Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 3552 ggr
Huygens
12/31/15, 3:03 PM

Polens demokrati i fara

Beroende på vem man frågar är eller är inte Polen idag ett demokratiskt land.

Nu är nya förändringar på gång via lagstiftning som kan göra att Polen definitivt upphör att vara en demokrati. Polsk yttrandefrihet upphör enligt t ex svensk modell.

Det relativt nya polska partiet Lag och Rättvisa (PiS) fick egen majoritet i den polska riksdagen Sejmen.

.

PiS instiftade i december, på kortast möjliga tid, en ny lag som underminerar Polens författningsdomstol. Författningsdomstolen kan bara fatta beslut med 2/3-dels majoritet. Dom fem domare som utsetts innan valet till författningsdomstolen, ersattes med fem nya domare som är PiS trogna.

Den nya lagen som PiS drev igenom, är dessutom så oklar att det inte ens går att fastställa vem som ingår i författningsdomstolen (!).

.

PiS inför även ministerstyre genom att det är regeringens finansminister som utser chefer för statliga media, som TV, radio och telegrambyrån Pap, som också när som helst kan sparka cheferna.

Den nya polska medialagen klubbades igenom efter ett i det närmaste hysteriskt kort ilfart på bara två dagar, utan remissförfarande.

PiS ministerstyre tar sej även andra uttryck.

Den nye kulturministern Piotr Glinski försökte stoppa premiären av Jelinek-pjäsen ”Döden och flickan”. Exakt varför är oklart, men regeringskritiska teaterpjäser brukade stoppas under Sovjetttiden.

Kulturministern kunde även gå in och ministerstyra den statliga TV-kanalen så att en misshaglig journalist belv suspenderad.

.

PiS planerar nya lagar som kan kringskära yttrandefriheten i privatägd media.

Säg hej till Turkiet.

Annons:
[[eskils_]]
12/31/15, 3:45 PM
#1

Låter otäckt! Man kan väl hoppas att EU tar Polen i örat och påminner om att man måste ha yttrandefrihet och pressfrihet i en demokrati.

[Zachapacka]
12/31/15, 4:55 PM
#2

Polackerna om några borde ju ha lärt sig efter andra världskriget. Men tydligen inte

[[eskils_]]
12/31/15, 6:55 PM
#3

#2 Ja, i synnerhet de 44 årens kommunistdiktatur efter kriget borde ha gett dem avsmak för allt vad diktatur och åsiktsförtryck heter. Fattar inte hur de kan börja närma sig ett sådant tillstånd igen, frivilligt.

[helga21]
1/1/16, 12:27 AM
#4

De har själva röstat för detta så vill de inte ha  det så får de v'l rösta igen. Personligen så låter det inte värre än i USA där man tillsätter polischefer och domare politiskt. Sverige är väl inte hel oklanderligt heller vad det gäller olika former av tillsättning av allt från landshövdingar till ÖB och Polischefer här också. Vi har haft ministrar som gått till prostituerade och som lagt locket på. IB-affären där misshagliga journalister fick fängelse.

72mm
1/1/16, 11:49 AM
#5

"Man kan väl hoppas att EU tar Polen i örat och påminner om att man måste ha yttrandefrihet och pressfrihet i en demokrati."

Eller så tar man avstånd från överstatlighet och låter Polen sköta sig själva. 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/1/16, 1:34 PM
#6

#5 Är inte det lite samma sak som att inte avbryta två människor som slåss, för att det inte är våran ensak och dom ska lösa det själva?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
72mm
1/1/16, 2:18 PM
#7

#6 Du anser att en överstatlig organisation som EU har moralisk rätt att lägga sig i hur demokratiska länder tar beslut?  

Även om din liknelse är ganska långsökt så… 

Det är inte din ensak att avbryta och du har ingen laglig skyldighet att göra det. Huruvida du tycker att du har moralisk rätt att lägga dig i andras privata konflikter är väl individuellt och ganska mycket beroende av kontext?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/1/16, 2:25 PM
#8

#7 Det blir EUs ensak i och med att polen är en del av EU, därav ser jag inte det som att lägga sig i på det viset. Det är inte direkt som Turkiet eller så.

Principen är lite samma. Principer är konstanter som alltid gäller.

Om jag bor i ett område och två slåss, så ja, jag kommer lägga mig i. Det är mitt område som jag bor i, och jag ska kunna känna mig trygg där, därför kommer jag att avsluta eventuella slagsmål väldigt fort. 

Jag skiter i om dom anser att det är en privat konflikt eller inte. Vissa saker kan du inte förvänta dig att andra ska acceptera. Te.x. våld, mord, våldtäkt, barnmisshandel och annat kul. Det finns väldigt många som säger samma sak som dig ang. barnmisshandel, att "Det inte är din ensak hur jag uppfostrar mina barn".

Så om EU borde lägga sig i? Absolut.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/1/16, 3:10 PM
#9

"Så om EU borde lägga sig i? Absolut."

Om man ser EU's överstatlighet som legitim och inte respekterar autonoma, demokratiska länders självbestämmande, så visst.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[[eskils_]]
1/1/16, 3:31 PM
#10

#4 och #5 Det är tyvärr kanske inte så enkelt som att vi bör låta polackerna sköta detta själva, för "de kan ju rösta på något annat parti nästa gång…" Med statligt styrda media kan det bli svårt för medborgarna att fatta kloka beslut om vilket parti som är bäst (om de nu får fler än ett parti att välja mellan nästa gång…)

En del protester har redan kommit från EU m fl, vilket jag tycker är bra.

"Den nya medielagen ska omvandla de statsägda medierna till så kallade nationella kulturinstitut som ska stärka publikens ”patriotiska hållning”.

_Lagen klubbades igenom i det polska parlamentet på onsdagskvällen efter ett ilförfarande, två dagar efter att den nye presidenten godkänt den lag som hotar att göra den polska författningsdomstolen till ett tandlöst organ.
_

_EBU, den europeiska sammanslutningen av nationella tv-och radiobolag, har uttryckt sin oro över lagen och att den införts i all hast och utan något remissförfarande.
_

_Enligt organisationen Reportrar utan gränser tänker den polska regeringen inte nöja sig med att ändra spelreglerna för de statsägda medierna.
_

Attacker är att vänta också på de privatägda medierna."

DN

Geru
1/1/16, 6:09 PM
#11

#9 Det handlar som sagt om principer. Men du får ju tycka som du vill. Tekniskt sett är EU redan överstatligt, för alla medlemmar, i och med lagarna och EU-domstolen. 

Jag personligen är inget fan av EU generellt sett, men eftersom vi är en del av det så har vi inte bara ett ansvar mot oss själva, utan mot andra inom unionen med. Tills då dom bestämmer sig för att dra sig ur.

Kul att du inte kommenterade kring någonting annat, men jag ser väl mer det som retorik från din sida :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/1/16, 6:19 PM
#12

"Kul att du inte kommenterade kring någonting annat, men jag ser väl mer det som retorik från din sida :)"

Du beskrev hur du minsann avbryter bråk där du bor, jag såg väl inte riktigt relevansen.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/1/16, 6:23 PM
#13

#12 Suck… Nåja, det är ju ditt synsätt. Gör som du vill.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
1/1/16, 6:25 PM
#14

TS jag måste fråga dig om "Polsk yttrandefrihet upphör enligt t ex svensk modell" vad är svensk modell här? Jag trodde Sverige var för yttrandefrihetn så något snubblar jag runt på att inte förstå den meningen i ditt inlägg med?

Geru
1/1/16, 6:34 PM
#15

#14 Tror TS menar att yttrandefriheten som dom har just nu är svensk modell, men den upphör.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/1/16, 6:59 PM
#16

Har de en yttrandefrihet av svensk modell är de redan ute på djupt vatten :)

Friskt kopplat är hälften brunnet!

rudyC
1/1/16, 7:41 PM
#17

det är inget fel på deras yttrandefrihet eller demokrati (är tillsammans med en så jag tror han vet vad han talar om) folket har lika rätt att välja och rösta som vilket annat land men då polen är ett urkristet land och dessa politiker sitter kvar med näbbar och klor och vägrar att ta in nya ideer och folk så så  blir det tyvärr val mellan pest eller kolera. folket i polen är nöjda med vad som finns !!varför ska EU eller gud förbjude sverige klampa in och diktera på annans mark hur dom ska sköta det då varken EU eller sverige tar hänsyn till sitt folk bara för att polen har sina egna ideer om hur landet ska skötas och inte blind säja JA till allt bara för att det är politisktkorekt finns dom länder som inte är hjärndöda än och kan tänka för sig själva

[Daisy-Moa-Elsa]
1/1/16, 7:48 PM
#18

# 17  i och med att Polen 2004 blev EU medlemar förstår jag inte inte varför de inte anser att EU inte ska klampa in? Går man med i EU får man också gilla läget att EU klampar in om man vill gynnas av EUs "fördelar"

Geru
1/1/16, 7:54 PM
#19

#16 Och då frågar jag vad du tycker är fel på den svenska modellen av yttrandefrihet :)?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

rudyC
1/1/16, 8:01 PM
#20

eller så insåg väl dom hur fantasktiskt överkörda andra länder blev och dom ville inte alls vara med om det …  det är ju hitlerfasoner på EU topparna och dom som inte vill vara med blir kallade rasister eller som nu diktaturländer av länder inte kan tänka själva… ungern är ett jätte bra exempel… EU skriker diktatur åt regeringen medans folket kastar rosor?

sandlådefasoner bara på en högre nivå…

Annons:
Geru
1/1/16, 8:03 PM
#21

#20 Jag kan inte säga att jag gillar hur EU styrs, men i och med att polen är en del av EU så tycker jag då EU har rätt att lägga sig i. Vill dom inte att EU ska lägga sig i får dom väl gå ur, helt enkelt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Daisy-Moa-Elsa]
1/1/16, 8:19 PM
#22

# 20 går man med i EU får man gilla läget på gott och ont,  annars som " 21 sager,  får man gilla läget, EU är inte till för att enskillda länder ska göra någon form av "cherry piciking".

rudyC
1/1/16, 8:30 PM
#23

men det är ju så det är…  det är ju 3 länder som bestämmer och resten ska rätta sig efter det … och det är ju dom som i slutet sitter på all vinst

EU hade en fördel att det var öppna gränser

[helga21]
1/1/16, 9:15 PM
#24

Men det är precis vad enskilda länder har gjort när det gäller flyktingar. Utöver Sverige, Tyskland och Österrike hur många ha tagit emot några flyktingar? Det går utmärkt att vara medlem i EU och strunta i direktiven. Polen kan känna sig lugnt.

72mm
1/1/16, 9:48 PM
#25

#19 Vi kan börja med lagen om hets mot folkgrupp.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

rudyC
1/1/16, 11:14 PM
#26

#24 varför ska länder som enligt vår standard har det fattigt ska ta emot folk och bara ge dom pengar det har länderna ju inte råd med ELLER så kan det ju vara så att dom är med vetande om landets egen ekonomi än vad tex serige har? (om sin egen alltså) när merparten av (som nu då )polends befolkning jobbar baken av sig men ändå inte tjänar mer än 2500 kri månaden och det är en "vanlig" lön för en polak varför ska dom då ta in folk som kommer att kosta landet det 3dubbla innan man kan få pengar tillbara från dom? och bara ge bort pengar bara för att det ska vara synd om "invandrare" det har ju inte landet råd med

du behöver ju bara tänka in dig i samma situation

jag är EU och du är ju oxå med i EU och nu talat jag om för dig att du ska ta emot en familj på 5 personer…
säj att du har ett vanligt jobb och tjänar 20000 i månaden och på det ska du fodra dig din man och 2 barn nu får du 5 personer till som inte har pengar så enligt min räkning så försörjer du 9 personer inte sant? och nu börjar det ju bli lite mindre över i din kassa och det säjer du till mig (EU) och jag svarar med att ne, du ska allt ta in lite mer … dina grannar har du tagit in folk oxå så vi knör in 5 pers till till dig

i min räkning börjar du att gå back försörja 14 pers på en lön på 20 lappar går inte då du börjar att få mer omkostnader

hur gör du nu då?

Geru
1/2/16, 2:16 AM
#27

#25 Hur många är det som blir dömda för det ens? Dessutom så hindrar inte den yttrandefriheten, sist jag kollade? Eller har jag missat någon paragraf där det står "Du får inte säga vad du tycker"?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
72mm
1/2/16, 11:37 AM
#28

#27 "Hur många är det som blir dömda för det ens? Dessutom så hindrar inte den yttrandefriheten, sist jag kollade? Eller har jag missat någon paragraf där det står "Du får inte säga vad du tycker"?"

HMF står alltid mot grundlagsskyddad yttrandefrihet. Det finns folk på detta forum som tycker att HMFs gummiparagrafer med rätta ska övertrumfa grundlagen. Sverige har satt människor i fängelse med den lagen. 22% av riksdagens politiker tycker att det borde vara olagligt att håna religioner. 

Det finns en stark trend i Europa (och övriga väst också tyvärr) att ställa denna rättighet mot andra, mer moderna, dygder såsom "tolerans", "inkludering" och "pluralism". I en del fall hävdas det t.om. att det är en rättighet att "inte bli kränkt" av någon annans yttrande eller åsikter. Detta är en mycket, mycket farlig väg att slå in på.

Hur den fria världen hanterade Charlie Hebdo är ett tydligt tecken på vilka  syltryggar vi har blivit.     

"Free speech is the whole thing, the whole ball game. Free speech is life itself." 

- Salman Rushdie

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
1/2/16, 11:43 AM
#29

# 26 Jag har väl aldrig påstått att Polen ska ta emot flera flyktingar. Däremot att Sverige ska ta emot betydligt färre. Våra finanser är inte heller så lysande.

[[eskils_]]
1/2/16, 11:54 AM
#30

"En undersökning i tidningen Rzeczpospolita i veckan visar att mer än varannan polack tror att demokratin är i fara sedan PiS kom till makten – 55 procent. Störst är misstron i storstäderna där hela 70 procent oroas över regeringens intentioner. Men så är också den typiska PiS-väljaren en lägre utbildad landsortsbo, som fortfarande är nöjd med sin regering.

Åtminstone så här långt."

SvD

Geru
1/2/16, 12:38 PM
#31

#28 Men varför? Du har inte förklarat varför. Av vad jag har förstått så är den lagen till för människor som medvetet provocerar och försöker skapa konflikter? Alltså inte då genom ett sketet skämt, utan att hota om att bränna upp huset dom bor i. 

Nu pratar jag inte om världen, utan om Sverige:p Så du får som sagt gärna förklara, och visa på fall, där HMF kränkt yttrandefriheten.. Vilket av alternativen fungerar för mig.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/2/16, 1:01 PM
#32

#31 "utan att hota om att bränna upp huset dom bor i."

Det hamnar inte under HMF överhuvudtaget. Det är redan olagligt att hota folk. 

"Av vad jag har förstått så är den lagen till för människor som medvetet provocerar och försöker skapa konflikter?"

Visste inte att vi levde i ett land där det var olagligt att provocera och skapa konflikt. Vem tycker du ska bestämma vad som är provocerande?  

"Nu pratar jag inte om världen, utan om Sverige:p Så du får som sagt gärna förklara, och visa på fall, där HMF kränkt yttrandefriheten.. Vilket av alternativen fungerar för mig."

Dan Park hamnade i fängelse för att under en demonstration ha visat en skylt med texten "Zigernarbrott är något gott". 

"Hur dödar man 50 flugor i en smäll? – Slå en somalie i ansiktet med en spade.

Ovan citat utgör enligt Jönköpings tingsrätt hets mot folkgrupp. En sjuttonårig kille blev dömd för att ha spridit detta skämt på Facebook.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

KimE
1/2/16, 1:07 PM
#33

Polen invaderade ett militärt NATO underrättelse center i Warsava och bytte ut de polska militärerna där, det första NATO centret någonsin att bli attackerat.

Geru
1/2/16, 1:08 PM
#34

#32 Det är ju avsikten. En konflikt är inte direkt något som är olagligt, men det som följer brukar vara det :)

Ingen aning, jag bara frågar hur just denna lag funkar, för jag har inte hört så mycket om den, annat än att den finns.

Ah, jag förstår. Jag personligen ser inte så stor funktion för den lagen då. Känns mest som om den hamnar i samma fack som "triggered" skiten hamnar. Hur länge har vi haft den lagstiftningen?

Vad är påföljden för HMF?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
[[eskils_]]
1/2/16, 1:14 PM
#35

#33 Vad, när, hur? Förskräckt

(Tråkigt om även denna tråd ska komma att handla om svensk invandringspolitik, som så många andra.)

Geru
1/2/16, 2:42 PM
#36

#35 Måste missat inläggen med svensk invandringspolitik? Vilka är det du syftar på:p?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

rudyC
1/2/16, 3:56 PM
#38

#30 är inte det demokrati är? dessutom så är det vänster propaganda det var dom som sålde ut polen till vest (som som tyskland) dom som sitter i regering nu är dom som vill behålla polen polskt för innan EU så hade dom egna fabriker och diverse produktioner vänstern kom till makten och EU och sakta men säkert började dom att ta död vad som var i landet för att göra plats till  tysklands fabriker och affärer

dom som sitter i makten nu vill lägga större skatt på dom största fabrikerna mm vilket resulterar i att det blir fabriker mm som kommer i från vest och det får västerpolitikerna att knyta knut på trosorna

[[eskils_]]
1/2/16, 4:12 PM
#39

#36 De inlägg som handlar om flyktingpolitik, invandringspolitik och hets mot folkgrupp i Sverige. Du får leta själv efter vilka nummer de har. :p

KimE
1/2/16, 4:29 PM
#40

Så högern vill återinföra de kommunistiska gamla fabrikerna?

Geru
1/3/16, 2:19 AM
#41

#39 Ja, vi pratar om HMF. För det är relaterat till ämnet, vilket är demokrati och yttrandefrihet. Men jag ser fortfarande inte invandringsdiskussionen?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
rudyC
1/3/16, 5:32 AM
#42

_"Hur dödar man 50 flugor i en smäll? – Slå en somalie i ansiktet med en spade.
_

Ovan citat utgör enligt Jönköpings tingsrätt hets mot folkgrupp. En sjuttonårig kille blev dömd för att ha spridit detta skämt på Facebook. 

alltså hur fick man ett skämt att bli hets mot folkgrupp ? har inte tinget bättre saker att dömma än smaklösa skämt?

#41 kan det vara att #39 menar att vi pratar invandrings politik i polen? och att sverige nämns ?

KimE
1/3/16, 9:06 AM
#43

Om polens nya medielagar införs så kommer EU ta upp frågan om polens rösträtt i europarådet.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article22032630.ab

Geru
1/3/16, 10:08 AM
#44

#42 Jag vet inte, jag ser det inte:p Därför jag frågar

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

72mm
1/3/16, 10:42 AM
#45

#42 "alltså hur fick man ett skämt att bli hets mot folkgrupp ? har inte tinget bättre saker att dömma än smaklösa skämt?"

Det vet jag inte, men 2000kr i böter kostade det i varje fall. Jag har inte läst hur resonemanget gått från vare sig försvar eller åklagare, men man kan ju göra en egen analys av vad som egentligen sägs i skämtet.

Jag har faktiskt lite svårt att göra en entydig tolkning eftersom jag inte riktigt förstår vad poängen är, dvs vad som ska vara roligt. Antingen så insinuerar man att Somalier skulle ha flugor i ansiktet pga bristande personlig hygien eller så syftar man på svältkatastrofen. En långsökt super-rasistisk variant skulle vara att det hela är en variant på neger/skit-skämten, men det tror jag faktist inte.

Hygien-varianten är självklart rasistisk (utgår från felaktigheter och generaliserar dessutom över en hel folkgrupp ) och osmaklig pga detta, men jag vet inte om man kan påstå att den skulle hetsa så mycket mer än vilken Norge-historia som helst.

Svält-varianten är om möjligt ännu mer osmaklig, men då gör man ju sig lustig över något som inte har direkt med etnicitet att göra. Det är lite som att skämta om tsunamioffer eller självlysande japaner runt Fukushima. Inte heller den varianten kan jag se varför den skulle hetsa.

Troligen så handlar det om att i lagtexten så står det "hota eller uttrycka missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt ursprung, etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning."

Det fetade är anledningen till varför jag kallar det hela för gummiparagraf. "Uttrycka missaktning" - hur gör man en tolkning av det?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/3/16, 1:35 PM
#46

#45 Så det är inte värre än böter för te.x. kränkning och så vidare? 

Det är alltså en anti-rasist lag då. 

Översätt Missaktning till förakt/avsmak/nedlåtande:p

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[helga21]
1/3/16, 1:45 PM
#47

Polen kan förlora sin rösträtt i Europeiska rådet till följd av lagstiftningen säger EU.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/varnar-for-foljder-av-polsk-medielag

Geru
1/3/16, 4:40 PM
#48

#47 Bra reaktion från EU tycker jag.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
72mm
1/3/16, 6:51 PM
#49

"Det är alltså en anti-rasist lag då."

Tja, i värsta fall kan man kanske tolka det som det.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
1/3/16, 7:08 PM
#50

#49 Det var intrycket jag fick när jag läste beskrivningen.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

rudyC
1/3/16, 7:27 PM
#51

för min  egna del hoppas jag att polen tar tillbaka allt sitt folk från europa och vest så lär ju infrastrukturen kolapsa inom en vecka då alla arbetare försvinner … så kan ju tyskland frankrike och dessa andra länder sitta slokörade

och på tal om "flyktingar" och polen … polen var det land som tog emot mest flyktingar när det var krig i ukraina men dom räknas väl  inte då dom är vita och vita kan det ju inte vara synd om har vi kommit fram till

Geru
1/3/16, 7:47 PM
#52

#51 Det är mycket lättare för människor med liknande kultur att föras samman, än de som har större skillnad. Ytlig skillnad gör också väldigt mycket, tydligen.

Kan mycket väl vara synd om vita. Hudfärg hör inget till om det är synd om någon eller inte.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

rudyC
1/3/16, 7:54 PM
#53

_Det är mycket lättare för människor med liknande kultur att föras samman, än de som har större skillnad.
_

så sant ,men likförbannat ska vi tvinga ihop folk med folk som inte passar in i vår kultur… (vest )

Geru
1/3/16, 8:37 PM
#54

#53 Det handlar väl mer om att dom som är här ska anpassas till en Svensk kultur. Folk lär sig. Jag personligen har problem med vissa kulturer mer än andra, men eftersom folk faktiskt kan förändra sina synsätt på saker så hjälper ju det :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Huygens
1/10/16, 8:12 PM
#55

Den nya lagen verkar ha gett polens kulturminister möjlighet att säga upp obekväma journalister. Kanske ska alla journalister sparkas från statliga medier och så börjar man om från noll, säger kulturminister Piotr Glinski (PiS).

Jag skulle önska att Löfven tog bladet från mun och sa något till försvar för demokratin i Polen.

Annons:
72mm
1/10/16, 11:19 PM
#56

#55 Vem är denna Löfven som det refereras till som någon som står upp för den heliga demokratin?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
1/13/16, 10:27 PM
#57

# 56 Det undrar jag också?

Huygens
5/6/16, 11:25 AM
#58

Konstitutionsdomstolen har utdömt domar och fattat beslut. Dock har konstitutionsdomstolens beslut inte kunnat vinna laga kraft, då regeringen vägrat offentliggöra besluten.

Oppositionen protesterar.

[[eskils_]]
10/9/16, 11:16 AM
#59

_”Inte sedan 1930-talet har hotet mot demokratin varit så stort som i dag. Fördomar, främlingsfientlighet och förakt mot mänskliga rättigheter frodas och förstärks i sociala medier. Maciej Zaremba följer populismens väg i Polen och Europa.
_

Ett förslag från helvetet, sade minister Waszczykowski om EU:s krav att Polen skall ta sin del av flyktingbördan. Då hade 38 flyktingar fått asyl i Polen under våren, en för varje miljon polacker. Och därmed var enligt utrikesministern gränsen nådd. Om det kom flera skulle de hota polsk identitet, som framför allt är kristen. (…)  Enligt en färsk enkät anser över 70 procent av polackerna att flyktingar för med sig parasiter, barbariska seder, våld och terrorism. I synnerhet om de är muslimer. Det är inte minst denna fruktan som i oktober 2015 förde Jaroslaw Kaczynskis parti ”Lag och Rättvisa” (PIS) till makten. Ett år och hundratalet lagar senare uppfyller inte Polen längre kraven på rättsstat. Parlamentet bryter mot grundlagen, ministrar ingriper i rättsprocesser, partiboken är återigen en biljett till chefsjobbet (också på universitet, teater och forskningsinstitut), statlig tv ägnar sig åt smutskastning av oliktänkande. Senaste nytt: försvarsminister Antoni Macierewicz värvar frivilliga till en väpnad styrka på 35 000 man. Men den skall inte lyda arméstaben utan Macierewicz själv.” (…)
– För Viktor Orban och för Jaroslaw Kaczynski är ”liberal demokrati” numera ett skällsord. Också retoriken påminner om den tiden – talet om de ruttna eliterna, tron på en stark ledare. Vi vet hur det slutade den gången, i fascism och kommunism.”

Utdrag ur en lång artikel av Maciej Zaremba, DN

"Polen uppfyller inte längre kraven på rättsstat"…… 🤢

[[eskils_]]
10/9/16, 11:23 AM
#60

(dubbelt)

[[eskils_]]
10/9/16, 6:28 PM
#61

"Ungerns största dagstidning, den regeringskritiska Népszabadság avbröt på lördagen ”alla aktiviteter”. Någon månad efter det att tidningen köpts av Mediaworks, ett företag som anses stå nära premiärminister Viktor Orbáns högerparti Fidesz, har i de anställda fått uppsägningar levererade med bud, hemsidan har slutat fungera och papperstidningen som skickades till tryck finns inte att köpa. (…)

– Vi är i chock. De vill förstås försöka framställa detta som ett affärsmässigt beslut, men det är inte sanningen, säger en av journalisterna till AFP:s nyhetsbyrå.

Under den senaste tiden har tidningen avslöjat en rad korruptionsskandaler där politiker nära premiärministern är inblandade. Aktionen mot tidningen kan tolkas som ett led i högerregeringens strategi för att tysta kritiska medier och undergräva de demokratiska institutionerna i Ungern."

DN

Turkiet - Polen - Ungern….

Vilket blir nästa land i Europa att förbjuda fri press och avskaffa rättsstaten?? Vad händer sedan??

Upp till toppen
Annons: