Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1689 ggr
Vanja
12/27/15, 10:54 AM

Firar du med fyrverkerier?

Jag själv anser och har alltid ansett att fyrverkerier borde utvecklas så att man hittar andra sätt att göra det fint på till nyår, eller helt förbjudas. 

Man oroar sig mycket över husdjuren som mår dåligt över just smällarna, men min stora oro är de stackars vilda djuren som inte ens har människor som ser efter dom. Så djurvän som jag är så anser jag att de borde förbjudas. 

Vad tycker ni?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Vanja
12/27/15, 10:54 AM
#1

Alla kan ju gissa vart min röst hamnade xD

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Aleya
12/27/15, 11:07 AM
#2

Jag ser inga problem med fyrverkerier. Men jag tänder inga själv då jag är rädd att jag ska skada mig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Geru
12/27/15, 11:07 AM
#3

Alltså, en lösning är ju att varje kommun har någon extremt stor egen fyrverkeri sak. Men dom djur som drabbas mest är dom som är nära storstäderna. Det är inte lika påtagligt ute på landet:p

Det finns hörselskydd för husdjur. Något som jag rekommenderar ungefär lika mycket som koppel:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tuulikki]
12/27/15, 11:08 AM
#4

Jag hatar dem. Jag är rädd för dem, hunden är rädd för dem, jag tycker synd om alla andra djur och tycker inte det är särskilt miljövänligt eller roligt med allt skräp som hamnar på gatorna som folk inte samlar upp efter sig. Samt att de ofta hamnar i fel händer och folk låter barn skjuta med dem. Det händer olyckor varje år. Nää fy för fyrverkerier.

Det enda bra jag kan hitta med dem är att de är fina att titta på.

Geru
12/27/15, 11:10 AM
#5

#4 Poängen med dom är att dom är fina att titta på. Och det är ungefär samma regel där för folkvett som allt annat, om du är vårdslös med något som exploderar, och inte tar i aktning det, så får man ju skylla sig själv.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zadeira
12/27/15, 11:14 AM
#6

Jag skulle önska att varje kommun/stad har något anordnat fyrverkeri men att privatpersoner inte får skjuta själva. Jag har sett alldeles för många idioter som skjuter själva när de inte borde, tex fulla eller helt respeklösa som skjuter inne på gårdarna där det kan gå riktigt illa. Men jag vill inte vara utan fyrverkerier på nyår heller, det är det bästa ajg vet!

Annons:
[Tuulikki]
12/27/15, 11:16 AM
#7

#5 Jag tycker inte att skönheten i det hela väger upp för alla negativa saker jag ser med det.

Maria
12/27/15, 11:16 AM
#8

Jag gillar fyrverkerier. Förr tyckte jag även smällare var jättekul.

De hundar jag haft har inte varit rädda och av mina katter så är det bara en som varit rädd och lagt sig under sängen när det brakat loss.

Mina nuvarande två katter sitter i fönstret och kollar.

Vad jag mest förfasas över är hur mycket pengar som bokstavligen går upp i blixt och dunder.

Annars är det vackert att se på😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[helga21]
12/27/15, 11:51 AM
#9

Röstade för förbud då jag vet folk som har hundar som är vettskrämda. Här skjuts det friskt kring årsskiftet på många håll. 

Kommunen brukar ha ett fyrverkeri inne på Stakholmen men alla är inte inne i stan.

[[eskils_]]
12/27/15, 12:04 PM
#10

Röstade för annat.

Många djur mår dåligt av fyrverkerierna och även traumatiserade personer som flytt hit från krigszoner. Man kan ju stänga in sig, blunda och låta bli att titta på fyrverkerierna. Däremot kan man inte stänga öronen. Så jag tycker att det bara skulle få säljas sådana som inte hörs, i varje fall inte med skarpa ljud. För det är ju fint att titta på, för oss som vill.

Och så skulle det bara vara tillåtet under en viss tid, t ex nyårsafton kring tolvslaget.

kamera0710
12/27/15, 12:53 PM
#11

Vill förbjuda dem. Lider av att se exempelvis rådjur komma och springa vettskrämda när smällandet är som intensivast.

Honestyisdead
12/27/15, 1:40 PM
#12

Tycker de ska förbjudas. Skräpar ner, förstör naturen, skrämmer och skadar djur, startar bränder och skadar människor. 

Att det är fint känns ganska så tramsigt jämfört med de negativa sidorna.

Så bort med dom och uppfinnare något miljövänligt som inte låter.

Zyperior
12/27/15, 6:04 PM
#13

Sånna eldlyktor va de nu kallas är ju effektfullt. Hade varit väldigt imponerande att se. Tänk att stå på ett hustak vid en större stad, typ Sthlm eller Gbg och alla släppte upp sådana vid tolvslaget.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Vanja
12/27/15, 6:10 PM
#14

#8 Inte för att vara sådan, men att säga att fyrverkerier inte stör dig för att du och dina djur inte lider av det är som att säga att man inte behöver forska om cancer för att du eller dina djur inte har drabbats.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Maria
12/27/15, 6:14 PM
#15

#14 Det stör inte mig personligen men jag har haft en katt som var vettskrämd varje år.

Jag gillar fyrverkerier och att dra cancerdravel som jämförelse är bara smaklöst.

Däremot tycker jag att det borde vara mer kontroll och att smällare är förbjudet är bara bra så jag förespråkar inte fyrverkerier men kan inte hjälpa att jag tycker det är jättevackert.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vanja
12/27/15, 6:16 PM
#16

#15 Nej visst är de vackert, vilket man kan tycka att de borde uppfinna. Fyrverkerier som inte låter. 

Men ja, de blir lite samma princip om man drar den "så länge de inte drabbar mig så får de hållas." - stilen.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Maria
12/27/15, 6:20 PM
#17

#16 Jag har ju haft en vettskrämd katt, missade du det?

Min bror har haft hästar och det var ett elände varje år. De fick ta in hästarna och ha stallet fullt upplyst så att det inte skulle blixtra så mycket och så hade de radion på men de var skärrade ändå.

Trots detta så tycker jag ändå att fyrverkerier är såå vackert.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Geru
12/27/15, 6:21 PM
#18

#16 Skillnaden är väl att folk dör väldigt mycket av cancer, men inte av oljud från fyrverkeri. Dom enda som dör av fyrverkeri är dom som brukar det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Geru
12/27/15, 6:22 PM
#19

#17 Hästarna blir ju skärrade av åska och annat med så.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Vanja
12/27/15, 6:22 PM
#20

#17 Så du har haft en vettskrämd katt och din bror har haft hästar som lidit ordentligt av detta, men ändå så skriver du "Vad jag mest förfasas över är hur mycket pengar som bokstavligen går upp i blixt och dunder"

Borde de inte vara djuren du förfasas mest över då? :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Herveaux
12/27/15, 6:23 PM
#21

Jag tycker inte om fyrverkerier eller smällare.
Min hund blir vettskrämd ute och inne kryper han ihop och gråter och darrar när det smäller.

Ser inget positivt med dessa raketer och smällare alls.
Lider med alla skotträdda människor och djur för att inte glömma vår stackars natur som redan får ta så mycket skit från oss tvåbentingar.

Fattar inte varför det inte förbjuds.
Dåligt för miljön, nedskräpning… och varje år är det X antal som skadas för livet.

Här där jag bor, i Knivsta strax utanför Uppsala, börjar det smälla i början på december och slutar i slutet av januari. Ibland mitten av februari…

Jag vet inte hur det skulle fungera i praktiken, men kan inte kommunerna anordna någon slags "ljus-show" vid tolvslaget om det nu måste vara något som syns på himlen för att ett år tar slut/börjar.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Maria
12/27/15, 6:28 PM
#22

#20 Jag förfasas mest av pengarna som skulle kunna gå till så mycket annat behövande. Djur i nöd t.ex😉

Jag tycker väldigt synd om djuren och skulle självklart klara mig utan fyrverkerier för djurens skull men det är trotts allt många människor som inte har djur.

Jag tycker ändå det är vackert men det kanske man ska hålla tyst med?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Vanja
12/27/15, 6:34 PM
#23

#22 Nej du får tycka vad du vill, på samma sätt som jag får argumentera om varför jag tycker som jag tycker. Någon gång kanske jag kan omvända någon , genom att utbilda och lära ut. 
Men jag kan inte vara arg på människor vars intelligens inte är hög nog för att de ska förstå. (Menar inte just dig, snarare de som smäller på fyllan och villan, de kan inte bry sig mindre om djuren eftersom de inte ens bryr sig om sig själva)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Maria
12/27/15, 7:40 PM
#24

#23 Jag kan tycka att människor är stolliga och sakna omdöme men att klanka ner på någons intelligens skulle jag aldrig göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Daisy-Moa-Elsa]
12/27/15, 8:04 PM
#25

# 2 intressant att du inte ser några problem alls med fyrverkerier, kan jag anta du bor rätt ensligt? För jag är fullkomligt skiträdd för alla fyllskaft som på nyår drar igång dessa fyrverkerier mellan husen i storstadsbebyggelse. Jag är bara glad att än idag inte fått en satans fyrverkeri att krossa köksrutan och landa med full kareta på köksbordet som min bror har.

Då väljer jag att inte ta upp min åsikt om hur djur mår då många människor inte har djur utan relaterar till sig själva, vilket är helt okej

Tack # 7

# 5 hur många tror du idkar folkvett 24-00 på nyårsafton? I min världe för få 😉

# 13 det är inte kul, så länge det inte är kontrollerat av personer som är nyktra, annars är det mest en totalångest över alla… ursäkta min franska shitheads som trillar runt och ska tända dem Det är ju inte direct fluffigt mellan husen i Stockholm

Vanja
12/27/15, 9:56 PM
#26

#24 Jag anser att det är ointelligent att dricka sig full och smälla av sig fingrarna. Eller att råka skjuta på ett barn, men du anser alltså att det bara är stolligt?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Tjeja
12/27/15, 10:03 PM
#27

Jag tycker de ska bort för miljöns skull. Det finns inget positivt med fyrverkerier annat än färgprakten under delar av en sekund.

Vad gäller själva smällandet tänker jag att man bör träna sina hundar och hästar att bli "skottsäkra". Men det är ju bara dem alla andra djur behöver ju slippa skrämmas också.

Fast miljöförstöringen och utsläppen som blir är det jag tycker är allra värst.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Geru
12/27/15, 10:12 PM
#28

#26 Nej, jag tror bestämt att hon skulle kalla det för omdömeslöst :) Intelligensnivå har tyvärr ingenting alls med omdöme att göra. Du kan vara extremt intelligent och fullständigt skita i hur dina handlingar påverkar andra människor. Ingenting som direkt är ovanligt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Katarina97
12/27/15, 10:31 PM
#29

För er som tycker att fyrverkerierna borde förbjudas/begränsas så finns en namninsamling som jag vill tipsa om som väldigt snart nått 50 000 underskrifter🙂

http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

Herveaux
12/27/15, 10:37 PM
#30

#29 Kan du redigera bort punkten i slutet av länken så funkar den bättre. 🙂

Både jag och maken har nu skrivit under.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Katarina97
12/27/15, 10:39 PM
#31

#30 Jag märkte det, fixat nu 🙂

Herveaux
12/27/15, 10:41 PM
#32

#31 Kalas! 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Daisy-Moa-Elsa]
12/27/15, 10:41 PM
#33

# 29 tack och underskrivet

Tarotstollan
12/27/15, 10:43 PM
#34

Jag hade visst redan skrivit under redan 2013! 🙂
Fick inte skriva på igen!🤓

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Annons:
[helga21]
12/27/15, 11:06 PM
#35

Det är många som blir skadade och även dödade. Här i stan så blev en yngling dödad när han tittade ned i en raket som inte smällt av men gjorde det just då.

Vi har smällt av raketer en gång och hade då polistillstånd för detta då jag vägrade att göra det annars men vi var de enda som hade sökt tillstånd.

Geru
12/27/15, 11:09 PM
#36

#35 Det där tror jag är herr Darwin som är i farten.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Sollar
12/28/15, 12:02 AM
#37

Själv är jag i stallet i minst 16 timmar med en livrädd häst, det är övertäckta fönster, tända lampor och matte i boxen större delen av tiden som gäller. Till 12-slaget drogar jag ner honom. Så jag hatar raketer pga min egen häst och alla andra djur som lider.

[Thiah]
12/28/15, 5:17 AM
#38

Här i finland pangas det enbart ett par timmar på nyårsafton. Det är lag på att utöver dessa timmar så måste man ha tillstånd och det brukar följas riktigt bra. Men för min del behövs inga raketer.

Honestyisdead
12/28/15, 10:00 AM
#39

#38 Här får man inte heller smälla raketer.

Zadeira
12/28/15, 10:24 AM
#40

#13, Såna där lyktor orsakar också skada. Vet en som fick in en sån på sin balkong där det tog fyr. Ett nyår flög en sån in i en elledning precis där vi brukar kollade på fyrverkerier. Så vackert är det precis som fyrverkerier, men det är inte ofarligt det heller.

[helga21]
12/28/15, 7:39 PM
#41

# 36 Vad har det med Darwin att göra att någon dör pga fyrverkerier?

Annons:
[helga21]
12/28/15, 7:42 PM
#42

# 40 Ja sådana lyktor är också farliga ifall de har en stålkonstruktion. Dessa hamnar i naturen och orsakar skada på djurlivet. Ibland hamnar de på åkrar där man odlar vall och då kommer det att hamna som konfetti höet för korna.

[helga21]
12/28/15, 7:44 PM
#43

Läste i dagens lokalblaska om att två Gripenplan flugit över Öland och gått ut i överljudsfart i över vattnet vilket hade skrämt en häst till döds. Ja och försvaret har betalat för det. Vad planen gjorde är hemligt men det skulle förmodligen mota några ryska plan.

Honestyisdead
12/28/15, 8:20 PM
#44

#42 Det finns sådana utan det som är nedbrytbara.  Men, i städer är det risk för brand ändå.

Upp till toppen
Annons: