Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1057 ggr
[Carpinus]
2015-10-30 22:53

Offer 23 för gängrelaterad kriminalitet i Göteborg

En man sköts i kväll till döds vid Sjumilaskolan i Biskopsgården. Högst sannolikt är han därmed det 23:e offret i gängkriget i Göteborg från 2011 och framåt. Närmast föregående dödsskjutning skedde i Gårdsten i början av månaden.

Källa GP.

Annons:
[helga21]
2015-10-31 10:07
#1

Av vad jag minns så var det inte någon som sköts till döds när jag bodde i Göteborgs förorter fram till sommaren 1980.

Huygens
2015-10-31 10:47
#2

det dödliga våldet har inte ökat

Ford -57
2015-10-31 14:19
#3

Jag tycker att d låter lite märkligt när man säjer att dödligt våld och våld överhuvud inte ökat, för ett antal år sen blev det svarta förstasidor om nån mördats t.ex,  nu sker d varje dag, mord, misshandel, våldtäkt o.s.v. Mörkade man mer förr, tror icke det.

[helga21]
2015-10-31 17:49
#4

# 3 Nej naturligtvis så mörkade man det inte. Det var förstasidestoff samt uppslaget i mitten på blaskorna.

Tjeja
2015-10-31 19:57
#5

Carpinus #0  behöver påminna dig om att lägga med en kommentar till dina citat när du startar trådar. Det är ju meningen att vara en diskussion och då bör man kommentera själv och ge diskussionen en inriktning. Annars kan man läsa tidningarna själv utan att någon kopierar från dem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-10-31 20:36
#6

#5 Tjeja- trådstarten är mina egna ord, däremot har jag hänvisat till en källa - bara att klicka på länken för att kontrollera faktum. I de fall jag citerar använder jag citationstecken och kursiverad text. Några frågor på det?

Annons:
Tjeja
2015-10-31 20:41
#7

Oups! sorry Carpinus! fel av mig! snabb bläddrade igenom en del trådar då allt fler trådar börjar bli enbart citat!  *skäms* ☺️ eh.. :)🤪

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-10-31 20:47
#8

#7 Helt okej för mig - fast du kunde kanske ha kontaktat mig per PM istället för att hänga ut mig här, så hade vi sluppit skapa dålig stämning? 😉

Men visst, du har ju delvis rätt, för det händer faktiskt att jag (och andra) startar trådar med rena citat. Tanken med det för min del är att jag tycker att det är fel att börja med en kommentar och färga tråden redan i trådstarten. Jag tycker att alla skall kunna ta del av texten först och fundera över den, utan att man som TS skriver sin egen uppfattning på andras näsor direkt. Rätt eller fel, det kan inte jag bedöma.

Tjeja
2015-10-31 22:38
#9

Ja förlåt! Någon uthängning var inte min avsikt utan bara ett påpekande. Men idag skyller jag mina misstag på Häxan i mig (kolla signaturen, har inte med halloween att göra) 😛

I alla fall, man behöver ju faktiskt inte skriva sin åsikt på andras näsor för att kommentera en text. Man kan ju ställa frågor också. 😉

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-10-31 22:47
#10

#9 Frågorna för min del brukar dyka upp först när jag tagit del av  andras åsikt om texten.

Men nu tycker jag att vi kort och gott drar ett streck över det hela och återgår till det tråden var avsedd att handla om - att gängkriget i Göteborg de senaste åren har krävt 23 liv. Ökad polisbevakning till trots skjuts människor ner på öppen gata, och endast i enstaka fall har några gärningsmän ställts inför rätta.

Tjeja
2015-10-31 22:54
#11

Ja, det är svårt att tro på den "statistik" som  media tutat ut om att våldet och morden i samhället minskar! 

Fast måste man välja mellan två onda ting ser jag hellre att kriminella gäng slåss med varandra än med polisen och skadar vanligt folk.. Tyvärr verkar det dock som att båda grupperna kriminella ofta kommer från samma sammanhang och sorters bakgrunder.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2015-10-31 23:06
#12

#11 Faran är som jag ser det att oskyldiga förr eller senare kommer i skottlinjen (om det inte redan har hänt), och att respekten för rättssamhället får sig ytterligare en törn när gärningsmän inte kan lagföras, oavsett vilka deras offer är.

Tjeja
2015-10-31 23:14
#13

Jo precis.. och oskyldiga har ju redan kommit i skottlinjen i göteborgsserien om jag inte minns helt fel.  Var inte den med barnet i bilen t e x en del i det kriget bland annat? Och några som råkade illa ut på en restaurang när någon gängperson skulle "avrättas" där?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]
2015-10-31 23:15
#14

#13 Helt rätt!

Ford -57
2015-10-31 23:53
#15

Om kriminellt slödder gör upp sinsemellan va ju skit samma, d blir ju en sorts självsanering, värst e ju som sagt om oskyldiga medborgare kommer i skottlinjen.

[helga21]
2015-10-31 23:55
#16

# 15 Problemet är  att det är makten och reviren de slåss om. Och makten ska polisen ha och reviren är oftast allmän plats.

Fillifjonkan60
2015-11-01 00:41
#17

#2 Den var lite rolig faktiskt :)


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Nomen Nescio]
2016-08-22 13:47
#18

Vid det här laget har vi väl blivit mer eller mindre avtrubbade och tappat räkningen på alla offer i gängkrigen. Barn har förvisso dödats förut i detta meningslösa våld, och när nu dessutom en åttaåring faller offer för en handgranat, då måste väl ändå något slags yttersta gräns ha passerats?

"Handgranatsdådet som kostade en åttaårig pojke livet rör upp mycket känslor. Hector Valeria, föreningscoach i Biskopsgården, åkte till stadsdelen under måndagsmorgonen för att prata med barn och ungdomar."---

Föreningscoachen, som har engagerat sig i Biskopsgårdens barn och unga under många år, känner sig hjälplös – och räds framtiden. – Jag tror inte att det finns någon som tror att det här närmar sig ett slut. Det kan man inte tro en dag då ett litet barn dör. Jag är säker på att det här bara är en fingervisning på vad som komma skall."---

http://www.expressen.se/gt/en-fingervisning-pa-vad-som-komma-skall/

[Nomen Nescio]
2016-11-01 07:51
#19

"På söndagskvällen hittades en man död i närheten av en fotbollsplan i Lövgärdet i Angered. Skräckfyndet ska ha gjorts av några pojkar som precis lämnat en klubblokal i anslutning till planen. Polisen har bekräftat att offret – en ännu oidentifierad man i 20-30-årsåldern – blivit skjuten. En person som bor i området där planen ligger vittnar om att det hördes ett stort antal skott vid halv åttatiden på kvällen. – Vi hörde en skottlossning, den var jättenära. Det var inte bara ett skott, det var flera Jag tror det var åtta-nio stycken, säger grannen."---

GT

 "Under måndagskvällen sköts två män till döds i Frölunda i Göteborg. Enligt källor till GP ska de två männen ha varit bröder. De anhöriga till de mördade bekräftar att det var en man i 20-årsåldern och hans några år yngre bror som sköts till döds. Under natten till tisdag har en intensiv polisjakt pågått efter gärningsmän som ska ha försvunnit på en silverfärgad moped."---

GP

[helga21]
2016-11-01 09:52
#20

# 19 Bodde i Lövgärdet 3 år mellan 1977-1980 ingen dödades där då 🤔

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-26 06:26
[Carpinus]1
2017-05-11 11:33
#22

En person skjuten till döds på öppen gata i Lövgärdet inför ögonen på bland annat skolelever.

Länk.

[Carpinus]1
2017-06-06 08:22
#23

Den 24-årige man som påträffades skjuten med tio skott  i en skogsdunge i Frölunda i söndags var gängmedlem och skall ha varit dömd för bl.a. narkotikabrott, stöld och misshandel enligt Aftonbladet.

[Carpinus]1
2017-06-16 06:41
#24

#23 En 25-åring sköts till döds i Frölunda i Göteborg vid 1-tiden i natt, det andra offret i stadsdelen inom loppet av 14 dagar.

Även i Stockholm har det varit en dödsskjutning det senaste dygnet. Det var i Rissne som en man sköt ihjäl vid 22-tiden igår kväll.

[Carpinus]1
2017-06-16 11:45
#25

#24 GP sammanfattar den senaste tidens eskalerande våld i Frölunda/Tynnered och drar slutsatsen att gängkrigandet nu har tagit steget över älven, från Hisingen till västra Göteborg. Tidningen skriver:

”Stadsdelskriget” i västra Göteborg, för det är faktiskt ett sådant som det numera handlar om, har hittills resulterat i sex döda:

  • Det började i augusti 2013 då en 20-årig man mördades, sittande i sin bil, på Grevegårdsvägen.
  • Vedergällningen för detta dröjde till i september 2016, när den 33-årig gängledaren sköts på Näverlursgatan vid Frölunda.
  • Det som anses vara svaret kom två månader senare, i och med dubbelmordet på två unga bröder på Briljantgatan.
  • I söndags hittades mannen i 25-årsåldern skjuten till döds vid Ruddalen.
  • Och i natt alltså det som förefaller vara en hämnd, vilken kostade en man i 25-årsåldern livet.

En polis som GP talat med menar att brottsfokus och det grova dödliga våldet nu definitivt förflyttats från Hisingen och Biskopsgården till västra Göteborg."---

Upp till toppen
Annons: