Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 1195 ggr
Em_
2015-11-30 22:29

Befolkningsbrist och flyktingar

Ser på TV4 nyheterna. Först ett inslag om att det föds förfå barn i Europa och att Sverige och Danmark därför ska samarbeta kring att hjälpa barnlösa par att få barn. Någon minut senare får man veta att EU i princip betalar Turkiet för att stoppa flyktingströmmen. Jag får verkligen inte ihop det 🤔 Varför satsa skattepengar på att både undvika och stödja befolkningsökning, samtidigt?


Annons:
JonasDuregard
2015-11-30 22:33
#1

Skillnad på folk och folk verkar det som.

hankans91
2015-12-01 00:07
#2

#0 Frågan är varför är det så viktigt med befolknings ökning? Det bor inte lite folk i Europa. Europa är den näst minsta kontinenten i världen men det bor ändå hela 700 miljoner här. Europa håller snarare på att bli överbefolkat. Många Européer vill inte ha mycket mer än 2 barn per par och vissa bara 1 därför ökar inte befolkning. Men i vissa andra kontinenter är det vanligt att ha 3 och flera barn per par. Är det på något vis viktigt att befolkning på jorden ökar svar nej och den behöver inte öka i Europa heller.

Magi-cat
2015-12-01 08:24
#3

Småorterna dör ut. Befolkningen blir allt äldre.

"Utan invandring hade Sveriges totala befolkning minskat de senaste årtiondena. Framförallt små kommuner i norr är beroende av invandring för att klara befolkningstillväxten, men även större städer som Malmö och Göteborg hade upplevt en befolkningsminskning om det inte vore för invandringen."

http://www.migrationsinfo.se/demografi/befolkningstillvaxt/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2015-12-01 08:36
#4

Vill minnas att Tino Sanandaji haft åsikter i ämnet - att det inte alls är ett problem i Sverige. 

Personligen tror jag att anledningen till att små orter dör ut beror på andra orsaker än brist på människor. Situationen i Malmö går att debattera, men en sak är säker - stadens ekonomi är körd i botten. Sedan många år.

[helga21]
2015-12-01 12:13
#5

# 3 Och i dessa små orter vill inte några flyktingar bo heller.

Magi-cat
2015-12-01 12:20
#6

Ett exempel från en liten ort i Österbotten där invandringen varit positiv för bygdens utveckling.

http://www.nordregio.se/Global/Events/Events%202012/Demografi%20workshop%201/06_Lillian_Ivars_Narpesmodellen.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
LinaLj
2015-12-01 12:31
#7

#5 Det är inte nödvändigtvis sant. I "min" lilla håla har vi fem flyktingfamiljer som verkar trivas väldigt bra. Jag tar samma buss som mamman och hennes lilla dotter varje morgon och vi har pratat ett par gånger eftersom dottern är fascinerad av min maskot jag har på min väska. Hon gillar att bo i byn eftersom hon tycker att de har kommit bättre in i samhället där än vad de gjorde när de bodde i stan. Hon tycker att det är så roligt att alla vill att de ska vara med i alla aktiviteter. Pojkarna spelar i fotbollsklubben, hennes man har engagerat sig i klubben och hjälper bland annat till att hålla i återvinningsstationen som klubben driver, hon har blivit inbjuden att vara med i syjuntan och kören och dottern har fått massor av vänner som ringer på och frågar om hon får komma ut och leka.

Så jag tror nog att det finns flyktingar som mycket väl skulle tänka sig att bo på mindre orter. Saken är ju att media rapporterar om de gångerna det blir protester medan ingen pratar om de gånger det faktiskt fungerar som det ska.

Halvdansken
2015-12-01 13:09
#8

Men finns det jobb där, eller på pendlingsavstånd?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

hankans91
2015-12-01 13:14
#9

#3 Problemet med glesbygds kommunerna är att det finns inga jobb där. Förr levde man i ett mer jordbrukssamhälle som gjorde att det fanns jobb i byarna. Men så är det inte idag. Vi lever idag i ett industrielltsamhälle där jobben finns i de större orterna. Det är därför småorterna dör ut pga urbanisering som pågått länge men gör det än idag. Enda chansen för små orter att överleva är att stora företag etablerar sig där. De överlever inte för att folk flyttar dit om de inte har jobb med sig dvs:/

[Hayabusa]
2015-12-01 13:26
#10

Koncentrationen till de större städerna är tämligen tydlig. Vill man/någon att även de små orterna på landsbygden ska fortleva så krävs större grepp än invandring som sådan.

Många industriarbete som tidigare fanns i landsbygden har försvunnit, den sektor som ökar är tjänstesektorn. Säkerligen koncentrerad till städer som Stockholm.

Jag  bor själv i ett litet samhälle (knappt 3.000 pers) men har inte direkt upplevt någon avfolkning. Tvärtom har man en hygglig tillväxt av barnfamiljer t ex. Dock oerhört få utrikes födda.

LinaLj
2015-12-01 13:28
#11

#8 Här finns det jobb, både en lite större stad 15 min bort med buss och Göteborg en timme bort med tåg samt en hel rad mindre städer dit du tar dig på ca 30 min kommunalt.

[Hayabusa]
2015-12-01 13:32
#12

#11 Fast då är det kanske ändå inte direkt glesbygd?

hankans91
2015-12-01 13:57
#13

#11 I Västergötland finns det ju en hel del städer så det finns ju bra möjligheter att hitta jobb där även i en mindre ort. Du bor inte i en riktig glesbygds ort utan snarare en förort. I förorter ser ju en även företag möjligheter att ha sin kontor där för att det är närhet till staden.

Annons:
[helga21]
2015-12-01 15:07
#14

# 6 Och Österbotten ligger i Finland.

LinaLj
2015-12-01 17:31
#15

#13 Förort skulle jag nog inte kalla det då det är ett par mil till närmsta stad. Men frågan är om inte det gäller oavsett om man tittar på småbyar i norrland eller här nere i söder. Alla flyktingar som kommer till Sverige kan ju knappast komma från storstäder och jag antar att det finns samma variation till önskan om hur man vill bo bland dem som det finns bland "vanliga" svenskar. Jag mår dåligt av att bo i en stad eller en by, tätbebyggda områden helt enkelt. Min bästa vän avskyr att hälsa på hos mig för hon klarar inte av att vara mitt ute i ingenstans. Jag antar att samma variation finns hos flyktingar.

Halvdansken
2015-12-01 18:52
#16

#15. Om det är 15-60 minuter till en större stad, och tom Sveriges andra största, så är det en "förort". Jag bor 3,5 mil utanför Köpenhamn och vi är helt klart en förort, fast att vi är en självständig kommun.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Hayabusa]
2015-12-01 20:29
#17

För att små orter i glesbygden ska överleva krävs först & främst möjlighet till inkomst. Finns inte det så kommer samhället att avfolkas - oavsett om det kommer aldrig så många invandrare dit. En logisk följd, helt enkelt.

[Carpinus]1
2017-04-14 07:27
#18

Politiker talar gärna om att flyktingarna ger glesbygden möjlighet att utvecklas och växa, men undersökningar visar att flyktingar som placerats i glesbygd följer samma mönster som befolkningen i övrigt - de flyttar ut.

Källa TT: "Flyktingar lämnar glesbygden"

Magi-cat
2017-04-14 08:19
#19

Det är självklart att det blir svårt för alla i glesbygden, invandrad som infödd, om skolorna läggs ned, sjukvården försämras, BB läggs ned, buss- och tåglinjer dras in. 
Många flyktingar är unga, och det är oftast de unga som flyttar. Det handlar inte så mycket om hur man "lyckas", utan om vilka förutsättningar det finns för någon att lyckas.

Jag bor på vad man kan kalla landsbygd och här har flera flyktingfamiljer slagit sig ner och trivs bra. Skolan är inte (längre) nedläggningshotad och förskolan har t.o.m. måst bygga ut. Fotbollsföreningen blomstrar av nytillskotten, den lokala affären likaså.
Språkcaféet som vi anordnar är berikande för alla, flyktingar och ortsbor, barn och gamla. Där delar alla med sig av stort som smått, recept och traditioner, boktips och råd.
Jobb har de fått inom äldrevård och bygge.
Ja, utan de nyanlända som bor här skulle läget för orten vara bra mycket sämre. 

(Men oavsett var vi kommer ifrån får vi alltid kämpa för våra busslinjer och sådant som är självklart i Stora Staden.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Hayabusa]
2017-04-14 09:01
#20

#18 Precis. "Finns det inte jobb när man bor i glesbygd så känns det inte så meningsfyllt att bo kvar".

Annons:
[Carpinus]1
2018-02-03 21:53
#21

"I bara tre år har Mohannad Habab bott i Sverige. Men via sociala medier har han redan blivit något av en guide för nyanlända och kommer med tips på hur svenska samhället fungerar."---👍

"Mohannad bodde först i norra Sverige och när han tipsade om att det var lätt med både bostad och jobb där var det många som reagerade. – Du vill skicka oss till is och björnar skrev de till mig, det rådet var det inte många som gillade, säger Mohannad Habab."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/mohannad-hjalper-nyanlanda-med-tips-och-rad

Upp till toppen
Annons: