Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3278 ggr
[Carpinus]
11/12/15, 7:58 AM

Din åsikt om gränskontrollen

Från och med den 12 november klockan 12.00 och tio dagar framåt med eventuell förlängning har Sverige infört gränskontroll, Tycker du att det var fel, bra eller otillräckligt? Tyck till här!

Annons:
[Jimmy.L]
11/12/15, 8:14 AM
#1

En längre kontroll tror jag är nödvändig än dom 10 dagar man har sagt.

[Carpinus]
11/12/15, 8:20 AM
#2

Jag tror att det kommer att krävas ytterligare åtgärder - tror inte att det här inte kommer att stoppa inflödet utan bara öka byråkratin och öka belastningen på bl.a. Polis och Tull.

Fillifjonkan60
11/12/15, 9:54 AM
#3

Jodå en längre kontroll än 10 dagar behövs, men även andra åtgärder.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Garntroll]
11/12/15, 10:02 AM
#4

Är tveksam. Finns både för och nackdelar.  Inget jag vill kommentera mer detaljerat.

[Hayabusa]
11/12/15, 10:44 AM
#5

Tydligen kom det 80.000 asylsökande till Sverige under oktober månad.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6300248

[Carpinus]
11/12/15, 10:47 AM
#6

#5 Plus ett okänt antal som vistas här utan att söka asyl.

Annons:
[Hayabusa]
11/12/15, 10:53 AM
#7

#6 Dessutom, ja. Helt galet.

pysseltigern
11/12/15, 11:10 AM
#8

Tror att det kommer att behövas i mer än tio dagar. Men som vanligt: "Ingen regel utan undantag"

Denna kommentar har tagits bort.
Ulla
11/12/15, 1:41 PM
#10

Vilken otroligt obehaglig kommentar. Ser du verkligen själv vad du säger?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Tjeja
11/12/15, 2:01 PM
#11

Fler åtgärderbehövs !

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pysslan
11/12/15, 6:31 PM
#12

En bra start men det behövs mer. Den situation som åstadkommits med den senaste tidens svängdörrar kommer inte att lösa sig av sig självt.

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

72mm
11/12/15, 6:43 PM
#13

Det är en rolig fråga. Lite som att fundera på om det kanske, eventuellt, möjligen är dax att börja fundera på att göra något åt det kvadratmeter stora hålet i skrovet när vattnet börja stiga över naveln.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[helga21]
11/12/15, 6:57 PM
#14

Röstade för endast kvotflyktingar då vi fått in alldeles för många under de senaste åren. Vi klarar inte av den situationen.

[Carpinus]
11/12/15, 7:01 PM
#15

#13 Tanken med frågeformuleringen är att den skall inbjuda till debatt, inte att jag som frågeställare skall skriva någon på näsan. Hur skulle du vilja ha den ställd?

72mm
11/12/15, 8:35 PM
#16

#15 Nej, den är perfekt ställd. Det är bara jag som försöker göra mig lustig. Ignorera. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
11/12/15, 8:46 PM
#17

#16 Att vi står med vatten över naveln har du nog dessvärre helt rätt i, och det finns säkert anledning till andra och skarpare frågor. Hade vi haft ett KU som motsvarade amerikanska senatsförhör så skulle man gärna vilja se Löfven med flera få de frågorna där. Men som KU är nu är det ju verkningslöst…

KimE
11/12/15, 9:05 PM
#18

15år för sent det finns chans att även knarksmuggling,trafficing, vapensmuggling och inbrottsligor blir drabbade av risken att bli kontrollerade.
Det blir ändå mer stickprov än total kontroll.

72mm
11/12/15, 9:29 PM
#19

Jag är förvånad över andelen (25%) som vill stoppa all asylinvandring. Möjligtvis är det det som krävs under ett par år för att reda ut situationen, men det är ju en otroligt restriktiv politik, kvotflyktingarna utgör ändå en försvinnande liten del.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
11/12/15, 9:37 PM
#20

#19 Kan vara ett uttryck för frustration kanske?

Annons:
Bettan
11/13/15, 12:29 AM
#21

Det enda jag tror än så länge är att gränskontrollen måste förlängas. Tio dagar är alldeles för kort tid att utvärdera om den är bra eller ej, om det behövs mer åtgärder eller ej. När det gäller om fler åtgärder behövs är inte jag kvinna att bedöma efter mindre än ett dygns gränskontroll så i den frågan spekulerar jag inte.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[helga21]
11/13/15, 8:22 AM
#22

# 21 Polisen räknar med 6 månader.

[Carpinus]
11/13/15, 8:21 PM
#23

#2 "Över 10 000 personer har sökt asyl i Sverige de senaste sju dagarna. Nu ökar trycket på regeringen att vidta fler åtgärder.

– Vi förstår att det inte kan vara slut här, säger justitie– och migrationsminister Morgan Johansson (S)."---

Aftonbladet

Bettan
11/13/15, 9:09 PM
#24

#23 Men herre jösses. Vi är ju i slutet av veckan och gränskontrollen har varit i ett dygn . Herre jösses vilken dålig statistik man kommer med. Man ska väl kolla nu den närmaste veckan hur det ser ut.

Ha en bra dag

Sport iFokus

72mm
11/13/15, 9:17 PM
#25

#24 Jag sätter en hundring på att antalet asylsökande kommer öka.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Tjeja
11/13/15, 9:18 PM
#26

#24 Ja det är lite snabbt att dra i växlarna för att tolka hela veckans resultat. Skulle tittat på det närmsta dygnet i ställt och jämfört det med dygnen precis innan istället för att få en hint om det kommer bli någon effekt av nya kontrollerna.

Men en poäng finns där ändå, att det kommit över 10000 pers in i landet på en vecka, det är mycket.. och då är EN av de dagarna dessutom en dag med begränsad "inkomlighet" så att säga.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bettan
11/13/15, 9:24 PM
#27

#24 Det är så jag tycker. Visst det har tydligen kommit in 10000 på en vecka, men det kan ju ha varit 9500 de första sex  dagarna. Vad vet jag. Jag tycker de skulle kommit med antalet de sista sju dagarna innan gränskontrollen och liksom börjat om där

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
Tjeja
11/13/15, 9:29 PM
#28

#27 jag hade hellre sett en jämförelse dag för dag fram tills en vecka o s v mer tid gått! Detta första dygn jämfört med dygnet innan liksom… och där efter 2 dagar jämfört med tidigare 2 osv.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bettan
11/13/15, 9:35 PM
#29

#28 Ja låter hur bra som helst

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Carpinus]
11/13/15, 9:37 PM
#30

#24 Det är väl helt enkelt så att det är panik. Droppar det in lika mycket som före kontrollen per dag så innebär det att ytterligare människor kommer att få ligga på perronger på järnvägscentraler, bo i receptionen på Migrationsverket etc. Jag tror helt enkelt inte att man har möjlighet att göra någon jämförelse över tid en längre period, oavsett om det är så kort period som månader eller ens veckor.

Bettan
11/13/15, 9:40 PM
#31

#30 Visst paniken fanns redan innan, men det gäller ju att ha lite is i magen nu och ge gränskontrollen en chans så att vi inte spekulerar i förväg om det fungerar eller inte fungerar.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[Carpinus]
11/13/15, 9:53 PM
#32

#31 Om Morgan Johansson gör uttalanden som det här ovan så tror jag att det innebär att man redan bestämt sig. "Vi måste vidta åtgärder", säger han i den artikeln.

Bettan
11/13/15, 10:00 PM
#34

#32 Kanske det, men vem vet om han kanske menar att tiden för gränskontrollen ska förlängas. Jag tror ingen av oss har någon aning. Vi får väl vänta och se.

Ha en bra dag

Sport iFokus

Annons:
Tjeja
11/13/15, 10:05 PM
#35

Jag tror i alla fall att det behövs mycket mer än bara gränskontroller. Tycker som jag nämnt tidigare i andra trådar att KD's förslag om Transitzoner vore ett bra förslag.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
11/13/15, 10:06 PM
#36

#34 Har du läst artikeln? Jag har gjort det, och jag kan bara tolka den så som jag har gjort.

Bettan
11/13/15, 10:29 PM
#37

#36 Jag har läst den och kommer fram till att nya åtgärder måste vidtas efter de här tio dagarnas kontroll och det kan innebära en förlängning av gränskontrollen och/eller annat, men har ingen aning.

Ha en bra dag

Sport iFokus

[helga21]
11/13/15, 10:38 PM
#38

Jodå gränskontrollerna kommer att förlängas och nu så går flyktingströmmen mot Danmark istället för mot Sverige sa de på nyheterna. I Finland håller man på att skärpa bevakningen mot gränsen mot Ryssland.

Bettan
11/13/15, 10:46 PM
#39

Skrev i fel tråd

Ha en bra dag

Sport iFokus

Zpookey
11/13/15, 10:48 PM
#40

I Danmark har man tydligen krav på att man ska kunna försörja sig själv, och en hel del andra krav.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21760638.ab

[[eskils_]]
11/13/15, 11:15 PM
#41

Tyskland införde gränskontroller för två månader sedan, och det lär fortfarande komma ungefär lika många dit varje dag. Det är kanske det som Morgan J tänker på.

Annons:
Fillifjonkan60
11/14/15, 2:10 AM
#42

#40 Ja varför inte. Inte farlig med lite krav.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


pysseltigern
11/14/15, 12:10 PM
#43

Ett totalstopp, tills vi har fått rätt på situationen här, känns som det enda rätta. Efter att ha sett första dagens aktion på Hyllie, så var det ju inte så svårt att inse att informationen om att det fortfarande GÅR att ta sig till Sverige utan alla dokumenten i ordning, kommer att spridas snabbt.
Man bara sätter sig på tåget, med rätt biljett förståss och när polisen sedan frågar om man vill söka asyl, svarar man bara JA och hamnar i det totalhavererade svenska asylmottagningssystemet

pysseltigern
11/14/15, 1:35 PM
#44

Det hela förefaller ju rätt så tandlöst när gränserna inte kollas hela vägen. Denna resrutt kommer väl snart också att bli allmänt känd:
http://www.expressen.se/kvallsposten/har-kontrolleras-inte-gransen-till-sverige/
"– De fick dem att lova att de skulle söka asyl i Malmö, sen släppte de dem. Migrationsverket har glömt Helsingborg, säger en person inom Skånepolisen."
Kan man vara säker på att flyktingarna verkligen tog sig till Malmö?
Alltså den perfekta vägen för dee som vill ta sig vidare mot Norge och Finland.

[helga21]
11/14/15, 1:39 PM
#45

# 44 Detta såg jag också. Varför i hela fridens dar kontrollerar de inte Helsingborg?

[Carpinus]
11/24/15, 3:51 PM
#46

#2 Nu är vi ytterligare en bit. Återstår att se om det är tillräckligt - "senast sista april" låter väldigt avlägset…

pysseltigern
11/24/15, 4:28 PM
#47

Är det först sista april vi behöver handskas med denna kris🤔 Det är väl NU stoppet behövs, för att få de stackars personerna som jobbar på migrationsverket att orka och hinna med?

Tjeja
11/24/15, 4:52 PM
#48

Här info från senaste presskonferensen enl Svt.se

SÅ SKÄRPS ASYLREGLERNA

  • Utlänningslagen ska anpassas till EU:s miniminivå. Det rör sig om en tillfällig lagstiftning som ska gälla under tre år.
  • Rätten till anhöriginvandring tidsbegränsas. Bara mycket begränsade undantagsfall tillåts.
  • Åldersbestämning av unga ska införas.
  • Tillfälliga uppehållstillstånd för alla utom kvotflyktingar. Undantag görs för barn och familjer som registrerats innan de nya reglerna införs den 1 april. Eftersom handläggningstiderna nu är långa kommer många som redan kommit till Sverige att omfattas av de nya reglerna om tillfälliga uppehållstillstånd. Bestämmelserna om uppehållstillstånd på grund av synnerligen eller särskilt ömmande omständigheter ska ersättas med en bestämmelse om att uppehållstillstånd kan medges av humanitära skäl i vissa, mycket begränsade undantagsfall.
  • Försörjningskraven kommer att skärpas.
  • ID-kontroller ska införas på samtliga kollektiva transportsätt till Sverige.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[viccaan]
11/24/15, 5:14 PM
#49

Jag röstade på "nej stoppa asylinvandringen helt".  Jag tycker att vi måste stänga våra gränser en tid framöver för att kunna få ordning på Sverige, så som situationen ser ut just nu klarar vi inte av att ta hit fler människor. När läget är under kontroll ska vi har en invandring till Sverige, men en minskning från dagens nivåer.

Halvdansken
11/24/15, 6:09 PM
#50

Kan ni höra SD:s tunga suckar… och "vad var det vi sa"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[helga21]
11/24/15, 6:18 PM
#51

# 50 Just precis. SUCK!  Vilka rasister de är i regeringen 😂

Zyperior
11/24/15, 6:55 PM
#52

Skulle inte förvåna mig dock om vi står där, när reglerna väl ska träda i kraft och får höra "April, april".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
11/24/15, 11:10 PM
#53

Rösta för gränskontroll och fortsatt förlängning!

Inte så mycket av de skäl flera andra anger utanför att sätta tryck på EU!

Det innebär att Danmark får anstränga sig och ta emot fler!

Till slut innebär det att flera länder blir tvugna att ta emot fler.. även sådana som helst inte vill.

Det är ett EU-problem!

Det är en kris för schengen!

Vänta bara tills storfinansen får känna av konsekvenserna av gränskontrollerna i hela EU och Schengen inte längre fungerar!

Vi kan i förlängningen räkna på lägre pensioner iomed att just in time inte fungerar och alla länder får långa köer i sina gränskontroller!

Det blir en kostnad för våra stora företag, de som våra pensioner är placerade i!

Det måste till en mer tvingande fördelning av flyktingar, inom hela EU!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]
12/9/15, 2:12 PM
#54

"Regeringen förlänger de inre gränskontrollerna i ytterligare nästan två veckor. Det berättar inrikesminister Anders Ygeman. – Imorgon kommer vi att fatta beslut om att maximalt förlänga de inre gränskontrollerna i två veckor. På grund av julhelgen kommer det att bli ett par dagar kortare än två veckor.

Varför gör ni det?

– För att de rättsliga kraven fortfarande är uppfyllda, det vill säga att det råder hot mot ordning och säkerhet. Vi har en så stor flyktingtillströmning att vi inte kan bereda alla människor som kommer till Sverige tak över huvudet och vi har stora påfrestningar på grundläggande samhällsfunktioner som skola och sjukvård, säger Anders Ygeman."

SR

"Regeringen skjuter upp ID-kontroller på Öresundsbron till efter nyår – den 4 januari"---

"– För oss är det viktiga att få ID-kontrollerna på plats. Vår bedömning är att de avsevärt kommer att minska antalet asylsökande, säger Morgan Johansson."---

Sydsvenskan

"Moderaterna välkomnar regeringens införande av id-kontroller. Men partiet vill se ytterligare åtgärder för att få en paus i flyktingmottagandet."---

"Moderaterna tror inte att id-kontrollerna kommer att ge en tillräcklig paus. Partiet driver därför vidare kravet att personer som kommer till Sverige och inte har registrerat sig ska direktavvisas vid gränsen och söka asyl i annat EU-land."---
DI

[Carpinus]
12/18/15, 1:54 PM
#55

"De id-kontroller som riksdagen klubbade igår har fokus på hur länge kontrollerna ska utföras, inte på att få ner antalet asylsökande.

Regering och opposition måste nu visa förmåga att samla sig kring ett seriöst och verksamt åtgärdsförslag, som på allvar minskar antalet asylsökande i Sverige."---

"Sveriges regering och opposition måste ha förmågan att tänka i ett tio- eller tjugoårsperspektiv. Den utmaning när det gäller integrationen som Sverige står inför är gigantisk och kommer att ställa mycket stora krav på förmåga att prioritera och tänka nytt. Samtidigt, i detta akuta läge, ligger Sverige i botten av alla OECD-länder när det gäller att få utrikes födda i arbete. Efter två år i Sverige har 6 procent av de nyanlända jobb helt utan stöd. Till det ska läggas att siffran är framtagen före dagens höga flyktingmottagande.

Nu är kraven enorma på att integrationen ska fungera. Integration handlar inte om tak över huvudet. Det handlar om en politik som ställer tydliga krav på alla oavsett bakgrund. De som flytt ska återigen stå på egna ben, prata svenska, försörja sin familj och alla barn ska nå skolans kunskapsmål. Ett passivt bidragsberoende får aldrig vara ett alternativ. Språk och jobb måste stå i fokus."---

Torkild Strandberg (L),  kommunstyrelsens ordförande i Landskrona , i Sydsvenskan.

Annons:
[Carpinus]
12/18/15, 4:31 PM
#56

 "Regeringen förlängde på fredagen Sveriges gränskontroller i ytterligare 14 dagar till den 9 januari. Fortsättningsvis ska förlängningarna göras månadsvis."---

Han kan i dag inte bedöma hur länge gränskontrollerna behövs. Det avgörande är om EU klarar av sin yttre gränskontroll och att omfördelningen av flyktingar börjar fungera. Då kan det bli aktuellt att släppa kontrollerna i Sverige, enligt Ygeman.

TT: Det är ingen vild gissning att ni kommer att behöva sexmånadersperioden i alla fall?

– Nej, det tror jag inte att det är, säger Anders Ygeman."

TT

[Carpinus]
2/23/16, 12:24 PM
#57

_"Trots att antalet asylsökande minskat drastiskt finns inga planer på att slopa gränskontrollerna än på ett tag. Det säger infrastrukturminister Anna Johansson efter måndagens möte med Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt.
– Från svensk sida är vi måna om att säkerställa att effekterna av id-kontrollerna kvarstår, säger Anna Johansson."---

"Enligt den svenska ministern kan det inte bli aktuellt att slopa kontrollerna förrän regering försäkrat sig om en fortsatt låg siffra även efter vintern. Hon menar att det har varit en väldigt kraftig nedgång under de senaste månaderna men att Sverige fortfarande har ett ganska omfattande flyktingmottagande. Hon är rädd för att hamna i där man tar bort kontrollerna och sedan blir det samma situation igen, och då tvingas man återinföra dem."---

"Ministrarna kommer att ha ett nytt möte i slutet av april.
Under tisdagen informerade danska regeringen att landets gränskontroller mot Tyskland förlängs, med tio dagar, till den 4 mars.
Då Sverige har kvar id-kontrollerna för resenärer från Danmark bedömer den danska regeringen att risken är stor att illegala utlänningar utan giltiga id-handlingar blir strandsatta i Danmark."_

Kvällsposten

KimE
2/23/16, 3:05 PM
#58

Antalet båtar med flyktingar som anländer till grekland har ökat igen och vid den serbiska och makedonska gränsen stoppas bl.a afganer vilket gör att mängden flyktingar vid gränsen byggs upp.

Zepp
2/23/16, 8:16 PM
#59

Skulle inte förvåna mig iomed anfallen på Aleppo.. det lär vara minst 600,000 nya flyktingar därifrån bara!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2/23/16, 11:15 PM
#60

Om Grekland inte klarar gränskontrollen så kan vi stänga gränserna i två år.

KimE
2/24/16, 8:52 AM
#61

Grekland ligger i krig med turkiet sedan 40år tillbaka vilket gör att turkisk och grekiska myndigheter inte samarbetar och 12km havsgräns inte kan övervakas av endera sida. Nato har skicka 4 skepp för att hjälpa till i området.

[Carpinus]
3/2/16, 9:28 PM
#62

#57 "Gränskontrollerna förlängs med 30 dagar.

Det var beskedet från Morgan Johansson, S, på en presskonferens med sina nordiska kolleger under onsdagskvällen."---

Expressen

Annons:
[Carpinus]1
3/29/17, 1:07 PM
#63

I kväll kollar "Uppdrag granskning" (SVT1 kl. 20.00)  hur effektiv den svenska gränskontrollen är.

http://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/har-undviker-lena-sundstrom-enkelt-granskontrollen

Thaeri
3/30/17, 1:58 AM
#64

Som jag förstått det är enda egentliga effekten av gränskontrollen mellan Danmark och Sverige att Öresundsregionen återigen delats av i en svensk och en dansk sida.

Jag kan förstå det som en panikåtgärd under den värsta krisen, men att ha kvar kontrollerna nästan ett och ett halvt år senare och dessutom vilja förlänga dem när vi är tillbaka på tidigare nivåer av asylsökande? Det stinker av politiker som vill visa handlingskraft utan att förstå för fem öre hur det påverkar en av våra viktigaste regioner bara för att den råkar ligga mer än en timme med tåg från huvudstaden…

[Carpinus]1
3/30/17, 8:33 AM
#65

Jag fick större förståelse för sundspendlarnas och de regionala planerarnas problem i gårdagens reportage i Uppdrag granskning. Instämmer med dem som anser att bevakningen skall finnas vid de yttre gränserna och att inga EU-medlemsstater skall få göra det lätt för sig genom att bara se sig som transitländer.

Fast utvecklingen beror väl till stor del på vad Erdogan kommer att göra. Sätter han sitt hot om att öppna inflödet till EU på vid gavel riskerar vi kanske  att hamna på samma tillströmning som när det var som värst.

[memoirsofaclone]
3/30/17, 6:34 PM
#66

Svarade ''nej, tillåt endast kvotflyktingar'', det absolut bästa alternativet. De som verkligen behöver får hjälp, inte de som är starkast. Men såklart måste det ju ändå finnas någon sorts gränskontroll, men deras uppgift ska inte vara att släppa igenom flyktingar, det blir för många, helt enkelt. Vad är en stat utan gräns? Det är ju gränsen som utgör statens existens, dvs det som finns inom gränsen. 

#65 Ang Erdogans hot, kan någon förklara detta lite närmare? Om Turkiet öppnar är det väl inte svårare än att grannländerna och EU-länderna Bulgarien och Grekland stänger sin gräns? Då fastnar ju alla flyktingar i Turkiet istället. Eller har jag missat nåt här? Om de inte skulle kunna upprätthålla gränsen själva så skulle väl ändå resten av EU ha ett intresse av det och då bidra med mer resurser?

[Carpinus]1
3/30/17, 9:32 PM
#67

#66 3,5 miljoner flyktingar i en första våg plus fri genomströmning därefter är nog inte så lätt att hejda - som en jämförelse kom under hela  2015 en miljon flyktingar till EU via Grekland.

Och vad händer med de flyktingar som blir kvar i Turkiet, de som nu EU betalar för? Säger Erdogan att man inte tänker föda dem och vägrar att ta emot bidrag från EU, vad händer då? Det kan bli en humanitär katastrof som EU knappast kan låta ske, men vad gör man? Intervenerar? 

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/flyktingavtalet-med-turkiet-det-har-galler

[Carpinus]1
5/2/17, 5:18 PM
#68

ID-kontrollerna på tåg, färja och buss avskaffas, medan gränskontrollen i övrigt skärps. Det är vad som sägs komma ut av en just nu pågående presskonferens med bl.a. Anders Ygeman. Kanske är det EU som inte vill se en fortsättning på de temporära ID-kontrollerna?

Källa.

Tjeja
5/2/17, 10:43 PM
#69

# 68 Jag hörde på tv-nyheterna något om att det är Merkel och EU som uppmanar länderna att påbörja avveckling av de temporära kontrollerna. Borde gå att hitta källa på det med om det stämmer.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
5/2/17, 11:00 PM
#70

#69 Kanske detta?

Annars skriver vissa kommentatorer att det är en eftergift till Miljöpartiet- lagom i tid till deras stämma kanske? Språkrören lär behöva en trofé att lugna medlemmarna med…

[memoirsofaclone]
5/3/17, 3:55 PM
#71

Jag tror det skulle behövas ID-kontroller och övriga gränskontroller, gränskontroller borde vara självklart och permanent. ID-kontrollerna så länge andra länder inte lyckas hålla sina gränser. Förstår inte hur folk kan vara så naiva att de arbetar emot det här? Det är ändå inte fri rörlighet i Europa om man vill resa (egen erfarenhet), bara för tiggare, vapen och flyktingar tydligen. 

Och sedan är det ju såklart problemet med de som jobbar i danmark, finns 2 alternativ. 1: Acceptera att det kommer ta längre tid eller den vettigare 2: Börja jobba i Sverige istället.

[Carpinus]1
5/3/17, 4:28 PM
#72

Expressens ledarsida ställer sig frågande till att ID-kontrollerna avskaffas. Man har förståelse för att de krånglat till det för pendlarna, men att de lättnader som helt nyligen beslutats borde ha varit tillräckliga. Tidningen skriver:

"Framför allt har ID-kontrollerna försvårat för personer som saknar giltiga ID-handlingar att ta sig till Sverige, däribland många ensamkommande afghanska ungdomar uppvuxna i Iran. När ID-kontrollerna nu slopas är det därför sannolikt att fler kommer att söka asyl i Sverige. Det finns en bild av att den stora flyktingströmmen mot Europa har sinat. Men det gäller bara den östra rutten, den mellan Turkiet och Grekland. Längs den centrala rutten över Medelhavet - mellan Libyen och Italien - har antalet migranter ökat med 50 procent under vintern. EU:s gränspolis Frontex ser dessutom hur en ny rutt till Europa - mellan Marocko och Spanien - snabbt växer i omfattning."---

"Sverige tar dessutom fortfarande emot fler asylsökande än genomsnittet i EU - trots alla skärpningar. Bilden av att landet har bommats igen för flyktingar stämmer inte. Socialdemokraterna borde inse att detta inte är en tid för nya experiment."---

http://www.expressen.se/ledare/ansvarslost-att-slopa-id-kontrollerna/

mangemani4
5/3/17, 5:14 PM
#73

total katastrof. hur naiv får man bli om man tror att alla som nu kan välla in i landet är oskyldiga små änglar. finns inget gott med att ha öppna gränser och ingen ID koll what so ever, vare sig det handlar om säkerheten i landet eller landets välmående.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
5/8/17, 2:15 PM
#74

#72 Verkar som Expressens analys får en snabb bekräftelse…

"Natten till i torsdags slopades id-kontrollerna av resande med tåg, buss och färja på väg mot Sverige. Gränspolisen i region Syd noterade en omedelbar uppgång av antalet personer som söker asyl vid gränsen."---

"– Jag tror att detta bara är i begynnelsen av vad som kan komma framöver. Först måste budskapet om att id-kontrollerna är borta slå igenom innan vi kan se den stora effekten här i Sverige, säger han* till radion."---

(*Han=Michael Mattsson, gränspolischef i region Syd.)
TT

[Carpinus]1
5/9/17, 7:56 PM
#75

Nu har anhopningen asylsökande ökat så pass mycket att infrastrukturminister Anna Johansson öppnar för att återinföra ID-kontrollerna på Kastrup och i Helsingör, enligt Sydsvenskan.

Den ökning som man tror kan bli störst är ensamkommande barn (?) från Marocko, Algeriet och Somalia - en kategori som ju visat sig synnerligen svår att sedan förpassa ur landet.

[memoirsofaclone]
5/12/17, 2:38 AM
#76

Ja det brukar väl öka på våren/sommaren. Dumt att ta bort kontrollerna just nu. Men allt detta är så konstigt, hur kunde den här enorma flyktingströmmen från en massa olika länder starta helt plötsligt (runt hösten 2015) och sedan hålla i sig. Det är det nya normalläget att folk väller in till just europa, samtidigt. Som att någon ger ett kommando till alla dessa länder - ''ta er till europa!'', låter otroligt, men man börjar ju nästan misstänka det. Ska det vara såhär för alltid nu? Ska alla världens miljarder fattiga få hjälp här? Från vad jag sett på bilder från båtarna är det bara afrikaner, alltså inga syrier t ex, vilket land/länder kommer dessa ifrån?

Annons:
[Carpinus]1
5/12/17, 7:02 AM
#77

#76 Ja, nog anar man flera skeenden och samverkande processer  bakom flyktingkatastrofen och de personliga tragedierna, och vi har väl varit inne på sådana funderingar lite här och var i tidigare trådar.

En fråga åtminstone jag ställer mig är varför Ryssland som spelar en sådan aktiv militär roll i området inte öppnar sina gränser för några flyktingar. Det känns som om det ligger i deras intresse att skapa instabilitet och oro i Europa, och där har flyktingströmmarna varit ett effektivt maktmedel. Även om de inte bokstavligen säger "ta er till Europa" så har det varit den enda slutsatsen de drabbade kunnat dra. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vissa av grannländerna dragit ett lika tungt lass som Europa, medan andra, typ Saudi Arabien, uppenbarligen är helt kallsinniga till flyktingtragedin.

(Fast kanske hamnade vi lite vid sidan av gränskontrollämnet nu?)

[memoirsofaclone]
5/12/17, 4:39 PM
#78

#77 Detsamma kan man ju säga om USA, som dessutom borde vara mer ''attraktivt'' för folk att fly till. De bidrar mkt till instabilitet då de alltid stödjer en massa diffusa grupper som är emot regimerna. Sedan när regimen väl störtats så finns det aldrig någon plan för folket, bara tillgång till nya landområden. Men nog om det, som du säger är detta inte trådens ämne.

[Hayabusa]
5/12/17, 5:29 PM
#79

Tobias Billström:

"– Man kan ju gradera Europas stater som asylländer i förhållande till hur välfärdssystemen ser ut. Ju fler möjligheter man i Sverige och Tyskland har att få tillgång till välfärdssystemen, desto mer intressant är det att lämna in en asylansökan. Just därför är länderna i Syd- och Östeuropa inte lika intressanta som asylländer, säger han."

[Carpinus]1
5/12/17, 5:41 PM
#80

#78 Ja, USA  finns med  i tråden som det länkas till i #77.

#79 Absolut, men då gäller det mer flyktingarnas eget agerande. Länderna i Öst (inklusive EU:s östra flank) har knappast i något skede öppnat stora famnen för de flyende. Enda gången ryssarna släppt in flyktingströmmar var väl när de lät dem passera mot nordkalotten och in i Norge, innan det blev stopp där. Ryssarna verkade ha donerat cyklar, eftersom man inte får passera gränsen till fots…

(Dessutom förvissade man sig väl därigenom att flyktingarna skulle nå så långt in i Norge som möjligt innan norrmännen fick hejd på dem…)

http://politik.ifokus.se/discussions/5641ae848e0e740d150007c6-varnar-for-arktiskt-lampedusa

lordgortor
5/12/17, 9:54 PM
#81

Ack, vilka bekymmer.  Det är inte länge sedan man behövde pass för att åka till vår huvudstad, Köpenhamn. Även vi som levde i Östdanmark behövde ett sådant för att komma in i fäderneslandet.

Zepp
5/13/17, 5:40 PM
#82

Felet är att vi byggde Öresundsbron!

Ett annat fel är att Danmark har noll koll vid sin gräns!

Så vi bör riva öresundsbron och förklara detta som ett misslyckande samt kräva att Danmark stänger sin gräns mot Tyskland.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

lordgortor
5/14/17, 12:18 AM
#83

#82 Helt om! Återinför den gamla riksgränsen, den som fanns innan de svenska terroristerna härjade och brände i Skåneland. En klar förbättring! En förbättring är att den gamla 500kronorssedeln försvinner (den med den ökände slaktarens bild) och har ersatts med en ny sedel där ena sidan pryds av ett skånskt bygge och den andra sidan med en bild av en skånsk världsartist (några svenska finns väl knappt).

Annons:
Farwuq
5/18/17, 9:24 PM
#84

#83 👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: