Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 1632 ggr
Huygens
11/28/15, 10:37 PM

SÄPO inkompetent?

2015-11-18 gick SÄPO ut med uppgiften att SÄPO misstänkte att en mycket farlig terrorist var på väg till Sverige. Vi fick vet ungefär följande om den misstänkte terroristen (härefter; Terroristen):

* Terroristen är en han (dvs ej en kvinna).
* Terroristen har härkomst från Irak.
* Terroristen har nog stridit för IS.

* Terroristen är krigstränad.
* Terroristen är sen tidigare känd av SÄPO och av MUST (se video).
* SÄPO, FRA och NCT bedömer att terrorhotnivån är förhöjd.

* SÄPO har väldigt konkret information om Terroristen.
* Terroristen är nog på väg från Tyskland till Sverige.
* SÄPO vet ej om Terroristen redan är i Sverige.

* Terroristen planerar ett terrordåd i Stockholm.
* SÄPO har namn och bild på Terroristen.
* Terroristen är anhållen i sin frånvaro.

* SÄPOs chef säger att det finns ingen anledning till oro.
* SÄPOs chef uppmanar allmänheten att leva som vanligt.

* SÄPO delar ut ett foto på Terroristen till poliser i yttre tjänst.
* Fotot läcker genast till kvällspressen och övrig media.
* Fotot på Terroristen är manipulerat av SÄPO så Terroristen inte ska känna igen sej, var han varit. Media vet mao inte om fotot tagits i Sverige.

* Terroristen är nu en jagad man.
* Terroristens hemort i Irak är känd.
* Terroristen anses vara en extremistisk islamist.

.

Föjande två punkter nämns inte i media förrän Terroristen gripits, men media (Sveriges Radio) kände till uppgifterna (innan?) vid gripandet:

* SÄPO (och media) vet på vilket universitet som Terroristen studerade i Irak.
* Terroristen sägs ha flytt från Mosul när IS invaderade Mosul.

.

Till slut grips Terroristen. Vi vet följande:

* En kvinna i Boliden känner igen Terroristen från fotot.
* Kvinnan ser att Terroristen uppträdda misstänksamt på bussen.
* Terroristen har ont om pengar till bussbiljetten.
* Terroristen vet inte på vilken busshållplats han ska gå av.

* Stefan Löfven berömmer SÄPO för ett mycket bra arbete med att lyckas gripa Terroristen.
* SÄPO frågar efter Terroristens bomber och vapen.
* Terroristen berättar i generella termer vad terrorhotet består av.

* Expressen stryker senare uppgiften att Terroristen berättat om terrorhotet.
* Terroristen såg sur ut och sa aldrig "hej". (mycket misstänksamt).
* Terroristen har druckit alkohol på Allstar Bar i Boliden.
* Terroristens Facebooksida uppger att Terroristen ogillar IS.

* Gripandet av Terroristen anses vara en stor framgång för SÄPO enligt terrorforskare Hans Brun.
* Polisen för bort ytterligare 7 (sju) misstänkta terrorister i Boliden.
* SÄPO får idel lovord; snabbt, effektivt, professionellt och tydligt.

.

I efterhand visar det sej att Terroristen inte är en Terrorist. Han är inte ens misstänkt längre av SÄPO.  Vi vet följande.

* SÄPO kan inte förklara varför Terroristen inte längre är misstänkt.
* Faktum är att SÄPO kan förklara ingenting.
* SÄPO kan inte förklara varför SÄPO inte använde foton från Mannens Facebooksida, då dom bilderna är ofantligt mycket tydligare än SÄPOs eget manupulerade foto.

* Mannens namn stavat på arabiska, var känt av SÄPOs mycket erfarna arabiska språkexperter.

* Mannen lät sej intervjuas i en egyptisk-arabisk tidsskrift på nätet, där mannens namn, hemort och universitetet där han studerat, nämns.
* SÄPO kände tydligen till dessa uppgifter.
* I den egyptisk-arabiska tidskriften står det även att Mannen finns i Sverige.

* Mannen fanns i Migrationsverkets adressregister (Mannens foto-ID?).
* Mannen fanns öppet på Facebook.
* SÄPO kan inte förklara varför SÄPO inte kunde hitta Mannens Facebooksida.

* SÄPO kan inte förklara varför SÄPO inte kunde hitta nätartikeln med Mannens namn stavat på arabiska. Arabiska är entydigt.
* SÄPO anser sej inte ha gjort något fel.

.

Är SÄPO inkompetent eller rör sej hela historien om en charad, beställd av politikerna, där SÄPO-myndigheten fått i uppgift att visa skenbar handlingskraft?

Eller rör det sej om något helt annat?

Något betydligt mörkare?

Annons:
Huygens
11/28/15, 11:19 PM
#1

Det som är lite underligt är att SÄPO går ut så öppet med foto på Mannen. Om Mannen verkligen var en terrorist, fanns ju risken att Terroristen kunde gå under jorden, skjuta när polisen anländer eller snabbare sätta sina terrorplaner i verket.

Även SÄPOs formulering till vanliga polisen är såpass skarpt formulerat att det i sej kan leda till en väpnad uppgörelse, även om den misstänkte själv är obeväpnad.

"Det har kommit till Säkerhetspolisens kännedom att NN som är medlem av Islamiska staten (IS), har rest från Irak och Syrien till Tyskland och sedan vidare till Sverige. Han är enligt uppgift involverad i planer på att genomföra en terroristattack i Europa."

(En psykotisk IS-terrorist, en sån som skär halsen av folk.)

.

I sammanhanget bör man komma ihåg att i Irak har den irakiska polisens uppgift i första hand varit att upprätthålla den tidigare diktaturens makt. Lösa brott eller hjjälpa människor har kommit långt ner på prioritetslistan.

För en flykting som kommer från ett land med en genomrutten polis, finns risken att denne inte litar speciellt mycket på svensk polis heller och enbart av den anledning börjar fly vid en efterlysning.

Även om personen i fråga är helt oskyldig.

.

SÄPOs agerande bör därför i sammanhanget åtminstone ifrågasättas.

Huygens
11/28/15, 11:36 PM
#2

En följd av olika händelser verkar vara att Sverige får strängare terrorlagar och att även V vill vara med på ett hörn i terroruppgörelsen.

Jag vet inte vad jag ska säga. Är politikernas dans ett spel för galleriet? Svensk polis står ju maktlösa t o m inför vanliga vardagsbrott. Varför nämner ingen politiker att kvaliteten på polisarbetet måste höjas med verkliga metoder?

Får vi ökad "säkerhet" eller blir vi bara mer övervakade?

.

Edit: Länk till tråden Mutar Mutahanna Majid gripen.

Terra Australis
11/29/15, 2:57 PM
#3

Vi har mycket att lära, hoppas att vi inte blir "naiva" allt för länge.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

[helga21]
11/29/15, 7:30 PM
#4

Alla som kan något om juridik visste att denne var i Sverige då denne var skäligen anhållen. Det är den lägre misstankegraden och man går inte ut med denna utanför landet för detta krävs sannolika skäl.

Hur ofta SÄPO ha rätt är svårt att säga då en stor del av deras arbete är sekretess- belagt. Och vi har fortfarande kvar nivå 4.

Geru
11/29/15, 8:34 PM
#5

Den information som dom fick var ju inte av Svenskt ursprung, om jag minns rätt? Men dom måste ju agera på den informationen som dom får, för annars blir det ju hus i helvete om det skulle bli ett terrordåd, och SÄPO bara "Förlåt, vi trodde inte det var något hot".

Jag ser hellre att dom är aktiva. Anledningen till att det gick publikt var ju pga tidsramen för dådet som skulle utföras av den information som dom fått. 
Men visst tycker man att dom borde kollat FB först;)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Huygens
11/29/15, 9:11 PM
#6

Har du någon källa på varifrån SÄPO fick sin info?

Annons:
Zadeira
11/29/15, 9:23 PM
#7

Jag tycker det hela är väldigt intressant, även om jag inte känner mig påläst nog att ha någon egentlig åsikt om Säpo och deras agerande. Jag ser dock gärna att de agerar på misstänkta terror-hot; hellre att vara för försiktig än ignorera och missa en riktig terrorist. Men om det stämmer som det skrivs att Säpo missat info och inte hittade mannen i fråga trots Facebook och allt så känns det som att något är lite galet. Det var ju inte direkt så att han uppehöll sig i Sverige dolt och höll sig undan…

Geru
11/29/15, 9:26 PM
#8

Kommer inte ihåg var jag läste att det var från internationellt samarbete, så ta det under parentes.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Huygens
11/29/15, 9:52 PM
#9

#8 Låter som ännu ett påhitt alltså. SÄPO.

#7 Det konstiga är att SÄPO visste Mannens arabiska namn, med arabisk stavning och att SÄPO har ett gäng arabiska språkexperter. Ändå hittade inte SÄPO artikeln där Mannen intervjuades i en egyptisk-arabisk tidning och berättade om sej själv och att han var i Sverige.

SÄPO kunde alltså inte hitta artikeln genom en nätsökning och var därmed oförmögen att lokalisera Mannen, än mindre säga om han fanns i Sverige, men Sveriges Radio kunde (se TS).

[helga21]
11/29/15, 10:46 PM
#10

SÄPO visste att mannen var i Sverige som jag skrev. Han var anhållen som skäligen misstänkt. Detta kan man enbart göra med personer i Sverige. För att söka någon så utomlands så måste de vara sannolika skäl. 

Vem hittar allting i en nätsökning och uppenbarligen var namnet inte det rätta. Ja de har experter på arabiska på SÄPO det har försvaret också.

Huygens
11/30/15, 1:13 AM
#11

Varför skulle det inte gå att anhålla någon i sin frånvaro som skäligen misstänkt, om det är oklart om denne befinner sej i Sverige? Åklagaren Maria Häljebo Kjellstrand lämnade den typen av anhållan som en möjlighet när Assange anhölls i sin frånvaro, då han antagligen redan var i England.

Har du källa till ditt påstående i form av lagtext?

.

Mannen (misstänkte terroristen) anhölls tisdag kväll 17 november.

Jag har inte hittat en enda artikel från 18 november där SÄPO säger att Mannen befann sej i Sverige. Ge mej gärna en källa på den saken, där SÄPO uttrycker sej i klartext 18 november och inte svamligt, inte sveper sej med vaga och oklara formuleringar.

Till råga på allt kan SÄPO-chefen den 18 november (se Expressenlänken ovan) inte svara på frågan, om Mannen är internationellt efterlyst:

"Är han internationellt efterlyst? – Jag kan inte svara på den frågan men det förutsätter jag också. Jag är chef för Säkerhetspolisen, jag är inte spaningsledare - men vi kan ta reda på det efteråt, säger Anders Thornberg."

Varför kan SÄPO-chefen ej svara på en så viktig frågan?

.

T o m en höjdare som minister Ygeman hade ingen aning om, ifall Mannen befann sej i Sverige eller inte. Alla formuleringar som jag hittade innan Mannen greps, uttryckte vagt att Mannen "kan vara i Sverige", men ingen myndighetsperson visste om Mannen var i Sverige eller var på väg till Sverige.

"Om den eftersökte säger inrikesminister Anders Ygeman (S): – Vi vet inte om den här personen har tagit sig in i Sverige eller inte."

Varför vet inte regeringen om Mannen finns i Sverige eller ej?

.

Även SVT rapporterar att ingen vet om Mannen befinner sej i Sverige.

Och Sveriges Radio Dagens Eko, den 23 november rapporterar i efterhand att polisen inte visste om Mannen befann sej i Sverige vid tillfället för efterlysningen (ca 2 min in i Ekot).

.

Minister Ygeman uttalar sej lite oklart om Mannen som vid det tillfället (Ekot, 18 nov, kl 20.00) var anhållen i sin frånvaro (från 1:20):

"…om den här personen inte befinner sej i Sverige då ska vi naturligtvis, myndigheterna se till att han inte kommer in till Sverige…"

Jag tolkar Ygemans uttalande, som att det går att anhålla någon i dennes frånvaro som skäligen misstänkt, utan att denne nödvändigtvis behöver vara i Sverige.

.

Allt pekar på att ingen hade en aning om, ifall Mannen fanns i Sverige, kl 20.00, 18 nov, och han är anhållen i sin frånvaro skäligen misstänkt.

Huygens
11/30/15, 1:36 PM
#12

En intressant fråga i kråksången (nämnd i inlägget ovan) är om SÄPO utlyste en internationel efterlysning efter den misstänkte terroristen?

Efterlystes den misstänkte terroristen i EU?

nej

.

Det var ganska svårt att fiska fram den uppgiften, men till slut fick jag svar på frågan genom P4:s lokalradio, Värmland. SÄPO efterlyste aldrig den misstänkte terroristen internationellt.

Faktum är att det blir ännu konstigare om vi gräver lite i vad åklagarmyndigheten gör. Från början var åklagaren den sk chefsåklagaren Agnetha Hilding Qvarnström, och hon vägrade svara på frågor från Sveriges Radio.

"– Jag har inga kommentarer över huvud taget. Jag säger ingenting, säger chefsåklagare Agnetha Hilding Qvarnström vid Riksenheten för säkerhetsmål, som leder förundersökningen."

.

Och under natten, ja mitt i natten, byttes Qvarnström ut som åklagare, mot åklagare Hans Ihrman. Det är tydligen mycket ovanligt att man inte kan vänta till morgontimmen med att byta åklagare och Sveriges Radio uttrycker att det saknas en förklaring.

– Visst är det lite överraskande att man fattar ett sådant beslut mitt i natten, säger den misstänktes advokat Ola Salomonsson. Av artikeln framstår det nästan som om Qvarnström hoppat av mitt i charaden.

Men det finns mer.

Åklagare Ihrman får lite frågor av Sveriges Radio och hans korta svar är märkliga. Åklagaren saknar uppgift om var terrordådet ska inträffa, och låter osäker på om det ska vara "forum" i Stockholm. Det verkar nästan som om åklagare Ihrman inte vet vad det finns för bevis mot den misstänkte terroristen och att Ihrman bara lämnat in handlingar till tingsrätten baserat på vaga eller obefintliga uppgifter från SÄPO.

Även terrorforskaren Magnus Norell tycker att SÄPOs historia är konstig.

SR gör en kort sammanställning av vad som hänt, men utelämnar Mannens intervju i den egyptisk-arabiska nättidningen.

.

Statsminister Stefan Löfven (S) säger i ett skriftligt meddelande att gripandet är "glädjande". Han skriver också att: "Säkerhetspolisens arbete är långsiktigt och mycket arbete återstår. Jag imponeras av snabbheten med vilken man har funnit och gripit den eftersökta".

Imponeras av SÄPO?

Men var det inte en kvinna på en buss i Boliden som lyckades hitta den misstänkte terroristen baserat på det "läckta" fotot som släpptes i Expressen.

Knappast SÄPO.

[helga21]
11/30/15, 3:26 PM
#13

# 11 Om man vill anhålla någon för skäligen  misstänkt så måste de finnas i Sverige för man kan inte gå ut via Interpol med denna misstankegrad. Det gjorde att media visste att den misstänkte fanns i landet.

Assange var anhållen på sannolika skäl och det kan man gå ut med via Interpol. Det är den starkare misstankegraden.

Annons:
Huygens
2/6/16, 2:04 PM
#14

Enligt SVT framkommer uppgifter att SÄPO gjort fel kring hanteringen av den sk "terroristmannen".

Även Åklagarmyndigheten får bakläxa för klantigheter och felaktigheter. Gör om, gör rätt, skriver Kammarrätten.

Huygens
2/24/16, 8:03 PM
#15

SÄPOs barnregiser kan vara olagligt. SÄPO har hittat ett sätt att utföra registrering av barn utan att brott begåtts, genom att stämpla barnen som förövare av "olovlig kårverksamhet".

Begreppet "olovlig kårverksamhet" har blivit så diffust i dagens lagstiftning att det är oklart vad saken rör sej om. Ifall en brottsrubricering inte uppkommit genom domslut och rubriceringen dessutom är så oklar att ingen riktigt längre vet hur den ska användas, är SÄPOs barnregister med största sannolikhet olagligt.

Enligt SÄPO kan "olovlig kårverksamhet" utgöra ett hot mot Sveriges nationella säkerhet om barn i grundskolan bildar sådan sammanslutning som kan utvecklas till militär styrka eller till styrka likvärdig med polis och därmed jämställas med ett högmålsbrott.

.

Frågan är vad SÄPOs barnregister egentligen tjänar för syfte? Rör det sej verkligen om att Sveriges nationella säkerhet är hotad av svenska dagisbarn?

Känns det inte som ett sätt av SÄPO att smygvägen upprätta brottsregister över alla svenskar, för alla kan ju vara terrorister, utan att man vet om det?

Och då kan SÄPO vara hotat.

Inte sant?

Eller handlar det bara om att SÄPO är inkompetent och drabbats av NSA-sjukan att alla ska registreras, inklusive barn?

Dessutom är barn ganska lätta att övervaka och spåra med mobiltelefonerna dom använder.

Huygens
3/31/16, 12:23 PM
#16

Analys i Aftonbladet om tidigare SÄPO-blundrar.

"2010 stormade nationella insatsstyrkan i Göteborg en barnfamilj som låg och sov, i jakten på terrorister. Nordstan spärrades av. Redan då ansåg vi att terroristjakten hade spårat ur. I lördags utrymdes en biograf på Södermalm för att det satt ”en skummis” i salongen."

Det känns som att SÄPO och svensk polis apar efter utländsk säkerhetstjänst som tillåter sej ta till vilka grova metoder som helst med maskerade aktörer, därför att "terroristerna" påstås vara så farliga.

Upp till toppen
Annons: