Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Ordet fritt. Fria diskussioner

Riksdagsvalet 2018

2015-11-17 10:01 #0 av: sanna70

"Nu drar vi igång bevakningen av valrörelsen inför riksdagsvalet 2018. Att döma av dagens opinionsläge kommer det att bli en spännande och dramatisk valrörelse med ett hårt debattklimat, där oömma och ibland råa uttalanden kommer att falla. Vi kommer att ge läsarna en bild av vilka områden som de olika riksdagspartierna prioriterar och vilken politisk inriktning som de förespråkar. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ge dig information som underlättar ditt val söndagen den 9 september 2018."

http://www.riksdagsval2018.se/#pd_a_9172717#pd_a_9172717

"Problem är inga stoppskyltar,det är vägvisare" 

Anmäl
2015-11-17 10:14 #1 av: Zyperior

Haha. Kolla omröstningen på sidan. =) 27.000 röster i skrivande stund och SD har 76!!% =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anmäl
2015-11-17 10:20 #2 av: Farwuq

27,350 har röstat och SD har över 76%.
Detta visar på ett massivt missnöje med det nuvarande läget. Jag tror att valet kan komma tidigare än 2018.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-11-17 10:26 #3 av: Schnauzertik

Angående länken, Domänen riksdagsval2018.se låg ut till försäljning på blocket undrar vem som köpt den eller om den fortfarande är till salu.

https://m.blocket.se/stockholm/riksdagsval2018_se_63391331.htm

Värd för Pensionärer

Anmäl
2015-11-17 10:27 #4 av: [viccaan]

Att SD skulle få högt trodde jag också men att de blev så överlägsna de andra partierna gör mig lite förvånad....Trodde I alla fall M skulle få mer!

Anmäl
2015-11-17 10:33 #5 av: sanna70

Ja, missnöjet är stort den saken är klar. Risken är bara stor att 7 klöver fortsätter sitt fulspel och använder sig av pajkastning i stället för fakta. Dem verkar vara duktiga på manipulation och att använda folket som schackpjäser för att behålla sin makt, resten spelar liksom inte någon större roll. .  Kortsiktiga planer och skylla på andra partier är dem bäst på.  

"Problem är inga stoppskyltar,det är vägvisare" 

Anmäl
2015-11-17 11:39 #6 av: Farwuq

Man hoppas folk vaknar och tar vara på demokratin.
Det är nära nu att vi förlorar den.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-11-17 20:38 #7 av: Tjeja

Förskräckt...

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Anmäl
2015-11-17 23:37 #8 av: Pysslan

Var hittar ni omröstningen? Funderar

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  Blomma

Anmäl
2015-11-18 00:26 #9 av: hankans91

Oj det var ju en övervägande majoritet. SD saknar ju fullständigt kompetenta medlemmar för att leda ett land. Får hoppas att detta inte händer. Nog kan folk vara missnöjda men detta är ju extremt. Men antagligen är många oseriösa när de gjorde sin röstningar:/

Anmäl
2015-11-18 14:00 #10 av: [viccaan]

#9 Varför tror du att folk som röstade är oseriösa?

Anmäl
2015-11-18 14:05 #11 av: Farwuq

Jag tror att det är ett tecken på att folk är uppgivna och arga.
Något är ruttet i Sverige!

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2015-11-18 14:19 #12 av: Bermudas

Folk känner väl att vi står inför en stor kris och att politikerna tycks vara helt handlingsförlamade att göra något åt de situation de själva skapat.
Nu kanske många SD:are röstat här för att de är mer taggade att vara på nätet...jag vet inte men nog talar statistiken ....
Så här såg det ut nyss när jag kollade

Anmäl
2015-11-18 15:00 #13 av: Zyperior

#12 Sen kan ju många yngre, ej röstberättigade, rösta där också. Men valet är inte först än om 3 år. Då är nog många av dessa, förmodligen väldigt förbannade, ungdomarna röstberättigade. SD kommer garanterat bli största parti, om inte nästa val, så 2022.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Anmäl
2016-08-27 15:53 #14 av: Nomen Nescio

"Valet år 2018 kommer att handla om invandringen, välfärden och om invandringens påverkan på välfärden. Men inte nödvändigtvis utifrån det höger- och vänsterperspektiv som vi är vana vid. Den splittring vi ser inom såväl Moderaterna som Socialdemokraterna, inom borgerligheten och inom vänstern, och därmed bland väljarna i gemen, låter sig inte inordnas lika enkelt som förut.

När regeringen inom kort lägger fram sin höstbudget, och oppositionen kritiserar den, behöver de förhålla sig mer till den så kallade GAL/TAN-skalan än till vedertagna konfliktlinjer. Skalan innehåller ändpunkterna Grön, Alternativ, Libertarian och Traditionell, Auktoritär, Nationalistisk och förklarar den polarisering som uppstått ifråga om exempelvis flyktingpolitiken och tiggeriet. Konflikter som skär genom partier och skapar de mest oanade allianser. Inte konstigt att såväl Socialdemokraterna som Moderaterna längtar tillbaka till politiska debatter om skatter och välfärd där respektive position på förhand var given. "---

Alice Teodorescu i GP

Anmäl
2016-08-27 19:42 #15 av: griffonde

Debatt eller just "debatt" om invandring och flyktingar kan antas få vikt i valet 2018. Det har funnits och finns än, en syn på invandring med närmast religiösa ideal där ifrågasättande inte har tillåtits. Naturligtvis ska Sverige ta emot, men det går inte på samma sätt som tidigare och fortfarande är det få som inser vad följden annars blir.  Emellertid kanske det blir så, att vissa partier vill undvika att ta i det genom att profilera sig inom andra områden som har med annat göra och som kommer att belasta budgeten mindre, eftersom det redan finns fasta utgifter i budgeten.

Anmäl
2016-08-27 20:02 #16 av: Tjeja

Regeringen Löven visade sig ju vid budget presentationen fortfarande vara lika aningslösa om hur folk upplever samhällets utveckling och hur vanligt folks vardag ser ut med vilka bekymmer de möter..

I vänsterns sommartal här om veckan sades det något i stil med att man har svårt att uppskatta eller ens se att "det går bra för Sverige" när ens barn inte vågar gå till skolan och ens mamma får vänta i månader på en canceroperation typ.
Jag håller med. Jag har bättre ekonomi idag än förra valet men jag är rädd och orolig för en massa saker där jag VET att blir jag eller någon jag bryr mig om sjuk så är det adjöss med denne. Oc om man blir överfallen eller rånad eller huset börjar brinna så finns ingen polis eller räddningstjänst kapabel att göra sitt jobb! Inte för att de inte kan sitt jobb utan för att de blir stoppade på vägen av våldsverkare och dras händer är bakbundna av lagen att göra något åt saken!

Idag gäller det att vara rik nog att kunna köpa sig vård, skydd och vettig utbildning till sina barn.

Så rika är alla som sitter i riksdagen idag och som sedan försöker regera i vanligt folks vardag. Inte konstigt att regeringen är totalt verklighets från vända?!

Anmäl
2016-08-27 23:05 #17 av: Vanja

Men nu står det ju bara att 199 har röstat?  Börjar mätningen om efter ett tag eller vad är de som gäller? 

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2016-08-28 05:18 #18 av: Tjeja

Antagligen har se börjat om för att få mer aktuella siffror misstänker jag. Det borde ju eg ha tex månatlig statistik så man kan följa åsiktsutvecklingen hos folket, tänker jag. I af om de vill vara någorlunda seriösa i sin bevakning.

Anmäl
2016-08-28 07:37 #19 av: landsbygdsbo

Det underliga är ju att resultaten i omröstningen här inte har sin motsvarighet, vad det gäller resultatet, ute i verkligheten.

Anmäl
2016-08-28 08:52 #20 av: Nomen Nescio

#14 "I början av sommaren kretsade debatten, en smula yrvaket, kring ”svenska värderingar”. Det var ett tecken på att en ny konfliktdimension – om normer, kultur och nationell identitet – bryter in i svensk politik. Men höger–vänster-dimensionen är fortfarande central."---

"Vad som pågår är en kamp om dagordningen inför en politisk höst då halva mandatperioden har förflutit och partierna börjar koncentrera sig på valet 2018. Men i en demokrati är det väl så intressant hur väljarna grupperar sig. Kan man spåra förskjutningar med långsiktiga konsekvenser för den politiska utvecklingen i allmänhet och för partiernas underlag i synnerhet? "---

"Men samtidigt pågår förskjutningar – demografiska, geografiska, sociala – som medför både problem och möjligheter när partierna måste förhålla sig till en väljarkår som blir allt rörligare över tid. Andelen som bytte parti mellan valen var 11 procent 1960. I valet 2014 var den 35 procent, inte långt från rekordet 2006 på 37 procent."---

"SD uppfattades, med viss rätt, som ett parti för arga unga män. Så är det inte längre. Det tyder på att Sverigedemokraterna håller på att etablera sig bredare – och mer varaktigt – i väljarkåren. Särskilt på bekostnad av de största partierna. Med allt vad det kan tänkas innebära. För debattklimatet. För de parlamentariska styrkerelationerna. Och kanske för regeringsfrågan 2018."---

"Sex av åtta riksdagspartier brottas alltså med mer eller mindre besvärliga framtidsutmaningar när det gäller att vidga väljarbasen. Undantagen är Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, de partier som befinner sig längst ifrån varandra i samhällssyn, inte minst på det område som väljarna idag anser vara viktigast: migration och integration.
En återgång i gamla, trygga banor efter ett stökigt år?
Knappast. Stöket har bara börjat."

Per T Ohlsson i Sydsvenskan

Anmäl
2016-08-28 10:30 #21 av: kamera0710

#5 Ska jag tolka detta som att de som röstar på 7-klöverns partier är vilseledda i dina ögon?

Anmäl
2016-08-29 08:29 #22 av: Nomen Nescio

#14 Lika bra att lägga begreppet GAL-TAN på minnet - det lär komma upp i många sammanhang inför nästa val.

Anmäl
2016-08-29 12:37 #23 av: Nomen Nescio

"Trots flera fällande domar för valfusk i Sverige saknar vi en seriös och levande diskussion om hur vi säkerställer att våra demokratiska val går rätt till."---

"På valdagen 2014 besökte valövervakare från fyra länder en knapp tredjedel av vallokalerna i Stockholms stad. Rapporten beskriver hur flera väljare går in bakom samma skärm för att ”rösta tillsammans” i vad som kallas ”familjeröstning”.
Observatörerna kunde visa att så kallad ”familjeröstning” förekom i hela 72 stycken av de 188 granskade vallokalerna. Personalen i vallokalen hanterade detta på olika sätt. Vissa ingrep, medan andra inte verkade bry sig om det."---

Felaktigheter vid röstning innebär inte bara att medborgarnas röster inte blir hörda, utan också att de styrande inte har ett demokratiskt mandat för sin makt.
När valåret 2018 nu närmar sig måste vi vara säkra på att vårt demokratiska system garanterar rättvisa val, som inte felaktigt påverkas av partiaktiva eller av andra. Det måste staten och partierna göra genom att öppna för granskning."

Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad och Fredrik Malm (L), riksdagsledamot för Stockholm på Expressen debatt.

Anmäl
2016-08-29 15:30 #24 av: Linn Is The New

Tycker det är synd att många endast tänker på rasistiska åsikter och handlingar när det gäller sverigedemokraterna. Dom har gjort fel på sociala medier, men jag tycker faktiskt att Jimmie Åkeson ser det hela från folkets perspektiv. Han är inte pantad som många säger honom att vara, jag tycker att han diskuterar med bra ordval samt med ren fakta. Mina åsikter dock, vet att SD är lite av tabu. Men om vi tänker på Sveriges tillstånd just nu är det ett helt helv-te. Så folket kanske vill ha en drastisk förändring utan några bu eller bä. Är fjorton år så kan inte rösta, tyvärr. Men jag skulle rösta på SD Glad! Är väldigt insatt i politiken, och anser att alla partier har sina brister. Detta vart lite OT, men ändå.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Anmäl
2016-08-29 15:42 #25 av: Hayabusa

"Massiv import av kunskap"

"Rekordstor ström av akademiker"

"Kompetensregn över Sverige"

"Var tredje syrisk flykting är högutbildad" (SVT)

"Antalet civilingenjörer från utlandet har fördubblats bara på ett år" (SVT)

Anmäl
2016-08-29 15:46 #26 av: Hayabusa

Idag, ungefär ett år senare. Saxat från dagens Metro:

Anmäl
2016-08-29 15:56 #27 av: Linn Is The New

Måste bara fråga, eftersom alla invandrare verkar vara "barn" så kan dom väl inte jobba? Eller? 

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Since 2016

Anmäl
2016-08-29 16:01 #28 av: Hayabusa

#27 Nej, alla är inte barn men det finns en stor grupp unga människor. Ur artikeln:

"Per-Arne Andersson, chef för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), tror inte att det är möjligt att ge ens alla de unga vuxna en reguljär gymnasieutbildning eller högre utbildning. Han anser att nya vägar måste till för att utbilda de som saknar baskunskap."

Anmäl
2016-08-30 08:39 #29 av: Farwuq

Ett nytt skärmklipp

Ge mig snabelat NU!

Anmäl
2016-08-30 08:49 #30 av: Vanja

Jag funderar på om svaret kan vara så enkelt att fler av SD:s väljare helt enkelt sitter framför datorn. 
För i verkligheten finns det inte en chans att SD kommer få så där höga siffror. 

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Anmäl
2016-08-30 10:16 #31 av: Linn Is The New

Tror folk vågar rösta ärligt via internet. Eftersom SD är så tabubelagt så tror jag många inte vågar rösta in real life. Sen tror jag siffrorna stämmer, då miljöpartiet har fått ganska dåligt rykte främst genom sociala medier och igenom deras handlingar som inte varit så populära. Då räknar jag även in social partiet och moderaterna. Stefan löfen har ju Tom fått en egen Facebook sida där folk endast vill avsätta honom, samt alla namn listor där flera tusentals har skrivit på för hans avsked.

Mvh Linn 

Since 2016

Anmäl
2016-08-30 20:02 #32 av: Nomen Nescio

"Måhända är dags för en blocköverskridande regering efter 2018. I nuläget är det S och M som står varandra närmast sakpolitiskt och i en krissituation för Sverige kan det vara läge att släppa fram en sådan regering.

Men man bör heller inte för all framtid utesluta att en regering röstas fram med stöd av Sverigedemokraterna. Poängen är att det är ont om realistiska regeringsalternativ och en akut brist på principer som är omhuldade av alla.

Såväl Löfven som Kinberg Batra drömmer givetvis om en egen majoritet för sitt block, men det ligger inte inom räckhåll. Kvar finns idel usla alternativ. Det går att rikta tung kritik mot - och flagga för demokratiska faror med - alla tre principer för att styra Sverige: en ny Decemberöverenskommelse (om en sådan ens är matematiskt möjlig), en blocköverskridande regering och en regering som röstas fram med SD-röster.

Men på något sätt måste Sverige regeras. Nu är inte rätt tid att slänga igen dörrar."

Ledare i Expressen

Anmäl
2016-08-30 21:31 #33 av: Aniara14

#29 Muslimpartiet (MP) får bara 0,34 %!!! Ha ha ha SkrattarSkrattarSkrattarSkrattarSkrattarMycket välförtjänt!

Hoppas deras valresultat 2018 blir exakt likadant! Eller ännu hellre 0,0 %.

Anmäl
2016-08-30 22:38 #34 av: Hayabusa

#33 Så pass ändå???

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.