Annons:
Etikettlivsmedel-jordbruk-fiske
Läst 2187 ggr
Vanja
12/27/15, 10:06 PM

Godis är lika stor klimatbov som kött.

"Tidigare har kött pekats ut som den stora klimatboven bland livsmedlen. Men nu visar det sig att godis och chips har betydligt större klimatpåverkan än vad man tidigare trott. Det visar en studie av SIK, Institutet för Livsmedel och Bioteknik, på uppdrag av Livsmedelsverket.

Studien visar bland annat att ett kilo chips leder till utsläpp av 2,2 kilo växthusgaser, vilket är 20 gånger så mycket som för ett kilo av råvaran potatis."

http://www.aftonbladet.se/halsa/article12628844.ab

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Geru
12/27/15, 10:13 PM
#1

Har du en länk till original studien? Jag vill veta vad dom har för underlag till det som påstås :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Zepp
12/27/15, 10:14 PM
#2

Inte nog med det.. sallad har tre gånger så hög påverkan på klimatet som bacon!😮

baconsallad.jpg

Att äta sallad istället för bacon kan vara farligare för miljön, enligt en ny studie.

Utsläppen av växthusgaser är tre gånger större per kalori när det gäller salladen.

http://www.aftonblad…icle21950655.ab

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vanja
12/27/15, 10:15 PM
#3

#1 Fixat! Glömde helt bort den.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
12/27/15, 10:15 PM
#4

För mig är det helt uppenbart att idisslarna osv inte är klimatbovarna på denna planet. För några tusen år sedan var de många gånger fler än vad de är nu och metangashalten i atmosfären var avsevärt lägre. 

De har bara blivit en enkel "lösning" på ett komplext problem. För usch vad hemskt det vore om vi var tvungna att ändra på vår bekväma livsstil. 

Det skulle vara intressant om någon skulle ta och mäta metangasutsläppen från gamla övergivna betesmarker, när gräs inte betas lägger det sig ner och det blir perfekta förhållanden för syrefattig nedbrytning (alltså när metan frigörs).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Geru
12/27/15, 10:15 PM
#5

#3 Tackar tackar! Hoppas aftonbladet har källan :)

… Vilket dom inte hade:p Men tack ändå :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Daisy-Moa-Elsa]
12/27/15, 10:26 PM
#6

# 2 den var inte rolig att läsa, du som jag som är uppvuxen med att "frukt" är godis… här tolkar jag det som "grönsaker/ frukt".

Annons:
Zepp
12/27/15, 10:41 PM
#7

Varken du eller Geru behöver dyka ner i någon vetenskaplig studie då det hela är rätt lättförstått!

Sallad har nästan inga kalorier och högprocessade livsmedel/godis drar åtskilligt med energi.. tex fritering av chips!

Annars så är VVs synsätt det riktigaste.. dvs kor somäter sin naturliga mat är bara en del av kolets kretslopp!🙂

Dock skall vi ha klart för oss att det finns folk som av snöd vinnings skull ger kor icke artegen mat.. ofta spannmål och soya!😮

Då blir köttet och mjölken betydligt billigare.. inte lika näringsrika och man behöver mer konstgödsel.. dvs det går åt olja/kol för att framställa konstgödsel.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Daisy-Moa-Elsa]
12/27/15, 10:46 PM
#8

Antar "du" är jag å nej det behöver jag icke 😃

[helga21]
12/27/15, 10:53 PM
#9

Tack det var skönt att höra. Jag gillar inte våldtagen potatis och godis kan jag vara utan bara jag får kött.

Det finns en anledning till att vi äter kött. Gris hade man för att denne kunde äta det som blev över i hushållet och sedan slakta och ko för att få mjölk och att kon kunde beta där man inte kunde så någon säd.  Höns fick man ägg av och skalen gav man tillbaka till dessa.

vendelay
12/27/15, 11:02 PM
#10

#9 Vad är en våldtagen potatis?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Geru
12/27/15, 11:02 PM
#11

#7 Tänkte mer på godiset. Typ det är ju skillnad på godis och godis. Ekologiskt, eller inte och så vidare. Därför jag ville se studien :P

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[helga21]
12/27/15, 11:08 PM
#12

# 10 Chips 😂

[V3g4Life]
12/28/15, 11:59 AM
#13

Angående salladen, så finns det jättebra inlägg på denna sidan. En baconskiva motsvarar ett salladshuvud. Inte ofta man orkar äta 6 salladshuvuden till frukost (jämfört med en person som ofta äter ett paket bacon (cirka 6 skivor))

Annons:
VildaVittra
12/28/15, 12:19 PM
#14

#13 Fast det är ju som sagt kalorier man ska mäta med, så salladen är sämre än bacon. 

Skulle jag äta mina 2400 kcal genom att bara ta bacon så skulle det medföra x i klimatpåverkan, medan samma kalorimängd skulle medföra 3x om jag åt isbergssallad. 

Och isbergsallad medför ingen miljövinst, vilket grishållningen faktiskt gör. 

Ja, det finns bra inlägg i tråden, exempelvis mina. 😃

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
12/28/15, 1:00 PM
#15

#11

Jag tror inte du behöver fördjupa dig särskildt mycket i någon studie.. det är över huvudtaget svårt att definiera godis!

Då är det betydligt enklare att göra jämförelse mellan bacon och isbergssallad!

Två rätt enhetliga produkter!

Den första studien har jag inte läst.. och tänker inte göra heller!

Den andra har jag inte läst heller och behöver inte göra heller!

Förutom skillnaden i kalorier mellan bacon och sallad så är baconet mer näringsrikt!

Alla vet att man inte kan leva enbart av bacon.. eller isbergssallad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Whateverbitchesidfc
12/28/15, 1:01 PM
#16

Jag försöker att tänka mig för vad gäller miljön genom att källsortera. Jag kastar inte heller saker i naturen och jag bryr mig mycket om djurs rättigheter. Jag är inte vegetarian och har ingenting emot kött produktionen, men jag tycker det ska vara tydliga regler som gör djurplågeri omöjligt. Det handlar inte på något sätt om rasim, för jag är emot all form av rasism men tycker att tillexempel halalslakt ska förbjudas just eftersom det handlar om djurplågeri. Jag tycker dock att tjatet om klimatpåverkan genom att äta kött, och annan mat är lite överdriven. Klimatet är viktigt på sitt sätt, men enligt mig finns det betydligt viktigare frågor. Jag tycker att miljön tar upp lite för stor del av debatten, där betydligt viktigare frågor hamnar i det dolda.

Zepp
12/28/15, 1:08 PM
#17

Det märkliga är att de som förespråkar Halal menar att våra slaktmetoder är djurplågeri!😮

Det är därför de inte tillåter en utdragen slakt utan djuret skall dö omgående, inga andra djur skall se när något annat dör och djuret skall inte vara medveten om att det skall slaktas!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Whateverbitchesidfc
12/28/15, 1:13 PM
#18

17: Människor kanske ser det på olika sätt, vilket självklart är tillåtet att göra. Personligen anser jag dock halal mer plågande för djuret.

Zepp
12/28/15, 1:25 PM
#19

Finns inget plågsamt i halal.. om det görs rätt!

Gäller för övrigt andra slaktmetoder oxå!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4ktning_(slaktmetod)

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Whateverbitchesidfc
12/28/15, 2:04 PM
#20

20 - Att påstå att halal inte är plågeri är bland det dummaste jag hört på oerhört länge. Wikipedia är inte världens mest trovärdiga källa. Visste du att Wikipedia är förbjuden att använda som källa till uppsatser på nästan alla gymnasieskolor plus på samtliga universitet eftersom att hemsidan saknar trovärdighet. Vem som helst kan gå in och redigera innehållet och låter inte sakerna som står där allt för konstigt, så kommer det mycket med stor sannolikhet stå kvar så hänvisa aldrig till Wikipedia för att bevisa någonting.

Annons:
Zepp
12/28/15, 2:08 PM
#21

Såå.. visa mig då att skäktning är djurplågeri och att skjuta en bult in i huvudet inte är det!

Det låter såå  fint med bedövning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
12/28/15, 2:09 PM
#22

#20 Halal är inte alls plågsamt om den utförs rätt. Hur jag vet det? Jo, för de slaktar på exakt samma vis som jag slaktar mina djur. Eller jo, det är kanske plågsamt för djuret att bli vänt mot Mecka och få en bön läst över sig? 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
12/28/15, 2:12 PM
#23

#21 Faktiskt så sitter smärtcentrumet i hjärnan, så om du slår ut den så kommer djuret inte känna smärta (vilket du gör med bultpistolen). Tänk när du lägger handen på plattan, så drar du bort handen innan du ens känner att det gör ont. Det är samma princip.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Whateverbitchesidfc
12/28/15, 2:14 PM
#24

Jag är lika mycket emot tillexempel kosherslakt. Jag är emot skäktningsmetoden över huvudtaget eftersom det är respektlös och ovärdigt för djuren.

Zepp
12/28/15, 2:16 PM
#25

Jupp.. och det funkar lika snabbt som en riktigt utförd skäktning!

När halspulsådern skärs av så faller blodförsörjningen till hjärnan och djuret blir medvetslöst.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

VildaVittra
12/28/15, 2:20 PM
#26

#24 Är du vegan/vegetarian?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Zepp
12/28/15, 2:29 PM
#27

#24

Det anser de som använder Halal och Koscher om vår slaktmetod oxå!

Sekulariserade judar och muslimer bryr sig inte mer än vad jag gör om slaktmetod!

I deras slaktmetoder och i våran så är medvetslösheten omedelbar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Whateverbitchesidfc
12/28/15, 3:13 PM
#28

26 Jag är varken vegan eller vegetarian. 27 Jag vet att folk har olika uppfattningar om denna frågan. Jag tänker inte ens på religionstillhörigheten. Det enda jag utgår ifrån är vad jag tycker för djuret är den värdigaste döden.

VildaVittra
12/28/15, 3:20 PM
#29

#28 Hur gör du då för att undvika skäktat kött? Helt vanligt svenskt kött är skäktat det med, det är så man får hjärtat att stanna. 

Så här går svensk slakt till:

  1. Djuret bedövas med klubbning/slaktmask/elektricitet/osv varpå det blir medvetslöst/hjärndött

  2. Djuret skäktas eftersom hjärtat slår då den funktionen sitter i förlängda märgen

Så här går svensk halalslakt till: 

  1. Djuret vänds mot mecka och får en bön läst över sig.

  2. Djuret bedövas med samma metoder som vanlig slakt, minus några jag inte kan på rak arm

  3. Djuret skäktas eftersom hjärtat slår då den funktionen sitter i förlängda märgen

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[V3g4Life]
12/28/15, 5:20 PM
#30

#14 kommer aldrig klara av att äta 6 salladshuvuden till frukosr. Har något blad om jag ens köper det vilket är ytterst sällan.

Whateverbitchesidfc
12/28/15, 6:36 PM
#31

29 : Det är skillnad på att djuret redan är medvetslöst/hjärndött innan man skäktar djuret och på att bara skäkta det direkt tycker jag. Sedan stämmer det att jag egentligen har ganska dåligt samvete att jag äter kött alls. Men jag tycker inte om vegetariska alternativen tyvärr plus så tycker jag väldigt mycket om att äta kött. Men är emot att djur ska dödas alls egentligen. Jag skulle väl vilja förändra hela grunden för kött produktionen. Jag tänker att man kanske väntar med att ta djurens kött till försäljning först när djuret har dött en naturlig död. Och att man kan avliva djuren med kanske en spruta så att dem somnar in, men då enbart på djur som är sjuka och lider ändå. Jag är emot att döda djur, i onödan.

Zepp
12/28/15, 7:08 PM
#32

Det är där skillnaden är mellan Halal/Kosher.. och våran slaktmetod.

Inom H och K skall döden vara ögonblicklig.. allt annat ses som djurplågeri.

I realiteten skiljer det mest på synsätt.

Finns flera bra aspekter med Halal/Koscher.. tex att djuret inte får stressas, det skall behandlas så att det inte är medvetet om att det skall slaktas, inga andra djur får se på när andra djur slaktas. de skall ha vatten och mat ända fram till slakt.. om de vill ha.

De får bara slaktas av särskildt utbildad personal, de skall vara minst två.. den ena kontrollerar att allt gått rätt till.. osv.

Skulle höja våra köttpriser avsevärt om det applicerades på våra slakterier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Geru
12/28/15, 7:12 PM
#33

#31 Jag kan ju säga att äta sjuka djur inte direkt är en bra idé.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

vendelay
12/28/15, 7:18 PM
#34

#30 Klarar du inte av att äta 6 salladshuvuden till frukost?? AMATÖR! 😂😂😛

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Vanja
12/28/15, 7:48 PM
#35

#19 - #29 + #31 och #32 

Sluta gå OT nu.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zepp
12/28/15, 10:32 PM
#36

Det finns redan en tråd om Halal och Kosher.. på har jag för mig uthållig djurhållning?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: