Politiska partier

Kan Sossarna kollapsa?

2016-01-03 11:51 #0 av: [helga21]

Kommer samma sak händer i Sverige som hänt i stort sett i övriga Europa där sossarna varit starka. PASOKIFIERING.

"Samtidigt finns det gemensamma nämnare. För pasokifiering verkar drabba socialdemokratiska partier som:
1. Har blivit alltför teknokratiska och utvecklats till politiska eliter.
2. Har varit ovilliga eller oförmögna att formulera ett trovärdigt ekonomiskt alternativ till de senaste decenniernas marknadsfundamentalism.
3. Har varit ovilliga eller oförmögna att tala med väljare som dragits till nya nationalistiska, populistiska eller främlingsfientliga partier.
4. Har ett ledarskapsproblem och leds av personer som under europeisk socialdemokratis bättre dagar aldrig hade kommit i närheten av en parti­ledarpost.
5. Har utgått från den felaktiga logiken att eftersom de historiskt sett har varit stora partier kommer de att fortsätta att vara stora partier."

http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/katrinemarcal/article22031593.ab

Anmäl
2016-01-03 12:04 #1 av: Schnauzertik

Kort svar Ja det är inte omöjligt.

S har en lång resa och måste börja genast eller ännu hellre i går för att inte marginaliseras.

Lite bekymmersamt, vi behöver ha med åsikter från många håll i politiken.

Värd för Pensionärer

Anmäl
2016-01-03 12:18 #2 av: 72mm

Kollaps antyder ett relativt snabbt förlopp, och det tror jag inte på. Däremot tror jag definitivt socialdemokratin har gjort sitt i Sverige (och Europa). 

Min gissning är att det är mycket goda chanser att jag kommer slippa se en ny socialdemokratisk statsminister på överskådlig tid. Jag ser inget som skulle kunna bryta sossarnas marginalisering mer än en fullständig reformation av deras politik.    

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-01-03 12:18 #3 av: kallepudas

Har en del bekanta som är inom Socialdemokraterna & min uppfattning är att deras sätt att försöka värva väljare består i av att smutskasta andra partier......sd står ju högst på deras smutskastarlista sedan Moderaterna & sedan resten av allianspartierna. 

hade ju varit bättre om dessa socialdemokrater berättat & lagt ner energi på den egna politiken istället för att visa att det här är vi och detta är vad vi vill göra & åstadkomma. Alldeles för mycket tid & energi läggs på smutskastning istället. 

Detta speglas ju även ända upp till partiledarna när dom har sina debatter. 

Väldigt mycket smutskastning fram & tillbaka från alla partier vilket leder till att jimmy åkesson faktiskt kunnat stå ganska neutral & bara fånga upp röster när dom dom andra käbblar.....ja ni komemr väl ihåg när annie skulle ge stefan löfven en rapport i debatten där han säger det är bara käbbel.  

Anmäl
2016-01-03 12:20 #4 av: KimE

Nej jag tror inte de kommer att kollapsa därimot så kommer riksdagen och regeringar i framtiden vara mer splittrade och svaga. Soc. var som störst då inte miljöpartiet och FI fanns, nu konkurrerar de med dessa samt SD om vänster-mitten väljarna. Högern har liknande problem med att mitten partiernas väljare gått till antingen moderaterna eller sd, moderaterna kannibaliserar på C, KD och L så de kan förlora regerings möjligheter om ett av dem åker ur riksdagen. SD har aviserat att de helst vill samarbeta högerut så då är det moderaterna de måste få samarbete med det kan stöta bort en del av SDs vänstertraditionella väljare.  Så en gissning är att även nästa regering blir en svag minoritetsregering. 

Anmäl
2016-01-03 12:37 #5 av: eskils

Håller med #1. Röstar inte på sossarna men tror och hoppas ändå att de håller sig kvar, för balansens och debattens skull. Däremot skulle jag inte bli ledsen om Vänsterpartiet (med rötter i kommunistdiktaturen) packade ihop...

Anmäl
2016-01-03 13:05 #6 av: [Carpinus]

Jag tycker att åren i opposition visar krisen inom  SAP. Istället för att reformera partiet skakades man av interna konflikter, och när man ändå till sist återfick makten var det på gamla meriter plus makttrötthet hos Alliansen. Kanske hade Alliansen redan insett vad som väntade den närmaste mandatperioden och steg undan på relativt lätta fötter?

Socialdemokraterna skulle nog för att lugna sina anhängare redan nu börja flagga för en nytänkare, en ungdomlig kraft inför nästa mandatperiod. Fast personligen tror jag dessvärre att det blir Magdalena Andersson som är huvudspåret inför 2018. Ygeman och Morgan Johansson orkar nog inte ta striden efter de här turbulenta åren och Wallström har väl bevisat att Göran Perssons distanstagande till  henne inte var obefogat.

Anmäl
2016-01-03 18:47 #7 av: 72mm

#6 "Kanske hade Alliansen redan insett vad som väntade den närmaste mandatperioden och steg undan på relativt lätta fötter?"

Det tror jag definitivt. Jag skulle vilja veta om Reinfeldt bestämde sig för att lämna in innan eller efter sitt "öppna era hjärtan"-tal...

"Fast personligen tror jag dessvärre att det blir Magdalena Andersson som är huvudspåret inför 2018. Ygeman och Morgan Johansson orkar nog inte ta striden efter de här turbulenta åren och Wallström har väl bevisat att Göran Perssons distanstagande till  henne inte var obefogat."

Mikael Damberg? 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-01-03 18:51 #8 av: [Carpinus]

#7 Mikael Damberg vore nog den bästa lösningen (tycker jag, som oinvigd).

Anmäl
2016-01-03 22:02 #9 av: Zepp

Mnjae.. hoppas kan man ju alltid.. men det krävs att det kommer en ny vänsterkraft/bildas ett nytt parti oxå.

Som i Grekland, Spanien, Tyskland!

Partiet har förlorat sina rötter.. då räcker det inte att göra en före detta svetsare till partiledare.. resten behöver bytas ut oxå.

Löfven sitter där mest som en gisslan tagen av kanslihusbyråkraterna.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Anmäl
2016-01-03 22:18 #10 av: [helga21]

Zepp För en gång skull så håller jag med dig i din analys.

Anmäl
2016-01-03 22:28 #11 av: 72mm

#10 Hur var det nu med blinda hönor och korn igen? Skämtar

Förlåt Zepp, kunde inte hålla mig! (även jag håller med dig) 

Anmäl
2016-01-04 07:45 #12 av: KimE

Löfven är en fackföreningsman jag tror inte han har socialdemokratiska värderingar och det spelar ingen roll tiden för toppolitiker med annan bakgrund än yrkespolitiker är över. 

Anmäl
2016-01-04 11:03 #13 av: [helga21]

# 112 Du har fel. En förutsättning för ha nå dit han nått som metallbas är just sossevärderingar. Däremot så är han ingen politiker.

LO startades 1898 av SAP för att föra den fackliga kampen medan SAP tog den politiska. 

Anmäl
2016-01-04 12:22 #14 av: kamera0710

Tror de behöver ta ett rejält kliv åt vänster och tydliggöra skillnaden mellan dem och allianspartierna. 

Har sedan ansökan till EU noterat en väldig ovilja att ta debatt i bland annat EU-frågan. Detta gynnar knappast partiet och när det gäller EU-frågan får jag säga att de borgerliga partierna tar debatten mer rakryggat, även om jag inte sympatiserar med dem politiskt.

Anmäl
2016-01-04 12:46 #15 av: 72mm

#14 "Tror de behöver ta ett rejält kliv åt vänster och tydliggöra skillnaden mellan dem och allianspartierna."

Finns det utrymme då? Det är inte fara att de då skulle parasitera på både MP och V? 

Fan, jag vet allvarligt talat inte vad tusan de ska göra. Droppa de vansinniga idéerna om internationell solidaritet och hitta tillbaka till att vara ett arbetarparti? I dagens Sverige finns det väl knappt några "arbetare" kvar, men i framtidens Reinfeldska utopi så kommer det nog finnas åtskilligt med klassklyfor man kan utnyttja. Storgråter 

Så kanske har du rätt, kanske vägen framåt för S går åt vänster.      

Anmäl
2016-01-04 12:47 #16 av: kamera0710

#15 Knappt några arbetare kvar? Ja, det är en vanlig myt att så är fallet.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.