Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 4053 ggr
[helga21]
2015-11-11 19:37

Gränskontroller införs fr.om imorgon

Migrationsverket har begär att regeringen ska införa gränskontroller vilket kommer att ske fr.o.m i morgon En presskonferens kommer att hållas kl 20.00. Detta är inget skoj utan de sa det på Rapport. Frågan är om presskonferensen sänds direkt i TV och i så fall vilken kanal.

Annons:
[Carpinus]
2015-11-11 19:40
#1

Den sänds åtminstone på nätet, SVT Nyheter.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-11 19:43
#2

För en som inte hunnit hänga med… vad är migrationsverket "krav" på gränskontroller?

[helga21]
2015-11-11 19:55
#3

# 2 Se på SVT Nyheter. Men det innebär att man måste legitimera sig och har man inga asylskäl och kommer från fel land så blir man inte insläppt i Sverige.

papa-bear
2015-11-11 19:56
#4

få se hur länge det dröjer innan norrmännen stänger sin gräns mot ryssland, tydligen organiserar ryska säkerhetstjänsten en ström av flyktingar mot norge.

ledaren från hela hälsingland

[helga21]
2015-11-11 19:57
#5

# 1 Tack! 🌺

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-11 19:58
#6

Ok får göra det när jag har tillgång och tillfälle, annars låter helt logiskt för mig., hjälp dem som verkligen behöver det.

Annons:
[Carpinus]
2015-11-11 20:05
#7

#1 Verkar som om SVT:s sändning inte fungerar, men kvällstidningarna sänder direkt. (SVT fungerar nu igen, kl. 20:10.)

[helga21]
2015-11-11 20:11
#8

#  7 Jodå den fungerar utmärkt hos mig.

[Garntroll]
2015-11-11 20:18
#9

Det kan nog iofs vara bra.

Tjeja
2015-11-11 20:22
#10

Jag är tveksam till gränskontrollerna tills jag sett hur de utförs i praktiken. För vad hjälper det om det står kontrollanter i långa rader om lika många människor kommer in i alla fall? 

Tror det kan bli ungefär som det tidigare beslutet ang tillfälliga uppehållstillstånd där alla utom vuxna ensamma män är på undantag och får permanent uppehållstillstånd ändå.  Jag är rädd att de enda som stoppas vid gränsen kommer vara några enstaka få om några alls.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Jimmy.L]
2015-11-11 20:25
#11

#10 Tanken är att dom som försvinner ska fångas upp och dom som vill vidare till Norge och Finland ska inte kunna ta sig via Sverige.

Tjeja
2015-11-11 20:25
#12

En sak till.. jag undrar vart det var jag läste i somras? Då var det någon som skrivit/sagt att det kommer komma en jättevåg av flyktingar på mer än 2000 per/dag snart men att Svenska regeringen kommer att stänga gränserna igen i November..

ATTANS att jag inte sparade den sidan och kommentaren! Det hade varit intressant att titta tillbaka nu och fundera på var den personen fått de idéerna eller "infon" ifrån?  🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2015-11-11 20:29
#13

Tanken är att det ska utföras id-kontroller och kan de inte uppvisa id-handlingar så släpps de inte in. Det blir som innan vi gick med I EU 1995. Kommer de från något säkert land så släpps de heller inte in eller om de kommer från något land där de kunnat söka asyl tidigare. Likaså så kräver regeringen att de som fraktar dem dvs färjor ska ha passagerarlistor och att ingen släpps ombord utan id-handlingar.

Annons:
[helga21]
2015-11-11 20:30
#14

# 7 Nu la den av här också men presskonferensen är över.

platinium
2015-11-11 20:34
#15

Fantastiskt! Äntligen händer det något!! 🙂

Tjeja
2015-11-11 20:37
#16

Tack #13 helga för redogörelsen! Jag hoppas att det följs så som du beskriver det också! För de som verkligen behöver hjälp (flyr krig)  och uppskattar den hjälp de får tycker jag att vi ska ta emot och hjälpa så mycket vi bara kan.

Men alla dessa som nu rasat in på sistone som man inte har någon aning om vilka eller hur många de verkligen är skulle behövt begränsats redan sedan länge.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Schnauzertik
2015-11-11 20:37
#17

Håller med #10 här

OK åtgärd men vi får se om det ger resultat också.

Värd för Pensionärer

Fillifjonkan60
2015-11-11 20:41
#18

Säger som platinum i #15: Äntligen!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Tjeja
2015-11-11 20:45
#19

Nedan saxat från SVT's chatt under direktsändningen: 

Med andra ord.. jag befarar fortfarande som i #10.. det kommer inte göra någon skillnad alls egentligen annat än att man vid gränserna vet lite mer om vilka dem som söker med papper är, de andra kommer fortsätta smita under radarn och förbi på någon annan "ny" väg istället.

"Yosef

Vad innebär det i praktiken? Kan polisen neka ngn flykting inresa till Sverige?

ikväll 20.39

Dela inlägg

Avatar för Helena Zachariasson

Helena Zachariasson 

Nej, alla har rätt att söka asyl i landet och få sin ansökan behandlad.

ikväll 20.39

Avatar för Helena Zachariasson

Helena Zachariasson 

Statsministern räknar inte med färre antal flyktingar som en direkt konsekvens av gränskontrollerna. -Det går inte att säga. Det finns inget statiskt i flyktingströmmar, att man vet exakt hur många som kommer. Så det kan jag inte uttala mig om överhuvudtaget. Men att vi ska ha ordning och reda på flyktingmottagandet, ordning och reda vid våra gränser: det är viktigt, säger Löfven till TT.

ikväll 20.32"

###

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-11-11 20:51
#20

..De enda som kommer stoppas i verkligheten är alla Pendlare som måste visa pass och kommer sent till jobbet.

De andra kommer hitta andra vägar än färjor och öresundsbron istället. Så  har det sett ut i Europa de senaste månaderna och kommer antagligen bli här med. Bråk och läger där folk försöker ta sig fram ändå. En försvinnande liten del av alla som faktiskt försöker kommer uppehålla sig vid gränserna en kort tid och vara en distraktion till dem som vandrar andra vägar.

Det är min rädsla i alla fall.

Så länge man inte hjälper mer lokalt i de krigsnära lägerna och arbetar aktivt med att stoppa krig och elände i de drabbade länderna kommer det att komma massa lyckosökare som gömmer sig bland de som verkligen behöver hjälp.

Tjeja - Neggo i kväll tyvärr :(

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[helga21]
2015-11-11 20:56
#21

# 20 Tror du de tänker simma över Öresund eller gå runt via Finland 😂

[helga21]
2015-11-11 20:57
Halvdansken
2015-11-11 20:58
#23

#12. Jag skrev i tråden "När trillar poletten ned" 

En kompis till mig som är i militären och lite insatt i saker som inte alla känner till säger att Sverige stänger gränserna i november och EU brakar samman i 2016. Tror inte det är helt fel.

Vet inte om det var den du menade? Vi får se om han har rätt med det andra också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tjeja
2015-11-11 21:11
#24

#23 Det låter intressant! Men nej däremot skulle det inte förvåna mig om det kommer ifrån ungefär samma källa… Din kompis uppgifter och uppgifterna från den som jag läste om.. Känner nämligen inte igen formuleringarna men det handlar ju om lite samma saker. Det jag handlade om var flyktingflödet och Sveriges stänger gränserna. Det med EU var nytt för mig men det skulle inte förvåna mig, det är ju bara drygt en och en halv månad kvar, om EU nu lyckas hålla ihop så länge till ens.

#21 

Finland har redan stängt gränserna mot Sverige i Norrland eftersom flyktingar försökte vandra över gränsen där. Till norge tar sig flyktingar genom ryssland på cyklar uppe vid norsk/ryska gränsen. Så ja… de lär hitta andra vägar att vandra eller simma eller nya båtar likt dem i medelhavet förstås! Ska det vara så svårt att tänka sig?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2015-11-11 21:29
#25

#19 "Men att vi ska ha ordning och reda på flyktingmottagandet, ordning och reda vid våra gränser: det är viktigt, säger Löfven till TT." Jösses! Kan det bli mer tossigt? Hjälp! Han har också sagt att alla ska få jobb och att vi kan ta emot hur många som helst och….nu har han bestämt att det ska vara ordning också. Nämen vad bra Stefan, kom du på det typ…nu? Och den enda anledningen till kaoset nu är att du inte tyckt ordning varit så viktigt tidigare….eller? Och nu ska du trolla fram ordning ur din hatt? #23 jag la det inlägget från dig .på minnet. Vi får se nu…

[helga21]
2015-11-11 21:32
#26

# 25 Det ingick i överenskommelsen med Alliansen att upprätta gränskontroller om du ser på inslaget i SVT i länken som jag lagt in. Men nog var det i senaste laget och att dessutom låta Migrationsverket hålla i yxan.

[Danceoflove]
2015-11-11 21:42
#27

#0 Bra. Det är klart att det kommer bli bättre kontroll framöver nu som stävjer rådande kaos. Tror trots allt att det finns lite förnuft bland oss. Man är inte helond för att man inte kan hjälpa alla. Och alla som kommit behöver inte hjälp heller, exv IS. Generaliseringar blir ofta helt felaktiga.

Annons:
[Bermudas]
2015-11-11 21:49
#28

#26 oj jag var lite snabb läste nerifrån upp. missat grejen! Men faktum kvarstår det är väl sent och det kan knappast bli lätt att hålla ordning nu… Lövfens plattityder i sammanhanget är helt otroliga. Det är som om han aldrig varit med att sätta oss i den här sitsen.

Halvdansken
2015-11-11 21:55
#29

Min militärkompis postade på FB.

"Första förebudet var Putin - Ukraina och Syrien. Andra förebudet var Schlengen-kollapsen - migrationskollapsen, Storbritannien som lämnar EU, de 16 EU-länder som har större statsskulder än EU-målet (Grekland 178%…). Tredje förebudet är de internationella bankerna - utförsäljning av guld- och silverfonder, insikten om att derivathandeln kör på sista undantaget, finanskrisen från 08/09 bara parkerad, och bostadsbubblan blåst till en mastodont. 11 november 2016 kommer värld…en att vara annorlunda. Ett EU i spillror, Sverige på 50-talsnivå, vapenskrammel i Baltikum och pensionärer som sitter på samma platser som våra vänner från Rumänien gör idag

_Jag hoppas jag har fel.
För en gångs skull."

_Det han pratar om är alltså fullskaligt krig, eller i varje fall en allvarlig upptakt till det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tjeja
2015-11-11 22:01
#30

#29 Huga! Men jag förvånas inte och hoppas också att han har fel 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2015-11-11 22:03
#31

#29 tack. 11 november 2016…undrar varför just det datumet?

[Bermudas]
2015-11-11 22:10
#32

Förresten, nu är alla rasister! Borde ut och skrika "inga rasister på våra gator " utanför riksdagshuset imorgon.

Huygens
2015-11-11 22:53
#33

Hur kan dom göra detta med bara 12 timmars varsel?

Krävs det inte lagändring för en sån här åtgärd?

[helga21]
2015-11-11 23:11
#34

# 33 Nej det krävs ingen lagändring. Ett land har rätt att sätta in gränskontroller ifall någon myndighet begär detta. Det har Tyskland gjort. Vi kan ha detta i upp till 30 dagar sen kan vi successivt förlänga detta. Ett stort ansvar läggs nu på de rederier som trafikera Sverige då man begär att de upprättar passagerarlistor på dem som ska med och sen ha en gränskontroll innan de släpps in eller avvisas. Det blir som 1995 innan vi gick med i EU. Ja det kommer att längre tid men det får det lov att göra.

Annons:
Emo
2015-11-12 06:44
#35

#21 Gick det att transportera flyktingar med fiskebåtar från Danmark till Sverige under kriget, så skulle det väl ändå vara så mycket lättare att göra det nu.
Det är kallt i vattnet på vintern, men på sommaren är det nog mest båttrafiken som är ett problem när det gäller att simma för den som har ork.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Halvdansken
2015-11-12 09:01
#36

#31. Om precis ett år (när han postade), inget speciellt med just det datumet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pysseltigern
2015-11-12 11:21
#37

Till och med de asylanter som redan är här tycker att gränskontroller är bra:

"MALMÖ. Nyanlända flyktingar välkomnar att gränskontroll införs under torsdagen. De menar att för många flyktingar har kommit på kort tid och vittnar om en kaosartad situation på Migrationsverket i Malmö, med barnfamiljer som tvingas sova på golvet. 
– Vi är för många här. Det är barn som sover på golvet utan vare sig kudde eller filt. Jag mår dåligt när jag ser det, säger Hanni Abdei Fattah, 21 år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21746144.ab

Schnauzertik
2015-11-12 11:41
#38

Kanske blir det en dominoeffekt med gränskontroller hela vägen ner mot Balkan.

http://www.di.se/artiklar/2015/11/12/pm-nilsson-sverige-kan-orsaka-granskontroller-over-hela-europa/

Värd för Pensionärer

Huygens
2015-11-12 12:14
#39

Ser på massmedias bevakning om stängningen av gränsen. Känslan är underlig. Det är jättekonstigt. Det är precis som om media vill säga något knepigt.

Surrealistiskt för Sverige.

[Bermudas]
2015-11-12 12:15
#40

#39 Hur menar du? Kan du utveckla?

Tjeja
2015-11-12 12:19
#41

I radio sade dem precis att om en flykting saknar id handlingar kommer det ta några minuter längre p g a några frågor att få komma in… ock det handlar inte om att kontrolera alla som komner utan det handlsr om att det kommer göras stickprovskontroller. M a o ingen skillnad på inflödet! Tvärt om säger polisen på presskonferansen just nu så kommer trycket på ankommande till MIG öka då fler tvingas registrera sig… suck..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Tjeja
2015-11-12 12:20
#42

Stickprov får inte göras på etnisk markör heller. Får inte uppfattas utpekande för flyktingarna.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2015-11-12 12:23
#43

Tjeja misstänkte att det skulle bli så här.

Schnauzertik
2015-11-12 12:53
#44

Någon effekt har det gett redan.

På en färja från Rostock kom 43 av hundra tillbaka.

Buss som skulle åka till färjan i Sazznitz  där bara en familj hade id handlingar åkte inte.

http://www.di.se/artiklar/2015/11/12/43-av-100-fick-inte-folja-med-farjan/

Värd för Pensionärer

Tjeja
2015-11-12 13:12
#45

#44 Det handlar inte om polisens gränskontroller då utam om nya kravet på färjetrafiken att precis som flyget att ha passagerarlistor med identifierade människor. Det underlättar tull o polisjobbet när färjorna kommer i hamn. Nu kommer IS tjäna ännu mer på att sälja ännu fler falska pass. Änyhow. Polisen gör bara stickkontroller och det som gjort skillnad är inte polisens kontroller utan beslutet att även färjetrafik ska ha samma krav på passagerarlistor som flyget. Ett bra beslut som gör viss skillnad för stunden. Nu måste flyktingarna ta sig över på något annat vis precis som i medelhavet. Och själva gränskontrollerna gör ändå ingen stötte skillnad för andra än skandinaviska jobbpendlare som får köa längre än innan.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
2015-11-12 13:48
#46

Vem ska man tro på tro på…. Nu dementerar Migrationsverket att det var dom som begärde gränskontroller. Varför påstod man det…kan undra? http://www.di.se/artiklar/2015/11/12/migrationsverket-vi-har-inte-begart-granskontroller/

Schnauzertik
2015-11-12 14:14
#47

#45 Det jag läste var det biltrafiken som det var stickkontroller på, medan tågen var betydligt mer kontroll än så.

Värd för Pensionärer

Huygens
2015-11-12 14:16
#48

Flygindustrin är kanske glad.

M vill stänga gränsen för alla, utom flyktingar som anländer med flyg. Undra vad M:s förklaring är?

"I praktiken är Moderaternas förslag en strikt tolkning av Dublinkonventionen. Effekten av förslaget skulle bli att alla asylsökande som inte anländer till Sverige med flyg direkt från tredje land avvisas."

Annons:
[Jimmy.L]
2015-11-12 14:17
#49

#48 Du kommer inte en meter utan pass/ID på flyget från utlandet.

Tjeja
2015-11-12 14:33
#50

#47 På presskonferrensen sade polisen tydligt att det även på tågen handlar om stickkontroller var femte till var tionde passagerare handlar det om sade han. M a o kommer mellan 4 av 5 upp till 9 av 10 att komma vidare in i landet utan kontroll ändå. Och de som ser ut som flyktingar får inte utväljas till kontrollerna för att inte känna sig utpekade o därmed kränkta. Någon mer än jsg som ser framför sig hur migrationsströmmen via tåg och över öresundsbron kommer öka de närmaste dagarna? Bara en tidsfråga tills vi har kapsejsade gummiflottar och lik flytandes i Kattegatt också nu..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

sponny
2015-11-12 18:10
#51

De första avvisningarna har verkställts med den nya gränskontrollen.

Gränspolisen i Skåne har under eftermiddagen genomfört de första avvisningarna till följd av den nya gränskontrollen. 22 irakier skickades tillbaka till Danmark.

– De saknade tillstånd att vara i landet och ville inte söka asyl, säger Leif Larsson operativt ansvarig för gränspolisen i region Syd.

pysseltigern
2015-11-12 18:48
#52

Bravo👍 Läste att över 100 personer stoppats från att gå ombord på färjor i Tyskland, då de saknade identiteshandlingar

[helga21]
2015-11-12 18:49
#53

Alla på Öresundstågen kontrollerades.

pysseltigern
2015-11-12 18:57
#54

Ja och en stackars svensk man tyckte det var obehagligt? Fast vissa frågor reportern ställde var ju omöjliga att svara bra på i mitt tycke.
Är väl inte många som varit med om en sådan här situation tidigare?

[helga21]
2015-11-12 18:58
#55

# 54 Jodå de har vi alla innan 1995.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-12 19:02
#56

Man kan ju undra om den svensken som fann det obehagligt aldrig rest med flyg.  Så gränskontroll som gränskontroll, även om numera denna ligger inom EU.

Tjeja
2015-11-12 19:08
#57

#53 nej inte alla på tågen.. Bara alla i stickprovsvagnarna som valdes ut.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2015-11-12 19:10
#58

Jag är nyfiken hur många det visar sig som registrerats in i sverige sen imorgon. Synd att de som går under radarn inte går att räkna.. att 20-40 pers avvisats vid dörren är ändå inte många när det handlar om 2000 om dagen som man räknar med kommer in under radarn före kontrollen infördes.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

pysseltigern
2015-11-12 19:11
#59

#56 Det var just den lilla detaljen. Han hade precis flugit in till Kastrup och hade därför med sig alla handlingarna, men han tyckte ändå att det var obehagligt

[helga21]
2015-11-12 19:33
#60

# 57 De sa på TV när de intervjuade talespersonen att de kontrollerade samtliga på tågen det var inga stickprovskontroller.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-11-12 19:36
#61

# 59 ok han flög in till Kastrup.. so what? Hade han var sämre informerad än mig om situationen så borde han inte ens reagerat.

[helga21]
2015-11-12 19:36
#62

Det är synd om min man. Han får visa pass och gode frid vet vad var gång han ska resa ut och var gång han landar någonstans  för att mönstra på ett fartyg. Ofta så behöver han introduktionsbrev för att bli insläppt dit ha reser också.

Annons:
pysseltigern
2015-11-12 19:43
#63

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21753189.ab
Fy på OSS, vi vet hur situationen ser ut i deras hemländer, men vet DE hur situationen är här i Sverige nu?🤔

[helga21]
2015-11-12 19:45
#64

# 63 Och är det NÅGON som talat om för våra politiker hur det ser ut i Sydsudan där 3,9 miljoner lever i ett inbördeskrig och där det är svältkatastrof.

[Jimmy.L]
2015-11-12 19:49
#65

Vi har försvarsmakten i Sydsudan som hjälper till att säkra området för människor där.

[helga21]
2015-11-12 19:51
#66

# 65 Så bra då kanske det bara är 3,8 miljoner som dör.

72mm
2015-11-12 23:19
#67

#41 "Tvärt om säger polisen på presskonferansen just nu så kommer trycket på ankommande till MIG öka då fler tvingas registrera sig… suck.."

Jag fruktar att det är på det viset. Danmarks statsminister verkar hålla med.

Jag tror att de stora effekterna av svenska gränskontroller kommer att hittas i andra länder än Sverige. Norge och Finland kommer ju inte längre få ta emot flyktingar som reser genom Sverige. 

#51 "– De saknade tillstånd att vara i landet och ville inte söka asyl, säger Leif Larsson operativt ansvarig för gränspolisen i region Syd."

Antingen söker du asyl i Sverige eller kommer du inte in. Kommer du inte in blir du kvar i Danmark, vilket kommer sätta mer tryck på danskarna. Skulle Sverige stänga gränserna helt måste nästan Danmark följa efter.  PM Nilsson skriver på DI om sådana domino-effekter.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Nomen Nescio]
2016-10-13 08:13
#68

"Men att gränsen skulle vara stängd för flyktingar är helt enkelt inte sant. Migrationsverket räknade i sin juliprognos med att mellan 30 000 och 50 000 människor kommer att söka asyl i Sverige i år. Statistiken från hösten pekar på en slutsumma i den lägre delen av det spannet."---

Men 30 000 asylsökande är fortfarande ett stort åtagande. Det är lika många som i genomsnitt sökte asyl i Sverige mellan åren 2000 och 2014. Det borde stämma till eftertanke för. För de integrationsproblem som nu diskuteras i Sverige är inte främst en effekt av förra höstens flyktingkris, de har grundlagts långt tidigare. Redan före fjolårskrisen hade antalet utanförskapsområden växt till 186 stycken, boendesituationen för många nyanlända var redan då katastrofal och det tog sju-åtta år innan ens hälften av flyktingarna fick ett jobb. Men några radikala lösningar på de strukturella problemen har inte presenterats av något av blocken."---

http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/sverige-har-inte-stangt-gransen/

[[eskils_]]
2016-10-13 11:41
#69

#68mellan 30 000 och 50 000 människor kommer att söka asyl i Sverige i år.

Eftersom Sverige redan har tagit emot fler migranter än vi kan ta emot på ett bra sätt, och framför allt eftersom vi har släppt in alla som velat komma, från vilka länder som helst, är det dags för skärpning. Andra länder i EU tar ju emot betydligt färre per capita än Sverige, och det har väl inte hänt dem något pga det?

Förra sommaren-hösten  kom mindre än hälften av alla migranter från Syrien, fast tidningarna låtsades som om alla gjorde det. Dåligt av tidningarna att ljuga så!

Jag tycker att Sverige fr o m nu endast ska ta emot riktiga flyktingar från Syrien, för dem är det ju verkligen oerhört synd om. Och att vi i första hand tar emot åldringar, kvinnor och barnfamiljer. Inga fler ensamkommande ynglingar/män som inte kan verifiera sin ålder - de får helt enkelt söka sig någon annanstans!

Övriga nationaliteter direktavvisas vid gränsen (efter en snabb asylprövning), enklast och billigast för alla inblandade.

Annons:
[[eskils_]]
2016-10-15 12:42
#70

"Stockholmarna uppmanas hyra ut till nyanlända

För att lösa krisen på bostäder för de totalt 5.460 människor som Stockholm ska ta emot under nästa år måste alla möjligheter prövas. Runt 1.000 personer kan komma att hamna på hotell och på vandrarhem. Nu vädjar den politiska majoriteten i Stadshuset till stockholmarna: öppna era hem för nyanlända. (…)

Det står nu klart att en stor majoritet av dem som fått uppehållstillstånd är ensamstående, företrädelsevis män. Tidigare har Migrationsverket sagt att gruppen består till hälften av familjer och till hälften av män, en uppgift som alltså reviderats."
DN

Je, det finns ju en del uppgifter som behöver revideras…

[Nomen Nescio]
2016-11-02 11:53
#71

"Regeringen har nu beslutat att förlänga id-kontrollerna på buss, tåg och färjor till Sverige i ytterligare tre månader."---

TT

Halvdansken
2016-11-02 20:27
#72

Stackars öresundspendlarna. Så glad att jag flyttade över sundet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[[eskils_]]
2016-11-02 23:09
#73

#71 Men de flesta kommer tydligen med flyg numera:

_”Mycket tyder på att flyget blivit ett allt vanligare färdmedel för flyktingar och migranter som tar sig till Sverige. Under en mätperiod i somras uppgav majoriteten av de asylsökande att de åkt flyg till Sverige. På Arlanda har gränspolisen sett en kraftig ökning av antalet personer som försöker ta sig in i landet utan tillstånd. (…)
_

_Det finns också andra indikationer på att en högre andel asylsökande än tidigare anländer med flyg. I en rapport från september skriver Migrationsverket att man noterat att personer från bland annat Somalia, Eritrea och Iran söker asyl i samma omfattning som under rekordhösten 2015 – trots den totala minskningen på 95 procent som Morgan Johansson talade om. (…)
_

_Men varken Migrationsverket eller polisen vet alltså hur många asylsökande som tar flyget till Sverige. Det beror främst på att merparten av flyktingarna och migranterna tros anlända med flyg från Schengenområdet. Då behöver de inte passera den svenska gränskontrollen efter att ha landat. (…)
_

_Enligt Patrik Kalmkind använder de asylsökande antingen förfalskade dokument eller en svensk persons pass för flygresan. 2014 kom en polisrapport fram till att svenska pass säljs för ungefär 80 000 kronor styck av människosmugglare.
_

_En del av personerna upptäcks alltså ändå av polis vid ankomsten till Sverige. Om de söker asyl tillåts de stanna i landet. Om de är belagda med inreseförbud eller inte vill söka asyl avvisas de i stället.
_

_Fenomenet med asylsökande som anländer med flyg är intressant bland annat med tanke på de tillfälliga gränskontrollerna som infördes i november. Kontrollerna motiverades med att myndigheterna behövde ha kontroll över flyktingarna och migranterna som tar sig till Sverige.
_

Men siffror från polisen visar att många av de asylsökande troligen aldrig ens passerar de tillfälliga gränskontrollerna i Skåne, Göteborg och Varberg. I augusti fångade polisen upp 51 personer som ville söka asyl vid de tillfälliga kontrollerna, enligt siffror som SvD tagit del av. Det motsvarar bara två procent av det totala antalet asylansökningar som registrerades under månaden.”

SvD

Farwuq
2016-11-03 07:15
#74

Vansinne.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2016-11-03 11:31
#75

#73 Då är det väl dags för en gränskontroll på Arlanda och en på Stockholms Central. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2016-11-03 13:12
#76

Om kontrollerna skulle drabba resenärer i Stockholm eller Göteborg skulle det uppstå ett ramaskri, men när det gäller Själland och Skåne så får det ske.
😡

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
[helga21]
2016-11-03 13:31
#77

# 76 Stockholm tycker heller inte om dessa kontroller. Har du något bättre förslag?

Farwuq
2016-11-03 16:56
#78

Flytta gränskontrollerna dit det är som effektivast, ju närmre källan man kommer ju bättre är det. EUs yttre gräns fungerar inte.
Man klyver en region på mitten och bryter söder näringslivet här nere i södern.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Halvdansken
2016-11-03 22:37
#79

#77. Vilka kontroller har man i Stockholm?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[[eskils_]]
2016-11-03 23:11
#80

Här finns en sammanställning (från februari) om gränskontrollerna på olika ställen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6356748

Dock nämns ingenting om vad man gör med icke-EU-medborgare som anländer med flyg från ett Schengen-land med falska papper…

[Hayabusa]
2017-10-10 21:00
#81

"De skärpta gränskontrollerna i Malmö och Helsingborg har lett till en dubblering av antalet avvisningar. Under de senaste tre veckorna har 524 resenärer direktavvisats till Danmark, jämfört med 227 under veckorna dessförinnan."

"Enligt Martin Svensson har en positiv bieffekt av de skärpta kontrollerna blivit att polisen upptäcker fler brott.

– Vi hittar både vapen och narkotika när vi kontrollerar fler resenärer. Vi har bland annat hittat flera automatvapen som skulle smugglas in i Sverige, säger Martin Svensson."

https://www.hd.se/2017-10-10/skarpta-granskontroller-har-lett-till-dubbelt-sa-manga-avvisningar

Farwuq
2017-10-11 11:43
#82

Där ser man…

… men är det fortfarande påbud att svenskar ska ha pass? Och vad händer om man glömmer det, och råkar vara blåögd och talar på felfri skånska?
Plus att man kan uppger personnummer adress mm. mm.

OT: En gång för nära 30 år sedan - före EU - så blev jag stoppad av gränsvakten i Landskrona. Jag kunde inte påvisa att jag var svensk, men min oklanderliga skånska dialekt, mitt blonda hår och mina blå ögon, gjorde att de släppte mig omgående. Men att tullen sedan totade igenom min väska det är en annan historia.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Halvdansken
2017-10-12 18:36
#83

#82. Min kompis var i Danmark med sin familj, och hade inget godkänt ID med sig (körkort, pass, nationellt ID kort). Hon är blåögd, rödhårig och pratar skånska. De släppte inte igenom henne, hennes man fick ta sig hem, hämta ID, åka tillbaka till Danmark och ge henne det.
Idiotiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[Hayabusa]
2017-10-12 18:47
#84

#83 Ja, som det kan bli…

Farwuq
2017-10-12 19:23
#85

Så dumt så det inte är sant.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

JonasDuregard
2017-10-12 23:06
#86

Borde gränspolisen instruerats att undanta blåögda från ID-kravet?

Honestyisdead
2017-10-13 06:05
#87

#83 Det dumma är att åka över sundet utan pass eller id. Det är inget nytt det här och reglerna gäller ju alla.

Farwuq
2017-10-13 11:22
#88

Alla kan missa ett id, speciellt om man inte är i Danmark så ofta.
Man kan fastställa hemhörighet utan en massa kludd. Hon har ju personnummer och adress plus flytande skånska. Det är få som klarar detta utan ha långvariga rötter här. Allt går att kolla utan att skicka folk hit och dit.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Honestyisdead
2017-10-13 12:17
#89

Visst kan man göra misstag. Men då får man ju också räkna med konsekvenserna. Själv förstår jag inte att man inte har id i plånboken som standard. Och aldrig att jag skulle åka utomlands utan id. Det sitter i märgen att man alltid har med sig id då.

Har för mig att det står skyltar vid vänthallen om det också.

Hon är varken den första eller sista som blir stoppad. Jag tycker det är bra att det är samma för alla.

[Hayabusa]
2017-10-15 09:03
#90

Att det dessutom hittas vapen, knark mm är en positiv "bieffekt".

Annons:
Halvdansken
2017-10-16 19:37
#91

#90. Gö de inte alls. De kollar ID, det är inte tullen, det är polisen. Ingen koll av bagage, eller knarkhundar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Farwuq
2017-10-17 06:12
#92

Det är bara till för att försvåra för pendlare.
En rejäl kontroll i Polen, Tyskland och Österrike vore bättre

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Hayabusa]
2017-10-17 08:25
JonasDuregard
2017-10-17 11:10
#94

#93 Står det något i "premiuminnehållet" om vapen och knark?

[Hayabusa]
2017-10-17 11:30
#95

#94 Saxat ur artikeln:

"Enligt Martin Svensson har en positiv bieffekt av de skärpta kontrollerna blivit att polisen upptäcker fler brott.

– Vi hittar både vapen och narkotika när vi kontrollerar fler resenärer. Vi har bland annat hittat flera automatvapen som skulle smugglas in i Sverige, säger Martin Svensson."

Beklagar att det är en så kallad Premiumartikel. Det var den inte när jag la upp länken i #81, men HD ändrade lite senare. Dessvärre ett fenomen hos HD/Sydsvenskan.

[Hayabusa]
2017-10-17 11:34
#96

Saxat från samma artikel:

"Under de senaste tre veckorna har 21 personer frihetsberövats på grund av brottsmisstankar som uppstått i gränskontrollerna. Elva av dessa misstankar har uppstått vid Lernacken, sju vid Hyllie station och tre vid Knutpunkten i Helsingborg."

Martin Svensson är chef för gränskontrollerna i Skåne.

[Göstage]
2018-04-12 08:42
#97

"Sverige vill fortsätta med gränskontrollerna mot Tyskland och Danmark i ytterligare sex månader. Enligt regeringen är det nödvändigt för den inre säkerheten."---

SR

Annons:
Farwuq
2018-04-12 08:46
#98

Synd att vi inte kan göra gemensak med Danmark - mot Tyskland - så gränsen här några kilometer bort återgår till det normala.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2018-04-12 08:51
#99

Om det spända läget i Syrien briserar i krig i större skala lär flyktingtrycket på Europa öka igen. I det läget kan utvecklingen förändras snabbt. Kommer de rödgröna och Centerpartiet att kunna stå emot då?

[Hayabusa]
2018-04-12 08:55
#100

#98 Instämmer.

Farwuq
2018-04-12 09:01
#101

Ska vi behöva bygga en mur i Östersjön?

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Halvdansken
2018-04-12 11:52
#102

"– Vi ser ju ett fortsatt hot när det gäller inre säkerhet och ett behov av att kontrollera resandeströmmarna in till Sverige, säger justitieminister Morgan Johansson"

Jag reser regelbundet över bron med tåg Danmark-Sverige, och de kollar ID - pass, körkort osv. Jag har svårt att tro att de skulle fånga några terrorister på det sättet, de som vill in och göra nån terror har nog koll på vad som behövs, och har äkta eller förfalskade ID-handlingar med sig.
Men jag tror att de redan finns i landet, om jag ska var ärlig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Göstage]
2018-04-12 12:07
#103

Jihadisterna tycks hela tiden byta metoder och söka sig nya vägar in i EU. Engelska Express har en färsk varning om inresande "turister" via Bulgarien och Ungern med hjälp av turkiska pass.

https://www.express.co.uk/news/uk/944724/EU-news-terror-attack-warning-France-Germany-European-Union-terrorism-committee-Turkey

[Göstage]
2018-05-03 13:06
#104

Regeringen har beslutat förlänga gränskontrollerna med sex månader, till den 11 november. Skälet är att man bedömer att det finns fortsatta hot mot den allmänna ordningen och den inre säkerheten.

Källa.

Annons:
Cojimar
2022-05-06 15:31
#105

De tillfälliga gränskontroller som regeringen införde hösten 2015 förlängs på nytt, nu till den 11 november 2022. Skälet anges vara terroristhot och det osäkra omvärldsläget.


Drar mina strån till stacken som medis på Militärhistoria, Kust & Hav och Fågelskådning i Fokus.

Regeringen förlänger återigen de tillfälliga gränskontrollerna till landet.Det första beslutet om att införa tillfälliga gränskontroller togs under hösten ...
Upp till toppen
Annons: