Annons:
Etikettlivskvalitet
Läst 1090 ggr
Zepp
11/4/15, 11:21 PM

Våldsbrotten minskar visar ny rapport

Allt färre personer berättar att de har utsatts för våldsbrott. Det visar nya siffror från Brottsförebyggande rådet, Brå. Särskilt tydligt är minskningen bland unga män, enligt den nya rapporten.

Brås undersökning, som publicerades på onsdagen, gäller utsatthet för ett antal brott under år 2014. Rapporten bygger på intervjuer med cirka 12.000 personer om de har utsatts för våldsbrott eller bedrägerier.

Av de tillfrågade svarade 2,1 procent att de utsattes för misshandel. År 2013 var motsvarande siffra 2,3 procent och tio år tillbaka, år 2005 var den 2,7 procent.

– Det är framför allt den långsiktiga nedåtgående trenden som är viktig, säger Brås utredare Thomas Hvitfeldt, som tillsammans med Åsa Irlander Stridh har skrivit rapporten.

Den viktigaste orsaken till minskningen är att det är färre unga män som säger att de har utsatts för misshandel. Det påverkar statistiken kraftigt, eftersom det just är unga män som oftast blir utsatta.

– Samtidigt som utsattheten minskat bland männen har den legat relativt oförändrad bland kvinnorna, säger Åsa Irlander Stridh i Brås pressmeddelande.

Undersökningen visar också att män ofta misshandlas på allmän plats av en obekant person, medan kvinnor oftare blir misshandlade av en bekant eller närstående.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/valdsbrotten-minskar-visar-ny-rapport/

Så nu när misshandeln av unga män sjunker hur gör vi för att minska den för kvinnor?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Martin
11/5/15, 9:27 AM
#1

Det är en intressant och bra fråga!

Ett problem är att våld i närstående relationer ofta sker i hemmet och utan insyn. Våldet mot männen som sker på allmän plats har man minskat genom övervakningskameror, högre närvaro av poliser och även genom att krogar har fler vakter men också en bättre alkoholpolicy (nåja, det funkar inte överallt).

Det ena problemet kan man alltså "bygga" bort i viss mån, medan det andra måste man jobba med andra fundament. Ökad anmälningsbenägenhet, informationskampanjer osv. Men det är ändå svårt.

Jag tror att tittar man på våld mot kvinnor på allmän plats med obekant gärningsman så är min gissning att den siffran också har sjunkit, liksom för männen.

Man ser också i undersökningen att sexualbrotten ökar (de två senaste åren) men där har man inte gjort någon närmre indelning på vilken typ av brott. Dock poängterar man att det är ett brett spektra med både lindrigare och allvarligare brott. Man poängterar också att minskningen i år jämfört med förra året som dock var mycket högre än tidigare (även årets är högre än tidigare) gör det svårtolkat.

mvh Martin

[helga21]
11/5/15, 8:33 PM
#2

zep ange att du citerar ett helt stycke. Vi kan läsa tidningar själva.

[Daisy-Moa-Elsa]
11/5/15, 8:38 PM
#3

Hur stor är procenten av brott mot unga män?

Jag förringar inte män på något vis men känns inte som om de direct är en utsatt grupp.

Känns för mig lite plockat ur "det blå"… för vad jämför man med?

Martin
11/5/15, 9:22 PM
#4

2,5 procent mot män och 1,4 procent mot kvinnor (i år). Eftersom att våldet mot män har minskat de senaste åren har skillnaderna blivit mindre, 2005 var siffran för män ungefär 4 procent och strax under 2 för kvinnorna.

Som jag tolkar det är det antal procent av de tillfrågade, om det var det du menade med frågan om vad man jämför med.

mvh Martin

Upp till toppen
Annons: