Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2999 ggr
[helga21]
11/1/15, 10:44 PM

Demokratur

Lever vi i en demokrati eller en demokratur kan man fråga sig? En demokratur betecknades på följande sätt  av Wilhelm Moberg, författare och samhällsdebattör.

"”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."

Ja vad tycker ni själva? Har vi demokrati eller demokratur när alla som säger saker som inte är politiskt korrekta blir stämplade som rasister.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Demokratur

Annons:
72mm
11/2/15, 1:28 AM
#1

Jag blev glad när jag upptäckte uttrycket för det beskrev mycket väl min uppfattning av hur saker och ting förhåller sig. Sveriges vansinne kunde beskrivas med ett ord. Jag fått ett namn på nationens diagnos.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
11/2/15, 6:01 AM
#2

#0 Så märkligt! Jag tänkte just på Vilhelm Mobergs ord om demokratur igår, och var på väg att skriva ett inlägg för att få med det i Politik iFokus Lexikon. (Man måste ju vara trådstartare för att kunna lägga in ord i lexikonet.)

[helga21]
11/2/15, 10:51 AM
#3

# 2 Så du tycker att jag ska lägga in det ordet då?

[Carpinus]
11/2/15, 10:52 AM
#4

#3 Ja, har du möjlighet att göra det i efterhand så tycker jag absolut det platsar i lexikonet!

[Bermudas]
11/2/15, 11:07 AM
#5

Moberg! Jag älskar Moberg.

[Bermudas]
11/2/15, 11:13 AM
#6

citat från moberg som inte skulle accepteras idag. ”Sverige är vårt, det är sex och en kvarts millioner levande svenskars land. Men det är även de dödas land, deras som byggt upp det åt oss från början och lämnat oss sitt verk att förvalta och förkovra. De döda är åtskilliga millioner flera än vi. De har mycket att säga oss nu, och vi är skyldiga att lyssna till dem. Vi lyssnar till dem genom att minnas vad de uträttat och genom att värdesätta deras strävan. De kan icke mera värja sitt verk. Det åligger oss.” Lite OT kanske om vi ska tala om demokratur men kunde inte låta bli att lägga in citatet.

Annons:
kamera0710
11/2/15, 12:12 PM
#7

#6 Kommer det där citatet snart att raderas, om det inte accepteras i dag?

Emo
11/2/15, 12:21 PM
#8

#6 Bra citat. Så fick vi lära oss:

Fjärde budet: Hedra din fader och din moder, på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land. (visa respekt för dina föräldrar)

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[helga21]
11/2/15, 12:28 PM
#9

# 7 Nej inte här utan i PK-media eller om du så vill på mångkulturellt ifall någon lägger in det där.

kamera0710
11/2/15, 12:42 PM
#10

Undrar om Moberg kunnat uttrycka sin massiva skepsis mot kungahuset om SD satt vid makten? Med tanke på att partiet föreslagit att invandrare som vill bli svenska medborgare ska svära en trohetsed till kungahuset är det väl rimligt att de kräver samma trohet från oss övriga?

[helga21]
11/2/15, 3:52 PM
#11

# 10 Det är verkligen en hypotetisk fråga. Del var det någon SD-ledamot som motionerat om detta inte SD och dels så är Moberg död.

[[eskils_]]
11/15/15, 6:01 PM
#12

Vilhelm Moberg var en klok man och en underbar författare. ❤️

Upp till toppen
Annons: