Annons:
Etikettförsvarspolitik
Läst 9246 ggr
[Bermudas]
11/19/15, 4:57 PM

"Vi har varit naiva"

"Stefan Löfven erkände att Sverige har varit för naivt när det kommer till terrorhotet. – Kanske har det varit svårt för oss att acceptera att det i vårt öppna samhälle finns människor, svenska medborgare, som sympatiserar med mördarna ISIL (IS red. anm.). Han avslutade presskonferensen med att rikta sig direkt till svenska folket: – Jag förstår att många känner en stark oro, men vi måste fortsätta att leva våra liv som vanligt. Det är det öppna och fria samhället som terroristerna vill förgöra. Sverige kommer aldrig att ge vika." http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21794664.ab Folk frågar sig nu: VILKA VI?!

Annons:
Emo
11/19/15, 5:04 PM
#1

Folk frågar sig nu:
VILKA VI?!

Just vad jag ville skriva. Många vill inte hålla med. Vi har inte varit naiva - men de styrande har inte velat lyssna på alla som sett vartåt det barkade.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Schnauzertik
11/19/15, 5:06 PM
#2

Kan det vara samma vi som SD på eget bevåg skrev under för i sitt flygblad?

Värd för Pensionärer

Fillifjonkan60
11/19/15, 5:11 PM
#3

#0 Ja vad ska jag säga… bättre sent än aldrig, kanske och hoppas på att det inte är för sent.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[[eskils_]]
11/19/15, 5:16 PM
#4

"- Sverige har varit naiva, säger han."

Bullshit! Han borde säga att de styrande politikerna har varit naiva, inklusive han själv! Och framför allt MP.

En person som inte ser verkligheten som den är, har ingenting i politiken att göra. Min åsikt.

[Carpinus]
11/19/15, 5:16 PM
#5

Drog mig till minnes en krönika av Marteus i Expressen från i somras, där hon skriver rätt träffande om politiker och bruket av ordet "naiv". Här är ett utdrag, men läs hela!

"Vi har varit för naiva inför hotet som radikaliseringen och IS har utgjort i Sverige", sa inrikesminister Anders Ygeman till Uppdrag granskning. "Vi har varit för naiva och trott att antisemitismen tillhör historien", sa han efter terrorattackerna i Paris och Köpenhamn."---

"Svenska politiker erkänner aldrig misstag genom att säga: "Vi var lite cyniska". Det skulle inte sluta väl; risken för upprörda följdfrågor från journalister skulle vara överhängande. Men att vara naiv, det går an. Det signalerar att man menade väl. Trodde gott om människor. Kände tillit. Det är kvaliteter som skattas oerhört högt i Sverige.

Naivitet är snudd på en dygd: man kanske gör tokiga saker, saker som till och med "saboterar" – men det beror i så fall bara på att man är för god för denna världen.

Dessutom signalerar ett erkännande av naivitet att man nu har mognat: Då var jag naiv. Nu ser jag allting klart, såsom i en spegel. Nu, medborgare, kan ni lita på mig!"---

Ann-Charlotte Marteus i Expressen.

Schnauzertik
11/19/15, 5:19 PM
#6

#5 Träffande beskrivning

Värd för Pensionärer

Annons:
[Bermudas]
11/19/15, 5:19 PM
#7

#4 det är riktigt…mitt citat stämmer inte riktigt. Men andemeningen är den samma för det är vi som är Sverige.

[Bermudas]
11/19/15, 5:21 PM
#8

#5 bra skrivet!

Marinas Mix
11/19/15, 5:29 PM
#9

Klart att hela svenska folket ska ta på sig skulden för politikernas naivitet🤔

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Fillifjonkan60
11/19/15, 5:29 PM
#10

#4 Instämmer!


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


pysseltigern
11/19/15, 5:40 PM
#11

Säger som de tidigare VILKA VI????

Farwuq
11/19/15, 5:46 PM
#12

Fy vilka fasoner våra politiker håller sig med.
😟

Då menar jag speciellt S och MP skurkarna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
11/19/15, 6:16 PM
#13

Först Romsons groda intet att förglömma och nu detta. Detta inom en vecka. Finns det nåt matematikersnille här som kan räkna ut vilket som är värst? 

Bara hoppas M inte ger sig utan kräver massor av Sossarna eller hot om nyval.

Annons:
Farwuq
11/19/15, 6:34 PM
#14

#13 👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Ford -57
11/19/15, 7:20 PM
#15

Och ännu har jag inte hört Mona Sahlin kallas till intervju nånstans, varken Radio el. TV, om sina tidigare uttalanden om " IS:are välkommen åter till vård, jobb, bostad m.m" före alla andra i köerna. D finns ingen ryggrad i varken mediafolk el. politiker.

[VSK]
11/19/15, 7:26 PM
#16

#15

Påpekade det lite tidigare idag. 

Nej inte mkt till ryggrad där inte.

Farwuq
11/19/15, 7:28 PM
#17

🤮

Man spyr.
Mona Sahlin, borde förövrigt, åka in för det hon gjorde i samband med Estonia.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
11/19/15, 8:25 PM
#18

Jag skulle vilja påstå att hela riksdagen förutom SD varit naiva. Men inte alls hela befolkningen hos de andra partiernas väljare. Utan stora mängder vanligt folk! Även massor med politiker i lägre ställning än riksdagen har varit väldigt kritiska och inte alls så naiva som sina partikollegor på riksdagsnivå!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
11/19/15, 10:27 PM
#19

# 18 Nej inte hela riksdagen för det finns folk inom alla partier som har andra synpunkter än regeringen också inom S.

Zadeira
11/19/15, 10:56 PM
#20

Vem har varit naiva, sa du nu Löfven? Jag vågar mig på att påstå att väldigt många av Sveriges befolkning varit väldigt medvetna om läget i landet.

Annons:
[VSK]
11/19/15, 11:07 PM
#21

#20

Jo, men det enda statsministern orsakat enligt mig är kaos, samt att han skyller ifrån sig på alla andra än sig själv och sina partier. Undras hur många miljontals människor han kränkte med detta uttalande.

[Daisy-Moa-Elsa]
11/19/15, 11:22 PM
#22

Som jag läste nånstans på nätet som någon skrivit om Löfven och HANS naivitet

 " no shit, Sherlock"

Sverige har varit naivt? För min del får han gärna stå för sitt eget agerande och inte dynga ut det på mig och övriga svenska befolkningen som tycks varit på banan mycket längre än vår käre statsminister har.

Terra Australis
11/20/15, 7:00 AM
#23

De naiva politikerna borde få fängelsestraff, lås in dem där de hör hemma.
De är landsförrädare.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

pysseltigern
11/20/15, 2:48 PM
#24

Lika lite som jag gillar att SD, skrev under sitt flygblad, och inkluderade mig i den soppan, gillar jag att bli kallad naiv av vår statsminister🤓
#23 Deportera dem naiva till Syrien, så får vi se vad de tycker….

Farwuq
11/20/15, 2:54 PM
#25

Den var bra Pysseltigern.
Jag tillhör inte heller de naiva.

#23 Jag har inte många argument mot.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
11/21/15, 7:34 AM
#26

#5  "På sistone tycks det ha blivit högsta mode att ursäkta senfärdigt agerande med naivitet. Löfven är dessvärre inte ensam. I en intervju i tidsskiften Neo (nr 3 2015) förklarade den tidigare integrationsministern Erik Ullenhag (FP), bland annat ifråga om IS-rekryter, att: "Vi har anledning att reflektera över att vi var lite naiva". Också partiledaren Jan Björklund har sällat sig till skaran: "Vi måste erkänna att vi har varit naiva när det gäller Putin" (TV4 3/9-2014). Efter terrorattackerna i Paris och Köpenhamn i början av år 2015 konstaterade inrikesminister Anders Ygeman, apropå Uppdrag gransknings reportage om jihadisterna från Göteborg, att: "Vi har varit för naiva inför hotet som radikaliseringen och IS har utgjort i Sverige" (SVT 22/4- 2015) samt att: "Vi har varit naiva och trott att antisemitismen till hör historien. Vi har inte tagit matchen och stått upp för judarna" (DN 28/2-2015)."---

_"Att vara naiv är lite fint i Sverige. Den som är naiv menade väl men förstod inte bättre eftersom den är så snäll och tillitsfull. Det olycksbådande i sammanhanget är emellertid att det sällan handlar om okunskap rörande de frågor man senare pudlar ifrån.
Tvärtom har det i alltför många fall funnits gott om fakta som demonstrativt ignorerats."---
_

"Svenska politiker är inte ädlare än andra, däremot är de osedvanligt fega. När de ursäktar sig med hänvisning till naivitet hoppas de signalera att de genomgått en viktig mognadsprocess. Därigenom hoppas de återskapa ett alltmer kantstött förtroende. Jag tror att effekten blir den motsatta i takt med att det blir allt tydligare att politikerna har tittat åt annat håll för att slippa hantera besvärliga frågeställningar eller komplexa intressekonflikter."---

"Kära politiker, ni har inte varit naiva. Ni har varit fega, inkompetenta och ansvarslösa."---

Alice Teodorescu i GP

[VSK]
11/21/15, 7:37 AM
#27

Alice har så rätt så.

Annons:
Emo
11/21/15, 7:58 AM
#28

Tråkigt att de i sin naivitet hunnit med att ställa till så mycket elände för så många.
Vore önskvärt med vuxna, tänkande politiker och andra makthavare.
Inte visste jag att naivitet var smittsam, för så verkar det att ha varit.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Gahella
11/21/15, 11:18 AM
#29

Har skrivit i en annan tråd om det här för jag såg inte att det var dubbelpostat.

Men jag säger också, vilka vi han menar då? Jag skrek mig nästan hes inne på FB för det var ju helt uppenbart vart det skulle barka. Men det var otäckt att se hur människor befann sig i denna masspsykos utan att ifrågasätta ett enda dugg. Att inte fler vet att vi lever på lånta pengar, att det gamla folkhemmet Sverige har sålts ut bit för bit till riskkapitalister, att vi inte längre äger varken industri eller våra marker längre. Nästan varenda ålderdomshem, dagis, skola mm äger inte vi utan de som minglar runt med bankirerna. Vi har den högsta privata skuldsättningen då alla tvingas att köpa sin bostad, då alla gemensamma hyresrätter sålts till privata intressen. Så när fler inser att bankeintressen äger oss, desto snabbare tillnyktring och verklighetsförankring vill jag påstå.

Och inte nog med det, denna destabilisering är planerad sedan länge, men många av er viftar tyvärr bort det.

Men säg mig hur kan såå många som på en given signal fullkomligt svämma över Europas gränser på en och samma gång?! Om detta inte är orkestrerat så vet inte jag. 

Som sagt det var, tycker vi är alldeles för enögda och naiva i många fall.

Farwuq
11/21/15, 11:29 AM
#30

Äckel, är vad jag känner inför de styrande.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[VSK]
11/21/15, 12:01 PM
#31

-Gokväll. Får jag se på körkortet.

- Ok.

- Det gick lite för fort där borta. 126 km/h.

- Jag har varit naiv.

- Ok. Ha en fortsatt bra kväll

[Bermudas]
11/21/15, 12:22 PM
#32

#29 Det är orkestrerat! Det kan man inte längre undgå att se.

[Bermudas]
11/21/15, 12:23 PM
#33

#31 bra liknelse.

Emo
11/21/15, 12:27 PM
#34

#31 Bravo, den kör vi med. Bra att ha när det är dags att deklarera. 😉

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
Schnauzertik
11/21/15, 12:33 PM
#35

I många partier är det så, att det är bara halva partiet som arbetar, och den andra hälften gör inte ett skapandes grand. Jag är glad att kunna säga att i vårt parti är det tvärtom.

Fyll i lämpligt namn det blir rätt med vilket namn som helst.

Värd för Pensionärer

Farwuq
11/21/15, 12:50 PM
#36

😃

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

pysseltigern
11/21/15, 3:05 PM
#37

NAivt är väl att tycka det är helt okej situation i Malmö och att romerna visst hade rätt att ockupera Sorgenfri, det var ju privat mark och skulle ändå inte göras något med den.
Var en bekant till mig som påstod detta. Hen är väldigt kär i multikultur coh det är helt okej för mig, även om jag tycker totalt tvärt emot,

[Daisy-Moa-Elsa]
11/21/15, 3:19 PM
#38

Gaaaah # 31… varför säger du det här först nu? Jag har ju redan betalat min p-bot där mitt naiva ögonmått lurade mig på mindre än en halvmeter 😃

[VSK]
11/21/15, 5:11 PM
#39

#38

☺️

😉

[Daisy-Moa-Elsa]
11/21/15, 5:40 PM
#40

# 39 jag kommr ogilla dig tills 1.000 kronors värde…. sen är vi "back to basics" 😉

[VSK]
11/21/15, 5:41 PM
#41

😃

Annons:
Pysslan
11/21/15, 5:43 PM
#42

En av de mest intressanta ledare jag läst om svenska regeringens naivitet av Ivar Arpi - SvD

Naivitet är en svensk paradgren

Jag är orolig för naiviteten hos mina partikamrater." Mannen som ringde mig är rödgrönt kommunalråd i en mindre kommun. Vi pratade en lång stund. Tyvärr vågar han inte framträda med namn. "Flyktingsituationen börjar gå ut över ordinarie verksamhet. Var ska det här sluta?".

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

[Daisy-Moa-Elsa]
11/21/15, 6:01 PM
#43

#41.. be ware…😃

[Carpinus]
11/21/15, 10:43 PM
#44

_"Sverige är helt enkelt illa ute. Vi har tappat kontrollen över utvecklingen. Ändå sitter regeringen på händerna och den ena debattören efter den andra manar till fortsatt passivitet. Vi ska inte vara oroliga och rädda, heter det. Inget får göras som skulle kunna tumma på den personliga integriteten. Nu är det viktigare än någonsin att stå upp för öppna gränser och framtidstro. Eller med Anders Lindbergs ord på Aftonbladets ledarsida: "Jag vill fortsätta kunna vara naiv" (AB 20/11).
Men det är ju just denna brist på allvar som har lett oss in i dagens akuta situation. Inte på något krisområde har Sverige agerat i tid och med kraft för att möta utvecklingen. Tvärtom har vi bekymmerslöst rustat ner, blivit en fristad för jihadister och öppnat gränserna."---

"Sverige har varit naivt, slog Stefan Löfven fast i veckan. Man skulle också kunna uttrycka det som att såväl högern som vänstern har varit förblindade av ett ideologiskt projekt för öppna gränser och minimal kontroll och övervakning. Resultatet bevittnar vi nu. Den djupa staten sviktar och välfärdssystemen är under stark press. Det sista vi behöver är mer förnekelse kring situationens allvar. Tvärtom måste vi inse att det nu krävs radikala åtgärder för att vända utvecklingen."----_

Anna Dahlberg i Expressen

[Bermudas]
11/22/15, 12:15 PM
#45

#44 "Jag vill fortsätta kunna vara naiv" (AB 20/11)." Sa Anders Lindberg. Äntligen en som är ärlig! Hans attityd är vanlig, inte bara bland politiker och journalister utan bland oss vanligt folk som hellre är naiva med huvudet i sanden än att fejsa verkligheten och det som är på väg…. Hoppet är det sista som överger människan brukar man ju säga. Men man skulle också kunna säga att förnekelsen är det sista som överger människor. Syns inte - fiiiins inte!! Som fåglarna i Ronja Rövardotter skriade.

[Bermudas]
11/22/15, 12:42 PM
#46

Säpokvinna vars naiva synsätt kommer stå oss dyrt, som inte längre kan skilja på rätt och fel utan behandlar is krigare som om de vore vanartiga ungar från allas vårt gemensamma "dagis". Artikel av Nina Drakfors: "Det ligger i min yrkesroll att rehabilitera IS-anhängare Jag ringde Maria Vamling, på säpo för cirka en månad sedan. Hon instämmer, att det största säkerhetshotet mot Sverige idag är våldsbejakande islamister. Här kommer en kort summering. Av samtalet framgår, att det florerar rykten, att flera hundra IS-anhängare sökt vård inom den svenska sjukvården för sina krigsskador. Säpo anser att det inte är så många som sökt vård men vet heller inte hur många, då det är svårt att identifiera detta." http://www.ninadrakfors.com/ Läs gärna hela artikeln! Den sätter fingret på något som blivit riktigt sjukt i Sverige.

[[eskils_]]
11/22/15, 1:24 PM
#47

#46 Mycket märklig Säpo-representant! Fler citat:

"Med största sannolikhet har dessa människor mördat ska dessa då rehabiliteras? Maria svarar, om man inte kan bevisa, att nån mördat då måste vi rehabilitera.

Gällande att personal ska träffa återvändande sannolika mördare och våldtäktsmän, så säger Maria att vi ska inte överdriva riskerna med, att möta dessa människor och ser inga större hot mot personal som kommer möta dessa."

Uttalanden från samma Säpo-kvinna i Skövde Nyheter:

"— Vi har koll på när de kommer tillbaka och möter dem redan på Landvetter. Samtalen efteråt handlar mycket om att skapa förtroende.

— Många mår dåligt efteråt, skammen är stor och man vågar inte vända sig till sin församling."

En lämplig åtgärd vore väl att ta ifrån dessa terrorister deras medborgarskap och uppehållstillstånd i Sverige? Följt av direktutvisning på livstid.

Tourette_Mannen
11/23/15, 12:46 AM
#48

Naiv? Snarare rädsla. Vänstern är livrädda för att ta tag i alla problem som invandringen medför, bättre då att blunda och hoppas att allt löser sig på egen hand. Att låta extremister som MP få inflytande kan bara sluta ett sätt…

Annons:
Terra Australis
11/23/15, 9:48 AM
#49

#48 🌺

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Zyperior
12/29/15, 10:34 AM
#50
kamera0710
12/29/15, 12:44 PM
#51

#50 Den polska ättlingen Paula Bieler kanske borde föregå med gott exempel och återvända till Polen? Eller är hon så naiv att hon inte inser sin invandrarbakgrund?

Zyperior
12/29/15, 1:18 PM
#52

#50
Varför ska hon återvända till polen? Har du något emot polacker i Sverige?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
12/29/15, 3:08 PM
#53

#50 Du hade  kanske ingen aaaning om att partiet hon är medlem i är starkt kritiska mot invandringen?

Zyperior
12/29/15, 3:11 PM
#54

#53 Nja, tycker du behöver uppdatera dig lite i så fall. De har något emot invandringspolitiken som förts i flera år. Inte invandrare. 

Inte lätt att hänga med hela tiden, (även om det gått ett par år nu för folk att fatta det).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
12/29/15, 3:14 PM
#55

#54 Hon är väl ett resultat av den invandringspolitik som förts?

Annons:
Zyperior
12/29/15, 4:57 PM
#56

#55 Absolut. Ett positivt resultat. Det väger inte upp för alla de negativa resultat av den invandringspolitik som förts.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

kamera0710
12/29/15, 5:11 PM
#57

#56 Och vem avgör vilka invandrare som är positiva respektive negativa resultat? SD-ledningen? Kommer hon att förvandlas till ett negativt resultat om hon byter politisk åsikt?

Neutralis
12/29/15, 6:07 PM
#58

#57

Huvudet på spiken.😃

Zyperior
12/29/15, 6:42 PM
#59

#58 Fråga på fråga på fråga, "huvudet på spiken"? Nja, låter mest som kamera inte fattar någonting utan måste ha allt förklarat för sig.

#57 Tja, vem avgör det? Visst finns det gråzoner, men det finns ju också solklara fall.

Positiva resultat av den invandringspolitiken som förts hittills är ju invandrare som lyckas etablera sig i Sverige. Inte bara som lyckats ta sig hit. Att Paula Bielers ättlingar flytt/emigrerat hit och att hon nu står som en maktfaktor i Sveriges riksdag, skulle jag säga är ett rätt så lyckat resultat.

Negativa resultat är ju till exempel Ikea-mördaren, Trollhätte-mördaren, hela "Vi-och-dom"-samhället. Den totala bristen på bostäder. Asylboendebränderna. De otal antal människor som försvunnit innanför sveriges gräns. För att inte tala om alla döda i medelhavet. Terrorhotet. Alla de utsatta i närområdet som blir bortprioriterade för de som har möjlighet att ta sig hit. Judars flykt från Sverige.
Attacker mot blåljuspersonal som rycker ut i invandrartäta områden. Bilbränder.
Jadu..vill du jag ska fortsätta? Eller fattar du poängen?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
12/29/15, 7:20 PM
#60

# 51 Nu får du ge dig. Varför ska hon "återvända" till Polen? Hon kommer inte ens därifrån.

SD har inget emot migrations utan mot Sveriges flyktingmottagande.

Tjeja
12/29/15, 8:07 PM
#61

#51 Men Paula Bieler är ju redan välintegrerad sedan nån generation bakåt. Varför skulle hon "skickas tillbaka" till något "annat" land ens enligt SD?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Daisy-Moa-Elsa]
12/29/15, 8:11 PM
#62

Erkänner inkompetens om  Paula Bieler, så jag googlade henne och hon är född i Lundby församling. Varför skulle hon inte vara integrerad? Hon är uppvuxen med två lander, dels den hennes föräldrar kommer ifrån och den hon föddes in I, så varför ska hon skickas till Polen? För mig är hon inget annat än svensk, tills den dagen hon ansöker om medborgarskap i ett annat land och beviljas det.

Annons:
[Bermudas]
12/29/15, 9:59 PM
#63

Borttaget inlägg. Har noll lust med ev. diskussion jus nu.

[Daisy-Moa-Elsa]
12/29/15, 10:07 PM
#64

# 63 vad gör en kvinna med polskt ursprung för skillnad? Klart om en miljon polacker imorgon onsdag den 30 januari 2015 skulle knacka på skulle det göra skillnad mot att en miljon somalier som knacker på.

[Bermudas]
12/29/15, 10:10 PM
#65

#64 sorry Daisy Moa tog bort mitt inlägg samtidigt som du hann skriva. Jag är lite trött och gjorde bara ett litet tankeexperiment . Bortse från det :-)

[Daisy-Moa-Elsa]
12/29/15, 10:17 PM
#66

# 65 helt okej för mig… you got the balls to admit an error 😃

[helga21]
12/29/15, 11:03 PM
#67

Vi har rätt många polacker här av välutbildat slag. Läkare och farmaceuter. Själv har jag en en polsk läkare. Jag växte upp med flera polacker som arbetade på sjukhuset där jag bodde och ett par hade en son som är ett äldre än jag som jag gick  skolan ihop med.

Neutralis
12/29/15, 11:25 PM
#68

#59

Fråga på fråga på fråga, "huvudet på spiken"? Nja, låter mest som kamera inte fattar någonting utan måste ha allt förklarat för sig.

Hur menar du nu?

kamera0710
12/30/15, 8:29 AM
#69

Paula Bielers partivän Kent Ekeroth anser att det är väldigt viktigt att hålla ett öga på såväl invandrarna som personer med föräldrar som invandrat. Men partiet kanske inte håller med?

http://nyheter24.se/nyheter/politik/785244-kent-ekeroth-sd-vill-registrera-alla-invandrare

Annons:
Zyperior
12/30/15, 9:39 AM
#70

#69 Båda dessa, Bieler och Ekeroth, är ju bra exempel på SDs pragmatism. De ser bortom dömande tankar och utgår endast för vad som är bra för samhället. Om kulturella skillnader orsakar problem i vårt samhälle är det väl bra om vi kan få information om det. Annars blir det svårt att göra något åt det. Det är inte rasistiskt att registrera individers nationalitet i relevanta sammanhang. I så fall är väl varenda internationellt idrottsarrangemang rasistiskt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Schnauzertik
12/30/15, 12:09 PM
#71

Vi har redan för mycket av registrering och övervakning.

Registrering och övervakning kan vara ett nödvändigt ont i några fall men ska bara användas när det är absolut nödvändigt.

Annars kommer vi att få ett ofritt samhälle, där vi byter frihet och integritet mot en falsk  trygghet.

Frihet och integritet ska inte dribblas bort.

Värd för Pensionärer

kamera0710
12/30/15, 12:10 PM
#72

#70 Vem avgör vad som är relevanta sammanhang? För Kent Ekeroth verkar det dock inte finnas några sådana reservationer.

Ämnet diskuterades för övrigt i länkad tråd.

http://politik.ifokus.se/discussions/563b3742ce12c42e4c0012f8-till-forsvar-for-kent-ekeroth

Zyperior
12/30/15, 12:32 PM
#73

#71 Fast nationella tillhörigheter har väl knappast med personlig integritet att göra. Detta registreras i så många instanser redan. I pass, leg, idrottssammanhang. Att göra det med brottslingar är knappast kontroversiellt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
12/30/15, 12:48 PM
#74

#72 Har du några egna insikter på de frågor du konstant ställer undrar jag? De som avgör relevanta sammanhang är de politiker som sitter i riksdagen tillsammans med de väljare som står bakom dem. Tror folk som motsätter sig detta förslag är mer rädda för vilken verklighet det kommer visa. För det är som jag skriver i #73 inte kontroversiellt och inte heller rasistiskt att regga vilka nationstillhörigheter människor har. Varken ja eller nej-sägare kan hävda att invandrare är mer eller mindre kriminella än infödda idag. Det borde ju vara i bådas intresse då att få in statistik för att få veta vem som har rätt. Men då motsätter sig ena sidan detta och kallar det rasistiskt. Om den sidan har rätt, är det väl snarare anti-rasistiskt för då får man ju käft på alla som hävdar att invandrare är mer kriminella. Men man är som sagt rädd för verkligheten, man baserar hellre sina åsikter på fördomar och fantasier än vad som är sant.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Bermudas]
12/30/15, 12:56 PM
#76

Visserligen lite gammal men är det NÅGON som tror att den skulle se helt annorlunda ut idag än på nittiotalet när man ännu redovisade siffrorna öppet. Andelen för våldtäkt registrerade personer visar en överrepresentation i förhållande till svenskar, som var då: Nordafrikaner 23 gånger Irakier 20 gånger Iranier 10 gånger Jordanier, palestinier, syrier 9,5 gånger Turkar 9 gånger Bolivianer, peruaner, ecuadorianer 10 gånger Portugiser och spanjorer 6,5 gånger Etiopier 7,5 gånger. Övriga afrikaner 16,5 gånger Källa: Brå 1996:2 sid 107

Annons:
[Bermudas]
12/30/15, 1:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

Här uppges inte enskild nationalitet BRÅ 2005 Men däremot uppgav man fortfarande om det var svensk utlandsfödda eller med utlandsfödda föräldrar.

kamera0710
12/30/15, 1:05 PM
#78

#74 Jag är emot denna registrering, åsiktsregistrering likaså.

[Bermudas]
12/30/15, 1:07 PM
#79

Så här skrev folkpartiets integrationstalesman Mauricio Rojas, (i DN.se), bara ett par dagar före BRÅ-rapporten 2005 skulle släppas, med rubriken: ”Kulturarv ligger bakom invandrarnas brottslighet”. ”Brottsförebyggande rådetrapporten “Brott bland svenskar och invandrare” visar att invandrarnas generella överrepresentation när det gäller registrerad brottslighet ligger på lite över hundra procent. För grövre brott, exempelvis mord, dråp, misshandel mot obekanta och våldtäkt är siffran 300-400 procent. Men samtidigt som invandrare från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar gör invandrare från andra länder det i mycket stor omfattning. Det är bara olikheterna i invandrarnas sociokulturella arv som kan ge en tillfredsställande förklaring till skillnaderna i brottsbelastning mellan olika invandrargrupper"

Tjeja
12/30/15, 1:16 PM
#80

Det är lätt att ta till sig rasistiska åsikter när man läser siffrorna från BRÅ. Är det bättre att gömma sedda uppgifter för att förhindra rasism då kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
12/30/15, 1:20 PM
#81

#80 vad tycker du?

Tjeja
12/30/15, 1:31 PM
#82

#81 Det är ju i alla fall den politik som alla partier utom SD har drivit fram tills nyligen!

Själv känner jag ilska över de senaste regeringarnas förnekelse och lögner och har kämpigt att hålla min känsla för vad som är rätt fri från rasistiska fördomar. Det är lätt att bara reagera på känslor och rikta sin ilska emot hela invandrargruppen på grund av en minnoritet storbråkare, istället för att rikta ilskan emot våra politiker som har skapat dessa problem vi har nu genom en urskiljningslös invandring.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Bermudas]
12/30/15, 1:50 PM
#83

#82 Jag tänker som du. Det är politikerna vi ska rikta oss mot. Dom har känt till statistiken men valt att mörka. De svenskar som dristat sig att påpeka fakta har man jagat ut i kylan och de har fått brunfärg och rasism kletat över sig av alla dessa hycklare. Rojas blev utestängd av Maud Olofsons veto…han fick INTE syssla med invandringsfrågor längre. Han var för sanningsenlig om problematiken. Realism och rasism har blivit samma ord. Men utan realism kan vi inte göra något åt de problem som finns och det kommer även gå ut över alla invandrarna. Skötsamma som busar. Därför tjäna alla på att veta. Många vet ändå. I "orten" vet folk redan. Dom är inte lika PKstyrda. Dom lever i verkligheten och är inte lika ängsliga för att tala rakt upp och ner om saker.

Annons:
[Bermudas]
12/30/15, 1:55 PM
#84

Ur Tinos blogg om Mauricio Rojas, och Maud Olofsson "SVD 2008: ”Redan snart efter maktskiftet 2006 blev det klart för Mauricio att han inte hade någon framtid som borgerlig integrationspolitiker….Maud Olofsson lade in sitt veto. Lars Leijonborg höll på och lirkade med henne, men det gick inte att komma fram. Nyamko, som var ansvarig minister, ville ha mig, men en av partiledarna satte alltså stopp. Beskedet var tydligt: Rojas kommer inte i fråga för någonting som har med integrationsfrågor att göra” Maud Olofsson 2007: ”Det var faktiskt inte vi svenskar som byggde Sverige. Det var människor som kom utifrån”

Zyperior
12/30/15, 1:59 PM
#85

#78 Jaha. Åsiktsregistrering och registrering av folks nationalitet är ens på samma spelplan, inte ens samma sport. Varför är du emot registrering av nationalitet?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Schnauzertik
12/30/15, 2:29 PM
#86

#76 #77

Statistik.

Vad ska vi göra med dessa uppgifter?

Vilka åtgärder ska vi genomföra?

Värd för Pensionärer

Zyperior
12/30/15, 2:48 PM
#87

Bermudas, visst finns det statistik. Dock är den som du själv påpekar, gammal. Jag tror att rätt mycket hänt de senaste 10 åren. Dock inte till det bättre. Om det va illa då, behöver vi verkligen uppdatera informationen. Först när faktan finns där kommer väljare/politiker agera efter sanningen, något jag kan tycka är önskvärt i alla lägen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Terra Australis
12/30/15, 3:39 PM
#88

Här flockas PK maffian som vanligt.

Vilka invandrare som vi ska släppa in/ta hit?
De som har förmågan att respektera/anpassa sig kulturellt och till våra värdegrunder.
De har nog polskan ni snackade om ovan gjort för länge sedan.

Vi behöver invandrare med drivkraft och bildning/utbildning i bagaget.
Här i min stad har vi en hoper av affärsidkare, egenföretagare och akademiker från halva världen.
Dessa öppnar jag gärna min dörr för.

De som kommer hit av skälet att finna en "lättvindig födkrok" vill jag inte se på mina gator.
Inte heller vill jag se de som inte har förmågan att respektera våra vanor och sätt att se på hur man lever sitt liv.
Hit hör även de så kallade "EU-migranterna" från Rumänien.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

kamera0710
12/30/15, 3:53 PM
#89

#88 Ja, visst är det hemskt med den där PK-maffian som inte håller sig till det som är SD-politiskt korrekt.

Schnauzertik
12/30/15, 4:02 PM
#90

Här är ett exempel på vad som är politiskt inkorrekt. Är det detta idealet för alla som klagar på PK.

https://www.youtube.com/watch?v=pj2kUcTgOIw

Värd för Pensionärer

Annons:
Terra Australis
12/30/15, 4:05 PM
#91

🤮

Jag mår illa av alla dessa - PK - som drar ner landet i sörjan.
😟

Tänka sig så väl organiserade ni är. När ni hittar ett forum att knäcka och smutsa ner så är ni där.
Ni lever av att förstöra och förlöjliga de som står upp för sanning och rätt.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Schnauzertik
12/30/15, 4:09 PM
#92

Visst är det konstigt att majoriteten i samhället (de som minoriteten föraktfullt kallar PK)  alltid står för det som är osant medan minoriteterna  alltid har den absoluta sanningen och vet bäst i alla lägen.

Värd för Pensionärer

kamera0710
12/30/15, 4:11 PM
#93

#91 Du har alla möjligheter i världen att exempelvis bilda en sluten facebook-grupp, där ni slipper konfronteras med meningsmotståndare.

Ralph
12/30/15, 4:39 PM
#94

#91 Visst går det bra.

Eller gör som er ideologiske fader "Pol Pott", gör processen kort med de som inte följer etablissemangets - PK-folkets ideologi.

Ni flockas som en skock skränande kråkor och kraxar samstämmigt. Det som gör mig så tveksam till er är att ni med våld ( t.ex. Pol Pott och  Lenin ) försöker påtvinga andra er PK-lära. Så fort det dyker upp någon, som ovan, som säger vad den tycker och känner så ska den ha på nyllet.

Jag skakar på mitt huvud. Det är ni som är i minoritet, ni är inte i någon majoritet, men vi är väldigt högljudda och konfliktvilliga. Jag hoppas att ni någon gång får en munfull av er egen medicin.

Ni - PK - är bära av det fulla människoföraktet. Det är ni som mot all sanning hävdar att ni har folkets stöd bakom er. Och det är ni som åstadkommit röran i landet, och då syftar jag inte i första hand på den "röd-grön röran".

kamera0710
12/30/15, 4:42 PM
#95

#94 Stödde Breivik, lasermannen John Ausonius eller Peter Mangs Pol Pot och Lenin? Eller ligger de närmare SD ideologiskt?

Schnauzertik
12/30/15, 4:52 PM
#96

#94 Bra att du så tydligt visar hur du ser på som alla oss som inte röstar på SD.

Värd för Pensionärer

Zyperior
12/30/15, 5:47 PM
#97

#92 PK har endast med osanning att göra. Du yttrar något för att det är vad majoriteten tycker du ska tycka, majoriteten kommer hålla med i det du säger för att det låter snällt, inte för att det är sant. Inte för att du har argument bakom det. Jag skulle aldrig kalla en väl argumenterad åsikt för PK, oavsett om det är en minoritet eller majoritet som står bakom den.

"Refugees Welcome" är tydligt sådant exempel på genuin PK.
Alla stod och skanderade detta, från höger till vänster på den politiska skalan.
Men hur smart är det egentligen? Vi står här på andra sidan medelhavet och hetsar folk till att betala svindyra resor med durkslag över medelhavet. Sedan återstår bara en lång jävla vandring till Sveriges gräns, om de överlevde båtresan.
När de kommer fram så säger gemene man, "självklart är ni välkomna!", medans myndigheterna, de som faktiskt ska hantera dessa människor, är i totalt kaos för att så många kommer. Men man är en "god och varm" person om man skanderar "Refugees Welcome". Frågar du mig är man en naiv pk-idiot som inte tänker längre än näsan räcker och är delvis ansvarig för massa människors död och lidande.

Sen står både förra och nuvarande regering, och tycker SD har en vidrig människosyn och försöker måla fan på väggen. När de är under deras regeringstider och deras politik som alla dessa människor dör, både i närområdet och i medelhavet. Är det någon som ska skämmas och stå till svars för alla dessa människors lidande är det dessa regeringar, verkligen inte SD.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Bermudas]
12/30/15, 5:56 PM
#98

#87 Vad jag reagerar mot är att många tycks tro att vi inte har några siffror att gå på….det är som en förvirrad dimridå som helt onödigt grumlar till fakta. Vi har, trots att BRÅ:s mörklägger numera, de gamla rapporterna kvar, vi kan dessutom jämföra med grannländer som inte mörkar. Vi behöver bara konstatera de fakta som finns, de uppgifter vi faktiskt har och som talar sitt tydliga språk och diskutera utifrån dom.

Ralph
12/30/15, 6:17 PM
#99

🥵

Jag tar mig för pannan när jag hör vad den röd-gröna röran rapar upp.
Historiens största mördare, Lenin, Stalin, Mao och  Pol Pott var alla röda, och lyckligtvis döda.
Men likväl finns deras korpar kvar och de försöker hacka in och i deras fålla.

Gahella
12/31/15, 11:54 AM
#100

Allt ska suddas ut till en grå massa, ingen får pekas ut för det är rasistiskt och ojämlikt. Folk är verkligen hjärntvättade och så var även planen i detta enligt Birger Schlaug,  så dessa bakomliggande krafter har verkligen vunnit. Vi har sedan länge pratat om vad som är bra med invandring men det är verkligen dags både för deras och vår skulle att prata högt om vad som inte är bra, så vi kan åtgärda problemen istället för att förneka dem.

Att många i Sveriges alla hörn med många emigranter har blivit utsatta för våld av dessa ska tystas ner. Man kan läsa om det i deras egna tidningar men inte i MSM   där tigs det om vilka det var, så per automatik blir det då svenskar som begår alla dessa brott. Det tycker jag är ett oerhört svek mot de som drabbas och även blir anklagade genom detta förhållningssätt!

Det har gått ut varningar genom hela världen att jihad-och Is-soldater är här för att destabilisera bla Sverige genom våld och våldtäkter och det sker nu men som sagt inte ett ord om det i DN. Vi lever i olika verkligheter där de som är utsatta tystas ner, snacka om förtryck!

Och vad som slagit mig genom hela denna debatt är att vi oftast många gånger har åsikter om hur dessa män uppför sig mot sina kvinnor och varandra i deras hemländer och att i flera i dessa länder har  kvinnan samma status som boskap. Men så fort de kommer hit får de en helgongloria på sig helt simsalabim, och står därmed över alla tidigare synpunkter. Det är helt fantastik vad som händer bara genom att passera gränsen hit till Sverige och se denna förvandling ske. Att många av dem är män och även fattiga såna verkar helt gå förbi  msm och pk-maffian. Helt otroligt naivt kan jag tycka!

[Bermudas]
12/31/15, 12:44 PM
#101

#100 förbaskat bra skrivet! Instämmer helt och hållet!

[Bermudas]
12/31/15, 12:48 PM
#102

#86 av: Schnauzertik "Statistik. Vad ska vi göra med dessa uppgifter? Vilka åtgärder ska vi genomföra?" Vad tycker du själv?

Fillifjonkan60
12/31/15, 1:16 PM
#103

#100 Ja, verkligen bra skrivet och jag instämmer också


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Schnauzertik
12/31/15, 2:17 PM
#104

#102 Nja jag har inga färdiga svar.  Därav mina frågor.

Men du som drog upp statistiken borde ha en uppfattning vad vi ska göra med anledning av den.

Värd för Pensionärer

Annons:
[helga21]
1/1/16, 12:38 AM
#105

# 69 Du länkar till Kent Ekeroth och han vill att man ska registrera alla som sitter i fängelser. Uppenbarligen så har man alla redan gjort detta om du läser i # 76 Och # 77.

kamera0710
1/1/16, 8:59 AM
#106

#99 Stöder man dessa herrar om  man står till vänster politiskt? Innebär det i så fall att alla som står till höger politiskt stödde Saddam Hussein när han hade USA:s stöd? Eller Pinochet i Chile?

[Bermudas]
1/1/16, 12:48 PM
#107

#104 "Nja jag har inga färdiga svar. Därav mina frågor. Men du som drog upp statistiken borde ha en uppfattning vad vi ska göra med anledning av den." Varför då? Jag anstränger mig för att reda ut dimridåerna och lägga fakta på bordet. Jag har ingen skyldighet på grund av det. Nu kan du få jobba lite med frågorna. Klart att du inte har några färdiga svar. Det har inte jag heller, vem har det? Jag har lite tankar men jag tänker låta dig tala först. Har du några som helst idéer vad man skulle kunna använda statistiken till? Eller har du bara den åsikten att statistiken aldrig skulle gjorts över huvud taget? Att "ignorance is a bliss". Om det är så du tycker så kan du säga det rent ut.

Schnauzertik
1/2/16, 9:39 AM
#108

Om vi tar det ett steg till och tittar på vad forskningen säger om orsaker till att kriminaliteten är större bland utrikesfödda och deras barn så anger man tre huvudpunkter

Diskriminering inom rättssystemet

Förhållanden kopplade till ursprungslandet

Faktorer kopplade till levnadsförhållanden i Sverige

Den slutsats man kommer fram till är att den viktigaste förklaringen är skillnader i levnadsförhållanden i Sverige. Utrikesfödda har generellt sett lägre socioekonomisk status och bor i segregerade områden.

Det verkar alltså som att det är denna problematik som är det som man måste komma till rätta med i första hand. Knappast något man löser på en eftermiddag utan det måste ske i ett längre perspektiv.  Utbildning, jobb, nätverk är viktiga förutsättningar för att få till förändringar.

http://www.migrationsinfo.se/valfard/kriminalitet/

Värd för Pensionärer

[Bermudas]
1/2/16, 12:45 PM
#109

#108 "Det verkar alltså som att det är denna problematik som är det som man måste komma till rätta med i första hand. Knappast något man löser på en eftermiddag utan det måste ske i ett längre perspektiv. Utbildning, jobb, nätverk är viktiga förutsättningar för att få till förändringar." Konstigt då bara att vi har haft så många år på oss att lösa problemen men istället blir det bara värre och värre. Man belastar systemet mer och mer UTAN att på alla dessa år kunna åtgärda problemen som redan finns? Ska dom trolla fram jobb? Hur garanterar vi att det finns jobb? Det har alltid funnits arbetslöshet i perioder? Och det ser inte ut att bli bättre nu. Om det inte FINNS ekonomi för åtgärdsprogram, arbetsmarknadsåtgärder och möjlighet att satsa på utbildning och liknande? Har du något förslag hur man ska göra då för att få ner statistiken på kriminalitet hos vissa utmärkande utländska grupper? För dina förslag kräver stark ekonomi och trots sötebrödsår har man inte lyckats tidigare. Det måste finnas mer man kan göra för dessa grupper. Punktinsatser?

[Bermudas]
1/2/16, 12:51 PM
#110

#108 Sen kan vi se att vissa invandrargrupper trots samma förutsättningar INTE utmärker sig i brott, så din standardförklaring håller inte riktigt.. Citerar Rojas: "Men samtidigt som invandrare från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar gör invandrare från andra länder det i mycket stor omfattning. Det är bara olikheterna i invandrarnas sociokulturella arv som kan ge en tillfredsställande förklaring till skillnaderna i brottsbelastning mellan olika invandrargrupper"

Schnauzertik
1/2/16, 2:35 PM
#111

#109 

Smått o stort

Börja inte med att skicka ut dem i ödemarken  där finns inte många jobb. Bostäder är ett problem här så det går inte att genomföra fullt ut med en gång.

Se till att starta meningsfull sysselsättning snabbt, om de får gå och dra försvinner mycket motivation.

Snabba upp asylprocessen. 

Jag tror på management by example, hitta folk som har lyckats och visa upp för arbetssökande hur de gjort för att komma dit, detta kan göras för både mindre och mer kvalificerade uppgifter.

Utse mentorer som kan vägleda och ge tillgång till delar av sina nätverk. Ställ också krav på resultat och följ upp resultaten från dessa mentorer.

Engagera dem i föreningsliv det ger också möjlighet att bygga nätverk.

Gör om LAS så att den passar för dagens verklighet. 

Förenkla byråkrati och pappersarbete för mindre företag. Det har det pratats om länge men inte mycket har blivit gjort.

AF erbjuder idag utbildningar, utbudet  kan med fördel utökas och säkert anpassas bättre.

AF har aldrig fungerat särskilt effektivt så här finns plats både för besparingar, organisations- och effektivitetsförbättring. 

#108 Ja  forskare brukar ha olika syn. Då är det bara att välja vilka som passar bäst för vad man själv tror och tycker. 😃

Värd för Pensionärer

Annons:
[Bermudas]
1/2/16, 2:58 PM
#112

#111 " Ja forskare brukar ha olika syn. Då är det bara att välja vilka som passar bäst för vad man själv tror och tycker." (Storgarv) Det är inte någon kaka man kan plocka ur lite som det passar. Det är vanlig jäkla brottstatistik där man även har med etnicitet. Inga konstigheter. Men det är klart om man inte vill ta in uppgifterna så kan man väl alltid blanda korten precis som du nyss gjorde. Vi ser här svart på vitt att olika folkgrupper skiljer sig markant trots liknande förutsättningar. Lustigt att det är så svårt att vilja erkänna för så många. (Småttleende) I övrigt tyckte jag flera förslag du kom med var riktigt bra. Om de är möjliga att genomföra i nuläget (byråkrati och likn) är väl en annan historia, men man måste ju komma med idéer.

Schnauzertik
1/2/16, 3:24 PM
#113

#112 

Så här skriver Jerzy Sarnecki angående ursprungsland i artikeln jag länkade till

Vad gäller förhållanden kopplade till ursprungslandet som en av förklaringarna till utrikesföddas överrepresentation bland personer som registrerats för brott i Sverige och andra europeiska länder, har det framhållits att många utrikesfödda kommer från länder där de har utsatts för traumatiska upplevelser i samband med kring och andra grymheter.8 Detta samband anses främst gälla våldsbrott. När detta påstående har analyserats mer ingående utifrån svensk datamaterial 9har det i viss mån kunnat bekräftas. Sambandet är dock komplicerat och analysen tyder på att ursprunget i ett krigsdrabbat land kan påverka ett stort antal förhållanden under vilka en individ lever både i ursprungslandet och i ankomstlandet.

Även kulturkonflikter mellan kulturen i ursprungslandet och i ankomstlandet har diskuterats som förklaring till brottsligheten. Något stöd för starka effekter av sådana kulturkonflikter, vad gäller skillnader i brottsligheten har den svenska forskningen inte hittat.10 Samtidigt kan inte denna faktor helt negligeras, dess betydelse är helt uppenbar när det gäller till exempel så kallat hedersvåld.

Dvs han har med detta som en del men han anser inte att det är det viktigaste sambandet.

Nu tog du bara med en del av Rojas uttalande så man kan förmoda han har mer att säga, kanske om övriga samband? Eller de kanske utgår från olika statistik?

Det är vanlig jäkla brottstatistik där man även har med etnicitet. Inga konstigheter. 

Om det bara gäller att läsa statistik rätt upp och ner för att få svaren kanske vi inte behöver forskare inom dessa områden. 😃

Värd för Pensionärer

[helga21]
1/2/16, 11:52 PM
#114

# 108 Men det är inte alla flyktingar eller invandrare som är kriminella utan det är mestadels de från MENA-länderna och romer. Alla av manligt slag. Även svenska kvinnliga romer är kriminelle utöver vad svenska kvinnor i allmänhet är. De stjäl från framför allt äldre människor. Dessa män från MENA-länderna bor de inte ihop med sina familjer i samma områden som du menade var segregerade områden. Man behöver inte var kriminell för att man är fattig och framför allt inte i Sverige.

Jag både känner och är släkt med folk från jorden alla hörn och ingen av dem är kriminell. De är t.o.m hör häpna flera muslimer ibland dem och inte har de någon vit hud heller.

[Carpinus]
2/10/16, 5:45 PM
#115

_"Här besjungs Sverige som Lyckolandet av representanter för kultureliten som bor dyrt i innerstan, långt från invandrarna, där de kan ägna sig åt gåsleverhumanism, en humanism utan några personliga uppoffringar.

Jag skäms över att bo i ett land som med hög svansföring inte sett gränsen för sin humanism och pekat finger åt bland annat danskarna som dristade sig att vara mer restriktiva. Men vad är det egentligen vi har att erbjuda? Mångårig, sysslolös vistelse i logement och mångårig väntan på tillstånd att få stanna. En plåga som inte var ny utan som gällt i årtionden. Ändå låter man det fortgå. Är det humant? En syrisk flyktingkvinna sa i TV att det hade varit bättre att ha stannat i Syrien och dö fort än att dö långsamt i ett svenskt flyktingförvar.

Jag skäms för att inte öppet visat mitt stöd för seriösa skribenter som haft modet att varna för konsekvenserna av den förda politiken trots att de blivit utsatta för hatkampanjer med tillmälen som rasister, fascister och husnegrer, utestängda från de publicistiska finrummen. Nu när den svenska självgodheten tappat byxorna är det glädjande att finna dessa modiga kvinnor och män bland annat som Medarbetare på GP:s ledarredaktion.

Det är många, i nuvarande och föregående regering, som också borde skämmas. Ingen har emellertid visat tecken på ånger. Några säger sig ha varit naiva, det vill säga handlat i god tro. Det är inte sant. Sanningen är att de varit fega och valt att bortse från varningar. Att inte erkänna som det är, visar att de tror att väljarna inte kan tänka själva. Detta synsätt göder politikerföraktet som nu är det absolut största hotet mot vår demokrati."_

Tore Björkman, Angeredsbo i mer än trettio år, i debattartikel i GP

[Bermudas]
2/10/16, 8:12 PM
#116

#115 Citerar igen från föregående citat :-) "Jag skäms för att inte öppet visat mitt stöd för seriösa skribenter som haft modet att varna för konsekvenserna av den förda politiken trots att de blivit utsatta för hatkampanjer med tillmälen som rasister, fascister och husnegrer, utestängda från de publicistiska finrummen. Nu när den svenska självgodheten tappat byxorna är det glädjande att finna dessa modiga kvinnor och män bland annat som Medarbetare på GP:s ledarredaktion." Bra! Ja heder åt dem som vågat gå emot trycket! ..det har garanterat inte varit lätt för dessa självtänkande individer.

Schnauzertik
2/10/16, 8:48 PM
#117

Jag skäms också men mera  över att så många har låtit sig duperas av ett parti som vill begränsa vår frihet.

Vars identitetssyn  går ut på att begränsa individens rätt att välja identitet, som ställer kollektivistiska och kulturrasistiska krav på att alla medborgare ska assimilera sig efter det som de anser vara "rätt" identitet.

Ett parti som inte respekterar individens rätt till sin identitet hör inte hemma i en demokrati.

Värd för Pensionärer

Zyperior
2/10/16, 10:34 PM
#118

#117 Så du menar att det enda partiet som varit troget verkligheten i invandringsfrågan är det som "duperat" folk?

Det enda parti som kan stå kvar där dem står medans alla andra vänder kappor är det som lurar folk?

De övriga sju, som blev så maktgalna att de sviker sina väljare totalt med en pakt, dömd att misslyckas innan den ens skrevs på, är bättre för demokrati, trots att den pakten innebär att våra röster inte spelar någon som helst roll?

Ett parti tillhör demokratin om rösterna de fått är legitima och riktar sig mot den politik de är ämnade åt, oavsett om det heter Kalle Anka-partiet, Sverigedemokraterna eller Socialdemokraterna.
Partier som ogiltigförklarar sina väljares röster genom att ingå i pakter efter valet som innebär att deras väljare röstat på något helt annat än de bett om, de partierna är farliga för demokratin. När sådana pakter kan slutas utan större protester, då är jag jävligt tveksam till om vi har demokrati kvar i detta landet.

För övrigt är ditt inlägg bara massa tomma ord, vanliga smutskastningsfraser som PK tycker är mysigt att höra och nicka med till, men som egentligen inte innehåller någon ting.
Begränsa vår frihet? När vill de göra det?
Inte respekterar individens rätt till identitet? När gör dem inte det?
Mångkulturen har visat vad den går för nu. Dags att prova något annat, för den fungerar uppenbarligen inte.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2/10/16, 10:46 PM
#119

# 118 OMG finns det något parti i Sverige som är totalt trogna sina vallöften?  Ursäkta mitt utbrott "oh happy days" ;-)

Zyperior
2/10/16, 11:32 PM
#120

#119 Det är ganska stor skillnad på att inte vara trogna sina vallöften och förverkliga sina motståndares politik. DÖ var ett steg i en riktning att oavsett vilket parti du röstade på, så skulle din röst räknas till dem som vann valet. Det är ju helt förkastligt i en demokrati. Det absurda är att de partier som ingick i DÖ har likt #117 en ovana att kalla ett visst annat parti för demokratifientligt. Lite som USA och deras resonemang kring massförstörelsevapen, de är livrädda för att andra länder ens ska äga dem medans det enda landet i historien som använt massförstörelsevapen är just USA.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Daisy-Moa-Elsa]
2/10/16, 11:35 PM
#121

#120 jag tror jag somnar om och fortsätter att drömma om "Oh happy days" ;-)

Schnauzertik
2/11/16, 8:45 AM
#122

#118 Alla partier har gjort dåliga saker men nu var det inte det jag tog upp.

För övrigt är ditt inlägg bara massa tomma ord, vanliga smutskastningsfraser som PK tycker är mysigt att höra och nicka med till, men som egentligen inte innehåller någon ting.

Och SD anhängare tycker det är så roligt att använda PK i alla sammanhang, att de jublar så de nästan kissar på sig när de gör det.

Begränsa vår frihet? När vill de göra det? Inte respekterar individens rätt till identitet? När gör dem inte det? Mångkulturen har visat vad den går för nu. Dags att prova något annat, för den fungerar uppenbarligen inte.

Ett exempel

Om jag (med svenska förfäder långt tillbaka) skulle få för mig att konvertera till islam, judendom eller buddhism  skulle jag enligt SD bli ett mångkulturellt inslag och därmed inte vara välkommen att vara svensk. Är ett solklart fall av att begränsa min rätt att välja min identitet.

Värd för Pensionärer

Zyperior
2/11/16, 9:26 AM
#123

FYI. Det är inte fritt fram att välja identitet någonstans. Men men, titeln på denna tråden kommer inte från vår sida, den kommer från er.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Schnauzertik
2/11/16, 11:41 AM
#124

#123 Hur menar du då?

I dagens Sverige kan jag konvertera till Islam, Judendom eller Buddism och fortfarande räknas som svensk, förutom av SD förstås.

Värd för Pensionärer

Farwuq
2/11/16, 12:33 PM
#125

#124
Så länge du "uppför dig svenskt" så tror jag att de accepterar dig oavsett religion.

Passar man in och uppför sig svenskt så går det nog fint.
Vi har "icke svenska" muslimer här på jobbet men de klär sig, talar och uppför sig som en svenskfödd lutheran. 
Få kan ha motvilja mot en sådan människa och "skattebetalare".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Zyperior
2/11/16, 12:34 PM
#126

Fast du kan inte bli same. Du kan inte kalla dig kristen och va muslim samtidigt. Jag kan inte hux flux kalla mig amerikan bara för att jag känner för det. En fördel kan ju vara att definiera vad Svensk innebär. Det kan ju ändå inte omfatta alla i hela världen. Det får ju ha anknytning till Sverige geografiskt och kulturellt. Att efterfråga det du gör underminerar hela betydelsen av att vara svensk för om alla ska få vara det så blir svensk synonymt med "människa". Sen är det ju enligt PK-konsensus fult att vara Svensk. Samtidigt ska vi pracka på den nationaliteten på allt och alla. Men är du "stolt svensk" så är du rasist och förtjänar att hänga från första bästa träd.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Schnauzertik
2/11/16, 2:41 PM
#127

#126

Yvs ej af färdens ära, envar har dock blott sin

Kan du ej spänna bågen, är den ej din.

Essaias Tegner

Dessa "stolta svenskar" verkar ofta höra till den unga generationen, så jag undrar vad de är stolta över?

Fast du kan inte bli same. Du kan inte kalla dig kristen och va muslim samtidigt. Jag kan inte hux flux kalla mig amerikan bara för att jag känner för det.

Stämmer, men enligt SD är jag inte svensk om jag skulle byta till en av dem  icke godkänd religion. Så nånting är lite konstigt här.

#125 Det är ju ett känt faktum att de man lärt känna ofta uppfattas som OK , medan främlingar är man mer osäker inför.

Värd för Pensionärer

Zyperior
2/11/16, 5:26 PM
#128

#127 Det går ju tydligen bra att skämmas över att vara svensk. Då måste man väl kunna vara stolt över att vara det också? Men som du själv påpekar "vad är de stolta över"? Precis detta är det jag beskriver i sista stycket i 126. Det är fult att vara Svensk. Eftersom du nu tycker det, varför vill du att vem som helst ska få kallas det. Låt då SD ha sin definition av det och uppmana istället folk att överge sin svenska identitet. Dubbelmoralen flödar i dina argument. Tycker inte alls att det är konstigt om du inte identifieras som Svensk om du utövar Islam. Islam har ingen som helst kulturell förankring i Sverige och många av värderingarna som kommer med den religionen motsäger sig Svenska värderingar. Sverige är grundat på kristna värderingar och därför kan man vara kristen svensk. Det konstiga är ju att kalla sig svensk om man tillhör islamsk kultur. Det är motsägelsefullt och som sagt så underminerar det va det innebär att vara svensk. Att kalla sig Svensk måste ju innebära något, eller hur, annars kan vi ju lika gärna skrota ordet? Därför måste det finnas någon ram kring det. Vad den ramen innefattar kanske är oklart men det går åtminstone säga på rak arm att den inte innefattar islam.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Schnauzertik
2/12/16, 8:40 AM
#129

Det går ju tydligen bra att skämmas över att vara svensk. Då måste man väl kunna vara stolt över att vara det också?

Jag ser att du inte fattade mitt Tegner citat så jag ska ta det enklare så kanske polletten trillar ner.

Man kan skämmas eller vara stolt över något man åstadkommit, gjort eller inte gjort. I det här sammanhanget något som man åstadkommit för det svenska samhället. Jag kan se att tidigare generationer och även de i dag som varit med ett tag och byggt och format det svenska samhället har anledning men den unga generationen av de som kallar sig "stolta svenskar" vad har de åstadkommit för Sverige?

I det perspektivet vad har de att vara stolta över? De yvs över fädrens ära!

Det är fult att vara Svensk.

Eftersom du nu tycker det,

Antingen så visar du på var jag skrivit det eller så ber du om ursäkt.

Låt då SD ha sin definition av det och uppmana istället folk att överge sin svenska identitet. 

Varför ska jag låta SD få ha monopol på definition av begreppet svensk? 

Att kalla sig Svensk måste ju innebära något, eller hur, annars kan vi ju lika gärna skrota ordet? Därför måste det finnas någon ram kring det.

Att vara svensk är ett vitt och luddigt begrepp vars betydelse ändras över tid.

Värd för Pensionärer

[Hayabusa]
2/12/16, 9:57 AM
#130

"Svensk är den som accepterar de grundläggande värderingar som samhället bygger på."

(Saxat från Sydsvenskan)

kamera0710
2/12/16, 11:48 AM
#131

#128 "Sverige är grundat på kristna värderingar och därför kan man vara kristen svensk."

Går vi några hundra år bakåt var vi väl snarare grundat på hedendomen. Själv är jag ateist, flummare som SD:s Julia Kronlid har gjort mig än mer övertygad på den punkten. 

Hur ser du för övrigt på att Sverige ibland kallas USA:s 51:a delstat? Borde vi kanske förbjuda coca-cola och McDonalds, som en markering?

[Carpinus]
2/12/16, 12:14 PM
#132

#132 För att fortsätta OT-tugget: "Sverige,  USA:s 51:a delstat" - det var då det! Idag är vi väl snarare Arabförbundets tjugotredje medlem?

Annons:
kamera0710
2/12/16, 12:27 PM
#133

#132 Saudiarabien och USA är som bekant bästa vänner. diktatur får man ha överseende med, så länge den kan kan leverera olja.

Man kanske ska betänka bioutbudet som ett exempel, undrar hur många amerikanska filmer det går på varje arabisk?

[Carpinus]
2/12/16, 12:37 PM
#134

#133 Hittade inte USA bland Arabförbundets medlemmar. (Inte Sverige heller, men det är väl bara en tidsfråga. "Som bekant" verkar våra makthavare beredda att göra rätt stora avkall på stoltheten för att få en plats i  säkerhetsrådet… )

[Carpinus]1
7/29/17, 7:48 AM
#135

Återigen kommer "naiv" till heders i den politiska kakafonin. Alice Teodorescu har fångat upp detta, och skriver bland annat i en krönika:

"Det för oss vidare till Elvy Söderström, ledamot i Socialdemokraternas verkställande utskott, före detta kommunalråd och numera ledamot i Transportstyrelsens styrelse. I den sista egenskapen lät hon i dagarna meddela att hon "varit för naiv" ifråga om IT-skandalen (Sundsvalls tidning 20/7), som om bara "naiv" inte hade varit illa nog.

#5 Söderström är emellertid i gott sällskap; på senare år har det gått inflation i att ursäkta senfärdigt eller felaktigt agerande med naivitet. Löfven har tidigare medgett naivitet kring terrorismen, Jan Björklund (L) om Putin, Anders Ygeman (S) om radikalisering och växande antisemitism, bara för att nämna några.

Att erkänna sitt misstag är alltid hedervärt, i det privata liksom i politiken. Men utspelen om naivitet handlar om något annat. Den som först är väl optimistisk om sakernas tillstånd kan senare, när det gått åt helvete, alltid hävda att den varit naiv. I Sverige är det nämligen lite fint att vara just naiv. Det är en symbol för att man menade väl men att man inte förstod bättre eftersom man drivs av tillit och är en allmänt god person. Dessvärre grundar sig missbedömningarna sällan på varken okunskap eller oförståelse, utan snarare på feghet och konflikträdsla."---

_"Hänvisningen till naivitet syftar till att påvisa en mognadsprocess, att viktiga insikter nått en, att det trasade förtroendet kan repareras. Men det blir allt svårare att framstå som trovärdig i dessa försök i takt med att det blir allt tydligare att optimism, och senare påstådd naivitet, är kreativa försök att slippa hantera besvärliga situationer och komplexa intresse- och värderingskonflikter här och nu."
_

GP

[Göstage]
3/9/18, 8:08 AM
#136

Två "naivförklaringar" inom loppet av ett dygn från regeringen i två olika ärenden. Varen oskyldiga som barn och allt skola vara eder förlåtet…

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/4dXXaV/andersson-har-inte-varit-uppmarksamma-pa-hedersproblematiken

https://www.expressen.se/dinapengar/pension/socialminister-annika-strandhall--vi-har-varit-naiva-/

[VSK]
3/9/18, 8:29 AM
#137

Naiv = totalt dum i huvudet.

[Göstage]
3/9/18, 8:37 AM
#138

#137 Dessutom ett bekvämt sätt att göra en pudel på…

(Se #5 och  #135)

[VSK]
3/9/18, 8:43 AM
#139

#138

Lite tjänstemannaansvar och ämbetsmannaansvar är botemedlet på viss naivitet.

Annons:
[Göstage]
3/27/18, 9:41 AM
#140

Ännu en naiv socialdemokrat:

"Hermansson* erkänner i intervjun med DN att man varit för naiv när det gäller religiös extremism. Det är samtidigt viktigt att komma ihåg att det finns många som inte hemfallit åt denna naivitet, eller snarare feghet. Det är dock utmärkt att kommunens tyngsta politiker äntligen vaknat till."---

http://www.gp.se/ledare/sonesson-synen-på-extremism-splittrar-vänstern-1.5460601

*Ann-Sofie Hermansson (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg

[VSK]
3/27/18, 9:48 AM
#141

Sen finns det ju de som tycker det är oerhört skönt att vara naiv. Naivt naiv t.o.m

https://www.etc.se/ledare/gud-sa-skont-att-vara-naiv-vanster

[Göstage]
3/27/18, 10:02 AM
#142

#141 Men om det nu skulle vara så skönt att vara naiv, varför är det då en sådan populär ursäkt från vänsterhåll i form av  standarderkännandet att "jag har varit naiv"? Varför utropar de inte "Gud så skönt att vara naiv!" när de står där med brallorna nere?🤔

[VSK]
3/27/18, 10:10 AM
#143

#142

Jag har inget bra svar på det tyvärr. Antagligen så går svaret stick i stäv med väljarkåren.

[Hayabusa]
3/27/18, 11:58 AM
#144

#142 Jag har nog skrivit det förr, men likheten med idrott som fotboll & hockey är slående. De allra bästa tränarna & sportcheferna sitter på läktarna, de som verkligen VET hur det ligger till och hur slipsten ska dras.

[Göstage]
4/26/18, 1:48 PM
#145

Den lite koketta politikerursäkten att man "kanske varit naiv" är inget som biter på luttrade väljare längre, enligt Malcom Kyeyune på Dagens Samhälle. Vuxenuppförande och uppriktighet kanske kan vara något att pröva?

"Socialdemokraterna uppmätte nyligen sitt lägsta stöd i opinionen någonsin, så här tätt på ett riksdagsval. Det må vara en vedertagen sanning bland politiker att ärlighet inte varar särskilt länge alls, speciellt när nyheterna är dåliga, men det tycks mig som om det kanske är dags att överväga en ny approach. Att leverera dåliga nyheter är inte kul, men att ändå leverera dem samtidigt som du skrapar med fötterna över hur ”naiv” du varit är inte en publikfriare heller."---

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/ha-fortroende-valjarna-sa-far-du-kanske-deras-21818

[Göstage]
2/28/19, 8:35 AM
#146

"Förlåt mig fader, ty jag har varit naiv", verkar fortfarande vara den lindrigaste och samtidigt populäraste syndabekännelsen i våra imaginära politiska biktstolar. Patrik Engellau på DGS gör en färsk spaning på ämnet: 

"När jag googlade på ”Vi har varit naiva” så fick jag 11 400 träffar där framstående socialdemokratiska politiker som statsminister Löfven och socialminister Strandhäll intar ledande positioner. De självkritiska uttalandena om naivitet verkar komma när något obehagligt och av den självkritiske politikern oförutsett inträffat, till exempel att pensionsskojare härjat. ”Det är helt förkastligt”, sa Strandhäll om pensionsskojet. Men för det mesta hänger naiviteten ihop med migrationen, terrorismen och den religiösa extremismen. Jan Björklund har också enligt egen utsago varit naiv om Putin."---

"Min förmodan är att ingen i verkligheten kan vara så naiv att han inte ganska lätt kan se handskriften på väggen. Men det gör inte våra härskare."---

https://detgodasamhallet.com/2019/02/28/forsvaret-av-det-svenska-samhallet-hinns-inte-med/#more-15077

Annons:
[Göstage]
3/2/19, 6:41 AM
#147

#26 #135 Alice Teodorescu återkommer  i GP med frågan varför "naivitet" fortsätter vara  en universalursäkt för misstag, nonchalans och förbiseenden.

"Frågan är varför det sitter en massa, enligt egen utsago, lättlurade och omogna människor på samhällets högsta positioner, från vilka de förväntas fatta välavvägda och långsiktigt kloka beslut, och ursäktar sin senfärdighet med att "vi" har varit naiva? Vilka "vi"? Och varför har "naiviteten" inte fått några konsekvenser för deras fortsatta möjlighet att sitta kvar?"---

https://www.gp.se/ledare/blott-sverige-svensk-naivitet-har-1.13723529

#0 "Vilka vi?" - frågan som ställdes redan i TS…

kamera0710
3/2/19, 8:25 AM
#148

Borde svenska folket omyndigförklaras när sossarna fortsätter att vara riksdagens största parti? Kan det vara så att vi har de politiker vi förtjänar? Och är man missnöjd med våra folkvalda kanske man får engagera sig själv? Frågorna är många och sannerligen inte enkla…

[Göstage]
3/2/19, 9:21 AM
#149

Människor blir politiker av olika skäl, medan andra är politiskt intresserade utan att engagera sig partipolitiskt. Men väljer man att bli politiker så måste man förr eller senare  formulera löften och målsättningar som väljarkåren kan välja att tro på eller förkasta - det är ju en av demokratins grundvalar. 

Min uppfattning är att många politiska löften snarare är målbilder än konkreta målsättningar. Målbilden är något man använder som inspiration, är den bra blir det en drivfjäder, är den svag stannar den vid önskedröm.
Många av oss har nog deltagit i utbildningar där man fått lära sig  att formulera målsättningar - "SMART" är säkert många förtrogna med. Bokstäverna står på svenska för Specifik, Mätbar, Accepterad, Realistisk och Tidsatt. 

Om vi tar ett exempel: när Stefan Löfven höll sitt installationstal som partiledare 2012 formulerade han det som han såg som sin främsta uppgift som partiledare:  ”steg för steg ska vi gå mot den lägsta arbetslösheten i EU 2020”. Det var ingen kortsiktig tanke, för det blev senare ett vallöfte från hans parti i valrörelsen 2014.
Specifikt, ja, mätbart-ja, accepterat-ja, tidsatt-ja, realistiskt-? 

Januari 2019: "SVT:s politiske kommentator Mats Knutson kallar arbetslöshetsmålet för regeringens stora paradfråga de senaste fem åren. I Aktuellt säger han: – Att man tar bort det nu är kanske inte så konstigt, ingen har trott att man ska lyckas. Men i varje regeringsförklaring och i varje budgetproposition sedan valet 2014 har det varit med, nu är den - borta."
https://omni.se/analys-vad-hande-med-arbetsloshetsmalet/a/8wa3pA

Alltså: ingen har trott man skall lyckas, ändå var det regeringens stora paradfråga. Nu är Knutson förvisso ingen nationell riktkarl, men jag skulle tro att han får instämmande från många håll, även från socialdemokrater.

Vad säger Löfven själv när han påminns? Jo: " – Alla som har gnällt på det här målet, det tycker jag är beklagligt att man överhuvudtaget gör. Här ska man sätta tuffa mål, för det är en så viktig fråga." Alltså att det är rätt att sätta tuffa mål om det är en viktig fråga. Är det "en viktig fråga" spelar det med andra ord ingen roll om målsättningen är orealistisk. Det kallar jag en målbild. Eller önskedröm, om man så vill. Och det var inget "mål", det var hans tyngsta vallöfte 2014. Nej, i det här fallet var det inte Löfven som var naiv, det var hans väljare. Själv var han "smart" -  i en annan betydelse.

[Hayabusa]
3/2/19, 9:59 AM
#150

#149 Så är det. Hur kunde en sådan individ som Anders Ygeman så obehindrat "studsa tillbaka"? Trolleritrick i världsklass..?

kamera0710
3/3/19, 1:13 PM
#151

#150 Då kanske man får engagera sig för att få bort honom från sin post. Du kanske ska kontakta företrädare för centern och liberalerna?

[Hayabusa]
3/3/19, 4:20 PM
#152

#151 Är ”man” = du? Du menar att C & L sitter inne på svaret hur Ygemans comeback gick till? Dina resonemang är som så ofta svår att förstå.

kamera0710
3/3/19, 5:02 PM
#153

#152 De "gamla" allianspartierna och Sd kan avsätta honom om de vill. Det var poängen.

Annons:
[Hayabusa]
3/3/19, 5:38 PM
#154

#153 Nu var ju min fundering kring Ygeman inte:”Hur och vad gör jag för att avsätta Ygeman”.

[Göstage]
3/15/19, 10:28 PM
#155

"Jag har också sagt att min regering arbetar enligt principen om att man måste nå resultat, annars är man ute. Jag är en man av principer. I politiken måste man bära sitt ansvar. Det betyder ansvar för ord och handlingar – och för det som blir ogjort. Jag lyssnade noga på min inre röst. Min slutsats är att min regering måste lämna in sin avskedsansökan till republikens president. Det har jag nyss gjort. Jag bär mitt ansvar."

Finlands statsminister Juha Sipilä när han lämnade in sin avskedsansökan den 8 mars efter att ha konstaterat att den tilltänkta social- och hälsovårdsreformen inte gick att genomföra. Inte ett "vi har varit naiva" så långt ögat kan se… 

Källa.

[Göstage]
7/5/19, 11:04 PM
#156

Ola Wong kåserar på sajten Kvartal över böjelsen hos våra politiker att utropa sig själva som naiva.  Några utdrag:

"Det är bra att vara naiv i Sverige. Naiva människor är trovärdiga och ansvarstagande. Naiva är vinnare. Det märks inte minst om man googlar meningen ”Vi har varit naiva”. Den ger 12 700 träffar. Det är mer än dubbelt så mycket som ”De har varit naiva” (5880 träffar). Alla som någon gång sett en landskamp i fotboll vet att vi vinner men de förlorar. Förstaträffen på ”Vi har varit naiva” är Stefan Löfvens tal till svenska folket i november 2015 om terrorhotet och slutet på de öppna gränsernas politik. En tidpunkt då det kanske mer än någonsin var läge för statsministern att markera att han inte är naiv – längre."---

"De politiker som säger vi har varit naiva tar alltså inte avstånd från de faktorer som gjorde att Sverige hamnat där vi gjort. De gör inte upp med sina misstag. De skyller istället på den smutsiga omvärlden som inte levde upp till barnperspektivet i svensk politik. Vi är ju rationella, vi är föredömen för världen. Vi är Stig-Helmer för helvete! Vi vann, de förlorade, för vi var naiva."

https://kvartal.se/artiklar/de-stora-naivisterna-fran-bror-hjorth-till-stefan-lofven/

Kommer att tänka på den Värmländska mikronationen Åsen som grundades 1918 och dess president Viktorius I, som hade valspråket "Varen barnslige". Han var tidigt ute med barnperspektivet!

[Göstage]
7/8/19, 12:31 PM
#157

Mikael Sundström (M) gjorde i Almedalen en liknelse kring ett i politikerkretsar kärt urskuldande.

" Begreppet naiv, det är som att säga ”jag var ju full, ju” 

[Göstage]
11/20/19, 10:39 AM
#158

Johanna Cervenka, ekonomikommentator på SVT om Swedbanks umgänge med ljusskygga affärspartners:

"Hur kunde folkets bank hamna i den här situationen, frågar UG:s reporter Joachim Dyfvermark vd:n för Swedbank Jens Henriksson. Hans svar, ”svensk naivitet”, slår säkert an hos en del svenskars självbild. Girighet och brist på ägarstyrning är ett alternativt svar som kanske är jobbigare att erkänna."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hot-om-amerikanska-miljarder-enda-boten-mot-svensk-naivitet

[Hayabusa]
11/20/19, 10:48 AM
#159

#158 Nä, sån´t händer ju enbart i länder som t ex Danmark.

[Göstage]
11/27/19, 7:11 AM
#160

Törs man hoppas att statsministerns framträdande i Agenda kan ha inneburit ett sammanbrott för den svenska politiska  naiviteten? Alice Teodorescu skriver om svenska folkets Stefan Moment.

"När Sveriges socialdemokratiska statsminister på bästa sändningstid (SVT 17/11) hävdade att ingen såg gängkriminaliteten och den grova brottsligheten komma gjorde han det för att framstå som anständig och god. Det är i sig talande för denna intellektuella avart som, i svensk kontext, inneburit likhetstecken mellan konsekvensanalys och ondska/främlingsfientlighet. Men det är inte bara ifråga om det eskalerande våldet som naivitetsgreppet brukas. Också rörande de ensamkommande, apatiska barnen, missbruket av arbetskraftsinvandringen och av bidragen återkommer tankefiguren med jämna mellanrum."---

"Det kan tyckas cyniskt men utgångspunkten bör vara att det som kan missbrukas också kommer att missbrukas. Den som inte förstår detta samband bör avstå från att hänvisa till sitt naiva sinnelag (denna omskrivning för senfärdighet, slapphet och ignorans) eller ens till en överlägsen människosyn och istället inse sin del i det större problemet."

https://www.gp.se/ledare/det-blir-alltid-som-man-tänkt-sig-1.20805520

Annons:
[Göstage]
3/11/20, 8:09 AM
#161

Thomas Gür har en betraktelse på ledarsidan i GP om hur naivitetsurskuldandet tas till intäkt för att på rojalistiskt vis vända blad och tillämpa "buisness av usual". Men vill man som politiker ha allmänhetens förståelse bör man rakryggat be om förlåtelse, anser Gür. 

"Så som många redan har reagerat är det tröttsamt att höra ansvariga beslutsfattare återkommande säga sådant som: ”Vi var naiva…”, ”Med facit i hand …”, ”Vi såg det inte komma …”.

Det är dock inte enbart upprepningen som är prövande, utan mest den, i de flesta fall, uppenbara avsaknaden av innerlighet som fraserna, oavsiktligt men öppet, kommunicerar."---

 "Men förlåtelse kan bara ges om vissa villkor är uppfyllda, och det vet också den som innerligt ber om förlåtelse. Vi förlåter dem som oss skyldiga är, när de medger sin skuld. Det får dock inte bara vara en läpparnas bekännelse, utan de måste övertyga oss genom handlingar som innebär försoning och ånger.

På det politiska planet innebär ovanstående en ansvarsskyldighet av beslutsfattare, såväl förtroendevalda politiker som tillsatta offentliga tjänstemän, där de, moraliskt, inte bara kan svepa förbi sina misstag med ord om naivitet och facit i hand, och ändå av oss begära fortsatt förtroende. Det är ingen slump att det första som ryker i totalitära politiska system är den offentliga maktens skyldighet att ta ansvar för sina handlingar."---

"Ska den svenska politikerkåren bli tagen på allvar framöver bör den också lära sig att be om förlåtelse."

https://www.gp.se/ledare/även-politiker-måste-kunna-be-om-förlåtelse-1.25111289

[Göstage]
5/24/20, 4:30 PM
#162

"Lena Hallengren (S) erkänner att hon har varit ”naiv” när hon utlovade att 100 000 coronavirustester i veckan skulle kunna genomföras."---

 https://www.expressen.se/nyheter/hallengren-trodde-naivt-att-det-skulle-vara-huggsexa/

Jaha, så dags igen…

[Göstage]
10/10/20, 6:39 PM
#163

"Förmodligen är det bara i Sverige som det anses vara förmildrande, snudd på en merit, att erkänna att man har varit naiv. Den som däremot kan beslås med en mer krass människosyn blir svårligen förlåten."

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/en-mer-krass-manniskosyn-skulle-gora-sverige-gott/

Ja, den där naiviteten är uppenbarligen ett vinnande koncept, annars skulle den inte tillgripas gång efter annan som undanflykt vid felbeslut och aningslöshet.

  • Redigerat 10/10/20, 6:40 PM av [Göstage]
kamera0710
10/11/20, 6:49 AM
#164

En före detta folkpartist tar upp dagens skolsituation och citerar sig själv (min fetning):

”En vanlig uppfattning om friskolereformen var att vi först skulle se nedlagda byskolor återuppstå som friskolor, sedan skulle de religiösa samfunden sannolikt starta sina skolor, men därefter skulle vi se de pedagogiska initiativen, seniora pedagoger som ville styra själva utanför den kommunala skolan. Det låg inte för oss folkpartister att se att skolan överhuvudtaget skulle kunna vara intressant för ett riskkapitalbolag. Naivt måhända och ett smärtsamt uppvaknande så här långt efteråt. Vi insåg inte att reformerna kring friskolor skapade en bransch som i medelstora kommuner skulle komma att omsätta 100-tals miljoner årligen, därtill med god förutsägbarhet, låg risk och extremt små kreditrisker. Med tanke på att vi gärna slog oss för bröstet och ansåg att vi liberaler var de som bäst förstod företagandets villkor är det lindrigt uttryckt en smula pinsamt.”

https://tankesmedjantiden.se/tiden-magasin/kapitalet-tar-makten-over-skolan/?fbclid=IwAR3NxIvo2WWgviOtrY0U7QIR1RUSVIV-0Z2deci2F2Nidar4jUKZugOQle4

[Hayabusa]
10/11/20, 9:28 AM
#165

#163 Exakt - det erkännandet fungerar som en bikt. Vilket gör att man på så vis tagit ansvar, lagt det bakom sig och gå vidare till nästa "synd". Om och om igen…

LBB
10/11/20, 10:21 AM
#166

#164: Man skulle kunna göra som i resebranschen. Där är ju säljaren av resor tvungen att "säkra upp" sålda resor så att kunden inte blir drabbad.

En friskola skulle därmed vara tvungen att klara av att "säkra upp" resurser så att den erbjudna utbildningen kan genomföras, vad som än händer huvudmannen.
Det blir dyrt, för grundskoleutbildning, kanske upp mot 9 år.

Och då skulle intresset för de ljusskygga , att driva skolor minska.

[Göstage]
2/5/21, 8:29 AM
#167

Eli Göndör på Kvartal:

"Jag gissar att de som säger ”Vi har varit naiva” egentligen menar att de trott på en liten högljudd ideologisk krets som genom politiska åtgärder tvingat in Sverige i ett system byggt på en utopi. Att de inte vet hur de ska ta sig ur det eller hur de ska förklara att de lät ideologin styra samhället så långt. Därför nöjer de sig med ”vi har varit naiva.”

Präglas Sverige av ideologisk narcissism? Och vad gör vi när verkligheten börjar skava mot ideologin?
Annons:
[Hayabusa]
2/5/21, 8:42 AM
#168

#167 Klockrent.

[Göstage]
5/22/21, 9:52 AM
#169

"Nej, vi har inte varit naiva - ni har varit naiva", skriver Mattias Lindberg på Bulletin.

"Många har varnat under lång tid för att migrationen från Mellanöstern är för hög, att den leder till ökad islamistisk radikalisering och antisemitism. Lika länge har DN, Aftonbladet, SVT med flera misstänkliggjort de som varnat. Nyligen har flera artiklar publicerats som menar att vi varit naiva kring jihadism och antisemitism, men utan att redovisa något eget ansvar för detta."---

"Det går förstås fundera på hur denna förändrade medvetenhet om problemen kring alltför hög migration och misslyckad integration ska mottas av oss som inte varit naiva i frågan. Somliga menar att man ska söka konvertiter, inte jaga kättare. Det ligger något i det, men samtidigt måste naiva få sig en rejäl näsbränna när det visat sig att de haft fel, annars lär de sig inte till nästa gång.

Glöm därför inte bort att ge konvertiterna en liten påminnelse ibland om vad de sa då det begav sig, hur de misstänkliggjorde motiven hos oss som inte var onda utan bara lite mer förutseende än dem."

Många har varnat under lång tid för att migrationen från Mellanöstern är för hög, att den leder till ökad islamistisk radikalisering och antisemitism. Lika länge har DN, Aftonbladet, SVT med flera misstänkliggjort de som varnat. Nyligen har flera artiklar publicerats som menar att vi varit naiva kring jihadism och antisemitism, men utan att redovisa något eget ansvar för detta.
Draken
5/22/21, 12:24 PM
#170

#169: Detta är något som Löfven aldrig någonsin kommer göra något åt. Sitter han kvar i regeringen, så kommer Sverige sakta men säkert bli muslimskt, vi är redan halvvägs där känns det som 🥴

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[Göstage]
6/14/21, 5:26 PM
#171

Övervakarsystemet - ytterligare ett område där "vi" har varit naiva?

Expressens ledarsida:

"En kartläggning av 15 420 biträdande övervakare under de senaste tio åren visar att var femte själv är dömd för brott."---

"Hundratals övervakare har också kopplingar till organiserad brottslighet eller extremism.

Hur är detta möjligt? Den frågan tvingas man ställa sig allt oftare numera. Radikala islamister driver skolor, personal på hvb-hem hotar och begår övergrepp mot minderåriga, gode män förskingrar miljonbelopp från de utsatta människor som de är satta att hjälpa."---

"Personer som har en fot i den kriminella världen är över huvud taget inte lämpliga i rollen som övervakare. Givetvis ska inte heller dömda personer kunna välja sina kompisar som övervakare."---

Tar det aldrig slut? Den frågan infinner sig efter Expressens granskning av de frivilliga övervakarna, som visar att var femte själv är straffad.
  • Redigerat 6/14/21, 5:27 PM av [Göstage]
Upp till toppen
Annons: