Annons:
Etikettförsvarspolitik
Läst 2243 ggr
sponny
2015-11-17 00:00

Svensk beredskap för terror är den sämsta...

Med tanke på vad som hände i Paris så ger följande artikel en ganska oroväckande syn på svensk beredskap vad gäller terror och andra oväntade händelser. Och visar med tre punkter problemen med den svenska krisberedskapen…eller frånvaron av.

Jag, och den regering jag leder, kommer att arbeta outtröttligt för att ni ska känna er trygga”, sade statsminister Stefan Löfven (S) på lördagen efter Parisdådet. Han lovade: ”Alla samhällen är sårbara, men Sverige ska ständigt arbeta för att minska vår sårbarhet, självständigt och i samarbete med andra.”

Ett problem är att Löfvens företrädare, både socialdemokrater och borgerliga, de senaste tjugo åren minskat möjligheterna att ge svenskarna trygghet.

Så vad anser ni? Är krisberedskapen så dålig och vad kan göras för att höja den?

Dagens Nyheter

Annons:
Leffe
2015-11-17 00:19
#1

Kan inte så mycket i ämnet, men nog tror jag att Sverige klarar av en kris a la Paris. Däremot vet jag inte hur det skulle fungera om ett krigförande land anfaller Sverige

[rutt]
2015-11-17 00:26
#2

Till att börja med kan alla sluta beskylla varandra för det ena eller andra och försöka jobba tillsammans. Vi var nog ganska enade för 10-15 år sen, men idag är det ett splittrat folk.. Anklagande, rädda och arga.

Det tycker jag faktiskt är den viktigaste änden att börja med(som civil iaf).

[rutt]
2015-11-17 00:28
#3

#1 Vi skulle säkert kunna hålla ut om Danmark eller dylikt mindre land fick för sig att på egen hand anfalla, men något annat scenario har jag svårt att se oss att gå segrande från.

[VSK]
2015-11-17 08:19
#4

Finns inte med på världskartan att Sverige har de resurser som krävs för att stoppa liknande det som hände i Paris.

[Hayabusa]
2015-11-17 08:41
#5

Min känsla är att Sveriges beredskap är otillräcklig. Tyvärr.

[VSK]
2015-11-17 08:47
#6

#5

Här har du antagligen de som kommer rädda landet sen när inbördeskriget börjar.

https://vapenfakta.se/

Annons:
Schnauzertik
2015-11-17 08:52
#7

Att Sverige skulle kunna ha sådan framförhållning att man kan se alla kommande attentat och förebygga dem är en omöjlig uppgift. Det klarar inget land.

För att klara en sådan sak skulle vi behöva ha en stasiliknade organisation.

Däremot har vi en  informationsinhämtning och kartläggning som fångar upp en del. Men som artikeln säger det är inte tillräckligt och dessutom behövs mer samarbete och samövning mellan olika enheter.

Värd för Pensionärer

Ebolaa
2015-11-17 09:00
#8

#3 Det var ju inte länge sen uppdrag granskning eller kalla fakta gjorde ett program om Sveriges i princip helt obefintliga militär, så Sverige skulle förmodligen bli totalt överkörda om Danmark eller något annat land skulle göra en attack. De räknade att Svenska styrkor kanske skulle kunna hålla motståndet i mindre än en vecka, beroende på var motståndet börjar…

Så det är nog verkligen på sin plats att Sverige börjar fundera på hur man bäst kan organisera polis, militär och gränsbevakning vid exempelvis terrorattentat. Det är ju tyvärr inte helt otroligt att ett sådant kommer ske i Sverige, med tanke på att det finns ca 250 personer som lämnat Sverige för att kämpa för Is, och det är väl ca 100 som återvänt (??)

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

[Carpinus]
2015-11-17 09:11
#9

Man kan ju tänka sig ett scenario med samtidigt insatta attacker i Stockholm och Göteborg, något som skulle få den nationella insatsstyrkan att hamna som åsnan mellan hötapparna. I Paris hade man snabbt 1500 soldater på fötter, det lär vi inte klara av här hemma. I jakten på attentatsmännen på Charlie Hebdo deltog 80.000 man, sådana resurser med motsvarande kompetens lär inte vi kunna kalla in.

[VSK]
2015-11-17 09:13
#10

Sen går det nog 3 svenska soldater på varje fransk skulle jag kunna gissa mig till. När vi pratar utbildning och teknologi.

[Carpinus]
2015-11-17 09:55
#11

Världen tränger sig på oss- vem hade för tjugo år sedan kunnat ana att relativt små kommuner som Ljungby år 2015 skulle behöva hålla utbildning om våldsbejakande extremism?  Men nu är det ett faktum, och den lokala BRÅ-samordnaren säger till Smålänningen:

_"Det är risk att ungdomar även i Ljungby intresserar sig för och till och med ansluter sig till Daesh. Vi måste vara uppmärksamma på det, det här är något vi måste leva med. De som jobbar med barn och ungdomar i Ljungby måste lära sig att göra en omvärldsanalys, och många är redan beredda på det." 
_

Bara att inse att vi har fått ett nytt Sverige där tryggheten riskerar bli en bristvara under lång tid framåt.

Schnauzertik
2015-11-17 10:05
#12

#11 Så här såg det ut i Ljungby för något år sedan.

Egen bild

Men det var inte några terrorister som låg bakom.

Bra att ämnet våldsbejakande terrorism tas upp även i små kommuner och innan man passerat "point of no return" .    Det är vad jag kallar proaktivt

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2015-11-17 10:17
#13

Ja, samtidigt skall man nog inte stirra sig blind i tro på att dessa handlingsprogram och utbildningar är något hundraprocentigt motmedel - något sådant finns knappast. Risken är nog att man på sina håll kommer att ägna sig åt sådana som tycker att det är kul att få lite uppmärksamhet som potentiella riskfaktorer, medan de verkligt svarta fåglarna flyger under radarn.

Terroristen i Trollhättan är ett exempel på en typ av gärningsmän som är svåra att komma åt även med kommunala handlingsplaner.

Annons:
sponny
2015-11-17 10:24
#14

En tanke så här på förmiddagen:

Beredskapspolisen som nämns i artikeln lades ner av Rikspolisstyrelsen och regeringen Reinfeldt. Som jag förstått det ville man bara ha "riktiga" poliser istället. Läste precis en artikel från den 11/11 att KD i samband med sina transitzoner även vill återinföra Beredskapspolisen. Är inte det ett väldigt svenskt beteende? Vi har något som fungerar men där det går prestige i frågan. Det läggs ner, förstörs, rivs, avvecklas och sedan ett tag senare kommer man på att det kunde vara bra att ha kvar. Då ska det byggas upp igen, från noll…

[Carpinus]
2015-11-17 14:43
#15

#13 "Efter terrorattacken i Paris – nu varnar Leif GW Person för hotet mot Sverige.

– I Sverige finns väl ett tusental som är kapabla att göra något sådant där:

– De är villiga att offra livet för det de gör. Problemet är också att långt ifrån alla de här personerna är kända av Säkerhetspolisen."---

"– Gång på gång besannas det att sådant här inte går att förebygga till hundra procent."---

Expressen

[VSK]
2015-11-17 14:45
#16

#15

Läste nån siffra om ca 4000, men kan inte hitta den länken nu.

[Carpinus]
2015-11-17 16:27
#17

"Precis som terrorattentatet i Köpenhamn i februari triggar helgens händelser i Paris igång intern kritik som går ut på att svensk polis har för dålig beredskap mot terrordåd.

Ingen "ny" personal har utbildats på förstärkningsvapnet och vi har fortfarande ingen taktik i linjen för hur vi ska komma på fötter vid en extrem händelse, säger en storstadspolis till TT."---

TT

#16 Hemska siffror i så fall…😮

[VSK]
2015-11-17 16:30
#18

#17

Som vanligt så är det spekulationer.

Ryssland har bombat IS står här att läsa.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21781397.ab

[Carpinus]
2016-04-10 19:18
#19

 _"Tänk om det inte hade skett i Bryssel. Tänk om det hade exploderat en bomb på centralen i Göteborg eller i Stockholms tunnelbana. För tio eller femton år sedan hade det låtit långsökt och alarmistiskt, inte händer väl sådant här?
Det går inte att vara lika naiv i dag, inte efter att självmordsbombaren Taimour Abdulwahab sprängde ihjäl sig själv i centrala Stockholm mitt i julhandeln 2010. Förra året, vid den årliga konferensen Folk och Försvar, meddelade Säkerhetspolisen att den har avvärjt två terrordåd på svensk mark i närtid.
Sverige har, hittills, varit förskonat. Men hur skulle vi klara av en storskalig terrorattack? Har svensk blåljuspersonal verkligen den utbildning och den kapacitet som krävs för att hantera en sådan typ av situation?
Det finns en del inom de berörda organisationerna, det vill säga poliser, räddningstjänst och ambulansvårdpersonal, som själva är tveksamma. Det visar en färsk avhandling från Umeå universitet, skriven av Annelie Holgerson."---

"Generellt sett sticker poliserna ut i undersökningen, de har inte särskilt hög tilltro till vare sig sin egen kunskap eller till sin organisations kapacitet."---_

"Lena Nitz, ordförande för organisationen, skriver i en debattartikel att hon själva inte vet huruvida svensk polis skulle klara av ett terrorangrepp (Aftonbladet 2/4)."---

Naomi Abramowicz i GP

[Nomen Nescio]
2016-06-16 17:06
#20

#9 "Polisens nationella insatsstyrka ska kunna agera om det sker terrorattentat på flera platser samtidigt - och under en längre tid. Det vill regeringen, som vid dagens sammanträde gav Polismyndigheten i uppdrag att ta fram ett konkret förslag på hur det ska gå till. 

– Vi har ju sett hur länder i vår omvärld drabbas av fasansfulla terrorattentat och vi måste göra oss beredda att möta en sådan utveckling i Sverige om det värsta skulle inträffa, säger inrikesminister Anders Ygeman."---

SR

Inte en dag förtidigt!

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-07-17 08:48
#21

"Hur väl rustat är då Sverige? Ett uppenbart problem är att blåljuspersonal inte verkar veta vad den ska göra vid ett terrordåd. Endast en tredjedel tror sig kunna klara av att hantera en attack, visar en avhandling från Umeå universitet.

Sämst rustad anser sig polisen vara, bara 27 procent tycker sig ha god kunskap om hur man hanterar ett katastrofscenario. Relevant utbildning saknas, och få vet hur man hanterar förstärkningsvapen. Samarbetet mellan myndigheterna är också eftersatt.

Därtill kommer den allmänna kris och resursbrist som just nu plågar polisen."---

Expressen

[Nomen Nescio]
2016-07-17 09:39
#22

#14 Apropå beredskapspolis så vill Frankrike stärka sina resurser inför terrorhotet.

_"Inrikesminister Bernard Cazeneuve vill stärka landets reservinsatsstyrka.
_

- Jag vill uppmana alla franska patrioter, som är villiga, till att ansluta sig till den operativa reserven, säger han till tv-stationen Itele.

Den operativa reserven påminner om Sveriges hemvärn. Det är en avdelning inom militären bestående av franska medborgare som har i uppdrag att hjälpa landet vid nödsituationer som ett väpnat angrepp eller en naturkatastrof."

TT

(Undrar hur långt det skulle behöva gå i Sverige innan man fått höra Ygeman uppmana "svenska patrioter" att gå med i hemvärnet…)

KimE
2016-07-17 12:30
#23

"Sen går det nog 3 svenska soldater på varje fransk skulle jag kunna gissa mig till. När vi pratar utbildning och teknologi."

Frankrikes soldater är nog europas bästa, de har kapabla specialförband som är aktiva i olika delar av världen. Frankrike har egna avancerade vapensystem i högre grad än andra länder i europa.

[Nomen Nescio]
2016-07-17 12:34
#24

#23 Tror du glömde att skriva vilket inlägg du svarar på ( #10).

[Carpinus]1
2017-04-10 09:44
#25

#15 Många har insett att det som nu hänt i Stockholm var något som skulle ske förr eller senare. Med facit i hand finns det flera rätt i Leif G W Perssons uttalande från november 2015. (Det enda som inte var känt då var det senare dekretet från IS om lastbilskapningar.) Persson sade bland annat följande:

"– Förr eller senare kommer Sverige att drabbas - varför skulle vi inte det? Alla andra drabbas ju.
Om det skulle hända något i Sverige - vad har de för mål?
– Det är mjuka mål, människor. De är lättare att komma åt. Det kräver inte så stora resurser. Hårda mål, som byggnader, kräver stora resurser. Det tror jag att de passar sig för. Det som biter på dem är folk. De ska helst inte ha med saken att göra, då biter det allra bäst."---

Däremot kan man väl konstatera att svensk polis (hittills) klarat situationen betydligt bättre än vad många av oss i denna tråd befarat. Men hur det gått om Stockholmsterroristen hade haft en medaktör som samtidigt  gjort samma sak i Göteborg eller Malmö vet vi fortfarande inte…

Upp till toppen
Annons: