Annons:
Etikettbostadspolitik
Läst 1612 ggr
Zepp
2016-01-09 21:56

Svensk bostadspolitik.

"Staten måste ta ansvaret för en generell försörjning på samma sätt som Sverige har gjort historiskt. Annars behöver vi, liksom andra länder, bygga särskilda bostäder för de fattigaste – så kallad social housing."

"Nu är bankernas bostadsbyggnadsfonder, länsbostadsnämnderna, de subventionerade räntorna och många andra styrmedel för bostadsförsörjning enligt den generella välfärdsmodellen borta. Det rotavdrag som vi i stället har fått belastar årligen statskassan med ungefär samma belopp som de räntesubventioner vilka togs bort därför att de ansågs för dyra. Rotavdragen gynnar inte den generella bostadsförsörjningen utan mest de som redan har det gott ställt.

Det generella välfärdsystemet krackelerar i många avseenden men allra värst i bostadsförsörjningen. Kvar har vi bostadstillägg och förturer som selektiva stöd. Men det ger oss inga nya bostäder och ingen generell bostadsförsörjning."

http://www.svd.se/snart-maste-sverige-bygga-for-de-fattigaste/om/naringsliv:debatt#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1601]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

Meen.. jag har hört på vissa forum att det är flyktingar och Romers fel?

Dvs vi har röstat för detta i val efter val.. och då kommer frågan.. hur kunde flyktingarna påverka oss på det sättet 10 år innan de flydde?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
_Fisken
2016-01-09 23:06
#1

Ja, har funderat på det där generellt sett, när det kommer många personer med stora behov. Det kan sluta med att vi lessnar ur o betala en massa skattepengar in i välfärdssystemet (som utarmas pga belastningen) och istället blir det lågprishus för oförsäkrade personer i olika lågprisområden medan andra, med arbete, betalar låg skatt men höga försäkringar för tand- och sjukvård etc. Kanske skänker en slant till soppköken….

Tjeja
2016-01-09 23:38
#2

Jupp.. vi är på väg att bli amerikaniserade precis så som Reinfeldt, AKB och övriga högern egentligen vill. "Follow the money" så ser man vad herr "öppna era hjärtan" egentligen vill! Dvs få en underklass att billigt köpa service och bli uppassade av som en Pasha! M a o Slavhandel i modern tappning= fattigdomskedjor och ekonomipiskor istället för järnkedjor och rottingpiskor!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

_Fisken
2016-01-10 00:00
#3

Problemet ligger i människans egoistiska natur. Vi lever i vår kuvös och har det bra ställt. Sen ramlar det in mycket folk med stora behov och plötsligt börjar våra skattepengar gå till andra personer från andra länder och inte tillbaka till oss själva, inom kuvösen. Hade alla varit givmilda och accepterat sämre standard så hade det funkat. Så är det tyvärr inte. Därför tror jag faktiskt på det tidigare beskrivna scenariot med låga skatter och höga försäkringar  -  för de som har råd.

Tjeja
2016-01-10 00:09
#4

#3 Det tror inte jag på! Jag vill inte ha ett klass samhälle med en rik överklass och en bred majoritet av svältande underklass! Aldrig!

Men dit är vi på väg nu!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

_Fisken
2016-01-10 00:16
#5

Du vill kanske inte men kan du stoppa det?

Tjeja
2016-01-10 00:20
#6

Jag kan acceptera en över och en medelklass där alla, även de sämst lottade ändå har ett skäligt liv med en skälig standard. Ingen ska behöva gå i trasiga utslitna kläder, frysa och vara hungriga. Ingen ska behöva sitta fast i ett slaverijobb och utnyttjas för att överleva i vårt land.

jag ser hellre att vi begränsar invandringen än får ett kaotiskt underklass samhälle med en inmurad överklass bakom höga skyddsstängsel!

Jag vill ha tillbaka det svenska folkhemmet! En god standard med bra liv men utan några överdrivna åthävor åt något håll. Ett liv där man kan trivas och må bra helt enkelt. Man behöver inte vara rik som ett troll för det. Men att sänka standarden till svält och trasiga kläder och frysa nivåer är helt fel. Men i dag, just nu, är vi där när flyktingar sover i tält och fruktar för sina liv när deras sänggrannar bråkar och hotar dem till livet.

UT med våldsbenägna packet och skydda dem som skydd faktiskt behöver! Och ta inte emot fler än att vi faktiskt kan ge dem tak över huvudet och deras barn plats i skolorna utan att våra egna barns lärande kommer i kläm! Svensk skola är sedan länge på usla nivåer redan långt innan 2015 års flyktingvåg! Vården har varit på knäna i många år lika så. 

Nej! Sätt en skälig standardnivå och anpassa hur många vi tar in i förhållande till att vi klarar av att hålla en skälig standardnivå! Idag har vi det inte!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
_Fisken
2016-01-10 00:23
#7

Jag håller med dig i allt.

[helga21]
2016-01-10 01:23
#8

Zepp ingen har beskyllt asylsökande och romer för bostadsbristen. Däremot så har vi inte tillräckligt med bostäder för oss själva och än mindre för de som kommer hit. Ja staten behöver ett nytt miljonprogram.

Zepp
2016-01-10 12:54
#9

Vi har fortfarande gott om bostäder.. problemet är att vi slopat olika subventioner och förändrat fördelningspolitiken.

I vissa kommuner river man bostäder!

"Tjatet om bostadsbrist är minst sagt tröttsamt, speciellt som det i denna stund finns 21 791 lediga bostäder för omgående inflyttning eller inflyttning inom några månader, enbart i våra storstadsområden. Nedan följer en sammanställning av situationen morgonen den 2:a maj 2014"

http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/ingen-bostadsbrist-21-791-lediga.html

http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/politikerna-har-ingen-losning-pa-bofragan/

Vi har altså fortfarande gott om bostäder.. däremot så har alla inte råd med dessa.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

_Fisken
2016-01-10 13:01
#10

I den lilla kommun jag bor så har vi tagit emot 400 st. De bor på campingområden och i ett hotell. Jag begriper inte var de ska ta vägen för här finns inte många bostäder. Inga "komplex" av tomma lägenheter finns. Strölägenheter. En tvåa för 8500kr finns men den har funnit länge…
Norröver finns nog ledigt och troligtvis i inlandet också. Men vill de bo där en längre tid? Ja, kanske dessa orter lever upp igen? De som inte rivit…

Zepp
2016-01-10 13:14
#11

#10

Det är väl det som är ödesfrågan?

Dvs de lär knappast flytta till storstäder där det numera bara byggs bostadsrätter, radhus och villor.. såvida de inte kan slanta upp några miljoner?

Men.. som väl är så avgörs sådant i val.. dvs inriktningen på politiken avgörs av medborgarna.

Vad vill vi satsa våra skattepengar på.. helkaklade badrum med jacussi för ett fåtal  eller en generell välfärdspolitik.. med bostadsförsörjningsprogram och hela kittet?

http://www.expressen.se/ledare/podcast/politiknorden/politikerna-har-ingen-losning-pa-bofragan/

http://politik.ifokus.se/discussions/568b917cce12c45c5500363f-rostratt-fran-16?discussions-1

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[helga21]
2016-01-10 15:40
#12

# 9  21 791  lediga lägenheter tycker du är bra? När det väller in människor som behöver bostad. Det är också sommarstugor där man oftast inte får bo permanent och tomter som kan bebyggas samt lägenheter som ska köpas. Och du hävda r att vi inte har bostadsbrist?  Dessutom så finns det inte bostäder där folk vill bo.

Ett miljonprogram ger bostäder som är hyreslägenheter och som kan subventioneras. Det gjorde reda den förra S-märka regeringen innan 2006. Sen kan man hålla lite koll på vad det kostar att bygga för det finns en del som har stora fickor.

Zepp
2016-01-10 15:58
#13

21791 lediga bostäder att flytta in i  direkt är väl kalas?

Grejen är fortfarande att de inte flyttar in i dessa iomed att de inte har råd!

I Stockholms län var det cirka 10,000 som hade akut behov av bostad.. de har inte råd att betala för dessa!

Dvs resten som står i bostadskö hade redan bostad.. de sökte något bättre och billigare!

Om du lider bostadsnöd så styckas det av tomter i mitt område, de är rätt billiga.. 2-2,2 mille, tillkommer anslutningsavgifter på 600,000 oså ett hus, 2,5-3,5 mille, garage, cirka 250-350 tusen!

Skynda innan alla tomter är sålda, det är fortfarande billigt!

Enda nackdelen.. om man röstar på SD är att kommunen kommer att bygga ett boende på en av tomterna för ensamkommande flyktingbarn!😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[helga21]
2016-01-10 16:03
#14

# 13 Du kan inte flytta in dessa direkt då en del är  tomter som inte är bebyggda och en del är sommarbostäder som du inte får bo i året runt. Läser du öht vad andra skriver. Nu slutar jag denna debatten med dig. Och jag har sagt att vi behöver billiga hyresrätter inte villor eller bostadsrätter och att staten kan subventioner dessa hyresrätter och har så gjort tidigare.

Zepp
2016-01-10 16:25
#15

Nu är det väl rätt skönt om du slutade käbbla emot utan någon som helst substans!

De billiga hyresrätterna har vi rivit.. alternativt omvandlat till bostadsrätter!

Det är fritt fram för alla och envar att köpa dessa.. alternativt stå i bostadskö för de billiga hyresrätter som trots allt finns kvar något årtionde till!

Dessutom så har vi valt att lägga skattepengarna på helkaklade badrum/jacussi!

Såå.. du får söka ROT/RUT.. så jämnar det ut sig!

Nackdelen är att du är tvungen att äga din bostad/dvs ta lån!

Men.. du får ränte och reseavdrag.. bra va.. på så sätt kan du bygga upp din förmögenhet!

Sen så undrar jag vad det är för fel på dig.. varför vill du inte bygga upp din förmögenhet, den är bra att ha den dagen du går i pension?

Sen så vad gäller tomterna i mitt område förutom den som kommunen bygger flyktingförläggning på så kan du börja bygga i Augusti 2016.. bra va?

Skynda att fynda innan alla tomter är sålda!

""En sak är säker - om definitionen av bostadsbrist ska vara "tillgängligheten på billiga, hyresreglerade, subventionerade förstahandskontrakt i centralaste läge" så kommer vi alltid ha bostadsbrist (vilket vi också alltid haft om man har ett minne längre än en guldfisk)."

Det är alltså totalt ointressant att bygga billiga hyresrätter där ungdomar, arbetslösa, invandare, pensionärer eller lågavlönade kan bo. För en kommun vill idag bara maximera intäkterna och det gör man genom att bara bygga bostäder för högavlönade."

**http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/det-kommer-aldrig-mer-byggas-billiga.html
**

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Schnauzertik
2016-01-10 16:37
#16

#15 Statligt subventionerat byggande av billiga bostäder, social housing,  kan vara en väg att gå, även om jag  hellre ser att man hittar andra alternativ.

Värd för Pensionärer

Zepp
2016-01-10 17:10
#17

Social housing är som regel subventionerade av de andra hyresgästerna!

Dvs om exploatören vill bygga så skall tex 10-15 vara lägenheter med låg kostnad!

Den subventionen slås sen ut på alla de andra lägenheterna.. bra va?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

landsbygdsbo
2016-02-20 16:44
#18

#17 det innebär ju att den fullbetalande får betala en extra avgift för att grannen ska ha råd att bo  i samma typ av trea som den fullbetalnde?

Och vem ska bedöma vilka som ska ha dessa subventionerade lägenheterna?

Zepp
2016-02-20 16:53
#19

Knepigt blir det och antagligen blir det en kö och någon social myndighet som väljer ut vem som skall få åtnjuta subventionen.. förmodligen någon ensamstående barnförälder utan inkomst/låg sådan?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: