Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 938 ggr
[postmortum91]
2015-11-30 22:36

Vi alla är rasister

Jag tror faktiskt ALLA är mer eller mindre rasister, även om man vill vara det eller ej. Jag själv kämpar dagligen mot rasism, men är ändå medveten om mina egna tankar ibland. Jag försöker alltid tänka objektivt men man är inte mer än människa. ALLA har vi fördomar, dock tror jag det är viktigt att vara medveten om att man har fördomar. När man tar fördomarna för sanning blir det problem enligt mig. Exempelvis "alla muslimer ÄR terrorister", då blir det en rasistisk åsikt. Däremot om man har fördomar på kvällen när en mörkhyad passerar en MEN man påminner sig själv om "Det är bara jag som är fördomsfull", då anser jag det helt ok. Fördomar är människans försvarsmekanism och utan fördomar hade vi inte kunnat leva. Vi skapar oss fördomar (eller förförståelse) inom allt och i alla situationer, detta kommer naturligt för oss. Dock gäller det att vara medveten om dem och arbeta runt dem.

Annons:
vendelay
2015-11-30 22:40
#1

Jag hörde ett jättebra citat, minns inte exakt hur det gick men ungefär: "what we first think is what we are taught, what we think after that is what define us"

Om en går förbi en mörkhyad på natten och blir rädd så är det för att media och samhället har målat upp den bilden men tanken efter, "det är bara jag som är fördomsfull", är den som räknas.

Jag skulle inte säga att alla är rasister men ALLA har fördomar om ALLTING.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[postmortum91]
2015-11-30 22:49
#2

Det var ett bra citat :)

VildaVittra
2015-11-30 23:04
#3

Nej, jag är faktiskt inte det. :)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Litenloppa
2015-11-30 23:41
#4

Är vi?(herregud hur ska jag tala om för min ej svenska och mycket mörka sambo att jag visst är rasist ^^) Blandar du inte ihop rasism och främlingsfientlighet lite nu? Sen är det är det förstås bra att du är medveten om och erkänner dina tankar. Det är första steget till förändring. Upplever du det själv som jobbigt? I din text verkar du både förkasta de rasistiska tankarna och försvara dom?

72mm
2015-11-30 23:56
#5

"Exempelvis "alla muslimer ÄR terrorister", då blir det en rasistisk åsikt."

Nejdå. Bara okunnigt. Inte ens "Alla araber är muslimer" eller "Alla muslimer är araber" är rasistiskt, bara felaktigt.

Problemet är snarare att allt agerande utifrån generaliseringar och stereotyper lätt klassas som rasism och fördomar helt oavsett om det finns belägg eller ej. 

Är det fördomsfullt att inte göra bilaffärer med zigenare? 

Är det rasistiskt att som kvinna undvika att vistas tillsammans med 5 somalier i en hytt på en Ålandsbåt?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[postmortum91]
2015-12-01 00:01
#6

#4 Det behöver ju inte betyda att du är rasist mot mörka, det finns ju fler folkgrupper. Exempelvis ryssar, eller asiater eller inte vet jag :P

#5 Ett bättre ord är väl ändå romer istället för zigenare. Ja, det är fördomsfullt att inte göra bilaffärer med romer, enligt mig. 
Och ja, det beror ju på. Jag hade inte delat hytt med 5 främmande män oavsett etnicitet. Så länge man gör skillnad på folk beroende på etnicitet är det fördomsfullt eller även rasistiskt. Om du kan sova med 5 främmande Svenska män i en hytt men inte med 5 främmande somaliska män i en hytt anser jag ändå som att göra skillnad på folk.

Annons:
Litenloppa
2015-12-01 00:16
#7

Jag läste för några år sedan en enkel och bra text om just varför så många misstolkar rasism. Ska kolla om jag hittar den bland mina gamla skolpapper imorgon för den var riktigt bra. Jag bryr mig inte för en sekund om vart folk är födda, vilken hudfärg de har eller vilken gud de tror på. Den som tar till våld, hot och tvång är en hemsk människa i vilket fall och sånt ska aldrig få passera obemärkt. Är jag då enligt ditt synsätt ändå rasist? Eftersom vi alla är lite rasister? Det är ett ganska modigt och provocerande påstående…

Tant Grön
2015-12-01 00:17
#8

Lite fördomsfulla är vi nog allihop. Jag minns när jag åkte färjan till Danmark för många år sedan. Var ihop med en afrikansk man och vi hade tagit några drinkar och han blev lite lätt full. Det var mycket folk på färjan och vi försökte hitta någonstans att sitta. Då ser han två lediga platser och säger att vi kan sitta där. Jag blir alldeles kall av skräck för vid bordet sitter en massa skinheads, med läderjackor, kedjor tatueringar och rakade huvuden. Dom var dessutom fulla och skräniga. Var säker på att han skulle bli nerslagen. Men jag hade helt fel. Min kille började prata med dom och dom var jättetrevliga.
Han var nog den minst fördomsfulla person jag träffat och jag lärde mig mycket av honom.

Litenloppa
2015-12-01 00:22
#9

Att ha fördomar är inte samma sak som att vara rasist ;) Och ja, fördomar har väl alla. Skillnaden ligger i hur vi väljer att hantera våra fördomar.

[Hayabusa]
2015-12-01 09:09
#10

Personligen tror jag inte att det finns någon som är helt fri från fördomar & förutfattade meningar. I min värld är båda dessa nära besläktade med rasism.

[Bermudas]
2015-12-01 10:30
#11

Fördomar är också ett ord man klistrar på folk som dragit slutsatser av faktiska erfarenheter. Det kan gå lite långt åt andra håller också. Skulle jag lämna min plånbok obevakad i en knarkarkvart, är det fördom av mig att inte lita på knarkare? Många är ju bra människor som bara hamnat lite snett. Man lär sig att urskilja vissa mönster när man rör sig genom livet. Ibland kan man via dessa erfarenheter bli snäv och dra alla över en kam, men det kan också leda till att man gör vissa bedömningar och avvägningar i vissa situationer. Ingen går nog fri från att bli orättvis i sina bedömningar ibland och därmed syssla med just fördom.

[Hayabusa]
2015-12-01 10:54
#12

#11 Saken är den att det är så fruktansvärt lätt att döma/bedöma en annan människa. Snabbt går det också, det första intrycket som man får på bara några sekunder. Skulle tro att det är en nedärvd egenskap (eller beteende, om man så vill). Tänk bara på hur en persons klädsel direkt sätter en prägel.

Litenloppa
2015-12-01 12:10
#13

Fast skulle man inte kunna skilja på fördom och erfarenhet? Eller fördom och förnuft? En fördom är ju inte grundad på erfarenhet. Att säga att "alla som har röda mössor/svart hår/tatueringar/bor i förorten stjäl" är en fördom, det är ju helt enkelt inte sant utan något man hört eller grundar på att en sådan person gjort så. #10 Varför skulle fördomar vara besläktade med rasism? Menar du att man bara har fördomar som gäller etnicitet? Man kan inte ha fördomar om helt andra saker? T ex hundägare, ungdomar, gamla människor, skateboard åkare osv.

Annons:
Zyperior
2015-12-01 12:48
#14

Håller med det som sagts tidigare. Det är skillnad på att vara rasist och ha fördomar. Skulle vilja påstå att en rasist agerar/talar ut efter riktiga åsikter. Dessa åsikter är baserade på fördomar. Man kan ju dessutom vara vilseledd och felinformerad. Är man rasist av misstag då? Nej, en rasist (för mig) är någon som aktivt vet att de behandlar folk olika baserat på grund av hudfärg, kulturell eller nationell tillhörighet. Med det sagt är det fortfarande ok att kritisera idéer och doktriner som är förankrade till en kultur eller nationalitet.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

vendelay
2015-12-01 13:04
#15

#14 "Med det sagt är det fortfarande ok att kritisera idéer och doktriner som är förankrade till en kultur eller nationalitet."

Precis. Så länge du inte kritiserar någon för att hen är av annan nationell tillhörighet osv så är det ju inte rasism. Finns dåliga människor i alla kulturer, i alla länder och de är inte dåliga för att de inte är "som vi" utan för att de gör elaka saker.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Hayabusa]
2015-12-01 13:15
#16

#15 Man kan ju bli utsatt baserat på att någon kommer från en specifik del inom landet. T ex Skåning, Stockholmare, Smålänning osv.

Zyperior
2015-12-01 13:32
#17

#16 Jo. Ett exempel på detta som jag hört lite olika varianter på är att det är med fördel att prata värmländska inom telefonförsäljning och kundtjänst för att dialekten uppfattas som naiv/korkad och därför ärlig. Detta i sig är inte rasistiskt. Men skulle en arbetsgivare anställa folk baserat på detta skulle jag nog vilja kalla det ett gränsfall till rasism.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2015-12-01 13:35
#18

#17 Absolut är det så. Själv tycker jag det är en form av rasism - även om den säkerligen inte uppfattas så av den breda allmänheten. Du tillskriver en individ vissa egenskaper baserat på personens ursprung.

72mm
2015-12-01 13:39
#19

#17 "Ett exempel på detta som jag hört lite olika varianter på är att det är med fördel att prata värmländska inom telefonförsäljning och kundtjänst för att dialekten uppfattas som naiv/korkad och därför ärlig. Detta i sig är inte rasistiskt. Men skulle en arbetsgivare anställa folk baserat på detta skulle jag nog vilja kalla det ett gränsfall till rasism."

Det kan du väl ändå inte mena? Att en arbetsgivare vid anställningar inte skulle kunna få diskriminera på en egenskap som är viktig för jobbet?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
2015-12-01 13:55
#20

#19 Va det en seriös fråga? Sry, lite oklart.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
72mm
2015-12-01 14:08
#21

#20 eh, joo, det var det väl? 

"Diskriminera" är inte ett negativt ord för mig. Det är neutralt. Det är vad man gör mot det du inte väljer. Viss diskriminering (bla sådan som kan vara grundad i rasism) är olaglig i Sverige. 

Ska inte en arbetsgivare få välja bort min småländska till förmån för någon som pratar värmländska när denna anställer en ny försäljare?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
2015-12-01 14:23
#22

#21 Varför skulle han göra valet baserat på dialekten? Att värmländska i allmänhetens tycke skulle vara mer ärligt är en fördom. Att diskriminera därefter är att agera efter en fördom baserat på en ytlighet som har att göra med var man bor/kommer ifrån. Sen att få eller inte få är inte frågan. Bara för att man får göra något betyder inte det att det inte är rasistiskt. Exempel på detta är ju socialdemokraternas förslag om att särbehandla invandrare med instegsjobb och kvoteringsåtgärder på arbetsmarknaden. Har påpekat det i andra trådar. För mig förtjänar alla arbetslösa lika möjligheter att få jobb. Men S driver en rasistisk arbetspolitik. Men tydligen så får man göra det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Litenloppa
2015-12-01 15:31
#23

Rasism är en ideologi där man sorterar och värderar människor efter deras etnicitet. Och man gör det medvetet och tycker att det är rätt. Dvs tycker att en etnisk skandinav är intelligentare och mer lämpad att vara beslutsfattare än en etnisk polack. Så är man orolig för att det flyttat in invandrare i trappuppgången är man inte nödvändigtvis rasist utan istället främlingsfientlig. #21 det får väl AG knappast göra? Även om någon undersökning/statistik nu visar på att en viss dialekt uppfattas som förtroendeingivande så ska väl urvalet göras baserat på kvalifikationer, utbildning, erfarenhet och referenser? Inte dialekt. Ska man diskutera måste man ju först veta vad det är man diskuterar. Annars pratar man ju om olika saker. Det som diskuteras i den här tråden är ju inte rasism utan främlingsfientlighet.

72mm
2015-12-01 16:08
#24

#23 Så länge det inte bryter mot diskrimineringslagarna får arbetsgivare  diskriminera på vilket godtycke som helst och gör det ofta också. Erfarenhet och kvalifikationer är bara en del i beslutsunderlaget.

Faktum är att i verkligheten så diskrimineras det nog ganska friskt även på saker såsom kön och ålder. 

"Det som diskuteras i den här tråden är ju inte rasism utan främlingsfientlighet."

Kanske ska döpa om tråden då.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
2015-12-01 17:58
#25

#23 Skulle nog inte kalla rasism en ideologi. Däremot kan ideologier vara rasistiska, t.ex. Nazism eller Islam.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

vendelay
2015-12-01 18:54
#26

#16 Självklart, det framgick inte i det jag skrev men självklart menade jag så!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Upp till toppen
Annons: