Annons:
Etikettvård-och-omsorg
Läst 5302 ggr
Vanja
2016-01-04 13:26

Förbud mot tobak ?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22036398.ab

Jag tycker att detta vore en superbra idé att införa överallt, i hela världen faktiskt. Ser inga som helst problem med det.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
Stallmima
2016-01-04 14:01
#1

Ja tänk om det vore så enkelt!  Då kan man fortsätta förbjuda fler andra saker också!?!  😉

kamera0710
2016-01-04 14:04
#2

Stöder i alla fall helt försöken att skärpa lagstiftningen, exempelvis att vi har rökförbud i offentliga lokaler etc. Det bästa vore naturligtvis om alla slutade köpa tobaksprodukter. Själv vill jag använda mina pengar till något trevligare än att låta dem gå upp i rök.

Bill&Bull
2016-01-04 14:22
#3

Förbud hit och dit. Majoriteten vet hur skadligt det är med tobak redan, sen om man väljer att bruka det borde lämnas åt en själv att avgöra. Klart man kan försöka främja folk till att avstå, men som allt annat kommer det alltid hitta en annan väg att nå fram ändå.

||My Love For Animals Is Immortal||

kamera0710
2016-01-04 14:44
#4

#3 Tyvärr är det ju ofta si och så med rökares hänsyn till oss som inte röker. Irriterar mig också på all nerskräpning med cigarettfimpar.

Geru
2016-01-04 14:48
#5

#3 Problemet är att det kostar oss andra i samhället pengar, i form av sämre hälsa och så vidare.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

kamera0710
2016-01-04 14:52
#6

#5 Ja, tidskriften Forskning och framsteg tog upp detta för några år sedan. Enligt gjorda studier täcker inte skatten på tobak de kostnader som rökningen orsakar samhället, i form av sjukvård med mera.

Annons:
Bill&Bull
2016-01-04 14:56
#7

#4 Ja, jag ogillar röken också och tycker självklart att rökare ska respektera sin omgivning så mycket som det går, men det finns i luften omkring oss precis som avgaser och annat toxic för våra lungor. Tror det är ganska oundvikligt, tycker det är ett stort och bra steg att förbjuda rökning på restaurang och dyl men mer än så tror jag är ohållbart.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Hayabusa]
2016-01-04 14:57
#8

Nackdelen med ett totalförbud att det då kan uppstå en illegal marknad. Men för övrigt vore det eftersträvansvärt om alla slutade bruka tobak.

Bill&Bull
2016-01-04 15:03
#9

#8 Det jag också tror. Är inte pro rökning men tror inte det kommer funka i slutändan.

||My Love For Animals Is Immortal||

[Hayabusa]
2016-01-04 15:22
#10

#9 Nej, det är önskvärt men inte troligt att ett förbud skulle få genomslag. Undrar hur det ser ut med rökning hos de flyktingar som kommer från t ex Afghanistan?

72mm
2016-01-04 16:02
#11

Ju mindre lagar dess bättre. Kriminalisering leder bara till elände, vi borde ha lärt oss det vid det här laget. Folk måste få vara fria att göra vad de vill med sina egna kroppar.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Geru
2016-01-04 16:46
#12

#11 Sure, men då måste skatten för tobak ökas så att det betalar av dom ökade sjukvårdskostnaderna, håller du inte med?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Ebolaa
2016-01-04 17:02
#13

Tycker själva tråden går emot Marit Hermansens idéer: "Syftet är inte ett förbud utan att istället se till att unga aldrig börjar. Det är ingen mänsklig rättighet att använda tobak."

Hon vill inte införa något förbud, precis som ovanstående talare #11 och #8, så är förbud den sämsta vägen att gå Vanja #0.  Sen kan jag tycka att Hermansons citat om att tobaksrökning inte är en mänsklig rättighet, faktiskt går emot mänskliga rättigheter. Människor är berättigade att leva det liv de vill, så länge det inte går ut över andra. Därmed kan rökning ses som en rättighet, men visst en börda för dem själva och eventuellt sjukvården om det "går så långt".

Därav förstår jag också att rökning på offentliga platser, med barn och så vidare kommer förbjudas i större utsträckning. Men ett förbud mot tobaksrökningen i sig hjälper inte någon, det är rätt naivt att tro att förbud skulle ha någon större effekt på mänskligt beteende.

Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.

Annons:
Halvdansken
2016-01-04 17:29
#14

I samma anda så borde man göra samma sak med sprit, godis, chips osv. Det belastar också samhällsekonomin.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Spöket
2016-01-04 18:15
#15

Usch, jag hatar rök..får värsta huvudvärken av det.

Ska man förbjuda så får det nog ske sakteligen tex att alla som är under 18 år nu  aldrig får köpa cigaretter eller ett totalförbud att röka på offentlig plats utomhus 😛

Multi vad?

[helga21]
2016-01-04 18:35
#16

Är det någon här som tänker på att är man född år 2000 eller senare är man på sin höjd 16 år och i Sverige är det olagligt att sälja tobak till folk som är yngre än 18 år?

72mm
2016-01-04 18:46
#17

"Sure, men då måste skatten för tobak ökas så att det betalar av dom ökade sjukvårdskostnaderna, håller du inte med?"

Är det vettigt att försöka få varje enskild företeelse att bära sig själv ekonomiskt? Även om man utgår från att det är trivialt att faktiskt kunna ange en siffra? 

Var drar du gängen isf? Ska jag betala lite högre skatt än du för jag dricker vanlig cola och du dricker Zero och därför inte konsumerar lika mycket socker? 

Ska folk utan körkort kunna göra någon typ av miljöavdrag för att de inte bidrar till  CO2-utsläppen lika mycket?

Hur feta ska vi tillåta människor att bli innan något måste börja täcka upp för kostnaden av vården för deras fetma-relaterade sjukdomar?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Halvdansken
2016-01-04 18:49
#18

#16. Men det ska gälla i resten av ditt liv. Om du så är 40 år så ska du inte få köpa tobak år 2041.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Geru
2016-01-04 19:05
#19

#17 Det är det faktiskt. Det ska vara ekonomisk rundgång i dom flesta system. Det är dessutom så att dom betalar för sin egen sjukvård då. 

Nä, men folk som kör bil betalar redan för bensinen. Så det sker ju redan. Därav att miljöbilar också har miljöbilspremier på sig.

Jag ser dock inte poängen med socker just? Kolhydrater är något som kroppen använder sig av, det är ju överkonsumtionen/beroende som leder till eventuella problem. Därav är det inte något som är direkt dåligt, som te.x. rökning eller bilkörning är.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Tjeja
2016-01-04 20:39
#20

Jaaa hurra! Snälla snälla Sveriges regering tag samma beslut och gärna hårdare ändå!

Rökare sprider cancer med sin hänsynslösa rökning! Vill de snusa och förgifta sig själva, fine! Men låt bli att röka för då skadar man andra runt sig!

Tjeja -grinig i kväll och alldeles extra hatisk mot tobaksrökning!!!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[helga21]
2016-01-04 22:18
#21

# 18 Det är inte så många som börjar röka efter de fyllt 18. En yngre släkting till mig hade som argument till sina 3 barn att börjar ni inte röka innan 18 så betalar jag körkortet. Ingen av dem röker trots att föräldrarna röker och den äldsta av barnen är över 30 år idag.

Vanja
2016-01-05 15:27
#22

Jag röker själv faktiskt och jag skulle uppskattat när jag var yngre om det inte ens var möjligt för mig att börja röka. Att hitta olagliga vägar till både sprit och cigaretter kan man såklart göra. Men det blir svårare, och jag anser att det är rätt väg att gå. Jag har ångest varje dag över att jag röker. 
Och ja, jag har provat att sluta. Sist höll jag uppe i sex månader, men när begäret inte gav med sig så orkade jag inte längre. 
Klart att jag kan försöka igen, och faktiskt ge mig fan på att klara det. 
Men jag hade inte behövt det om jag inte hade börjat ifrån början. 

Så ja, ja anser att ett förbud mot något så dödligt och beroendeframkallande som cigaretter vore superbra.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-01-05 16:13
#23

# 22 Har du någon arbetsgivare som är villig att stötta dig. Annars kan du ta kontakt med landstinget som har stöd för sådant. Du ska inte behöva var själv.

http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Halsa/Alkohol-och-tobak/Hjalp-att-sluta-roka/

Vanja
2016-01-05 16:15
#24

#23 Jodå jag har fått hjälp, men det är så otroligt svårt och extremt individuellt. Första veckorna var för mig de allra enklaste, sedan var det svårare och svårare ju längre tiden gick .

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-01-05 16:19
#25

# 24  En av mina bröder som slutat röka har övergått till nikotintuggummi efter kaffet. Försök att undvika ställen där du upplever rökningen som positiv. Har du provat e-cigaretter. Nikotin och cigarett men inget annat.

[Zachapacka]
2016-01-05 16:22
#26

Ja jag skulle vara med på ett sånt förbud, helt klart.

Halvdansken
2016-01-05 18:23
#27

Jag tycker bara att det verkar märkligt att man ska förbjuda myndiga människor att köpa tobak om de vill.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
gruvel
2016-01-05 18:46
#28

Slutade med tobak för länge sedan, svårt var det. Ogillar när folk röker. Men totalförbud är orealistiskt och för strängt. Att röka tillsammans i rökrutan utanför jobbet fick folk att prata och umgås lite! Och sinnet påverkas positivt (lugnande eller skärpande (?) alltefter situation).  Som med alkohol får man laborera med skattetryck här för att kompensera för ökad sjukdomsrisk. Men annat, fetma? Socker? Vet inte var dra gränser för olika självvållade risker folk tar. Lite extra punktskatt på livs med hög animalisk fett- eller sockerhalt?

Att röka (tillsammans) är en vardaglig vana i många kulturer för män. Talade förra året med en ung svenska som bott några år i Turkiet. Nästan alla (nåja) män röker där (och har säkert trevligt ihop med sin (o)vana). Såg på föreningen Tobaksfakta som motverkar tobaksbruk att betydligt fler röker, som kommit från Främre Orienten, Asien m.fl. länder, än de med gamla rötter här. Gör det också orealistiskt förbjuda.

Linnea
2016-01-06 11:08
#29

Man måste göra skillnad på socker och rökning. Sockret påverkar bara din egen kropp. Passiv rökning påverkar alla i din närhet. Och det är ju inte så att alla rökare först frågar om det är ok att tända en cigg.. Förbud kanske inte funkar men skattehöjning bör ju göra det. En ordentlig sådan. Om dom inte slutar så får dom isf betala lite mer till allas sjukvård. Dom höjde tobaksskayten får nåt år sen har jag för mig men dom höjde skatten på snus mer än på ciggaretter. Man kan ju undra varför? Är det någon som betalar för att hålla skatten nere så folk fortsätter röka? De stora tobaksbolagen erkänner ju fortfarande inte att rökning orsakar cancer.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Halvdansken
2016-01-06 11:11
#30

#29. Högre priser betyder oftast att smugglingen exploderar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Linnea
2016-01-06 11:16
#31

Så vad är lösningen då? Att låta folk göra andra sjuka och tycka att det är ok?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

gruvel
2016-01-06 11:26
#32

#29 Håller med om att snus borde ha lägre skattenivå. Forskare har fått jobba för att påvisa klara oönskade effekter, långt under rökningens. De nikotinfri sorterna funkar ok men lär enligt expedit ha samma skattesats som riktigt snus, det känns isf helt fel, uppmuntra istället de förra med låg skatt eller därigenom åtminstone ett blandbruk av sorterna med och utan nikotin.

Halvdansken
2016-01-06 18:04
#33

#31. Var får man röka nu, där det kan påverka andra människor?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Geru
2016-01-06 18:32
#34

#33 Jag har ett badrum som luktar rök, pga att grannen röker inomhus. Bushållplatser brukar jag stöta på det. Tunnelbanestationer.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
Linnea
2016-01-06 18:43
#35

#33 Tex på balkongen om grannen röker, busshållplatser, utanför affären och många andra ställen. Ungefär överallt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Halvdansken
2016-01-06 19:57
#36

Men om folk röker på sin balkong, eller busshållplatsen, eller utanför en affär så kan väl det knappast ge dig cancer. Hur många sekunder befinner du dig utanför affären? Tänk dig hur det var innan det blev rökförbud på krogen. Där kan man snacka om att det påverkade andra. Inte ute i luften.
Att man sen kan tycka att det luktar illa är en annan sak.

Får man röka på tunnelbanestationerna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Linnea
2016-01-06 20:05
#37

#36 Finns folk som inte kan vistas på sin egen balkong pga grannars rökning. Nej man får inte i sig så mycket per gång vid affären tex men många bäckar små…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[helga21]
2016-01-06 21:01
#38

En vän till mig bodde över en man som rökte stup i ett. Det låg fimpar i tusentals på marken nedanför som fåglarna plockade i sig. Han kunde använda ett askfat.

Spöket
2016-01-06 22:08
#39

I busskurer får man inte röka men det gör dem ändå. Hade en granne som rökte precis under mitt fönster, som tur var så slutade han med det när jag sa till honom. Min granne på översta våningen har inte samma tur, den som bor brevid henne röker vid sitt fönster så hon får in skiten i sin lägenhet… Han röker jäkligt mkt också…jättekul för henne på varma sommarkvällar när man vill få in svalare luft!

Multi vad?

Geru
2016-01-06 22:34
#40

#36 Passiv rökning är värre än den som drar i det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Vanja
2016-01-06 22:37
#41

#40 Passiv rökning är väl bara värre om man får i sig det som kommer direkt ifrån cigaretten, inte det som rökaren andas ut? 
Jag kan ha fel, hur som helst så drabbas allt för många ickerökare av oss rökare.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
[Otippbar]
2016-01-06 23:19
#42

Nej förbud är inte bra. Hänsyn och sunt förnuft borde räcka.

Geru
2016-01-07 05:47
#43

#41 Vilket du får, om du te.x. står vid busshållplatsen. Värsta jag varit med om var när någon började röka när jag stod och väntade på bussen en regnig dag, så alla stod i kuren.

Det är likvärdigt om det är samma luft som rökaren dragit in, men eftersom cigaretten själv avsänder rök den också så blir den passiva värre:p Det är iallafall vad jag hört. Det känns logiskt, men jag kan ju ha fel där också.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Farwuq
2016-01-07 07:03
#44

Man kommer ingenstans med generella förbud.
Detta kvittar vilken substans som det gäller, tobak, sprit eller hampa; därmed inte sagt att man inte ska kontrollera dessa substanser, med recept, licenser etc.
Att göra brukare/missbrukare till kriminella är ingen lösning.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[helga21]
2016-01-07 18:16
#45

Förbud fungera utmärkt. Skulle man släppa allting fritt så skulle konsumtionen öka. Se på Systembolaget. Vi har lägre konsumtion än vad de har i Danmark.

Farwuq
2016-01-08 14:17
#46

Men systemet är inget "förbud" det är bara en föredömlig "reglering".
Systembolaget är ett utmärkt exempel på hur man bör göra.
Jag lyssnar ibland på radio från USA, där har jag hör berömmande ord om den svenska modellen.
Andra substanser kunde regleras på ett likande sätt. T.ex. genom recept eller licenser. Om alla som köper/handhar dessa substanser och blev registrerade, så skulle det finnas ett incitament att "hålla sig still i fållan".

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Tjeja
2016-01-08 19:10
#47

Min granne röker rakt under mitt sovrumsfönster och balkong ständigt. På sommrarna har jag ingen glädje av balkongen och sovrummet luktar alltid rök på kvällarna när man ska lägga sig. Sängen och fönsterkarmarna har blivit nikotingula av grannens rökande där.  Jag kan inte sova i mitt sovrum de kvällar grannen är hemma och inte jobbar kväll. Jag sover oftare i gästrummet än i mitt eget sovrum. Jag är definitivt rädd att få cancer av all rök. Men  jag har inte råd att flytta så vad kan jag göra? mitt sovrum har blivit "gästrum" och är fullständigt oanvändbart för mig. Kan inte ens använda garderoberna där inne för kläderna blir helt inpyrda av cigarettstank. Och själv måste jag sova i det lilla trånga gästrummet istället och kan inte använda mitt fina sovrum för det är förstört för mig!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-01-08 19:23
#48

# 46 OK du har rätt det är en reglering. Jag uppfattade att du vill ha allting fritt.

Annons:
[helga21]
2016-01-08 19:26
#49

# 47 Arma människa. Har du talat med hyresvärden om detta? Nedsättning av hyran kanske kan ge värden en puff i rätt riktning då du inte kan använda din lägenhet för det den är avsedd för.

Tjeja
2016-01-08 19:57
#50

Hyresvärd? jag bor i en bostadsrätt 😕 Har inte råd att hyra någonting här i min stad inte finns det något billigare att köpa heller än det jag redan har. jag har helt enkelt inte pengar nog för att kunna flytta.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-01-08 19:58
#51

Ta upp det med styrelsen då!

Tjeja
2016-01-08 20:05
#52

Har försökt med det redan men de kan inte göra något åt det annat än vädja till rökarna i föreningen om att ta mer hänsyn. Det enda jag fått igenom är att de i alla fall ska sätta upp en askkopp utanför den port där det röks mest så man slipper att marken är täckt med fimpar där. Har tyvärr bara hjälpt lite just där. Någon askkopp och "rökruta" mitt ute på gården blev det inget av för att rökarna skulle inte använda det ändå, de har ju "rätt" att röka i och utanför sina egna hem.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Spöket
2016-01-09 06:35
#53

Jag har läst någonstans att man får röka vid sitt fönster trots att grannar besväras av det.

Multi vad?

Farwuq
2016-01-09 06:46
#54

Jag har tur, på min bostadsrättsförening, är sådan besvär minimala. Alla tycks vara välmeriterade Lundabor, och till största delen akademiker.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[[eskils_]]
2016-01-09 13:11
#55

#47 Lider med dig Tjeja, du har verkligen haft otur! Tycker styrelsen borde ta ett allvarligt snack med vederbörande. Det brukar ju stå i reglerna till bostadsrätter att de boende ska iaktta "ordning, sundhet ock skick" eller liknande formulering. Du har rätt att kunna använda alla dina rum.

Om det inte fungerar skulle jag i ditt ställe se mig om efter en annan lägenhet .

Det är faktiskt bara ca 12% av svenskarna som röker nuförtiden, så du har stor chans att hitta en ny bostad med frisk luft. 🙂

Rent allmänt tycker jag att rökare i flerfamiljshus borde använda nikotinplåster eller nikotintuggummi när de sitter på sina balkonger, om de nu måste få i sig nervgiftet just då.

Och så tycker jag att livsmedelsaffärer borde sluta sälja tobaksvaror!

Annons:
lusekoftanova
2016-01-09 15:50
#56

vissa har argumentet att rökning skadar andra i omgivningen och borde därför förbjudas. borde inte allt som skadar andra människor vara förbjudet då som fossilbränslen alla kemikalier som blandats i luften som vi som inte haft med det å göra måste gå å andas in ?

Tjeja
2016-01-09 18:37
#57

#55 jag har letat annat boende i 7 år nu men fortfarande inte hittat något alternativ som jag skulle ha råd att varken köpa eller hyra. Om det verkligen bara är 12% som röker så bor nog alla här i mitt område då…? för bara i mitt hus röker 6 av oss 12 personer som bor här! Och i de andra grannhusen ser det inte ut att vara bättre fördelat heller vad jag kan se😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Spectabile
2016-01-09 19:32
#58

Jag tror inte på något rökförbud, däremot bör rökare vara så vettiga att de tar hänsyn till andra. Men är det ingen som reagerar på alla avgaser från bilar? Det ställer jag mig mycket förvånad inför. Föräldrar klagar över att det står en rökare 20 m längre bort och påstår att dom förgiftar luften för dom själva och deras barn, samma föräldrar drar glatt en barnvagn inne i stan där det finns hur mycket avgaser som helst, då måste man ju i rättvisans namn förbjuda biltrafik också.

Om Sverige o andra länder tycker att vi har en föredömlig reglering genom systembolaget som jag då förmodar anses minska alkoholintaget, då kan jag berätta att i sydsverige går det hur många busslaster som helst till Tyskland endast för att köpa alkohol i alla dess former. Det är åtskilliga mängder som kommer in den vägen. Men i vårt land är det helt okej att supa hur mycket som helst alltmedan det mer eller mindre är skottpengar på rökare.

[helga21]
2016-01-09 19:56
#59

# 58 Det går busslaster ända upp ifrån Värmland.

Det är inte för att folk ska sluta röka som skatten höjs utan för att klara utgifterna för vård, skola och omsorg. Det sa regeringen när de presenterade budgeten. Bra att någon vill finansiera det hela.

Zepp
2016-01-09 20:04
#60

Är inte så mycket för tobaksförbud!

Däremot borde det vara ett års fängelse för varje andetag man andas ut vid rökning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Linnea
2016-01-10 10:10
#61

#58 Skillnaden är att de flesta behöver sin bil för att ta sig till arbetet tex. Vem behöver röka för att klara sin försörjning? Rökning är helt enkelt fullkomligt onödigt, sen kan rökare säga att det är gott osv men sålänge det går ut över andra är det inte ok. Jag är för elbilar och sånt som får ner avgaserna och gillar inte matfusk där man ersätter riktig mat med kemikalier men i vissa fall får ju alla välja själva. Som enskild kan man inte ändra allt men man kan själv ta ställning och undvika sånt man tycker är dåligt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[[eskils_]]
2016-01-16 20:36
#62

#0 Nu börjar det röra på sig med tobaksförbud. Turkmenistan visar vägen!🙂

"Myndigheterna i Turkmenistan har förbjudit försäljning av tobaksprodukter i alla former. Butiker som ertappas med att sälja cigarretter riskerar böter på upp till 6.900 i landets valuta manat, motsvarande cirka 14.300 kronor, rapporterar brittiska mediebolaget BBC."

DN

Annons:
Tjeja
2016-01-16 22:29
#63

YAY Go Turkmenistan!👍 Hoppas det är sant!  🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

catcult
2016-01-17 03:56
#64

Jag tycker utövande av extremsporter borde förbjudas eftersom dessa personer löper betydligt högre risk för olyckor och därmed kostar samhället mycket mer pengar än gemene man.

När jag tänker efter bör man också förbjuda alkohol, socker, kaffe/koffein, paracetamol, p-piller/hormonella preventivmedel, bilar, motorcyklar, mopeder, cyklar och andra fordon där skaderisken är stor. Hästsport bör givetvis också förbjudas. Stora hundraser likaså. Alla vapen bör förbjudas, jägare löper stor risk att skada sig själv och andra. Självklart bör alla parfymer (och alla parfymerade produkter) förbjudas då många känner stort obehag av starka dofter och dessutom kan få astmaattacker av dessa. Vi borde förbjuda det mesta egentligen, då hade vi väl haft ett väldigt trevligt och fritt samhälle? 👍

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Tjeja
2016-01-17 14:00
#65

#64 Vi hade nog haft ett friskare samhälle i alla fall!  😂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Vanja
2016-01-17 14:03
#66

#64  Motorcyklar och hästsport är sådana exempel som varken är beroendeframkallande på det sättet som cigaretter är, eller förstör lika många människors liv.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[[eskils_]]
2016-01-17 14:08
#67

"Röka tobak är ett bruk,
  Som från Indien vi lärde.
  Mången sätter där på värde,
  Mången blir af lukten sjuk.
  Mage, nerver deraf lida,
  Att man röker sent och tida;
  Käre gosse tänk så här:
  Mycket dumt det ändå är
  Båd´ att supa och att röka;
  Jag vill aldrig det försöka. -
  Hellre jag min kassa spar
  Och min helsa hafver qvar."

http://www.slutarokaonline.n.nu/roka-tobak-ar-ett-bruk

[[eskils_]]
2016-01-17 14:19
#68

#36 Nej, man får inte röka på tunnelbanestationerna, efter förslag från Folkpartiet och beslut i Landstinget 2014. Tyvärr röker många ändå på utomhusperrongerna, så man får kolla vindriktningen och flytta sig hela tiden för att slippa hamna i deras rökmoln. 😕 (Lyckligtvis åker jag inte tunnelbana så ofta.)

http://www.alltomstockholm.se/stadsliv/article4118234.aos

Geru
2016-01-17 14:42
#69

#64 Vilka av dom påverkar andras hälsa direkt, och inte deras plånbok?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
catcult
2016-01-17 14:45
#70

#66 Motorcyklar förstör många människors liv. Det är ett av de absolut farligaste sakerna att hålla på med och när det väl går åt helvete på en motorcykel är det kört. Jag har ingen statistik framför mig på den här datorn, men statistiken för motorcykelförare är ingen rolig läsning. 😕 Det påverkar även anhöriga till den skadade  (svåra hjärnskador är vanliga) eller i värsta fall avlidna personen. Inom hästsporten sker det också väldigt många olyckor och till och med dödsfall.

Du har fel i att det inte är beroendeframkallande. För människor som gillar motorcyklar är det adrenalinet de är ute efter. De vill känna en "rush", jaga den där kicken. Man måste ha i åtanke att bara för att det inte är fysiskt beroendeframkallande betyder det inte att det inte kan vara psykiskt beroendeframkallande.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Zepp
2016-01-17 15:26
#71

Motorcyklar är beroendeframkallande kan jag meddela!😛

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
2016-01-17 15:38
#72

Förbjud politiker, få har fört med sig så mycket elände som de gjort.
😉

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Zepp
2016-01-17 15:44
#73

#72

Mnjae.. politiker väljs av röstberättigade!

Låt kungen utse politiker så vi slipper folks dåliga omdömme!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Farwuq
2016-01-17 15:54
#74

👍🤪

Politiker "föds" genom nomineringar i partier.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[helga21]
2016-01-17 16:13
#75

# 70 Som gammal motorcyklist så reagerar jag när någon påstår att det förstör en massa människors pga MC. Sen är det bara att googla. Trots ökat antal motorcyklar så minskar antalet olyckor.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/statistik%202015/D%C3%B6dade,%20ss%20i%20f%C3%B6rh%20till%20mc%20i%20trafik%202000-2014.pdf

[helga21]
2016-01-17 16:16
#76

# 70 Här kan du också se att 59 % av dödsolyckorna råkade de som ägde hojen ut för. De andra 41% var andra som körde.

http://www.svmc.se/smc_filer/SMC%20centralt/statistik%202015/%C3%84garf%C3%B6rh%C3%A5llande%20d%C3%B6dsolyckor.PNG

Annons:
[helga21]
2016-01-17 16:21
#77

Det är fler som tar livet av sig än vad som omkommer i trafikeni  totalt antal olyckor

http://ki.se/nasp/sjalvmord-i-sverige-0

http://teknikensvarld.se/antalet-omkomna-i-trafiken-nagot-hogre-2014-170227/

[Carpinus]
2016-03-01 17:02
#78

"Det kan bli förbjudet att exponera tobaksvaror i butiker och e-cigaretter ska inte få användas i rökfria miljöer. Det föreslås i en ny utredning som lämnas till regeringen idag.

Och svenskarna välkomnar förslagen, enligt en ny undersökning. 

I den särskilde utredaren Göran Lundahls slutbetänkande ”En översyn av tobakslagen – nya steg mot ett minskat tobaksbruk” så föreslås även att en tillståndsplikt för tobaksförsäljning och rökförbud i vissa utomhusmiljöer."---

SR

Farwuq
2016-03-01 18:45
#79

#78

Det låter vettigt.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[helga21]
2016-03-01 19:10
#80

# 79 Nej helt vettigt tycker jag bitne det låter.  Att inte tillåta rökning utomhus på restauranger anser jag är att gå för långt precis som att inte tillåta e-cigaretter. Däremot förbud på lekplatser och busshållplatser tycker jag är helt OK precis som precis framför en ingång till någon offentlig byggnad.

Linnea
2016-03-01 21:09
#81

#80 Jag vill också kunna sitta på uteservering utan att behöva andas in andras gift.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tjeja
2016-03-01 21:44
#82

Jag håller med #81 !

Vill också kunna njuta av att sitta på uteserveringar så väl som min egen balkong, vänta på bussen och kunna äta mat ute utan att behöva stå ut med stanken och gifterna som andra vill suga i sig!

Tänk om jag efter över 40 år kunde få en enda sommardag, eller ett enda besök på ett utecafé eller uterestaurang utan att någon gång under dagen eller måltiden behöva besväras av illalukten och gifterna ifrån cigarettrök?? Det vore ju fantastiskt! 👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[helga21]
2016-03-01 21:50
#83

# 81 & # 82 Rökare också människor - fast inte så länge 😃

Annons:
Linnea
2016-03-01 21:53
#84

#83. Självklart, men man måste inte dela med sig av "hela sig själv" överallt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[helga21]
2016-03-01 22:20
#85

Som barn drömde jag att få äta färdigt innan min far tände en cigarett. Som tonåring behövde jag ingen väckarklocka då min fars rökhosta väckte mig. Han dog i lungcancer 67 år gammal.

I mitt rum fick ingen röka. Jag lyckades att få min första pojkvän att sluta att röka vilket han är väldigt tacksam för idag.

Men utomhus vid särskilda bord för rökare anser jag faktiskt att folk ska få röka. Att de inte ska får  röka inomhus är en arbetsmiljöfråga.

Jag hatar inte rökare men jag avskyr tobaksindustrin.

Linnea
2016-03-02 12:31
#86

#85 Då får man ju skärma av eller liknande så inte resten av gästerna störs.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[[eskils_]]
2016-03-02 13:13
#87

Det finns ju rökfria ersättningsprodukter med nikotin nuförtiden! Både tuggummin, plåster, tabletter och munspray tydligen.

Anser att rökare bör använda dessa produkter (eller snus) om de inte kan stå emot sitt nikotinbegär på uteserveringar, busshållplatser, balkonger etc. Då blir alla glada och ingen blir störd.

Vanja
2016-03-02 17:15
#88

Jag tycker att det låter aningen dömande, som att de som röker inte lever med egna demoner, som att de faktiskt vill få lungcancer och dö. Tobak är ett rent helvete, cigaretter framförallt eftersom det också drabbar andra. 

Istället för att döma ut de som röker kanske man skulle lära dem vett och etikett så att de inte röker ibland folk, istället för att säga att
 "gud det är så synd om mig eftersom den där gubben där borta röker, nu kan jag ju känna den äckliga lukten, så de är mycket mer synd om mig än om honom som kanske mår fruktansvärt dåligt över sitt beroende och som kommer dö i förtid"

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2016-03-02 17:20
#89

# 87 De kanske kan använda en napp med nikotinsmak som de får suga  på 😃

Linnea
2016-03-02 20:30
#90

#88 Fast vi andra kan ju inte ta ansvar för att nån röker. Den som röker får skylla sig själv oavsett anledning till att hennes började röka. Man kan ju som sagt använda plåster, munspray mm. Så kan man ju söka hjälp hos vården för att sluta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Farwuq
2016-03-03 08:48
#92

Huruvida tobak är värre än alkohol beror på i vilket sammanhang.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

lusekoftanova
2016-03-03 13:54
#93

#61 jo det köper ja men då får dom hålla sig till elbilar eller dyligt gift som gift. sen är jag ganska så obrydd om vad som är farligt eller inte men ska mna förbjuda ena å inte andra på grund av att det är farligt så är det fel enligt mig blir lite dubbelmoral då

Tjeja
2016-03-03 22:54
#94

#93 Eller så strävar man mot förbättring med att ta ett steg i taget. För allt klarar vi inte att ändra på en och samma gång. 

Så varför inte börja med att sluta röka totalt!? Det är inget positivt med det och enbart skadligt. Bra ände att börja i anser jag! Sedan kan vi gå vidare till bättre miljöbilar o s v också, allt efter som möjligheterna finns! 😉👍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[[eskils_]]
2016-05-20 12:58
#95

Ändringar i tobakslagen träder i kraft idag. Målet är ett rökfritt Sverige år 2025. 👍

"Mer än varannan rökare dör av sina cigaretter och i genomsnitt förlorar varje rökare mer än tio år av sitt liv. Att minska rökningen genererar vinster för såväl individen som samhället. I dag träder den nya tobaksförordningen och ändringar i tobakslagen i kraft som en följd av genomförandet av EU:s tobaksproduktdirektiv. …
Rökning är den enskilt största påverkbara orsaken till cancer och ökar risken för minst fjorton cancerformer."

SvD

[[eskils_]]
2016-07-04 11:34
#96

"Det finns ett starkt stöd för att införa rökförbud i offentliga utomhusmiljöer, enligt en rapport från Som-institutet i Göteborg.

Störst stöd får inte oväntat rökfria lekplatser, som 92 procent av de tillfrågade tycker vore "mycket bra" eller "ganska bra".

 Som-undersökningen, som gjorts tillsammans med föreningen Tobaksfakta, omfattar 3.400 personer som fått svara på frågor via post eller nätet.

Rökfria uteserveringar fick stöd av 74 procent, rökförbud vid entréer till offentliga byggnader av 83 procent och rökförbud på hållplatser och perronger av 79 procent."

Di

[[eskils_]]
2016-08-10 19:17
#97

"Ny lagstiftning som syftar till att minska rökningen träder i kraft i Finland på måndagen. Det långsiktiga målet är kostnadsbesparingar inom hälsovården och att Finland ska vara helt rökfritt 2030.

Cigarettaskar ska förses med bilder som visar hälsoriskerna med rökning. Dessutom ska smaksatta tobaksprodukter försvinna från marknaden senast 2020."
SvD

Annons:
Farwuq
2016-08-10 20:06
#98

🌺 👍

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: