Annons:
Etikettmiljö-klimat
Läst 1587 ggr
Huygens
2015-11-25 12:38

Mikroplast i maten

Jag trodde att plast i havet mest drabbade havsdjuren i magen, men nu säger forskarna att plasten även kommer i maten. Havssalt är särskilt utsatt för att innehålla mikroplaster.

Trevligt.

Sen, efter att ha funderat på det en stund, hur är det med fisken? Om mikroplast går ut i kroppen på en fisk, får ju vi i oss det också, eller?

Det skumma är att vi redan har tillsatser av mikroplast i tandkräm, som sedan skadar havsdjuren. Men vad händer om vi sväljer en del av tandkrämen?

MP har stoppat en del produkter med mikroplaster på lokal nivå, men det är lite oklart hur det går i hela Sverige. Finns det någon plan på att stopp mikroplaster med lagstiftning?

Annons:
[helga21]
2015-11-25 17:54
#1

Finns det i tandkräm? Får borsta tänderna med salt i fortsättningen.

[Zachapacka]
2015-11-25 20:58
#2

#1 Du kan ju försöka att inte svälja tandkrämen också…

[helga21]
2015-11-26 18:30
#3

# 0 Vad har du för uppgifter om plast i tandkräm? Det fanns en undrer 1970-talet som hette Bofors om jag inte missminner mig och den  hade plastkulor som slipmedel.

Huygens
2015-11-26 18:54
#4

se länken

[helga21]
2015-11-26 19:00
#5

Tack den orkar jag inte läsa. Har du inget mer konkret som du själv kan skriva?

RobinEH
2015-11-26 19:47
#6

#3

"Skrubbkrämer, tandkräm och deodoranter. Det är några av de produkter i badrumshyllan som kan innehålla mikroplast…"
"…Om det står pe, förkortningen för polyeten, i innehållsförteckningen innebär det att produkten innehåller plastpartiklar."
- http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6141459

Finns åtminstone i den tandkräm jag använder.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
[helga21]
2015-11-26 19:49
#7

# 6 Tack för svaret 🌺 Har kollat min tandkräm och den innehåller inte detta.

Pyttelite
2023-02-26 10:58
#8

Nyheter från danska forskare - mikroplasten hamnar inte på våra middagstallriksr.

Plastik-fantastisk nyhed fra danske forskere: 'Intet tyder på, at mikroplast ender på vores middagstallerkener'

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/plastik-fantastisk-nyhed-fra-danske-forskere-intet-tyder-paa-mikroplast-ender-paa


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Forskere fra DTU har undersøgt koncentrationen af mikroplast på 14 lokationer, og konklusionen er, at det ikke ophober sig i fødekæden.
Upp till toppen
Annons: