Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 5416 ggr
[sanna70]
2015-11-17 10:01

Riksdagsvalet 2018

"Nu drar vi igång bevakningen av valrörelsen inför riksdagsvalet 2018. Att döma av dagens opinionsläge kommer det att bli en spännande och dramatisk valrörelse med ett hårt debattklimat, där oömma och ibland råa uttalanden kommer att falla. Vi kommer att ge läsarna en bild av vilka områden som de olika riksdagspartierna prioriterar och vilken politisk inriktning som de förespråkar. Förhoppningsvis kommer vi att kunna ge dig information som underlättar ditt val söndagen den 9 september 2018."

http://www.riksdagsval2018.se/#pd_a_9172717#pd_a_9172717

Annons:
Zyperior
2015-11-17 10:14
#1

Haha. Kolla omröstningen på sidan. =) 27.000 röster i skrivande stund och SD har 76!!% =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Farwuq
2015-11-17 10:20
#2

27,350 har röstat och SD har över 76%.
Detta visar på ett massivt missnöje med det nuvarande läget. Jag tror att valet kan komma tidigare än 2018.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Schnauzertik
2015-11-17 10:26
#3

Angående länken, Domänen riksdagsval2018.se låg ut till försäljning på blocket undrar vem som köpt den eller om den fortfarande är till salu.

https://m.blocket.se/stockholm/riksdagsval2018_se_63391331.htm

Värd för Pensionärer

[viccaan]
2015-11-17 10:27
#4

Att SD skulle få högt trodde jag också men att de blev så överlägsna de andra partierna gör mig lite förvånad….Trodde I alla fall M skulle få mer!

[sanna70]
2015-11-17 10:33
#5

Ja, missnöjet är stort den saken är klar. Risken är bara stor att 7 klöver fortsätter sitt fulspel och använder sig av pajkastning i stället för fakta. Dem verkar vara duktiga på manipulation och att använda folket som schackpjäser för att behålla sin makt, resten spelar liksom inte någon större roll. .  Kortsiktiga planer och skylla på andra partier är dem bäst på.

Farwuq
2015-11-17 11:39
#6

Man hoppas folk vaknar och tar vara på demokratin.
Det är nära nu att vi förlorar den.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Tjeja
2015-11-17 20:38
#7

😮…

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Pysslan
2015-11-17 23:37
#8

Var hittar ni omröstningen? 🤔

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

hankans91
2015-11-18 00:26
#9

Oj det var ju en övervägande majoritet. SD saknar ju fullständigt kompetenta medlemmar för att leda ett land. Får hoppas att detta inte händer. Nog kan folk vara missnöjda men detta är ju extremt. Men antagligen är många oseriösa när de gjorde sin röstningar:/

[viccaan]
2015-11-18 14:00
#10

#9 Varför tror du att folk som röstade är oseriösa?

Farwuq
2015-11-18 14:05
#11

Jag tror att det är ett tecken på att folk är uppgivna och arga.
Något är ruttet i Sverige!

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Bermudas]
2015-11-18 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Folk känner väl att vi står inför en stor kris och att politikerna tycks vara helt handlingsförlamade att göra något åt de situation de själva skapat. Nu kanske många SD:are röstat här för att de är mer taggade att vara på nätet…jag vet inte men nog talar statistiken …. Så här såg det ut nyss när jag kollade

Zyperior
2015-11-18 15:00
#13

#12 Sen kan ju många yngre, ej röstberättigade, rösta där också. Men valet är inte först än om 3 år. Då är nog många av dessa, förmodligen väldigt förbannade, ungdomarna röstberättigade. SD kommer garanterat bli största parti, om inte nästa val, så 2022.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-27 15:53
#14

"Valet år 2018 kommer att handla om invandringen, välfärden och om invandringens påverkan på välfärden. Men inte nödvändigtvis utifrån det höger- och vänsterperspektiv som vi är vana vid. Den splittring vi ser inom såväl Moderaterna som Socialdemokraterna, inom borgerligheten och inom vänstern, och därmed bland väljarna i gemen, låter sig inte inordnas lika enkelt som förut.

När regeringen inom kort lägger fram sin höstbudget, och oppositionen kritiserar den, behöver de förhålla sig mer till den så kallade GAL/TAN-skalan än till vedertagna konfliktlinjer. Skalan innehåller ändpunkterna Grön, Alternativ, Libertarian och Traditionell, Auktoritär, Nationalistisk och förklarar den polarisering som uppstått ifråga om exempelvis flyktingpolitiken och tiggeriet. Konflikter som skär genom partier och skapar de mest oanade allianser. Inte konstigt att såväl Socialdemokraterna som Moderaterna längtar tillbaka till politiska debatter om skatter och välfärd där respektive position på förhand var given. "---

Alice Teodorescu i GP

griffonde
2016-08-27 19:42
#15

Debatt eller just "debatt" om invandring och flyktingar kan antas få vikt i valet 2018. Det har funnits och finns än, en syn på invandring med närmast religiösa ideal där ifrågasättande inte har tillåtits. Naturligtvis ska Sverige ta emot, men det går inte på samma sätt som tidigare och fortfarande är det få som inser vad följden annars blir.  Emellertid kanske det blir så, att vissa partier vill undvika att ta i det genom att profilera sig inom andra områden som har med annat göra och som kommer att belasta budgeten mindre, eftersom det redan finns fasta utgifter i budgeten.

Tjeja
2016-08-27 20:02
#16

Regeringen Löven visade sig ju vid budget presentationen fortfarande vara lika aningslösa om hur folk upplever samhällets utveckling och hur vanligt folks vardag ser ut med vilka bekymmer de möter.. I vänsterns sommartal här om veckan sades det något i stil med att man har svårt att uppskatta eller ens se att "det går bra för Sverige" när ens barn inte vågar gå till skolan och ens mamma får vänta i månader på en canceroperation typ. Jag håller med. Jag har bättre ekonomi idag än förra valet men jag är rädd och orolig för en massa saker där jag VET att blir jag eller någon jag bryr mig om sjuk så är det adjöss med denne. Oc om man blir överfallen eller rånad eller huset börjar brinna så finns ingen polis eller räddningstjänst kapabel att göra sitt jobb! Inte för att de inte kan sitt jobb utan för att de blir stoppade på vägen av våldsverkare och dras händer är bakbundna av lagen att göra något åt saken! Idag gäller det att vara rik nog att kunna köpa sig vård, skydd och vettig utbildning till sina barn. Så rika är alla som sitter i riksdagen idag och som sedan försöker regera i vanligt folks vardag. Inte konstigt att regeringen är totalt verklighets från vända?!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2016-08-27 23:05
#17

Men nu står det ju bara att 199 har röstat?  Börjar mätningen om efter ett tag eller vad är de som gäller?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
2016-08-28 05:18
#18

Antagligen har se börjat om för att få mer aktuella siffror misstänker jag. Det borde ju eg ha tex månatlig statistik så man kan följa åsiktsutvecklingen hos folket, tänker jag. I af om de vill vara någorlunda seriösa i sin bevakning.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

landsbygdsbo
2016-08-28 07:37
#19

Det underliga är ju att resultaten i omröstningen här inte har sin motsvarighet, vad det gäller resultatet, ute i verkligheten.

[Nomen Nescio]
2016-08-28 08:52
#20

#14 "I början av sommaren kretsade debatten, en smula yrvaket, kring ”svenska värderingar”. Det var ett tecken på att en ny konfliktdimension – om normer, kultur och nationell identitet – bryter in i svensk politik. Men höger–vänster-dimensionen är fortfarande central."---

_"Vad som pågår är en kamp om dagordningen inför en politisk höst då halva mandatperioden har förflutit och partierna börjar koncentrera sig på valet 2018. Men i en demokrati är det väl så intressant hur väljarna grupperar sig. Kan man spåra förskjutningar med långsiktiga konsekvenser för den politiska utvecklingen i allmänhet och för partiernas underlag i synnerhet? "---

"Men samtidigt pågår förskjutningar – demografiska, geografiska, sociala – som medför både problem och möjligheter när partierna måste förhålla sig till en väljarkår som blir allt rörligare över tid. Andelen som bytte parti mellan valen var 11 procent 1960. I valet 2014 var den 35 procent, inte långt från rekordet 2006 på 37 procent."---_

"SD uppfattades, med viss rätt, som ett parti för arga unga män. Så är det inte längre. Det tyder på att Sverigedemokraterna håller på att etablera sig bredare – och mer varaktigt – i väljarkåren. Särskilt på bekostnad av de största partierna. Med allt vad det kan tänkas innebära. För debattklimatet. För de parlamentariska styrkerelationerna. Och kanske för regeringsfrågan 2018."---

"Sex av åtta riksdagspartier brottas alltså med mer eller mindre besvärliga framtidsutmaningar när det gäller att vidga väljarbasen. Undantagen är Miljöpartiet och Sverigedemokraterna, de partier som befinner sig längst ifrån varandra i samhällssyn, inte minst på det område som väljarna idag anser vara viktigast: migration och integration. En återgång i gamla, trygga banor efter ett stökigt år? Knappast. Stöket har bara börjat."

Per T Ohlsson i Sydsvenskan

Annons:
kamera0710
2016-08-28 10:30
#21

#5 Ska jag tolka detta som att de som röstar på 7-klöverns partier är vilseledda i dina ögon?

[Nomen Nescio]
2016-08-29 08:29
#22

#14 Lika bra att lägga begreppet GAL-TAN på minnet - det lär komma upp i många sammanhang inför nästa val.

[Nomen Nescio]
2016-08-29 12:37
#23

"Trots flera fällande domar för valfusk i Sverige saknar vi en seriös och levande diskussion om hur vi säkerställer att våra demokratiska val går rätt till."---

"På valdagen 2014 besökte valövervakare från fyra länder en knapp tredjedel av vallokalerna i Stockholms stad. Rapporten beskriver hur flera väljare går in bakom samma skärm för att ”rösta tillsammans” i vad som kallas ”familjeröstning”. Observatörerna kunde visa att så kallad ”familjeröstning” förekom i hela 72 stycken av de 188 granskade vallokalerna. Personalen i vallokalen hanterade detta på olika sätt. Vissa ingrep, medan andra inte verkade bry sig om det."---

Felaktigheter vid röstning innebär inte bara att medborgarnas röster inte blir hörda, utan också att de styrande inte har ett demokratiskt mandat för sin makt. När valåret 2018 nu närmar sig måste vi vara säkra på att vårt demokratiska system garanterar rättvisa val, som inte felaktigt påverkas av partiaktiva eller av andra. Det måste staten och partierna göra genom att öppna för granskning."

Lotta Edholm (L), oppositionsborgarråd i Stockholms stad och Fredrik Malm (L), riksdagsledamot för Stockholm på Expressen debatt.

Linn Is The New
2016-08-29 15:30
#24

Tycker det är synd att många endast tänker på rasistiska åsikter och handlingar när det gäller sverigedemokraterna. Dom har gjort fel på sociala medier, men jag tycker faktiskt att Jimmie Åkeson ser det hela från folkets perspektiv. Han är inte pantad som många säger honom att vara, jag tycker att han diskuterar med bra ordval samt med ren fakta. Mina åsikter dock, vet att SD är lite av tabu. Men om vi tänker på Sveriges tillstånd just nu är det ett helt helv-te. Så folket kanske vill ha en drastisk förändring utan några bu eller bä. Är fjorton år så kan inte rösta, tyvärr. Men jag skulle rösta på SD 🙂! Är väldigt insatt i politiken, och anser att alla partier har sina brister. Detta vart lite OT, men ändå.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Hayabusa]
2016-08-29 15:42
#25

"Massiv import av kunskap"

"Rekordstor ström av akademiker"

"Kompetensregn över Sverige"

"Var tredje syrisk flykting är högutbildad" (SVT)

"Antalet civilingenjörer från utlandet har fördubblats bara på ett år" (SVT)

[Hayabusa]
2016-08-29 15:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Idag, ungefär ett år senare. Saxat från dagens Metro:

Linn Is The New
2016-08-29 15:56
#27

Måste bara fråga, eftersom alla invandrare verkar vara "barn" så kan dom väl inte jobba? Eller?

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-29 16:01
#28

#27 Nej, alla är inte barn men det finns en stor grupp unga människor. Ur artikeln:

"Per-Arne Andersson, chef för utbildning och arbetsmarknad på Sveriges Kommuner och Landsting (SKL), tror inte att det är möjligt att ge ens alla de unga vuxna en reguljär gymnasieutbildning eller högre utbildning. Han anser att nya vägar måste till för att utbilda de som saknar baskunskap."

Farwuq
2016-08-30 08:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ett nytt skärmklipp

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Vanja
2016-08-30 08:49
#30

Jag funderar på om svaret kan vara så enkelt att fler av SD:s väljare helt enkelt sitter framför datorn. 
För i verkligheten finns det inte en chans att SD kommer få så där höga siffror.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Linn Is The New
2016-08-30 10:16
#31

Tror folk vågar rösta ärligt via internet. Eftersom SD är så tabubelagt så tror jag många inte vågar rösta in real life. Sen tror jag siffrorna stämmer, då miljöpartiet har fått ganska dåligt rykte främst genom sociala medier och igenom deras handlingar som inte varit så populära. Då räknar jag även in social partiet och moderaterna. Stefan löfen har ju Tom fått en egen Facebook sida där folk endast vill avsätta honom, samt alla namn listor där flera tusentals har skrivit på för hans avsked.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Nomen Nescio]
2016-08-30 20:02
#32

"Måhända är dags för en blocköverskridande regering efter 2018. I nuläget är det S och M som står varandra närmast sakpolitiskt och i en krissituation för Sverige kan det vara läge att släppa fram en sådan regering.

Men man bör heller inte för all framtid utesluta att en regering röstas fram med stöd av Sverigedemokraterna. Poängen är att det är ont om realistiska regeringsalternativ och en akut brist på principer som är omhuldade av alla.

Såväl Löfven som Kinberg Batra drömmer givetvis om en egen majoritet för sitt block, men det ligger inte inom räckhåll. Kvar finns idel usla alternativ. Det går att rikta tung kritik mot - och flagga för demokratiska faror med - alla tre principer för att styra Sverige: en ny Decemberöverenskommelse (om en sådan ens är matematiskt möjlig), en blocköverskridande regering och en regering som röstas fram med SD-röster.

Men på något sätt måste Sverige regeras. Nu är inte rätt tid att slänga igen dörrar."

Ledare i Expressen

Aniara14
2016-08-30 21:31
#33

#29 Muslimpartiet (MP) får bara 0,34 %!!! Ha ha ha 😃😃😃😃😃Mycket välförtjänt!

Hoppas deras valresultat 2018 blir exakt likadant! Eller ännu hellre 0,0 %.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

[Hayabusa]
2016-08-30 22:38
#34

#33 Så pass ändå???

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-31 09:07
#35

"Innerst inne vet alla allianspolitiker att en borgerlig regering efter 2018 kommer att behöva SD-stöd i riksdagen."---

"Att samtliga partier, med undantag för C och V, i dag förespråkar en migrationspolitik som Jimmie Åkesson för ett drygt år sedan inte ens i sin vildaste fantasi kunde föreställa sig skulle bli verklighet, har dock undanröjt det stora sakpolitiska hindret för att regera med stöd av SD. En invändning mot detta är givetvis SD:s ideologiska rötter i vit-makt-rörelsen. Det är dock relevant att dra sig till minnes hur Sveriges förra pariaparti hanterades. Kommunisterna i det som i dag är Vänsterpartiet, uppbackade av en stormakt med globala ideologiska och militära ambitioner, var under lång tid ett påtagligt hot mot den svenska demokratin. Samtidigt som Socialdemokraterna var de första att erkänna detta hot, tog man utan att tveka emot kommunisternas stöd för att kunna säkra sitt maktinnehav. För röster i riksdagsvoteringar luktar inte."---

"Sverigedemokraternas parlamentariska styrka tvingar allianspartierna att kasta sig ut i det okända. Så länge de inte på ett moget sätt klarar av att hantera existensen av SD, kommer Jimmie Åkesson att vara svensk politiks huvudperson."

Ledare i GP

Carmarino
2017-06-18 14:19
#36

Per T Ohlsson i Sydsvenskan skriver:

En ny verklighet ställer speciella krav på politikerna

I valet nästa år, som sammanfaller med hundraårsminnet av demokratins genombrott, avgörs om även Sverige skall dämma upp den högerpopulistiska vågen eller om ett parti med rötterna i nynazism och vit makt-rörelsen blir näst störst i riksdagen.

Sällan eller aldrig har partiledarna mötts för debatt i ett så splittrat och fragmenterat politiskt läge som när de i onsdags drabbade samman i riksdagen.

Det ställer alldeles speciella krav på dem.

Förstår de det?

https://www.sydsvenskan.se/2017-06-18/en-ny-verklighet


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

mangemani4
2017-06-18 15:18
#37

ja SD har en hel del bra poänger och pratar om verkligheten och problemen, så det är ju inte ett dugg förvånande att SD får så många röster. det enda som förvånar(och skrämmer mig) är att många fortfarande röstar på S, V och otroligt nog även MP.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Farwuq
2017-06-19 02:31
#38

Så skriver Per T Ohlsson; ett språkrör för det etablerade.  
De är rädda för att folk börjar att vakna och ser sanningen, och försöker göra något åt den.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2018-07-09 15:39
#39

Anna Dahlberg, Expressen:

De rödgröna kollapsar, men alla pratar om alliansgrälet

Socialdemokraterna må ha tappat greppet om opinionen, men partiet har kvar makten över tanken. Almedalsveckan dominerades helt av alliansens gräl trots att den rödgröna regeringen befinner sig i fritt fall.

-----

Allt är moraliskt förkastligt tills S bestämmer sig för att det är rimligt

När Ebba Busch Thor (KD) talade framför en vajande Sverigeflagga i Almedalen 2016 var det ett utslag av unken nationalism. När Stefan Löfven gjorde om tricket under S-kongressen visade det på ett Sverige som håller samman.

När allianspartierna har velat satsa mer på försvaret och fler poliser har det avfärdats som "anslagsbingo" och "auktion om poliser" tills S har föreslagit samma sak. Då är det ansvarsfull politik.

På samma sätt har det varit med migrationspolitiken och tiggeriet. Prognosen lär slå in även kring synen på hur SD ska hanteras. Allt är moraliskt förkastligt fram till dess att Socialdemokraterna bestämmer sig för att det är rimligt.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-07-09 17:45
#40

Folket är nog inte så dumma att de går på så enkla grepp.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Göstage]
2018-09-13 17:31
#41

Då skall det tydligen vara i det närmaste färdigräknat i Riksdagsvalet. Landstings- och kommunval står i tur.

"När räkningen av de cirka 200 000 ut- landsrösterna och de sena förtidsrösterna avslutades på eftermiddagen står det i det närmaste klart. De rödgröna höll undan med ett riksdagsmandat. De rödgröna – S, MP och V – fick totalt 144 mandat. Alliansen – M, C, KD och L – fick 143 och SD 62 mandat."---

"Helt klart blir riksdagsvalet först efter den slutgiltiga omräkningen som väntas bli klar tidigast fredag."

https://www.svt.se/nyheter/den-preliminara-rostrakningen-klar

Annons:
Tjeja
2018-09-14 01:10
#42

Varför räknas V in i vänsterblocket fast de är på sin extremkant lika mycket som SD är extremkanten på höger sida men inte räknas in i högerblocket?

Varför räknas V men inte SD?

Jo för att V har lovat att de stödjer en socialistregering oavsett om de får sitta med eller inte, de har inte hotat med att vara någon vågmästare. Men SD hotar med att fälla båda sidor om de inte får komma in i regerings- och samarbetsvärmen.

Varför är annars de har bakgrund i Kommunismen mer berättigade än de som har bakgrundshistoria i Nazismen?

Nazismen var hemsk men har inte Kommunismen orsakat mer elände  och död i världen ändå samt gör det i flera länder fortfarande???

Vackra idéer som de är beredda att döda för liksom.. 

I min värld kan inte målen helga medlen! Våld löser inget för att övertyga andra om vad som är "rätt".

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
2018-09-14 22:47
#43

S-MP-regeringen var visst inte så särskilt populär bland folket…

"Bara två procent av de svarande i Valun har Socialdemokraterna och Miljöpartiet som sin önskeregering. (…)

Bland de närmare 12 000 som svarade i Valun var det mest populära alternativet en regering med alla fyra Allianspartier, med elva procent."

SVT

👍

Carmarino
2018-09-19 18:25
#44

Lotta Gröning på Expressen har inte mycket till övers för politikernas kamp om makten.

Partitopparna slutade helt enkelt att lyssna på folket

_Det är som att vi lever i en reality-såpa utan slut!
Internationellt följer de oss med häpnad och förvåning.
_

Hur hamnade vi här? Jag tror det bottnar i partitopparnas rädsla för sina sympatisörer. De slutade helt enkelt lyssna på folket. De som klagade tystades med en klapp på huvudet eller en skarp åthutning för att de ansågs för främlingsfientliga.

-----

Det värsta är att samtalet om valresultatet, reflektioner och självkritik helt lyser med sin frånvaro. Det är kampen om makten som är drivande där de stridande upplåter till SD att vara den styrande maktfaktorn. Det är många som upplever situationen som närmast absurd.

Bråket om vem som ska styra Sverige är inte seriöst, makten tycks viktigare än uppdraget. Vem är ledaren som tydligt och klart vill ta ansvar för landet?

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/partitopparna-slutade-helt-enkelt-att-lyssna-pa-folket/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Tjeja
2018-09-20 00:55
#45

😭 Ankdammen på Rosenbad.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
2018-10-01 14:45
#46

Lotta Gröning på Expressen igen:

Kliv ner från era höga hästar – hur kan ni inte se missnöjet?

Har vi kommit dithän att det är dags för Stefan Löfven, Annie Lööf och Jan Björklund med flera att följa Bertolt Brechts råd att helt enkelt välja ett nytt folk!

Att valet egentligen inte handlade om SD utan visade sig vara en proteströstning från alla håll tycks helt ha undgått sjuklöverns partiledare som utmålat sig som segrare i valet.

Partiledare som inte ens vill samtala med SD eftersom de inte vill ”normalisera ett rasistiskt parti”.

Men om ni för en stund kunde kliva ner från era höga hästar och fundera över vad valresultatet egentligen gav oss för signaler skulle det vara demokratiskt klädsamt. Det är märkligt att valresultatet i landet inte alls tycks ha någon betydelse för regeringsbildningen.

-----

Om de självutnämnda segrarna i S och M reflekterar över väljarnas signaler förstår de att det finns ett stort missnöje med den förda politiken. De väljare som partiledarna nu skyr som pesten som röstade på SD kommer dessutom från deras egna partier. Väljarna kräver förändring.

Vi har en sorgligt centralistisk maktstrid i Stockholm. Partiledarna befinner sig långt ifrån både väljare och den förda politiken i kommuner och landsting. Det finns ingen självkritik, ingen analys, bara ett maktbegär. Klyftan mellan väljare och regering och riksdag är rekordstor. Det är en oroväckande situation. Det viktigaste just nu för de förlorade partierna borde vara att bygga upp sin trovärdighet, fundera över varför det gick fel. Men i stället kräver de makten på en politik som väljarna röstade bort. Det är inte seriöst.

https://www.expressen.se/kronikorer/lotta-groning/kliv-ner-fran-era-hoga-hastar-hur-kan-ni-inte-se-missnojet/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

JarlII
2018-10-02 00:03
#47

Det är kef

Tjeja
2018-10-02 08:40
#48

#47 Kef???

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Carmarino
2018-10-02 15:31
#49

Ulf Kristersson får uppdraget att försöka bilda regering.

https://www.nsk.se/2018/10/02/ulf-kristersson-far-forsoka-bilda-regering/


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-10-03 08:09
#50

Man får hoppas det går bra, vi behöver en regering.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Carmarino
2018-10-03 11:54
#51

Vi behöver en regering som vill regera, och inte som den föregående som bara skyller allting på de andra partierna men som möjligen kan tänka sig att "bli förbannad på riktigt" när något händer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Farwuq
2018-10-05 09:15
#52

Bara vi slipper virrhjärnorna i MP.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: