Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 6870 ggr
[Carpinus]
2015-12-03 11:22

Övergår asylsökandet i ockupation?

Hur många flyktingar som kommer till Sverige och uppehåller sig här utan att söka asyl är oklart, men det har det tidigare beräknats att endast hälften av alla ankommande söker asyl, medan lika många kan uppehålla sig här ändå. Det skulle innebära att lågt räknat tiotusentals människor kan befinna sig här utan att bry sig om att söka asyl.

Dessa siffror har knappast minskat i takt med att handläggningstiderna på Migrationsverket blivit allt längre. Nu verkar den skärpta kontrollen vid gränserna innebära att flyktingströmmarna söker sig nya vägar över hav och land - så här skriver Aftonbladet idag. 

"Kommunerna i Norrbotten har börjat se en ny flyktingväg i norr – via Ryssland*. I går informerades landshövding Sven-Erik Österberg (S) om situationen. – Vi har en signal om att man söker sig till de obevakade gränspassagerna, säger han till Aftonbladet."---

Kanske dags att börja tala i termer av pågående ockupation snart, där människor slår sig ner här utan att bemöda sig om att söka asyl? Hur skall svenska myndigheter hantera det, när 70% av de som idag är avvisningsfall struntat i det och stannar ändå? Bara att inse att det saknas resurser att avvisa de som beslutat sig för att stanna här i strid mot vad vad politiker och myndigheter beslutat.

* Ännu en fråga: vilken roll spelar Ryssland i spelet om flyktingarna? Relaterad länk.

Annons:
[helga21]
2015-12-03 17:02
#1

Detta är ett stort problem. När folk överklagar för att de vill vara kvar och får nej men ändå stannar. Sen kan de inte söka asyl igen förrän om tre ¨år och så gör de detta och får nej och överklagar  och är fortfarande kvar i landet. Har de barn så går de i skolan. När de börja söka försörjningsstöd så går det för långt och dessutom överklagar detta när de får nej. Håller de sig kvar länge nog så får de ett PUT eller om de är kriminella så hamnar de i fängelse och får också stanna ett bra tag. 

Sverige måste bli bättre på att söka upp dessa personer och utvisa dem. De får inte låta bli att gå till kyrkor och hjälporganisationer för att sannolikheten att de finns just där är stor.

[Carpinus]
2015-12-03 18:07
#2

"Polisen har fått ett larm om ett fartyg med flyktingar utanför Vitemölla på Österlen. Uppringare larmade polisen på torsdagseftermiddagen.

Informationen om vad som hänt är ännu knapphändig, men ett femtiotal personer ska ha gått i land i Vitemölla, enligt larmet till polisen."---

SVT

[helga21]
2015-12-03 18:22
#3

Hörde detta på nyheterna jag också.

[Carpinus]
2015-12-03 21:22
#4

#2 Falskt larm! 🙂

"Vittnet berättar för Ystads Allehanda (YA) att han sett konstiga ljus ute på vattnet:

– Jag körde bort mot Vitemölla och såg då 60 män med ryggsäck vandra längs vägen norrut.

Flera polispatruller och insatsstyrkan ryckte ut för att leta efter nödställda flyktingar. Vattenbrynet söktes av med hjälp av båt från sjöräddningen.

Tidigt på torsdagskvällen fick polisen höra att en skolklass rört sig i området. YA:s utsända hittade vandrarna. Det var gymnasieelever på överlevnadskurs."

TT

JonasDuregard
2015-12-04 15:13
#5

#0 "Övergår asylsökandet i ockupation?"

Nej. Vilken knasig fråga. 

Här kan du läsa om ordet ockupation: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockupation

"människor slår sig ner här utan att bemöda sig om att söka asyl?"

Du borde kanske läsa artikeln lite noggrannare. Det är inte konstaterat att något avsevärt antal gör på det sättet, det är känt att många reser vidare till andra länder.

[Carpinus]
2015-12-04 15:36
#6

#5 Ser man Wikipedia som den oomtvistliga sanningskällan så är det inte svårt att bli bedragen.

Då föredrar jag  för min del vad SAOB skriver angående ordet ockupation: "handlingen att fysiskt bemäktiga sig ngt l. taga ngt i besittning l. lägga beslag på ngt;".  ("Fysisk" här i bemärkelsen  "fysisk närvaro".)

Ja, "människor slår sig ner här utan att bemöda sig om att söka asyl", skrev jag. Skrev jag hur många? Har jag uteslutit att människor reser vidare till andra länder?  Nej. Vilken knasig tolkning.

Däremot noterade jag hur dagssituationen är med avvisningsärenden som inte verkställts. Detta för att jag kan tänka mig att det blir svårt att hinna göra något åt sådana som tycker att de kan slå sig ner här utan att söka asyl.

Dessvärre måste jag konstatera att du förefaller vara samma pekpinnefäktare  som du var under din tidigare närvaro här, då det uppstod oändliga testragglanden i din regi. Jag föredrar att vända ryggen åt det.

Annons:
JonasDuregard
2015-12-04 20:59
#7

#6 "Ser man Wikipedia som den oomtvistliga sanningskällan så är det inte svårt att bli bedragen."

Här gällde det att slå upp ett ord. Det här handlar inte om något sanningssökande utan om en enkel defintionsfråga. Använd vilken ordbok du vill och du kommer få samma svar. 

"Då föredrar jag  för min del vad SAOB skriver angående ordet ockupation:"

Använd den då, men det helt uppenbara svaret på din fråga blir ju ändå "nej - det vore störtlöjligt att kalla det en ockupation". 

"Ja, "människor slår sig ner här utan att bemöda sig om att söka asyl", skrev jag. Skrev jag hur många?"

Menar du att det räcker med någon enstaka gör det för att du ska börja snacka om ockupation? Är du inte orolig att det ska framstå som lite hysteriskt?

[Carpinus]
2015-12-04 21:38
#8

Fetstilsekvilibristen är i farten igen…

Jag får väl köra med samma trista taktik och citera dig:

"Menar du att det räcker med någon enstaka gör det för att du ska börja snacka om ockupation? Är du inte orolig att det ska framstå som lite hysteriskt?"

Skrev jag "någon enstaka"? Nej, det gjorde jag heller inte, så jag oroar mig inte det minsta för att det skulle framstå som "hysteriskt".

Däremot så blir de flesta debatter där du är inblandad "störtlöjliga" med en massa ordmärkande och läggande av ord i munnen på andra. I mitt nästa inlägg återgår jag till trådens tänkta ämne.

[Carpinus]
2015-12-04 21:48
#9

För att återgå till trådens innehåll så är det en hel del debattörer som ifrågasätter Sveriges förmåga att hantera den skara människor som vistas här utan att söka asyl, eller som fått sin asylansökningar avslagna. Andra länders ledare hör till ifrågasättarna.

Duger det inte med andra iakttagare så kan man gå till regeringen. I Ekots lördagsintervju i mitten av oktober förklarade inrikesminister Morgan Johansson att det enbart på boenden då fanns 6000 människor med avvisningsbeslut som bodde kvar, eftersom deras utvisningar inte hade verkställts. Enligt Johansson skulle man skynda på avvisningsprocessen för dessa. Det gäller alltså personer som myndigheterna vet var de finns - lägg då till detta ett större antal människor som man inte har ett grepp om var de finns.

Vad man kan se av siffror från förra veckan är att antalet människor som skulle tvångsutvisas 22.000. Av dessa är 14.000 listade som avvikna och efterlysta.

"Vi vet helt enkelt inte var de befinner sig", säger chefen för NOA:s gränspolissektion.

De 8000 som man har koll på är väl de som var 6000 i mitten av oktober som man skulle skynda på avvisningen av. Det har tydligen gått sådär, eftersom de är 2.000 fler nu.

22.000 människor skall alltså tvångsutvisas. Utöver det finns X antal människor som uppehåller sig här, okända för myndigheterna - så är situationen för närvarande. Att det finns tiotusentals människor som myndigheterna har tappat bort, det är siffror som borde oroa de flesta.

[Carpinus]
2015-12-04 22:19
#10

Den 28 september fanns på SVT Nyheter rubriken "Allt fler asylsökande som får nej vägrar att åka hem". Man skrev då bl.a.:
"Närmare 17.000 utvisningsärenden ligger på hög hos polisen. Men trots att regeringen blivit allt tydligare med att de som fått avslag på sina asylansökningar ska lämna Sverige, ökar antalet personer som blir kvar i landet. Polisens förklaring är att man inte kan prioritera detta mitt under pågående flyktingkris."---

"Enligt siffror från Migrationsverket har andelen personer som självmant återvänder till sina hemländer efter avslag på asylansökan minskat flera år i rad.

– Om man tittar på hur många som självmant återvänder efter fattat beslut så har den siffran minskat genom åren. Man kan inte dra slutsatser genom att bara titta på enskilda år. Men över tid kan man se en trend. Och trenden är att färre återvänder självmant, säger Fredrik Bengtsson, presschef på Migrationsverket."---

"Också migrationsminister Morgan Johansson (S) har på senare tid tryckt på att det är viktigt att de som fått avslag reser hem. Han ser också allvarligt på att allt färre med avvisningsbeslut väljer att göra det. – De som fått avvisningsbeslut måste lämna landet. Annars får vi ett kraftigt ifrågasättande av hela migrationspolitiken, sade han tidigare i veckan till TT. Johansson menar också att det finns en risk att Sverige får en växande grupp som lever i en gråzon"---

#9 Sedan dess har alltså antalet utvisningsfall ökat från 17.000 till 22.000. Gråzonen växer…

[helga21]
2015-12-04 22:28
#11

# 10 Ja det ser ut som om vi får bomma igen  gränserna för inkommande och låta polisen ta och leta efter de som ska utvisas innan vi släpper in flera här,

[Carpinus]
2015-12-05 07:26
#12

#10"Uppemot 40 procent av alla som får avslag stannar i landet utan tillstånd."---

I en del fall kan utvisningen inte verkställas för att den asylsökandes hemland vägrar "ta tillbaka" sin medborgare. Det kan gälla Afghanistan, Irak, Somalia och en rad andra länder."---

"Men i många fall kan utvisningar inte verkställas på grund av att personen det gäller gått under jorden. Det är den typen av papperslösa som polisen ska leta upp i den skärpta inre utlänningskontrollen. När en papperslös påträffas kan polisen eller Migrationsverket besluta att personen ska låsas in i förvar – om det finns risk att hen avviker. I dag finns det 255 sådana platser i Åstorp, Kållered, Flen, Märsta och Gävle. – Den skärpta kontrollen kommer att leda till att fler människor tas i förvar. Då måste vi ha fler förvarsplatser. Vi jobbar nu med att få fram det, säger Anders Ygeman."---
Sydsvenskan 151022

#11 Dessvärre är det ett Sisyfosarbete…

Om man bortser från de 14.000 som myndigheterna inte har någon koll på var de befinner sig plus det okända antal som man inte ens vet att de finns här överhuvudtaget så finns det alltså 8000 fall där utvisning skall verkställas.

Det är inte människor som man vinkar av vid gränsen, utan det rör sig ofta(st) om förpassningsresor, där tjänstemän skall följa med och tillse att personerna kommer in i sitt hemland (ett okänt antal människor blir inte mottagna, utan får följa med tillbaka). Tjänstemännen som medföljer på förpassning omfattas ju av arbetsmarknadens lagar och avtal, så ofta blir det övernattningar. Man kan ju då föreställa sig hur lång tid det tar att utföra de här 8000 utvisningarna, och man lär inte komma ner till någon slut på högen, för den fylls givetvis på hela tiden.

Det är tyvärr ingen vågad gissning att tro att de 6000 som blivit 8000 på två månader kommer att vara 10.000 i början på nästa år - plus ytterligare påspädning av de registrerade men sedan försvunna samt det antal som bara befinner sig här utan att bemöda sig om att söka kontakt med myndigheterna…

[Bermudas]
2015-12-05 10:10
#13

#12 Vi kommer få en så jäkla ökning av kriminalitet, den som ännu inte fattar det kommer fatta det så småningom. Vi ser redan prov på det..som häromdan då tjugo pers gjorde en raid inne på Kicks i Visby och stal som korpar, de kom från asylboende i närheten. http://www.helagotland.se/blaljus/gruppstolden-letar-efter-mer-stoldgods-12316441.aspx Gammal statistik visar redan att utrikesfödda från Mellanöstern och Nordafrika varit kraftigt överrepresenterade på brott i landet. Och nu har vi massor av fritt flytande folk som är här illegalt som måste överleva om de inte sticker ut igen frivilligt.

Annons:
[Carpinus]
2015-12-05 10:14
#14

#13 Tyvärr tror jag att din iakttagelse är korrekt…

[helga21]
2015-12-05 15:04
#15

# 12 De kan börja att leta i kyrkor och bland hjälporganisationer dvs sådana ställen som det inte letat på tidigare så hittar de säkerligen några av dessa.

[Carpinus]
2015-12-07 09:11
#16

"Sent omsider har statsminister Stefan Löfven och inrikesminister Anders Ygeman börjat tala om hur viktigt det är att papperslösa också avvisas, inte minst för att frigöra 6 000 platser på Migrationsverkets boenden. (8000 är de aktuella siffrorna. Egen anm.)

I Sverige har man nämligen rätt att bo kvar där i väntan på att avvisningen ska verkställas. Och eftersom många saknar ID-handlingar, och vägrar att medverka genom att begära nya handlingar, kan de sätta stopp för sin egen avvisning. Statens svar blir att förse dem med mat och husrum. Detta samtidigt som människor med giltiga asylskäl inte kan få tak över huvudet. Regeringen har nu aviserat förändringar - men inte för alla grupper.

I debatten brukar det betecknas som oförsvarligt att ställa grupp mot grupp. Om bara skatterna höjs eller om vi avstår några julklappar löser sig allt. Men om flyktingpolitiken ska vara human måste människor som inte fått sin asylansökan prövad prioriteras framför dem som inte har rätt att vistas i Sverige. Antalet boendeplatser är inte oändligt."---

"Nu är budskapet till de som fått avslag på sin asylansökan tvetydigt: Staten kräver visserligen att de ska lämna landet omedelbart - men går de under jorden i fyra år får de ansöka om asyl igen. Den tidsgränsen måste också höjas."---

Ledare i Expressen 151205

[helga21]
2015-12-07 20:12
#17

Förvaltningsrätten i Göteborg fastslår i en dom, där en som nekats uppehållstillstånd, men sökt socialbidrag och nekats detta också, att  de enligt Utlänningslagstiftningen har skyldighet att medverka till att utvisningen kan verkställas. Där borde väl ingå att söka id-handlingar.

Dessutom har de fått ett utvisningsbeslut så har de ingen rätt att bo kvar och få mat och ekonomisk ersättning. Detta regleras i Lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.  (LMA).

Regeringen kan börja med att använda dessa.

[Carpinus]
2015-12-07 22:11
#18

#17 Fast problemet är ju att våra myndigheter aldrig fått tummen ur! Allting går i baklås, det överklagas och det tolkas och en massa byråkrater och jurister skall säga sitt.

Att få ut 8000 människor ur landet- det finns helt enkelt inte resurser till det. Då skall man betänka att de här 8000 ändå är den lätta delen - sådana som man vet var man har, och av vilka det säkert finns en hel del som är beredda att åka.

Men vi har 22.000 utvisningsfall- inte 8000! Okej, en del av de försvunna 14.000 har sannolikt lämnat landet, men sedan har vi då de icke registrerade. Det hjälper varken att förlänga tiden man kan måste hålla sig gömd eller att söka ID-handlingar för dem som inte vill samarbeta. Hur mycket personal behövs det för att rent fysiskt få ut 22.000 människor ur landet, till länder som kanske inte alltid  är så angelägna om att få dem tillbaka? Hur skall man få ut dem? Med   piska eller morot - högaffel eller falafel?

Sverige har låtit det här sociala högriskexperimentet gå alldeles för långt, det vet hela Europa, och nu har man till sist fattat det här också. När man på fullt allvar talar om att stänga Öresundsbron och "täppa till alla vägar att komma in i landet" (vilket är en utopi), då måste man vara desperata! Och när våra makthavare, som annars är så byxis för jurister och lagvrängare, är beredda att köra över lagrådet, då förstår man hur illa det är ställt…

[helga21]
2015-12-07 22:30
#19

# 18 Visst det är fruktansvärt illa ställt. Jag känner ibland att det är mycket mer än vad vem som helst i regeringsställning mäktar med. Det är och har varit ett socialt experiment. 

Piska och högaffel tror jag mest på.

Lagrådet behöver de inte bry sig om då remiss inte längre är nödvändigt och än mindre behöver de lyssna på vad säger. Det är inte första gången det händer men det väcker uppståndelse i massmedia.

[Carpinus]
2015-12-07 22:39
#20

#19 Jo, jag är införstådd med att lagrådet inte längre har samma inflytande, men dels har det tidigare snart sagt räckt med en brännvinsadvokat för att få beslutsfattare att gå upp i enskild ställning, dels utnyttjar bl.a. Centerpartiet och Vänsterpartiet lagrådets reservation som om det är handlar om en fristående fortsättning på Mose stentavlor.

Annons:
[Carpinus]
2015-12-17 10:38
#21

#18 "-Regeringen måste ge ett uppdrag till Migrationsverket, Polisen och Kriminalvården att jobba med återvändarna, att människor faktiskt återvänder när man fått ett avslag, säger Elisabeth Svantesson (M), vice ordförande i riksdagens arbetsmarknadsutskott, till TV4."---

"-I dag finns 22 000 personer som borde återvända, de kommer att bli fler inom de närmaste åren. Det är allvarligt, för vi får parallellsamhällen, och de personer som inte ska vara i Sverige måste åka tillbaka, säger Svantesson."

http://www.news55.se/tt-nyheter/m-vill-oka-takten-pa-avvisningar/

72mm
2015-12-17 12:49
#22

#5 "Det är inte konstaterat att något avsevärt antal gör på det sättet, det är känt att många reser vidare till andra länder."

Japp, Sverige har alltid haft full kontroll på vilka som kommer och att de som vill stanna faktiskt söker asyl. Mörkertalet är enligt migrationsverket själva nästan obefintligt. Och eftersom Norge och Finland båda har så mycket lägre krav och högre bidrag än Sverige så är det ju bara naturligt att anta att det stora flertalet bara är på genomresa.

Dessutom gör våra lagar det mycket, mycket svårt att leva utanför samhället i Sverige som illegal. Man får inte tillgång till några samhällstjänster och polisen har mandat, kapacitet och opinion i ryggen för att så fort de kan verkställa en avvisning. Så på grund av detta är det mycket otroligt att någon faktiskt skulle komma hit och stanna utan att söka asyl.   

😎

Herre gud människa, tror du på vad du själv skriver?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
2015-12-17 12:57
#23

# 22 Ironi 😂

JonasDuregard
2015-12-17 13:18
#24

#22 "Herre gud människa, tror du på vad du själv skriver? "

Menar du det jag skrev eller det du skrev? För du kanske inte inser det, men det är två helt olika saker.

72mm
2015-12-17 15:19
#25

#24 Det var en retorisk fråga. Jag har förstått att du egentligen bara är intresserad av att argumentera för argumenterandes skull. Vad du själv faktiskt tror är ofta inte relevant. 

Så nej, jag tror inte du resonerar så som jag gjorde i mitt ironiserade. Men jag tror däremot att det inte har så stor betydelse. Du väljer ändå ofta att argumentera mot bättre vetande.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Carpinus]
2016-01-09 11:33
#26

#21 _"Både regering och opposition har krävt att fler skickas ut, eller förmås att återvända frivilligt, när de har fått avslag på ansökan om asyl eller när det är uppenbart att de inte kan få asyl.
Många blir dock kvar, ofta på Migrationsverkets boenden. I slutet av oktober förra året uppgavs de vara omkring 6 000 (8000 - se #16), samtidigt som det är brist på boende.
Regeringen kräver, i de så kallade regleringsbreven för 2016 till Polisen, Migrationsverket och Kriminalvården, snabb ändring. Antalet genomförda av- och utvisningar av personer måste bli betydligt fler."---

"En del länder som det kommer många asylsökande ifrån, som Somalia och Irak, är det svårt att skicka tillbaka till eftersom myndigheterna där inte vill eller förmår medverka.
— Irak gick det att göra tvångsavvisningar till tidigare, men landet tar inte emot på samma sätt som tidigare, säger Sverker Spaak, som ansvarar för återvändande på Migrationsverket, till TT.
Att med tvång skicka personer till Eritrea, Etiopien och Afghanistan går inte eller är mycket svårt, enligt Patrik Engström. Länder som inte vill ta emot egna medborgare är ett problem.
— Här måste diplomatin och politiken arbeta, säger Patrik Engström."---_

TT

Se även tråden "Många som skall avvisas försvunna."

Linnea
2016-01-09 12:41
#27

#8 Intressant att andra länder ifrågasätter hur vi ska klara det här istället för att själva få tummen ur. Sen är ju Sverige som vanligt alldeles för snällt och säger inte nej förrän gränsen har passerats för länge sen. Man kan ju faktiskt stänga gränsen helt och säga att nu får faktiskt någonting annat land göra sitt. Det finns ju regler inom EU hur sånt här ska gå till men alla länder följer ju såklart inte dessa. Vill man inte följa reglerna så behöver man inte vara med.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
72mm
2016-01-09 12:50
#28

#26 Folk måste vakna. Vi kommer inte att kunna skicka tillbaka några överhuvudtaget. Vi klarar ju inte av att effektivt avvisa de som inte får asyl nu, hur ska vi retroaktivt kunna göra tvångsavvisningar av mängder av människor som inte fick asyl enligt de nu något hårdare kraven?   

Det enda som fungerar är frivillighet. Frivillighet skapar man genom att ändra hela inställningen till illegala. Allt trams om att "papperslösa" ska ha tillgång till samma sammhällsservice som medborgare och invandrare med UT måste bort. Det är detta djävla subventionerande av parallella samhällen som är orsaken. 

Problemet är ju helt och hållet skapat av oss själva. En sexåring kan räkna ut korrelationerna.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
2016-01-09 14:35
#29

Fidel Castro gjorde sig av med folk han inte ville ha kvar, tömde fängelser och mentalsjukhus och shippade dem till USA. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mariel_boatlift I nuläget vägrar flera länder ta emot sina egna landsmän som begått brott. Vi har fått dem på halsen. http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/manga-utvisningsdomda-pa-anstalt-utan-dom Dom likt Castro tycker det är alldeles utmärkt att slippa dem. Så vad ska dessa killar ta vägen? Dom stannar där dom kan överleva bäst, med de medel som står till buds. Om dom får gratis uppehälle så är det är inte direkt fyskam. Den här vågen av "flyktingar"var/är antagligen full av människor som bara passade på. I många länder ser man ner på de som sökt lyckan i Europa. Känner en tunisier som glatt hälsade på landsmän som turistade i Sverige. Dom gav honom bara en nedlåtande blick. (Han blev skitförbannad) men så är det, många som kommer är lycksökare och småkriminella och illa ansedda hemma. Och som killen jag nämnde sa "Europa är som ett tivoli, här kan man göra vad om helst och komma undan med det". Många tycker helt enkelt det är kul i Europa.

[[eskils_]]
2016-01-09 15:09
#30

#28 "Det enda som fungerar är frivillighet. Frivillighet skapar man genom att ändra hela inställningen till illegala. Allt trams om att "papperslösa" ska ha tillgång till samma sammhällsservice som medborgare och invandrare med UT måste bort. Det är detta djävla subventionerande av parallella samhällen som är orsaken."

Du kan nog ha rätt där. Det är väl så danskarna tänker också? Vi har nog rätt mycket att lära av dem. Vi får se hur länge det dröjer innan vår regering vågar ta det steget.

[Carpinus]
2016-01-28 17:26
#31

#26 "Inrikesminister Anders Ygeman berättade för SVT Nyheter i går att det kan röra sig om så många som 80.000 personer som ska avvisas de närmaste åren. Det är människor som fått avslag på sin asylansökan och nekats uppehållstillstånd i Sverige. Men många av de berörda personerna är svåra att avvisa eftersom de saknar identitetshandlingar, berättar Migrationsverkets operative chef Mikael Ribbenvik för Sveriges Radio.

– Grovt räknat kan man säga att en tredjedel av dem som fått avslag är så kallade svåra ärenden, där man vägrar att åka och där man inte har några handlingar som är tillräckliga för att verkställa utvisningen, säger Ribbenvik. Om en person saknar id-handlingar så tar hemlandet inte emot personen eftersom de inte är säkra på att det är deras medborgare."

SVT

[Carpinus]
2016-01-28 17:31
#32

#12 "Det är tyvärr ingen vågad gissning att tro att de 6000 som blivit 8000 på två månader kommer att vara 10.000 i början på nästa år - plus ytterligare påspädning av de registrerade men sedan försvunna samt det antal som bara befinner sig här utan att bemöda sig om att söka kontakt med myndigheterna…" (151205.)

Facit:   "Förra året lämnade Migrationsverket över minst 11.000 ärenden för avvisning och utvisning till polisen." (Källa SVT ).

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-28 17:49
#33

Ingen som inte inväntar svar på sin asylsökan eller fått den beviljad bör erhålla någon form av bidrag.

# 5 spelar artikeln i sig någon roll, tror du per de fakto att så inte händer i Sverige?

#17 intressant tack för ditt klargörande

# 25 amen på ” #24 Det var en retorisk fråga. Jag har förstått att du egentligen bara är intresserad av att argumentera för argumenterandes skull. Vad du själv faktiskt tror är ofta inte relevant. ”

# 31 egentligen, hur svåra är de att avisa. Eftersom flertalet av länder inom EU duckar i dagens läge, avvisa dem till det land som de kom ifrån in till Sverige. Så får de länderna börja ta ansvar. Med tanke på vår kära regering och dess tro och hopp om att andra länder inom EU kommer kamma till sig och ta ansvar. ( OMG vilket skämt är det bara vår kära regering I Sverige som inte fattar att detta kommer hända?)

72mm
2016-01-28 20:09
#34

#31 Internera dem i väntan på utvisning. Betong, taggtråd, vatten och bröd är inte dyrt. Fria i Sverige ska de ju i varje fall inte vara. De hittar nog sina papper om det skulle betyda att de kan åka hem igen. 

Australien har fattat det här.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Tjeja
2016-01-28 20:13
#35

😕 Ja med tanke på hur vissa "flyktingar" beter sig mot personalen på asylboendena så upplever jag dem mer som korrupta och ohyfsade ockupanter än något annat!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2016-01-28 20:32
#36

#18 " Fallen med dem som inte lämnar landet frivilligt blir ett ärende hos gränspolisen. Just nu finns över 24.000 utvisningsfall hos polisen."---

"–  Vi har ungefär 3.500 personer som är inskrivna i Migrationsverkets boenden och cirka 4.500 som finns i eget boende. Sedan har vi omkring 16.000 ärenden som är så kallade balansärenden. Det är personer som inte är inskrivna hos Migrationsverket men som fortfarande har ett beslut om utvisning."

SVT

[helga21]
2016-01-28 23:30
#37

De som fått avvisningsbeslut är inte berättigade till några bidrag inte har de heller rätt att bo på något asylboende. Detta hindra inte person från att söka socialbidrag och tynga ned rättsapparaten för den skull.

[Carpinus]
2016-01-29 07:54
#38

#37 "I dag bor runt 10 000 människor kvar på asylboenden, med bibehållen dagsersättning, trots att de har fått avslag på sin asylansökan. Eftersom de inte säger sig ha pass, kan de inte utvisas. Den ordningen kommer delvis att förändras, i enlighet med migrationsöverenskommelsen: ensamstående män ska få dagersättningen indragen. Men barnfamiljer kommer att kunna bo kvar enligt dagens regler.

Så kan det inte fortsätta om regeringen menar allvar. I regel kan ju dessa människor få ett nytt pass på sitt lands ambassad och återvända hem.

En annan grupp är de så kallade Dublinfallen, människor med känd identitet som ska skickas tillbaka till ett "första asylland" inom EU. För dem som inte vill lämna Sverige är incitamenten stora att gå under jorden. Och efter 18 månader kan de söka asyl på nytt. Det rimliga vore att denna grupp tas i förvar när asylansökan avslås, i väntan på att kliva på planet.

Andra migranter kan söka asyl på nytt efter fyra år. Moderaterna har föreslagit att perioden förlängs till åtta år för att göra det mindre lockande att stanna kvar. Det är en utmärkt idé.

_Numera har vuxna som väljer att leva illegalt i Sverige rätt till sjukvård, tandvård och medicin "som inte kan anstå". Barn har rätt till heltäckande sjuk- och tandvård samt skolgång."---

_Ledare i dagens Expressen

gruvel
2016-01-29 10:35
#39

Trodde inte skulle få läsa en dylik kursändring i Expr.  Nog Anna Dahlberg som skriver igen och jobbar kvar.  Någon däruppe ändrat i trådarna…

Både GP och Expressen har uppsnappat hur en nationell välfärdsstat behöver fungera.  Skatt in och bidrag ut. Kusligt. Vart är landet på väg?

gruvel
2016-01-29 11:50
#40

Att avvisa 80.000 så snart det går, med alla svårigheter (passbrist, vägran att resa, vägran att tas emot i annat land, hur många poliser o.a. behövs inte för att verkställa,…). Orealistiskt? Och om män i grupp samfällt motsätter sig fysiskt och detta sprider sig till andra inkvarterade på olika håll. På Lindås i Kalmar nu (personalen fick låsa in sig) klarade polisen inte ta fatt på de  20 aktiva barnen vid upplopp utan fick låta vissa gå oidentifierade. - Detta avvisningsprojekt kan vara mest signalpolitik från regeringen för att rädda opinionssiffror.  Medan man funderar på hur man kunde framställa saken aptitligt för få acceptans för ge "amnesti" och PUT åt dessa inkvarterade (de är långtifrån de enda som finns i landet utan klara skäl, vid grova uppskattningar).

[helga21]
2016-01-29 11:56
#41

# 38 Men de har inte laglig rätt till detta.

Annons:
[Carpinus]
2016-02-02 12:10
#42

#41 "Regeringen förbereder lagändringar som gör att ensamstående asylsökande som får avslag ska förlora rätten till ersättning, och därmed också boende genom Migrationsverket, några veckor efter avslagsbeslut.

Tanken är att det ska minska viljan att stanna i landet men Migrationsverket tror att det också kan få fler att välja att gå under jorden och hålla sig undan en hotande utvisning."---

TT

[[eskils_]]
2016-02-03 21:54
#43

Ibland går det inte ens att utvisa grova brottslingar, ett problem som måste få en politisk lösning. Man får väl ändra i utlänningslagen då, eller hur? Alternativet är att vi samlar på oss andra länders brottsliga medborgare. Vilka partier vill det? Börjar tröttna på det här.

"Larm via 112 till polisen om bråk på asylboendet på Hospitalgatan i Härnösand. En person stökade och försökte uppvigla till bråk.

Bråkstaken omhändertogs initialt med stöd av utlänningslagen för att utreda vistelserätten i riket. Det kunde konstateras att mannen skulle utvisas då han tidigare dömts till fängelse för grov brottslighet. På grund av rådande situation i hemlandet så kan polisen inte verkställa utvisningen varför det inte var aktuellt att ta honom i förvar med stöd av utlänningslagen."

Polisen, Västernorrland

[Carpinus]
2016-02-03 22:05
#44

"Inrikesminister Anders Ygeman, S, har flaggat för att tvångsutvisa asylsökande till Afghanistan."---

"Den afghanska regeringen verkar dock inte vara med på noterna.

Landets flykting- och återvändandedepartement, MoRR, meddelade på tisdagen att de i nuläget inte tänker ställa sig bakom och ta emot tvångsutvisade afghaner, uppger afghanska nyhetssajten Tolonews.

– Vi har diskuterat ett utkast till en överenskommelse som den tyska ambassaden skickade förra veckan. MoRR anser att utkastet är ensidigt och berörda afghanska departement kommer arbeta vidare tillsammans på det, säger Islamuddin Jurat, talesperson för MoRR, till Tolonews.

Över 30 000 afghaner kom till Sverige under 2015. Över 20 000 av dem är ensamkommande barn uppger regeringen på sin hemsida."

Expressen

Sveriges ambassad i Kabul har följande uppgifter om det svenska engagemanget för Afghanistan (utöver militära åtaganden i FN-regi). Uppgifterna är inte dagsaktuella, men så här var läget för några år sedan - förmodligen ger väl Sverige ännu mer i bidrag idag.

"Afghanistan kommer 2013 att bli det största mottagarlandet av svenskt bistånd i världen. Under 2012 uppgår det långsiktiga biståndet till cirka 560 miljoner kronor. Utöver detta bidrar Sverige årligen med omkring 500 miljoner kronor till Afghanistan i form av humanitärt stöd och kärnstöd till multilaterala organisationer med verksamhet i landet. Utvecklingssamarbetet genomförs enligt en strategi som sträcker sig till slutet av 2014."

Givetvis är det nu dags för Sverige (och Tyskland) att sätta press på Afghanistan, men dessvärre fungerar det ju inte så i vårt land. Som det sägs i #21"Att med tvång skicka personer till Eritrea, Etiopien och Afghanistan går inte eller är mycket svårt, enligt Patrik Engström. Länder som inte vill ta emot egna medborgare är ett problem. — Här måste diplomatin och politiken arbeta, säger Patrik Engström."---

Det innebär förmodligen i klartext att man måste betala Afghanistan för att de skall ta tillbaka sina egna medborgare…

[Carpinus]
2016-02-12 16:11
#45

_"I veckan föreslog Moderaterna att kommuner bör få rätt att neka försörjningsstöd till den som fått avslag på sin asylansökan. Enligt Johan Forssell, migrationspolitisk talesperson, är det ”alldeles för många som väljer att stanna kvar i Sverige trots att de fått ett avslagsbeslut, och det måste vi få bukt med” (SVT 9/2).

Samtidigt skulle förslaget inte vara obligatoriskt för kommunerna, inte omfatta barnfamiljer och inte innebära någon förändring av den ”akuta nödhjälpen” som ska täcka matkostnader. Inte heller säger Moderaterna något om 2011 års migrationsöverenskommelse mellan dåvarande alliansregeringen och MP som bland annat innebar att papperslösa skulle ges rätt till sjukvård och deras barn rätt att gå i svensk grundskola.

Frågan är hur M ska ”få bukt med” med att människor går under jorden när staten å ena sidan ställer krav på myndigheterna att verkställa lagakraftvunna avslagsbeslut, samtidigt som den som inte följer sitt beslut åtnjuter rättigheter som annars bara tillfaller medborgare eller de med uppehållsrätt?

Partiets förvirrande budskap beror sannolikt inte på okunskap, utan på att frågan är minerad. I Sverige har det länge ansetts fel att motsätta sig att papperslösa - alltså människor som antingen underlåtit att genomgå en asylprocess, eller som genomgått den, men som efter avslag valt att gå under jorden - ska erbjudas ett liv i ett parallellsamhälle där rätten till sjukvård och skola görs generell."---_

Alice Teoderescu i GP

[[eskils_]]
2016-02-13 12:07
#46

#45 Så fegt av moderaterna!

72mm
2016-02-14 11:18
#47

#45 Man tror f*n inte att det är sant. Det föreslås regler som med minsta gnutta av sunt förnuft skulle vara självklarheter från första början. Nu föreslås det. 

Moderaterna hade 8 år på sig att fixa detta. Nästan ett decennium! Istället har de fört en aggressiv politik åt motsatt håll. Enbart för att det fanns röster att hämta om man kunde vara mer politiskt korrekt och "god" än sossarna. Nu börjar opinionen vända, och med den moderaternas kappa. M och MP är de mest populistiska partierna i riksdagen, och då menar jag inte den trevliga typen av "lyssna till sina väljare"-populism. 

Tvi vale. Sverige är i behov av ett principfast högerparti som inte drivs av populistiska kappvändande tomtar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
2016-02-14 23:38
#48

En kammarrätt den i Gävle har sagt att de har rätt till försörjningsstöd och en den i Göteborg har sagt att de inte har rätt till försörjningsstöd. Så det krävs att Regeringsrätten får frågan och avgör den.

Annons:
[Carpinus]
2016-02-23 11:00
#49

_"I ett år försökte myndigheterna utvisa Mohaned tillbaka till Sudan. Fyra gånger försökte de med chartrade privatflyg och vanligt reguljärflyg. Lika många gånger misslyckades man. Kostnad: nästan en miljon kronor.
Och Mohaned är kvar."---

"Enligt Kriminalvårdens statistik blir nästan var femte planerad resa med en person som ska utvisas aldrig av. När vi begär ut fall under 2015 där just chartrade privatflyg ställts in är det påfallande ofta olika former av myndighetskrångel eller besked från andra myndigheter som anges som orsak.
Och det blir ofta dyrt. Väldigt dyrt."---

"I fallet med Mohaned sticker inte han under stol med att han kan ha upplevts som besvärlig. Han berättar, och det bekräftas av journalanteckningar, hur han vid den första planerade resan med vanligt reguljärflyg kördes i minibuss ner till Skåne och sedan till Danmark. Men när han precis skulle gå på planet lade han sig ner på marken, han spretade emot, och vägrade gå på. Därmed avbröts resan av piloten. Därefter fattades beslut om att nya försök skulle göras med privatchartrat plan."---

"Angående fallet med Mohaned säger Hans Lagerlöf:
– Det är ju mycket pengar. Men det här inträffar ibland. Det är inte så att vi inte har respekt för kostnader eller så. Men ibland måste vi verkställa med charterplan och då kan konsekvensen uppstå att vi kan få betala en del av kostnaden vid avbokning. Att chartra plan är inte billigt."---

"Under 2015 transporterade Kriminalvården 2810 klienter som fått avslag från sin asylansökan. Utöver det planerades för ytterligare 700 klientresor som antingen avbokades eller avbröts. Den totala kostnaden för resorna var förra året 188 miljoner kronor. Hur stor del av den summan som gått till misslyckade resor har vi begärt ut från Kriminalvården men fått svaret att det är uppgifter som inte finns."---

"Johan Mellbring är chef för Nationella transportenheten vid Kriminalvården. Han säger att det måste komma till förändringar för att hantera situationen och undvika fler fall likt det med till exempel Mohaned när trycket ökar. Enligt honom kan man av tidigare erfarenheter räkna med att drygt hälften av de 80 000 kommer vända hem självmant. Resten kan komma att hamna på Kriminalvårdens bord."---

"Efter ett år på Förvaret i väntan på utvisning har Mohaned nu släppts fri. Han säger att han söker arbete, kanske på restaurang eller i snabbköp där han tidigare arbetat och han har efter året på Förvaret fått möjlighet att skicka in en förnyad ansökan om asyl.
– Jag kan jobba med vad som helst, säger han."_

GT

[Carpinus]
2016-03-04 08:59
#50

_"Regeringen har klubbat igenom ett nytt förslag – som ska få fler nyanlända att lämna Sverige. Så fort en asylsökande har fått nej ska rätten till boende och dagersättning dras in.
– Vi måste se till att de åker hem igen, säger migrationsminister Morgan Johansson, S, till Dagens Nyheter."---

"Förhoppningen är att fler ska lämna Sverige snabbare på det här sättet. Skärpningen riktar sig framför allt mot de ungefär 4000 personer som ännu bor i Sverige och har dagsersättning trots att de fått avslag på sina asylansökningar. Enligt DN bor ungefär hälften av dem på boenden runtom i landet."---

"Noterbart är dock att Miljöpartiet initialt var emot förslaget. Till DN säger Maria Ferm, partiets migrationspolitiska talesperson, att de var tvungna att kompromissa med de andra (?) regeringspartierna i frågan. Hon betonar också att de nya reglerna inte kommer att gälla barn och barnfamiljer.
Redan i dag dras ersättningen in för den som håller sig undan en utvisning. Migrationsverket kan också sänka ersättningen för dem som aktivt motarbetar ett sådant beslut."---

"Förra året återvände cirka 12 000 som nekats asyl i Sverige. I en fjärdedel av fallen krävdes tvång för att utvisa dem. I år räknar migrationsministern med omkring 32 000 nya beslut om avslag på asylansökningar – vilket kan innebära att man behöver få fram fler platser för förvar, i väntan på avvisningarna."---_

Expressen

Linnea
2016-03-04 18:55
#51

Alltså får folk pengar fast dom fått avslag? Vem kom på den idén från början? Varför skulle nån öht gå med på att åka tillbaka när man ändå får pengar utan att göra ett skit?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[helga21]
2016-03-04 19:01
#52

Jag känner att jag håller på att bli väldigt, väldigt arg! 😡

[Carpinus]
2016-03-05 21:58
#53

"Enligt Migrationsverkets kalkyl kommer 46.000 människor att avvika efter att ha nekats asyl och efterlysas av polisen fram till 2019, skriver Svenska Dagbladet som funnit uppgiften i myndighetens budgetunderlag.

– Det blir en mycket kraftigt ökning, säger Per Löwenberg vid gränspolisen till tidningen."---

SVT

Tjeja
2016-03-05 23:19
#54

#53 per år räknar dem väl? Låter konstigt lite annars med tanke på hur många som skall avvisas redan nu i år och hur många som brukar gå att utvisa i vanliga fall.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
2016-03-06 07:22
#55

#54 Ja, det kan säkert bli fler! Vad man väl vet (?) är att det vid årsskiftet var uppskattningsvis 22.000 personer som försvunnit från myndigheternas kontroll (#18). En del av dem kan ha åkt vidare till andra länder eller återvänt självmant, men många befinner sig sannolikt fortfarande i landet i väntan på att kunna ansöka på nytt eller försörjer sig permanent på egen hand.

Räknar man att det rör sig om ett antal hopsamlat de senaste åren så är ändå ytterligare 46.000 på tre år en väsentligt högre siffra.

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-04 10:49
#56

"Nästan var tredje person som får avslag på sin asylansökan väntas försvinna. Enligt Migrationsverkets prognos handlar det om närmare 50 000 personer till och med år 2020. – Vi måste öka insatserna för att de som får avslag också åker hem, säger migrationsminister Morgan Johansson (S)."---

Aftonbladet

"Tiotusentals asylsökande kommer de närmsta åren att få besked om utvisning. Nu förbereder sig svenska domstolar på en våg av överklaganden. Kostnaden för nya domare och annan personal beräknas landa på 1 miljard kronor. – Vi arbetar väldigt intensivt för att bemanna upp domstolarna, säger Maria Isaksson på Domstolsverket."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-08-21 20:44
#57

"Ge Migrationsverket rätt att kalla in polis för att avhysa asylsökande som inte längre har rätt till logi. Bärigheten i det regeringsförslaget ska nu studeras i Lagrådet."---

"Detta sedan Migrationsverket pekat på behovet av att kunna säkerställa att de som inte längre har rätt att vara kvar på anläggningsboenden lämnar sina platser - som behövs för nya asylsökande. Enligt verket löses problemet inte på ett bra sätt med nuvarande regler, som medger avhysning i form av handräckning från Kronofogdemyndigheten."---

TT

[Nomen Nescio]
2016-08-23 09:22
#58

"Den nya lagen började gälla den första juni och enligt den ska alla som fått avslag på sin asylansökan bli av med den dagsersättning och det boende som asylsökande har rätt till. Sedan lagen började gälla är det 2 500 personer som fått beslut om indraget bistånd och av dem uppskattar Migrationsverket att det är mellan 800-900 personer som avvikit, där Migrationsverket alltså inte vet var personerna är. Det är bara omkring hundra personer som återvänt, men hur många som gjort det som en konsekvens av den nya lagen är omöjligt att veta, säger Sverker Spaak."---

"Tanken med lagen var att frigöra plats på Migrationsverkets boenden - vilket har skett, men också att fler personer som fått avslag på sin asylansökan frivilligt ska lämna Sverige."---

" – Svårigheterna kan ju bli att det är personer som fortsätter att inte medverka och inte ha någonstans att bo och det är klart att det kan påverka kommuner och civilsamhället runt omkring. Vi har inte riktigt sett de effekterna än, men så kan det bli, säger Sverker Spaak, ansvarig för Migrationsverkets återvändandeprocess."

SR

[Nomen Nescio]
2016-09-08 10:04
#59

"Sverige avvisar för få asylsökande som nekas uppehållstillstånd. Regeringen bör se hur avvisningar sköts i Finland, Norge och Danmark. Det anser Moderaterna, som vill att migrationsminister Morgan Johansson (S) lär av sina nordiska kolleger."---

"Johan Forssell är orolig över uttalanden från Migrationsverket om att ytterligare 45000 asylsökande kan gå under jorden och leva kvar i Sverige som papperslösa. – Det kan skapa svåra sociala problem. Vi är oroliga för det skuggsamhälle som växer fram, säger Forssell. Han hävdar att Sverige är sämst i Norden på avvisningar. 20 000 utvisningsärenden har ännu inte verkställts. M har nyligen låtit Riksdagens utredningstjänst granska hur avvisningsrutinerna ser ut i våra nordiska grannländer. Med stöd av den rapporten pekar Johan Forssell på en rad punkter som Sverige kan ta efter: •I Finland avvisas 70 procent av alla dem som nekas asyl. Det gör Finland till EU:s mest effektiva avvisningsland. •Norge har regler som tillåter att asylsökande som inte medverkar till att klarlägga sin identitet kan placeras i förvar. •I Danmark har kriminalvården i samarbete med Röda korset skapat ett utresecenter för 158 asylsökande i Sjælsmark – mittemellan Köpenhamn och Helsingör. På sikt ska förvaret få drygt 400 platser, också för familjer med barn. – Vi har mycket att lära av våra grannländer. Här i Sverige får regeringen inte ens fram det enda nya förvar man fattat beslut om, säger Johan Forssell."---

HD

[Nomen Nescio]
2016-09-22 08:57
#60

"12.350 personer som ska utvisas eller avvisas är just nu efterlysta i Sverige. Polisen slår nu larm om att de inte mäktar med uppgiften, och har efter en genomgång av de senaste tre årens ärenden konstaterat att de bara klarar upp en tredjedel av dessa ärenden. – Vi klarar inte av vår uppgift, säger Per Löwenberg, gruppchef för gränspolissektionen, till SVT Nyheter."---

[Nomen Nescio]
2016-10-12 10:50
#61

"Vi kan vara säkra på att antalet personer som uppehåller sig i Sverige utan att vara medborgare kommer att öka. Regeringen har ju gjort en poäng av att många av de som sökte sig till Sverige förra året kommer att få avslag på sina asylansökningar. 80 000 personer har nämnts som en uppskattning. Men hur många kommer att åka hem?

För den som kommer från till exempel Afghanistan är det självklart bättre att vara papperslös i Sverige än att återvända. Att de som saknar juridiska asylskäl ändå skulle kunna avisas med tvång är nog mest att se som machoposering från vissa socialdemokratiska ministrar. Polisens organisation räcker inte till och det politiska priset skulle sannolikt bli för högt. Vi minns den uppskruvade reva-debatten 2013."---

"I Malmö har det rödgröna styret valt att ge "papperslösa" samma rätt till stöd som andra. Det må sägas vara att stå upp för alla människors lika värde, men samtidigt slår man undan benen för såväl migrationspolitiken som välfärdsstaten. Varför ska personer som nekas uppehållstillstånd lämna landet om de ändå får socialt stöd? Varför ska medborgarna betala skatt till gemensamma välfärdssystem om dessa är öppna för alla?"---

Mathias Bred på GP:s ledarsida

[[eskils_]]
2016-10-12 12:28
#62

#61 Ja, mycket tomma ord kommer från regeringen i denna och andra frågor.

I Riksdagsdebatten som pågår nu ställde Kinberg-Batra frågan till Lövin hur man praktiskt ska tillse att de personer som inte får stanna i landet verkligen lämnar det också. Trots upprepad fråga kom inget svar, bara en massa allmänna "hurra-vad-vi-är bra"-ord.

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-07 13:49
#63

Inte bara i Sverige det finns knep att hålla sig kvar i det fördolda trots avvisning. Så här skriver Anna von Bayern i en blogg på GP om läget i Tyskland:

"I Tyskland vet vi inte hur många migranter och flyktingar som har kommit, vi vet inget eller lite om deras nationalitet eller ålder. Det finns fortfarande ingen fungerade biometrisk registrering. Medan varje Iphone kan identifiera ägaren genom fingeravtryck inom en sekund kan migranter i Tyskland leva med multipla identiteter. Blir man avvisad söker man asyl under ny identitet. I veckan blev ett fall känt där en asylsökare hade tolv identiteter. Han fick socialbidrag för varje.

Berlin-terroristen Anis Amri använde minst fjorton olika namn. Om vårt system fungerade hade han utvisats i somras när hans asylsökning avvisades. Det finns över 50.000 människor i Tyskland som enligt lagen omedelbart måste lämna landet men som ändå stannar, och 550 som kategoriseras som lika farliga som Amri. Till sanningen hör att fler attentat kommer att ske."---

http://www.gp.se/ledare/von-bayern-v%C3%A5r-tafatthet-kostar-liv-p%C3%A5-medelhavet-1.4098829

[Carpinus]1
2017-02-12 14:36
#64

I december hade polisen fått nära 13.000 ärenden från Migrationsverket med personer som skall utvisas men gått under jorden. Till detta kommer ett okänt antal tusen människor som uppehåller sig här utan att ha sökt uppehållstillstånd.
Nu beräknar Migrationsverket att ytterligare uppemot 49.000 människor kommer att gå under jord efter utvisningsbeslut de närmaste åren.

Källa.

[Carpinus]1
2017-03-08 08:56
#65

Polisen höll på tisdagen en pressträff under rubriken ”Svenska myndigheters arbete med återvändande av utvisade”. Där redovisade man de konsekvenser det får för samhället när kanske 50.000 människor de närmaste åren uppehåller sig i Sverige trots avslag. (Till detta kommer ett stort antal människor som uppehåller sig här utan att ens ha sökt uppehållstillstånd.) Ökade försörjningsbrottslighet och svarta arbets- och bostadsmarknader är några av konsekvenserna av detta skuggsamhälle.

Samtidigt visar det sig att förvaren för avvisningsärenden är överfulla, så att polisen helt enkelt tvingas släppa avvisningsväntande på grund av platsbrist. Det finns totalt 357 platser för avvisningsärenden, när det är tiotusentals människor som skall avvisas enligt myndighetsbeslut. En ekvation som är svår att få att gå ihop…

[[eskils_]]
2017-03-16 18:08
#66

Nu vill Iraks premiärminister Abadi att de irakiska flyktingarna i Tyskland ska komma hem till Irak igen och hjälpa till att bygga upp landet. Segern över IS är nära förestående.

"“It is in our interest that our citizens return, we do not want them to be obliged to leave the country and turn into refugees. We are rebuilding regions and want people to be able to live here again,” websites quoted him saying during the interview."

http://www.iraqinews.com/features/pm-abadi-urges-iraqi-refugees-germany-return-home-heralds-victory/

Man kan väl anta att det gäller irakiska flyktingar i Sverige också?

[Carpinus]1
2017-03-16 19:57
#67

#66 Vore ju en välsignelse, framförallt  för flyktingarnas egen skull givetvis! 👍

Men dessvärre är det nog för tidigt att dra några växlar av utvecklingen - konflikten mellan shia- och sunnimuslimer löses inte automatiskt vid ett eventuellt besegrande av IS. En konflikt som uppstod år 632 löses inte med en välkomnande artikel….

http://www.expressen.se/geo/mats-larsson/bonen-aktenskapet-extremismen-8-omraden-dar-sunni-skiljer-sig-fran-shia/

[[eskils_]]
2017-04-09 13:52
#68

#67 Ok, då försvann det hoppet också. 😕

[Carpinus]1
2017-04-09 16:17
#69

"Om man får avslag måste man åka hem – annars har vi ingen ordnad migration."---

Stefan Löfven i Expressen.

Nej, det är ju det vi inte har! Och du Stefan, de är tiotusentals…

Annons:
Carmarino
2017-04-09 17:22
#70

#69 Stefan Löfven låter förvånad över att de som fått avslag inte åker hem. Konstigt att han inte vet det redan. Det har ju resten av Sveriges befolkning vetat länge nu.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Fillifjonkan60
2017-04-09 19:36
#71

Stefan Löfven 🥵


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]1
2017-04-22 14:54
#72

#61 Statsminister Löfven skall förstamajtala i Malmö. Kommer han då att ta upp att ett nej är ett nej beträffande de papperslösa, och hur kommer Malmös starka kvinna Katrin Stejernfeldt Jammeh att ställa sig, som för en politik som står i opposition till detta? Det undrar Kvällspostens Csaba Bene Perlenberg, som i en ledare skriver:

"Lika lite som man bör försvåra för människor i utsatta situationer, ska Malmö Stad heller inte underlätta för individer att stanna kvar när de saknar laglig rätt att uppehålla sig här. 

 För i Malmö betyder ett "nej" från den statliga myndigheten Migrationsverket i stället ett "nja". Det rödgröna Malmö tillhandahåller försörjningsbidrag åt människor som antingen struntar i att följa sina utvisningsbeslut eller överhuvudtaget inte brytt sig om att söka asyl, eftersom man vet att man saknar asylskäl. Socialdemokraterna i Malmö kommer dock få det allt svårare att motivera varför staden ska motarbeta både gränspolisen, Migrationsverket och migrationsdomstolarna ju närmre valet vi kommer."---

http://www.expressen.se/kvp/ledare/csaba-perlenberg/ett-nej-ar-ett-nej-inte-ett-nja/

[[eskils_]]
2017-04-22 17:02
#73

#72 "Socialdemokraterna i Malmö kommer dock få det allt svårare att motivera varför staden ska motarbeta både gränspolisen, Migrationsverket och migrationsdomstolarna ju närmre valet vi kommer." Ja, sossarna gör det inte lätt för sig! 😃

I helgen pågår en arabisk bokmässa i Malmö. Kan man hoppas att de böckerna är lika hårt granskade med avseende på antidemokratisk propaganda som bokmässan i Göteborg? Vem tar ansvar för att det inte slinker med några islamistiska alster? Kommunen verkar ju inte veta mycket om nånting.

[Carpinus]1
2017-04-22 17:18
#74

#73 Ja Perlenberg har ju redan tidigare uppmärksammat den kluvna socialdemokratiska ståndpunkten. För ett tag sedan skrev han" Att de rödgröna i Malmö underminerar myndighetsbeslut och motverkar svensk polis i deras avvisningsuppdrag genom att ge incitament för flyktingar att stanna kvar i Sverige är numera inte bara ett lagtrots - det är även rent partitrots."--- 

Mattias Gardell lär i varje fall inte skriva på någon protestlista oavsett vilka som ställer ut på den skånska bokmässan. (Mer om det i "bokmässetråden".)

[Carpinus]1
2017-04-22 23:04
#75

Anna Dahlberg i Expressen skriver idag om något som hon säger "delvis ger en ny bild av invandringen - de som kommit "under myndighetens radar". Fast i den här tråden kommer det inte som en överraskning, det har vi kalkylerat med redan från trådens start den 3 december 2015. (#0)

Nu skriver Dahlberg:

"Enligt Jerk Wiberg, spaningsgruppchef vid gränspolisen, är de betydligt fler än de flesta tror. Det handlar om drygt varannan person som polisen stöter på utan tillstånd att vistas i Sverige. De har alltså aldrig sökt asyl eller arbetstillstånd, utan befinner sig här utom statens kännedom.

- De är okända sedan tidigare. De flesta som kommer hit gör det av ekonomiska skäl, inte för att söka asyl. En del väljer dock att söka asyl efter att vi har anträffat dem, säger Wiberg.

Det ger en delvis ny bild av invandringen till Sverige. Vid sidan av den stora strömmen asylsökande under senare år har det alltså kommit ett stort antal personer som går under myndigheternas radar."----

http://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/skuggsamhallet-ar-storre-an-nagon-anar/

[Carpinus]1
2017-04-26 18:38
#76

"Migrationsverket tror att färre asylsökande som får avslag kommer att lämna Sverige frivilligt. Samtidigt räknar man med att antalet som avviker ligger kvar på en hög nivå."---

"Moderaternas migrationspolitiske talesperson Johan Forssell är oroad och varnar för ett framväxande skuggsamhälle. – En redan bekymmersam utveckling blir ännu mer bekymmersam, säger han. Forssell anklagar regeringen för att missköta frågan om skuggsamhället. "Han bedömer att omkring 70 000 fler* människor kommer att befinna sig illegalt i Sverige om några år. – Då kommer vi att få en social utsatthet i Sverige som vi aldrig tidigare sett. Människor som far illa, som ska bo i en källare och blir utnyttjade av arbetsgivare, säger Forssell. Han vill bland annat inrätta fler förvarsplatser för personer som riskerar att gå under jorden, se till att polisen gör fler utlänningskontroller och att "ett antal rödgröna kommuner" slutar ge försörjningsstöd till dem som befinner sig illegalt i landet."---

TT

Kommentar: "Ett nej är ett nej", sade Löfven angående antalet människor som uppehåller sig i landet trots avvisningsbeslut. Detta gjordes i anslutning till terrorattentatet i Stockholm, och att Moderaterna nu anklagar regeringen för att missköta avvisningshanteringen kan väl tas som ett tecken som att den tillfälliga samförståndsandan nu är avslutad. Vad det innebär för sexpartiöverläggningarna om terroristbekämpningen återstår att se - möjligheten för människor att uppehålla sig utan kontroll i landet är ju en stor riskfaktor.

* Om Forssells siffror om att "70.000 fler" människor kommer att uppehålla sig illegalt i Sverige om några år så motsvarar det folkmängden i en stad som Skellefteå…

Annons:
Carmarino
2017-04-27 06:46
#77

#76 Varför skulle de lämna landet frivilligt när de vet att de kan få bidrag och fri sjukvård ändå? Plus att om de trilskas så kan de kräva - och få - ännu mer pengar än standardbeloppet för att åka tillbaka.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-04-27 07:20
#78

#76 Vänta till första maj - då kommer Löfven att göra slut med partitrotset i Malmö och Stockholm (#74), och att "ett nej skall vara ett nej" även där. Eller drömde jag nu?

[Hayabusa]
2017-04-27 07:33
#79

#78 Haha…

[Carpinus]1
2017-04-27 10:55
#80

I likhet med Sverige har Tyskland problem med att verkställa utvisningsbeslut till vissa länder, inte minst i Nordafrika. Av 9600 nordafrikaner som fått utvisningsbeslut håller sig 6700 kvar i Tyskland med läkarintyg eller i avsaknad av ID-handlingar.

Den tyske inrikesministern Thomas de Maizière höjer nu i likhet med våra politiker tonen i utvisningsdebatten, främst då där det finns kriminalitet med i bilden.

"Personer utan asylskäl har inte rätt att stanna i vårt land. Och har man begått allvarliga straffbara handlingar så får man inte uppehålla sig här", fastslår han enligt Berlingske.

https://www.b.dk/globalt/stadig-flere-indvandrere-begaar-haard-kriminalitet-i-tyskland

[Carpinus]1
2017-05-16 10:12
#81

En stilla förhoppning är att myndigheterna ser till att om asylsökande åker hem på semester i sommar så måste de förhindras att komma tillbaka. Den före detta gränspolisen Ulf Lindhe skriver om denna typ av resor som enligt honom har skett under åratal och nu ökar: "Dessa resor har ökat lavinartat. Enligt säkra uppgifter från både Arlanda och Malmö-Sturup är det idag charterresor dagligen från Arlanda-Somalia och från Malmö-Sturup-Bagdad, Irak. Samma procedur med kontroll av dessa asylsökande görs idag utan någon åtgärd. Det är otroligt svagt att regeringen inte åtgärdar detta och låter återkalla dessa utfärdade tillstånd som där asylsökande helt klart lämnat oriktiga uppgifter vid sina asylansökningar."---

[Carpinus]1
2017-07-03 12:17
#82

"En trolig följd som han (Sverker Spaak, Migrationsverket) ser är att färre kommer att återvända frivilligt efter ett avslag, eftersom folk hunnit vara så länge i landet och att Migrationsverket inte på samma sätt som vanligt hann vara tydliga med vad det är som gäller.

I dag lämnar ungefär varannan asylsökande som får avslag frivilligt landet. Övriga ärendet överlämnas till polisen – och när så sker har 70 procent försvunnit. Många av dem stannar kvar och lever i en skuggtillvaro i någon av landets större städer."---

"I dagsläget är det någonstans mellan 12 500 och 13 000 personer som är efterlysta, på grund av att de fått ett avvisningsbeslut och sedan avvikit. Hur många av dem som är kvar i Sverige är självfallet omöjligt att veta. Men helt klart är att antalet kommer att öka under de närmaste åren.

Sverker Spaak säger att Migrationsverket sannolikt kommer att överlämna omkring 10 000 nya ärenden till polisen om åren under 2018 och 2019."---

GP: "Så kommer de gömda att öka i Sverige"

Till de efterlysta kan man lägga sådana som på ett eller annat sätt försvunnit i hanteringen, de som lämnat landet men återvänt illegalt, de som lever med falsk identitet, sådana vars utvisning av olika skäl inte kan verkställas och alla som uppehåller sig här utan att registrera sig hos Migrationsverket. Det parallella samhället växer oupphörligt…

[Carpinus]1
2017-07-09 20:30
#83

Polisen meddelar att man genomfört 30% färre tvångsutvisningar än förra året, och förklarar det bland annat med otillräckliga resurser.

Vidare säger man att antalet  utvisningsärenden som inte kunnat effektueras för att personen har försvunnit har ökat från 66% till 78% från föregående år.

Källa.

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-12 08:17
#84

#82 Gränspolisen befarar att den minskade gränskontrollen utökar inflödet av migranter som har för avsikt att uppehålla sig här utan att kontakta Migrationsverket. Nu när IS har fallit kan man ju ana att bland annat terrorister skulle kunna uppskatta möjligheten att uppehålla sig oregistrerat och obemärkt i ett tryggt territorium i Europa…

Sydsvenskan skriver: 

"Enligt gränspolisen leder bristen på personal inte bara till att färre personer får sina passhandlingar och resedokument granskade. Det leder också till att ett okänt antal resenärer som saknar tillstånd att resa in i Sverige ändå gör det.

Migrationsverket säger sig inte ha märkt någon dramatisk ökning av antalet asylsökande. I juni sökte 2 350 personer asyl i Sverige – en 30-procentig uppgång sedan i våras – men gränspolisen misstänker att ett okänt antal migranter därutöver tar sig in i Sverige för att leva som papperslösa.

– Ofta vill de inte söka asyl, utan bara uppehålla sig i Sverige. Hur många de är är omöjligt att säga, säger gränskontrollchefen Martin Svensson."---

https://www.sydsvenskan.se/2017-07-11/moderatledaren-varnar-for-ny-kraftig-flyktingvag-till-sverige

[Carpinus]1
2017-07-16 08:35
#85

Landet som icke är, och människorna som inte finns…

"Efter upptäckten att Rakhmat Akilov, häktad för terrordådet i Stockholm, hade ett avvikit efter ett utvisningsbeslut har just den gruppen hamnat i fokus. Upp emot 90 procent av de som gränspolisen hittar tillhör dock en annan kategori än Akilov. – De allra flesta är helt okända, och har aldrig gett sig tillkänna för någon svensk myndighet. Men jag vet inte om politikerna känner till det. I alla fall är det inte dem det talas om, säger Mikael Holmgren."---

GP

[Carpinus]1
2017-10-05 10:05
#86

Expressen uppmärksammar på ledarplats återigen hur politiker genom lokala initiativ undergräver beslut fattade på riksnivå vad gäller avvisningsärenden. ”Om man får avslag måste man åka hem – annars har vi ingen ordnad migration”, skriver tidningen med ett citat från statsministern i våras. Tidningen skriver vidare:

"Många väljer att gå under jorden när de får avslag på sin asylansökan, visar en rapport till regeringen som DN har tagit del av (4/10). Därför misslyckades polisen med att genomföra nästan 80 procent av de överlämnade utvisningsbesluten mellan maj och augusti.

Det är en oacceptabel situation. Ett skäl till att Sverige har hamnat där är att den politiska nivån skickar dubbla signaler. Å ena sidan ska den som nekas uppehållstillstånd lämna Sverige. Å andra sidan har rättigheterna för papperslösa byggts ut och ledande kommuner har valt att ge socialbidrag till dem som uppehåller sig här utan tillstånd. Sedan år 2014 har barnfamiljer utan uppehållstillstånd i Malmö rätt till försörjningsstöd. Och i december förra året meddelade Stockholms socialborgarråd Åsa Lindhagen (MP) att hon vill följa Malmös dåliga exempel. Senare i oktober är det dags för politikerna i Stockholms stadshus att fatta ett beslut.

Det sänder minst sagt märkliga signaler. Staden ställer krav på motprestationer för att dela ut försörjningsstöd till personer som har rätt att vara i Sverige. De som saknar rätt att vara här ska dock vara garanterade stöd utan några som helst krav. Sveriges politiker borde fokusera på hur man får människor med avvisningsbeslut att lämna landet, inte hur man underlättar för dem att stanna här illegalt."---

https://www.expressen.se/ledare/ett-nej-ska-inte-vara-ett-nja-stefan-lofven-/

[Hayabusa]
2017-10-05 10:22
#87

"De tecknar en bild av ett land som var mycket dåligt förberett för uppgiften att på kort tid ta emot många människor från andra kulturer. De visar också en bild av ett system där tjänstemän/kvinnor tvingas lösa en rad komplicerade problem genom improvisation – eller genom att se mellan fingrarna. Ett system där skattepengar rinner iväg ofta helt utan kontroll."

Jens Ganman

Tjeja
2017-10-08 20:57
#88

#87 Hayabusa, varifrån har du plockat citatet från Jens Ganman?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
2017-10-09 19:50
#90

#89 Den artikeln eller vad man ska kalla det var verkligen läsvärd! I varje fall för dem som inte vet och förstått hur det är/varit på asylboendena.

Off Topic:

En annan, egentligen OT tanke, som sorgligt nog slår mig när jag läste är att:

Storleken på det kaos, kommunikationsbrist mellan politisk ledning, myndigheter, verksamhetsledningar och arbetarna på golvet, detta kaos av missbruk från både ledning och de involverade personerna är minst lika stort i sjukvården. Det handlar bara om helt andra saker men är precis lika illa och ännu värre i vissa sammanhang.

Det som gör att något alls fungerar i verksamheterna är för att personalen på golvet är människor med hjärta och samvete och som vänder ut och in på sig själva, improviserar i absurdum och sliter ut sig på alla plan och går på knäna för varandra och de drabbades skull.

*Slut på OT kommentaren*

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Hayabusa]
2017-10-09 20:30
#91

#90 Ja, dessvärre är det sannolikt en artikel som beskriver situationen på många boende runt om i landet.

[Carpinus]1
2017-11-11 21:54
#92

Våra parallella samhällen växer: 

"_Sverige riskerar att få ett nytt skuggsamhälle. Tusentals afghaner kan komma att gå under jorden efter avslag.
_

– En del riskerar att hamna i missbruk, en del i kriminalitet, säger en polisman som jobbar med ensamkommande ungdomar. 2015 kom 35 000 barn och ungdomar till  Sverige. 24 000 av dem är unga afghaner. En del av dem går under jorden. Det handlar om ungdomar som antingen blivit 18 år eller som fått åldern uppskriven till 18 år av Migrationsverket och fått avslag på sin asylansökan. De som anses vara myndiga placeras på Migrationsverkets boenden ofta långt ifrån Stockholm, de får inte längre en god man samt förlorar rätten att gå i skolan innan de har fått uppehållstillstånd. Men många väljer att stanna i kommunerna där de har sina nätverk även om det innebär ett liv på samhällets skuggsida."---

"Redan för några år sedan berättade en kille att han blev erbjuden 50 000 kronor av en grovt kriminellt person för att kasta en handgranat mot en fastighet. Några av ungdomarna har också uttryckt sitt hat mot Sverige. – En del säger att de vill skada Sverige och svenskarna, det känner att de har blivit lovade en sak och nu har myndigheterna ändrat sig. Allt det här är vi tvungna att hantera, säger polismannen.---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/4nagE/polisens-larm-riskerar-att-hamna-i-missbruk-och-kriminalitet

[Carpinus]1
2017-11-28 12:22
#93

#93 Nu behöver de inte gå under jorden - alla är välkomna.

[Carpinus]1
2017-11-28 12:23
#94

Avslag på asylansökan - än sen? Risken för upptäckt är nog rätt minimal. Till dess någon annan får betala priset…

"En gång i tiden ska han ha huggit ihjäl en man i Grekland.I maj i år begick han en ny dödsattack – med en yxa, mot en ung kvinna.

Nu döms Durim Lumi, 36, till 18 års fängelse och utvisning. – Mordet har karaktären av ren avrättning, säger åklagaren Per Svensson."---

"Durim Lumi, som är albansk medborgare, hade fått avslag på sin asylansökan och vid tidpunkten för dådet vistades han i Sverige illegalt. Nu har dömts till 18 års fängelse och utvisning."---

"Efter mordet i Värmland har SOS Alarm skrivit en avvikelserapport, har Aftonbladet rapporterat. Det fanns ingen polispatrull i närheten när larmet kom och ambulansen uppmanades att åka till brottsplatsen utan polis – trots att mannen som precis genomfört yxattacken fanns där. När SOS-operatör ställde sig tveksam till det svarade polisens operatör: – Nej, men då får hon ju dö, i så fall. När ambulansen väl anlände var Durim Lumi lugn, berättar ambulanspersonal i förhör."

https://www.expressen.se/gt/mannen-hogg-ihjal-kvinna-med-en-yxa/

Carmarino
2017-11-29 14:27
#95

Ledare i Sydsvenskan

Stefan Löfven (S) väljer makten före principerna.

En lag skräddarsydd för att ge en särskild grupp som sökt asyl men fått avslag – och därför enligt Löfvenprincipen borde lämna landet – möjlighet att stanna, har alltså inte med asylrätt att göra?

Löfven framstår som svensk politiks motsvarighet till komikern Groucho Marx, upphovsmannen till följande klassiska replik: "Detta är mina principer och gillar ni dem inte så … ja, då har jag andra."

Att den grupp som ropar högst och är bäst på att skapa opinion för sin sak får stanna, oberoende av skyddsskäl – det är ungefär så långt från "ordning och reda" som det går att komma.

På vilket sätt är situationen för dessa unga män – 18 år och äldre – mer ömmande än för exempelvis en familj med små barn som fått vänta lika länge på besked?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-12-27 21:29
#96

"Spaningssektionen vid polisen i Storgöteborg har sedan april arbetat med ett omfattande internationellt narkotikaärende med sammanlagt tio gärningsmän. Fyra personer, som hjälpt till att smuggla narkotika genom Sverige, greps i Finland i våras och dömdes av finsk domstol i höstas. Nu har ytterligare sex personer i samma liga dömts av Göteborgs tingsrätt. De har suttit häktade sedan april-maj och fick den 12 december sina domar på mellan 4 och 7 års fängelse samt, i fyra fall, utvisning. Två av dem döms för synnerligen grovt narkotikabrott, en rubricering som tillkom den 1 juli 2016."---

"Fem av de sex som dömts i Sverige har albanskt ursprung och har vistats här utan uppehållstillstånd under varierande tid. Den sjätte är från forna Jugoslavien och har bott i Sverige i 15 år, enligt tingsrättens dom."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Qlmny4/liga-sprangd-av-polisen--smugglade-knark-till-finland

Har de vistats här utan uppehållstillstånd så är det knappast något som hindrar att de efter avtjänade straff kommer att kunna återvända och vistas här med hjälp av falska pass…

[Carpinus]1
2018-01-10 08:46
#97

#65 Två platser lediga…

Två personer har rymt från Migrationsverket stängda förvar i Kållered utanför Göteborg. Personal hotades och skars med något slags vasst tillhygge i samband med rymningarna, uppger en källa till GT. – Jag kan bekräfta att två personer har avvikit, säger Lisa Bergman vid Migrationsverkets presstjänst."---

"Det finns fem "förvar" i Migrationsverkets regi runtom i landet med totalt 360 platser för personer som löper stor risk att utvisas. Det i Kållered i Mölndals kommun söder om Göteborg är det tredje största."---

https://www.expressen.se/gt/tva-rymde-fran-forvaret-personal-skars-och-hotades/

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-11 13:15
#98

Polisen har ingen form av digitalt register över avvisningsärenden - kanske i rädsla för Datainspektionen? Istället måste man bearbeta handlingarna manuellt, vilket är såväl tidsödande som osmidigt.

"12 268 är efterlysta efter att de gått under jord i Sverige. Men Patrik Engström menar att polismyndighetens statistik är så bristfällig att det är mycket svårt att veta hur många som egentligen befinner sig i Sverige illegalt. – Siffrorna ger ingen bra bild av hur många som faktiskt befinner sig olovligen i landet. Det finns inga bra metoder att räkna på det, säger Patrik Engström.

De siffror som gränspolisen har på antalet avvikna är ärenden där en person har fått ett beslut om att återvända, men som håller sig undan. Förutom dessa personer finns troligtvis ett stort mörkertal rörande personer som befinner sig i landet illegalt och som aldrig givit sig till känna för svenska myndigheter, menar Engström."---

"Patrik Engström säger att polisen arbetar med pappersakter och att bristen på digitala lösningar gör att det finns en eftersläpning i hanteringen. – Om en person påträffas någonstans i Sverige, som är efterlyst som avviken, så behöver vi ibland skicka en pappersakt från en region till en annan för att ärendet ska kunna handläggas. När akterna inte finns digitalt blir informationsutbytet svårt."---

https://www.svd.se/polisen-omojligt-kartlagga-tusentals-som-ska-utvisas

[Carpinus]1
2018-01-11 13:19
#99

#98 Till mörkertalen hör också att sådana som lyckats hålla sig undan i fyra år som "belöning" får sina fall preskriberade och därmed kan begära ny asylprövning.

"Patrik Engström säger dessutom att antalet personer som befinner sig i illegalt i Sverige har ökat, även om antalet avvikna minskat något jämfört med ett år sedan, enligt statistiken. Det beror främst på att fall preskriberas efter fyra år och att Migrationsverket inte skickar lika många sådana ärenden till polisen längre.

– Fler fall preskriberas jämfört med de som kommer in, men att antalet individer faktiskt minskat finns det inga säkra siffror som visar. Dessutom finns det massor av människor som inte registrerats hos Migrationsverket. Om inte Akilov sökt asyl hade det handlat om den problematiken snarare än om avvikna, säger Engström."---

 https://www.svd.se/polisen-omojligt-kartlagga-tusentals-som-ska-utvisas

[Carpinus]1
2018-01-12 12:46
#100

#98 Lars Klint på Kvällsposten reagerar på att trots ministerlöften inget hänt och inget händer i frågan om sådana som håller sig gömda i Sverige:

"Det är skrämmande. Ett svek efter alla fagra ord och löften som politiker och myndighetschefer så bombastiskt uttalade när de stod i röken från katastrofen i Stockholm sjunde april förra året. Då skulle personer som avvek och försvann efter utvisningsbeslut och från olika  förvar eftersökas, ja jagas och omedelbart skickas ut från landet med hjälp av polisen. Kosta vad det kosta ville. Ingen terrorist eller grovt kriminell skulle likt Rakhmat Akilov från Uzbekistan kunna gå under radarn, ställa till jävelskap och sprida död i det svenska samhället. Det var Morgan Johansson, Anders Ygeman, Stefan Löfven och hela oppositionen rörande överens om. "---

"Ibland är det missförstånd eller direkt felaktig handläggning från myndigheterna. Det är olyckligt. Men det får aldrig skymma att de allra flesta har fått sina avslag efter noggrann, korrekt prövning utifrån de tämligen generösa, demokratiskt stiftade asyllagar som tillämpas i Sverige. Att det är helt oacceptabelt att uppåt 15-20 000 människor gömmer sig här, papperslöst och illegalt. Anonyma, dolda för övervakning och kontroll."---

"Det finns en Drottninggata i var och var annan stad. Låt inte era löften eka tomt tills det smäller igen. Se till att utvisningsbesluten verkställs, handlingskraftigt och effektivt. Allt annat är ett  hot mot medborgarnas trygghet. Och samhällets hållfasthet."---

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/ingenting-har-blivit-battre-sedan-terrordaden-i-varas/

[Carpinus]1
2018-01-21 23:04
#101

Ingen egentlig ökning av antalet utlänningskontroller efter massakern på Drottninggatan enligt vad gränspolisens chef Patrik Engström uppger till TT:

"Terrordådet i Stockholm förra året väckte debatt om polisens arbete med gömda. Politikerna krävde att polisen skulle hitta och utvisa fler. Men ny statistik visar att antalet utlänningskontroller ligger kvar på en i stort sett oförändrad nivå."---

 "Antalet som inte vill lämna landet, trots avslag, väntas de närmsta åren öka kraftigt. Fram till 2021 handlar det om över 42 000 personer, enligt Migrationsverkets prognos. I en allt större andel av ärendena är personen dessutom redan försvunnen när polisen får ärendet."---

http://www.hallandsposten.se/nyheter/sverige/polisen-kontrollerade-inte-fler-gömda-2017-1.5077320

[Carpinus]1
2018-01-21 23:22
#102

Med Socialdemokratins goda minne står barnen för försörjningsplikten hos många familjer som uppehåller sig illegalt här, enligt vad moderatpolitikerna Anna König Jerlmyr och Torbjörn Tegnhammar skriver på SvD debatt:

"Socialdemokraterna fortsätter att bygga upp fristäder för de som uppehåller sig illegalt i Sverige. I både Stockholms stad och Malmö stad kan familjer utan rätt att vistas i landet få ekonomiskt bistånd, barnen pressas därmed till att bli familjens försörjare.

Socialdemokraterna finansierar att skuggsamhället expanderar och att de här barnen drabbas, något vi moderater säger nej till. Kommuner ska inte undergräva asylbeslut, och möjliggöra för personer som fått avslag på sin asylbedömning att stanna i Sverige."---

https://www.svd.se/s-hjalper-till-att-finansiera-ett-skuggsamhalle

Se även
https://www.expressen.se/kvallsposten/debatt-kvp/malmo-motarbetar-migrationsverket-och-polisen/

gruvel
2018-01-24 23:21
#103

Betyder den rätt nya "Miljöparti-lagen" att flertalet berörda kategorier kan ansöka om tillstånd bedriva gymnasiestudier, både de över och under 18 år,  kriminella  såväl som laglydiga, de som fått avslag på asylansökan likaväl de som  inväntar ett besked?  Och även de som uppehållit sig dolt under en lång tid kan hitta denna möjlighet stanna tills vidare genom att söka till gymnasium. Får man avslag på att antas till gymnasium  kan man  pröva söka på nytt  till annat och ny utredning  får göras.  Lagen lär förhindra verkställighet av utvisningsbeslut så länge ansökningsapparaten rullar på - utan slut? Inget lätt läge för polisen jobba i.  Kanske är det tanken regeringens.

Annons:
gruvel
2018-01-25 12:06
#105

#104,   det var just som framgår i #103 i tråden 'Utvisning utan effekt', som man uppfattar att gränspolisen ser det som närmast undergrävande/passiverande deras arbete så som bestämmelserna är utformade.

[Carpinus]1
2018-01-31 10:10
#106

 "Akilovs tid i Sverige blottlägger brister på punkt efter punkt. Den visar på en migrationspolitik som har gått över styr och på ett utbrett fusk kring falska adresser och identiteter."---

Expressens ledarsida pekar på svenska underlåtenhetssynder som gör att Akilov och andra med liknande bakgrund och åsikter ganska ohotade kan dölja sig i det "öppna" samhället. Expressen igen:

"Migrationsverket avslog hans ansökan 2016 med motiveringen bristande trovärdighet. Men det betydde ju inte att Akilov lämnade landet. För här inträder en sorts migrationspolitisk kurragömmalek: den som får avslag ges ymniga möjligheter att gömma sig innan utvisningsärendet överlämnas till polisen, som efterlyser vederbörande. Hade Akilov varit en fri man i dag hade han kunnat lämna in en gymnasieansökan och därmed sluppit lämna landet.

Rakhmat Akilov gick under jorden. Sveriges riksdag har givit människor starka incitament att kliva in i skuggsamhället. Efter bara fyra år kan man söka asyl på nytt. Som så kallad papperslös har man dessutom tillgång till sjukvård, och har man barn kan man i flera kommuner få försörjningsstöd och hjälp med bostad."---

https://www.expressen.se/ledare/akilovs-terror-visar-pa-svenska-underlatelser/

JonasDuregard
2018-01-31 13:15
#107

"Efter bara fyra år kan man söka asyl på nytt."

Undrar om någon av expressens ledarskribenter levt under jorden i fyra år. Jag tror deras bild av att det är enkelt och går fort är en aning felaktig.

kamera0710
2018-01-31 14:31
#108

#107 Möjligen om man har hjälp av någon som är svensk medborgare.

[Carpinus]1
2018-01-31 15:10
#109

Moderaterna föreslog i höstas att  preskriptionstiden utökas till tio år.

[Hayabusa]
2018-01-31 15:11
#110

Men fullt möjligt.

[Carpinus]1
2018-02-17 09:51
#111

Antalet som vistas illegalt i landet ökar konstant.

"17 000 ärenden finns för närvarande på gränspolisens ”att-göra lista”. Av dessa har 12 600 blivit efterlysta eftersom de försvunnit. Den siffran kan komma att mångdubblas. – Vi ser i Migrationsverkets prognos att vi under de fyra kommande åren kommer få ungefär 42 000 ärenden till, säger Patrik Engström. Men även om personerna påträffas av polisen händer det att de får släppas – eftersom Migrationsverkets förvarsplatser redan är överfyllda. I region Nord finns exempelvis inte en enda plats. Patrik Engström menar att det skulle behövas uppåt 800 nya platser. Migrationsverket har också fått krav på sig att bygga ut fler platser."---

"Väldigt många av personerna är inte identifierade. Och om det inte finns någon identitet kan mottagarlandet vägra att ta emot personen."---

"De som går under jorden hamnar i ett skuggsamhälle. Hur många de så kallade papperslösa är, finns det bara grova beräkningar på. Enligt Röda Korset kan det röra sig om 10 000–35. 000 personer.---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/XwokeE/polischefen-om-skuggsamhallet-folk-sover-i-skift-pa-madrasser

Annons:
[Göstage]
2018-04-07 21:11
#112

En person som dömdes till utvisning 1996 har lyckats hålla sig kvar i 22 år, vad det verkar större delen av tiden i Umeå där han begått ett stort antal brott, ändå noterades han som "avviken" 2015. Nu står han inför rätta för ett kvinnomord begånget i höstas.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/krigsveteranens-valdsamma-liv-stampade-eva-till-dods/

Se även

https://politik.ifokus.se/discussions/56324cedce12c44bae002704-utvisning-utan-effekt?discussions-1#161

Tjeja
2018-04-08 07:32
#113

Min känsla: Ilska och förakt mot stat och politiker! Hur mycket större förakt och rent hat mot dessa ska inte då hitlurade invandrare känna?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Göstage]
2018-04-08 07:43
#114

#113 Ja, många är det som blivit "hitlurade".

Samtidigt så kan man inte komma ifrån att många andra kommit hit efter kontakt med släkt och bekanta, och då säkert fått rätt god kännedom om hur det fungerar här - kanske även inklusive informationen att om man får avslag så kan man uppehålla sig här utan större risk för upptäckt i fyra år i väntan på  att kunna göra en ny ansökan.

[[eskils_]]
2018-04-08 11:25
#115

#113 Jag känner flera skötsamma invandrare som delar din känsla av ilska och förakt mot stat och politiker. De undrar vad vi håller på med, och det är vi ju alltfler som undrar.

#114 Tror som du att många som kommer till vårt land gör det för att har hört hur lätt det är att lura till sig förmåner och gratis uppehälle här, år efter år.

72mm
2018-04-08 21:15
#116

Vi får hit precis de vi förtjänar. Kriminella, våldtäktsmän och parasiter, för att det är precis de som vi med vår signalpolitik basunerar ut att vi tar bäst hand om. Invandrare som sköter sig är givetvis de första att inse vansinnet.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

sponny
2018-04-20 12:48
#117

En intressant artikel i den kristna tidningen Dagen.

Är islamisering ett hot mot Sverige?

Aje Carlbom är docent i socialantropologi vid Malmö universitet och har forskat om muslimers liv i Sverige. Han är också författare till en uppmärksammad rapport om Muslimska brödraskapets inflytande i Sverige, som beställdes av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. Aje Carlbom är skeptisk till påståendet att islam kommer att ta över Europa.

–Det ska mycket till för att muslimer ska bli en majoritet. Man bör nog nyansera bilden av det fenomenet, säger han.

Han pekar på att muslimer inte kan ses som en enhetlig grupp, där finns en stor bredd i synen på religion. Många muslimer som kommer hit till Europa påverkas av omgivningen, de sekulariseras, får färre barn och religionen blir mer en privat angelägenhet.

(…)

– Man vet genom forskning att människor som kommer till ett nytt land i regel söker sig till en miljö man känner igen. Därför växer diasporor i storlek, och ju större en sådan miljö blivit, desto svårare är det att lämna, säger han.

Han tror att det kommer resultera i spänningar mellan majoritetssamhället och muslimska minoriteter.

– Man bör vara medveten om att det generellt finns stora värderingsskillnader mellan muslimer och icke-muslimer. Ibland är det nästan motsatta värderingar, till exempel i fråga om jämställdhet och sexuella minoriteter, säger han.

[Göstage]
2018-04-20 14:37
#118

#117 Det är mer eller mindre givet att när ett av världens mest sekulariserade länder samtidigt är det  som näst efter Tyskland tar emot mest flyktingar  från islamskt sinnade länder, därav ett okänt antal med fundamentalistisk tro, så måste det uppstå spänningar.

I vårt land har vi väl sett Maranata och Livets Ord som de mest extremt religiösa strömningarna, men nu utsätts samhället för prövningar där religion gör anspråk på inflytande i samhällsordning och lagstiftning. Religiöst ointresserade medborgare har inga motmedel mot den nya ordning som kräver inflytande, samtidigt som ledande representanter för Svenska Kyrkan tycks angelägna om en anpassning till ett mer religiöst samhälle, oaktat att det är en annan religion som ställer maktanspråken. 

Carlbom och andra forskare har satt fingret på MSB-associerade krafters bruk av ordet "islamofob" för att brännmärka ifrågasättare, skrämma politiska debattörer till tystnad och driva muslimer till parallella samhällen. Citat SVT Nyheter mars 2018:

"Aje Carlbom drar slutsatsen att de MB-associerade organisationerna anser att muslimer ska skyddas från majoritetssamhället genom att leva i ett parallellt samhälle med bland annat egna skolor, ett muslimskt civilsamhälle. Samtidigt, menar Aje Carlbom, att de sprider budskap om att de och andra muslimer är offer för en fientlig västvärld, något som på sikt kan leda till radikalisering.

Aje Carlbom menar att det är förhållandevis lätt för organisationerna att påverka den svenska offentligheten eftersom det finns en rädsla att bli stämplad som rasist eller islamofob."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/muslimska-brodraskapets-inflytande-har-studerats

Sedan inte förglömma är de spänningar som finns mellan shia- och sunnimuslimer på svensk mark, och det är fullt tänkbart att den utlösande gnistan till mer omfattande oroligheter kommer att falla där och spridas vidare.

Annons:
[Göstage]
2018-04-25 17:20
#119

#65 Så här är läget och här är de skyldiga till hotbilden, enligt terrorforskaren Magnus Ranstorp på SVT Opinion:

"Regeringen har också visat ansvarslöshet hur man hanterar papperslösa. Akilov var en av 12,500 efterlysta avslagna asylansökare vars utvisning ska verkställas. Denna siffra kommer växa till minst 50,000 om två år.

Mitt förtroende för hur Migrationsverket säkerställer identiteter är inte den högsta. Inte heller hur asylbeslut verkställs och hur avvisningar hanteras. Gränspolisen har inte heller kapacitet eller förvar.

Det är heller inte troligt att vi kan utvisa en stor kategori av avslagna asylsökande på grund av mänskliga fri- och rättighetskrav. Vi är fast i en Moment 22 situation med tusentals individer som utnyttjas av hänsynslösa entreprenörer, kriminella, extremister och terrorister i skuggsamhället."---

När inte ens gränspolisen prioriterar eller letar efter dessa papperslösa individer har det gått långt. Sverige borde införa Finlands system där asylbeslut ges i person av polisen och om avslag ges så avvisas man direkt."---

https://www.svt.se/opinion/article17805671.svt

#63 Intressant jämförelse: av 50.000 illegalt uppehållande i Tyskland 2017 bedömdes 550 lika farliga som den terrorist som utförde Berlinattentatet. Finns anledning att förmoda att läget blir det samma här inom två år.

[Göstage]
2018-04-30 06:16
#120

#119 Även Aleksandra Boscanin i GP tar terroristen Akilov som ett exempel bland de tiotusentals som belagts med utvisningsbeslut, men försvunnit ur myndigheternas kontroll. Och då är att betänka att det utöver de som fått sina fall granskade uppehåller sig ett okänt antal människor, kanske lika många som utvisningsfallen,  som aldrig brytt sig om att lämna in ansökningar utan uppehåller sig här på vinst och förlust. 

 "Det första – men inte sista – misstaget begicks redan i november 2014 när Akilov sökte asyl i Sverige. Han hade ett polskt visum och därför borde hans ansökan aldrig ha utretts av Migrationsverket utan borde i stället ha prövats i Polen i enlighet med Dublinförordningen."---

"I juni 2016 fick han avslag på sin asylansökan och skulle därför utvisas. Efter överklagan fick han definitivt avslag i september samma år och i slutet av februari 2017 blir han efterlyst efter att ha avvikit. Ungefär en och en halv månad senare kapade han en lastbil med vilken han dödade fem människor och skadade desto fler på Drottninggatan i Stockholm."---

"Uppdrag Gransknings kartläggning visar även att Akilov inte levde gömd, trots att han var efterlyst. Arbetsgivaren visste var han bodde, hans juridiska ombud visste var han befann sig och han fortsatte använda samma telefonnummer som tidigare. Det borde således inte ha varit allt för svårt för polisen att hitta honom och verkställa utvisningen."---

"Gränspolisen har många liknande fall att hantera. I slutet av 2016 var drygt 12 600 personer är efterlysta efter att ha avvikit och siffran väntas öka markant de kommande åren. Migrationsverket bedömde förra året att myndigheten kommer lämna över ytterligare 51 000 nya fall till polisen mellan 2017 och 2021. Att man inte lyckas verkställa utvisningen av Akilov trots att han levde öppet i samhället är givetvis ett misslyckande."---

"Utvisningar sker inte tillräckligt snabbt och människor som fått avslag hinner avvika. Man har gett dem rättigheter till vård, på vissa håll mer omfattande sådan än vad lagen kräver, och skola. I flera kommuner beviljas dessa personer försörjningsstöd trots att de inte har rätt att vistas i landet."---

"Fallet Akilov ger en inblick i hur rörigt det är med migrations- och asylpolitiken i Sverige. Den är varken särskilt rättssäker eller ordnad. Kaos tycks vara dess signum. Folk kommer och går utan någon egentlig kontroll värd namnet."---

http://www.gp.se/ledare/boscanin-akilov-ett-exempel-på-migrationspolitikens-kaos-1.5766999

[Göstage]
2018-05-04 20:22
#121

#16 Expressen 151205:  "Nu är budskapet till de som fått avslag på sin asylansökan tvetydigt: Staten kräver visserligen att de ska lämna landet omedelbart - men går de under jorden i fyra år får de ansöka om asyl igen. Den tidsgränsen måste också höjas."---

https://www.expressen.se/ledare/prioritera-dem-som-far-stanna/

#38 Expressen 160129 "Andra migranter kan söka asyl på nytt efter fyra år. Moderaterna har föreslagit att perioden förlängs till åtta år för att göra det mindre lockande att stanna kvar. Det är en utmärkt idé."---

https://www.expressen.se/ledare/ygemans-ordpastejer-racker-inte-till/

#106 Expressen 180131: "Akhmat Akilov gick under jorden. Sveriges riksdag har givit människor starka incitament att kliva in i skuggsamhället. Efter bara fyra år kan man söka asyl på nytt."---

https://www.expressen.se/ledare/akilovs-terror-visar-pa-svenska-underlatelser/

Och så har  polletten ramlat ner:☝️
SvD 180504:  "För att förhindra att människor går under jorden när de får avslag och håller sig undan tills det går att lämna in en ny asylansökan, vill S fördubbla tiden som måste gå från fyra till åtta år."---

https://www.svd.se/s-vill-ha-fortsatt-restriktiv-migrationspoliti

[Göstage]
2018-06-26 07:31
#122

Några journalister på Aftonbladet har genom att söka igenom olika myndigheters tillgängliga register lyckats hitta ett rätt stort antal fängelsedömda som inte infunnit sig till sina straff. Kriminalvården meddelar Polisen när dömda uteblivit från verkställande av sina straff: 

 "Men polisen fokuserar mest på om folkbokföringsadressen har ändrats, de undersöker inte lika många myndighetskällor som Aftonbladet. – Det gäller ju att folkbokföringsadressen uppdateras vartefter, det är ju det man har att gå på, säger Göran Pettersson, chef vid polisen handräckningsgrupp i Stockholms city. Många efterlysta kan undgå upptäckt i åratal. Fler skulle troligen kunna gripas om polisen fick ett automatiskt larm varje gång myndighetsuppgifter om efterlysta ändras. Så sker inte i dag. – Polisens it-system för efterlysta personer (NEPU) erhåller inga automatiska uppdateringar från andra it-system, säger Malin Näfver vid Polisens nationella mediecenter. Utbytet finns inte heller åt andra hållet – varken Skatteverket eller Försäkringskassan vet vilka som är efterlysta av polisen."---

Källa.

Allså kan människor som söks av Polisen vara "kända" av andra myndigheter och arbeta (ibland), uppbära bidrag, förnya körkort och driva civilrättsliga mål i domstol utan att Polisen lyckas hitta dem, om inte folkbokföringsadressen är korrekt.
Och samma förhållande lär då även gälla utvisningsdömda - de kan leva mer eller mindre öppet och det skall närmast ren otur till om de blir upptäckta, så länge myndigheterna inte samkör sina register.

Carmarino
2018-06-26 11:35
#123

#122 🤔🤪😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-06-27 09:13
#124

Aftonbladets krönikör, juristen Viktor Banke, anser uppenbarligen inte att Polisen både kan spana efter dömda och avvisningsvägrare (när inte de båda anledningarna sammanfaller), och att man skall prioritera bort sökandet efter de  som uppehåller sig  illegalt i landet. Ännu mer fritt fram i så fall…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvMxyg/lojevackande-att-polisen-inte-far-tag-i-de-efterlysta

Upp till toppen
Annons: