker jag man åtminstone borde värna om de som bidrar och sköter sig fint. Till tröst kan jag säga till dem. -Vem vet, ni kanske kommer tacka er lyckliga stjärna att ni lämnade skeppet i rättan tid!

[Bermudas]
10/29/15, 6:25 PM
#18

Sen brukar jag gilla Libaneser. Fast det är kanske inte hör hit. Hoppas dom får stanna. Det är svårt att vara linjalrak när man läser om unika fall. Samma sak gäller de som kommer nu vandrandes. Svårt att inte bli illa berörd. Man borde aldrig lockat hit dem. Nu kommer dessutom vintern. Det är för jäkligt.

Schnauzertik
10/29/15, 6:29 PM
#19

Det finns en orsak till att fru Justitia bär ögonbindel.

Värd för Pensionärer

72mm
10/29/15, 6:49 PM
#20

#16 Det är så här. I Sverige har migrationsverket och migrationsdomstolen ansvaret för att utreda och bevilja eller avslå asylansökningar. Om inget annat  framkommer måste vi lita på att deras beslut är riktiga. Det är så det fungerar i en rättsstat.  

De här personerna har vid två tillfällen fått avslag. Dvs, de har vare sig flykting-status eller "speciella" skäl till att få asyl och uppehållstillstånd i Sverige. De har uppenbarligen ingen respekt för svensk lag och ordning då de trots detta har uppehållit sig olagligt i landet under sex (!) år. Att de har skapat sig ett liv här är ett val som de själva har gjort. De har själv ett ansvar för sin egna situation.  

Nu måste polis och migrationsmyndigheter lägga värdefulla resurser på dem istället för att utreda andra fall, andra människor som kanske har riktiga skäl till asyl.

Det är högst olyckligt att de inte fick det ursprungliga avslaget tidigare och att Sverige är så dysfunktionellt att de har kunnat leva olagligt i nästan ett decennium i landet. Men det ändrar inget i sak. De har inte rätt att vara här, de har visat total brist på respekt för Sverige. I min mening så är vad jag läste i artikeln bra exempel på precis den typen av människor vi inte vill ska få uppehållstillstånd.  

Så jo, de borde ha slängts ur landet för länge sedan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[helga21]
10/29/15, 6:57 PM
#21

# 20 Instämmer idet du säger. Det är för jäkligt att de genom att strunta i alla beslut och bara hållit sig kvar här De respektera då inte svensk lagstiftning det är en sak som är säker.

[Bermudas]
10/29/15, 7:40 PM
#22

Men om dom faktiskt ÄR politiska flyktingar…då struntar dom i besluten om det går. Människor gör så om man inte känner att man vågar återvända. Sen vet jag å andra sidan att många uppger politiska skäl men reser ner på semester sen och hälsar på. Så många är nog inte så "politiska" som dom utger sig för. Men på något sätt i nuläget så känns det absurt att slänga ut folk som är välanpassade försörjer sig när situationen ser ut som den gör här i landet. Men jag är väl inkonsekvent av mig kan hända. Dock tror jag vi har kaos runt hörnet och då borde man satsa alla resurser på att stoppa massinvällningen istället. (Om det nu går) Och släng ut kriminella. Aldrig någonsin ska våldtäktsmän få vara kvar. Och stäng gränserna nu och ta inte in en enda till annat än riktiga krigsflyktingar som får tillfälligt uppehållstillstånd. Sånt lockar bara äkta krigsflyktingar Ta mer eller mindre bort bidrag och sånt som lockar. Utan en massa bidrag och förmåner vill inte de som inte flyr för sina liv hit. Fast nu blev jag lite OT #19 ja så är det. Jag skulle vara värdelös som domare.

Fillifjonkan60
10/29/15, 7:47 PM
#23

#22 Så sant så 👍


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Tjeja
10/29/15, 8:19 PM
#24

Oavsett migrationsverkets snigelsega kvarn anser jag att det är fel att utvisa människor som gör rätt för sig genom att jobba och betala skatt!!! Det är inte skattebetalare vi har för många av för att bevara välfärden, utan bidragsberoende ej arbetande personer!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

72mm
10/29/15, 8:27 PM
#25

Alla skriver om inbetalning av skatt. Någon som har en källa på exakt hur det fungerar när man både är illegal och egenföretagare?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
10/29/15, 8:33 PM
#26

# 24 Har de gjort rätt för sig genom att stanna illegalt i landet?

[Bermudas]
10/29/15, 8:35 PM
#27

#25 ingen aning. Det borde väl vara svårt…

Annons:
[Bermudas]
10/29/15, 8:37 PM
#28

Googlade och hittade den här "Amir, 29, jobbar och betalar skatt – av en slump fick han veta att han levt illegalt i landet under 9 år Amir kom till Sverige som flyktingbarn i början av 2000-talet och fick tillfälligt uppehållstillstånd. Plötsligt har han fått veta att han befinner sig illegalt i landet sedan 2006. – Jag har deklarerat i alla år, tagit lån, skaffat körkort och jobbat. Hur är det ens möjligt?" http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20864092.ab

Tjeja
10/29/15, 9:08 PM
#29

#25 Jag antar att de inte alls kan klassas som medvetet illegala utan helt lagligt har överklagat MV's beslut så långt dem kunnat?!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
10/29/15, 9:12 PM
#30

# 29 Om det är de som menas i T.S så har de inte överklagat bara hållit sig undan och låtit bli att lämna landet. De har struntar i vad Migrationsverket och Migrationsdomstolen har sagt.

[Carpinus]1
6/1/17, 8:50 PM
#31

Aliyyaa, 23,  kom till Sverige från Azerbajdzjan som sextonåring. Hon gick ut från gymnasiet med toppbetyg i alla ämnen. Nu har hon läst till läkare i två år, men efter sju år i Sverige skall hon och hennes familj utvisas.

"De anser att vi inte har tillräckligt skyddsbehov och att vi inte har anpassat oss tillräckligt till Sverige. Det gör verkligen ont i hjärtat att läsa", säger hon till Expressen. Hennes kurskamrater har startat en namninsamling för att försöka påverka myndigheterna så att hon och hennes familj  skall få stanna.

Upp till toppen
Annons: