Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 1177 ggr
Huygens
2015-11-10 18:35

Apokalyps Indonesien

Vi hör en hel del i media om asylboendebränder och att svenska polisen är helt maktlös.

Samtidigt pågår ett antal mycket större bränder på andra sidan jordklotet. Avsiktliga skogsbränder i Indonesien.

.

Skeenden i världen kan höra ihop trots att avstånden är långa, även om sambanden inte är uppenbara. Indonesien har 200 miljoner invånare.

Skogsbränderna i Indonesien gör att flera inhemska folkslag blivit hemlösa eller drivs på flykt när storföretagens girighet står för dörren. Den indonesiska regeringen sägs ha gett olagliga tillstånd till avbränning av regnskog för att bereda plats för odling av palmolja. Halvofficiellt har mer eller mindre 100 000 okontrollerade bränder i Indonesien pågått dom sista månaderna.

Skogsbränderna dödar urskiljningslöst en massa djur och växter som anses "oönskade". Även Indonesiens regering är drabbad och har setts bära gasmask på sina möten. Stora delar av Indonesien är täckt av grå rök som under ett enormt vulkanutbrott.

Här är en kort analys från Wall Street Journal, tyvärr vinklad, som påstår att bränderna sker varje år, men i år har bränderna gjorts långt mer omfattande än någonsin tidigare. Naturvårdsexperter talar om den värsta naturkatastrofen jorden upplevt på minst 20 år.

Indonesiska regeringen vägrar offentliggöra namnen på dom skyldiga multinationella storföretagen.

Dom största bränderna orsakas inte av småbönderna utan av multinationella storföretag. Kortsiktigt ger bränderna en vinst då fosfor brinner av från träden och askan ger näring i marken till den första grödan. Men som alltid med sådana lösningar finns det stora nackdelar. Efter några år blir skörderna inte lika stora då träden är borta och regnskogens träd inte kan suga upp fosfor i löven igen. Fosfor sjunker allt djupare ner i marken efter varje nytt regnväder och den översta marken utarmas, blirt mindre och mindre odlingsbar.

Miljontals människor drabbas av andningsproiblem.

Truthergirls ger en uppmaning. Tänk på varifrån din palmolja kommer.

Annons:
72mm
2015-11-10 19:22
#1

Jo, fast vad jag verkligen vill veta är på vilket vis rymdödlorna är inblandade?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Huygens
2015-11-10 19:38
#2

Detta korta videoklipp från Center for Inernational Forestry Rearch nämner en del av dom relativt ohälsosamma gifter och olämpliga ämnen som befolkningen tvingas andas in från röken efter dom intensiva bränderna i år.

Dessutom är ett av dom växande problemen, utdikning av Indonesiens regnskogen, som förhindrar att fukt stannar kvar i jorden. Utdikning efter en skogsbrand och torrläggning av regnskogsområdena gör att dom vattenkrävande träden inte kan få fäste igen. Om vattnet leds bort till annan jordbruksmark, återhämtar sej inte regnskogen även om marken lämnas i fred. Det utdikade området blir snarast ett slags halvtorr savann, trots att Indonesien och Borneo ligger mitt i havet och borde få regn.

Regnskog som utsatts för dräneringsdiken börjar lättare brinna och är dom områden som brinner mest. När bränderna väl fått fäste är dom svåra att stoppa utan att våtmarkerna återställs.

Här kan man se att röken från bränderna är tjock som ärtsoppa även inomhus. Jag tror det är något slags politiker som sitter i ett stormöte med munskydd.

[helga21]
2015-11-10 23:20
#3

Indonesien ligger inte på andra sidan jordklotet ifall du avser den södra delen. Det ligger dels på den norra halvan och del på den södra halvan. Dessutom så orsakar dessa bränder rök som gör att omgivande länder får problem med att andas. Palmolja finns i nästan  allting. När jag köpte pepparkakor idag så lusläste jag paketen och valde ekologiska för där stod bara vegetabiliskt fett på de andra hade de angivit vilket vegetabiliskt fett det var.

Huygens
2015-11-28 09:30
#4

Expretten uppmärksammar att Indonesiens orangutanger är hotade av alla bränderna.

"– Vi har inte sett solen på två och en halv månad, säger lantbrukaren Achmad Rusli."

Huygens
2016-10-31 12:46
#5

Jag har hört att man kan dömas till böter i Indien om man kysser varandra på offentlig plats, men hur är det i Indonesien?

.

Tja, om du står för nära din pojkvän i Indonesien, kommer den rättvisa och hårda ordningsmakten att ingripa. Lagen kommer sedan att utdöma ett spöstraff.

Tydligen är det ett slags tillämpning av sharia. Det konstiga är att jag inte har hört om samma tillämpning av sharia i Saudiarabien eller Iran. Rätta mej den som vet.

Kvinnorna som får spöstraff verkar få ganska så ont, även om dom inte blir lika sönderslagna som bloggaren i Saudiarabien, som skrev om mänskliga rättigheter förra året. Dessutom verkar kvinnorna slippa bära burkha.

Fem rapp med spöet.

Rättvisa.

.

Jag kan tänka mej att det blir kulturkrock om man kommer från Indonesien till ett land som inte alls funderar över ifall offentliga kramar är kriminell brottslighet.

Upp till toppen
Annons: